Aitäh! Austatud Riigikogu! Kõigepealt aitäh selle vastutulelikkuse eest, et ma saan täna arupärimisele vastata kolmapäeval, mitte esmaspäeval nagu tavaliselt. Lihtsalt on sellised ajad, et esmaspäeval ei olnud võimalik tulla. Aga alustan kohe küsimustele vastamist.
Esimene küsimus. "Kelle initsiatiivil otsustati pakkuda kohalikele omavalitsustele sisuliselt riiklikku rahastust maapiirkonna koolides gümnaasiumiosa sulgemise eest? Kas ainult HTM-i algatusel või on see surve tulnud ka Rahandusministeeriumist?" Kõigepealt ma soovin rõhutada seda, et Haridus- ja Teadusministeeriumi pakutav ühekordne toetus kohalikele omavalitsustele koolivõrgu korrastamiseks on võimalus, mitte kohustus. Jätkuvalt kehtib see põhimõte, et koolivõrgu otsuseid teeb kohalik omavalitsus ise. Omavalitsuse ülesanne on kogukonda kaasates kokku leppida, milline on valla koolivõrk, mida suudetakse üleval pidada ja mis vastab valla elanike ootustele. Haridus- ja Teadusministeerium pakub nõustamist, tuge uuringutes ja analüüsides, et parima kvaliteediga haridus saaks kõikjal olla võimalik. Eesti Linnade ja Valdade Liidu ning Vabariigi Valitsuse riigieelarve läbirääkimistel on koolivõrgu korrastamise, sealhulgas keskhariduse vastutuse teemal peetud palju sisukaid arutelusid alates 2009. aastast. Eesti Linnade ja Valdade Liidu esindajad on olnud kaasatud kõikidesse koolivõrgu korrastamist motiveerivate meetmete väljatöötamisse.
Ehk siis vastus teie küsimusele: see on pikalt arutluse all olnud teema ja loomulikult on seda teemat vedanud Haridus- ja Teadusministeerium koostöös linnade ja valdade liiduga, sest see on kohalikele omavalitsustele probleem.
Teine küsimus: "Kas kõnesoleval ettepanekul on seos valitsuse kärpeplaanide ja tasakaalus riigieelarve kontseptsiooniga? Kas see initsiatiiv on valitsuse heakskiidu saanud poliitiline otsus?" Esimesele küsimusele vastus on ei. Ehk puudub seos riigieelarve kulude kokkuhoiuga. Valitsus otseselt seda toetusmeedet arutanud ei ole. Tegemist on Haridus- ja Teadusministeeriumi ülesandega pakkuda kohalikele omavalitsustele nõustamist ja tuge, et üle Eesti oleks lastele tagatud väga hea kvaliteediga haridus.
Kolmas küsimus: "Milline saab olema riigieelarve kulu, kui omavalitsused otsustavad seda riigi poolt pakutud võimalust kasutada?" Nagu te ise ka oma arupärimises ütlesite, on selleks kavandatud 1152 eurot õpilase kohta ehk kuni 0,6 miljonit eurot. Aga selle toetuse kasutamise otsustab kohalik omavalitsus. Kui paljud sellise otsuse teevad, see on juba eraldi küsimus.
Nüüd neljas küsimus. "Milline saab olema riigieelarve tulu pikemas perspektiivis, kui omavalitsused otsustavad maakoolides gümnaasiumiosad sulgeda?" Tegemist ei ole riigieelarve tuluprojektiga, vaid see on võimalus kohalikele omavalitsustele luua jätkusuutlik koolivõrk. Selle tulemusena, esiteks, kohalikul omavalitsusel on võimalik pakkuda senisest kõrgemat töötasu põhikooliõpetajatele ja tugispetsialistidele, teiseks, kohalik omavalitsus saab pöörata enam tähelepanu alus- ja põhihariduse kvaliteedile ja kättesaadavusele, põhikooliõppuritele vajaliku õpikeskkonna ajakohastamisele ja pinna optimeerimisele, ning kolmandaks saab siis pakkuda ka paremaid võimalusi gümnaasiumiõpilastele, sest riigigümnaasiumide loomise praktika näitab, et mida rohkem on õpilasi gümnaasiumiastmes, seda laiemat valikkursuste ja õppesuundade mahtu on võimalik õpilasele pakkuda.
Viies küsimus: "Kas on kokku arvestatud ka kaudsed kahjud, mis tulenevad koolitustegevuse võimalikust kvaliteedi langusest ning õpilaste stressist, mida nad peavad tundma kodust kaugel koolis käies ning oma perest pikemalt eemal olles?" Haridusvaldkonna arengukava 2021–2035, mida toetab ka käesoleval aastal valminud Tartu Ülikooli uuring "Õpilaste arengu ja koolivahetuse toetamine erinevat tüüpi põhikoolides" toovad välja, et oluline on tagada kodulähedane õpe eelkõige põhikooli esimeses ja teises kooliastmes. Põhikooli kolmandas astmes, kui õpilased on juba oluliselt iseseisvamad, tuleks omavalitsustel koondada õpe oma suurematesse keskustesse.
