14:58 Istungi rakendamine
15:00 Esimees Jüri Ratas
Head ametikaaslased! Austatud Riigikogu! Tere päevast! Alustame Riigikogu täiskogu VI istungjärgu 3. töönädala esmaspäevast istungit. Kõigepealt palun Riigikogu kõnetooli neid Riigikogu liikmeid, kes soovivad üle anda eelnõusid või arupärimisi. (Helistab kella.) Palun Riigikogu kõnetooli Vabariigi Valitsuse esindaja proua Heili Tõnissoni. Palun!
15:00 Valitsuse esindaja Heili Tõnisson
Austatud esimees! Hea Riigikogu! Vabariigi Valitsus algatab täna kaheksa seaduseelnõu ja esitab 11 Riigikogu otsuse eelnõu. Esimeseks, riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu. Riigikogus esindab seaduseelnõu menetlemisel Vabariigi Valitsust rahandusminister. Teiseks, elektroonilise side seaduse, ehitusseadustiku ja riigilõivuseaduse muutmise seaduse eelnõu. Selle seaduseelnõu menetlemisel Riigikogus esindab Vabariigi Valitsust ettevõtlus- ja infotehnoloogiaminister. Kolmandaks, perelepitusseaduse eelnõu. Riigikogus esindab seaduseelnõu menetlemisel Vabariigi Valitsust sotsiaalkaitseminister. Neljandaks, Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika rakendamise seaduse muutmise seaduse eelnõu. Riigikogus esindab seaduseelnõu menetlemisel Vabariigi Valitsust maaeluminister. Viiendaks, keskkonnaseire seaduse muutmise seaduse eelnõu. Kuuendaks, keskkonnaseadustiku üldosa seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse (keskkonnaregistri seaduse kehtetuks tunnistamine) eelnõu. Nende kahe seaduseelnõu menetlemisel Riigikogus esindab Vabariigi Valitsust keskkonnaminister. Seitsmendaks, konkurentsiseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu. Kaheksandaks, riigilõivuseaduse, tsiviilkohtumenetluse seadustiku ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu. Nende kahe seaduseelnõu menetlemisel Riigikogus esindab Vabariigi Valitsust justiitsminister.
Nüüd 11 Riigikogu otsuse eelnõu. Esimeseks, "Kaitseväe kasutamine Eesti riigi rahvusvaheliste kohustuste täitmisel Ühendkuningriigi ühendekspeditsiooniväe koosseisus". Teiseks, "Kaitseväe kasutamine Eesti riigi rahvusvaheliste kohustuste täitmisel Euroopa Liidu väljaõppemissioonil Mosambiigis". Kolmandaks, "Kaitseväe kasutamise tähtaja pikendamine Eesti riigi rahvusvaheliste kohustuste täitmisel rahvusvahelisel sõjalisel operatsioonil "Inherent Resolve"". Neljandaks, "Kaitseväe kasutamise tähtaja pikendamine Eesti riigi rahvusvaheliste kohustuste täitmisel Põhja-Atlandi Lepingu Organisatsiooni missioonil Iraagis". Viiendaks, "Kaitseväe kasutamise tähtaja pikendamine Eesti riigi rahvusvaheliste kohustuste täitmisel Euroopa Liidu sõjalisel missioonil Eunafor MED IRINI". Kuuendaks, "Kaitseväe kasutamine Eesti riigi rahvusvaheliste kohustuste täitmisel Põhja-Atlandi Lepingu Organisatsiooni valmidusüksuste koosseisus". Seitsmendaks, "Kaitseväe kasutamise tähtaja pikendamine Eesti riigi rahvusvaheliste kohustuste täitmisel Euroopa Liidu väljaõppemissioonil ja ÜRO rahutagamismissioonil Malis". Kaheksandaks, "Kaitseväe kasutamise tähtaja pikendamine Eesti riigi rahvusvaheliste kohustuste täitmisel konfliktijärgsel rahutagamismissioonil Liibanonis, Iisraelis, Egiptuses ja Süürias". Üheksandaks, "Kaitseväe kasutamise tähtaja pikendamine Eesti riigi rahvusvaheliste kohustuste täitmisel Prantsusmaa juhitud sõjalisel operatsioonil sihtüksuses Takuba Malis ja Nigeris". Kümnendaks, "Kaitseväe kasutamine Eesti riigi rahvusvaheliste kohustuste täitmisel Põhja-Atlandi Lepingu Organisatsiooni või selle liikmesriigi, Euroopa Liidu või Ühinenud Rahvaste Organisatsiooni juhitaval muul rahvusvahelisel sõjalisel operatsioonil sellesse esmakordsel panustamisel". Üheteistkümnendaks, "Kaitseväe kasutamise tähtaja pikendamine Eesti riigi rahvusvaheliste kohustuste täitmisel ÜRO rahuvalvemissioonil Liibanonis". Riigikogus esindab nende 11 Riigikogu otsuse eelnõu menetlemisel Vabariigi Valitsust kaitseminister. Kõik 19 eelnõu on edastatud elektrooniliselt. Aitäh!
