Austatud kolleegid, ma väga vabandan teie ees. Mul on väike spordivigastus ja seetõttu ma olin aeglasem, kui ma oleksin ette kujutanud, aga selle võrra meeldivam on siin teie ees olla, et rääkida sedavõrd olulisest eelnõust, mille me oleme sotsiaaldemokraatidest saadikutega algatanud ja see puudutab tulumaksuseaduse muutmist. Nimelt, me elame praegu mitmes mõttes erakordsel ajal. Ja kui te vaatate makromajanduslikke näitajaid, siis paraku tuleb tõdeda, et ühelt poolt oleme etapis, kus majandus jaheneb. Majanduskasv, mis on viimastel aastatel olnud, on pöördumas languseks. Paljudel majandussektoritel oli keeruline juba kroonviiruse kriisist tingituna ja sellele on lisandunud nüüd kõrgetest energiahindadest tulenevad raskused. Ja omakorda täiendavalt seisame silmitsi olukorraga, kus Euroopas on alanud sõda. Ja nii sellel sõjal kui ka Euroopa Liidu poolt kehtestatud sanktsioonidel on omakorda mõju ja hind. See väljendub väga üheselt ka meie inimeste toimetulekus. Hindade kiire tõus, millest on siin saalis juba mitmel korral räägitud, viimased inflatsiooninäitajad näitavad, et hinnad on tõusnud suurusjärgus 20%. See tähendab ikkagi seda, et sisuliselt on õhku haihtunud viiendik inimeste sissetulekust ja säästudest ja väga paljudele leibkondadele, loomulikult esmajoones neile, kes niigi elasid kas siis allpool vaesuspiiri või selle piiril, eelkõige kui me räägime eakatest, üksinda elavatest eakatest, lastega peredest, kellel juba oli keeruline, neil on loomulikult praegu veel keerulisem ots otsaga kokku tulla. Aga sedavõrd kiire hinnatõus mõjutab ka kõiki neid peresid, kelle kohta me võiksime öelda, et nad on toime tulevad, moodustavad Eestis keskklassi, aga sellele vaatamata on nende jaoks praegune majanduslik olukord erakordselt keeruline. Kui me nüüd mõtleme selle peale, millises olukorras me oleme julgeoleku mõttes, siis ma arvan, et me kõik mõistame seda, et on erakordselt tähtis hoida, kaitsta, toetada kõigiti ka Eesti ühiskonna ühtsust, sidusust. See on hetkel olulisem kui kunagi varem viimase kolme kümnendi jooksul.
Ja seetõttu oleme meie pakkunud omalt poolt välja ühe võimaliku lahenduse, kuidas Eesti peresid, Eesti inimesi praeguses keerulises olukorras täiendavalt toetada, kuidas anda inimestele võimalus paremini toime tulla. Mitmed kolleegid on teinud selles suunas teistsuguseid ettepanekuid. Räägime näiteks tarbimismaksude langetamisest ju õige pea. See eelnõu on ka siis ilmselt homse istungi päevakorras ja ma arvan, et see saab ka olema oluline arutelu. Meiepoolne ettepanek baseerub väga olulisel sellisel põhimõttelisel seisukohal ja see põhimõtteline seisukoht on järgmine. Kuigi on väga oluline, et meil on sotsiaaltoetuste süsteem, toimetulekutoetuste süsteem, et abivajajaid aidatakse, siis fundamentaalselt soovib valdav osa Eesti inimesi elada ära sellest palgast, mida nad ausa tööga on välja teeninud. Palgast peab piisama, et elada, tunda ennast majanduslikult turvaliselt, koolitada oma lapsed, et oleks katus pea kohal, oleks kaetud igapäevased kulutused. Ja samamoodi Eesti eakad ei soovi sõltuda mitte valitsuse või ka omavalitsuste ühekordsest heldusest, žestist, mida nende suunas tehakse, vaid ikkagi nende ootus on see, et elu jooksul tehtud tööga välja teenitud pensionist piisab, et toime tulla.
