Head kolleegid, tere hommikust! Hea on teid näha nii värskena peale eilset pikka päeva, nii et usun, et meil on jõudu ja jaksu täna jätkata hoogsalt ja võimalik, et mitte lühidalt. Hetkel oleme 540 OE juures. Head inimesed, ma pean ütlema, et tegemist on ääretult olulise eelnõuga, kuigi see on OE ja me teame, et parlamentaarses tööriistakastis on see üks kergemaid tööriistu, kuid mitte vähem mõjukas. Tegemist on erakordselt sümboolse eelnõuga ja ma panen teile südamele seda sümboolsust arvestada. Nagu Mart Helme eile näitavas meedias ütles, me ei räägi selle eelnõu puhul isegi mitte niivõrd selle õiguslikust küljest, kuivõrd just nimelt sümboolsest küljest. Me tegeleme ka märkidega.
See on muide väga sümboolne mitmel teiselgi moel. Kõigepealt, kui me selle eelnõu esitasime, kui rahvuskonservatiivid selle 23. veebruaril esitasid, siis oli juba esitamise aeg sümboolne. See sai esitatud päeval, millal Venemaa alustas väga agressiivselt sõja jätku Ukrainas. See on sümboolne, sellepärast, et selle eelnõuga [me puudutame] üht väga tähtsat küsimust: see on Eesti Vabariigi lahtiütlemine 2014. aastal alla kirjutatud Eesti-Vene rahulepingu allkirjast. See on lahtisidumine lepingust, mis on kirjutatud alla aastal 2014, kui Venemaa alustas sõda Ukrainas. Sümbolite tähtsust ei tohi mitte kunagi alahinnata.
Jüri Raidla, kes oli justiitsminister, ütles 2021. aastal, et esimene õppetund, mille me oleme ajaloos Eesti Vabariigi loomisel saanud – ma rõhutan, esimene õppetund – on see, et sümbolitel ja sümboolsel käitumisel on riikluse loos ülimalt oluline tähendus. Ta viitas sellele, et me tihti alahindame sümboleid. Selle eelnõu algatamisel 23. veebruaril 2022 ma ütlesin siin puldis, miks on oluline just praegu seda teha: sellepärast, et see momentum on käes. Meie Eesti riigi ajaloos on väga tihti olulised asjad sündinud alles siis, kui käes on õige momentum. Ja seda tuleb ära kasutada, sest vastasel juhul hiljem sellist võimalust ei pruugi olla ega tulla. Praegu on see eriti oluline veel seetõttu, et nagu ma ka eelnevalt viitasin mitu korda nendele agressioonidele, et kui 77 aastat tagasi keegi Adolf Hitler pillas sõjakirve maha, siis nüüd Putini-nimeline seltsimees on selle üles korjanud. Ja me peame praegu kõigi oma võimaluste juures tegema maksimumi, et anda sellele seltsimehele signaal, et kõik, mida tema oma imperialistlikus poliitikas teeb, on hukkamõistetav ja mitte ühelgi ei saa olla püsivat tagajärge. Aga see 2014. aasta leping oma olemuselt ei ole mitte midagi muud kui kapitulantlik akt.
Selleks, et mõista meie sammu olulisust, tuleb ehk minna natukene tagasi. Meil on olemas asju, mille puhul me ei pea võib-olla välja ütlema täislauseid või pikki traktaate lugema. Umbes nagu me lapsepõlvest mäletame muinasjuttu: kui öeldakse punane müts ja hunt, siis me teame, millest on jutt. Antud juhul selle tagasivaate juures ajaloole, miks meil selline leping olemas on, võiks ju ka rääkida teatud märksõnadest, mis on tegelikult piisavad, mõistmaks seda, kuhu me oleme jõudnud, miks me oleme jõudnud ja mida me muuta tahame. Ikkagi selle tänase akti juures, tõepoolest, head kallid kaaslased, saavad ju sõklad ja terad eraldatud. Need, kes seda eelnõu toetavad, toetavad seda, et agressioon saaks väga jõulise vastusignaali ja annaks signaali rahvusvahelisele üldsusele, oma rahvale, oma maale. Need, kes ei toeta seda, annavad vastupidise märgi. Nad ütlevad, et me tahame, et status quo säiliks ja agressiivsus jätkuks jõuliselt. See on see koht.
