14:58 Istungi rakendamine
15:00 Esimees Jüri Ratas
Head ametikaaslased, austatud Riigikogu, tere päevast! Alustame Riigikogu täiskogu VII istungjärgu 15. töönädala esmaspäevast istungit. Kõigepealt palun Riigikogu kõnetooli neid Riigikogu liikmeid, kes soovivad üle anda eelnõusid või arupärimisi. Palun! Ivari? (Hääl saalist.) Eelnõusid, arupärimisi. Palun Riigikogu kõnetooli Vabariigi Valitsuse esindaja Heili Tõnissoni.
15:00 Valitsuse esindaja Heili Tõnisson
Austatud esimees! Hea Riigikogu! Vabariigi Valitsus algatab täna kuus seaduseelnõu. Esiteks, karistusregistri seaduse muutmise seaduse eelnõu. Teiseks, (Sumin saalis. Juhataja helistab kella.) tsiviilkohtumenetluse seadustiku ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu. Nende kahe seaduseelnõu menetlemisel Riigikogus esindab Vabariigi Valitsust justiitsminister. Kolmandaks, kaitseväeteenistuse seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu. Selle seaduseelnõu menetlemisel Riigikogus esindab Vabariigi Valitsust kaitseminister. Neljandaks, põllumajandusloomade aretuse seaduse muutmise seaduse eelnõu. Riigikogus esindab seaduseelnõu menetlemisel Vabariigi Valitsust maaeluminister. Viiendaks, töölepingu seaduse § 10 täiendamise seaduse eelnõu. Selle seaduseelnõu menetlemisel Riigikogus esindab Vabariigi Valitsust tervise‑ ja tööminister. Kuuendaks, kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse ja sellega seonduvate seaduste muutmise seaduse eelnõu. Riigikogus esindab seaduseelnõu menetlemisel Vabariigi Valitsust riigihalduse minister. Kõik eelnõud on edastatud elektrooniliselt. Aitäh!
15:02 Esimees Jüri Ratas
Aitäh! Olen Riigikogu juhatuse nimel vastu võtnud kuus eelnõu ning vastavalt meie kodu‑ ja töökorra seadusele otsustab Riigikogu juhatus nende edasise menetlemise.
Viime läbi kohaloleku kontrolli. Kohaloleku kontroll.
15:02 Kohaloleku kontroll
15:02 Esimees Jüri Ratas
Kohalolijaks registreerus 82 Riigikogu liiget, puudub 19.
Enne kui me läheme päevakorra kinnitamise juurde, on järgmine informatsioon. Seoses sellega, et Vabariigi Valitsus on sidunud eelnõud 605, 606, 607 ja 608 usaldusküsimusega ning palub neid arutada kolmapäeva, 18. mai istungil, on nende arutelu järjekord kolmapäevases päevakorras järgmine: 8. päevakorrapunkt, 605 SE, milleks on perehüvitiste seaduse, sotsiaalhoolekande seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu; 9. päevakorrapunkt, 606 SE, milleks on alkoholi‑, tubaka‑, kütuse‑ ja elektriaktsiisi seaduse ning alkoholi‑, tubaka‑, kütuse‑ ja elektriaktsiisi seaduse muutmise seaduse muutmise seaduse eelnõu; 10. päevakorrapunkt, 607 SE, milleks on käibemaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu; 11. päevakorrapunkt, 608 SE, milleks on riigi 2022. aasta lisaeelarve seaduse eelnõu. Nende muudatustega panen selle päevakorra hääletusele. Kalle Grünthal, protseduuriline küsimus, palun!
15:04 Kalle Grünthal
Ma tänan! Ilmselgelt on, kui on tegemist usaldusküsimusega ... Oli vist, jah?
15:04 Esimees Jüri Ratas
Vabandust! Saalis on liiga suur lärm. Palun küsige uuesti!
