09:58 Istungi rakendamine
10:00 Aseesimees Toomas Kivimägi
Tere päevast, head kolleegid! Avan Riigikogu täiskogu teisipäevase istungi. Kõigepealt kohaloleku kontroll, palun!
10:00 Kohaloleku kontroll
10:01 Aseesimees Toomas Kivimägi
Kohal on 72 Riigikogu liiget, puudub 29.
Nüüd oleks aeg eelnõud ja arupärimised üle anda, aga kuna tegemist on istungi jätkuga, siis võtan kolm ekraanil olevat küsimust istungi läbiviimise reeglite kohta ja siis lähme eelnõude ja arupärimiste üleandmise juurde. Tanel Kiik, palun!
10:01 Tanel Kiik
Austatud Riigikogu aseesimees! Mul oleks tagasihoidlik palve saada teilt täpsustus, milline on konkreetse istungi planeeritav päevakord. Eile õhtul andsite vihje, et võib juhtuda, et nendele konkreetsetele arupärimistele, mis on esitatud peaminister Kaja Kallasele, ei pruugi peaminister saada vastust anda. Aga täpsustasite ka üle, et see on teie esialgne info ja võib veel täpsustuda. Et me saaksime enda tööd planeerida ja kindlasti oluline on ka see, et Riigikohtu esimees saaks enda töid ja tegemisi planeerida – millise päevakorra alusel me edasi liigume? Hetkel välja jagatud ja Riigikogu kodulehel oleva [päevakorra] järgi jääb mulje, et täna on ka kolm arupärimist plaanis. Kas see vastab tõele või mitte?
10:02 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh, hea kolleeg! Päevakord läheb edasi täpselt sealt, kus see eile pooleli jäi, ehk jätkame sellesama koha pealt ja sellesama päevakorra järgi, mille me esmaspäeval kinnitasime. Küll aga saan ma siinkohal teile tutvustada peaministri teatist Riigikogu esimehele: "Seoses valitsusjuhi edasilükkamatute tööülesannetega ei saa ma osaleda Riigikogu 13. juuni 2023. aasta istungil ega tulla vastama 12. juuni päevakorras olnud ja tööaja lõppemise tõttu vastamata jäänud arupärimistele." Ehk kui me sinnamaale jõuame – mitte veel praegusel hetkel – ja arupärimisele vastajat kohal ei ole, siis arutelu võimatuse tõttu langevad need punktid välja. See on selge, et neid me täna ei aruta.
Rain Epler, palun!
10:03 Rain Epler
Aitäh, hea istungi juhataja! Eilse päeva lõpuosas jäi õhku küsimus. Need vasturepliigid olid seal [ekraanil] rivis ja ma kohe küsisin konkreetselt, et kas täna, kui me alustame, on need seal [olemas]. Minu protseduuriline küsimus, kuna ma neid seal ei näe, on kõigepealt: kuhu nad kadunud on? Ja teine protseduuriline küsimus on see, et kui tahta üle anda eelnõu või arupärimist, siis milliste märguannetega, et need kaks asja segamini ei läheks. Kui sinna ilmuvad vasturepliigisoovid ja samal ajal tahaksin ka eelnõu üle anda, siis kuidas me selle asjaga hakkama saame?
10:03 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh, lugupeetud kolleeg! Minu seisukoht on see, et me kuulame enne ära kõik sõnavõtud, mis Riigikogu liikmed soovivad teha, ja seejärel juhataja otsustab vasturepliikide võtmise või mitte. Mis puudutab arupärimiste ja eelnõude üleandmist, siis ikka nii nagu tavapäraselt: [kätt tõstmata] vajutada kõnesoovi nupule ja siis on teil võimalus arupärimisi ja eelnõusid üle anda.
Kalle Grünthal, palun!
10:04 Kalle Grünthal
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Minu sõnum teile on väga oluline. Asi on selles, et eile hakkasite jälle, ütleme, piirama opositsiooni õigusi siin sõna võtta ja protestida ja leidsite, et see on õigustatud, ja viitasite sellele … Hea Toomas Kivimägi! Viitasite meie kollasele piiblile, töö‑ ja kodukorra seadus. Ma hakkasin ka seda uurima ja leidsin siit väga huvitava asjaolu. Nimelt on praegune menetlus seotud umbusaldusega ja meie piibli leheküljel 406 on öeldud umbusalduse kohta järgmist: nimelt on umbusalduse võimalus mõeldud kasutamiseks eelkõige vähemusvalitsusele, kellel muidu võib olla raskusi oma poliitikat ellu viia. Ja edasi: "Eelnõu vastuvõtmise sidumine usaldusküsimusega võimaldab vältida teatavaid menetlustoiminguid, sealhulgas näiteks paljude muudatusettepanekute hääletamist. Siiski, nagu on viidatud ka õiguskirjanduses, ei pruugi käsitletava menetluse kasutamine pelgalt selleks, et tagada eelnõu kiire vastuvõtmine parlamendis, olla legitiimne, kuivõrd kärbib oluliselt ennekõike opositsiooni õigusi." Ja see õiguskirjandus on "Riigiõigus", Annus, lehekülg 148. Mul oleks palve. Kas te võiksite kommenteerida seda olukorda, kus tegelikult võib selle umbusalduse menetlus olla mittelegitiimne?
10:06 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh, hea kolleeg! Antud juhul on eelnõu siiski seotud usaldusküsimusega, et olla terminis täpne, mitte isegi usaldusega, vaid usaldusküsimusega. See on see kollase raamatu, piibli sõnastus, mitte umbusalduse avaldamine. Sellel on teine tähendus. Ja see, kas see on legitiimne või mitte, on esiteks ju parlamendi enda otsus – ta kas toetab seda või mitte. Ja teisest küljest on ka Vabariigi President ju see, kes teostab järelevalvet selle vastavuse üle põhiseadusele. Nii et kui ta leiab, et see ei ole põhiseadusega kooskõlas, siis on tal otse loomulikult õigus seda seadust ka mitte välja kuulutada.
Head kolleegid! Ma ei võtaks rohkem protseduurilisi küsimusi. (Hääled saalis.) Priit Sibul, viimane, tõepoolest, siis ma rohkem, head kolleegid, ei võta. Me läheme istungiga ikka edasi.
10:06 Priit Sibul
Suur tänu!
10:06 Aseesimees Toomas Kivimägi
Vabandust! Palun mikrofon Priit Sibulale!
10:06 Priit Sibul
Mul on mikrofon, aitäh! Suur tänu, austatud aseesimees! Mul on küsimus sellesama päevakorra kohta. Kas teile isiklikult on teada või on teiega jagatud informatsiooni selle kohta, kas peaminister on homme parlamendi infotunnis ja kui äkki tänane päevakord nihkub homsesse, kas ta saab ka nendele arupärimistele vastata või langesid need nüüd pärast seda teie infot päevakorrast välja? Sellest ma ei saanud lõpuni aru.
