Väga lugupeetud istungi juhataja! Head kolleegid! Tegemist on väga olulise ja suuremahulise eelnõuga. Ma olen väga rõõmus, et me oleme jõudnud selle teise lugemiseni siin saalis, ja ma usun ja loodan, et peale nädalast eemalolekut istungitelt me võtame selle eelnõu ka vastu.
Meeldetuletuseks: eelnõu algatas Vabariigi Valitsus 6. juunil 2022. Esimene lugemine toimus 27. septembril [möödunud] aastal ning see lõpetati. Ja muudatusettepanekute esitamise tähtajaks, mis oli 27. oktoober 2022, ei Riigikogu liikmed, teised komisjonid ega fraktsioonid muudatusettepanekuid ei esitanud.
Tunnustan, et põhiseaduskomisjon on teinud väga põhjalikku tööd selle eelnõuga, ja samamoodi tunnustan Justiitsministeeriumi, kes on olnud väga hea koostööpartner põhiseaduskomisjonile, ja loomulikult ka kõiki huvigruppe. Meie kodu‑ ja töökorra kohaselt saatis põhiseaduskomisjon selle eelnõu arvamuse avaldamiseks õiguskantslerile, Riigiprokuratuurile, Eesti Advokatuurile, Eesti Kohtunike Ühingule, Eesti Kohtunikuabide Ühingule, Riigikohtule, Tallinna Ringkonnakohtule, Tartu Ringkonnakohtule, Harju Maakohtule, Pärnu Maakohtule, Tartu Maakohtule, Viru Maakohtule, Tallinna Halduskohtule ja Tartu Halduskohtule. Arvamused ja ettepanekud laekusid Eesti Kohtunike Ühingult, Riigikohtult, Tallinna Ringkonnakohtult, Tartu Ringkonnakohtult, Harju Maakohtult, Pärnu Maakohtult, Viru Maakohtult ning Eesti Kohtunikuabide Ühingult. Ja eelnõu muutmise ettepanekuid esitas põhiseaduskomisjonile Justiitsministeerium.
Nagu ma viitasin, me oleme seda väga palju arutanud. Põhiseaduskomisjon valmistas eelnõu teist lugemist ette lausa neljal istungil. Need olid 18. oktoobril, 21. novembril, 13. detsembril [2022] ja 10. jaanuaril 2023. Ja kõige selle tulemusena põhiseaduskomisjon, kuulanud ära eelnõu kohta esitatud ettepanekud ja arvamused ja kogu selle arvamuste avaldamise ringi, esitas eelnõu kohta kokku 18 muudatusettepanekut.
Nüüd, enne kui minna konkreetselt nende muudatusettepanekute tutvustamise juurde, tunnistan kohe siinkohal, et kõiki neid protokolle ette lugeda ega sealt väljavõtteid teha ei ole võimalik, nii et ma keskendun ennekõike võib-olla ühele põhiküsimusele, mis oli selle seaduseelnõu põhiline eesmärk ja väljakutse, ja seejärel tutvustan muudatusettepanekuid, mis põhiseaduskomisjon otsustas teile arvamuse avaldamiseks siia saali esitada.
Kõige olulisem väljakutse minu jaoks, ja ma usun, et ka Justiitsministeerium ja Vabariigi Valitsus sellega nõustuvad, on tegelikult maakohtute juhtimise üleviimine nii-öelda majapõhiselt juhtimiselt või kohtumajapõhiselt juhtimiselt osakonnapõhisele juhtimisele. Tänasel päeval veel ei ole maakohtutes osakondi, ent selle eelnõu kohaselt on ettepanek luua maakohtutes tsiviilosakond ja süüteoosakond. Igasse osakonda kuulub vähemalt kuus kohtunikku ja kohtunike arvulise jaotuse osakondade vahel otsustab kohtu esimees. Ja kohtunike spetsialiseerumise tagamiseks võib kohtu üldkogu otsustada, et kohtus on mitu tsiviil‑ või süüteoosakonda. See puudutab suuremaid maakohtuid. Sellisel juhul nimetatakse osakond spetsialiseerumise järgi. Iga kohtunik kuulub ühte osakonda ja kohtu üldkogu otsustab, millisesse osakonda kohtunik kuulub. Ja kuivõrd üldkogu teeb seda jaotust osakondade vahel tööplaani alusel, mis kinnitatakse üks kord aastas, siis tegelikult selle eelnõuga on loodud võimalus kohtu esimehel ka selle aastase perioodi kestel viia kohtunikke nii-öelda ühest osakonnast teise, sealjuures kuulates ära üldkogu arvamuse.