15:04 Kalle Grünthal
Ilmselgelt oli. Kas ma sain õigesti aru, et tegemist on usaldusküsimusega?
15:04 Esimees Jüri Ratas
Jaa. Vabariigi Valitsus on sidunud eelnõud 605, 606, 607 ja 608 usaldusküsimusega ja palub neid arutada kolmapäeva, 18. mai istungil.
15:05 Kalle Grünthal
Jah, ma sain sellest aru, aga küsimus on selles, et tulenevalt meie kodu‑ ja töökorra seadusest peab valitsus esitama avalduse Riigikogu esimehele kirjalikult. Äkki te palun loete selle kirjalikult [esitatud avalduse] ette, et me saaksime teada, et selline avaldus on ikkagi konkreetselt tulnud.
15:05 Esimees Jüri Ratas
Aitäh! Vabariigi Valitsuse blanketil, adressaat: Riigikogu juhatus, 16. mai 2022. (Sumin saalis.) On teil protseduuriline? (Hääl saalist.) See on tulnud 14.38. (Helistab kella.) Eelnõude vastuvõtmise sidumine usaldusküsimusega. On pöördutud järgmiselt: Vabariigi Valitsus seob algatatud järgmiste seaduseelnõude vastuvõtmise usaldusküsimusega enne nende eelnõude teist lugemist Riigikogus. See puudutab 605 SE‑d, 606 SE‑d, 607 SE‑d ja 608 SE‑d. Selle otsuse tegi Vabariigi Valitsus tänasel, 16. mai istungil. Vabariigi Valitsus palub võtta ülalnimetatud seaduseelnõude teise lugemise ja vastuvõtmise Riigikogu 18. mai 2022. aasta istungi päevakorda. See kiri on tulnud, härra Grünthal.
Protseduuriline küsimus, Tarmo Kruusimäe, palun!
15:06 Tarmo Kruusimäe
Tänan, hea esimees! Kui ma vaatan seda meil laudadel olevat kava, siis 605 SE on meil määratud neljapäeva viimaseks punktiks. Kas see on selline tavapärane praktika, et võib kolmapäevast ja neljapäevast peoga haarata punkte ja öelda, et need meil on usaldusküsimused? Kas see laieneb ka näiteks arupärimistele vastamisele ja minu arupärimine läheb ka sinna usaldusküsimuse alla?
15:06 Esimees Jüri Ratas
Aitäh! Jah, see ettepanek, mille Vabariigi Valitsus on teinud, tõesti puudutab ka eelnõu 605, mis on hetkel selles kollases päevakorras pandud neljapäeva peale viimaseks punktiks. On palve, et see oleks kolmapäeval. Ja nii nagu ma eelnevalt ette lugesin, on see kolmapäeval kaheksas päevakorrapunkt. Arupärimistele see usaldusküsimus ei laiene.
Peeter Ernits, protseduuriline küsimus, palun!
15:07 Peeter Ernits
Aitäh, juhataja! Mul on selline küsimus protseduuriliselt, et praegu on neli eelnõu usaldushääletusega, aga kas meil on võimalik panna ka terve istungjärk usaldushääletusele, kõik need eelnõud, mis tulevad, või nädala [omad].
15:07 Esimees Jüri Ratas
Aitäh! No ma ei tea, see on vist väga teoreetiline küsimus, kas terve istungjärgu kõik eelnõud on võimalik siduda usaldusega. Seda tahet ei ole valitsus täna väljendanud. Protseduuriline küsimus, Tarmo Kruusimäe, palun!
15:08 Tarmo Kruusimäe
Tänan, hea esimees!
15:08 Esimees Jüri Ratas
Ma väga vabandan, härra Kruusimäe. Head ametikaaslased, saalis on väga suur lärm. Tõesti on väga suur lärm. Aitäh teile! Palun, Tarmo Kruusimäe!