10:07 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh, hea kolleeg! Mul puudub informatsioon selle kohta, et peaministril ei oleks võimalik homme infotundi tulla. Mul on põhjust eeldada, et peaminister on homme infotunnis. Mis nendest arupärimistest saab – nagu te teate, on see ikkagi kahepoolne kokkulepe. Ühest küljest on arupärijad ja teiselt poolt on arupärimisele vastaja. Ka Helir‑Valdor Seeder on seda korduvalt rõhutanud, et mõlemad pooled peavad olema sellega nõus. Nii et ilmselgelt otsitakse võimalust uue aja leidmiseks, aga on selge, et kui need ikkagi arutelu võimatuse tõttu langevad tänasest või homsest päevakorrast välja – kui me selle punktini jõuame, siis neid punkte enam selle nädala päevakorras ei ole. Need lükkuvad sügisistungjärku. Veel kord: need langevad välja arutelu võimatuse tõttu selle nädala päevakorrast, kui arupärimisele vastajat kohal ei ole. [Sellest tulenevalt] ei ole need punktid enam selle nädala päevakorras. Nii et selle nädala kolmapäeval ega neljapäeval see küsimus kindlasti ette ei tule. (Sumin saalis.)
Head kolleegid! Me ei saa niimoodi, kolleegid, edasi minna, et me kerime, kerime, kerime, kerime ja neid [küsimusi] tuleb järjest juurde. Ma, kallid kolleegid, ei saa võtta, ma tõesti ei saa võtta. (Saalist hüütakse: "Ei no miks ei saa!") Ma olen vastanud teile väga selgelt, [andnud] teie küsimustele väga selged vastused. (Saalist hüütakse, et juhataja vastas valesti.) Ma ei vastanud valesti. (Saalist hüütakse: "Mina rääkisin usaldusküsimusest, teie räägite umbusaldusest!") Sina rääkisid umbusaldusest, alustasid [sellest], hea kolleeg! (Sumin saalis.)
Kui te lubate, ma annan [sõna] Jaak Aabile, kuna tema ei ole saanud küsida. Siis on erinevad … (Sumin saalis.) Okei, kaks viimast! Siis, head kolleegid, palun ärge minuga pahandage! Rohkem protseduurilisi küsimusi mina enne eelnõude ja arupärimiste üleandmist vastu ei võta. Palun ärge minuga pahandage, ma olen selle ette ära öelnud.
Kalle Grünthal, palun!
10:09 Kalle Grünthal
Ma osundan sellele, et raamatus on kirjeldatud usaldusküsimust. Võib‑olla mul keel vääratas, ütlesin "umbusaldus", aga tegelikult see asi puudutab usaldusküsimust. Nii et ma ootaksin sellele vastust, kui see probleem on seotud usaldusküsimusega.
10:09 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh, hea kolleeg! See on ju tegelikult iga Riigikogu liikme enda hinnang, kas see eelnõu, mis ühel hetkel hääle … Kuula, hea kolleeg! Kui see eelnõu tuleb hääletusele, kas see on põhiseadusega kooskõlas või mitte. Kui ta leiab, et see ei ole seda, siis otse loomulikult hääletab ta tõenäoliselt selle eelnõu vastu. Ja teiseks, ma viitasin ka sellele, et ka Vabariigi President on see, kes teostab järelevalvet selle üle, kas Riigikogus vastuvõetud seadused on põhiseadusega kooskõlas või mitte. Nii et neid hoobasid on veel. Samuti on õiguskantsleril võimalus pöörduda Riigikohtusse. Neid võimalusi on piisavalt. Me ükski ei ole eraldi võetuna see lõpliku tõe allikas, kes [ütleb], et on nii või on naa. See on ikkagi kollegiaalne otsus.
Jaak Aab, palun!
10:10 Jaak Aab
Aitäh, austatud juhataja! Minu [küsimus] puudutab küll päevakorda ja protseduuri. Siin korra oli juttu nendest arupärimistest ja siis öeldi, et peaminister ei saa täna vastama tulla. Seda öeldi juba vist siin eile õhtul hilja. Aga kena võib‑olla oleks olnud, kui peaminister oleks siis arupärijatele sellest teatanud. Nagu te ütlesite, see on kahepoolne. Kui arupärijad ei saa küsida, [teavitavad] nad seda, kelle käest nad aru pärivad, või siis vastupidi. See, kes vastab arupärimisele, kellele ta siis peaks teatama, et ta ei saa täna tulla? Kuidas see normaalne protseduur peaks välja nägema? Minule ei ole [sellest] teatatud. Ma olen ühe arupärimise esitaja.
10:10 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh, hea kolleeg! Ma pööran selle teistpidi. Ma arvan, et ei ole normaalne, kui peaminister helistab läbi kõik arupärijad ja ütleb, et ma kahjuks ei saa täna tulla. Ma arvan, et Riigikogu istung, kus … Ja see kiri on saabunud tänase kuupäevaga ehk 13.06, nii et ma ei tea, mis kell see on allkirjastatud, see on saabunud äsja. Ma arvan, et Riigikogu istung kui avalik vorm on täiesti piisav selleks, et teavitada ka arupärijat sellest, et tõepoolest, peaministril ei ole võimalust tulla. Eeldada mingit täiendavat [teadet] ei ole minu hinnangul vajadust.
Aitäh teile, head kolleegid! Nüüd on võimalus anda üle eelnõusid ja arupärimisi. Arvo Aller, palun!
10:11 Arvo Aller
Aitäh ja tere päevast! Mul on au üle anda EKRE fraktsiooni liikmete arupärimine justiitsminister Kalle Laanetile seoses praeguse koalitsiooni, Eesti 200, Reformierakonna ja Sotsiaaldemokraatliku Erakonna – järjestus on varieeruv, sõltub esitleja nägemusest – [kavandatuga]. Küsimus on selles, et kui me tõstame [seadusega] käibemaksu 20%‑lt 22%‑le ehk tõus on 10%, siis meie mure ja soov on saada teada, milliseid sotsiaal‑majanduslikke analüüse on [selleks] tehtud, millised on Justiitsministeeriumi kulud selle jaoks tulevatel aastatel. Ja kõige tähtsam on see, et kui kõik ministeeriumid peavad kokku hoidma, siis kust tuleb kokkuhoid ja [millised] on selle 2‑protsendipunktise käibemaksu tõusu juures kokkuhoiuvõimalused.
Arupärijad on küsinud kolm küsimust … Neli küsimust, vabandust. Kuidas mõjutab käibemaksu tõstmine 22%‑ni Justiitsministeeriumi valdkonna asutuste tööd? Neid asutusi ei ole vähe, need asuvad üle Eesti laiali. Kas on tehtud piirkonniti mõjuanalüüs, kuidas see mõjutab sisemisi struktuure? Kuidas käibemaksu tõus võib mõjutada valdkonnasiseselt inimeste toimetulekut? Millised sotsiaalsed ja majanduslikud mõjud käibemaksu [tõstmisega] valdkonnas kaasnevad? Kuidas neid leevendada? Kuidas see mõjutab Justiitsministeeriumi valdkonnas olevate organisatsioonide ja ettevõtete konkurentsivõimet?
10:13 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aeg!
10:13 Arvo Aller
Aitäh!
10:13 Aseesimees Toomas Kivimägi
Martin Helme, palun!