See on see, mis tegelikult esimesel hetkel tekitas enim vastuseisu Eesti Kohtunike Ühingu poolt. See, ma arvan, oli nende kõige põhimõttelisem vastuseis. Ja nende selline hirm või väide, miks nad seda ei toetanud, oli ennekõike selles, et nad nägid, et osakonnajuhataja võib sekkuda kohtunikutöö sisusse ja koos sellega kahjustada kohtuniku sõltumatust, kuni sinnamaani välja, et see on lausa põhiseadusvastane. Ent need argumendid tegelikult ei päde, põhjusel, et ka selle muudatuse kohaselt osakonnajuhatajal ei ole kohtuniku suhtes rohkem pädevust kui tänasel kohtumaja juhil, ehk nii-öelda osakonnajuhataja pädevus, võimalikuks sekkumiseks kohtuniku töösse ei ole mitte grammigi suurem, kui on seda praegu kohtu esimehel. Seetõttu see argument ei päde. Põhieesmärk ikkagi on spetsialiseerumine. Ja kuna me näeme, et ka näiteks advokaadid on spetsialiseerunud erinevate valdkondade peale, siis ma väidan, et õigusmõistmise kvaliteedi tõstmiseks on tegelikult lausa vältimatu, et ka kohtunikud spetsialiseeruksid – antud juhul kas süüteo‑ või tsiviilasjade peale. Ja teine analoog on sellel see, et de facto ringkonnakohus juba jaguneb osakondadeks, mida seal nimetatakse kolleegiumideks, ja täpselt samamoodi ka Riigikohtus on kolleegiumid. Nii et nii ringkonnakohus kui ka Riigikohus tegelikult on juba vastava muudatuse rakendanud ja aeg on kinnitanud, et see on igati põhjendatud.
Ja nüüd lähen nende konkreetsete muudatusettepanekute juurde, mis põhiseaduskomisjon otsustas esitada. Esimene muudatus puudutab kohtuniku üleviimist ühest osakonnast teise, jutt on maakohtust. Üldreegel on see, et kohtuniku kuuluvuse ühte või teise osakonda otsustab üldkogu. Nagu ma ütlesin, seda tehakse tööplaani alusel ja see tööplaan kinnitatakse kord aastas, aga võib tulla ette ka juhtumeid, kus aasta kestel tekib teatud, näiteks isiklikel põhjustel vajadus viia kohtunikke ühest osakonnast teise. See võimalus selle eelnõuga oli ette nähtud, ent seal ei olnud juures Eesti Kohtunike Ühingu nõutud ja tungivalt palutud klauslit, et kohtu esimees peaks enne ära kuulama kohtu üldkogu arvamuse. Need sõnad on nüüd siia juurde lisatud. "Kohtuniku üleviimise ühest osakonnast teise otsustab kohtu esimees kohtuniku avalduse alusel" – see oli senine eelnõu tekst. Ja nüüd me lisame selle muudatusettepanekuga järgnevad sõnad: "kuulanud ära kohtu üldkogu arvamuse". Kohtu üldkogu pidas seda väga oluliseks, et kohtunik siiski ei saaks seda nii-öelda ainuisikuliselt teha, vaid peaks ikkagi ära kuulama ka üldkogu arvamuse.
Teine muudatusettepanek puudutab osakonnajuhataja valimist. "Maakohtu esimees nimetab osakonna koosseisu kuuluvate kohtunike seast neljaks aastaks osakonnajuhataja." See on [praegune] eelnõu tekst. Ent nüüd põhiseaduskomisjon teeb ettepaneku sinna lisada järgnevad sõnad: "kuulanud ära selle osakonna kohtunike arvamuse". Ehk kui maakohtu esimees hakkab nimetama ametisse näiteks tsiviilosakonna juhatajat, siis sellisel juhul senise eelnõu kohaselt sai ta seda ainuisikuliselt teha, ent nüüd on siia lisandunud sõnad "kuulanud ära selle osakonna kohtunike arvamuse" ehk üksnes selle osakonna kohtunike arvamuse. Ka see oli Eesti Kohtunike Ühingu poolt selline üsna jõuline ja tungiv soov.