15:08 Tarmo Kruusimäe
Tänan, hea esimees! Pärast, ütleme, 605 SE menetlemist toimub vist hääletamine ja siis on 606 ja siis toimub ka hääletamine. Või toimub hääletamine nii, et me menetleme neli eelnõu ära ja siis tuleb üks hääletamine? Sellepärast, et kujutame ette, kas näiteks võib koalitsioon öelda, et me saime 400%‑lise usalduse, sellepärast et neli läks läbi. Või kuidas me seda toetust hakkame nüüd menetlema, kui mingi asi läbi ei lähe? Või on nagu esimene voor, teine voor ... (Juhataja helistab kella.), et siin jagunes tulemus näiteks nii, et 60% usaldas ja 39% ei usaldanud. Selgitage palun seda.
15:08 Esimees Jüri Ratas
Aitäh! Kokku on neli usaldushääletust, iga eelnõu puhul eraldi. Kuidas protsentuaalselt te seda jaotate, ma arvan, see on igaühe tõlgendamise küsimus, kui palju vastu, kui palju poolt, aga neli erinevat hääletust on. Protseduuriline küsimus, Kert Kingo, palun!
15:09 Kert Kingo
Ma tänan. Selleks, et neid edaspidiseid küsimusi ära hoida, äkki oleks võimalik, et võetakse vaheaeg ja trükitakse välja õigel kujul see päevakord. Siis on ta ilusti silma all kõigil olemas ja puudub vajadus edasistele küsimustele vastata.
15:09 Esimees Jüri Ratas
Jah, kindlasti me trükime selle välja, kui päevakord on kinnitatud. Ma loodan, et see on piisav vastus. Teil hetkel seda laua peal ei ole, aga ma lugesin ette, milline see kolmapäevane päevakord oleks.
Protseduuriline küsimus, Peeter Ernits, palun!
15:09 Peeter Ernits
Hea juhataja! (Hääled saalis.) Ma võin nii kaua oodata. (Juhataja helistab kella.) Hea juhataja! Nagu ma aru sain, võib panna ka terve istungjärgu või kogu koosseisu, kõik valitsuse poolt esitatud eelnõud usaldushääletusele. Sain ma õigesti aru, on see võimalik?
15:10 Esimees Jüri Ratas
Aitäh! Ei saanud õigesti aru. Protseduuriline küsimus, Tarmo Kruusimäe, palun!
15:10 Tarmo Kruusimäe
Tänan, hea esimees! Minu küsimus on selline, et kuidas me nüüd peaksime juhtumisi käituma. Kui 605 SE ei läbi seda usaldus[hääletus]t, tähendab, et usaldust ei tule valitsuse suhtes, kas siis valitsus läheb laiali või ta on selle klausliga, et ikkagi kolmapäevase istungi lõpuni on nad koos? Ja kui mitu korda nad saavad laiali minna? Kas kolm või neli korda võivad laiali minna (Juhataja helistab kella.) või vahepeal siis jälle erakorraliselt tuleb meil Alar ja ütleb, et võtke nüüd valitsus uuesti kokku tagasi, kaks eelnõu on veel menetleda? Kuidas see tuleb?
15:11 Esimees Jüri Ratas
Aitäh! Kui tehakse ettepanek siduda usaldusküsimusega ja kui me võtame selle teie versiooni, et ei usaldata, siis ütleb ka seaduse § 137 lõige 8, et kui Riigikogu ei võta usaldusküsimusega seotud eelnõu vastu, teavitab Riigikogu esimees sellest viivitamata Vabariigi Presidenti. Ja see tähendab seda, et sellega siis valitsus on lõpetanud.
Protseduuriline küsimus, Kalle Grünthal.