10:14 Martin Helme
Aitäh, hea aseesimees! Head kolleegid! Kõigepealt ma muidugi tahan väljendada oma täielikku nördimust selle üle, mis siin täna hommikul ja eile õhtul toimus, mis puudutab jälle kodukorra täitmist. Mitte kunagi, mitte kunagi‑kunagi‑kunagi ei ole niimoodi olnud, et lihtsalt suvaliselt lõpetatakse ära läbirääkimiste käigus vastusõnavõttude andmine või tõstetakse need kuhugi jumal teab kuhu lõppu. See on osa parlamentaarsest debatist. Kui siit puldist kedagi nimetatakse ja nimetatakse meelega või teadlikult, et debatti edendada, siis need inimesed saavad vastusõnavõtu. Seda, et kodukorras on kirjas, et Riigikogu istungi juhataja võib anda vastusõnavõtu, on alati, absoluutselt alati ilma igasuguste eranditeta tõlgendatud niimoodi, et antakse. Hakata seda kuidagi piirama … No me näeme, kuhu me välja jõuame, juba praegu. Kõigepealt öeldakse, et sa ei või protseduurilisi enam küsida, siis öeldakse, et ei või üle anda eelnõusid, nüüd ei või enam läbirääkimistel osaleda. Ma ootan kohe põnevusega, millal meil need uksed lukku keeratakse, et enam saali ka ei võiks tulla. See on lihtsalt masendav, kuhu me oleme välja jõudnud, ja selleks puudub vähimgi põhjus. Ise te tahtsite, kui me siin kuu aega tagasi istungeid venitasime, et lähme ometi arutelude juurde, lähme ometi debati juurde. No eile õhtul oli debatt, seda ka ei saanud pidada.
Aga selle nädala päevakorras on meil maksuseadused, mis on seotud jälle usaldusega valitsuse vastu. Pean väljendama oma, ma ei tea, teravat‑teravat kriitikat peaminister Kaja Kallase suhtes, et ta ei julge ise tulla kaitsma eelnõusid, mille ta on sidunud oma valitsuse usaldamisega ehk enda peaministri kohal püsimisega. Igaks juhuks rõhutan üle, et meie erakond ei toeta ühtegi maksutõusu, mis valitsus on välja käinud, küll aga oleme välja pakkunud maksutõusu pankadele. Ja mul on üks käibemaksueelnõu siin, millega me alandame makse. Aitäh! (Hääled saalis.)
10:16 Aseesimees Toomas Kivimägi
Hea kolleeg Martin, siin on kuupäev 12. Me kunagi leppisime kokku, et parandame selle ära. Hiljem võib‑olla on palve, et keegi parandab selle 13‑ks.
Rain Epler, palun!
10:17 Rain Epler
Aitäh, austatud istungi juhataja! Head kolleegid! Ei saa minagi enne eelnõu üleandmist mööda [minna] protseduurika käsitlemisest. See lihtsalt tekitab segadust, kuidas neid istungeid läbi viiakse. Eile õhtul meie diskussioon härra Kivimägiga lõppes sellega, et ma küsisin, kas need vasturepliigisoovid jäävad siia [ekraanile] üles, kui me täna alustame. Isegi stenogrammis oli selge vastus kirjas: jah, need jäävad siia üles. Täna tulime saali, neid siin ei olnud ja härra Kivimägi vastas, et ta pärastpoole otsustab, kas need tulevad siia või ei tule. Seda võib veel mõista, et kuna mina olen siin esimest koosseisu, tekitab see asi minus segadust, aga nagu oli näha, siis väga kogenud kolleeg Aab, kes üldiselt minu arust saab asjadest aru, on ka juba segadusse aetud. Selles mõttes kutsun üles siin ikkagi mingisugust järjepidevust hoidma.
Ja teine markeering veel selle märkuse kohta, mis te tegite eelkõnelejale, et kuupäev tuleks ära parandada. Ma märkasin, et näete, mai keskpaigast saadik olen oodanud võimalust, et saaks eelnõu üle anda. Nüüd lõpuks lasti pulti. Ma võtsin kohe pastaka kaasa, et saab ära parandada selle kuupäeva.
Ja korduvalt, nii sellel nädalal kui eelnevatel nädalatel, on siin puldis juttu olnud kobarmaksumuudatustest, mis kobarast küll sellise veidi mingisuguse õrnema seose peale omavahel viidi, aga ikkagi usaldusega neid siia rullima tullakse. Need on põhiliselt suunatud sellele, et väiksemate sissetulekutega inimestelt ja paljulapselistelt peredelt rohkem raha ära võtta, et katta seda miinust, mis tekib Reformierakonna suure valimislubaduse täitmisest. Mina annan üle eelnõu, et käibemaksu veidikene allapoole tuua, et inimeste elu kergendada. Aitäh!
Ma nüüd hetkel parandan selle kuupäeva ära. Täna on 13, jah? Panin.
10:19 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh! Ma olen sunnitud siiski repliigi tegema. See märkus minu aadressil, et neid nimesid ei ole üleval, ei ole kohane ega põhjendatud. Kui me avame selle päevakorrapunkti, siis tulevad üles kõigi nende nimed, kes olid kas vasturepliigi või sõnavõtu järjekorras. Võiks natukene kodukorraga rohkem tööd teha. Ja teine märkus oli ka ilmselgelt kohatu, et pole olnud võimalust alates maist seda eelnõu üle anda. Andke andeks, meil on olnud terve rida istungeid, kus pole üle antud mitte ühtegi eelnõu ega arupärimist. Kui seda ei soovi või ei taha [teha] või olete puudunud, siis on see teie probleem, mitte kellegi teise probleem.
Kalle Grünthal, palun!
10:20 Kalle Grünthal
Austatud kolleegid! Ma ütleksin kõigepealt enne eelnõu üleandmist ühe väikese mõttetera, mis iseloomustab täielikult praegust olukorda. Vanasti valitsesid rahva üle targad ja rumalad olid väga halvas olukorras, kuna targad sundisid rumalaid õppima. Praegu – ja see kehtib ka siinsamas saalis – on jälle teistpidi. Praegu valitsevad rumalad ja targad on väga halvas olukorras, sest rumalad sunnivad tarkasid rääkima niimoodi, et ka rumalad aru saaksid. Aga kokkuvõttes: kuna rumalaid on rohkem, siis elu läheb meil ikka paremaks. Ühiskond on muutunud ilusamaks ja rõhutuid on vähem, täielik harmoonia.
Seoses eeltooduga esitavad Kalle Grünthal ja Ants Frosch arupärimise rahandusminister Mart Võrklaevale selle maksuküüru kohta, mis väidetavalt pidi tooma õnne igale õuele. Opositsioonisaadikud on rääkinud siin korduvalt sellest, et see aritmeetika ei pea paika. Aga näed, rumalad arvavad, et peab. Seoses sellega annan eelnõu üle. Ja lugupeetud istungi juhataja, kuupäev on ära parandatud.
10:22 Aseesimees Toomas Kivimägi
Tegemist on siiski arupärimisega, mitte eelnõuga. Mart Helme, palun!
10:22 Mart Helme
Lugupeetud eesistuja! Kolleegid! Selle arupärimise teema on loomulikult maksundus ja see on mõeldud Mart Võrklaevale vastamiseks. Aga ma juhiks tähelepanu sellele, et see on nüüd neljas kord, kui on parandatud kuupäeva. Ma olen kolm korda püüdnud seda arupärimist üle anda, ei ole õnnestunud. Ja see toob mind sellesama teema juurde, mida siin on täna ka eelkõnelejad käsitlenud. Meil toimub täiesti suvaline, voluntaristlik, stalinistlikku režiimi iseloomustav istungite juhtimine. Eile oli meil ka mõningane sõnavahetus tänase istungi juhatajaga ja ma ütlesin, et ta hävitab parlamentarismi oma juhtimisstiiliga ja et varem või hiljem tabab see ka neid ennast, see tähendab praegust koalitsiooni ja koalitsioonisaadikuid, mille peale eesistuja ütles, et ära ähvarda või ärge ähvardage – ma ei mäleta, kas ta teietas või sinatas –, millega ta ju tegelikult tunnistas, et ta teeb midagi, mis on seadusevastane ja mille rakendamist enda peal ta näha ei tahaks. Nii et, lugupeetud koalitsioonisaadikud, te olete asunud parlamentarismi, võimude lahususe hävitamise teele ja perspektiivis on tegelikult kaks varianti: te kas viite selle lõpuni või te jääte ka ise selle ohvriks. Aga arupärimine puudutab, nagu öeldud, makse. Aitäh!
