Väga lugupeetud istungi juhataja! Head kolleegid! Luban kohe algatuseks, ka mina tegin ühe rehkenduse siin saalis. Ja alustan sellest, igal aastal keskmiselt satub laupäevale või pühapäevale mõni riiklik püha 3,4 päeval. Ma sain selle rehkenduse niimoodi. Kui me võtame, et rahvuspüha on üks ja riigipühasid on 11 ehk kokku on neid 12, ja tõenäosus, et [neist mõni] satub laupäevale või pühapäevale – noh, 2/7 [päevadest] kõigest on laupäevad ja pühapäevad. Nii et kui võtta keskmine, kui palju igal aastal langeb riigipühi või rahvuspüha laupäevale või pühapäevale, siis see on 3,4. Ma arvan, et see rehkendus peaks olema õige ja näitab tõepoolest selle mõju.
Põhiseaduskomisjon arutas seda eelnõu oma istungil 8. märtsil. Heljo Pikhof tegi ka seal väga põhjaliku ettekande. Nüüd teemadest, mis [äratasid] diskussiooni. Esiteks oli tõepoolest see märkus, mille komisjoni esimees tegi, et sellel eelnõul puudub mõjude analüüs. Hea kolleeg Raimond Kaljulaid rehkendas välja, et 2% on mõju. Tegelikult 2% on ikka väga suur mõju. Kui me võtame ikkagi Eesti riigi tervikuna ja võtame eelarves 2% tuludest maha – siin loomulikult ole üksühest seost, aga 2%, ma arvan, iseenesest ei ole väike.
Samas tõepoolest, teatud kompensatsioonimehhanism on seal olemas. Heljo Pikhof seda ka rõhutas minu märkuse peale, et kui inimesed on puhanumad, siis nende motivatsioon töötada ja tööviljakus kasvab. Vaieldamatult seal on mingi seos olemas. Minu [küsimus] oli aga see, kas see on piisav selleks, et kompenseerida seda ühte täiendavalt antud vaba päeva. Ma selles mõnevõrra siiski kahtlen. Aga otse loomulikult teatud mõju on olemas ja kindlasti inimene on rohkem motiveeritud, kui ta on puhanum.
Teine küsimus tekkis mõjust SKP-le. Tegelikult Heljo Pikhof märkis komisjoni istungil, et mõjuna otsest seost SKP ja töötatud tundide vahel ei ole. Sellele ma julgeksin oponeerida, mida ma tegin ka komisjoni istungil. Tegelikult ikkagi lisandväärtust reeglina luuakse tööd tehes ja selles mõttes seos kindlasti on olemas. Kui suur või väike see seos on, seda on tõepoolest väga raske hinnata. Kindlasti ei ole see [nimetatud] 2%, kindlasti on see oluliselt väiksem, aga siiski mingi seos SKP-ga on olemas.
Väga õige on see märkus, mille Heljo Pikhof tegi siin saalis ja ka komisjoni istungil, et tõepoolest mõjutab majandust rohkem seesama tsüklilisus. See mõjutab loomulikult majandust ja meie tulusid oluliselt rohkem kui mõni täiendav puhkepäev. Aga kahtlemata seos selle vahel on olemas.
Oudekki Loone toetas Heljo Pikhofi seisukohta, et eestlased tõepoolest töötavad väga palju, ja tõi välja selle, et prantslased töötavad oluliselt vähem, aga loovad rohkem lisandväärtust. Siin mulle meenus üks repliik majanduskomisjoni päevilt. Kui me vaatame SKP-d, siis tegelikult SKP-d mõjutab väga olulisel määral ka palgatase. Olgu toodud bussijuhi näide: kui Eestis bussijuht saab 1000 eurot palka, siis Soomes saab ta 5000 eurot palka. Aga ma ei söanda küll väita, et Eesti bussijuht on vähem efektiivsem või tema tööviljakus on väiksem. Kindlasti mitte. Aga seesama palga erinevus, kui meil saadakse 1000 eurot ja seal saadakse 5000 eurot – loomulikult kõik see ei lähe SKP-sse –, siis sealt tekib oluliselt suurem erinevus ka ühe töötaja panuses SKP‑sse. Nii et tegelikult palgatase mõjutab kindlasti seda olulisel määral. Teine tegur on loomulikult tehnoloogiline tase, mis kindlasti ei ole võrreldavad. Need on põhjused, miks SKP Prantsusmaal ühe elaniku kohta on arusaamatult palju kõrgem võrreldes Eestiga. Veel kord: palgatase ja kindlasti tehnoloogiline areng on need, mis seda mõjutavad.
