Head kolleegid! Õiguskomisjon valmistas teist lugemist ette 9. aprilli istungil. Osa võtsid kõik õiguskomisjoni liikmed ja suure saali tarbeks vormistati 12 muudatusettepanekut. Ma annan ülevaate debatist, mis õiguskomisjonis nende ettepanekute üle toimus.
Kõigepealt ettepanek nr 1, esitaja on Reformierakonna fraktsioon: jätta eelnõust välja § 1 punktid 9 ja 10. Õiguskomisjoni liige Toomas Kivimägi selgitas, et ei ole põhjendatud laiendada nende isikute ringi, kes pääseksid ligi delikaatsetele isikuandmetele. Ligipääsu nendele andmetele saaksid ka ligikaudu 50 vabatahtlikku päästjat. Toomas Kivimägi sõnas, et tal on informatsiooni, et tervise infosüsteemi koostatakse isiku kohta terviseloo kokkuvõte alles siis, kui patsient saab haiglast välja, seega ei saa tervise infosüsteemist seda soovitud infot, mis haiglas keegi võib olla eriolukorra tõttu. Siseministeeriumi ametnik Helen Ojamaa-Muru lausus, et Siseministeerium ei toeta seda, et eelnõust jäetakse välja § 1 punkt 9, sest tegemist on üldise abi infoteadete ja hädaabiteadete menetlemisega andmekogus, mis ei puuduta ainult kriisiinfo telefoni.
Siseministeerium ei toeta ka eelnõus § 1 punkti 10 väljajätmist, sest tervise infosüsteemist ei hakata pärima delikaatseid isikuandmeid. Andmekogust päritakse vaid seda, kas isikule on osutatud tervishoiuteenust ja kuhu haiglasse ta on viidud. Ning sellega andmete töötlus piirneb.
Urve Tiidus küsis, mis garanteerib, et delikaatsed isikuandmed ei satu selliste isikute kätte, kes võiksid neid andmeid mittesihipäraselt kasutada. Helen Ojamaa-Muru sõnas, et see on lahendatud nii, et automaatsed päringud on eeldefineeritud ja see informatsioon, mis nende päringute kaudu liigub, on eelnevalt paika pandud. Häirekeskuses saab inimene menetleda vaid väga piiritletud informatsiooni ja sellel inimesel endal ei ole võimalik selle informatsiooni kogusega manipuleerida.
Toomas Kivimägi küsis, kas see informatsioon, kas isikule on osutatud meditsiinilist abi, või see, millises haiglas ta on, ei ole defineeritav delikaatsete isikuandmetena. Vabatahtlikud võivad seda informatsiooni jagada kuhu iganes. Helen Ojamaa-Muru vastas, et andmete töötlus on viidud miinimumini. Kriisiolukorras on inimestel vaja informatsiooni, kas nende lähedane on üldse elus, ja tegemist on parima võimaliku viisiga, kuidas inimesed seda teada saaksid. Heljo Pikhof märkis, et paljudel inimestel on kirjutatud haiguslukku ka nende kontaktisik ja üldjuhul, kui inimene läheb haiglasse, siis ta teavitab sellest oma lähedasi. Enamik nendest inimestest, kes viirust põevad, ei ole mittekontaktsed. Heljo Pikhof leidis, et see teema on vaja põhjalikumalt läbi arutada.
