Suur tänu, juhataja! Head kallid kolleegid siin saalis ja kus te seal olete, monitoride taga, pargipinkidel, puu all! Mul on hea meel selle arutelu üle. Ma tänan Jevgenit sügavalt. Oli vahva ja ilmselt tuleb ka tulevikus meil korduvalt võimalus vahvat arutelu sellel teemal kuulda.
Muide, Nikita Bogoslovski, oli üks säärane Vene dirigent ja muusik, on öelnud, et oi kuidas ta jumaldab kombinatsiooni, kus on ühendatud meeldiv ja kasutu. Vaat umbes see mõte mul tekkis ka siin praegu ja komisjonis toimunud arutelul tulid mulle just need Bogoslovski sõnad meelde, sest see oli ääretult meeldiv ja samas üdini kasutu. Me nägime seda, kuidas on survestatud kogu aeg ühte ja sama mõtet peale surudes. Ega ma asjata Blackwelli sõnadega oma esimest küsimust ei moodustanud, kui ma viitasin sellele, et poliitikas ju mitte midagi ilma surveta ei toimu. Tõepoolest ei toimu, toimub ainult siis, kui surve on, ja see surve peab olema pidev. Aga sooviks on ikka olnud üks, nagu ma juba ütlesin: tõenäoliselt ainult kvantiteet, kvaliteet ei ole oluline. Nagu siin Jevgenigi juba viitas, et näed, on ju tore, viieaastased lapsed tahavad saada Eesti kodakondsust. Ma mõtlesin selle peale, et huvitav, miks viieaastased lapsed tahavad Eesti kodakondsust saada. Me ju kõik teame, et lastel, olgu nad Vene kodanike, Burundi kodanike, Soome kodanike lapsed, kes siin on, on nad viieaastased, kuue- või kümneaastased, on samasugused õigused kui meie kodanike lastel. Kust siis nüüd see õigussurve peale tuleb? Me teame, et sotsialistid saavutasid selle, et meil lapsed valivad. Võimalik, et tulevikus veelgi nooremad lapsed hakkavad valima, ehk me tõepoolest tulevikus näeme, kuidas viieaastased lapsed hakkavad valima. No siis võib surve tulla ja võib-olla see ongi huvitav ja põnev. Jaksu ja jõudu ja edu meile!
Aga, kallid kolleegid, vabandust, ma ei tohi väga emotsionaalne olla. Minu ülesanne siin on teile tutvustada seda, mida toimus komisjonis, ja komisjonis, nagu ma ütlesin, arutelu oli põnev. Me mitmel päeval püüdsime kujundada oma seisukohti ja langetada protsessuaalseid otsuseid, mida teile siin saalis esitada. Ja ma tutvustan neid.
Nagu Jevgenigi ütles, meil on selles seadusemuudatuses või ettepanekus kaks rida. Me räägime neljast-viiest sõnast. Eelnõu § 2 on rakendussäte, mis käsitleb kuupäeva, ja § 1 on see, kus ühte punkti muudetakse. Tõepoolest, komisjoni istungeid oli kaks, kus me neid arutasime ja oma otsused vastu võtsime.
Esimene oli 17. mail käesoleval aastal, millest võtsid Toomas Kivimägi juhatusel osa Kalle Grünthal, Andrei Korobeinik, Oudekki Loone, Jevgeni Ossinovski, kes oli Lauri Läänemetsa asendusliige, mina, Paul Puustusmaa, Urmas Reinsalu, Marko Torm ja Mart Võrklaev.