15:05 Esimees Jüri Ratas
Aitäh! Rohkem kõnesoove ei ole. Olen Riigikogu juhatuse nimel vastu võtnud 19 eelnõu ning Riigikogu juhatus otsustab nende edasise menetlemise tulenevalt meie kodu- ja töökorra seadusest.
Head ametikaaslased, viime läbi kohaloleku kontrolli. Kohaloleku kontroll.
15:05 Kohaloleku kontroll
15:05 Esimees Jüri Ratas
Kohalolijaks registreerus 81 Riigikogu liiget, puudub 20.
Liigume nüüd tänase päevakorra täpsustamise ja seejärel kinnitamise juurde. Meil on paar täpsustust seoses töönädala päevakorraga. Esiteks, kultuurikomisjon on teinud ettepaneku arvata tänase istungi päevakorrast välja kolmas päevakorrapunkt, milleks on "Kultuuri arengukava 2021–2030". Teiseks, kokkuleppel arupärimise esitajatega lükkub tänaseks neljandaks päevakorrapunktiks kavandatud arupärimisele nr 82 vastamine edasi.
Indrek Saar, palun, protseduuriline küsimus!
15:06 Indrek Saar
Lugupeetud juhataja! Kas te oleksite nii lahke ja selgitaksite meile, mis põhjusel need kultuuriminister Anneli Oti ettekantavad punktid täna [päevakorrast] välja võetakse? Mis on selle sisuline põhjendus?
15:06 Esimees Jüri Ratas
Minu teada sisuline põhjendus on see, et kultuuriminister ei saa tänasel istungil osaleda. Indrek Saar, protseduuriline küsimus.
15:07 Esimees Jüri Ratas
Minu teada ta peab olema eneseisolatsioonis, ma muud ei tea. Indrek Saar, kolmas protseduuriline küsimus.
15:07 Indrek Saar
Kas olukorras, kus kultuuriministrile nii nagu kõigile valitsusliikmetele on eelisjärjekorras võimaldatud vaktsineerimist, mille läbimisel oleks ta saanud teha oma tööd ehk vastata täna Riigikogus arupärimisele, ja mis võib-olla veelgi olulisem, osaleda kogu tema valdkonna jaoks olulise arengukava arutelul, nii et see ei lükkuks määramata ajaks edasi, kas selles olukorras tundub teile istungi juhatajana, et valitsuse liige on käitunud nii parlamendi kui ka oma valdkonna suhtes lugupidavalt ja piisava vastutustundega?
15:08 Esimees Jüri Ratas
Aitäh! See kindlasti ei ole protseduurilise küsimuse teema hakata siin inimese konkreetseid terviseandmeid lahkama. See ei ole protseduuriline küsimus. Aitäh teile! Alustame nüüd päevakorra hääletamise ettevalmistamist ... Vabandust! Protseduuriline küsimus, Helir-Valdor Seeder.
