(Kaugühendus)
Lugupeetud juhataja! Head kolleegid! Meie eelnõu on üsna lühikene oma sisu ja ridade poolest, aga töö selle ettevalmistamiseks oli äärmiselt pikk. Meie seaduseelnõu näeb Eesti Kultuurkapitali seaduse § 11 lõike 2 punkti 3 alusel ehitamiseks ette järgmise pingerea: Tartu südalinna kultuurikeskus, Narva Kreenholmi kultuurikvartal Manufaktuur, Arvo Pärdi nimeline muusikamaja Rakveres ja rahvusooperi praeguse hoone juurdeehitus Tallinnas.
Kõigepealt, selle seaduse ettevalmistamise juures oli mitmeid selliseid asju, mis kaldusid nagu tavalisest rütmist kõrvale. Lugu algas sellega, et kui me kuulutasime välja konkursi (see juhtus 2020. aasta veebruaris), siis esialgu oli ettepanekute esitamise tähtaeg, mis ajaks kõik võisid avalikult oma ettepanekuid teha, 30. aprill. Aga kõik me mäletame, et oli koroonaaeg. Me arvasime, et kohe saab see läbi, ja tähtaeg nihkus 31. augustisse. Kindlasti oli see hea, et seda tähtaega sai nihutada, sest esimesed meeleolud olid nii hullud, et siit ja sealt ühiskonnast kostis isegi arvamusi, et mis kultuuriobjektidest te räägite, mõelge parem seda, kuidas Vanemuise teater ehitada ümber hospidaliks. No nii hulluks need asjad muidugi ei läinud.
Meie esimene hääletus ... Ah soo, kuna avalikkusel oli ülisuur tähelepanu selle eelnõu vastu ning kuna ühed ja teised ja kolmandad projektide esitajad vajasid võimalusi oma asju lähemalt tutvustada ning mõni leidis, et seda peaks tegema ühele või teisele või kolmandale kultuurikomisjoni liikmele, siis selleks, et asi oleks tõepoolest võimalikult avalik, me korraldasime lausa sessiooni. 2. ja 3. novembril, see oli Riigikogu istungivaba nädal, oli meil esitlusvoor, kuhu olid palutud kohale kõik need projektide esitajad, kes oma projekti tagasi võtnud ei olnud. See oli veebiülekandega üritus ja selle tulemusena kultuurikomisjon vaatas, analüüsis ja jõudis järeldusele, et on väga selge vahe kahe projektide rühma vahel. Nii me leidsimegi, et jätkame tööd 11 parema projektiga.
Loomulikult, ennetamaks kõiki küsimusi, mis peaksid tulema, kuigi ka seletuskiri on püütud teha võimalikult põhjalik ja detailirohke, ütlen, et põhiküsimus on nii ajakirjanikel kui ka kolleegidel siiski olnud see, kas on kõik ohud maha võetud ja mis alusel üldse [otsustati], mis olid üldprintsiibid. Komisjon algusest peale sättis tõesti iseenda jaoks paika põhilised printsiibid.
Esimene ja murdmatu printsiip oli see, et rajatav objekt peab olema tähtis ja aitama kaasa Eesti kultuurielu arengule, peab tegema seda jätkusuutlikult, mitte ainult korraks vaid. See oli kõige tähtsam kriteerium, millest me pidime lähtuma.
Teiseks, komisjoni liikmed pakkusid välja, et kindlasti tuleks arvestada ka regionaalset printsiipi. Kordus ikka ja jälle ka see väide, et ega siis Tallinnast mis tahes suunas välja sõites Eesti veel ära ei lõpe. Nii et seda pidi komisjon arvestama.
Samuti lugesime püüdlikult läbi, mida seadusandja omal ajal oli taotlenud, et seda vaimu võimalikult täpselt tabada. Vaatasime läbi ka – kes vaatas, kes ei vaadanud, seda me koos ei lugenud, aga näiteks mina vaatasin väga põhjalikult läbi – 1996. aasta ja 1997. aasta dokumendid, selle, kuidas siis asju lahendati. Seal oli ka palju üllatavat, mida me võib-olla enne kõike ei teadnud.
Nii ehk teisiti, kinnitan teile, et asja arutati. Kahel korral kohtusime kultuurkapitaliga, teisel korral kultuurkapitali nõukoguga, sest kogu kogemus on ülimalt tähtis, et mitte hakata ise jalgratast leiutama, või veel hullem, sõita oskamatusest kraavi.
Nii väiksemaid konsultatsioone kui ka ametlik kohtumine oli Muinsuskaitseameti peadirektoriga, sest me kõik teame, et eriti Eesti linnades on väga palju muinsusväärtusi, mis on tavaliselt just linnade magusamates osades mulla all peidus. Väljastpoolt juhiti samuti tähelepanu, et muinsuskaitsenõudmisi tuleb kindlasti täita. Olgu etteruttavalt öeldud, et hiljem me oleme kuulnud, et muinsuskaitsehuviliste inimeste endi seas oli mitmeid-mitmeid-mitmeid eriarvamusi. Aga Muinsuskaitseamet näitas, et nad on nõudlikud, kuid siiski lähtuvad euroopalikest muinsuskaitsetavadest, mille kohaselt kaitsealused objektid, hooned näiteks, peavad esiteks olema käibes ja alles seejärel võimalikult algupärasena säilitatud, sest tühjad majad ei püsi jne.