Ja täpselt samamoodi Jevgeni rääkis ka seal väga põhjalikult ja väga innustunult sellest, miks seda muudatust vaja on. Ta tutvustas komisjonile kodakondsuse seaduse § 13 muutmise eelnõu, selgitas, et see puudutab 2020. aasta veebruaris jõustunud kodakondsuse seaduse muudatusi – jutt on siis rakendussättest, kui kellelgi tekib küsimusi, miks 17. veebruar 2020 –, millega võimaldatakse saada lihtsustatud korras kodakondsus nendel alaealistel, kes on Eestis sündinud, kelle vanem või vanavanem oli Eesti iseseisvuse taastamisel ehk seisuga 20. august 1991 Eesti alaline elanik ning kelle vanematest üks on määratlemata kodakondsusega ja teine on kolmanda riigi kodanik. Jevgeni rõhutas seda ka siin. Jevgeni sõnad komisjonis olid sellised. See on tsitaat, eksida ei tohi: "Eelmise valitsuse eesmärk 2020. aasta veebruaris jõustunud muudatust tehes oli muuta kodakondsuse saajate ringi väiksemaks ja selle eelnõu (58 SE) seletuskirjas märgiti, et seisuga 12.08.2019 puudutas eelnõu 1523 inimest, kes vastasid eelnimetatud Eesti kodakondsuse saamise tingimustele, neist 1393 olid Vene Föderatsiooni kodanikud." Jevgeni tõi välja ka selle vastuolulise Venemaa Föderatsiooni kodakondsuse seaduse muudatuse, või vabandust, mitte muudatuse, vaid Venemaa Föderatsiooni kodakondsuse seaduse § 19 lõike 3, millega ta põhjendas seda vajadust. Nagu me nägime siin saalis, see päris üheselt mõistetav ei ole ja tõepoolest tundub, et Jevgeni tahtis meile väikest kotti pähe tõmmata. Aga no pole hullu.
Siis märkis Jevgeni veel, et eelmise valitsuse tehtud muudatuste tulemusena on päris palju n-ö ootel olevaid Eesti kodanikke, kes ei saa oma õigust kodakondsusele realiseerida. Neil ei ole midagi võimalik teha selleks, et seda olukorda muuta. Jevgeni hinnangul oli see poliitiliselt alatu samm: see on sõnamurdlik ja sellega jäetakse inimestele mulje, et neil on võimalik saada Eesti kodanikuks, aga tegelikult neil ei ole võimalik saada Eesti kodanikuks. Noh, umbes selline kokkuvõte.
Siis ta selgitas veel, et käesolev eelnõu lahendab selle probleemi ära, kuna tunnistatakse kehtetuks kodakondsuse seaduse § 13 lõige 42, mis ütleb, et kodakondsust sooviv alaealine peab esitama tõendi teise riigi kodakondsusest loobumise kohta. Kui see säte tühistada, siis tähendab see seda, et need alaealised, kellele Eesti riik on juba andnud õiguse saada lihtsustatud korras Eesti kodanikuks, saaksid tegelikult Eesti kodanikeks ja neil ei oleks vaja esitada enam mingeid tõendeid teise riigi kodakondsusest loobumise kohta. Ta märkis, et ilmselt tekib küsimus, kuidas selle eelnõu puhul lahendada ära topeltkodakondsuse probleem, seda ta rõhutas ka täna siin. Kodakondsuse seaduse § 3 lõige 1 sätestab, et Eestis on üldiselt topeltkodakondsuse omamise keeld ja kui isik on alaealisena saanud mitu kodakondsust, siis 18-aastaseks saamisel peab ta kolme aasta jooksul loobuma kas Eesti või mõne muu riigi kodakondsusest. Eelnõu kohaselt on mitme kodakondsuse omamine võimalik täisealiseks saamiseni. Võtmemoment!