Vilja Toomast küsis, mitu korda on infoabi telefonilt päritud infot oma lähedase kohta, kas ta on haiglas ja kui on, siis mis haiglas. Toomast sõnas, et temale teadaolevalt küsitakse sellelt telefonilt vaid seda, kus on võimalik testida, millised on sümptomid ja millised on liikumispiirangud. Olukorras, kus on korraga suur hulk kannatanuid, näiteks kahe kiirrongi kokkupõrge, ei ole aga füüsiliselt kellelgi aega nii kiiresti andmeid andmepuusse anda. Eriti, kui kannatanud viiakse eri haiglatesse. See oli Vilja Toomasti küsimus. Helen Ojamaa-Muru vastas, et praegu puudub õiguslik alus sellist infot infotelefoni kaudu väljastada. Eelnõuga luuakse õiguslik alus selleks, et oleks võimalik anda inimestele infot, kas nende lähedane on haiglas. Andmekogude vahel hakkab andmete edastus toimuma seoses statsionaarsete haigusjuhtumite avamise teatistega. See, kuidas haiglas informatsiooni sisestamine hakkab toimuma, on igas haiglas erinev ja sõltub olukorrast. Kui on vajadus seda infot välja anda, siis tõenäoliselt kriisiolukorras on võimalus vahetada asutuste vahel informatsiooni ka kiiremini, kui käib andmekogudevaheline suhtlus. Praeguses eriolukorras ei saa välistada seda, et tekib massiliselt kannatanuid. Kuigi praegu on olukord stabiilne, ei tähenda see, et ei saa toimuda kiiret eskaleerumist. Ettepaneku number 1, mille esitas Reformierakonna fraktsioon, jättis õiguskomisjon arvestamata.
Teise ettepaneku tegi Riigikogu liige Heljo Pikhof: jätta eelnõust välja § 1 punkt 10. Heljo Pikhof sõnas, et praegu on tervise infosüsteemis võimalik igal inimesel määrata kontaktisik, kellega haigla võib ühendust võtta siis, kui ta toimetatakse haiglasse. Kehtima peab jääma põhimõte, et inimesel endal on õigus määrata, kellel on juurdepääs tema terviseandmetele. Helen Ojamaa-Muru lausus, et tegemist on kriisiolukorraga, ja mitte igas kriisiolukorras seda ei tehta. Ei tasu mõelda, et igal juhul inimese kohta sellist infot hakatakse väljastama. Kriisiolukorras on vaja luua võimalikult paindlikke lahendusi, et saaks oma lähedaste kohta infot, kui on põhjendatud kahtlus, et isik on kriisiolukorrast puudutatud. Õiguskomisjon jättis ettepaneku nr 2 arvestamata.
Kümme ettepanekut tuli Siseministeeriumilt, need ettepanekud vormistas õiguskomisjon enda nimele ja kõikide ettepanekutega õiguskomisjon arvestas täielikult. Täiendatakse relvade klasside liigitust, sätestatakse, et muuseumide relvakollektsiooni kuuluvate relvade andmeid ei ole vaja teenistus- ja tsiviilrelvade registrisse kanda, taastatakse nõue, et sporditulirelva soetamiseks, omamiseks ja valdamiseks peab olema laskespordiorganisatsiooni või laskespordiklubi liige. Ja on veel mitmeid täpsustusi, mis tulenevad nii direktiivist kui ka sõnastuslikust poolest.
Lisaks me vaatasime üle sotsiaalkomisjoni arvamuse, kus samuti paluti veelkordset hinnangut delikaatsete isikuandmete töötlemise kohta. Siseministeerium täpsustas seda veel korra. Siseministeeriumi vastuse kohaselt hindab kriisiolukorra lahendamise eest vastutav asutus iga kord informatsiooni väljastamise võimalikkust, sealhulgas seda, kas inimeste kohta informatsiooni väljaandmine võib neid kahjustada. Siseministeerium nentis, et ei ole põhjust oma varasemast seisukohast taanduda, sest ühegi lahenduse puhul ei ole võimalik informatsiooni kuritarvitamise võimalusi täielikult välistada ja sellisel juhul tuleb õiguskorda rikkunud isik vastutusele võtta. Vastutusele võtmise kord ja määrad on juba olemas.
Õiguskomisjon tegi teist lugemist ette valmistades järgmised otsused: teha ettepanek võtta eelnõu täiskogu päevakorda 14. aprilliks 2020 (poolt 5, vastu 3, erapooletuid 1), teha ettepanek teine lugemine lõpetada (poolt 5, vastu 3, erapooletuid 1), teha ettepanek saata eelnõu kolmandale lugemisele, kui teine lugemine lõpetatakse (poolt 5, vastu 3, erapooletuid 1), teha ettepanek viia läbi ka eelnõu lõpphääletus (poolt 5, vastu 3, erapooletuid 1). Aitäh!