Veel pean teile vist seletama seda, et küllaltki palju oli ajakirjanduses sellest teemast juttu ja kahjuks on piisavalt palju olnud desinformatsiooni. Räägiti nagu kindlatest asjadest. Kõik te olete tähele pannud, kuidas mingil hetkel oli Estonia kõrvale ehitatud suur punane kummut, mis kõrgus taeva poole, aga lõpuks tuli välja, et mitte ükski dokument ei näidanud seda, et mõni juurdeehitis võiks olla kas või sentimeeter kõrgem kui olemasolev peahoone. Selliseid väljamõeldud kartusi, mille vastu ägedalt sõditi, oli muide rohkesti ja enamiku objektide suhtes.
Veel on oluline see, et me töötasime loomulikult tihedas koostöös Kultuuriministeeriumi spetsialistidega. Komisjon oli seda meelt, et küll on raske teha valikuid, kui vajalikest objektidest tuleb valida siiski ainult mõned. See tähendab seda, et me püüdsime rääkida eri osapooltega, Kultuuriministeeriumiga samuti, et siiski analüüsida, vaadata, kuidas on võimalik neid objekte, mis jäid välja, mis ei olnud meie väljavalitute hulgas, aidata kas mingitest muudest vahenditest või leida neile finantseerija. Nii et see [nimekiri] ei tähenda, et teised on laua pealt kõik maha löödud ja midagi rohkem ei tule. Näiteks, mingi projekti puhul olid tõsised arutelud selle üle, et peame konsulteerima EAS‑iga, sest mõni objekt on seda nägu, et annaks leida talle lisafinantseerimist.
Keskne küsimus oli veel kaasrahastus. Me kõik teame, et kui raha on vähe, siis vaatame, et objekt jumala eest pooleli ei jääks või ei oleks nii, et natuke tehakse ja natuke ei tehta. Loomulikult vaadati projektide küpsusastet jne, nagu selliste asjade puhul ikka. Vaadati ehitise olulisust kogu Eesti riigile, ehitise mitmekülgse kasutamise võimalust, et kas ta on ainult ühele kunstikollektiivile (seda võib ka olla, kui on kõige tähtsam kunstikollektiiv näiteks), aga samuti mõju regioonile, regionaalsele arengule jne.
Nii et neid aspekte me püüdsime kaaluda mitmekülgselt. Veel on niimoodi, et kui lõpuks vaadatakse seda nimekirja ja öeldakse, et näed, meie ei mahtunudki nelja esimese hulka, siis ütlen, et tegelikult komisjon arutas ikkagi lõppude lõpuks asju kompleksselt, umbes niimoodi, et me oma hääletust planeerides vaatasime seda, et ei tuleks nelja väga ühte nägu asja. Aga need on juba pigem vist detailid.
Nii ehk teisiti, seletuskirja me panime suhteliselt detailselt üldülevaate kõigist neljast väljavalitud projektist. Ühtlasi on seal ka viited Riigikogu kodulehele, kus needsamad dokumendid on kõigile kättesaadavad, kui selleks on ikka ja jälle vajadust. Nagu ma ütlesin, püüdsime teha oma parima.
Veel on palju küsitud selle kohta, et kui juba hääletusel selgus, millised need objektid on, siis miks seal veel üks hääletusvoor oli ja miks neid oli vaja veel ümber rühmitada või grupeerida.
Alustan tulemusest. Tulemus on väga hea selles mõttes, et see vastab ka objektide ettevalmistatuse astmele, vaadati, millega saabki kohe alustada või kus on veel eelnevalt probleeme vaja lahendada.
Esimeseks objektiks, nagu juba nimetatud, tõusis südalinna kultuurikeskus. Ka näiteks kultuurkapitali nõukogu rõhutas, kui me neid ära kuulasime, et see on ka nende hinnangul tõepoolest kõige harmoonilisem ja väga hästi ettevalmistatud projekt. Uuriti, kas seal võetakse kõik pargid maha või ei võeta. Selgus, et hirmul on suured silmad. Aga see ei olnud otseselt komisjoni põhiteema. Regionaalses mõttes leiti samuti, et see südalinna kultuurikeskus aitab Eesti kultuuripilti mõneti tasakaalustada. No ikkagi see, nagu me kõik teame, et Tallinn on küll pealinn ja me kõik armastame teda, aga ei saa ju ka ainult Tallinna peale kõike üles ehitada.
Ma ei hakka kõiki detaile lahti rääkima, sest neid on hästi palju. Ma loodan selle peale, et kui kellelgi jäid mingid asjad südamele, või kui kellelegi tundub, et ei ole korralikku vastust, siis võib [arutelu] jätkata. Hoian ettekande aega veidi kokku, sest arvan, et seda saab efektiivselt kasutada juba teie küsimustele vastates.