10:24 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh! Ma siiski kasutan juhataja õigust, veel kord: ma ei saa kuidagi nõustuda sellega, et eelnõusid ja arupärimisi pole olnud võimalik üle anda. Mäletate, eile Riigikogu istungil ma ütlesin, et kuni tänase päevani ehk eilseni ei ole olnud takistust mitte ühegi eelnõu ega arupärimise üleandmisel, sellepärast et oli terve rida istungeid, kus ei antud üle ühtegi eelnõu ega arupärimist. See on täiesti voluntaristlik väide, just nagu poleks olnud võimalik [neid üle anda]. Jah, eile tõepoolest me piirasime seda 30 minutiga. Eile, jah, jäid tõepoolest ilmselt mõned eelnõud ja arupärimised üle andmata. Seda tehakse täna.
Rene Kokk, palun!
10:25 Rene Kokk
Suur tänu, austatud juhataja! Head Riigikogu liikmed siin saalis, tubades oma ekraanide taga, ja kõik need, kes meid interneti vahendusel vaatavad! Minul on üle anda rahandusminister Mart Võrklaevale arupärimine käibemaksu tõusu kohta. Me oleme väga palju kuulnud siin saalis ja meedia vahendusel seda, kuidas valitsusliikmed tahaksid väga debatti pidada, arutada ja opositsiooniga suhelda. Kahjuks siin saalis toimuv ei ole just peegeldanud seda meeletut soovi debatti pidada ja neid küsimusi arutada. Seetõttu anname rahandusministrile võimaluse tulla siia Riigikogu ette ja siin seda debatti pidada ja arutleda nende planeeritavate maksutõusude üle, mis puudutab käibemaksu, ja rääkida nendest teemadest, kuidas need tegelikult Eesti majandust mõjutavad, millised on need mõjuanalüüsid. Me teame ka, et neid arupärimisi on opositsioon üle andnud erinevatele ministritele ja valitsus on kollegiaalne organ, kus arutatakse koos läbi erinevaid küsimusi. Sellest tulenevalt on väga mõistlik, et kõik ministrid käivadki siin ja räägivad oma valdkonda puudutavatest muudatustest seoses käibemaksu tõusuga, et me saaksime aru sellest, kas minister on ka sisuliselt oma valdkonna arengu kohta endale pildi selgeks teinud, mida see maksutõus enesega kaasa toob. Sest me oleme siin näinud, nagu ka eile, et minister tegelikult ei tea väga elementaarseid asju enda valdkonda puudutavates teemades. Nii et siit ka neli küsimust rahandusminister Mart Võrklaevale ja saame siis debatti pidada ja maksutõusude üle arutleda. Aitäh!
10:27 Aseesimees Toomas Kivimägi
Leo Kunnas, palun!
10:27 Leo Kunnas
Austatud istungi juhataja! Head kolleegid! Annan üle käibemaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu, mille sisu on alandada käibemaksumäära 19,4%‑ni. Mu esialgne soov oli see eelnõu üle anda 15. mail, aga minu tahe ei täitunud. Ka eile oli mul samasugune tahe, aga ma olin selles nimekirjas, kus [inimeste nimed] hakkasid välja jääma, esimene. Seepärast mul oma tahet realiseerida ei õnnestunud. Täna siis lõpuks see õnnestub.
Aga ma huviga kuulasin üldse seda käsitlust tahtest ja mul on tekkinud küsimus, kas koalitsiooni ja opositsiooni tahte suurus on tõesti võrdeline nende kohtade arvuga, mis meil Riigikogus on. Et koalitsiooni tahte suurus on 60 ühikut ja opositsiooni tahte suurus on 41 ühikut. Niiviisi lineaarselt me selle tahte suurust siis mõõdamegi? Või see päris nii ei ole? Kas me jätkame seda tahete konfrontatsiooni nii kaua, kuni ühe poole tahe murdub, või me saavutame mingi kompromissi? See on väga huvitav küsimus, mille ma siin tahan esitada. Loomulikult mina sellele vastust ei tea, aga ma võin öelda, et seda tahet päris lineaarsetes ühikutes ei ole võimalik muuta. Ja alati, kui koalitsioon tugevama osapoolena rakendab mingeid uusi võtteid, siis on võimalik nendele võtetele ka ju proportsionaalselt vastata. Seda opositsioon kahtlemata ka teeb. Ka see tahete konfrontatsioon ei lõpe ju selle nädalaga ega lõpe ka järgmise nädalaga. Ja siis ongi küsimus selles, et kuidas see edasi läheb.
10:30 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aeg, hea kolleeg!
10:30 Leo Kunnas
Selle üle paluks mõelda. Aitäh!
10:30 Aseesimees Toomas Kivimägi
Tahaks kalambuuritseda, aga ei sobi. Rain Epler, palun!
10:30 Rain Epler
Aitäh, hea istungi juhataja! Head kolleegid! Nagu istungi juhataja võib‑olla märkas, ma võtsin maha oma käe[märgi], sest minu protseduuriline küsimus ei olnud obstruktsiooniline, vaid oli täitsa sisuline. Ma tahtsin juhtida tähelepanu sellele, et kui ma ennist käisin puldis eelnõu üle andmas ja viitasin ka mõnele teie siinsele sõnavõtule ja tegevusele, siis te endale andsite võimaluse vasturepliigiks. Küll aga olite te enne öelnud, et eelistate, et enne antaks üle eelnõud ja arupärimised ja pärast hakkame neid vasturepliike vaatama. Mina kutsun üles, et kui te rakendate mingit põhimõtet, siis oleks siin saalis viisakas ja ilus seda rakendada ka enda suhtes. Käesolevat nimekirja vaadates, [tundub justkui nii,] et võtame need eelnõud ja arupärimised vastu, märgime endale kuskile nurga peale kõik need vasturepliiki vajavad mõtted üles ja siis hiljem hakkame vastama. Seda kõigepealt.
Teiseks ma tahtsin öelda seda, et juba eile, kui te viitasite põhiseadusele ja Riigikogu põhiseaduslikule kohustusele menetleda eelnõusid, siis ma ka oma sõnavõtus juhtisin tähelepanu sellele, et eks eelnõu menetlemine ju hakkabki sellega pihta, et eelnõu annavad kõigepealt sisse kas saadikud, fraktsioon või valitsus. Minu arvates te olete ise aheldanud ennast kuidagi selle kalju külge, kus teie tegevuste lähtekoht on selline, et need valitsusest või koalitsioonist tulevad eelnõud on kuidagi tähtsamad. Aga positiivne on see, et nende ahelate võti on ka teie enda käes. Kui te ennast vabastaksite selle kalju küljest ja vaataksite sealt koopast välja ja veidi avarama pilguga, siis te saaksite aru, et sellel debatil ja sellel obstruktsioonil on mingi põhjus. Ja tegelikult võiks hakata kompromissi otsima, sest muidu me jäämegi neid repliike vahetama. Aga arupärimise annan üle peaministrile. Aitäh!