Aga ma rääkisin mineviku puhul selle eelnõu tekke alustest. Jaa, me peame rääkima Vabadussõjast – see nimi ise ütleb juba meie jaoks kõik, me saame sellest aru. Me peame rääkima Eesti Vabariigist, me peame rääkima iseseisvuse taastamisest 1991 ja mis väga oluline, loomulikult me peame rääkima põhiseadusest, mis on 1992. aastal vastu võetud. Sealsed elemendid, seal toodud normid on tänase eelnõu puhul olulised, on üsna oluline mõista nende asjade sisu ja tähendust. Eelkõige pean ma silmas § 2, § 122, § 54. Paragrahv 122 on A ja O.
Kui 1992. aastal põhiseadus vastu võeti, siis taastati Eesti Vabariik õigusjärgsuse alusel, taastati tema esialgsetes piirides nii, nagu see oli 1940. aastal. Loomulikult poliitilised tuuled viisid sinna kanti ja oli vajadus need asjad ka juriidiliselt korrektseks seada, et ei tekiks mingit kahtlust mitte kellelgi. Meie olime oma sõnumi andnud ja kogu maailm tunnustas Eesti Vabariiki tema õigusjärgsetes piirides 1992. aastal nii, nagu see oli 1940 ehk siis nii, nagu me põhiseaduses kirja panime, mis tugines Tartu rahule.
Mis toimus edasi? Toimus selline lugu, et vaadates tagasi § 122 tekkele, me teame, et vaidlused piiriküsimuses olid Põhiseaduse Assamblees ääretult tulised ja ääretult süvitsi minevad. See oli hea näide sellest, kuidas tegelikult kollegiaalne mõte võib anda isegi eksirännakute puhul ääretult tugeva ja jõulise tulemuse. Hoolimata vastuoludest jõuti õige tulemuseni. Kuid 1994. aastal tekkis selline situatsioon, et toonane peaminister Andres Tarand tegi Helsingis avalduse, kus ta teatas kõigile ootamatult – mitte ainult Eesti rahvale ootamatult, vaid ka maailma rahvusvahelisele üldsusele ootamatult, et Eesti ei hooli oma piiridest. Andres Tarand peaministrina teatas, et ta on valmis minema Venemaaga kompromissile ja loobuma Ingerimaast ja Petserimaast. See ei ole teema, see ei ole oluline. See oli tollal šokk. See oli pudru, mis kokku keedeti ja mida me tegelikult helbime tänase päevani ega saa seda ära söödud. See on väga raske ja mürgine pudru.
Hiljem on Tarandilt küsitud, millest selline soolo sündis või kust ta tekkis. 2002. aastal andis ta intervjuu Toomas Sildamile. Toomas Sildam küsis selliselt, et kuidas see siis juhtus, et teie sõitsite niinimetatud jõulurahu valitsuse peaministrina detsembris 1994 Helsingisse ning taganesite seal Tartu rahulepingust, teatasite, et Eesti on valmis loobuma nõudest Petserimaale ja Narva-tagustele aladele. Mille peale Tarand vastas, et õigus on üks asi siin maailmas, aga peale selle on ka füüsika. Asjade seis on, nagu on. Muidugi, vabadussõda oli eestlaste sõjaline võit, aga kindral Laidoner arvutas ju Eestile piiri valides – kindral Laidoner arvutas piiri valides! – kahuri laskekaugusega. Eesti kasutas oma ajaloolist šanssi – ajaloolist šanssi! Petserimaaga on üldse, nagu on, ja Tartu rahu piir, see on romantika. Selle peale vaatame, miks. Tegemist oli siis sellise omaette soologa, kus peaminister Andres Tarand pigistas hambapasta tuubist välja ja seda mõistlikul moel sinna sisse [tagasi] toppida on ääretult keeruline ja raske. No siin me nüüd siis oleme.
