Head kolleegid! Austatud haridus‑ ja teadusminister! Lugupeetud rektorid! Head kuulajad ekraanide taga! Mul on tõesti hea meel pidada teile oma ettekannet vast loodud kõrghariduse toetusrühma nimel, kuhu täna kuulub 30 liiget, ja ma pean ütlema, et on veel avaldatud soove meie toetusrühmaga liituda.
Tänaseks kultuurikomisjoni algatatud OTRK, olulise tähtsusega riikliku küsimuse aruteluks valmis ka raport, mida on siin juba mainitud. Mina oma ettekandes püüaksin toetuda sellele raportile. Seetõttu soovin tänada kõiki raportis olevate mõtete autoreid, sealhulgas lugupeetud rektoreid, kes nii akadeemiliste kõrgkoolide, ülikoolide kui ka rakenduskõrgkoolide muredest aitasid paremini aru saada, samuti tööandjate esindajaid, üliõpilasi ja haridusleppe osapooli.
Eesti keele ja kultuuri jätkusuutlikkus, Eesti konkurentsivõime maailmas, ning ilma liialdamata, Eesti riigi tulevik sõltub sellest, kui kvaliteetne on Eesti kõrgharidus. Paraku ohustab Eesti riigi tulevikku, mitte ainult kõrgharidust, just selle kõrgharidusvaldkonna aastatepikkune alarahastamine. Kõigile, nii tööandjatele, rektoritele, õppejõududele, üliõpilastele kui ka haridusjuhtidele on üheselt selge, et vanamoodi enam jätkata ei saa. Muret Eesti kõrghariduse tuleviku pärast jagavad ka see toetusrühm ja kultuurikomisjon.
Ma arvan, et suur osa Eesti rahvast on tõepoolest hariduse usku. Sellegipoolest tundub vahel, et see, mispärast haridus on hea või miks kõrgharidus on vajalik, ei ole mitte alati jõudnud kõigi otsustajateni ja võib-olla ka mitte rahvani, sest nagu me poliitikas teame, määrab see, mida rahvas soovib, selle, milliseid poliitilisi otsuseid tehakse. Seetõttu lubage mul hästi põgusalt peatuda sellel, mis on kõrghariduse roll, sest on ju ka see, mitte ainult rahateema, täna Riigikogus toimuva arutelu teema.
Eesti riiki ei oleks, kui meie esivanematel poleks olnud tarkust, tarmukust ja julgust panna alus eestikeelsele kõrgharidusele. Rahvusülikooli loomine kindlustas mitte ainult eesti keele ja kultuuri püsimise ja arengu, vaid rajas ka aluse iseseisvale Eesti riigile, kasvatades rahvuslikku haritlaskonda.
On huvitav, et kui Tartu Ülikool alustas 1919. aastal tööd emakeelse ülikoolina, oli Eestis vaid 800 kõrgharitud eestlast. Kui palju on 800, saab näha, kui vaadata seda fotot, mis [tehti] Eesti Rahvusringhäälingu saatesarjas, [mis valmis] rahvusülikooli juubeliks, "Rahvusülikooli sajand", paludes tänastel kõrgharidusega Tartu Ülikooli [inimestel] korraks ülikooli peahoone ette koguneda. 800 – see on tõepoolest käputäis inimesi.
Kui palju kõrgharidusega inimesi me aga vajame? "Eesti haridusvaldkonna arengukava 2021–2035" seab eesmärgiks kõrgharidusega inimeste osakaalu tõstmise algtasemelt 40,8% 45%‑le. Seda ei ole palju, kui vaadata, et OECD maade keskmine on 46% ja on maid, kus see on märksa kõrgem.
Aga küsigem, milleks meile üldse eestikeelne kõrgharidus. Eesti on väike riik, väike, aga tubli, mis soovib saada vaimult suureks, säilitada ja arendada eesti keelt ja kultuuri, jõuda maailma parimate hulka nii elukvaliteedi kui ka majandusliku võimekuse poolest. Kõrghariduse puhul on tõepoolest oluline see, et sellel on väärtus nii inimesele, kultuurile kui ka ühiskonnale. See on eeldus igaühe õnnelikuks eluks, eesti keele ja kultuuri kestmiseks, riigi toimimiseks ja majanduse konkurentsivõime tagamiseks.
Kõrghariduse väärtus inimesele tuleb välja sellest, et üha kiirenevalt muutuvas maailmas annab see inimesele palju suuri võimalusi eneseteostuseks, võimalusi paremini kohaneda, hakkama saada, kriitilist mõtlemist infohulgas toimetamiseks, komplekssete probleemide lahendamise oskust, refleksioonivõimet ja enesejuhtimise oskust.
