14:58 Istungi rakendamine
15:00 Aseesimees Hanno Pevkur
Head kolleegid! Need ei olnud veel jõulukellad, aga mul on hea meel teid siin tervitada, et te olete läbi sahiseva lume jõudnud kenasti Riigikogu suurde saali. Meil on võimalus alustada täiskogu VI istungjärgu 10. töönädala esmaspäevast istungit. Ja nagu ikka, on istungi alguses võimalik üle anda eelnõusid ja arupärimisi. Mihhail Lotman, palun!
15:00 Mihhail Lotman
Austatud aseesimees! Austatud kolleegid! Ma tahan esitada arupärimise härra Taavi Aasale, majandus‑ ja taristuministrile. Iga nädal ma sõidan Tartust Tallinnasse ja Tallinnast Tartusse Elroni rongiga. Me võitleme COVID‑iga ...
15:01 Aseesimees Hanno Pevkur
Härra Lotman! Ma korra segan. Head kolleegid! (Juhataja helistab kella.) Ma mõistan, et me ei ole ammu siin saalis koos olnud, aga palun kuulame. Palun!
15:01 Mihhail Lotman
Jah. Ma alustan teistmoodi. On kaks meetodit, kuidas otsida kaotatud võtit: sealt, kus on valge, ja sealt, kus sa kaotasid. Tavaliselt otsitakse sealt, kus on valge. Nii me tihti võitleme ka selle pandeemiaga. Me paneme üsna ranged piirangud seal, kus on valge. Aga näiteks rongides on sanitaarne olukord absoluutselt teine.
Eile ma sõitsin Tartust Tallinnasse, rong oli lühikene ja ta oli pungil täis, inimesed seisid. Kui ma küsisin, kus on siin võimalus käsi steriliseerida, öeldi, et pesta saab WC‑s. Aga on üks WC rongi peale ja sinna läbi trügida ei ole sugugi nii lihtne. Mingisugusest sotsiaalsest distantsist ei ole juttugi. Kui piletimüüja müüb pileteid, siis ta ütleb ka, et pange maskid ette. Kui ta läheb ära, siis maskid enamasti ees enam ei ole. Ja veel on selline komme rongides, et inimesed hakkavad sööma. Söögikohtades meil on väga ranged piirangud. Aga vaat rongis väga lühikesel distantsil inimesed söövad, hingavad ja nii edasi. Me teame, et praegune viiruse-štamb omikron on hästi nakkav. Mul on mõned konkreetsed küsimused ministrile, kuidas ta kavatseb selle olukorraga võidelda. Praegu Elron tegeleb ainult sellega, et tõstab hinda, aga reisijate ees ei hoolitse. Aitäh! Ja ma palun vastata nii kirjalikult kui suuliselt.
15:03 Aseesimees Hanno Pevkur
Anti Poolamets, palun!
15:03 Anti Poolamets
Austatud juhataja! Lugupeetud kolleegid! Mina esitan arupärimise tervise- ja tööminister Tanel Kiigele. See käsitleb 5–11‑aastaste laste vaktsineerimist. 30. novembril Sotsiaalministeeriumi juures kogunenud riiklik immunoprofülaktika ekspertkomisjon soovitab vaktsineerida 5–11‑aastaseid lapsi COVID-19 haiguse korral raske haigestumise ja tüsistuste tekkimise riski vähendamiseks selles vanusegrupis ning viiruse leviku pidurdamiseks lastekollektiivides ja lähikondsete seas.
Komisjoni teatel on uuringud kinnitanud, et COVID-19 vastu vaktsineerimine on tõhus nii nakatumiste kui haigestumiste, eriti raskete haigestumiste vähendamiseks kõigis earühmades, sealhulgas laste seas. Teadusnõukoja juht Irja Lutsar on "Aktuaalsele kaamerale" öelnud, et laialdasem laste vaktsineerimine võiks alguse saada uue aasta alguses. Samal ajal on märkimisväärne hulk arste ja meditsiiniteadlasi üle maailma hoiatanud laste vaktsineerimise eest, osutades, et COVID-i‑vaktsiinide pikaajaline ohutus lastele ei ole praegu tagatud. Ilma laiapõhjaliste ja korduvate [uuringuteta] ja pikaajaliste ohutusandmeteta püsib risk laste tervisele pikas perspektiivis liiga kõrge, mistõttu ei ole tervete laste vaktsineerimine õigustatud.