Komisjonis võttis sõna ka Siseministeeriumi esindaja Ruth Annus. Tema argumentatsioon oli selline. Ruth Annus sõnas, et igal riigil on suveräänne õigus kujundada oma kodakondsuspoliitikat ja riigid üksteise kodakondsuspoliitikasse ei sekku. Suveräänne õigus kujundada oma kodakondsuspoliitikat tähendab ka seda, et Eesti ei saa oma kodakondsuspoliitikat sõltuvusse seada sellest, milline on teise riigi kodakondsuspoliitika. Siseministeerium on seisukohal, et inimene ei tohi olla topeltkodakondsusega. Kui teine riik vabastab inimese oma kodakondsusest, siis on tal võimalik Eesti kodakondsust saada. Ruth Annus märkis ka, et Eestis on alaealistel võimalik omandada küll topeltkodakondsus sünniga. Üldjuhul on siis vanemad erineva kodakondsusega, üks vanematest on Eesti kodanik. Samuti on võimalik topeltkodakondsus saada nii, et üks alaealise vanematest taotleb endale üldtingimustel Eesti kodakondsuse. Selleks peab vanem täitma teatud nõuded, tegema ära vähemalt B1‑tasemel eesti keele eksami, sooritama põhiseaduse ja kodakondsuse seaduse tundmise eksami, olema elanud Eestis vähemalt kaheksa aastat ja muu hulgas andma vande olla lojaalne Eesti Vabariigile. Seejärel saab isik taotleda ka oma alla 15-aastasele lapsele Eesti kodakondsust. Sellisel juhul on sellel vanemal lojaalsuskohustus Eesti ees ja on põhjendatud, et tema lapsel võiks olla täisealiseks saamiseni topeltkodakondsus.
Ruth Annus sõnas, et Eesti ei ole järjepidevalt topeltkodakondsust lubanud just seetõttu, et kodakondsus eeldab lojaalsust oma riigile. Eesti kodanikel on võrreldes mittekodanikega lojaalsuskohustus ja riigikaitsekohustus, mis tuleneb põhiseadusest. Kodakondsuse puhul eeldatakse, et inimene üldjuhul jagab kodakondsusjärgse riigi alusväärtusi ja ka poliitilisi lähtekohti. Kui kodakondsusjärgsetel riikidel on oluliselt erinevad alusväärtused, siis paratamatult teostab inimene ühe riigi kodaniku õigusi teise riigi alusväärtuste pinnalt. Inimesel saab olla ainult üks maailmavaade, mitte aga iga riigi jaoks erinev maailmavaade. See on ka üks põhjus, miks Eesti ei ole lubanud järjepidevalt topeltkodakondsust.
Ruth Annus tõi välja ka põhimõttelise põhiseadusliku probleemi, et põhiseaduses on sünnijärgsetelt kodanikelt Eesti kodakondsuse äravõtmise keeld ja seetõttu on Eestis ka isikuid, kel on topeltkodakondsus. Nad ei käitu õiguskuulekalt, aga nad saavad siiski jätkata topeltkodakondsusega, sest põhiseaduse kohaselt ei tohi sünniga omandatud kodakondsust ära võtta. Samas, kodakondsuse seadus sätestab selgelt, et Eesti kodanik ei või olla samaaegselt muu riigi kodakondsusega. Ta tõi ka välja kehtivas seaduses sätestatud kõne all oleva erandi. Viide on siis kodakondsuse seaduse § 13 lõikele 41, mis võimaldab alaealistel saada siiski Eesti kodakondsuse ega ei nõua alaealiselt ühegi muu tingimuse täitmist kui ainult seda, et teine riik ta kodakondsusest vabastab. Need alaealised ei pea sooritama ühtegi eksamit. Piisab sellest, et üks vanem taotleb oma lapsele kodakondsust. Kodakondsuse saamise otsus jõustub siis, kui teine riik on alaealise oma kodakondsusest vabastanud.
Mina sõnasin, et kodakondsuspoliitika puhul lähtutakse kahest põhimõttest: üks on ius sanguinis ehk kodakondsuse omandamine vanemate järgi, ja teine on ius soli ehk kodakondsus omandatakse sünnikoha järgi. Need rahvusvahelised printsiibid on ka Eestis aluseks võetud. Eesti kodakondsuspoliitika lähtub pigem esimesest ehk siis vereõiguse alusel omandatud kodakondsusest. Samas on Eesti sidunud oma kodakondsuspoliitika ka teiste põhimõtetega ehk sünnikohaõiguse alusel omandatud kodakondsuse põhimõttega ning see on tekitanud palju arusaamatusi ja segadust. Minu hinnangul võiks Eesti olla oma kodakondsuspoliitikas pigem konkreetsem ja erand, mis võimaldab isikul kahte kodakondsust omada, ei ole õige. Selles osas võiks põhiseaduskomisjon kaaluda põhiseaduse korrigeerimist, sest kodakondsuspoliitika võiks olla selge, konkreetne ja arusaadav. Ma märkisin, et mis puudutab eelnõu 329, siis Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioon on selle vastu.
