Aitäh! Riigikogu otsusega tehti uurimiskomisjonile ülesandeks seadusrikkumise või sellele viitavate asjaolude ilmnemisel esitada materjalid pädevale uurimisorganile.
Uurimiskomisjoni loomise peamiseks ajendiks oli auditi käigus avalikuks tulnud Eesti Pangas võltsitud kiri, millega Eesti Pank tõendas, et Venemaa residendist äriühingul TSL Internationalil oli Venemaa Välismajanduspangas pangaga seotud nõue 32,3 miljonit dollarit. 1998. aastal sai TSL International võltsitud dokumentide alusel nõude VEB pangast kätte rahas ja Vene riigi võlakirjades. Ettevõtted, kellel olid tegelikud nõuded, pidid aga suu puhtaks pühkima. Kapole ja ka VEB Fondi uurimiskomisjonile on raha välja võtnud isik teada, kuid edasine on jäänud vist – rõhutan, vist – hämaraks, vähemalt avalikkusele. Ilmne on ka see, et ilma Venemaa-poolsete kaasosalisteta, võimude ja FSB teadmata ei olnuks selline rahapetuskeem võimalik.
Kuid ma ei taha siin VEB Fondi afääriga seotud isikute ja uurimiskomisjoni tegevusel pikemalt peatuda, sest raha väljapetmise lugu on ääretult keeruline – see on üks suur rikkumiste, tegematajätmiste, võltsimiste ja valede sasipundar. Komisjonis kuulati istungitel kokku ära 49 isikut. Nende ütlused salvestati ja pandi kirja. Mingil põhjusel otsustasid komisjoni liikmed, et töö käigus tehtud salvestised ja muud materjalid ei kuulu avalikustamisele. Seda kuuldavasti põhjusel, et sellisel juhul tulevad inimesed kohale ja räägivad avameelsemalt. Mitteavaldamise lubadusele vaatamata aga ei tulnud nii mõnigi kutsutu kohale, näiteks üks võtmeisikutest, TSL Internationaliga seotud Aleksander Matt. Lisaks polnud tõe rääkimine komisjonis kõigi puhul vist kuigi tavaline, küll aga vassimine ja amneesia.
Olgu öeldud, et seadus kohustab kutsutud isikuid kohale tulema ja uurimiskomisjoniga koostööd tegema. Riigikogu Kantselei on järjekindlalt keeldunud uurimiskomisjoni töömaterjale, sh salvestisi avalikustamast. Viidatakse isikuandmete kaitsele. Salvestistel oleva teabe avalikustamine nõudvat nõusolekut kõigilt asjasse puutuvatelt isikutelt, kuna teabe avalikustamine riivavat nende õigusi. Seega peaks materjalidega tutvumiseks loa andma näiteks isegi Vahur Kraft, kelle allkiri oli võltsitud andmetega kirjal Venemaa pangale ja kes on seeläbi afääri otsene kaasosaline. Loa, et nende vestluste helisalvestisi võib avalikustada, on Riigikogu Kantseleile andnud terve rida isikuid, näiteks ajakirjanik Toomas Kümmel, vandeadvokaat Indrek Leppik, ärimees Vambola Kolbakov, VEB Fondi likvideerija Rein Järvelill jt. Toomas Kümmeli sõnul ei ole komisjonis ärakuulatutel olnud aga võimalik tutvuda isegi enda ütlustega. Samuti on VEB Fondi salvestisi soovinud saada teised ajakirjanikud, kuid kantselei leiab, et ajakirjandusel on võimalik teema kohta teavet hankida isikuid vähem riivaval viisil, kasutades selleks Eesti Panga, Riigikontrolli ja Riigikogu veebilehekülgi jm. On selge, et need allikad ei ole mingil juhul piisavad.