10:32 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh! Head kolleegid, ütlen Rainile vastuseks, et juhatajana on mul siiski natukene rohkem õigusi ja volitusi, aga ka kohustusi, sealhulgas ka repliikide ütlemiseks. Ja teiseks, ma teen tagasihoidliku märkuse, et eelnõu või arupärimist üle andes peaks ikkagi ettekande põhisisu olema selle eelnõu või arupärimise tutvustamine. Paraku siin oli ainult kolm viimast sõna sellega seotud, aga ma ei sekkunud.
Arvo Aller, palun!
10:33 Arvo Aller
Lugupeetud istungi juhataja! Head kolleegid saalis! Tõepoolest, nüüd sel nädalal on meil usaldushääletused ja järjekordsed maksutõusud ees. Ja paraku need muudatusettepanekud, mille meie ja kõik teised kolleegid on siin esitanud, ei ole leidnud kajastust, vaid on mindud lihtsama vastupanu teed: [eelnõud] on seotud usaldusküsimusega, mis annab võimaluse minna mööda erinevate muudatusettepanekute hääletamisest siin suures saalis, mille kohta on küsitud ja palutud debatti. Debatiks valmisolek on enamikul opositsioonisaadikutel, üksikutel koalitsioonisaadikutel. Rõõm on näha, et uued Riigikogu liikmed väga innukalt kuulavad, ka koalitsiooni poole pealt, eelnõude ja arupärimiste üleandmist. Kindlasti annab see kogemuse. Ja ma kindlasti innustan koalitsioonisaadikuid tulema siia pulti andma üle eelnõusid.
Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna poolt tahaksin üle anda tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu, millega me tahame tulumaksu langetada. See annab rahvale kindluse, et oma sissetulekute pealt [jääb rohkem raha kätte]. Paraku praegune valitsus ja koalitsioon seda ei kaalugi. Me soovime, et seda eelnõu menetletakse edasi, et me leiaksime siin ühise keele ja saaksime seda eelnõu rakendada. Aitäh!
10:35 Aseesimees Toomas Kivimägi
Martin Helme, palun!
10:35 Martin Helme
Aitäh, lugupeetud asespiiker! Head kolleegid! Ma olen toonud mõned eelnõud, aga praegu olen teie ees ühe arupärimisega. Sõitsin täna hommikul jälle Nõmmelt Tallinna kesklinna ja need ummikud, mis meil Tallinnas on, on ebanormaalsed. See, kuidas meil linna planeeritakse ja linnas infrastruktuuri nii‑öelda arendamisega tegeletakse, on täiesti ebanormaalne. Aga see ei ole ainult Tallinna probleem. Tallinnal vähemalt on raha, nii et saab mõttetutesse kohtadesse panna lillepotte keset teid ja killustikuga katta sisehoove. Mujal Eestis ei ole sedagi, ei tehta üldse midagi.
Aga teed ei ole meie ainus infrastruktuur. Lugesin täieliku ahastusega, kuidas uus valitsus on lõpetanud ära Saaremaa silla ehitamise edasise tegevuse. See on umbes kolmas või neljas kord, kui sellega on alustatud. Tavaliselt üks valitsus alustab, siis toimub valitsuse vahetus ja siis järgmine valitsus lõpetab selle. Miljonid ja miljonid on ainuüksi selle protsessi peale ära kulutatud ja tulemust ei ole mitte mingit. Ma arvan, et meil on sel teemal umbes kolm või neli erinevat keskkonnauuringut olnud, igaüks maksab seal paar miljonit. Ja nendega ei ole mitte midagi teha, need pannakse sahtlisse. Kui järgmine kord uuesti projekt ette võetakse, siis öeldakse, et see on vananenud uuring, justkui mõne aasta jooksul toimuks Suures väinas mingisugused nii meeletud looduskeskkonna muutused, et enam vana uuringuga midagi peale pole hakata.
See infrastruktuuri vaikne ja kindel allakäik Eestis Kaja Kallase valitsuse juhtimisel, kus kärbitakse kõikidest mõistlikest kohtadest, alates laste pealt ja jätkates teedeehitusega, ja kulutatakse ebamõistlikes kohtades, on endeemiline. Ja meil on arupärimine Lauri Läänemetsale tema vastutusvaldkonnas toimuva infrastruktuuri allakäigu kohta. Aitäh!
10:37 Aseesimees Toomas Kivimägi
Jaak Valge, palun!
10:38 Jaak Valge
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Head kolleegid! Ma ütlen algatuseks paar üldist kommentaari. Kõigepealt see, et istungi juhataja koondab kõik vasturepliigid päevakorrapunkti lõppu, on tegelikult diskussiooni kustutamine ja see ei ole mingil määral kuidagi kohane. Küll aga on see tegelikult üks väike detail sellest protsessist, mille nimi on parlamentarismi allakäik. Ma juhin koalitsioonisaadikute tähelepanu sellele, et kas te ikka ise saate aru sellest, et usaldushääletustega lööte te parlamentarismile hingekella. Parlamentarism tähendab seda, et seadusandlik võim on proportsioonis täidesaatva võimuga. Eriti liberaalse lähenemise kohaselt kontrollib seadusandlik võim täielikult täidesaatvat võimu. See on eriti praegu groteskne, et ennast just liberaalseks koalitsiooniks nimetav seltskond parlamentarismi hävingule viib.
Aga minu arupärimine on haridus‑ ja teadusminister proua Kristina Kallasele. See on ühtse Eesti kooli kohta. Selle on koostanud Henn Põlluaas ja see on väga hästi koostatud, kvaliteetselt nagu Henn Põlluaasa tekstid ikka, kvaliteetselt ja sisukalt. See tõukub sellest, et praegu on valitsuskoalitsioonileppes kirjas, et 2027. aastaks …
10:40 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aeg, hea kolleeg!
10:40 Jaak Valge
… käivad kõik Eestis elavad lapsed ühises lasteaias ja hiljem ühises koolis. Aitäh!
10:40 Aseesimees Toomas Kivimägi
Luban endale ka väikse repliigi ikkagi. Head kolleegid, mulle meenus Heiki Sibul, kes kommenteeris ERR‑is ja ütles sellise repliigi Riigikogus toimunu kohta – see oli mitu nädalat tagasi –, et õiguste kuritarvitamine toob kaasa nende piiramise. Mina oma otsuseid langetades, head kolleegid, ei juhindu oma seisukohti võttes mitte millestki muust kui sellestsamast kollasest raamatust. Nii et kui te võitlete või vaidlete, te ei võitle ega vaidle minuga, vaid vaidlete selle kollase raamatuga, sellega, mis siin kirjas on. Lihtsalt repliigina [ütlen].
Varro Vooglaid, palun!
10:41 Varro Vooglaid
Suur tänu, lugupeetud istungi juhataja! Austatud kolleegid! Kõigepealt tahan väljendada oma tänu istungi juhatajale selle eest, et meil täna võimaldatakse kasutada meile Riigikogu kodu‑ ja töökorra seadusega ettenähtud õigust anda üle arupärimisi ja eelnõusid. Nagu me teame, ei ole see [selline] õigus, mida me saame teostada iga päev. Seetõttu tuleb olla eriti õnnelik, kui juhtub olema see päev, kus seda õigust saab kasutada. On nii? Et aitäh! Praegusel hetkel kasutangi seda võimalust ära selleks, et anda üle arupärimine kaitseminister härra Hanno Pevkurile. Arupärimine on Soodla harjutusvälja ja riigikaitse eripiirkonna 3A kasutuse kohta.