Siis ma küsisin Annuselt, miks Vabariigi Valitsus loobus andmast arvamust eelnõu 309 kohta. Ruth Annus vastas, et Vabariigi Valitsuse loobumine arvamuse andmisest oli poliitiline otsus. Jevgeni Ossinovski märkis omalt poolt, et tema teada on siseminister Riigikantseleile saatnud 10. märtsil kirja, kus on siseministri ettepanek Vabariigi Valitsusele mitte kujundada eelnõu 309 suhtes seisukohta. Seega lähtus Vabariigi Valitsus siseministri ettepanekust. Jevgeni Ossinovski leidis ka, et Eesti riigi huvi võiks olla see, et Eestis elavad lapsed kasvaksid Eesti kodanikena, ja see ei ole oluline, mida nende laste vanemad oma lastele soovivad. Eesti pikaajaline huvi võiks olla see, et kõik Eestis püsivalt elavad inimesed omaksid Eesti riigiga kodakondsusel põhinevat suhet. Ka märkis Jevgeni Ossinovski, et omal ajal sai pakutud ka laiemat loetelu, millistel puhkudel inimene ei pea teise riigi kodakondsusest loobuma, et saada Eesti kodakondsust. Üks variant oli selline, et kui inimesest mitteolenevatel põhjustel ei ole tal võimalik teise riigi kodakondsusest loobuda, et siis Eesti riik ei nõuaks seda. See muudatus muidugi omal ajal toetust ei leidnud.
Urmas Reinsalu sõnas, et Jevgeni Ossinovski viitas, et neid alaealisi, kes kehtiva kodakondsuse seaduse alusel võiksid saada lihtsustatud korras kodakondsuse, on umbes 130, ning küsis, kas viidatud arv on Siseministeeriumi hinnangul õige. Ruth Annus vastas seepeale, et seisuga 12. august 2019 puudutas eelmise valitsuse tehtud muudatus umbes 1500 inimest ja neist on jäänud natukene alla 1400 inimese, kes olid siis Venemaa Föderatsiooni kodanikud. See oli ka see faktiline asjaolu, millele siingi viidati.
Urmas Reinsalu märkis ka, et kõnealune eelmise valitsuse muudatus on olnud jõus natuke üle aasta, ning küsis, kui palju inimesi on selle aja jooksul neile antud õigust kasutanud või kui palju on saanud seeläbi Eesti kodakondsuse. Koidu Mesilane vastas, et tänase päeva seisuga on kõnealuse sätte alusel kodakondsuse saamise taotluse esitanud 59 inimest ja neist kümme on kodakondsuse kätte saanud. Ülejäänute puhul ei ole kodakondsuse andmine saanud veel jõustuda, kuna lapsed on endiselt muu riigi kodanikud. Nende 49 lapse hulgas, kelle suhtes ei ole kodakondsuse andmise otsus jõustunud, on 37 Venemaa Föderatsiooni kodanikku, kümme Ukraina kodanikku, üks Leedu kodanik, üks Portugali kodanik.
Andrei Korobeinik leidis, et tema arvates on eelnõu 309 näol tegemist väga hea eelnõuga, sest Eesti riik ei peaks oma kodakondsuse andmisel üldse range olema. Kõige selle juures võiks olla natukene rohkem empaatiat.