15:08 Helir-Valdor Seeder
Aitäh! Mul on protseduuriline küsimus, mis puudutab töönädala neljapäevast päevakorda, kus on ette nähtud olulise tähtsusega riikliku küsimuse arutelu. Kas vastab tõele, et siin on ettekandjatele küsimuste esitamise ajaks ette nähtud 15 minutit? Kui see nii on, siis kui me nüüd ühiselt mõtleme, et tegemist on olulise tähtsusega riikliku küsimusega, siis 15 minuti sees vast ehk suudab heal juhul viis inimest küsida, mis tähendab, et võib-olla õnnestub igast fraktsioonist ühel inimesel, kui neil nobedad näpud on, üks küsimus esitada. Kas see on mõistlik ja normaalne olulise tähtsusega riikliku küsimuse arutelu, kui 101 Riigikogu liikmest võib-olla neli-viis jõuavad heal juhul oma küsimuse esitada? Kas juhatus on veendunud, et selline päevakorrapunkti planeerimine on mõistlik ja asjakohane?
15:09 Esimees Jüri Ratas
Aitäh! Juhatus on selle Keskerakonna fraktsiooni algatuse heaks kiitnud. Ma arvan, et te küsite mõistlikkuse kohta, pidades silmas, et neljapäevane istung tavapärases korras kestab kolm tundi. Ma aiman, et see võib olla küsimus, võib-olla ei ole. Me teame, et ettekandeks on minu teada vähemalt kolmel esimesel aega 20 minutit, aga võib-olla kõigil, mul ei ole hetkel seda infot käepärast, kui palju on täpselt ettekanneteks aega, ja alati on võimalik istungit tunni võrra pikendada, kui täiskogu seda õigeks peab.
Tarmo Kruusimäe, palun, protseduuriline küsimus!
15:10 Tarmo Kruusimäe
Jaa, tänan! Ma viitan täpselt samale asjaolule. Koroona on praegusel hetkel meil päevakorras ja segab meie igapäevaseid toimetamisi. Kas ei oleks võimalik sealt näiteks paari esinejat lihtsalt ära võtta, et oleks kõigil saadikutel võimalik ikkagi oma ala spetsialistile küsimusi esitada? Sest noh, Korobeinikut me näeme siin ja Taneliga on nii, et vastust ei saa. Võib‑olla selline vahetus looks parema olukorra ja saadikud saaksid oma ala spetsialistidelt vastuse?
15:10 Esimees Jüri Ratas
Aitäh! Neid OTRK‑sid saavad fraktsioonid algatada ja fraktsioonid kindlasti arutavad ju läbi, kui palju ettekandjaid on ja kes need on. Aga ma usun, et härra Korobeinik on lisaks sellele OTRK‑le valmis teile ka siin Riigikogu koridorides andma häid vastuseid, kui teil on küsimusi.
Helir-Valdor Seeder, protseduuriline küsimus, palun!
15:11 Helir-Valdor Seeder
Aitäh! Minu küsimus on ajendatud teie vastusest. Ega see kolmetunnise [istungi] pikendamine ei pikenda 15 minutit, mis on antud küsimustele vastamiseks. 15 minutit on ikka 15 minutit. Kui juhatus jääb oma ettepaneku juurde, siis saab küsimusi esitada 15 minutit ja sellega on võimalus küsimusi esitada lõppenud, ei ole vaja kolme tundi neljaks pikendada. Minu küsimus oligi, et kas 15 minutit ei ole ebanormaalselt lühike aeg?
15:11 Esimees Jüri Ratas
Ma arvan, et see oli vastavalt taotleja soovile ja nii juhatus ka sellele reageeris. Reeglina juhatus ... Mul kindlasti ei ole nii pikka praktikat kui teil, aga me ei ole neid OTRK-sid väga palju muutnud. Kindlasti me võime leida [olukordi], kus on muutnud, aga antud juhul ei pidanud juhatus seda vajalikuks.
