Austatud härra esimees! Austatud Riigikogu liikmed! Põhiseaduskomisjon arutas käesolevat eelnõu 12. septembril korralisel põhiseaduskomisjoni koosolekul ja selle koosoleku raamides tutvustas algatajate esindaja Oudekki Loone nimetatud eelnõu. Sellele järgnes diskussioon, mis oli üpris pikk ja viljakas. Tutvustan siin mõningaid põhilisi küsimusi, mis diskussioonis ilmsiks tulid.
Esmalt, komisjoni liige Mart Nutt (ehk mina) märkis, et rahvas võib leida, et Eesti peaks kehtestama rahvusvahelise kaitse saajate arvule ülempiiri. See on referendumi üks võimalik tulemus. Kui siis Vabariigi Valitsus kehtestabki aastaks ülempiiri, näiteks 200 inimest aastas – lambist võetud arv –, aga aasta jooksul puhkeb näiteks Valgevenes kodusõda ning Eesti piiril on 10 000 inimest, kes esitavad taotluse Eestis varjupaiga saamiseks, mida Eesti peaks sellisel juhul tegema? Oudekki Loone vastas, et kui isik esitab varjupaigataotluse, siis Eesti ei pea seda rahuldama. Sellisel juhul oleks üldine lahendus koostöö ülemaailmse varjupaigakorralduse institutsioonidega, ilmselt loodaks varjupaigataotlejatele laagrid Eesti piiri äärde ning muud nendes oludes teha ei saakski. Eesti peaks panustama sellesse, et kriis võimalikult ruttu lõpeks. Samuti peaks vaatama, et varjupaika taotlevad isikud saadetaks riikidesse, kes on nõus varjupaigataotlejaid vastu võtma. Komisjoni liige Mart Nutt leidis, et tema hinnangul rikuks selline ülempiiri kehtestamine Genfi pagulasseisundi konventsiooni. Komisjoni esimees Kalle Laanet märkis, et kehtiva õiguse kohaselt esitab Vabariigi Valitsus Euroopa Liidu asjade komisjonile ümberjaotamise programmi raames rahvusvahelise kaitse saajate piirarvu ning Euroopa Liidu asjade komisjon kinnitab selle. Oudekki Loone täpsustas, et kehtiva korra kohaselt ei kehtestata piirarvu aastaks, vaid see kehtestatakse igal korral, kui selleks vajadus tekib, eelnõu aga lähtub sellest, et piirarvu kehtestamine sõltub parlamendi otsusest ning rahvas mõjutab piirarvu määramist edaspidi selle kaudu, millise parlamendi ta valib.
Täpsustan siinjuures protokolliväliselt, et see mehhanism, millest siin praegu jutt on, puudutab ümberasujaid ja ümberpaigutatavaid, aga ei puuduta inimesi, kes võivad tulla Eesti piiridele ja taotleda varjupaika seal. Eelnõu hõlmab aga mõlemaid. Nii et siin on kaks probleemi omavahel seotud.
Komisjoni liige Jüri Adams küsis, kas eelnõu esitajate arusaama järgi on eelnõu seletuskirjas kasutatud terminid "põgenik" ja "pagulane" sünonüümid või mitte. Oudekki Loone vastas, et ta lähtub pigem sellest, et "põgenik" ja "pagulane" on sünonüümid. Seda on arutatud ning mõnikord on leitud, et põgenik on see, kes põgeneb, ja pagulane on see, kellele on varjupaika antud. Mõnikord öeldakse, et pagulane on see, kes on pagulasseisundi konventsiooni mõttes pagulane. Üldiselt aga on nii, et kui need kaks mõistet on eristatud, siis tuleb seda näidata, aga kui seda ei ole näidatud, siis saab neid sõnu kasutada sünonüümidena.
Jüri Adams märkis, et pagulasi tuleb vastu võtta rahvusvahelise kaitse saajate piirarvust sõltumata. Ta küsis, kas eelnõu esitajad soovivad, et Eesti oleks kehtestanud kaks ülempiiri, ühe sisserändajatele ja teise pagulastele. Oudekki Loone vastas, et sisserändajad ja põgenikud on kaks täiesti erinevat kategooriat ning moraalne vastutus nende suhtes on erinev. Seega tuleb kehtestada erinevad piirangud. Eesti võime pagulasi aidata on siiski piiratud ja see on põgenikele õiglane signaal, et inimesed teaksid, kui paljusid Eesti suudab aidata ning kas Eestisse on mõtet tulla või mitte. Komisjoni esimees Kalle Laanet täpsustas, et praegu on Vabariigi Valitsuse ja Riigikogu heakskiidul Euroopa Liidu ümberjaotamise programmi raames ette nähtud Eestisse paigutada 550 rahvusvahelise kaitse saajat. Tänaseks on siia tulnud 47 sõjapõgenikku, peale selle on viimase 15 aasta jooksul rahvusvahelise kaitse saajaid olnud 271. Oudekki Loone leidis, et küsimus ei ole selles, kui palju rahvusvahelise kaitse saajaid on, vaid küsimus on pigem legitiimsuses. Kuna see küsimus on praegu ühiskonnas üles kerkinud, siis tahavad kõigi erakondade valijad selles kaasa rääkida ning neile tuleb anda selleks võimalus.