Toomas Kivimägi leidis, et Eesti üldpõhimõte on see, et topeltkodakondsus ei ole lubatud, ja kui seda üldpõhimõtet muuta, siis selleks peavad olema väga kaalukad argumendid ja see muudatus peaks puudutama arvestatavat hulka inimesi. Kivimägi küsis, mis on olnud selle Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsiooni eelnõu algatamise põhjus: kas selle taga on nende inimeste tohutu soov, kes potentsiaalselt võiksid kõnealuse muudatuse tulemusena kodakondsuse saada? Kivimägi märkis, et mõnekümne inimese soovil ei ole mõistlik Eesti kodakondsuspoliitika üldprintsiipi muuta, ning küsis, kui suur võiks olla üldse huvi sellise muudatuse vastu. Praegu on ju selge, et nendel taotluse esitanud alaealistel tekib niikuinii 18-aastaseks saamisel õigus saada Eesti kodakondsus. Jevgeni Ossinovski vastas, et kaks valitsust tagasi oli koalitsioonis kokkulepe, et ka need lapsed, kelle mõlemad vanemad on Venemaa Föderatsiooni kodakondsusega, võiksid saada Eesti kodanikuks, ja neid oli tollel ajal umbes 8000. Seda muudatust ei tehtud. Toona oli pakutud muudatuse mõte lõpetada Venemaa Föderatsiooni kodakondsuse taastootmine Eestis. Asjaolu, et Eestis on 100 000 Venemaa Föderatsiooni kodanikku, ei ole Eestile hea. Eesti võiks tahta, et meil oleks rohkem Eesti kodanikke.
Siseministeeriumi esindaja märkis ka, et lisaks kõigele muule ei tohi mitte mingil juhul alahinnata Eesti-Vene topeltkodakondsusest tulenevat julgeolekuohtu.
Oudekki Loone sõnas, et Eesti peaks andma selge signaali, et Eesti tahab kõiki Eesti häid inimesi tunnustada oma poliitilise kogukonna liikmetena.
Urmas Reinsalu märkis, et tema seda eelnõu ei toeta. Nii ulatuslik kodakondsuspoliitika laiendamine, mille tekitaks topeltkodakondsuse võimaldamine, ei ole otstarbekas ega mõistlik.
Jevgeni Ossinovski märkis veel lõpus, et on tõsi, et Eestis on teatud ajaloolisest reaalsusest tulenev mõju kodakondsuspoliitikale, mis avaldub kodakondsuspoliitikas tehtud otsustes, aga see ei ole nii tähtis. Pikas vaates peaks Eesti tahtma, et need inimesed, kes sünnivad ja kasvavad Eestis, oleksid Eesti kodanikud, ja eelnõu seda eesmärki täidabki.
Siseministeeriumi esindaja Ruth Annus ütles oma viimases sõnas, et lõppastmes on tegemist nii või naa poliitilise otsusega, kas eelnõu toetada või mitte. Siseministeerium on seisukohal, et Eesti ja Venemaa topeltkodakondsusest tulenevat julgeolekuohtu ei ole mõistlik alahinnata. Üks varasem koalitsiooni kokkulepe rääkis 8000 noorest Eesti-Venemaa topeltkodanikust ja Siseministeeriumi arvates on see tõsine julgeolekuoht. Ruth Annus märkis veel, et siin on oluline erinevus, sest kodakondsusega isikutel on poliitilised õigused kujundada Eesti õigusruumi, mittekodanikel neid õigusi ei ole. Sotsiaalsed garantiid on aga tõepoolest kõikidel samasugused.
Toomas Kivimägi tegi ettepaneku jätkata arutelu komisjonis 18. mail ja pärast seda sai ka lõpuks vastu võetud menetluslikud otsused, mis olid järgmised. Kõigepealt tehti ettepanek võtta eelnõu täiskogu 2. juuni istungi päevakorda, see otsus võeti vastu konsensusega. Teine ettepanek oli eelnõu tagasi lükata. Tagasilükkamise poolt oli 5 inimest: Toomas Kivimägi, Paul Puustusmaa, Urmas Reinsalu, Marko Torm, Mart Võrklaev, vastu olid 3: Andrei Korobeinik, Oudekki Loone, Lauri Läänemets, erapooletuid ei olnud. Kolmas otsus oli määrata ettekandjaks põhiseaduskomisjoni liige Paul Puustusmaa ehk siis mina, see otsus oli konsensuslik. Suur tänu!