Veel oli juttu ka sellest, mina repliigina tõin välja, kuidas on nendega, kes töötavad summeeritud tööaja alusel. Kas nende suhtes on see ebavõrdne kohtlemine? Heljo Pikhof mainis, et ka praegu on see tegelikult niimoodi. Tõepoolest, see on nii. Aga samas, kui me anname täiendavaid puhkepäevi juurde, siis ilmselgelt see ebavõrdsus mõnevõrra kasvab, eks ju. On seda palju või vähe, see on nagu teine küsimus.
Kolmas plokk teemasid, millest oli juttu, puudutas koole. Ka siin on erinevaid väiteid natukene kõlanud. Minu väide oli komisjoni istungil see, et ikkagi piiratuma ajaga tuleb sama õppekava läbida ehk tegelikult on vähem koolipäevi, mille jooksul tuleb kogu õppekava läbida. Heljo vastas ka komisjoni istungil nii nagu siin saalis, et kooliaasta algab ikka endiselt 1. septembril ja lõpeb reeglina kindlal ajal igal aastal, olenemata sellest, kui palju on pühasid tööpäevadel ja kui palju puhkepäevadel. Jah, see on niimoodi olnud, aga ütleme, et kui me nüüd veel tekitame täiendavaid puhkepäevi, ütleme, aastas keskmiselt ka koolis juurde 3,4 minu rehkenduse kohaselt, siis ilmselgelt koormus järelejäänud õppetööpäevadel kasvab mõnevõrra. Õppeprogramm tuleb ikka läbida. Ja nüüd on kaks valikut: kas töötatakse intensiivsemalt ja töömahud on mõnevõrra suuremad neil päevadel, mis on hetkel kavandatud, või on ka teoreetiline võimalus selleks, et see võib tähendada võib-olla kooli[aasta] pikkuse kasvamist. Ka selle üle oli diskussiooni.
Vabariigi Valitsus, üllatus-üllatus, tegelikult oma seisukohta eelnõu kohta ei kujundanud. Küll aga on kolme ministeeriumi seisukohad selle eelnõu juures olemas. Oma seisukohad on väljendanud nii Haridus- ja Teadusministeerium, Sotsiaalministeerium kui ka Justiitsministeerium. Ja, ütleme, Justiitsministeerium oligi see, kes piltlikult öeldes valitsuse nimel oma seisukoha kujundas, kuigi see ei ole kindlasti mitte valitsuse seisukoht. Aga nemad olid vaadanud läbi Haridus- ja Teadusministeeriumi ning Sotsiaalministeeriumi seisukohad ja tegid Vabariigi Valitsusele ettepaneku. Nende ettepanek on selline. Punkt üks on see väga põhimõtteline küsimus, millele ka hea kolleeg Riina viitas: kas see vaba päev riigipühal on selle püha tähistamiseks või on see midagi enamat. Kui nüüd võtta kitsalt, et see on selle püha tähistamiseks, siis [selleks] ongi see vaba päev. See on nagu üks väide, et püha tähistamist see tegelikult ju ei keela. Riigipüha on ikka ja see päev on igal juhul vaba.
Küsimus on selles, kas me näeme seal enamat. Kui ideoloogia on see, et riigipühad on vabad päevad selleks, et neid tähistada, siis nagu probleemi ei ole. Aga küsimus on selles, kas sellega ikkagi [kaasneb] ootus, et selle võiks asendada täiendava vaba päevaga. See on selle eelnõu küsimus. See on kindlasti diskussiooni koht.
Aga Justiitsministeerium ja muide ka Sotsiaalministeerium juhtis tähelepanu sellele, et kui on eesmärk pühi tähistada, siis seda [takistust] ei ole. See üks päev on ikka vaba, kui püha satub kolmapäevale, saate ikka ühe päeva tähistada. Kui ta satub pühapäevale, no siis saate ju tegelikult lausa kaks päeva tähistada. Aga nüüd te tahate kolmanda veel juurde anda. Nii et see on omaette diskussiooni küsimus.