Ja seetõttu meie oleme enda poolt pakutava lahenduse teraviku suunanud just nimelt sellele, et Eesti inimeste tulusid suurendada. Kui me räägime näiteks kolleegide ettepanekust, mille juurde me jõuame mõnevõrra hiljem, siis selle eesmärk on vähendada kulusid. Aga meie eesmärk on just nimelt suurendada tulusid. Ja kuidas me seda teeme? See eelnõu ja see maksumuudatus tegelikult laias laastus koosneb kolmest kõigile lihtsasti mõistetavast osast. Esimene neist puudutab niinimetatud tulumaksuvaba miinimumi ehk seda osa inimese tuludest, on see palgatulu, pensionitulu, mida ei maksustata tulumaksuga. See on täna 500 eurot. Kui te meenutate, siis 500 euroni tõsteti tulumaksuvaba miinimum juba aastaid-aastaid tagasi. Vahepeal on kasvanud palgad olulisel määral, kasvanud pensionid olulisel määral, kulutused – on toimunud väga suured muutused. Aga see joon, mis joonistati maha – see oli valitsus, kuhu kuulusid Keskerakond, Isamaa, sotsiaaldemokraadid, kes viisid läbi tulumaksureformi – see on püsinud muutumatult. Meie esimene ettepanek – ja seda ettepanekut oleme me siin saalis teinud ka korduvalt varem – on tõsta tulumaksuvaba miinimumi. Me oleme välja pakkunud selleks piiriks 654 eurot, mis on tänane alampalk? Jah, see on võib-olla mõnevõrra sümboolne, et alampalk oleks tulumaksuvaba. Kui kolleegidel on teisi ettepanekuid, ma ei tea, et see võiks olla hoopis 750 eurot või 1000 eurot või 520 eurot, räägime sellest, ja muudatusettepanekuid saavad ju kõik teha, aga põhimõtteline selline esimene meie ettepaneku osa on see, et tõsta tulumaksuvaba miinimumi inimestele reaalsuses, kõigile neile, kelle palgale rakendub üldse tulumaksuvaba miinimum. Me ju teame, et Eestis kõige kõrgemat tulu teenivatel inimestel tulumaksuvaba miinimum langeb ühel hetkel nulli, seda maksuküüru lõpus. Kõigile neile, kellele rakendub tulumaksuvaba miinimum, tähendab see otsest sissetulekute tõusu.
Teine osa sellest reformist, mida me välja pakume, on tõsta selle niinimetatud maksu küüru algust. Ehk siis, kui praegusel hetkel alates 1200‑eurosest tulust hakkab tulumaksuvaba miinimum vähenema, kuni ta jõuab ühel hetkel nulli, siis meie ettepanek on tõsta selle küüru algus 2000 euroni. Siin on samamoodi, selle üle võib vaielda, võib-olla kolleegidel on ettepanekuid, et see peaks olema hoopis, ma ei tea, 1894 eurot või hoopis 2201 eurot või midagi muud sellist, mõtleme, kus see õige piir peaks 2022. aasta hindade ja palkade juures olema. Aga kindlasti peaks ta olema kõvasti kõrgemal, kui on tänane piir.
Ma toon teile ühe näite. Tänasel hetkel me kõik teame, Eestis on suur probleem, on õpetajate puudus. Õpetajate puudus puudutab mitte ainult enam maapiirkondi, millest räägiti juba ammu aega tagasi, vaid tegelikult ka suurtes linnades on väga keeruline leida koolidesse õpetajaid. Õpetajate keskmine palk on tänaseks kasvanud sinnamaale, et õpetaja on juba nii kõrgepalgaline töötaja meil siin Eesti Vabariigis, et tema tulumaksuvaba miinimumi hakatakse vähendama. Ehk siis õpetaja peab hakkama maksma kõrgemat tulumaksu määra. See on ju üsna ebamõistlik olukord, kui me mõtleme, tegemist ei ole ju mingisuguse superkõrgepalgalise töötajaga. Vastupidi, õpetajate palgad peaksid veelgi tõusma, nende suhe keskmisesse palka peaks paranema. Nii et meie ettepaneku teine osa on lihtsas eesti keeles öeldes see, et toome õpetajad maksuküüru alt välja, toome üldse suure osa Eesti töötajatest sealt küüru alt välja, et nende sissetulekud ei väheneks maksuvalemi tõttu.