15:11 Kalle Grünthal
Ma tänan, lugupeetud istungi juhataja! Öelge palun, mis hetkest jõuaks see päevakord siia meile lauale, et sihukesed ebalevad asjad ära kaoksid. Nagu ma aru saan, on see avaldus, mis te siin minu esimesele küsimusele [vastates] ette lugesite (Juhataja helistab kella.), juba piisavalt kaua aega olnud teie laual, sest vastasel juhul te poleks saanud seda teha. Tahaksin teada. Võib-olla saaks ka ülevaate, mille poolt hääletada, mille poolt mitte, kas päevakorda muuta, muudatusi teha või mitte. Nagu ma aru sain praegu, siin neljapäevase päevakorra punkt hüppab hoopis kuskile kolmapäeva peale. Meil peaks olema selge pilt, mis päevakord meil siin nädala sees on.
15:12 Esimees Jüri Ratas
Aitäh! Ma palun veel korra saalis vaikust. Aitäh teile! Neljapäevane kolmas päevakorrapunkt, mis on hetkel välja jaotatud kollastel lehtedel, tõesti selle muudatusega tuleb kolmapäevasesse päevakorda ja läheb kaheksandaks päevakorrapunktiks. See palve valitsuse poolt, nagu ma teile ette lugesin, tuli natuke rohkem kui paarkümmend minutit enne kella kolme. Kui me päevakorra ära hääletame, siis Riigikogu Kantselei teenistujad võimalikult kiiresti prindivad välja uue päevakorra, mille alusel me töötame. Ma loodan, et see on vastuvõetav meile kõigile.
Protseduuriline küsimus, Aivar Kokk, palun! Ma vabandan, ma palun saalis vaikust. Aivar Kokk, palun!
15:13 Aivar Kokk
Aitäh! Austatud juhataja, teil on kindlasti palju suurem kogemus kui mul. Ma ei tea, et oleks nelja usaldushääletust järjest tehtud. Kui esimene usaldus ei lähe läbi ja umbusaldatakse valitsust, mis siis järgmise punktiga on? Kui järgmises päevakorrapunktis usaldatakse valitsust, kas siis saab valitsus uuesti tagasi?
15:13 Esimees Jüri Ratas
Minu arusaama järgi ei tule. Protseduuriline küsimus, Tarmo Kruusimäe, palun!
15:13 Tarmo Kruusimäe
Tänan, hea esimees! Mul on selline protseduuriline küsimus või võib-olla ka sisendi andmine juhatusele, et kas me ei saaks neid strateegia 35 ülevaateid ka siduda sellesama asjaga? Kui usaldus olemas, siis ütleme, et kõik need strateegiad on [vastu] võetud. Nagu me näeme, ega need ei meeldi ka ettekandjatele endile, nad ei taha siia tulla, nad jäävad vahel haigeks ja ega üle ühe A4 teksti sinna juurde ei tule selle aja jooksul. Võiks ju menetleda siis ja arvata, et kõik need strateegia ülevaated on olnud ka ühtlasi menetletud. On meil sihuke võimalus?
15:14 Esimees Jüri Ratas
Aitäh, see on väga huvitav küsimus! Ma vastan esimese tunnetuse pealt: ei ole. Sellepärast et nende "Eesti 2035" erinevate strateegiate puhul, mida ministrid käivad siin Riigikogus ette kandmas, me arutelu lõppemisel otsust vastu ei võta. Nii et ma isegi ei oska öelda, mida seal siduda usaldusega. Aga kui on vaja süvaanalüüs teha selle kohta, kas neid ka kuidagi saaks juriidiliselt usaldusega siduda, siis võib seda teha. Aga minu esimene tunnetus on, et ei saa.
Protseduuriline küsimus, Kalle Grünthal, palun!
15:14 Kalle Grünthal
Tänan, lugupeetud istungi juhataja! Meie kodu‑ ja töökorra seaduse § 137 lõige 2 ütleb seda, et valitsus koostab käesoleva seaduse §‑des 101, 102 ja 103 nimetatud dokumendid. Me ei ole veel näinud neid dokumente. Millal nad siia jõuavad?