Kolmas muudatusettepanek on seotud ringkonnakohtu kolleegiumiga. Siin on samamoodi, et kui eelnõu teksti kohaselt kohtunike arvulise jaotuse kolleegiumide vahel otsustab kohtu esimees, siis on ka siia lisatud kohtunike ühingu palvel: "kuulanud ära kohtu üldkogu arvamuse". Ehk taas kord Eesti Kohtunike Ühingu esitatud palve, et ka arvulise jaotuse puhul ei ole see üksnes kohtu esimehe ainuisikuline pädevus, vaid vähemalt ta peab ära kuulama üldkogu arvamuse. Täpselt sama on ka kohtunike üleviimisel ühest kolleegiumist teise – jutt on ringkonnakohtust, sellepärast on tegemist kolleegiumiga –, otsustab kohtu esimees kohtuniku avalduse alusel. Ja taas kord lisame selle tänase muudatusettepanekuga nr 3: "kuulanud ära kolleegiumide esimeeste arvamuse". Antud juhul kolleegiumide esimeeste arvamuse – meil on tavapäraselt kolm kolleegiumi ringkonnakohtus –, et kui viiakse ühest kolleegiumist teise, siis see on ringkonnakohtu esimehe pädevus, aga ta peab ära kuulama kolleegiumi esimeeste arvamuse. Ehk taas kord on demokraatiat rohkem.
Muudatusettepanek nr 4 on tegelikult puhtalt keeleline. Siin on eelnõu kohaselt praegu selline tekst, et kolleegiumi esimehe vabastamise puhul võib esimehe ennetähtaegselt vabastada kogu kolleegiumi otsuse alusel. Selle muudatusettepaneku eesmärk on võtta ära sõna "kogu", sest jääb natuke arusaamatuks, kas kõik peavad olema selle poolt ja üksnes sellisel juhul saab teda vabastada või mitte. Tegelikult ikkagi see otsus tehakse häälteenamusega, nii et see sõna "kogu" on eksitav. Tegemist on puhtalt keelelise täpsustusega, et oleks üheselt ja selgelt arusaadav, et ei pea kõik kolleegiumi liikmed sellega päri olema. Antud juhul ikkagi selle sõna "kogu" võtame maha, siis on üheselt arusaadav, et häälteenamusega on võimalik kolleegiumi esimees vabastada.
Muudatusettepanek nr 5 puudutab ringkonnakohtu esimehe pädevust ja tema tegevust. Siit on jäänud välja, et ta teeb ka koostööd näiteks halduskohtuga, seda seaduse tekstis täna sees ei ole, de facto ta seda teeb ja seetõttu oleks igati loogiline ja mõistuspärane see ka seaduse tekstis sõnastada. Aga me ei tee seda nii kitsalt, et pelgalt halduskohus, vaid me lisame sõna "kohtutega" ehk ringkonnakohtu esimees korraldab valdkondlikku koostööd teiste kohtutega. Ja nüüd on hõlmatud nii halduskohus kui ka teised kohtud.
Muudatusettepanek nr 6 on põhimõtteliselt sisuline, ja vägagi. Nimelt, selle eelnõuga, mille Vabariigi Valitsus esitas, taheti kehtestada tegelikult tagasiside andmise vorm ehk siis ringkonnakohtu kolleegium annaks tagasisidet üks kord aastas maa‑ või halduskohtuniku kohtunikutöö üldisele kvaliteedile. Ühte otsa pidi tundub üsna loogiline ja arusaadav, et selline tagasiside oleks ja ringkonnakohtu kolleegium seda [annaks]. Aga siin on tegelikult kaks probleemi. Sellele vastu oli taas kord Eesti Kohtunike Ühing, ennekõike põhjusel, et nad nägid seda kui võimalikku sekkumist kohtuniku sõltumatusesse ja kohtumõistmisse. See on maakohtute poolt vaadates. Aga teiselt poolt ka ringkonnakohtud möönsid, et neil pole tegelikult ressurssi. Täna sellist kohustust ei ole, tänase seaduse teksti järgi mingit tagasiside andmise vormi ei ole. Veel kord: valitsus tegi ettepaneku, aga kuna sellele tuliselt sõdis vastu Eesti Kohtunike Ühing, siis leiti kompromiss, et me jätame selle eelnõust välja ehk seda tagasisidet kui sellist ei tule.