Teatavasti otsustas valitsus 2015. aastal asutada Harjumaale Soodla harjutusvälja, kus Kaitsevägi hakkab läbi viima soomusmanöövervõimega seotud väljaõpet, mida ei mahu korraldama Kaitseväe keskpolügoonil. Kaitseväe väljaõppevõimalusi on vaja parandada riigikaitse arengukavas aastateks 2013–2022 ettenähtud Eesti Kaitseväe soomusmanöövervõime arendamiseks. Kaitseministri 28. oktoobri 2014 käskkirjaga Kaitseväe sõjalise väljaõppe korraldamise jaoks on loodud riigikaitse eripiirkond 3A, mis asub Kolga lahes Juminda poolsaare läheduses. Tegemist on eripiirkonnaga, kus korraldatakse mereväeõppuseid.
Meie soovimegi selle arupärimisega teada, kas meie liitlasriikidel, Kaitseväel, Kaitseliidul, Kaitseministeeriumil ning nende allüksustel on plaanis lähemas või kaugemas tulevikus kasutada Soodla harjutusvälja ja riigikaitse eripiirkonda 3A viisil, mille käigus sooritatakse pikamaa laskeharjutusi harjutusväljalt eripiirkonda või vastupidi. Ja teiseks, kui vastus eelmisele küsimusele on jaatav, siis kuidas kavatsetakse tagada nende inimeste informeeritus ja turvalisus, kelle elukoha kohal nimetatud laskeharjutusi [tehakse]? Aitäh!
10:43 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh, head kolleegid! Olen Riigikogu juhatuse nimel 30 minutit vastu võtnud eelnõusid ja arupärimisi ja kuna Riigikogu esimees on erakorraliselt kokku kutsunud Riigikogu juhatuse, siis võtan juhataja vaheaja 20 minutit.
V a h e a e g
11:04 Aseesimees Toomas Kivimägi
Head kolleegid! Informeerin teid esmalt juhatuse koosoleku otsusest. Nimelt, Riigikogu juhatuse erakorralisel istungil, tagamaks põhiseaduse §‑st 65 tulenevate ülesannete täitmine ja Riigikogu poolt 12. juunil kinnitatud päevakorra menetlemine, tegi Riigikogu juhatuse liige Toomas Kivimägi ettepaneku lõpetada tänasel, 13. juuni istungil eelnõude ja arupärimiste üleandmine. Seda seisukohta toetas ka Lauri Hussar. Ja head kolleegid, olen sunnitud taas ette lugema ka selle argumentatsiooni, seda enam, et neid mõnevõrra täiendatakse igal juhatuse koosolekul.
Toomas Kivimägi ja Lauri Hussar põhjendasid oma ettepanekut järgnevaga. Eelnõude algatamine ja arupärimiste esitamine on oluline Riigikogu liikme põhiseadusega tagatud õigus. Samas ei tohi arupärimisõigus takistada Riigikogu muu töö tegemist. Seda on rõhutatud ka värskelt ilmunud põhiseaduse kommentaarides, kus on öeldud: "Samas aga peab arvestama, et arupärimisõiguse kasutamine ei areneks parlamentaarsele süsteemile ebakohaseks väärvormiks. See tähendab, et arupärimisõigus ei tohiks kaasa tuua võimalust koormata parlament arupärimistega üle, nii et parlament ei suudaks täita teisi talle PSiga pandud funktsioone." Riigikogu täiskogu istung on põhiseaduse kohaselt Riigikogu kui kollegiaalorgani põhiline töövorm. Istungitel arutab ja otsustab Riigikogu avalikult tema pädevuses olevaid asju. Riigikogu istungi sisuline toimumine Riigikogu kinnitatud päevakorra järgi on kaalukas väärtus, mis tagab Riigikogu töö efektiivse korraldamise ja annab Riigikogu liikmetele võimaluse osaleda selles Riigikogu töövormis.
Olukorras, kus eelnõude ja arupärimiste üleandmise õiguse kasutamise tulemusena ei ole Riigikogul tänasel, 13. juuni 2023. aasta istungil võimalust asuda istungi päevakorras olevaid päevakorrapunkte arutama, on Riigikogu kui terviku huvides põhjendatud astuda samme, et leida tasakaal erinevate õiguste vahel, mis võimaldaks Riigikogul täita kõiki oma ülesandeid. Riigikogu tööd korraldab Riigikogu juhatus. Riigikogu kodu‑ ja töökorra seaduse § 13 lõike 2 punkt 18 annab Riigikogu juhatusele õiguse otsustada seaduses reguleerimata protseduuriküsimused. Kuna Riigikogu kodu‑ ja töökorra seaduses ei ole regulatsiooni, mis tasakaalustaks eelnõude algatamise ja arupärimiste esitamise õigust selliselt, et istungil oleks võimalik päevakorras olevaid teemasid arutada, siis saab seda käsitleda seadusega reguleerimata protseduuriküsimusena. Seetõttu on kaks juhatuse liiget, Lauri Hussar ja Toomas Kivimägi, otsustanud ja teinud ettepaneku Riigikogu kodu‑ ja töökorra seaduse § 13 lõike 2 punkti 18 alusel lõpetada tänaseks eelnõude ja arupärimiste vastuvõtmine.
Selle ettepanekuga ei nõustunud juhatuse liige Jüri Ratas ja tema põhjendused on järgnevad. Juhatuse liige Jüri Ratas ei nõustunud ettepanekuga ja palus, et Riigikogu juhatus lähtuks Riigikogu kodu‑ ja töökorra seadusest, et Riigikogu liikmed saaksid täita Riigikogu kodu‑ ja töökorra seadusest tulenevaid, Eesti Vabariigi põhiseadusest ja teistest seadustest tulenevaid ülesandeid, sealhulgas anda üle eelnõusid ja arupärimisi, lähtudes Riigikogu – siin peaks olema "liikme" – vaba mandaadi põhimõttest. Jüri Ratas leidis, et juhatusel puudub eelnõude ja arupärimiste vastuvõtmise lõpetamise õigus. Tal puudub informatsioon, et tehtaks obstruktsiooni, ning ta leidis, et esimees peab kokku kutsuma vanematekogu, et leida kompromiss. Lisaks kordas Jüri Ratas oma 15., 16. ja 22. mail ning 12. juunil esitatud seisukohta, et ei toeta eelnõude ja arupärimiste vastuvõtmise lõpetamise ettepanekut ning ei ole selle küsimuse hääletamisega nõus. Selline hääletus ei ole antud normi mõte, tegemist on liiga laia tõlgendusega. Viide on Riigikogu kodu‑ ja töökorra seaduse § 13 lõike 2 punktile 18. Nii võib hakata hääletama igasuguseid asju kuni absurdsusteni. Jüri Ratas lisas, et tema arvates ei anna Riigikogu kodu‑ ja töökorra seadus üldse võimalust sellist hääletust läbi viia. Sellist hääletust ei ole mitte kunagi varasemalt tehtud ning seda ei toeta ka tööpraktika ja tava. Vastupidi, tava toetab seda, et eelnõude ja arupärimiste üleandmist ei ole piiratud.