Aga sellega ei olnud muidugi asi lõppenud. Loomulikult Eesti ametnikkond ja Eesti pidi sellel hetkel mingisuguse positsiooni võtma ja võeti positsioon väga selgelt toetada Andres Tarandi soolot. Muidugi, hiljem, kui me pärast vaatame Põhiseaduse Assamblee arutusi, siis me näeme, et Andres Tarand oli üks nendest, kes oli vastu Tartu rahu kirjutamisele põhiseadusesse, nii et sealt ka need alused tulevad. Aga noh, me teame, et 1996. aastal 9. jaanuaril moodustati valitsuse korraldusega Eesti Vabariigi ja Venemaa Föderatsiooni vahelise Eesti-Vene piirilepingu delegatsioon ja 5. märtsil 1999 said piirilepingud parafeeritud. Järgnes see, et 2005. aasta 18. mail kirjutasid välisminister Urmas Paet ja Sergei Lavrov Moskvas piirilepingule alla. Riigikogu ratifitseeris selle 20. juunil 2005. Kuid jah, ratifitseerimisseaduse preambulisse lisati viide Tartu rahulepingule, mis iseenesest oli õiguspärane samm, aga sõltumata sellest ärritas see Venemaad. Ja 6. septembril 2005. aastal esitas Vene välisministeerium Eesti asjurile noodi, milles ta teavitas Venemaa allkirja tagasivõtmisest Eestiga sõlmitud piirileppelt. Ja sellega lakkas see sisuliselt olemast – läbirääkimised, mingisugused poolpidused, nagu nad olid, kuhugi ei viinud.
Aga sellega menetlus ei lõppenud, loomulikult mitte. Kuna toona võetud suund Ingerimaa ja Petserimaa kinkimisele Venemaale oli valitud põhisuunaks, kuigi väga suur osa üldsusest oli sellele vastu, siis jah, menetlus jätkus ja sündis see, nagu rahvas seda nimetas, Paeda-Mihkelsoni akt, mis 2014. aastal uuesti allkirjastati. Uuesti! 2014. aastal 18. veebruaril allkirjastasid Eesti ja Venemaa välisminister uuesti piirilepingu. Akt sündis taas. Aga nagu ikka selliste lepingute puhul, need ei jõustu mitte enne, kui nad parlamendis ratifitseeritakse. Seda me teame. Ja me teame, et nüüd on aastad möödunud, kaheksa aastat on möödunud, ratifitseeritud seda ei ole, kuid leping on olemas. Leping on täiesti olemas, püsib. Selle piirilepinguga on täpselt nii, nagu oli hiljuti veel Reformierakonna koalitsioonipartneril. Keskerakonnal oli ju Putini parteiga koostööleping, mis oli külmutatud, mida just nagu ei eksisteerinud. Öeldi, et ärge pöörake tähelepanu. Aga ühiskondlik surve on niivõrd tugev ja juristid tegid lõpuks ikkagi asja nii kindlalt selgeks, et Keskerakonnal ei jäänud muud üle, kui ta pidi lõpuks tunnistama, et jah, see allkiri tuleb tagasi võtta. Ja tõepoolest, Keskerakond võttis selle allkirja tagasi.
Aga täna me oleme samas situatsioonis teise koalitsioonipartneriga. Nad hoiavad status quo'd, hoiavad piirilepingul allkirja all, sellepärast et äkki võib seda vaja olla. Tõsi, väliskomisjonis me arutasime seda ja siis rõhutati, et jaa, allkiri on all, aga me ei ole [lepingut] ratifitseerinud ja me ei näe, et oleksime võimelised seda ratifitseerima. Me ei näe, täna me ei näe. Homme näeme. Ülehomme näeme. Nagu ka komisjonis Eerik-Niiles Kross ütles väga ausalt ja minu jaoks võib-olla isegi südantsoojendavalt, et ta saab väga hästi aru, ta mõistab seda, mida me tahame saavutada. Aga seda ei tohi teha. Me ärritame sellega Venemaad. Seal me siis oleme, rääkides kapitulantlikult olukorrast.
Aga sündis siis see, nagu ma ütlesin, et kui piirileping sai alla kirjutatud, siis ühiskond reageeris sellele valuliselt, ja päris tuntavalt. Lugematu arv on olnud kordi, kui koguti erinevaid allkirju, petitsioone, kirjutati, räägiti parlamendi liikmetega, arutati ajalehtedes, televisioonis, raadios, hinnati selle halba mõju. Mõned [nägid] selles kindlasti ka positiivset mõju loomulikult. Positiivse mõju näide on, et tugev piirileping on argument Venemaa, naabri silmis, see suudab kaitsta, tugevdab meie iseseisvust, sest kahe riigi vahel peab olema leping. Meil lepingut just nagu ei ole. Need on väited, millele tugineti. Me ju teame, et see on ju tegelikult vale. Kõik need, kes räägivad, et meil pole Venemaaga piirilepingut, ju räägivad vastu kehtivale põhiseadusele. Meil on olemas põhiseaduses märgitud piirileping Venemaaga, mis tugineb Tartu rahulepingule.