Nüüd, muudatusettepanek nr 7. Siin on nüüd vastupidi. Kui [kehtiva seaduse] kohaselt oli sõnastus selline, et kohtu esimees enne kohtuniku töökoormuse vähendamise otsustamist kuulab ära üldkogu arvamuse, siis eelnõu kohaselt pidi see üldkogu arvamus jääma tekstist välja. Siin on taas kord [tegemist] sellesama üldise normiga, et üldkogu tahab ikkagi kaasa rääkida, ehk me oleme selle nii-öelda toonud uuesti tagasi, me ei jäta seda välja ja antud juhul jääb kehtima seesama seaduse tekst, et enne kohtuniku töökoormuse vähendamise otsustamist tuleb jätkuvalt ära kuulata ka üldkogu arvamus. See on selle muudatusettepaneku sisu ja seaduse tekst jääb selliseks.
Muudatusettepanek nr 8 on ka suht tehniline. Kohtutel on ka oma kodukord ja kodukorras on ära määratud, kelle töökorraldust see reguleerib, ja siit on välja [jäänud] kolleegiumi esimees kui selline. Nagu ma ütlesin, ringkonnakohtus on kolleegiumi esimehed, ja kolleegiumi esimees mingil põhjusel on siit tekstist välja jäänud, võib-olla seetõttu – me võib-olla pärast jõuame ka nende ringkonnakohtute kolleegiumideni –, et de facto täna seaduse tasandil need kolleegiumid on täiesti reguleerimata, seda tegelikult ei ole. Need kolleegiumid on töötanud kodukorra alusel ja on töötanud juba paarkümmend aastat vist. Ja võib-olla see on põhjus, miks siin ei ole seda kolleegiumi esimeest välja toodud. Nii et toome selle siia muudatusettepanekusse juurde.
Muudatusettepanek nr 9 on sada protsenti keeleline, siin on tegemist kordusega: "Kui kohtunik viiakse üle teise sama astme maa‑ või halduskohtu või ringkonnakohtu kohtu kohtunikuks." See "kohtu" on läinud topelt. Võtame selle sõna "kohtu" maha ehk muudatusettepaneku kohaselt jääb alles tekst: "Kui kohtunik viiakse üle teise sama astme maa‑ või halduskohtu või ringkonnakohtu kohtunikuks", ja sealt siis edasi. Lihtsalt siin on topelt sisse läinud.
Muudatusettepanek nr 10 on taas kord Eesti Kohtunike Ühingu jõulisel initsiatiivil ja soovil. See puudutab kohtuniku üleviimist teise kohtumajja. Ja see eelnõukohane tekst on: "Esimese astme kohtuniku võib kohtu esimees määrata tema nõusolekul alaliselt teenistusse teise kohtumajja." Ja selle muudatusettepanekuga lisame: "kuulanud ära kohtu üldkogu arvamuse." Taas kord kohtunike ühingu soov vähemalt arvamuse vormis selles teemas kaasa rääkida.
Muudatusettepanek nr 11. See puudutab tagasipöördumist kohtunikuametisse. Seaduse tekst on: "Kohtunik võib väljaspool kohut töötamise tähtaja jooksul või selle lõppedes pöörduda tagasi maakohtu tsiviil‑ või süüteoosakonda ..." On jäänud välja "halduskohtusse", lisame selle muudatusettepanekuga sõna "halduskohtusse" "... või ringkonnakohtu või Riigikohtu ..." – ka sõna "Riigikohtu" on jäänud välja, lisame ka selle sõna siia – "... kolleegiumi, teatades sellest vastava kohtu esimehele vähemalt kaks kuud ette." Eelnõu algses tekstis oli üks kuu ette, aga kuna kohtumajade juhid tänasel päeval veel on ikkagi seda meelt, et see nõuab teatud ettevalmistusi, kohtujuristi palkamist ja nii edasi, siis üks kuu etteteatamist on ebapiisav. Ja seetõttu oli ettepanek, et ta peaks andma sellest teada vähemalt kaks kuud ette, kui ta soovib tagasi pöörduda.
Nüüd, muudatusettepanek nr 12 on taas kord seotud kohtuniku tagasipöördumisega kas halduskohtusse või maakohtusse. Siin on jäänud sellest tekstist välja sõna "halduskohus", halduskohut see ei puuduta. Selle sätte enda sisu on see, et kui ta pöördub tagasi näiteks sinna mingisse halduskohtusse, siis võib olla halduskohtus ajutiselt kuni kohtunikukoha vabanemiseni kohtunike arv suurem, see ei ole lukus. Põhjus, miks ta ei saaks tagasi pöörduda kohtusse, ei saa olla see, et määratud kohtunike arv on täis.
