Austatud juhataja! Head ametikaaslased! Sotsiaaldemokraatide algatatud töötuskindlustuse seaduse muutmise seaduse eelnõuga laiendatakse töötuskindlustushüvitise saajate ringi ning tõstetakse töötuskindlustushüvitise suurust. Eelnõuga kavandatava muudatuse kohaselt tõuseb töötuskindlustushüvitise määr töötuse esimesel [100-l] päeval 70%-ni, 101. päevast edasi 50%-ni töötaja keskmisest töötasust. Eelnõu näeb ette töötuskindlustushüvitise saajate ringi laiendamise, seda ka töötajatele ja teenistujatele, kes lõpetavad töölepingu või teenistussuhte omal algatusel või poolte kokkuleppel. Eelnõu eesmärgiks on parandada töö otsimise ajaks töötute majanduslikku toimetulekut, võimaldades käia koolitustel, et leida oma oskustele ja ootustele vastav töö.
Head kolleegid! Tervisekriisile järgnenud majanduskriis on mõjutamas olukorda tööturul drastiliselt. Aastaga on registreeritud töötute arv kasvanud 30 467-lt ligi 50 000-le. Järjest kuuleme uutest koondamistest. Tööta jäämine omakorda ähvardab vaesusesse langemisega ennekõike riskirühmi, st eakaid, puudega inimesi, noori ja teiskeelseid, ent kõiki teisigi, nagu on näha esmalt kannatanud valdkondade pealt. Kui vaatame tänast olukorda, siis meie töötute ebapiisav sotsiaalne kaitse ei anna neile hingetõmbeaega, ei lase käia koolitustel, ümber õppida ega võimetekohast ametit otsida, vaid sunnib vastu võtma esimese ettejuhtuva töö või paneb enneaegu tööturult kõrvale tõmbuma. Enneaegse vanaduspensioni saajate hulk on töö kaotanute seas pidevalt kasvanud või siis [sundinud] tööd otsima hoopiski võõrsilt.
Nüüd, kui ümberringi valitseb määramatus, on riigi kohus anda inimesele kindlust, et kui ta hätta satub, ei jäeta teda üksi. Et vähegi kaitsta töö kaotanud inimesi, on vaja otsustavalt tegutseda ja kiiresti parandada tänast töötuskindlustussüsteemi. Aga kuidas? Kõigepealt, nagu ma ütlesin, tuleb laiendada töötuskindlustushüvitise saajate ringi. Praegune kord ei anna neile, kelle töösuhe lõpetati poolte kokkuleppel või töötaja algatusel, hüvitisele õigust. Paraku pole sellise töösuhte lõpetamise taga enamasti töötaja vaba tahe, vaid sund, teinekord ka teadmatus. Nii töötukassa kui ka Maksu- ja Tolliamet on analüüsinud töötuks jäämise põhjusi. Näiteks 2018. aastal lõpetati töötaja omal soovil 70 200 ja poolte kokkuleppel 77 000 töösuhet. Seda suuresti vabatahtlikult-sunniviisil. Praegu saab töötuskindlustushüvitist 33% ja töötutoetust 26% kõigist töötutest. Teisiti sõnastades, 41% töö kaotanutest ei saa töötukassast sentigi. Nad lihtsalt ei kvalifitseeru. Ometi on nemadki maksnud oma töötuskindlustusmakseid. Ja asja kurb kaasnähtus on see, et kümnendik töötutest ei võta end küsitluse järgi töötukassas üldse arvelegi, kuna neil raha sealt saada ei ole. See jätab nad ilma muudest vajalikest tööturuteenustest, näiteks täiend- ja ümberõppest. Kindlustuskaitse peab laienema ka inimestele, kes on töölt lahkunud vormiliselt kas poolte kokkuleppel või enda soovil. Ja muidugi jäävad hüvitise saajate ringist välja need, kes on lahti lastud töökohustuste rikkumise tõttu või muudel seesugustel alustel. Kui töösuhe lõpetati poolte kokkuleppel või töötaja algatusel, lükatakse eelnõu kohaselt hüvitise maksmine 30 töötuspäeva võrra edasi ehk raha hakkab tiksuma alates 31. päevast. See ooteaja piirang on kasutusel ka mitmes teises riigis ja see peaks vähendama riski, et näiteks koondamise korral hakkavadki tööandjad töösuhteid lõpetama vaid poolte kokkuleppel.