Ja kui rääkida selle piirilepingu tugevusest, siis meil ei ole ju vaja minevikku palju tagasi vaadata, et mõista nende sõnade tühjust. Olgu kas või 2008 Georgia, 2014 Krimm, 2022 Ukraina loomulikult. Ja ärme unustame, et Venemaal olid Ukrainaga olemas piirilepingud. Venemaal olid piirikokkulepped. Venemaa oli andnud garantii Ukraina territoriaalsele terviklikkusele ja ta annab seda garantiid praegu pommide ja rakettidega, vägistades naisi, tappes lapsi, purustades infrastruktuuri. Niisiis igasugusest kindlusest nende lepingute puhul rääkida on narr, kui mitte rumalus.
Kui piirilepingu märkimine põhiseaduses aset leidis, [käisid] arutelud Põhiseaduse Assamblees. Nagu ma eelnevalt ütlesin, on väga oluline mõista § 122 tähendust. Osa inimesi väidab tõsikindlalt, et piirilepingu sõlmimine praegusel hetkel on põhiseaduse muutmine ja seda ei tohi teha. Nende argumentatsioonil on tõepõhi all. Millele vastustajad tuginevad? Nad tuginevad loomulikult väga paljud tugevate emotsioonidega argumendile, mis on ka tõene: et sellises situatsioonis, kus me kirjutame Venemaaga alla uue piirilepingu, muutes põhiseadust kaudselt, aga tegelikult ka otseselt, me revideerime vabadussõja tulemusi. Me sõna otseses mõttes sülitame sellele valule ja verele, mille [raskust] meie esivanemad kandsid vabadussõjas. Me teeme õigustamatult kingituse agressiivsele Venemaale. Me teeme toetusavalduse, et agressiivne käitumine ja sõda on õige ja ainuvõimalik tee mõistlikult oma impeeriumi suurendada. Kui me sõlmime Venemaaga piirilepingu, kui me ratifitseerime selle, kui see jõusse astub, siis me ütleme lihtsad sõnad: tõepoolest, sõda on hea, võtame vaenlaselt või oma vastaselt või oma konkurendilt tükikese maad ära. Jaa, vingutakse, kasutatakse meie suhtes teatud majanduslikke repressioone, me kannatame 10, 20, 50 aastat, aga ikkagi nad tulevad pärast meie juurde, müts käes, paluvad almust ja annavad meile selle maa ära. Sellega me irvitame nende ohvrite üle, mida on kandnud Georgia, loomulikult rääkimata nendest ohvritest, mida kannab Ukraina.
[Lähen] uuesti tagasi veel kord § 122 juurde, mis on põhiseaduses. On väga levinud selline arvamus – ja seda levitatakse muidugi täiesti teadlikult –, et Põhiseaduse Assamblee on kinnitanud oma aruteludega seda, just nagu oleks meil võimalik põhiseadust muutmata sõlmida piirileping Venemaaga. Olen sügavalt analüüsinud tekste sellest, mida Põhiseaduse Assamblee on arutanud ja kuidas on arutanud, ja ma ütlen teile: see ei vasta tõele. Viimane ja oluline arutelu oli § 122 vastuvõtmise üle. Siis oli küsimus selles (Juhataja: "Aeg!") – jaa, lõpetan kohe –, kas läbirääkimine on võimalik. Kas inimene saab [põhiseadust mitte rikkudes] olla sisuliselt kurjategija või see ei ole võimalik? Aga seda, et põhiseadust muutmata oleks võimalik ratifitseerida piirilepingut, sealt välja kindlasti ei tule, ja selle kohta on olemas kirjalikud tõendid.
Aga, kallid inimesed, head kolleegid! Teeme selle sammu ära! Muideks, täna, 3. mail ... (Juhataja: "Härra Puustusmaa!") Olgu ... Olgem siis head, sõbrad, ja toetagem seda eelnõu!