Urmas Reinsalu, palun, protseduuriline küsimus!
15:12 Urmas Reinsalu
Tänan, austatud istungi juhataja! Minu küsimus on veidikene laiema protseduurilise iseloomuga ja see puudutab seda, et me oleme praegu Euroopas jällegi viirusesse nakatumise tõusu vedajad, kui vaadata suhtelist nakatumist 100 000 inimese kohta. Kas praegu ei peaks olema see hetk, kus valitsuse nimel tuleb proua peaminister oma ettekandega parlamendi ette, et tutvustada, milline on valitsuse käsitlus praeguses viiruse tõusufaasis ühiskonna avatud hoidmise kohta, viiruse tõrjumise kohta ja vaktsineerimise kohta tervikuna? Selle aseainena on pakutud välja ühe koalitsioonifraktsiooni arutelu koos ekspertide kaasamisega. Kas ei oleks mõistlik korraldada venitusteta just nimelt peaministri ettekanne, mille järel on võimalik viia läbi ka parlamendi poliitiliste jõudude debatt praeguses viiruse leviku olukorras nende meetmete kohta, mida valitsus kavandab ja mida ka parlamendi poliitiliste jõudude vaates on mõistlik rakendada venitusteta, et viiruse kiirenevat levikut tõrjuda?
15:13 Esimees Jüri Ratas
Aitäh teile selle protseduurilise küsimuse eest! Ma vastan ka laiemalt, et see võimalus on ju seaduses ette antud. Kui valitsuse liige, sh peaminister, soovib teha poliitilist avaldust, siis see võimalus alati on ja minu meelest Riigikogu on selle puhul pigem reageerinud kiirelt kui aeglaselt. Kalle Grünthal, palun, protseduuriline küsimus.
15:13 Kalle Grünthal
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Minu meelest on see neljapäevasesse päeva toodud OTRK "Kuidas jõuda piirangutevaba Eestini?" ülimalt tähtis punkt. Ettepanek on absoluutselt hea ja õige, aga see ettepanek ei tohiks muutuda poliitiliseks farsiks, kus me näitame rahvale, et me tahame arutleda sellel teemal, kuid me sisulist arutelu tegelikult ei tee. Lugupeetud Helir-Valdor Seeder viitas absoluutselt õigesti, et see 15 minutit küsimuste esitamiseks on naljanumber. Me näitame, et me teeme midagi, aga tegelikult me ei tee midagi. Kui me tahame piirangutevaba Eestit, mis on praegu ühiskonnas absoluutselt kõnealune punkt number üks peale elektrihindasid, siis on vaja sellesse küsimusse suhtuda tõsiselt ja nii, et iga Riigikogu liige saaks küsida vähemalt ühe küsimuse. Seepärast ma paluksin, et juhatus vaataks selle küsimuse üle ning muudaks küsimuste esitamise aega, et kõik Riigikogu liikmed saaks piirangutevaba Eesti küsimust tõsiselt arutada.
15:15 Esimees Jüri Ratas
Aitäh! Tulenevalt meie kodu- ja töökorra seadusest on tõesti igal fraktsioonil kord aastas võimalik oma äranägemise järgi OTRK-d teha. Antud juhul on keskfraktsioon näinud selle aasta olulisema küsimusena seda, kuidas pandeemias jõuda piirangutevaba Eestini, on välja pakkunud oma esinejad ja igal fraktsioonil on võimalik seda debatti pidada. Lisaks on ju veel läbirääkimised, kus poliitikud, fraktsiooni esindajad saavad anda edasi oma seisukohti selle pandeemiaga võitlemise kohta. Tarmo Kruusimäe, protseduuriline küsimus, palun!
