Härra esimees! Lugupeetud kolleegid! Esimese ja teise lugemise vahel oleme arutanud järgmise aasta riigieelarve teemat kokku neljal istungil: 23. ja 24. oktoobril, 7. ja 13. novembril. Nendest istungitest võttis osa kokku kuus Vabariigi Valitsusse kuuluvat ministrit. Nende edastatud slaidid on kättesaadavad. Need debatid, mis toimusid iga ministriga, on protokollitud ja kergesti kättesaadavad. Ja esimese lugemise ajal ei näidanud Riigikogu saal üles erilist huvi, täpsemalt mitte mingit huvi nende vestluste vastu, mis meil ministritega komisjonis toimusid. Nii et ma jätan selle teema lõpuks – kui aega jääb, siis annan sellest ülevaate –, praegu aga lähen muudatusettepanekute juurde.
Kokku laekus Riigikogu fraktsioonidelt ja liikmetelt 50 muudatusettepanekut ning nendele lisandus veel 20 muudatusettepanekut. See on absoluutselt tavaline asi. Selle perioodi sisse, mis algab peale seda, kui Vabariigi Valitsus eelarve sisse annab, ja lõpeb teise lugemisega, jääb aeg, kui ministeeriumid aktiivselt täpsustavad arve, adressaate jms. Ja selle suure töö tulemusena tekkis rahanduskomisjonil 20 muudatusettepanekut. Nende hulgas on selliseid absoluutselt tehnilisi ettepanekuid: näiteks on näpuvea tõttu kuskil reas vale kood või teistsugune summa, koondridades on avastatud mingeid vigu, mis on kindlasti vaja parandada. Nii et sellised tehnilised ja täpsustavad muudatused. Need on seekord seotud eelkõige sellega, et maavalitsused lõpetavad oma töö, ja sellega et, ühishoone haldamine eeldab, et mõned teenused ühendatakse. Ja on ka mõned põhimõttelisemad asjad, nagu kindlaks määramine, mis vald mida maksab. Näiteks Viimsi vald hakkab nüüd väikesaare toetust maksma Kräsuli saarele. Haridus- ja Teadusministeeriumi keelteprogrammi teatud osad lähevad Kultuuriministeeriumi alla. Muu hulgas on soov suurendada riigikaitseprogrammi rahastust 115 000 euro võrra ning määrata uue ööpäevaringse erihooldusteenuse maksimaalne tasu, mis tuleb riigieelarvest. Aga põhimõtteliselt kõik need 20 muudatusettepanekut on täpsustavad ja tehnilised. Komisjon hääletas neid ja toetas neid täiel määral: poolt oli 7, vastu 1 ja erapooletuid 4 komisjoni liiget.
Läheme nüüd nende muudatusettepanekute juurde, mis on laekunud fraktsioonidelt ja Riigikogu liikmetelt. Kõige rohkem tegi muudatusettepanekuid – täpselt 27 –Vabaerakonna fraktsioon. Neist suur osa, 15 muudatusettepanekut, on formuleeritud ühtmoodi: nendega pakutakse vähendada tööjõu- ja majandamiskulusid ministeeriumides ja teistes riigiinstitutsioonides. Nende hulgas on Riigikogu, Presidendi Kantselei, Õiguskantsleri Kantselei, Riigikohus, Riigikantselei, Haridus- ja Teadusministeerium, Justiitsministeerium, Kaitseministeerium, Keskkonnaministeerium, Kultuuriministeerium, Maaeluministeerium, Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium, Rahandusministeerium, Siseministeerium ja Välisministeerium. Veel üks ministeerium on selles nimekirjas, see on Sotsiaalministeerium, aga ettepaneku suund on teine: soovitakse vähendada tööturu programmi mahtu ühe miljoni euro võrra. Ma võtsin need ettepanekud kokku, sest neil kõigil on üks eesmärk: taastada riigieelarve tasakaal. Rahandusministeerium kommenteeris seda järgmiselt. Kõik, mis on praegu meie riigieelarve eelnõus sees, on täielikult vastavuses riigieelarve seadusega. Tasakaalu me saavutame mõne järgmise aastaga ning selline olukord on seadusega lubatud.