Kuna juhatus konsensust ei saavutanud, soovivad juhatuse liikmed Lauri Hussar ja Toomas Kivimägi panna selle küsimuse, tuginedes Riigikogu kodu‑ ja töökorra seaduse § 16 lõikele 4, Riigikogu täiskogus päevakorraväliselt hääletusele. Ehk hääletamisele pannakse ettepanek lõpetada tänasel, 13. juuni täiskogu istungil eelnõude ja arupärimiste üleandmine.
See ei ole küll midagi erakordset, aga ma siiski võtan mõned protseduurilised küsimused, mis puudutavad seda konkreetset hääletust, mis meie ees seisab. Teistel teemadel palun mitte protseduurilisi küsimusi hetkel esitada. Varro Vooglaid, palun!
11:09 Varro Vooglaid
Suur tänu, lugupeetud juhataja! Minule jääb ikka kõrvu iga kord, kui te seda selgitate, see, et me justkui kuritarvitame või väärkasutame meile seadusega ettenähtud õigusi. Seda on natuke naljakas kuulata olukorras, kus koalitsioon ise on kavandanud sellesse nädalasse nelja eelnõu või isegi viie eelnõu vastuvõtmise valitsuse usaldusküsimusega sidumise teel, mis on ilmselge õiguste kuritarvitamine. Nii et kuidas see vaatepunkt teil ikkagi niivõrd ühekülgne on? Rääkimata sellest, et õiguste kuritarvitamisena võib ju käsitleda ka seda, et te üleüldse selliseid hääletusi siin korraldate. Sellist asja ju otseselt Riigikogu kodu‑ ja töökorra seadusega ette nähtud ei ole ja me oleme järjepidevalt öelnud, et see ise kujutab endast teile antud õiguste kuritarvitamist. Minu konkreetne protseduuriline küsimus seisneb nüüd selles, et praegusel hetkel on ju meil siin majas Riigikohtu esimees. Kas te juhatuses seda ei kaalunud, et küsida Riigikohtu esimehelt nõu, eriti pidades silmas, et ta parasjagu sedasama küsimust menetleb? Kas selline asi on kooskõlas kehtiva seadusega või mitte, sest vastasel juhul te riskite ju sellega, et te jätkuvalt rikute seadust uuesti, uuesti, uuesti, samal ajal kui Riigikohus seda menetleb? See on kuidagi selline veider olukord.
11:10 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh! Head kolleegid! Võtan need protseduurilised küsimused, mis on hetkel üleval, rohkem ei võta sel teemal. Vastuseks: loomulikult me võiks küsida, aga ma olen päris veendunud selles, et Riigikohtu esimees ei hakka andma seisukohti kaasuses, mis on parasjagu Riigikohtus menetluses. Kohe kindlasti Riigikohtu esimees ei väljenda oma seisukohti, isegi kui tal need olemas on, ja ma olen veendunud, et need on tal ka olemas. Aga ta kindlasti seda ei tee, nii et see ei vii meid antud hetkel edasi. Loomulikult me saame vastuse, ma arvan, et lähiajal, lähema võib‑olla paari nädala jooksul, siis on selgus majas. Ja ma ütlen veel kord: mina, head kolleegid, selles ei kahtle vähimalgi määral, et see õigus on Riigikogu juhatusel olemas. Kas see meeldib või mitte, on teine asi. Veel kord, Riigikogu kodu‑ ja töökorra seaduse § 13 lõike 2 punkt 18 annab selle õiguse. Ja viide, et see läheb hääletusele – ka selle kohta tegin viite. See on Riigikogu kodu‑ ja töökorra seaduse § 16 lõige 4, mis näeb ette, et kui juhatus konsensust ei saavuta, siis tuuakse see saali hääletusele, mis tegelikult ikkagi kvalifitseerub juhatuse otsuseks, mitte saali otsuseks, aga hääletab seda saal.
Martin Helme, palun!
11:11 Martin Helme
Aitäh! Mul on selline praktiline küsimus. Meil on seda nüüd natuke rohkem kui kuu aega harrastatud, et juhatus järsku keerab kraani kinni, katkestab [istungi] ja ütleb, et täna enam rohkem eelnõusid vastu ei võta. Aga selle kuu aja jooksul ei ole välja jõudnud kujuneda mingisugustki järjekindlat aega. Eile me võtsime [eelnõusid] vastu tund ja 40 [minutit]. Täna me võtsime, teie võtsite [neid] vastu natuke üle poole tunni või umbes pool tundi. Siin on ka olnud päevi, kui neid eelnõusid ja arupärimisi on kaks tundi vastu võetud. See ei anna meile kuidagi mingitki signaali selle kohta, et meil on mingisugunegi arusaadav ajaraam, milles me toimetame. Mulle tundub, et see on lihtsalt suvaline, see on vastavalt sellele, mis eelnõud järgmisena tulevad, või vastavalt sellele, kui pikal istungil me oleme. Meil neljapäevased ja teisipäevased on lühikesed istungid, esmaspäev ja kolmapäev on pikad istungid. See kuidagi loksub juhataja suva järgi. Ja noh, suvariik ja õigusriik on üksteise vastandid. Mul on palve. Kuigi ma ei tunnista seda õigust, et niimoodi üldse saab teha, tahaks ma aru saada, millel põhineb see laest võetud kellaaeg, millal järsku läheb luuk kinni.
11:13 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh, hea kolleeg! Nagu sa aru saad, ei ole see võib‑olla tava, kui seda on neli või viis korda tehtud, aga sellest on saamas tava, tegelikult. Kui olete pannud tähele, siis me oleme tõepoolest võtnud [eelnõusid] vastu 30 minutit. [Nii on see olnud] peale teist töönädalat, kui me võtsime neid tõepoolest piiramatult vastu ja nägime, et nii ei ole võimalik Riigikogul tööle rakenduda. Ja tõesti, me võtsime selle hinnangu. Ja ma ütlen veel kord, et see [on] 30 minutit. Ma palusin ka istungiosakonnal vaadata, kui palju on eelmise koosseisu ajal läinud keskmiselt aega eelnõude ja arupärimiste üleandmiseks istungi alguses. Selleks on [läinud] pikalt alla kümne minuti. Pikalt alla kümne minuti! Kui see on täna 30 minutit, siis see on, ma ei tea, kolm, neli, viis korda rohkem võimalust, aega, andmaks üle eelnõusid ja arupärimisi. Kui te ütlete, et sellega ahistatakse opositsiooni, siis ma ütlen veel kord, et opositsioon ei ole mitte kunagi mitte ühegi koosseisu ajal selle lühikese aja jooksul saanud nii palju sõna ja rääkida, küsimusi esitada, eelnõusid ja arupärimisi üle anda kui nüüd. Selle juures öelda, et opositsiooni õigusi ahistatakse – vastupidi, ahistatakse koalitsiooni.
Tanel Kiik, palun!
