Aitäh! Majanduskomisjon on seda otsuse-eelnõu arutanud komisjoni kahel istungil: kõigepealt 9. oktoobril, kus määrati juhtivkomisjoni esindajaks konsensuslikult siinkõneleja, ja pikemalt 6. novembril, kuhu oli lisaks komisjoni liikmetele kutsutud Kliimaministeeriumi energeetikaosakonna energiaturgude valdkonnajuht Karin Maria Lehtmets.
Eelkõneleja tegi ülevaate sellest otsuse-eelnõust: [eesmärk on] kliendid üle viia tagasi börsipaketile. Kliimaministeeriumi esindaja seletas, et tegelikult on selline eelnõu juba praktiliselt välja töötatud. Täpselt samamoodi viiaksegi inimesed üle universaalteenuselt börsihinnaga [paketile], kui viimase kahe kuu [elektri] keskmine hind on olnud börsipaketil madalam võrreldes universaalteenusega. Seega on see põhimõtteliselt juba lahendamisel olev probleem.
Lauri Laats tundis huvi ajaraami kohta, et mis hetkel on see eelnõu plaanis [esitada]. Vastus oli, et see tahetakse tuua Vabariigi Valitsusse esimesel võimalusel. Algne plaan oli seda teha juba, kui ma õigesti mäletan, eelmisel nädalal. Jõustumise arutelus [räägiti], et 1. jaanuariks ei ole seda vist tõesti võimalik efektiivselt teha, aga eesmärk on [eelnõu esitada] niipea kui võimalik. Lihtsalt realistlik hinnang oli märtsi ajaskaalasse. Oli ka huvi, mis on spetsiifilised tegevused. Tegevus on see, et need 200 000 või vähem klienti, kes on endiselt universaalteenusel ja kelle viimase kahe kuu [elektri] keskmine hind oleks börsipaketis olnud madalam, saavad teavituse. Kui nad teavitusele eitavalt ei vasta, siis nad viiakse üle börsipaketile – ehk analoogne protsess universaalteenusele minekuga vastassuunas. Oli ka küsimus reageerimistähtaja kohta. Universaalteenusele üleminekul oli see kaks nädalat. Selles planeeritavas eelnõus on neli nädalat, selle üle toimus ka mõningane arutelu. Leiti, et kaks nädalat võib-olla oleks olnud liiga [lühike aeg], ja inimestele jäetakse neli nädalat reageerimisvõimaluseks. Seda on arutatud ka elektrimüüjatega.
Mart Maastik [algatas] arutelu sel teemal, kas oleks mõistlik planeerida teist sorti pakett, mingisugune komplekspakett, mis võtaks [aluseks] börsihinna või universaalteenuse [hinna] sõltuvalt sellest, kumb on madalam. Ministeerium vastas, et nende nägemus ei ole, et riik peaks päris kõike inimeste eest ära otsustama. Sellised paketid on turul juba olemas, inimesed saavad nendega ise [liituda] ja riik ei peaks seda tegema. Oli ka küsimus, kas peaks üldse kehtestama piirhinna, aga selle üle suuremat arutelu ei toimunud.
Teemaga edasi liikumise kiiruse kohta [öeldi], et seda võiks kiiremini teha. Arutelu oli ka selle üle, kas riik peaks või ei peaks üldse kriisiolukordades seda niimoodi edasi-tagasi reguleerima, et pidevalt toimuks muutus, sest tegelikult on turul niivõrd palju pakette, et seda ei ole otseselt võib-olla vaja riigil reguleerida. Arutati, et paljud võib-olla ei ole sellepärast ise paketti vahetanud, just nagu eelkõneleja välja tõi, et neil lihtsalt ei ole digivõimekust või nad ei saa kirju kuidagiviisi loetud ja neile vastatud. Selle taha jääb asi ja seetõttu on mõistlik ikkagi vähemalt ühe korra teha [börsipaketile] tagasi liikumine poolsunniviisiliselt, aga ka täna ei ole elektrimüüjatel tegelikult takistust saata selline infokiri. Takistuseks on lihtsalt see, et selles infokirjas ei saa olla jõuga üleviimist, kui kirjale ei vastata. Näiteks Andres Sutt tõi välja, et Eesti Energia on juba teinud sellise teavituskirja augustikuus kõigile oma universaalteenuse klientidele.
Siis oli arutelu selle üle, kas on tehtud piisavalt teavitus- ja selgitustööd universaalteenuse hinna ja börsihinna vahe kohta. Ministeeriumi esindaja vastas, et nad on teinud mitmeid artikleid, intervjuusid ja on teavitanud. On näha, et on toimunud langus: universaalteenuselt on inimesed püsivalt järjest ära liikunud. Kevadine [universaalteenuse kasutajate arv] 200 000 – selle üle oli arutelu, et see on tänaseks vähenenud suurusjärku 170 000. Peale komisjoni istungi lõppu me leidsime tegelikult veel uuema allika, mille kohaselt see [arv] oli veel langenud. See trend on pidevalt olemas.
Korraks arutati selle üle, kas võiks olla vastutus juhul, kui me oleme viinud inimesed üle börsipaketile, börsihind läheb kõrgeks ja inimesed ei reageeri – kas siis peaks olema mingi vastutus. Aga ministeeriumi esindaja arvas, et tegelikult on pikalt olnud börsihind madalam ja inimestel on endal alati võimalus tagasi pöörduda börsihinnale. Arutati ka selle üle, et kuna universaalteenuse loomisel ja sinna üleviimisel tehti ka muudatus üldteenuses, siis kas see eelnõu toob kaasa üldteenuse [muutmise]. Ja vastus oli, et selle puhul liigutakse tagasi varasema skeemi juurde, mis ongi börsihind pluss marginaal, mille defineerib Konkurentsiamet.
[Küsiti] ka, kas eelnõu vastuvõtmiseks on 51 hääle nõue. Lauri Laats kinnitas, et jah, sellel on 51 hääle nõue. Just. [Arutelu] tulemusena tehti kaks otsust. Üks oli võtta eelnõu täiskogu päevakorda tänasel päeval, 14. novembril, konsensuslikult ja [teine oli] teha ettepanek viia läbi eelnõu lõpphääletus [ja see ettepanek] oli samuti konsensuslik.