Kuigi vahel öeldakse, et Eestis ei ole palgalisa, mida annab kõrghariduse saamine, nii suur kui teistes maades, on Haridussilma järgi see tegelikult siiski päris märgatav. Kui kutseharidusega inimeste keskmine palk oli 2020. aastal 1135 eurot, siis kõrgharidusega inimeste keskmine palk oli 1770 eurot, magistrikraadiga 1971 ja doktorikraadiga 2328 eurot. See tähendab: tasub õppida. Samuti on töötus suurem kutseharidusõppe lõpetajate seas, kus see on keskmiselt 9%, sealhulgas keskharidusel baseeruvas kutseõppes siiski vähem, 5%, bakalaureuseõppe puhul on see 3%, magistriõppe puhul 1% ja doktoriõppe puhul 1%. Eriti COVID‑i tingimustes oleme näinud, kui palju on haridus kaasa aidanud sellele, et inimene ei jää töötuks.
Kõrgharidusel on oluline väärtus kultuurile. See annabki meile võimaluse Eesti haritlaskonda kasvatada, valmistada ette spetsialiste kõikidele vajalikele erialadele. Aga see annab toe ka identiteedile, kindlustab selle ja annab võimaluse suhestuda mineviku, oleviku ja tulevikuga.
Ühiskonnale on kõrgharidusega spetsialistide koolitamine ülioluline, sest just kõrgharidusega inimesed veavad eest ühiskonna arengut, aitavad luua selle majanduskasvu ja riigi konkurentsivõimet, mis võimaldab ka ümber jagada ja teiste inimeste heaolu kasvatada.
Kahjuks näeme seda, et kõrghariduse olukord ei ole kuigi hea. 2013/2014. õppeaastal jõustunud tasuta kõrghariduse[le ülemineku] reformi tulemusena võttis riik endale kõrgkoolide ülalpidamise kohustuse, mida ta pole suutnud täita. Seda kinnitab ka Riigikontrolli 17. oktoobri 2019. aasta aruanne "Kõrgharidusreform ja tööjõuvajadused". Kui esimesed kolm aastat peale reformi jõustumist kompenseeris riik kõrgkoolidele saamata jäänud eraraha, siis alates 2017. aastast on kõrgkoolide rahastus praktiliselt olnud külmutatud. Samas kehtivad piirangud eraraha kaasamisele. Riigikontrolör Janar Holm kinnitab sellessamas kõrghariduse toetusrühma raportis, et praegu on ülim aeg vaadata uuesti üle kõrghariduse rahastamise alused ja see, milleks kõrgkoolidel tegelikult raha kulub, mitte ainult võrrelda seda rahvusvaheliste numbritega, mis tõepoolest toovad kaasa selle, et 1,5%‑ga peaks olema tagatud kõrghariduse rahastamine.
Tasuta kõrghariduse[le ülemineku] reform on selles mõttes tõesti täitnud oma eesmärgi, et kuigi üliõpilaste arv on drastiliselt vähenenud, on kõrgkoolides rohkem tasuta õppekohti kui enne tasuta kõrghariduse[le ülemineku] reformi. Seega, tasuta õppimise võimalus üliõpilastel on suurenenud. Aga kas ka võimalused saada kvaliteetset emakeelset haridust? Kui riik ei taga kõrghariduse jätkusuutlikku rahastust, keelates samas täiskoormusega õppivatelt tudengitelt eestikeelsetel õppekavadel tasu küsimise, hakkavad kõrgkoolid kas piirama ligipääsu, vähendama õppekohti, sulgema kalleid erialasid, tegema ingliskeelseid õppekavu, kus saab küsida õppetasu, või andma järele kvaliteedis. Praegune rahastamismudel lausa sunnib ülikoole üle minema ingliskeelsele õppele, seades ohtu eesti keele ja kultuuri tuleviku.
Tasuta kvaliteetse kõrghariduse omandamisel on kaks eeldust, mis paraku pole täidetud. Esiteks, ka tasuta õppimiseks peab tudengil olema piisav sissetulek. Praegune õppelaenude ja ‑toetuste süsteem seda ei taga. Lisaks ei ole kõrghariduse reform vähendanud üliõpilaste töötamist, pigem vastupidi: üliõpilased töötavad rohkem kui varem. Eesti üliõpilaste liidu ettekandest tuleb ka raportis välja, et Eestis kulutavad tudengid õppimisele ja töötamisele 53 tundi nädalas. EUROSTUDENT-i võrdlusriikides on see keskmiselt 47 tundi. Töötavad tudengid pühendavad õpingutele keskmiselt seitse tundi vähem kui mittetöötavad. Paraku toob see kaasa nii õppekvaliteedi languse kui ka õpingute sagedase katkestamise ja tudengite vaimse tervise probleemid.
Teiseks, tasuta kvaliteetse hariduse andmise eeldus on, et ülikoolidele antakse selle hariduse andmiseks piisavad vahendid. Täna olemegi olukorras, kus kõrghariduse jätkusuutlikkus on kahtluse all. Kolmandik ülikoolide õppejõududest, doktorante arvestamata, saavad vähem palka kui üldhariduskoolide õpetajad. Ülikoolides on 633 akadeemilist töötajat, kelle palk oli 2020. aastal alla õpetajate palgamiinimumi. Neist 112 on doktorikraadiga.