11:14 Tanel Kiik
Austatud Riigikogu aseesimees! Ma tahaksin teile natuke appi tulla. Mõni aeg tagasi, kui see Riigikogu vastasseis kulmineerus ja esimest korda Riigikogu juhatus kahe kolmandikulise enamusega ning hiljem koalitsiooni häältega saalis selle olukorra sarnaselt praegusega lahendas, ütlesite kuldsed sõnad, et olete kindlasti seda meelt või nõus sellega, et tegemist ei ole jätkusuutliku lahendusega, tegemist ei ole päris lahendusega sellele poliitilisele vastasseisule, lahendus saab ikkagi olla mingisugune mõistlik kompromiss, mingisugune kokkulepe, on see vanematekogu formaadis või koalitsiooni‑ ja opositsioonierakondade ühise kohtumise formaadis. No et leida mingi lahendus. Ma küsikski teie käest, kui kaugele te selle lahenduse leidmisega olete jõudnud. Ma tean, et Riigikogu vanematekogu pole rohkem kokku kutsutud juba viimased kuu aega või nii, vaid pigem on sedasama ajutist lahendust korduvalt kasutatud ja iga kord on sama poleemika tekkinud, iga kord on sama vaidlus tekkinud. Ja Riigikohus ka alles lahendab seda küsimust. Äkki läheks istuks maha ja püüaks selle päris lahenduse ka leida, mitte ainult neid üksikuid hääletusi siin läbi viia?
11:15 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh, hea kolleeg! Sa saad ise sellest väga hästi aru, et see küsimus, mille sa esitasid, ei ole istungi läbiviimise reeglite kohta, aga ma ütlen, et olen jätkuvalt samal seisukohal, millel ma tookord [olin], millele sa viitasid ja mida tsiteerisid. Ma arvan, et lahendus peab olema varem või hiljem ikkagi kompromiss ja kokkulepe kõigi kuue parlamendifraktsiooni vahel. Neli aastat sarnaselt töötada ei ole kindlasti lahendus. Sellega kannatavad kõik.
Mart Helme, palun!
11:15 Mart Helme
Aitäh, härra eesistuja! Ma tahaksin juhtida tähelepanu sellele, et mitte ainult teie, vaid ka Lauri Hussar kasutab ja ka Kaja Kallas seal puldis esinedes järjekindlalt kasutab oma seadusvastaste tegude õigustamiseks põhiseaduse kommenteeritud väljaannet. Põhiseaduse kommenteeritud väljaanne on lihtsalt üks arvamus, ajas muutuv arvamus, juristide seisukohtadest sõltuv arvamus. Ka õiguskantsler on öelnud, et sellel ei ole seaduslikku jõudu. Nii et palun lõpetage selle dokumendi kasutamine oma seadusvastaste tegude õigustamiseks.
11:16 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh, hea kolleeg! Olen nõus, et teil on õigus olla kriitiline meie põhjenduste suhtes. Ma ei vaidlusta seda vähimalgi määral. Aga veel kord, kõige olulisem on ikkagi seesama kollane raamat. Nagu ma olen öelnud, ma ei kuritarvita seda õigust. Ma kasutan sedasama [infot], mis on kollases raamatus kirjas ja loen seda sama loovalt, nagu teie seda loete. Tõepoolest, Riigikogu kodu‑ ja töökorra seaduse § 13 lõike 2 punkt 18 annab selle õiguse juhatusele. Ma olen selles täiesti veendunud. Ja see hääletus, [seda puudutavale] paragrahvile ma juba viitasin. Viimane protseduuriline küsimus, Henn Põlluaas, palun!
11:17 Henn Põlluaas
Aitäh! Kõigepealt ma tahan protesteerida selle vastu, mida te just praegu ütlesite: et minu protseduuriline küsimus on viimane. Järjekordselt te rikute meie töö‑ ja kodukorra seadust. Mis kõige hullem, te alles hetk tagasi Martin Helmele vastates vist ütlesite, et eelnõude ja arupärimiste üleandmise katkestamine ja selle võimaluse äravõtmine opositsioonisaadikutelt on kujunemas uueks tavaks. No andke andeks, seaduse rikkumine ei saa mingil juhul siin saalis tavaks muutuda.
Aga nüüd minu küsimuse juurde. Te olete korduvalt siin opositsioonist üle rammides, ka täna, väitnud seda, et eelnõude ja arupärimiste üleandmine on meie töö‑ ja kodukorra seaduses reguleerimata küsimus ja seetõttu olevat justkui juhatusel õigus otsustada, kas jätkata nende vastuvõtmist või mitte. Mina väidan risti vastupidist: see on meie töö‑ ja kodukorras täpselt reguleeritud. Ei ole öeldud, et seda saaks piirata, neid võib üle anda täpselt nii palju, kui Riigikogu liikmetel soovi on. Nii et selles suhtes te rikute seda [seadust]. See on reguleeritud selliselt, et mingisuguseid piiranguid arupärimiste ja eelnõude üleandmise kohta ei ole.
11:18 Aseesimees Toomas Kivimägi
Aitäh, hea kolleeg! Sain teie seisukohast väga selgelt ja üheselt aru, aga te kindlasti tõlgendasite mind valesti, väites, just nagu mina püüan piirata opositsiooni õigust anda üle eelnõusid ja arupärimisi. Lihtsalt see tuleneb sellest ja on minu kohus tagada, et tõepoolest me menetleksime päevakorda, mille Riigikogu ise on heaks kiitnud. See on minu kohus juhatajana tagada, et Riigikogu saaks täita kõiki oma ülesandeid, mis põhiseaduse §‑s 65 on kirjas. See on minu kohus. Nii et kõike tuleb tasakaalus vaadata.
Ja veel kord, homme on taas võimalus anda üle eelnõusid ja arupärimisi, neljapäeval täpselt samamoodi. Väited, et ei ole seda võimalust olnud, ei pea vähimalgi määral paika. See, et te panete sinna alla kuupäeva 12. mai, no andke andeks, see on natukene naljakas, aga võib‑olla petate kellegi sellega ära.
Martin Helme, palun, kas sul on ettepanek seoses hääletusega, mille juurde me kohe jõuame?
11:19 Martin Helme
Aitäh! Mulle tundub, et Jaak Valgel oli veel protseduuriline [küsimus] enne mind, aga kui meil on juba hääletuse [aeg], siis minul on soov võtta meie fraktsiooni poolt kümme minutit vaheaega enne hääletust.
11:19 Aseesimees Toomas Kivimägi
Vaheaeg kümme minutit.
V a h e a e g
11:30 Aseesimees Toomas Kivimägi
Head kolleegid, vaheaeg on lõppenud. Panen hääletusele Riigikogu juhatuse liikmete Lauri Hussari ja Toomas Kivimägi ettepaneku lõpetada tänasel, 13. juuni istungil eelnõude ja arupärimiste üleandmine. Palun võtta seisukoht ja hääletada!
11:30 Hääletustulemused
11:30 Aseesimees Toomas Kivimägi
Poolt on 53 Riigikogu liiget, vastu 3, erapooletuid 0. Ettepanek leidis toetust. Eelnõude ja arupärimiste üleandmine tänasel istungil on lõppenud. Olen Riigikogu juhatuse nimel vastu võtnud neli eelnõu ja kaheksa arupärimist.
Head kolleegid, järgnevalt teated. Täna pärast täiskogu istungi lõppu toimuvad siin istungisaalis järgmiste toetusrühmade moodustamise koosolekud: Jeruusalemma palvushommikusöökide toetusrühm, kokkukutsuja Mart Helme; puuetega inimeste toetusrühm, kokkukutsuja Heljo Pikhof; ja Eesti‑Maroko parlamendirühm, kokkukutsuja Toomas Kivimägi. Viimase parlamendirühma moodustamine toimub elektrooniliselt vahemikus 16.00–17.00 nende vahel, kes kella 16‑ks on selle rühma [moodustamise koosolekuga] liitunud. Sellega on teated lõppenud.