15:15 Tarmo Kruusimäe
Tänan, hea esimees! Selle kõigega nõustun, et fraktsioonid võivad teha oma äranägemise järgi. Mulle meenub, et mingi aeg oli vist isegi selline OTRK, kus kellelegi ei saanudki esitada küsimusi, aga mu mälu võib eksida. Ma mõtlen, et parem oleks võib-olla ka see, kui me saaksime öelda, et küsimuse esitab fraktsiooni esimees, ehk siis fraktsioon saab läbi arutada, kes esitab küsimuse ja milline see küsimus on. Täpselt nii nagu kõnedega, sest 15 minutit tähendabki, et iga fraktsioon saab esitada oma küsimuse. Muidu on seal nobedate näppude voor, mis jätab võib-olla kummalise ja kentsaka mulje, et fraktsioonil on küsimus olemas, aga keegi teine küsib.
15:16 Esimees Jüri Ratas
Aitäh! Loomulikult, kui fraktsioon nii otsustab, siis seda ju vabatahtlikult saavad fraktsiooni liikmed järgida. Ma siiski arvan, et Riigikogu liige on oma mandaadis vaba, sellest tuleb kinni pidada, ja kui Riigikogu liige soovib küsida, hoolimata sellest, mis fraktsiooni ta kuulub, siis ta selle võimaluse ka saab.
Kalle Grünthal, palun, protseduuriline küsimus!
15:16 Kalle Grünthal
Lugupeetud istungi juhataja! Aga ikkagi ma ei saa praegu aru Keskerakonna mõtteviisist, et nad selle olulise tähtsusega küsimuse arutelul ainult 15 minutit võimaldavad inimestel vastata. See asjaolu, et me saame pärast igaüks pidada siin oma kõnet, ei ole väljapääs, sest needsamad kolm isikut, nii Tanel Kiik, Peep Talving kui ka Irja Lutsar on need, kes on otseselt seotud nende piirangute kehtestamisega. Seega peaksid nad andma küsimustele vastused täies ulatuses, täies mahus. Väide, et selle otsustas Keskerakonna fraktsioon, ei ole üldse asjakohane. Selle otsustab ikkagi Riigikogu juhatus ja Riigikogu juhatus peaks praegu siin sekkuma, et saada täit tõde nende piirangute kehtestamise kohta. Nii et ma palun veel kord, lugupeetud Riigikogu istungi juhataja, las juhatus koguneb ja otsustab selle küsimuse selliselt, et kõik Riigikogu liikmed saaksid selles arutelus kaasa rääkida.
15:18 Esimees Jüri Ratas
Aitäh! Riigikogu juhatus on selles küsimuses kogunenud ja toetanud ühehäälselt sellist lähenemist, nagu on hetkel meie ees laudadel.
Alustame päevakorra hääletamise ettevalmistamist. Indrek Saar, palun, protseduuriline küsimus!
15:18 Indrek Saar
Tänan! Ma tulen korraks tagasi selle teema juurde, millal me saame kultuuri arengukava ja muid olulisi kultuuriteemasid arutada. Kas võib juhtuda nii, et kuna üks valitsuse liikmetest ei saa oma tööülesandeid täita ja lähikontaktseks võib jääda ka korduvalt, siis see võib takistada töötegemist ka tulevikus? Mina ei ole saanud selgust selle põhjal, mis avalikkuses on kõlanud, mis on need adekvaatsed põhjused, miks minister ei ole ennast vaktsineerinud ja mistõttu kannatab nii valdkond kui ka sisuline töö Riigikogus, aga oletame, et see põhjus on olemas. Kas sellisel juhul ei peaks Riigikogu juhatus tööandjana kaaluma, kui nad on veendunud, et need põhjused on piisavad ja põhjendatud, et Riigikogu lülituks siis mingiks perioodiks kaugistungite vormis tööle, et ka kultuuriminister saaks oma tööülesandeid täita?
15:19 Esimees Jüri Ratas
Aitäh! Millal need päevakorrast välja jäänud punktid tulevad arutelule, sõltub kolmanda päevakorrapunkti puhul juhtivkomisjoni ettepanekust, millal see uuesti panna päevakorda. Ja nii palju, kui ma saan aru, siis neljanda päevakorrapunkti puhul on arupärijatega kokkulepe, et see arupärimine lükkub edasi. Ma usun, et minister tuleb sellele vastama nii kiiresti kui võimalik.