Praxise uuring 2014. aastast "Eesti põhikooli- ja gümnaasiumivõrgu analüüs aastaks 2020" tõi välja, et gümnaasiumi valikul ei ole noore jaoks määrav kooli kaugus. Noor lähtub kooli valikul oma huvidest, valikuvõimalustest ja gümnasistile sobivast õpikeskkonnast. Seda kinnitab ka gümnasistide praegune ränne. Juba praegu liigub suur osa põhikooli lõpetajatest üldkeskharidust omandama kas teise kohalikku omavalitsusse või lausa teise maakonda. Õpingutega jätkas õppeaastal oma kodukoolis vaid 26% õpilastest. Ehk enamik läks mujale. Palju olulisem on tagada õpilastele transpordi olemasolu. Valitsuses heakskiidu saanud "Transpordi ja liikuvuse arengukava 2021–2035", mille ellurakendamine toimub ministeeriumide, Transpordiameti ja kohalike omavalitsuste koostöös, on seda ka ette näinud. Olulisemaks sihiks on ühistransporditeenuse ja ‑taristu arendamisel lähtuda kohalikes üldplaneeringutes kavandatud keskuste võrgustikust, sidumaks keskusi omavahel ja selle tagamaaga. Hajaasustuses, kus pole majanduslikult otstarbekas traditsioonilist ühistransporti arendada, lahendatakse võimalik ühistransport nõudluspõhise transpordiga.
Kuues küsimus: "Kas on olemas ka analüüs selle kohta, kui paljud põhikooli lõpetajad võivad loobuda gümnaasiumis edasi õppimisest juhul, kui gümnaasium viiakse nende kodukohast kaugemale?" Gümnaasiumivõrgu korrastamine, millega alustati kümmekond aastat tagasi, ei ole õppurite edasiõppimist negatiivselt mõjutanud. Eesti Hariduse Infosüsteemi andmetel ei jätkanud 2013. aastal keskmiselt 3% põhikooliõpilastest peale põhikooli lõppu õpinguid ja see protsent ei ole 2020. aastaga võrreldes kasvanud. Ka kutsehariduse ja üldkeskhariduse valikud on jäänud 2013. aastaga võrreldes sisuliselt samaks, ehk 2020. aastal valis kutsekeskhariduse 22% põhikoolilõpetajatest ja 75% üldkeskhariduse.
Seitsmes küsimus. Kas kõnealusele otsusele on eelnenud analüüs, kuidas gümnaasiumide likvideerimine maakohtades mõjutab pikemas perspektiivis meie regionaalarengut, meie siseturvalisust, meie kaitsetahet ja kaitsevõimet? Esiteks, keegi ei lähe ju gümnaasiume likvideerima. See on ju ikkagi kohaliku omavalitsuse otsus, kas sellist kooli pidada või mitte. Haridus- ja Teadusministeerium on eest vedanud analüüside ja uuringute koostamist, mis on seotud hariduse kvaliteedi ja kättesaadavusega. Näiteks on riigigümnaasiumide loomine regionaalpoliitiline projekt, millega on tagatud õpilasele kvaliteetne ja õppuri huvidest lähtuvaid valikuid võimaldav üldkeskhariduse kättesaadavus igas maakonnas.
Praktika on näidanud, et mida rohkem õpilasi on gümnaasiumiastmes, seda laiemat valikkursuste ja õppesuundade mahtu on võimalik õpilastele pakkuda. See puudutab ka riigikaitse valikkursuse pakkumist. Riigikaitse valikkursuse õpetamisel toimub juba aastaid tulemuslik koostöö Kaitseministeeriumi, Kaitseressursside Ameti, Haridus- ja Teadusministeeriumi, koolipidajate ja koolide vahel, olenemata gümnaasiumi omandivormist ja asukohast. 2020. aasta andmetel võimaldati riigikaitseõpetust 74% keskharidust pakkuvas koolis. Koolivõrgu korrastamise protsess on pigem positiivselt mõjutanud riigikaitse valikkursuste õppurite arvu. Alates 2013. aastast on riigikaitse valikkursuse lõpetanud õpilaste arv järjepidevalt kasvanud. Kui 2013. aastal oli see 3800 õppurit, siis 2020. aastal 5870 õppurit.
Ja kaheksas küsimus: "Kui ülalmainitud analüüsid on tehtud, siis kuskohal oleks võimalik nendega tutvuda?" Vabariigi Valitsuse kinnitatud arengukavad, regionaalarengu tegevussuunad "Eesti 2035" strateegias ja "Haridusvaldkonna arengukava 2021–2035" on kättesaadavad valdkonna eest vastutavate ministeeriumide veebilehtedel. Riigikontrolli aruanded Riigikogule, "Ülevaade riigi vara kasutamisest ja säilimisest 2013.–2014. aastal" ja "Esmatähtsate avalike teenuste tulevik" on kättesaadavad Riigikontrolli veebilehel. Eesti Linnade ja Valdade Liiduga koostöös koostatud juhendmaterjal, soovitused koolivõrgu korrastamiseks on kättesaadavad omavalitsuste liidu veebilehel. Haridus- ja Teadusministeeriumi veebilehel on kättesaadavad teemaga seotud uuringud ja analüüsid. Soovitan eelkõige tutvuda Praxise uuringutega "Üldhariduskoolide võrgu korraldamine" ning "Eesti põhikooli- ja gümnaasiumivõrgu analüüs aastaks 2020", samuti OECD analüüsidega "Üldhariduskoolide ressursikasutuse analüüs" ja "Nutikas kahanemisega kohanemine Eestis: regionaalne valmistumine demograafilisteks muutusteks", kokkuvõttega haridusvaldkonna olulisematest soovitustest. Ülevaade riigikaitse õpetamisest üldhariduskoolide valikkursuste lõpetanud õpilastest on kättesaadav Kaitseressursside Ameti veebilehel. Aitäh!