Meil on eeltoodust lähtuvalt kaheksa küsimust, muu hulgas: kui palju on Eestis koroonaviirusesse nakatunud 5–11‑aastaseid lapsi? Kui palju 5–11‑aastaseid lapsi on hospitaliseeritud? Ja miks soovitab komisjon vaktsineerimist olukorras, kus maailma tervishoiutöötajate seas puudub konsensus laste koroonaviiruse vastu vaktsineerimise kasulikkuse osas? Aitäh!
15:05 Aseesimees Hanno Pevkur
Annate arupärimise ka? Jaa. Nüüd Vabariigi Valitsuse esindajana Heili Tõnisson, palun!
15:05 Valitsuse esindaja Heili Tõnisson
Austatud istungi juhataja! Hea Riigikogu! Vabariigi Valitsus algatab täna neli seaduseelnõu. Esiteks, rahvusvahelise sanktsiooni seaduse ning laeva lipuõiguse ja laevaregistrite seaduse muutmise seaduse eelnõu. Seaduseelnõu menetlemisel Riigikogus esindab Vabariigi Valitsust välisminister. Teiseks, äriregistri seaduse eelnõu. Selle seaduseelnõu menetlemisel Riigikogus esindab Vabariigi Valitsust justiitsminister. Kolmandaks, rahvastikuregistri seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu. Riigikogus esindab seaduseelnõu menetlemisel Vabariigi Valitsust siseminister. Ja neljandaks, vedelkütuse erimärgistamise seaduse ja Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika rakendamise seaduse muutmise seaduse eelnõu. Selle seaduseelnõu menetlemisel Riigikogus esindab Vabariigi Valitsust maaeluminister. Aitäh!
15:07 Aseesimees Hanno Pevkur
Nii, olen juhatuse nimel neli eelnõu ja kaks arupärimist vastu võtnud ja loomulikult juhatus otsustab nende edasise menetlemise vastavalt meie kodu- ja töökorra seadusele. On aeg viia läbi kohaloleku kontroll. Palun kohaloleku kontroll!
15:07 Kohaloleku kontroll
15:08 Aseesimees Hanno Pevkur
Kohale registreerus 80 Riigikogu liiget.
Mul on teile edasi öelda üks väike päevakorra täpsustus. Nimelt, Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioon ja Riigikogu liige Raimond Kaljulaid on teinud ettepaneku arvata tänase istungi päevakorrast välja kolmas päevakorrapunkt, mis on nende algatatud liiklusseaduse muutmise seaduse eelnõu 433 esimene lugemine. Koos selle väikese täpsustusega panen hääletusele VI istungjärgu 10. töönädala päevakorra. Härra Seeder, protseduuriline küsimus.
15:08 Helir-Valdor Seeder
Aitäh! Jaa, mul on päevakorda puudutav küsimus. Nimelt, ka selle nädala päevakorras on meil nüüd mitu eelnõu, mis on ühe nädala jooksul kahel lugemisel. Me oleme Riigikogus siin suures saalis tõdenud korduvalt, et see ei ole hea praktika. Ja ma arvan jätkuvalt, et see ei ole hea praktika, seda enam, et meil on veel ka järgmine nädal töönädal. Mis põhjusel juhatus otsustas nüüd koostada sellise päevakorra, et meil on [sel nädalal kahe eelnõu] kaks lugemist, täna ja kolmapäeval, n-ö ebatavaliselt kiires korras? Miks me seda teed läksime?
