Hea juhataja! Head kolleegid! Rahanduskomisjon arutas Vabariigi Valitsuse algatatud 2020. aasta lisaeelarve seadust oma istungitel 2., 3. ja 6. aprillil. Eelnõu tutvustas algatajate esindajana rahandusminister Martin Helme, samuti on ülevaate oma valdkonna muudatustest andnud haridusminister Mailis Reps, maaeluminister Arvo Aller, majandus- ja kommunikatsiooniminister Taavi Aas, sotsiaalminister Tanel Kiik, kultuuriminister Tõnis Lukas ja riigihalduse minister Jaak Aab. Lisaeelarves kajastuvate kriisimeetmete ettevalmistamisest sai komisjon ülevaate juba varem erakorralistel istungitel. 30. märtsil olid kohal rahandusminister Martin Helme oma meeskonnaga, Maaelu Edendamise Sihtasutuse juhatuse esimees Raul Rosenberg ja Eesti Põllumajandus-Kaubanduskoja esimees Roomet Sõrmus. 31. märtsil sai komisjon ülevaate Eesti Panga majandusprognoosist, osalesid Eesti Panga president Madis Müller ja asepresident Ülo Kaasik, pangaliidu ülevaate laenutulust andis selle juhatuse esimees Erki Kilu.
Nüüd aga eelnõu juurde. Lisaeelarve järgi on valitsussektori nominaalne eelarve puudujääk tänavu, kui arvestada ka valitsuse rakendatavaid majanduse toetamise meetmeid, 2,62 miljardit eurot. Meetmete mõju valitsussektori nominaalsele eelarvepositsioonile on 1,15 miljardit eurot. Riigieelarve tulusid vähendab lisaeelarve 1,63 miljardi võrra tänavuse eelarvega kõrvutades. Lisaeelarve meetmete mõju kehtiva riigieelarve kuludele kokku on 513 miljonit, sellele lisandub reservide kasutusele võtmine.
Kui vaadata selle eelarve kolme eri sammast, siis kõigepealt tuleb vaadata tööandjatele ehk ettevõtjatele suunatud meetmeid. Osa neist suunatakse KredExi kaudu ja on juba ühelt poolt avatud. Selle lisaeelarvega anname ka võimaluse suurendada laenude garanteerimist kuni 1,5 miljardini. Teine pool peab silmas töötajaid. Tänasest on tööandjatel võimalus töötukassa kaudu taotleda oma töötajatele 70% palgatoetust. Ja kolmas, kindlasti oluline osa on haiguslehed. Kui keegi saalist küsiks, kui palju märtsikuus haiguslehti võeti rohkem võrreldes eelmise aastaga, siis ma vastaks, et see arv on lausa suurusjärgus 50 000. Seega väga suur saab olema ka sotsiaalne toetus. Ma täitsa mõistan neid inimesi, kes endale haiguslehe välja võtsid, et mitte minna poodi kaupmehena müüma või apteegis leti taha, sest nad kaitsesid sellega nii iseennast kui oma peret. Kriitikat nende suhtes kindlasti ei saa teha. Siiski tuleb arvestada seda, et iga kuu mõju haigekassa eelarvele on 15–20 miljonit. Samas jälle töötukassa eelarve selle summa võtta ei vähene. Ma arvan, et märtsis on põhirõhk haiguslehtedel ja aprillis-mais töötukassal.
Kui vaadata lisaeelarvet omavalitsuste poole pealt, siis näeme, et omavalitsuste toetused on suured. Kuid ma tahan rõhutada, et omavalitsuste toetused on tingimuslikud. Ainult nendel omavalitsustel, kes selle aasta eelarves plaanitud investeeringud ära teevad, on võimalik taotleda raha uute investeeringute jaoks. See 70 miljonit investeeringute raha on väga selgelt mõeldud selleks, et elavdada ja tugevdada majandust ja anda ettevõtjatele juurde võimalusi konkureerida eri objektide ehitamisel ja kõiges muus. Ei ole nii, et omavalitsus teeb selle aasta eelarves plaanitud asjad nüüd lisaeelarve rahaga. Kindlasti eesmärk on see, et omavalitsused oma plaanid täidaksid.
Oluline teadmine kõikidele ministeeriumidele on, et nii nagu praegu toetatakse töötukassa kaudu ettevõtjaid, on ka nende oma töötajatele võimalik taotleda kaheks kuuks toetust palgast 70%. Seda tuleb vaadata ühtselt, ükskõik mis valdkonnaga tegu on: on see kultuurivaldkond, on see spordivaldkond, on see midagi muud, meetmed peavad olema kõigile suhteliselt võrdsed. Aga on ka üks oluline aspekt: nende meetmete puhul on üks toetuse tingimus, et aluseks on eelmise aasta keskmine palk. Kui sa oled maksu maksnud, siis on sul loogiline õigus toetust küsida. Kui sa ei ole maksu maksnud eelmisel aastal, siis on väga keeruline otsustada, mille alusel sulle midagi makstakse.