Kõrgharidusega spetsialistide puudus elutähtsates ametites näitab, et Eesti riigi toimimisvõime võib olla halvatud. Kutsekoja koostatava tuleviku tööjõu- ja oskuste prognoosisüsteemi OSKA järgi on teada, et lähikümnenditel jääb puudu kaks kolmandikku IT‑ ja insenerierialade järelkasvust, inseneridest tehnikuteni. Eesti Tööandjate Keskliidu sõnul on tööandjatel suured ootused IT Akadeemia eeskujul loodavale inseneriakadeemiale, mis peaks suurendama insenerierialade populaarsust. Oluline on aga teada, et kuigi 38% on kasvanud IT‑erialade vastuvõtt, on pea samavõrra langenud tehnika‑, tootmis‑ ja ehituserialade vastuvõtt, mida me samuti vajame. Probleem on selles, et [nende] erialade vastuvõttu ei saa kasvatada, ilma et koolides paraneks täppisteaduste õpetamine ja suureneks laia matemaatikaeksami edukalt sooritanute hulk. Rektor Tiit Land räägib oma tekstis, mis on raportis avaldatud, kuidas matemaatikaeksami tegemine on teinud koolides kahjuks pigem allakäiku. Koolides on juba praegu terav puudus just täppisteaduste õpetajatest, näiteks füüsikaõpetajatest on 27% üle 60‑aastased. COVID‑i pandeemia on näidanud, kui suur puudus on meil meditsiiniõdedest. Tervishoiukõrgkoolide sõnul on meil kohe vaja juurde 500 õde. Haiglatel on aga puudus ka radioloogiatehnikutest ja bioanalüütikutest. Vaja on juurde ka psühhiaatreid, proviisoreid, farmatseute, kliinilisi psühholooge. Puudu on kutseõpetajatest, mis on oluline probleem rakenduskõrgkoolides.
Kuidas siis lahendada kõrghariduse ees seisvad väljakutsed? Arutelu kõrghariduse rahastamise aluste üle peaks pidama silmas, et lahendamist vajab korraga mitu probleemi, mitte ainult rahaprobleem: kõrghariduse piisava rahastuse tagamine, võrdsete võimaluste tagamine kõigile võimekatele, et nad saaksid õppida, sõltumata rahakotist, kodusest keelest või elukohast, tööturule vajalike spetsialistide andmine, kõrghariduse kvaliteedi tagamine ja eestikeelse hariduse jätkusuutlikkuse tagamine.
Lubage mul paari sõnaga neid iseloomustada. Kõigepealt rahastamise alustes kokkuleppimine. Vaja on erakondadeülest kokkulepet, kas jätkame tasuta kõrgharidusega või läheme üle vähemalt osaliselt tasulisele kõrgharidusele. Kui jätkame tasuta kõrgharidusega, siis on vaja oluliselt suurendada riigi panust. Rektorite hinnangul on kõrghariduses puudu 100 miljonit aastas. Kui riik seda raha ei leia, tuleb anda kõrgkoolidele rohkem vabadust paindlike õppimisvõimaluste loomisel, olgu need osakoormusega tasuline magistriõpe või mikrokraadid, ja eraraha kaasamiseks erineval moel. Kui lepime kokku üleminekus kas või osaliselt tasulisele kõrgharidusele, siis tuleb luua süsteem, mis võimaldab õppelaenu kustutamisega ning stipendiumide maksmisega suunata noori õppima erialasid, mida tööturg vajab. Kõrgharidusele võrdse ligipääsu tagamiseks tuleb samal ajal vajaduspõhiste õppetoetuste süsteem niimoodi ümber vaadata, et see reaalselt võimaldaks kõigil, sõltumata vanemate või enda rahakotist, jõuda kõrgkooli ja õppida, ise samal ajal tervise hinnaga töötamata. Eestikeelse kõrghariduse jätkusuutlikkuse tagamiseks ja kvaliteedi kindlustamiseks tuleb luua kõrgkoolide hindamisel ja raha eraldamisel sellised tegevusnäitajad, mis toetaksid kvaliteeti ja sobiva tasakaalu tagamist eestikeelse hariduse ja rahvusvahelistumise vahel.
Kui riik nõuab kõrgkoolidelt nominaalajaga lõpetajaid, siis peavad kõrgkoolid olukorras, kus valdav osa tudengeid töötab, alandama nõudmisi, ja õppekvaliteet langebki. See võib omakorda suurendada tudengite suundumist välisülikoolidesse, kus õppekvaliteet on parem. Kui riik nõuab kõrgkoolidelt eraraha kaasamist, aga samal ajal ei luba eestikeelses õppes võtta õppetasu, siis ei jäägi ju kõrgkoolidel muud üle kui teha ingliskeelseid õppekavu, kus on lubatud küsida tasu. Kvaliteetse eestikeelse kõrghariduse jätkusuutlikkus nõuab ka kõrgkoolidelt endalt suuremat spetsialiseerumist ja ministeeriumilt motivatsioonipakettide loomist kõrgkoolidevahelise koostöö suurendamiseks. Enamikul juhtudel ...
Palun kaks minutit lisaaega.