Ma ei pea õigeks, et me kas juhatuses või siin saalis hakkame inimeste isiklikke terviseandmeid lahkama, nagu te soovite. Ma ei pea seda õigeks, ma ei arva, et see on ka protseduuriline küsimus. Pädevus otsustada, kas Riigikogu töötab siin Lossi plats 1A või läheb distantsistungile, on, nagu me teame, Riigikogu juhatusel olemas ja hetkel ei ole me pidanud küll vajalikuks, et Riigikogu läheks distantsistungile. Seisukoht on olnud vastupidine.
Kalle Grünthal, palun, protseduuriline küsimus!
15:20 Kalle Grünthal
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Minu küsimus seondub teie vastusega, kus te ütlesite, et piirangutevaba Eesti arutelul on küsimustele vastamise aeg 15 minutit ja see oli Riigikogu juhatuse konsensuslik otsus. Minu küsimus teile: kas Riigikogu saal saaks otsustada, et seda aega pikendatakse, kui panna see hääletusele? Äkki te oskate öelda või palute oma nõunikelt abi?
15:21 Esimees Jüri Ratas
Aitäh! Ikka palun, härra Grünthal, abi oma headelt ametikaaslastelt. Aga see on käinud tõesti nii, et see, kes võtab initsiatiivi, [on see siis] komisjon või fraktsioon, olles selle teema läbi töötanud, tuleb oma ettepanekuga välja. Seda vaatab Riigikogu juhatus ja reeglina on seda ka toetatud. Siin on praktika välja kujunenud.
Indrek Saar, palun, protseduuriline küsimus!
15:21 Indrek Saar
Tänan! Mis puudutab seda, et kõigil meil on õigus oma terviseandmete salastatusele, siis te kindlasti olete märganud, et formaalselt võib see valitsuse ja Riigikogu liikmete kohta kehtida, aga sisuliselt ei kehti. Väidetavalt on selliste asjade puhul piisav avalik huvi selleks, et neid ametikohti täitvad inimesed peaksid suutma avalikkusele ammendavalt selgitada, miks nad ei saa oma tööülesandeid täita, nii nagu antud juhtumil kultuuriminister seda teha ei saa. Seega ma arvan, et Riigikogu juhatuse kui tööandja esindaja huvides oleks kas saada ministrilt avalikkusele selge vastus või mõelda, kuidas selles olukorras siiski säilitada Riigikogu töövõime ka nendes küsimustes, mis eeldavad kultuuriministri osalemist Riigikogu tööprotsessides.
15:22 Esimees Jüri Ratas
Aitäh teile! Kõigepealt, ma usun, et minister on oma vastused andnud. Kas teie tahate neid uskuda või mitte, on alati uskuja enda küsimus. Aga sellega ma olen päri, et kui peaks tõesti juhtuma see, et väga pikalt mingitel põhjustel ei saa Riigikogu või valitsuse liige täita tööülesandeid siin saalis, siis loomulikult tuleb seda paindlikult vaadata ja leida neid võimalusi, et see püsivalt nii ei jääks. Aga täna on olukord selline, et tulenevalt eneseisolatsioonist ei saa vähemalt kontaktistungil kultuuriminister osaleda.
Kalle Grünthal, palun, protseduuriline küsimus!
15:23 Kalle Grünthal
Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Te jätsite minu küsimusele vastamata. Minu küsimus oli see, kas Riigikogu saab muuta Riigikogu juhatuse otsust OTRK pikendamise kohta.
15:23 Esimees Jüri Ratas
Aitäh! Minu teada ei ole meil sellist praktikat, et Riigikogu saal seda muudaks.
Head ametikaaslased, panen koos nende muudatustega hääletusele Riigikogu täiskogu VI istungjärgu 3. töönädala päevakorra. Palun võtta seisukoht ja hääletada!