15:15 Esimees Jüri Ratas
Aitäh! Minu teada on see kohustus tõesti olemas ja need peavad jõudma täna õhtul siia Riigikogusse, nii et loodame, et jõuavad. Protseduuriline küsimus, Ruuben Kaalep, palun!
15:15 Ruuben Kaalep
Aitäh, hea esimees! Mitu kolleegi on juba enam-vähem sedasama küsinud, aga pole päris selget vastust saanud, nii et proovin siis ka. Juhul, kui usaldushääletusel Riigikogu valitsust ei usalda, siis kas pärast seda kõiki järgnevaid päevakorrapunkte menetletakse edasi nii, nagu hetkel vastuvõetav päevakord ette näeb, või tekib päevakorras mingi muutus?
15:16 Esimees Jüri Ratas
Aitäh! Ma arvan, et sellises olukorras tekib muudatus, kui tõesti, nagu te ütlete, esimeses-teises päevakorrapunktis, mis on usaldusega seotud, usaldust ei ole. Selge on see, et siis poliitiline olukord on ju muutunud. Protseduuriline küsimus, Urmas Reinsalu, palun!
15:16 Urmas Reinsalu
Aitäh, austatud istungi juhataja! Ma arvan, et me peaksime täpsustama ühte asja ja siin tuleks teha ka päevakorda sellekohane selgitav kommentaar. Usaldusküsimusega eelnõude sidumine on tegelikult väga kaalukas samm. Seda on tegelikult ka varem ette tulnud. Aga nüüd on olukord selline, et valitsus on sidunud puntra viisi eelnõusid usaldusega ja ma paluksin istungi juhatajalt selgitust. Kui esimene eelnõu kukub läbi ja valitsus on kaotanud usalduse ja tagasi astunud, siis kuidas toimub menetlemine järgneva eelnõu puhul, kui seda usaldust enam ei ole? Kas siis neid eelnõusid parlament enam ei hääleta ja usaldusformaadi nõue kaob ära? Sest ei saa ju teist korda usaldust proovile panna, kui usaldus on juba kaotatud. Kas sellisel juhul need kolm eelnõu kukuvad töönädala päevakorrast välja või mitte? Paluksin selgitust selle kohta.
15:17 Esimees Jüri Ratas
Aitäh! Minu selgitus on järgmine: siis on poliitiline tasakaal riigis muutunud koalitsiooni ja opositsiooni vahel. Kas järgmisi, ütleme, teist, kolmandat või neljandat saab uuesti siduda usaldusega ja siis öelda, et nüüd tekkis valitsusele usaldus tagasi? Minu tõlgendus on, et ei saa. Ja siis nende menetlemine usaldusküsimusega [seotuna] ei ole võimalik.
Kalle Grünthal, palun! Protseduuriline.
15:18 Kalle Grünthal
Tänan, austatud Riigikogu esimees! Mul on selline ebamäärane arusaam asjast. Kõigepealt on eelnõu umbusaldusküsimusega sidumine (Juhataja helistab kella.), mille kohta valitsus esitab vastava avalduse, mille te ka siin täna ette lugesite. Kui ma küsisin, millal laekuvad käesoleva seaduse §‑des 101, 102, 103 nimetatud dokumendid, mis Vabariigi Valitsus on koostanud, siis teie ütlesite selle peale, noh, te olite tükk aega vait, siis ütlesite, et täna õhtuks, eks ju. Millal õhtu on, see on sihukene ebamäärane asi. Aga küsimus on selles, et selle umbusaldusega sidumine nõuab vähemalt seda, et ülejärgmisel päeval on see asi tehtud põhimõtteliselt. Ja kui me nüüd vaatame tähtaegasid ja kellaaegasid, millal need dokumendid laekuvad siia, siis võib juhtuda niimoodi, et see toimub alles neljapäeval. Kuidas me saame päevakorra kinnitada, kui meil pole täielikku dokumentatsiooni selles küsimuses olemas? Ja pealegi ma ei pea üldse mõistlikuks seda, et kõigepealt visatakse laua peale avaldus, aga muud kohustuslikud dokumendid on sellest asjast puudu.