Kalle Laanet küsis veel, kas eelnõu esitajate esindaja arvates ei ole senine seadusandlus olnud legitiimne. Oudekki Loone vastas, et tema arvates on see problemaatiline, kuna Riigikogu liikmed on õigustatud tegema neid asju, mida nad on valimistel lubanud.
Komisjoni liige Mihhail Stalnuhhin märkis, et eelnõu puudutab sisserändeküsimust, mis on mitmes Euroopa Liidu liikmesriigis esile kerkinud just Lähis-Idast ja Põhja-Aafrikast tulijate tõttu, mitte Venemaalt või Valgevenest tulijate tõttu. Muidugi, kui me eelnõu vaatame, siis eelnõus seda vahetegemist ei ole.
Komisjoni liige Lauri Luik küsis täpsustavalt, kas eelnõu esitaja peab silmas rahvusvahelise kaitse saajate piirarvu, aga mitte sisserände piirarvu. Oudekki Loone vastas, et nad peavad silmas üksnes rahvusvahelise kaitse saajate piirarvu, mitte sisserände piirarvu.
Lauri Luik küsis, kas eelnõu esitajad teavad, kui palju võiks Eestis maksta ühe rahvahääletuse korraldamine. Seletuskirjas ei ole seda ära toodud. Komisjon küsis hinnangut, kui kallis on üks rahvahääletus, ja vastus oli, et see on põhimõtteliselt samas suurusjärgus kui valimiste maksumus, suurusjärk on kaks miljonit eurot. Oudekki Loone vastas, et eelnõu seletuskirjas ei ole tõepoolest rahvahääletuse maksumust ära toodud. Vastuse, ma arvan, Riigikogu praegu sai.
Komisjoni esimees Kalle Laanet märkis, et 2015. aastal alustas põhiseaduskomisjon arutelu pagulaspoliitika suundade üle eelnõu 81 raamides. Välismaalasele rahvusvahelise kaitse andmise seaduse ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu võttis Riigikogu ka seadusena vastu. Seega ei saa öelda, et nendes küsimustes ei ole konsensust olnud.
Komisjoni liige Kalle Muuli küsis, et kui seni on Eesti suutnud sisserände piirarvu kehtestada ilma rahva arvamust küsimata, siis miks on seda vaja küsida nüüd. Kas Riigikogu ei saaks vastu võtta seadust, mille kohaselt peab Vabariigi Valitsus igal aastal kehtestama rahvusvahelise kaitse saajate arvu ülempiiri? Miks ei saa seda küsimust parlamendi kaudu lahendada? Oudekki Loone vastas, et kui rahvas ütleb, et iga-aastast rahvusvahelise kaitse saajate piirarvu ei ole vaja kehtestada, siis jääb jõusse see poliitika, mis on praegu, et piirarv määratakse lähtuvalt sellest, milline on olukord maailmas. Samas ei tohiks karta rahva arvamust küsida ja parlament peab ellu viima seda, mida rahvas ette on näinud. See, kuidas võetakse kogukonda liikmeid juurde, on väga oluline strateegiline küsimus ja see peabki olema väga pikaks ajaks ette otsustatud, seda ei tohiks olla väga lihtne muuta.
Komisjoni liige Mart Nutt leidis, et kui referendumil saadakse vastuseks ei, siis võib seda tõlgendada nii, et iga-aastast rahvusvahelise kaitse saajate arvu ülempiiri ei kehtestata, aga seda võib tõlgendada ka nii, et piirarvu ei saa üldse kehtestada. Selles küsimuses peaks valitsusel ja Riigikogul olema siiski vabamad käed. Kui aga vastus on jah, siis on võimalus, et Eesti ei saa Genfi konventsiooni enam täita. Selleks et see selgeks saada, tegi Mart Nutt ettepaneku küsida arvamust õigusekspertidelt. Tuletan ühtlasi meelde, et Eesti põhiseaduse kohaselt on referendumi tulemused kohustuslikud. Eesti olukord on siin, ütleme, mitte päris erandlik, aga enamikus riikides on referendumi tulemused soovituslikud. Kui referendumi tulemus oleks soovituslik ja Eesti ei saaks Genfi konventsiooni liikmeks olemise tõttu seda täita, ei juhtuks midagi. Kui aga tekib olukord, et referendumi tulemus on kohustuslik ja Eesti on kohustatud konventsiooni täitma, aga tulenevalt rahvahääletuse tulemusest ta seda enam teha ei saa, siis on riik tupikus. Siis peaks Eesti põhimõtteliselt algatama Genfi konventsiooni denonsseerimise.
