Austatud istungi juhataja! Austatud parlamendiliikmed! Selle eelnõu eesmärk on üks ja selge: et meil kõigil oleks ohutum liigelda. Liikluses üldohtlikul käitumisel on üks erinevus väga paljudest teistest kuritegevuse valdkondadest. Nimelt see, et potentsiaalsed ohvrid või ohustatud isikud on täiesti kaitsetud. Potentsiaalse korterivarguse vastu on inimesel võimalik midagi üldpreventiivset ette võtta: on võimalik panna uksele snepperlukk, saab signalisatsiooni peale panna või tuled põlema jätta, kui lähed kodunt ära teatrisse, ja on võimalik ise ööd ja päevad läbi kodus istuda. Aga roolijoodiku potentsiaalse riski puhul ei ole kuidagi võimalik kõiki riski asjaolusid maandada. See potentsiaalne mõrvar ohustab meid kõiki. Meil on iga päev liikluses 1000–4000 roolijoodikut. Võib alati öelda – see on ka õige –, et puhumisreidide arvu tuleb suurendada. Me oleme Euroopas sel alal üldiselt tšempionid, meil puhusid autojuhid 2015. aastal üle 800 000 korra.
Justiitsministeerium on analüüsinud kriminaalpoliitikat sellest vaatevinklist, mis puudutab joobes juhte ja nende käitumist. Probleem on selles, et senine tööriistakast, nagu mitmed piirjuhud on paraku näidanud, ei ole mõjus. Ma pean silmas seda, kuidas kriminaalpoliitika motiveerib inimesi sellest algpõhjusest ehk sotsiopaatilist käitumist esilekutsuvast tegevusest hoiduma ehk sõltuvusest vabanema, olgu see siis narko- või alkoholisõltuvus. Teiseks, kui me vaatame potentsiaalselt kõige ohtlikumat rühma, need on kriminaalses joobes juhid, kes retsidiivselt jätkavad oma tegevust, siis näeme, et nende puhul ei ole senine karistuspraktika, mis kasutab tingimuslikke karistusi, üldkasulikku tööd ja trahve, andnud paraku tulemust, vähemalt ei ole see toonud kaasa sellise tegevuse vähenemist. Siin on vaja rakendada mõjusamaid vahendeid.
See eelnõu sisaldab mitmeid abinõusid. Esiteks luuakse esmakordsetele rikkujatele võimalus, et nad tingimisi vabastatakse väärtegude puhul põhi- või lisakaristusena kohaldatud juhtimisõiguse äravõtmisest. See ei ole karistuse karmistamine, vaid vastupidi: karistust ei viida täide selles osas, mis puutub juhtimisõiguse äravõtmist, kui inimene nõustub lisakohustusega ehk on nõus alkoholismiraviga, sotsiaalprogrammis osalemisega ning alkoholi ja narkootikumide tarvitamise keeluga.
Teiseks pikendatakse võimalikku mõistetavat katseaega, mille puhul inimene allutatakse käitumiskontrollile. Praegu on naljakas paradoks, et pikema katseaja saab mõista ilma käitumiskontrollita. Kui käitumiskontroll määratakse, on olukord isiku suhtes ju tegelikult tõsisem. Asi on nagu veidike tagurpidi ja me viime siin normid proportsiooni.
Kolmandaks, kui isikule on mõistetud kuriteo eest katseaeg, siis samalaadse väärteo toimepanemise korral antakse kriminaalhooldajale ja kohtule võimalus sellele kohaselt reageerida, kas hoiatada, määrata uusi kohustusi, pikendada katseaega või pöörata karistus täitmisele. Kehtiva seaduse alusel tehakse seda üksnes juhul, kui isik ei täida temale katseajaks pandud kohustusi või ei täida kontrollnõudeid. See on absurdne olukord. Isik on kriminaalhoolduse all ja sõidab purjuspäi, kusjuures talle on selle sama asja eest mõistetud näiteks ka karistus, aga praegu on olukord selline, kus kriminaalhooldaja peab ainult teatud juhtudel reageerima. Kui isik on armu poolest vabadusse jäetud ja teda ei ole vangi pandud ning kui ta uuesti paneb selle teo toime ja sõidab juua täis peaga, siis eelnõu loogika on selles, et kriminaalhooldaja peab reageerima.
Järgmised muudatused on sellised. Kui inimene on korduvalt joobes juhtinud, siis tuleb eeluurimise ajal kohustuslikult tellida kohtueelne ettekanne. See ei ole mitte ideoloogiline ettekanne selle kohta, milline on selle isiku maailmavaade või millised on tema poliitilised veendumused, selle ettekande eesmärk on tuvastada tema sõltuvusprobleemid.