Kui nüüd rääkida liikmesriikidest, kus piisava kindlustusstaažiga omal soovil lahkujatel on õigus saada töötuskindlustushüvitist, siis neis on see õigus reeglina piiratud ka ooteaja, töötuskindlustushüvitise madala suuruse või võrdlemisi lühikese maksmisperioodiga. Nii et ka seal on mingid piirangud. Näiteks Taanis rakendatakse kolmenädalast ooteaega, Austrias nelja nädalat ja Küprosel on kuuenädalane ooteaeg.
Korduvalt on töötushüvitise süsteemi muutmise vajadusele tähelepanu juhtinud ka näiteks OECD ja Euroopa Komisjoni uuringud ja meie omagi Riigikontroll. Ja on öeldud, et Eesti ei ole täitnud Euroopa sotsiaalharta nõudeid. On ju töötuskindlustushüvitise alammäär väga madal ja samamoodi töötutoetused. Kui me vaatame töötutoetust, siis see on täna 189 eurot, tulevast aastast 270, kusjuures elatusmiinimum oli 2019. aastal 221 eurot kuus.
Kui nüüd rääkida veel töötuskindlustushüvitise alammäärast, siis kui see on nii, nagu siin hiljaaegu uus protsent kehtestati, et esimesele sajale päevale 60%, siis see tähendab seda, et inimene saab esimene 100 päeva 350 eurot ja sealt edasi kõigest 233 eurot. Kas ei ole liiga väike summa siiski? Kui me räägime, kui kaua makstakse Eestis töötutoetust ja töötuskindlustushüvitist, siis töötutoetust makstakse kuni 270 päeva ja töötuskindlustushüvitist sõltuvalt eelnevast kindlustusstaažist kas 180 päeva või kuni 360 päeva.
Kuigi alles hiljuti tõstsime töötuskindlustushüvitise määra töötuse esimesel 100-l päeval 60%-ni töötaja keskmisest töötasust, siis tõstmata jäi 101. päevast edasi saadava hüvitise protsent. Ja kui inimene on teinud tööd täistööajaga ja saanud alampalka, siis saab ta täna kehtiva regulatsiooni järgi, nii nagu ma juba eelnevalt ütlesin, 100-l esimesel päeval 350 eurot hüvitist ja sealt edasi kõigest 233 eurot kuus.
Meie põhimõtteline samm ongi selles, et suurendada töötuskindlustushüvitise määrasid ja töötuse esimesel 100-l päeval peaks see olema 70% eelnevast sissetulekust ning sealtmaalt ehk 101. päevast 50%. Kui me võtame tänast miinimumpalka, siis miinimumpalga saaja saaks esimene 100 päeva meie ettepaneku kohaselt 408 eurot ja sealt edasi 292 eurot. Samuti tuleb suurendada töötutoetust, millest ma juba rääkisin. Meie mõte on ka selles, et ei töötutoetus ega töötuskindlustushüvitise alammäär tohi olla alla 60% alampalgast. Ehk 350 eurot kuus on see miinimum, kus see võib olla. Kui me vaatame ajas tagasi, siis juba aastal 2008 vastu võetud töölepinguseadusega laiendati töötuskindlustushüvitise saajate ringi ka poolte kokkuleppel ja omal algatusel töölt lahkujatele. Samuti tõsteti töötuskindlustushüvitise määra, aga tol ajal jäid need muudatused paraku ellu viimata. Põhjenduseks oli majanduskriis. Nüüd tuleb see viga parandada. Ei ole tark uuesti sama reha otsa astuda.
Lõpetuseks. Inimesi on targem tööturul hoida. Hoida neid aktiivsena, kui nad on töö kaotanud, et nad saaksid tööturuteenuseid, et neil oleks motivatsiooni töötukassas ennast arvele võtta. Ja hiljem, kui nad on saanud ümber- või täiendõpet, et nad leiaksid sellise töö, mis neile sobib ja mis neid tõesti huvitab. Et ei oleks nii, et nad peavad vastu võtma esimese töö, mis neile pakutakse, aga mis võib-olla ei ole nendele just kõige sobivam. Aitäh!