Jüri Adams märkis, et tema arvates peaks uurima riigi valimisteenistusest või Rahandusministeeriumist, kui palju rahvahääletus maksma läheb. Seda on ka tehtud.
Nimetatud eelnõu kohta on tulnud ka eksperdiarvamusi. Härra Ernits juba ühte tutvustas, see arvamus on Eesti Inimõiguste Keskuse ja Eesti Pagulasabi koostatud. On veel UNHCR-i ehk ÜRO pagulasameti eksperdiarvamus, mis sisuliselt langeb sellega kokku. On tulnud eksperdiarvamus ka Riigikogu Kantselei õigus- ja analüüsiosakonnast. Ma tutvustan põgusalt neid seisukohti, mis nendes dokumentides on, üldiselt langevad need kokku.
Pagulase õigus Eestis viibida tuleneb 1951. aasta pagulasseisundi konventsioonist ja selle 1967. aasta protokollist. Eesti Vabariik ühines pagulasseisundi konventsiooni ja selle protokolliga aastal 1997. Konventsiooni artikli 32 kohaselt ei tohi ühtegi pagulasseisundile vastavat inimest riigist välja saata, kui pagulase riigis viibimine ei ohusta riigi julgeolekut ega avalikku korda. Rahvusvahelise õiguse üks siduvamaid põhimõtteid on non-refoulement-põhimõte: inimest ei või välja või tagasi saata riiki, kus ta võib langeda piinamise, ebainimliku või alandava kohtlemise ohvriks. See tuleneb mitmest Eesti suhtes siduvast rahvusvahelisest konventsioonist: Euroopa inimõiguste ja põhivabaduste kaitse konventsiooni artikkel 3, ÜRO kodaniku- ja poliitiliste õiguste rahvusvahelise pakti artikkel 7, piinamise ning muu julma, ebainimliku või inimväärikust alandava kohtlemise ja karistamise vastase konventsiooni artikli 3 lõige 1, 1951. aasta pagulasseisundi konventsiooni artikkel 33.1. See põhimõte on rahvusvahelise õiguse üks nurgakividest ning kehtib peale pagulaste ka teiste täiendava kaitse saajate kohta. Non-refoulement-põhimõte on oma olemuselt absoluutne ning seda on tunnustanud kõik inimõigusi austavad riigid. Riik tunnustab isikut rahvusvahelise kaitse saajana, kui ta nendele kaitse saamise nõuetele vastab. Nõuded pagulasseisundi või täiendava kaitse seisundi tuvastamiseks on kokku lepitud rahvusvaheliselt ning sätetatud rahvusvahelises õiguses, Euroopa Liidu õiguses ja riigisiseses õiguses. Eelkõige non-refoulement-põhimõtte tõttu ei saa Eesti Vabariik määrata rahvusvahelise kaitse saajate piirarvu, sest see tähendaks ülaltoodud konventsioonidega võetud kohustuste rikkumist, samuti oleks tegemist Euroopa Liidu õiguse ja Eesti põhiseaduse ränga rikkumisega.
Põhiseaduskomisjon tegi menetluslikud otsused. Komisjoni esimees Kalle Laanet tegi ettepaneku saata eelnõu 229 esimesele lugemisele 22. septembriks 2016 ettepanekuga see tagasi lükata. Selle poolt oli 6 komisjoni liiget ja vastu 5, erapooletuks ei jäänud keegi. Poolt olid Kalle Laanet, Mart Nutt, Andres Anvelt, Kalle Muuli, Lauri Luik ja Andre Sepp, vastu olid Anneli Ott, Mihhail Stalnuhhin, Peeter Ernits, Jaak Madison ja Jüri Adams. Komisjoni esimees tegi ettepaneku määrata eelnõu ettekandjaks Mart Nutt. Siin ma olen. Selle ettepaneku poolt olid kõik komisjoni liikmed. Komisjoni ettepanek on eelnõu esimesel lugemisel tagasi lükata. Aitäh!