Peale selle pannakse paika ja kehtestatakse üks väärtusnorm, tehes muudatus liiklusseaduses. Määratakse kindlaks, et joobeseisundis juhi autos sõitmisest hoidumine võiks olla üks ennetuse valdkonna programmide või teavitustöö eesmärk. Tõsi on, et eriti noorte seas on joobes juhi autos sõitmine paraku massiline. Uuringud, mida Vabariigi Valitsuse liikluskomisjonis tutvustati, näitavad, et noortest lausa veerandil on joobes juhiga sõitmise kogemus. Milles on probleem? Seda ei nähta taunitava nähtusena, arvatakse, et see on juhi asi, see ei ole selle inimese elu ja tervise küsimus, kes seal autos kaasa sõidab.
Nüüd lisatakse karistusseadustikku uus paragrahv, mis näeb ette kriminaalvastutuse sõidukijuhi poolt liiklusnõuete ja sõiduki käitusnõuete rikkumise järgselt alkoholi, narkootilise või psühhotroopse aine tarvitamise või sündmuskohalt põgenemise eest. Piltlikult öeldes, juhtus õnnetus ja sa oled ise selle asja põhjustanud, sa tarvitad pärast õnnetust alkoholi või narkootikume või põgened ära. Nüüd nähakse selle eest ette kriminaalvastutus, praegu on ette nähtud väärteovastutus. Aga kriminaalvastutus kehtib üksnes juhul, kui on põhjustatud raske tagajärg, st õnnetuses on keegi saanud raske tervisekahjustuse või hukkunud. Me pidasime mõistlikuks selle piirangu kehtestada.
Peale selle nähakse ette, et kui joobeseisundis on põhjustatud raskete tagajärgedega (raske tervisekahjustus või inimese surm) liiklusõnnetus, siis purjus juhtide karistusmaksimumi tõstetakse. Praegu on võimalik määrata kuni 5 aastat, eelnõuga on ette nähtud 3–12 aastat. See tegu hakkab kuuluma võrreldavasse kategooriasse tapmisega või raske kehavigastuse põhjustamisega, seda küll tagajärje mõttes, mitte karistusteoreetiliselt.
Ette nähakse ka sellised asjad, et lisakaristusena juhtimisõiguse äravõtmisele kehtestatakse alammäär kolm kuud. Praegu on absurdne olukord, et väärtegude puhul on lisakaristusena juhtimisõiguse äravõtmise alammäär kõrgem kui kuritegude puhul: kui oled maani täis, on see tase madalam, kui on väärteo puhul. Kuidagi on see asi praktikas pea peale pöördunud, me paneme selle asja proportsiooni.
Peale selle tuleb korduvalt joobeseisundis juhtimise korral osa vangistust täitmisele pöörata, aga vangistuse pikkus jääb kohtu otsustada, see võib kesta mõne päeva, aga see võib kesta ka mõne nädala või kuu. See on nn šokivangistuse meetod sellele kõige riskantsemale rühmale, kõige ohtlikumale rühmale, retsidiivsele rühmale. Soomlaste uuringud on näidanud, et keskmiselt jääb purjus juht vahele 200. korral. Mõni jääb vahele esimesel korral, mõne puhul tuleb see 200 veel ruutu võtta, aga keskmiselt 200. korral. Nüüd me kõneleme sellest seltskonnast, kes paari aasta jooksul jääb keskmisena, mediaanina vahele 400 korda. Lausa professionaalne roolijoodik! Selle seltskonna puhul rakendatakse esimesel korral kehtivat karistusloogikat, mis praegu meil õiguses on, aga teisel-kolmandal korral peaks riik andma minu hinnangul kriminaalpoliitilise signaali, et ta hakkab jäigemalt reageerima. Tingimisi karistused, mis tegelikkuses on tingimisi karistused ka uue süüteo toimepanemise korral karistatuse ajal, või rahalised karistused, me näeme, ei ole olnud paraku piisava mõjuga. See ei ole midagi unikaalset. Seda nimetatakse inglise keeles mandatory sentencing, kriminoloogilise terminina on see kasutusel üsna mitmes riigis. Õige on see, et seda kasutatakse rahvusvaheliselt kas retsidiivsete, tõsiste isikuvastaste kuritegude puhul või üldohtlike liikluskuritegude puhul, ennekõike purjus juhtimise puhul. Sel on oma üldpreventiivne iseloom ja see on nende isikute puhul üsna tõhus.
Meie eesmärk ei ole, et vanglad täituksid retsidiivsete roolijoodikutega, vaid eesmärk on ikka see, et üldohtliku käitumisega inimeste osakaal ühiskonnas kahaneks. Ma loodan, et me selle meetodiga seda saavutame. Aitäh!