15:09 Aseesimees Hanno Pevkur
Aitäh selle küsimuse eest! Juhatuses me tõepoolest tõstatasime ka teema, kas on võimalik neid eelnõusid menetleda kahel järjestikusel nädalal, nagu on meie selline n-ö kirja panemata tava. Nende eelnõude puhul, kui mu mälu mind ei peta, oli mure selles, et meil oleks vaja jätta aega ka Vabariigi Presidendile nende eelnõude läbivaatamiseks ja väljakuulutamiseks ja Riigi Teatajas avaldamiseks, selleks et nad saaksid 1. jaanuaril jõustuda. Ja sellest tulenevalt on palve, et me menetleksime nad ära täna ja kolmapäeval. Kert Kingo, palun!
15:09 Kert Kingo
Tänan! Teisipäeval on neljanda päevakorrapunktina kirjas "Eesti digiühiskonna arengukava aastani 2030". Kus oleks võimalik sellega eelnevalt tutvuda, siin ees ei olnud seda kuskil?
15:10 Aseesimees Hanno Pevkur
Eelnõude menetlemise infosüsteemis on see kõikidele Riigikogu liikmetele kättesaadav, aga palume istungiosakonnal siia taha sahtlitesse ka mõned versioonid tuua. Aga Riigikogu liikmetele on see kättesaadav digitaalselt, digiühiskonnale kohaselt digitaalselt. Härra Seeder, palun!
15:10 Helir-Valdor Seeder
Aitäh! Mina ei saa kuidagi teie vastusest aru, austatud istungi juhataja. Ei ole ju vähimatki probleemi, kui seadus jõustub 1. jaanuari asemel 5. või 10. jaanuaril, kui see vastavalt vastu võetakse ja kuulutatakse välja veidi hiljem. Ja kas sellest võib aru saada, et järgmisel nädalal me ühtegi seaduseelnõu vastu ei võta? Eks teiste eelnõudega on samamoodi, et president vajab aega nendega tutvumiseks enne väljakuulutamist. Ja sellest tulenevalt võib-olla me peame üldse kodukorda hakkama muutma, lõpetama tööaasta varem ära, et president saaks eelnõudega tutvuda. Ei ole mõtet enne jõule siin töötada, kui me ei saa seaduseelnõusid vastu võtta seetõttu, et president ei jõua nendega tutvuda ja neid välja kuulutada. See on väga kummaline põhjendus ausalt öelda.
15:11 Aseesimees Hanno Pevkur
Aitäh! Kõigepealt, muidugi on meie komisjonid need, kes siia suurde saali meile ettepanekud teevad, kuidas ühte või teist eelnõu võiks menetleda. Juhatuse ülesanne, nagu sa ise väga hästi mäletad, on püüda koos komisjonidega leida mõistlik kompromiss. Seda me oleme püüdnud teha. Nüüd, kui nende eelnõude juurde korraks tagasi tulla, siis eelnõu 442 ehk meie tänase päevakorra esimene punkt on seotud riigieelarvega ja see peab olema vastu võetud enne riigieelarve seadust. Ja teine eelnõu, 474 SE, on seotud sellega, et ta peab jõustuma 1. jaanuaril. Nii et me tõepoolest vaatasime, kas oleks võimalik ka seda menetleda kahel nädalal. Kindlasti juhatus jätkab seda põhimõtet järgides ja annab selle suunise ka kõikidele komisjonidele, et püüame tööd võimalikult niimoodi teha, et me ei oleks olukorras, kus me peame eelnõu ühel nädalal arutama, aga erandjuhtumitel, väga harvadel juhtumitel me oleme seda teinud ja seekord on päevakord samamoodi meil see siin teie ees.
Tarmo Kruusimäe, palun!
15:12 Tarmo Kruusimäe
Hea aseesimees! Pädevuse arendamiseks ma küsin üle. Minu teada on uuel presidendil õigusnõunik olemas. Ei ole enam seda muret, mis eelmisega oli, et ta ise pidi kõike lugema ja lennult arvama. Siin ei ole seda momenti tulemas, et äkki saadab meile eelnõu tagasi. Aga mis siis saab, kui õigusnõunik leiab, et me oleme rabistanud ja teinud praaki? Kuidas siis selle 1. jaanuariga jääb? Ta läheb automaatselt 2023. aasta 1. jaanuarile või?