15:19 Esimees Jüri Ratas
Aitäh! Kui need laekuvad neljapäeval, siis me tõesti ei saa usaldusega neid nelja küsimust siduda kolmapäeval. Ma alustan nüüd selle hääletamise ettevalmistamist.
Jah, palun, Henn Põlluaas!
15:19 Henn Põlluaas
Mul on ettepanek, Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna ...
15:19 Esimees Jüri Ratas
Palun teie ettepanek!
15:19 Henn Põlluaas
... poolt, lausa kaks ettepanekut ...
15:20 Esimees Jüri Ratas
Tehke kaks ettepanekut. Palun!
15:20 Henn Põlluaas
... ühes komplektis.
15:20 Esimees Jüri Ratas
Kas see on nagu kobarettepanek?
15:20 Henn Põlluaas
Kuna see valitsuse ettepanek on tekitanud nüüd siin nii suurt furoori ja segadust ja see on täiesti pretsedenditu, et umbusaldusele pannakse kolm seadust ...
15:20 Esimees Jüri Ratas
Neli!
15:20 Henn Põlluaas
... lausa neli seadust korraga, siis teen Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsiooni nimel ettepaneku need kõnealused eelnõud nädala päevakorrast välja jätta. Ja teine ettepanek natukene ennetavalt: kui te peaksite päevakava hääletuse välja kuulutama, siis palun fraktsiooni nimel kümme minutit vaheaega.
15:20 Esimees Jüri Ratas
Aitäh! Ma loodan, et ma ei eksi nüüd, härra Põlluaas, aga kui usaldusküsimusega pannakse hääletusele, siis võimalust seda ettepanekut teha fraktsioonidel, et need päevakorrast välja võtta, ei ole. Teise ettepaneku ma rahuldan, ma toetan seda. See kümme minutit vaheaega tuleb kindlasti, kui me sinnamaani jõuame. Protseduuriline küsimus, Erkki Keldo, palun!
15:21 Erkki Keldo
Aitäh! Kuna ma ei ole ka sada protsenti kindel, kuidas see täpselt kodu‑ ja töökorra seaduses [on ette nähtud], siis igaks juhuks ütlen, et Reformierakonna fraktsioon ei nõustu selle Henn Põlluaasa ja EKRE fraktsiooni ettepanekuga neid välja võtta.
15:21 Esimees Jüri Ratas
Aitäh! Protseduuriline küsimus, Kalle Grünthal, palun!
15:21 Kalle Grünthal
Ma tänan! Aga ma ei saanud ikkagi oma küsimusele vastust, et kui on laekunud Vabariigi Valitsuselt avaldus, siis mispärast ei ole laekunud kodu‑ ja töökorra seaduse §‑des 101, 102 ja 103 nimetatud dokumendid siia, et me saaksime näha, mis toimub.
15:21 Esimees Jüri Ratas
Aitäh! Seda kohustust, et neid esitada üheaegselt, ei ole. Ja nagu ma ütlesin, nad peavad laekuma siia täna õhtuks.
Nüüd ma kuulutan välja enne hääletamist Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna palutud vaheaja. Vaheaeg kümme minutit.
V a h e a e g
15:32 Esimees Jüri Ratas
Head ametikaaslased, Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna palutud vaheaeg on lõppenud. Panen hääletusele Riigikogu täiskogu VII istungjärgu 15. töönädala päevakorra kinnitamise eelnevalt öeldud muudatustega. Palun võtta seisukoht ja hääletada!
15:32 Hääletustulemused
15:32 Esimees Jüri Ratas
Tulemusega poolt 54, vastu 22 ja 2 erapooletut, leidis päevakord toetuse.