Kui faktilisest vähendamisest rääkida, siis seda kommenteeriti niiviisi, et riigiinstitutsioonide töötajate palga kasv on viimased aastad olnud kõvasti väiksem kui keskmine palgakasv üle Eesti. Kui teha need pakutud muudatused, siis see vahe, see lõhe hakkab suurenema. Need muudatusettepanekud said kõik hääletamisel 5 poolthäält ja 7 vastuhäält. Erapooletuid ei olnud. Seega ettepanekud ei leidnud toetust.
Vabaerakond esitas veel 10 muudatusettepanekut, millest ma nüüd räägin. Muudatusettepanek nr 17 puudutab Haridus- ja Teadusministeeriumi ning seisneb selles, et lisada doktoranditoetustele 4 miljonit eurot ja teha seda üürikorterite rajamise programmi arvel. Selle peale ütles valitsuse esindaja, et allikas ei sobi. Pean siin tegema ühe kõrvalepõike. Nimelt, üürikorterite programmi mahtu on erinevalt tõlgendatud. Kord räägitakse 37 miljonist, kord räägitakse 33 miljonist, kord räägitakse 20 miljonist. Tegelikult on see maht järgmiseks aastaks planeeritud 12,5 miljonit eurot. Ja see leiab ka reaalselt realiseerimist. Nii et see muudatusettepanek toetust ei leidnud – poolt oli 5, vastu oli 6. Tuleb ka märkida, et doktoranditoetus kasvab järgmisel aastal 660 euroni, st enam kui 50%.
18. muudatusettepanek oli sama ministeeriumi valdkonna kohta: pakutakse suurendada teadusasutuste baasfinantseerimist ja uurimistoetust. See ka ei leidnud toetust, kuna see summa suureneb niigi 135 miljonilt 151 miljonile ehk praktiliselt 12% ja see on ette nähtud vastavalt peetud läbirääkimistele ehk kokkulepitule. Siin oli sama hääletustulemus: ettepanek ei leidnud toetust.
24. muudatusettepanek on, et Keskkonnaministeeriumile eraldataks rohkem raha looduskaitseliste piirangutega maade väljaostmise programmi jaoks. Rahandusministeeriumi esindaja rääkis meile üsna pikalt, et see programm arvestab sellega, et järgmisel kolmel aastal läheb sinna 13,4 miljonit eurot. See peab kõik vajadused katma ja isegi kaotama järjekorrad. Hääletusel oli 5 poolt, 7 vastu, seega ettepanek ei leidnud toetust.
Edasi, 31. ettepanek: eraldada Maaeluministeeriumile 600 000 eurot mesinike toetamiseks ja selle sihiga vähendada riigi eraldisi erakondadele. Valitsuse esindaja teatas rõõmsalt, et Euroopa Liidus 25 riiki, sh Eesti, toetavad oma erakondi. Kui sa ise oma erakondi ei toeta, siis hakkab seda tegema keegi teine. Ei toeta erakondi ainult Küpros, Malta ja Läti. Pealekauba ei ole erakondadele väljamakstav toetus, mis moodustab 5,4 miljonit eurot, seitsme viimase aasta jooksul suurenenud. Ja kui vaadata, millise muutuse on läbi teinud eelarve maht ja kuidas on muutunud SKT, siis me näeme, et praktiliselt on see toetus vähenenud. Selle hääletamisel toetas muudatusettepanekut 4 inimest ja vastu oli 7. Seega ettepanek ei leidnud toetust.
Järgmine on 34. ettepanek: vähendada 14,7 miljoni võrra üürikorterite rajamise programmi raha. Sellest ma juba rääkisin. Poolt hääletas 5 inimest, 7 vastu. Ettepanek ei leidnud toetust.
Ettepanek nr 35 puudutas Rail Balticut: vähendada investeeringuid 5,63 miljonit. Selle kommentaariks oli ka üsna põhjalik selgitus: tegu on meie lepinguliste suhetega. See on alus saada eelarveväliselt vahendeid selle projekti realiseerimiseks ja Vabariigi Valitsus ettepanekuga ei nõustu. Toimunud hääletamisel toetas muudatusettepanekut 2 inimest, vastu oli 6 ja erapooletuid 2. Ettepanek ei leidnud toetust.