Nüüd, [muudatusettepanek nr] 13 puudutab kohtunikueksamit. Ka siin on selline mõneti ebatäpne sõnastus olnud. Hetke sõnastus on see, et kui isik ei ole pärast kohtunikueksami sooritamist viie aasta jooksul kohtunikuks kandideerinud, peab ta kohtunikuks kandideerimiseks sooritama eksami uuesti. See on praegune tekst. Mina konstrueerisin lause, et kui ta näiteks neljandal aastal kandideeris korra kohtunikuks, aga tegelikult ei läbinud seda eksamit, siis saab öelda, et ta on juba viie aasta jooksul korra kandideerinud, siis kestab see tal just nagu igavesti. Selle mõte tegelikult on see, mida uus sõnastus ütleb nüüd selgelt ja arusaadavalt: "Kohtunikueksami tulemus kehtib viis aastat sooritamisest arvates." Ehk kui ta hakkab kohtunikuks kandideerima ja tal on möödas sellest eksami tegemisest rohkem kui viis aastat, siis sellisel juhul peab tegema uuesti kohtunikueksami. Nüüd on üheselt ja selgelt aru saada. Pigem keeleline täpsustus.
Muudatusettepanek nr 14 on seotud lisatasu maksmisega esimese ja teise astme kohtu esimehele. Eelnõus oli mõnevõrra ebatäpsus. Ma loen selle lause ette, kuidas ta algselt oli, et kui palju lisatasu makstakse. Oli: "25% tema ametipalgast, kui kohtunike arv kohtus on kuni 30". See oli eelnõu tekst. Nüüd selle muudatusega teeme ettepaneku [kirjutada] "29", sest kui me vaatame punkti 2, siis seal on "35% tema ametipalgast, kui kohtunike arv kohtus on 30–44", ehk 30 oli kaks korda ja siis on arusaamatu, kas 30 puhul on 25% või 35%. See on pigem keeleline täpsustus. Uus sõnastus on selline: "25% tema ametipalgast, kui kohtunike arv kohtus on kuni 29". See on muudatusettepanek põhiseaduskomisjonilt ja teised lõiked jäid nii, nagu nad varem kirjas olid.
[Muudatusettepanek nr] 15 puudutab kohtunikuabisid. Täna ei ole seaduse tasandil sätestatud, kes kohtunikuabide arvu määrab. Nüüd selle eelnõu kohaselt teeme ettepaneku, et kohtunikuabide arvu määrab valdkonna eest vastutav minister, kuulanud ära maakohtu esimehe arvamuse. Harisin ennast ja harin ka teisi. Ma uurisin, kui palju neid kohtunikuabisid on. Eestis on praegu kuskil 55 kohtunikuabi, neist 51 Tartus ja 4 Pärnus. Kohtunikuabid on ennekõike seotud registritega ja see on põhjus, miks Tartu Maakohtus on domineeriv hulk neid kohtunikuabisid.
16. [muudatusettepanek] puudutab jõustumist, kuna see menetlus on võtnud mõnevõrra aega. Algselt oli eeldus ja lootus, et see jõustub 1. jaanuaril, kuid nüüd selle muudatusettepanekuga nr 16 lükkame jõustumise aega edasi 1. maini.
Muudatusettepanek nr 17 puudutab notariaadiseadust. Mitte mingit uut sisu ei looda, aga täna mõnevõrra arusaamatult notariaadiseadus iseenesest ei käsitlenud näiteks väga olulist lõiku, notarikandidaadiks taotleja usaldusväärsuse kontrollimist. Väga oluline sisuline asi. Praegu seda sätet notariaadiseaduses üldse sees ei olnud. Oli viide kohtute seadusele, kus see säte oli olemas. Me seda sätet ei muuda, aga nii-öelda tõstame selle sätte nüüd ka notariaadiseadusesse.
Muudatusettepanek nr 18 on seotud kohtunikupensioniga. See on üks selline erikaasus, et Riigikohus on avaldanud arvamust, et see ei ole võrdne kohtlemine, kui tekib pensionide erinevus [sõltuvalt sellest], kas [inimene] läheb pensionile vahemikus 1. jaanuar kuni 31. märts või läheb peale seda, aga tulenevalt indekseerimisest aprillis nii on. Ja me oleme möönnud, et seda peaks niimoodi parandama, et see jõustub ja ikkagi indekseeritakse.
Ja nüüd kõige lõpuks, 21 sekundit aega: teha ettepanek võtta eelnõu täiskogu päevakorda 18. jaanuaril 2023, otsus oli konsensuslik, ja teiseks teha ettepanek teine lugemine lõpetada, otsus oli samuti konsensuslik. Tänan tähelepanu eest!