Me oleme rahanduskomisjonis veel arutanud väga olulist teemat, et seda raha ei pea tingimata ära kulutama. Ühelt poolt loomulikult on eelarve selle jaoks, et majandust ergutada, kuid teiselt poolt, kui need meetmed on kinnitatud, aga lisaeelarves pole need lõpuni lahti kirjutatud, neid alles arutatakse, siis on väga selgelt rahanduskomisjoni seisukoht, mis teiseks lugemiseks saab ka vormistatud, et kõik meetmed kinnitatakse valitsuses. Ei tohi tekkida olukord, et kuskil ministeeriumis või muus ametkonnas, ka MES-is näiteks, keegi lihtsalt lepib milleski kokku. See peab olema laiema konsensusega. Oluline on ka, et juriidilised isikud, kes toetuse saavad, avalikustatakse. Kõigil on võimalik näha, kes toetust said ja kui palju. Sellega me hoiame ära arvamused, et kuidagi keegi tegi oma sõbrale või kellelegi muule teene.
Tänagi räägiti siin interneti püsiühendusest, selle kohta esitati küsimus. Seni on rahanduskomisjonile ja minule tulnud vähemalt kahelt ettevõtjalt väga selge sõnum, et kui täna tuleb avaldus, siis kuu aja pärast on soovijal internet olemas. Seda ei tagata küll 100%-le soovijaist, see on 95%-le võimalik anda. On üks tingimus: kui seda metsa ees ei oleks, nagu öeldakse. Tänane hind on selline, et 30 megabitti sekundis ja veel kiiremat internetti suudetakse pakkuda kuni 300 euro eest, keegi isegi pakkus juba 250 euroga. Me kindlasti teeme juurde märke, et see 15 miljonit tegelikult kataks 50 000 pere vajaduse. Kas inimene tellib endale valguskaabliga 5000-eurose liitumise või läbi võrgu 300-eurose, see on juba tema enda otsustada, aga see annab võimaluse. Tõesti, kriisi ajal me oleme näinud, et lapsed on kodus, peavad õppima, meie vanematel lastel, kes ülikoolis, on samuti vaja internetti. Me ise teeme oma komisjoni istungid ka koduarvuti taga, kus on vaja kiiret püsiühendust. Ja kui keegi räägib täna, et võrgustik peaks veel võimsam olema, siis me teame, et üle maailma käib võistlus, kes suudab esimesena arendada välja 5G-lahenduse. Eesti Vabariigis on plaanitud, et 10–15 aasta pärast peaks valguskaabel iga kodu ukseni viidud olema, ja selleks ajaks on, ma arvan, juba ammu olemas 5G-lahendused, mis pakuvad veel kiiremat ja paremat ühendust.
Ma arvan, et selles eelarves on täna väga selgelt kaks poolt. Kuni maikuu lõpuni on arvestatud teatud meetmed, teatud teederaha näiteks, et omavalitsustele antakse asfaltteede jaoks 15 miljonit, kruusateede remondiks ja ehituseks 15 miljonit ja 10 miljonit Maanteeameti kaudu tolmuvabad teede jaoks. Need on kindlasti plaanis, pean rõhutama, mitte selle aasta eelarves olevate teede ehitamiseks. Need on planeeritud järgmiseks või ülejärgmiseks aastaks, projektid on olemas, aga lihtsalt täna ei olnud rahalisi vahendeid. Me suuname ikkagi praktiliselt üle 300 miljoni investeeringuraha teatud sektorisse. Suurim sellest on 100 miljoni eest korterelamute renoveerimine, mis on ühelt poolt CO2 teema ja teiselt poolt see teema, et inimestel, kes seal elavad, on keskkond tänu sellele parem ja kodukulud väiksemad.
Kui rääkida veel lisaks aktsiisidest, mis on tekitanud erinevaid arvamusi ka siin saalis – kas neid on vaja vähendada või mitte –, siis on selge, et diislikütuse aktsiisi vähendamine on oluline, et meie transpordisektor ellu jääks – olgu selleks siis kaubavedu, bussireisijatevedu, olgu see raudtee, olgu see laevandus. Ka teame, et elektri- ja gaasiaktsiisid on meil kogu meie regiooni kõige kõrgemad. Meil on väga selgelt kokku lepitud, et need lähevad kaheks aastaks alla. Samas on meil juures klausel, et kui majandus tõuseb juba vähemalt 2%, siis me tuleme aktsiiside juurde tagasi ja siis hakatakse neid vaikselt mingil määral tõstma. Aga kindlasti tuleb siis ka vaadata kogu regiooni taset, et me konkureeriks ühel turul teistega võrdselt, et ei juhtuks nii, nagu praegu on: Tallinki laev sõidab Saksa ja Muuga vahet, aga paljud autod ei lähe laeva peale, kuigi rahaliselt tundub, et see oleks kasulik. Nad sõidavad läbi Poola ja Leedu, et tankida seal paak täis, tulla Eestisse, siin pool paaki, ja siis uuesti tagasi. Nad arvestavad, et nad sellega võidavad, kuigi laevapilet on väga odav.
Üks oluline meede on teise pensionisamba maksete peatamine. Me leppisime selle selgelt kokku. Kui minu käest ka küsiti, siis ma ütlesin, et see on vabatahtlik. Kindlasti, kui te olete seda eelnõu lugenud, siis teate, et on ka oluline see, et seal on sees klausel, et nendel inimestel, kes enne 2025. aastat peaks pensionile minema, teise pensionisamba maksed jätkuvad, kui nad soovivad seda. Ja riigipoolne 4%-line toetus on ka seal.
Aga ma tänan teid ja soovin teile ilusat õhtut. Komisjon otsustas väga hästi: komisjon otsustas, et esimene lugemine lõpetada, ettekandjaks määrata siin teie ees kõneleja ja parandusettepanekute tegemise aeg on 8. aprill kell 9. See on kolmapäev. Aitäh!