Aitäh, hea istungi juhataja! Head kolleegid! Pean kõne Isamaa fraktsiooni nimel. Eelnevalt jäi jutt natukene poolikuks ja istungi juhataja ütles, et kahjuks on ajaliselt kõik, aga nüüd õnneks tekib võimalus veel mõnda olulist teemat selle eelnõu puhul puudutada.
Tuleme tagasi selle videokõne juurde. Miks ma ütlesin, et ma isiklikult näen, et põhimõtteliselt ei ole see konkreetne muudatus veel küps? Toome siia kõrvale eriarstid, kes korraldavad digivisiite ja osutavad ka digikanalite kaudu erinevaid teenuseid – konkreetselt selle teenuse osutamine on väga selgelt reglementeeritud. Me räägime kordusvisiidist ja sellest, mis puudutab võib-olla eelnevalt mingisuguste uuringute tegemist, et välja [selgitada], kas patsiendile on tema epikriis või raviteekond sobilik. Nii et see on minu meelest oluliselt detailsemalt lahti kirjutatud kui see, mis puudutab täna [arutlusel olevat] videokõneteenust. Ja midagi ei ole öelda, siin tuleb arvestada seda, et me näeme, et see teenus areneb edasi, meil on ka nii-öelda robotapteek juba osaliselt testimisel. Need küsimused on selles mõttes laiale parlamendisaalile ja võib-olla ka sotsiaalkomisjonile. Selles küsimuses ma oleksin tahtnud oluliselt sisulisemat ja oluliselt laiemat arutelu, kuidas me siin edasi liigume, mis on need regulatsioonid, kas on kliendi huvid tagatud, kas on konkreetsed teenuseosutaja huvid tagatud ja kas lõpuks see teenuse kvaliteet ja teenuse kättesaadavus paraneb. Siinkohal mul ei ole täit veendumust.
Nüüd tuleme veel ühe murekoha juurde. See on see, et kohalikel omavalitsustel on kohustus, võimalus apteegipidajale öelda, et tema, kohaliku omavalitsuse territooriumil peaks see teenus olema. [Olen] nõus sellega. See väide on väga korrektne, kui ministeerium ütleb, et ükski kohalik omavalitsus ei ole antud seadusepügala alusel seda teenust niimoodi taotlenud. Teisalt, alles poolteist nädalat tagasi ma lugesin, kuidas ühes Eesti omavalitsuses hakatakse sulgema apteeki. Omavalitsus – kui ma ei eksi, siis oli see ühes erameediakanali väljaandes – ütleski konkreetselt, et neil puuduvad hoovad, et mõjutada apteegiteenuse osutajat või [apteegi]pidajat teenust seal jätkama, kui see on tema vaates kahjumlik. Ilmselgelt on iga teenuse osutamisel vaja üle vaadata nii kulude kui ka tulude pool, ja kui teenus on kahjumlik, siis pole midagi teha. Pikalt näiteks ilma riigi toeta seda teenust ei ole võimalik osutada.
Siin ongi omaette küsimus see, kui me vaatame seda, et võib-olla mõned apteegiteenuse loa hoidjad või apteegipidajad teenivad näiteks mõnest endale kuuluvast apteegist suures mahus tulu. Siis oleks mõistlik üle vaadata ka see pool, et järsku nad annavad mingi osa sellest tükikest tagasi Eesti ühiskonnale ja avavad apteegi mingis sellises piirkonnas, kus see ei ole võib-olla majanduslikult just kõige [lihtsam].
Nii et veel kord: minu meelest selle punkti [seaduses] hoidmine ei takista kuidagi ühegi konkreetse teenuseosutaja või kliendi vaates mingit probleemi lahendada. Pigem see, et me selle välja võtame, võib tekitada olukorra, kus, veel kord, meil jääb mõningates omavalitsustes selle teenuse kättesaadavus tagaplaanile.
Nüüd tuleme ravimijäätmete juurde. Ka siin ma kõigepealt tahaksin ministrit tänada selle konkreetse ülevaate eest, selle selgituse eest. Aga jätkuvalt, ravimijäätmed ja eelkõige ravimijäätmete käitlemine on minu hinnangul see koht, kus ma oleksin eeldanud, et ministeerium, kes on seda eelnõu aastaid ja aastaid ette valmistanud, oleks suutnud Eesti Linnade ja Valdade Liiduga teha mingisuguse ümarlaua või kahepoolse läbirääkimise ja tulla omalt poolt välja pakkumisega apteegiteenuse osutajale, et kuidas nad saavad konkreetselt ravimijäätmete käitlemisel üksteisele toeks olla. Ravimijäätmete käitlemise teenust igal apteegil eraldi tellida … Veel kord: ravimijäätmed ei ole lihtsalt jäätmed, tegemist on väga spetsiifiliste jäätmetega, mis tähendab, et selle käitlemisteenuse osutamine on apteegile kulu. Samas, apteek ilmselgelt võiks ja peaks seda teenust mingil määral osutama.
Ma saan sellest loogikast aru, et kui sa oled apteegist ravimeid ostnud, siis sa mingil hetkel, kui sa neid ravimeid ei ole kasutanud, lähedki ja viid need apteeki tagasi. Nende loovutamine peab olema võimalikult lihtne. Samal ajal tuleb ühiskonda informeerida sellest – me teame, et Eestis ei ole konkreetselt jäätmete sorteerimine väga heal tasemel –, et ei tekiks sellist olukorda, kus kartulikoored, piimapakk ja aspiriinipurgid on ühes kilekotis ja siis keegi tuleb ja poetab selle apteeki. Seda ei tohi juhtuda, sest apteek on eelkõige just nimelt meditsiinilise teenuse osutamiseks klientidele.
Nüüd veel üks teema, millest meil ka eelmine kord oli juttu ja mida minister minu hinnangul saab oma määrusega muuta. See on küsimus eelkõige haigekassale. See puudutab konkreetselt ravimite valmistamist apteegis. Täna hüvitab riik selle teenuse eest apteegile, farmatseudile alla euro ühe konkreetse ravimi valmistamise kohta. Keskeltläbi võtab ravimi valmistamine aega 40–60 minutit. Te võite ise arvutada. Kui inimene teeb tund aega tööd – ja see ei ole lihtne töö, see on ilmselgelt väga selline, nagu öeldakse, apteegikaaluga töö –, siis saada selle eest riigilt tasu ainult – kui ma ei eksi, peast ütlen, vist oli – [96] senti, siis see on ilmselgelt alamakstud. Küsimus on, kas ja kuidas peaks riik seda poolt üle vaatama. Ma arvan, et tegelikult haigekassal rahalisi vahendeid on.
Ja mis puudutab ravimite valmistamist, siis jätkuvalt on see nõue, et igal apteegil peab olema välja ehitatud üheksaruutmeetrine ruum, kus seda teenust osutatakse. Me ju tegelikult teame, et paljud apteegid ei kasuta seda sihipäraselt. Võib-olla ka selle nõude ülevaatamine oleks ääretult mõistlik. Nii et see oli see sisupool, mida ma tahtsin eelnõu 299 puhul arutada.
Ma arvan, et see tagasiside, mida ka mina siin andsin suurele saalile, on tegelikult see, et soov oleks olnud seda eelnõu oluliselt sisulisemalt arutada. Kahju on, et valitsus sidus selle usaldusküsimusega. Ja jätkuvalt: ei ole minul ka viimase paari tunni jooksul tekkinud tahet ja soovi Kaja Kallast ja tema valitsust selles küsimuses usaldada. Aitäh!