Muudatusettepanekuga nr 36 pakkus Vabaerakonna fraktsioon eelarvest maha võtta kõik vahendid, mis on ette nähtud maakonnasiseseks tasuta transpordiks. See summa on 13,6 miljonit. Vastuseks kõlas, et koalitsioon tahab vähendada Eesti leibkondade transpordikulutusi. Need on märksa suuremad kui meie naaberriikides. Seda peetakse heaks meetmeks, et anda inimestele võimalus otsida ja leida endale tööd. See ettepanek ei leidnud toetust: poolt oli 5 inimest, 7 vastu.
Veel pakuti välja, et MKM vähendaks EAS-i vahendeid ehk halduskulutusi ühe miljoni euro võrra. Selle ettepaneku juurde oli pandud ka üsna emotsionaalne tekst. Vastus oli selline, kus anti ülevaade, milleks need halduskulutused tegelikult lähevad. Ettepanek ei leidnud toetust: poolt oli 3 inimest, vastu 7, erapooletuid ei olnud.
Muudatusettepanek nr 38: jätta järgmisel aastal ära umbes 50% IT-arendusi. Asjaomane summa on ümmarguselt 3,5 miljonit. Ja ära võiks need arendused jätta põhjusel, et mõned seadused, mis toovad kaasa mingid maksude või aktsiiside muudatused, ei jõustu. Sellele saime vastuse hiljem meili teel, aga midagi kõlas muidugi ka komisjonis. Kõik need 19 programmi, mis nõuavad IT-arendust järgmisel aastal, on komisjonis olemas ja me arvame, selle artikli alt raha maha võtta ei tohi. Poolt oli 5, vastu 7. Ettepanek ei leidnud toetust.
Muudatusettepanek nr 40: vähendada maanteede remondi raha 10,14 miljoni euro ulatuses. Õigemini formuleering oli selline, et mitte vähendada seda summat, vaid ära jätta kasv. See on täpselt see summa, mille võrra kasvab maanteede remondi ulatus järgmisel aastal: 10,14 miljonit eurot. Vastus oli selline, et selle summa sisse, mis praegu eksisteerib riigieelarves, on arvestatud see, kui suur raha on juba määratud kaasfinantseerimiseks, selleks et saada täiendavaid vahendeid Euroopa Liidu fondidest. Kui me võtame selle ära – paljugi mis võib juhtuda –, siis drastiliselt vähenevad kruusateede ja muude selliste objektide remondid ja see on vastuvõetamatu. Hääletusel oli poolt 5 inimest, vastu 7 ja 0 erapooletut. Ettepanek ei leidnud toetust. Selline muudatus paneks ohtu Riigikogu kinnitatud transpordi arengukava aastateks 2014–2020 elluviimise. Koalitsioonile see ei ole vastuvõetav.
Viimane Vabaerakonna fraktsiooni muudatusettepanek, mis kannab numbrit 50, leidis ainult ühe rahanduskomisjoni liikme toetuse, mis tähendab, et see ei kuulu hääletamisele. See seisneb selles, et võtta Siseministeeriumi valitsemisalast ära erakondade toetus ja anda see raha Kodanikuühiskonna Sihtkapitalile. Poolt oli 1, vastu 7, erapooletuid 2. Märkuse korras: Kodanikuühiskonna Sihtkapital saab järgmisel aastal riigieelarvest 1,6 miljonit eurot, mis on suurem summa kui tänavu – no vaid natuke suurem, aga siiski on. Need oli Vabaerakonna muudatusettepanekud.
Reformierakond esitas neli muudatusettepanekut, mille kõigi eesmärk oli viia eelarve struktuursesse tasakaalu. Kõik need neli – ettepanekud nr 10, 11, 33 ja 39 – ei leidnud toetust. Neid toetas 5 rahanduskomisjoni liiget, vastu oli 7 ja erapooletuid 0. Lühidalt nii palju, et tehti ettepanek vähendada Vabariigi Valitsuse reservi, vähendada ministeeriumide tööjõu- ja majandamiskulusid, vähendada üürimajade ehituseks eraldatavate investeeringute mahtu ja võtta eelarvest maha vahendid maakondades tasuta transpordi juurutamiseks.
EKRE tegi 14 muudatusettepanekut, neist 11 said ainult ühe rahanduskomisjoni liikme toetuse.
Kas ma võin lisaaega paluda? Ei saa?