See on päris põnev mõte, mis see põhieesmärk on tegelikult. Riiklik püha, ma eeldan, pigem on selleks, et seda tähistada. Ja seda probleemi ei ole. Aga loomulikult inimene on pettunud, et on pühapäev ja püha ka veel, tahaks ühe päeva juurde saada. Ma täiesti mõistan seda.
Teiseks, Justiitsministeerium viitas samuti taas kord summeeritud tööaja arvestusele. Aga Heljo Pikhof nii oma ettekandes siin kui ka komisjonis viitas sellele, et tõepoolest on väga palju neid, kes sellest ei ole mõjutatud, ja see ei ole ka absoluutne.
Nüüd, hariduse valdkonna kohta Haridus- ja Teadusministeerium rääkis sellestsamast, millele ka mina viitasin. Nende üks seisukoht oli see, et täiendavad vabad päevad õppeaastal tähendavad õppeaasta planeerimisel õppetööjaotuse osas piiratuma ajaga sama õppekava läbimist. Ehk seesama, mida ma enne rääkisin. See tähendab õppekoormuse suurenemist õpilaste jaoks piiratud ajal. Nende üks väide on see, et selline muudatus vajab sisulisemalt ja pikemat analüüsi, kas see eeldaks näiteks ka õppeaasta pikendamist. Ka nemad on korra selle üles visanud.
Ja veel on Sotsiaalministeeriumi ning Haridus- ja Teadusministeerium öelnud mõjude analüüsi kohta, et võib-olla tõepoolest üks mõju on SKP-le. Kindlasti see mõju on olemas. On see piisav, et seda mitte toetada, või see ei ole selleks piisav? Aga kindlasti on sellel teatud mõju tööandjatele, see tähendab neile täiendavat kulu. Nii et selles mõttes see ilmselgelt vajab mõnevõrra analüüsimist.
Aga kokkuvõtteks veel kord valitsuse seisukohad. Need on sellised toredad. Nagu ma ütlesin, Vabariigi Valitsus loobus arvamuse andmisest. Samas, Justiitsministeeriumi lõplik seisukoht oli, et tehakse Vabariigi Valitsusele ettepanek eelnõu mitte toetada. Haridus- ja Teadusministeeriumi seisukohas toetatakse eelnõu mõtet, kuid ei toeta konkreetset eelnõu. Viidatakse nendele probleemidele, mida peaks analüüsima. Sotsiaalministeeriumi seisukoht on, et toetatakse eelnõu eesmärki ja esitatud ettepanekut, samas tuuakse välja rida murekohti, mis vajavad eraldi tähelepanu. Selline arvamuste paljusus on seekord valitsuse poole pealt olemas.
Ja võib-olla enne, kui minna menetluslike otsuste juurde, ma ütlen, et ka mina olen tegelikult väga palju kordi [avaldanud arvamust], nagu härra Juskegi idee välja käis, et pigem meil ei ole liiga palju riigipühi. Kokku on 11, nagu ma enne ütlesin. Minu suurimaid ootusi ja soove on alati olnud seesama 1. september, kui lapsed lähevad kooli. See on selline püha päev, et inimesed ei peaks sel päeval oma tööga tegelema, vaid saama oma lapsed kooli saata.
Nii et kui vaadata kaugemale, siis mina pigem pooldan seda, et tekitame mõne riigipüha juurde. Aga võib-olla siis, kui me lepime kokku selles, et me tekitame neid juurde, siis me neid asendama ei hakka. Variant B on see, et me juurde ei tekita, aga kaalume seda teie ettepanekut asendada. Siin tuleks nagu ka see valik teha. Saate aru, kui me tahame kangesti pühi juurde tekitada ja siis veel need pühad, mis langevad nädalavahetustele, [kompenseerida] lisapuhkepäevadena, siis läheb võib-olla natukene asi käest ära. Nii et ma arvan, et see on üks valikukoht, mida peaks arutama.
Aga väga toredad olid põhiseaduskomisjoni menetluslikud otsused. Esiteks, teha ettepanek võtta eelnõu täiskogu päevakorda 15. märtsiks – otsus oli konsensuslik –, teiseks, teha ettepanek esimene lugemine lõpetada – ka see otsus oli konsensuslik – ja kolmandaks, määrata põhiseaduskomisjoni esindajaks komisjoni esimees Toomas Kivimägi. Ka see otsus oli konsensuslik. Tänan tähelepanu eest!