Ja kolmas osa, mis on lahutamatult seotud sellesama küüru alguse tõstmisega, on selle küüru pisut laugemaks muutmine, mis tähendab seda, et see, kuidas tulumaksuvaba miinimum hakkab vähenema, see ei toimuks nii järsult kui praeguses arvestuses. See aitab muu hulgas ka näiteks haiglaõdesid, ämmaemandaid, kelle palgad, keskmised palgad on küllalt kõrged Eestis, üle 2000 euro piiri, aga see veidi laugem küür tähendab seda, et nende sissetulekust ka jääb neile suurema osa alles. Väga lühidalt võttes annab see inimestele rohkem raha kätte. Rohkem raha kätte, mille eest nad saavad katta hindade tõusu mõjusid ja ise vaadata, kuhu nad seda kulutavad. Mis on selle meie pakutava meetme, ma arvan, suur eelis nende ettepanekute ees, nagu näiteks aktsiiside langetamine või ma ei tea, teatud kaupade käibemaksu langetamine, mille üle võib ka arutleda, praeguses olukorras, ma arvan, need ideed on asjakohased ja selles mõttes ei ole kindlasti mõtet neid laualt maha lükata. Aga mis on suur eelis? Me teame teiste riikide ja teiste majanduste kogemusest seda, et kui me käibemaksu teatud protsendi võrra langetame, see ei tähenda automaatselt tarbijatele seda, et samavõrra langevad ka hinnad. Või kui me kütuseaktsiisi teatud summas vähendame, see ei tähenda automaatselt seda, et kogu see soodustus jõuab kütuse ostjani. Osa sellest rahast läheb tee peal kaduma. Kui me tulumaksu langetame, siis ei lähe kaduma sentigi. Inimesed saavad selle raha oma kontole, see jõuab 100% nendeni. Ja omakorda sealt ju tuleb ka tarbimisse tagasi läbi selle, eriti kui me räägime väiksemapalgalisest, keskmise palgaga inimestest, nende sissetulekutest suur osa kulub siinsamas Eestis kodumaistele kaupadele-teenustele või siis vähemalt ostudele, mis tehakse siin, isegi kui need kaubad on riiki sisse toodud, ja läbi selle jõuab ka maksudena riigieelarvesse tagasi.
Mis on veel, ma arvan, oluline selle meie ettepaneku puhul, kui võrrelda seda näiteks aktsiiside langetamise ettepanekuga, mille on austatud kolleegid teinud, siis näiteks kütuseaktsiisi langetamise puhul me kõik ju mõistame, et sellest võidavad enim inimesed, kelle kütuse tarbimine on kõige suurem, ehk siis see tähendab seda, et jõukamad inimesed, kellel on võimsamad, suurema mootorimahuga autod, kes tarbivad rohkem kütust, kellel võib-olla peres on kaks autot, mitte üks või üks auto, mitte ühtegi, eks ole, nemad võidavad sellest proportsionaalselt enam. Meie ettepanek, just vastupidi, on selles mõttes väga, ma arvan, õigesuunaline ettepanek, et selle puhul ikkagi võitjad on eelkõige need inimesed, kelle sissetulekud on väiksemad, on keskmised. Ja kõrgete sissetulekutega inimesed, kellel praeguses kriisis on lihtsam oma sissetulekute raames, piires teha muudatusi oma tarbimises, neil on kindlasti lihtsam ka nende hinnatõusudega toime tulla, mis ei tähenda, et see on lihtne. Ma arvan, et paljudel inimestel on keeruline.
See on lühidalt selle meie poolt välja pakutud muudatuste mõte ja võib-olla kokkuvõtlikult, mida ma rõhutaksin, jah, see eelnõu on algatatud, ta adresseerib seda praegust majandusolukorda, see on selge. Aga teiselt poolt, mis mulle selle mõtte juures veel täiendavalt meeldib, et see ei ole selline ajutine lahendus, mille me siin kokku klopsime ja siis, kui kriis läbi saab, võib-olla ei ole teda enam vaja või peab hakkama teda tagasi muutma. Tegemist on ikkagi, ma arvan, nagunii vältimatu otsusega. Ma arvan, et ei pääse. Kui see Riigikogu koosseis ei suuda seda teha, ei suuda tulumaksu osas saavutada uusi kokkuleppeid, on see siis meie poolt pakutud viisil või mingil muul viisil, näiteks astmelisele tulumaksule üleminek, siis peab sellega järgmine Riigikogu koosseis tegelema. Varem või hiljem tuleb nagunii seda tulumaksuvaba miinimumi hakata tõstma. Varem või hiljem tuleb nagunii hakata seda küüru nihutama või seda küüru reformima või parandama, sellest ei ole pääsu. Selles mõttes, ma arvan, et ka selle eelnõu tugevuseks ja eeliseks on see, et me teeme täna selle otsuse ära ja tänu sellele teeme selle õigeaegsemalt, teeme selle ära nüüd, kus meil võib-olla neid võimalusi ja aruteluruumi on isegi rohkem, kui on selleks tulevikus.
Sellega ma omapoolse sissejuhatuse, tutvustuse lõpetaksin ja olen hea meelega valmis vastama teie küsimustele, niikaua kui meil selleks istungiaega veel on.