15:12 Aseesimees Hanno Pevkur
Aitäh! Kui Vabariigi President otsustab eelnõu Riigikogu suurele saalile tagasi saata uuesti arutamiseks, siis loomulikult on Riigikogu otsus kas a) jääda selle eelnõu juurde, mis me siin korra oleme vastu võtnud, või b) avada eelnõu uuesti. See tähendab seda, et ta läheb komisjoni teisele lugemisele ettevalmistamiseks ja siis tekib ka muudatusettepanekute esitamise tähtaeg, mille jooksul on võimalik ka jõustumise aega muuta. Seda praktikat on siin saalis varasemalt ka olnud. Härra Seeder, palun!
15:13 Helir-Valdor Seeder
Aitäh! Kui need eelnõud on riigieelarvega seotud, siis riigieelarve me saame rahulikult võtta ka järgmisel nädalal vastu. Me ei pea seda tegema 8. detsembril. Meie varasem praktika on korduvalt olnud selline, et me oleme riigieelarve vastu võtnud ka hilisemal kuupäeval detsembris ja seni on presidendid suutnud selle välja kuulutada ja see on jõustunud ikka 1. jaanuaril. Probleemi pole olnud. Aitäh!
15:13 Aseesimees Hanno Pevkur
Peeter Ernits, palun! (Sumin saalis.) Head kolleegid, ma tõepoolest ei kuule härra Ernitsat. Ta hakkas juba rääkima. Palun, härra Ernits!
15:14 Peeter Ernits
Ma ootan, kuni on võimalik rääkida.
15:14 Aseesimees Hanno Pevkur
Jaa, mikrofon on sees, ma püüan teid siis tabada.
15:14 Peeter Ernits
Kõigepealt aitäh! Enne vaheaega [paar] nädalat oli esmaspäev täiesti tühi, nüüd on natukene midagi pudenenud esmaspäeva. Aga kolmapäev on jälle selline kurnamistaktika: 25 [päevakorra]punkti. Mu küsimus on, see on puhtalt protseduuriline: miks Riigikogu juhatus ei tegutse tasakaalustatult ja kurnab kolleege ühel päeval nii pikalt, mitte ei jaota neid punkte laiali?
15:14 Aseesimees Hanno Pevkur
Aitäh, härra Ernits! Nagu ma juba varasemalt ütlesin, juhatus saab sisendi päevakorra koostamiseks komisjonidest. Seda esiteks. Teiseks, kui me võtame kolmapäevase päevakorra, siis ma hea meelega soovitan teil natukene sinna sisse vaadata. See 25 punkti võib tunduda pikk, aga valdav enamus nendest punktidest on lõpphääletused, sealhulgas missioonid. Nii et ma usun, et me suudame ka kolmapäevase päevakorra täiesti mõistliku ajakavaga ära menetleda.
Härra Ernits, palun, teil on veel küsimusi.
15:15 Peeter Ernits
Jaa, mul on ka teine protseduuriline. Igal aastal on selline maiuspala: kriminaalpoliitika põhialused. Aga nüüd ma vaatan, et minister Lauri on läinud lühivariandi peale: neli lehekülge, ja kõik. Miks on sellise lühivariandi peale mindud?
15:15 Aseesimees Hanno Pevkur
Aitäh! Kohe, kui me jõuame päevakorra kinnitatud ja alustame päevakorra menetlemist, on teil neljanda punkti juures võimalik proua Lauri käest seda küsida.
Rohkem küsimusi ma ei näe elik panen teie ette hääletusele VI istungjärgu 10. töönädala päevakorra. Palun võtta seisukoht ja hääletada!
15:15 Hääletustulemused
15:16 Aseesimees Hanno Pevkur
Poolt 65, vastu 6, erapooletuid 2. Saame asuda tööle.