Kui aga vaadata, mis siis on nende isikuandmete taga, mida need tähendavad, mille alusel on keeldutud materjali avaldamast ja välja andmast, siis ei näe ma üldse, et mingeid isikuandmeid nendes materjalides leidub. Isikuandmeteks loetakse nimelt kõiki andmeid tuvastatud või tuvastatava füüsilise isiku kohta, mis kajastavad isiku füüsilisi, psüühilisi, füsioloogilisi, majanduslikke, kultuurilisi või sotsiaalseid omadusi, suhteid ja kuuluvust. Delikaatsed isikuandmed on seaduse kohaselt andmed, mis kirjeldavad isiku usulisi, poliitilisi ja maailmavaatelisi veendumusi, etnilist ja rassilist kuuluvust, terviseseisundit, puuet, pärilikkusega seotud informatsiooni, ametiühingu liikmeks olekut ja seksuaalellu puutuvat. Mitte midagi sellist uurimiskomisjoni materjalides ei ole ja isikuandmete kaitse sildi all juurdepääsupiirangute seadmine on absoluutselt alusetu. Kas komisjonis küsiti inimestelt nende seksuaalsättumuse ja tervise kohta? Vaevalt küll. Kantselei arvates kehtivad osalised juurdepääsupiirangud rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamise seaduse alusel. Ometigi peaks olukord avalikkuse põhjendatud huvi arvestades olema vastupidine. Rahapesu käsitlev seadus on mõeldud selleks, et seadusvastased ja hämarad tegevused ei oleks salajased ega kahjustaks usaldust riigi toimimise ja rahandussüsteemi vastu.
Üks põhjus, miks on keeldutud VEB Fondi materjale avalikustamast, on olnud viide riigisaladust sisaldavale infole, mis sisalduvat näiteks materjalides, mis kajastavad vestlust Siim Kallasega. Ise on ta ajakirjandusele öelnud, et mitte midagi sellist seal ei ole, ja isegi kui oleks tegemist riigisaladusega, on uurimiskomisjonil salvestistelt võimalik eraldada riigisaladuse osa ja võimaldada ülejäänut kuulata. Avalikustamise piirangud saavad puudutada ainult üksikuid detaile, puudub igasugune vajadus salastada kogu materjal. Konfidentsiaalsed andmed saab alati kustutada, see ei tohi takistada avalikustamist. Samuti võivad piirangute seadmise põhjused ära kukkuda mõnel muul põhjusel, milleks võib olla avalikkuse põhjendatud huvi, info ilmsiks tulek teiste allikate kaudu või mõni muu asjaolu. Kõnealuste materjalide salastatuse põhjendused on ilmselgelt otsitud ja mittepiisavad. Kuid asi on läinud nii kaugele, et rahvusringhäälingule väideti, et salvestised on hävitatud. See ei vasta tõele, kui seda ei ole just nüüd hiljuti tehtud. Andmekaitse Inspektsiooni juhi Viljar Peebu sõnul on avaliku sektori soov seada dokumentidele kaua kestvaid juurdepääsupiiranguid suuresti lollus, laiskus ja lohakus. Aga mugavus ja töömahukus ei tohi olla juurdepääsupiirangute seadmisel määrav.
Ka õiguskantsler Ülle Madise nentis oma eilses sõnavõtus, et Eesti tundub liikuvat käsu- ja keeluühiskonna poole. Ühiskond muutub sellest aga nõrgemaks ja pettunuid tuleb iga uue keelu tõttu üha juurde. See puudutab ka avalikustamise keeldu. Eestis on hakatud riigisaladuse katet kasutama liiga kerge käega ning nii takistatakse suurt avalikku huvi äratavates küsimustes tõe ilmsiks tulekut. Ka VEB Fondi materjalid ei jõudnud kriminaaluurimiseni just aastaid kestnud varjamise tõttu Eesti Pangas ja seetõttu, et kapo ei reageerinud kuriteokahtlusele, kui üks VEB Fondi kreeditoridest andis teada võltsitud kirja olemasolust.
Eesti taasiseseisvuse 25 aasta jooksul oleme näinud mitmesuguseid häbiväärseid erakondade ja nende liikmetega seotud seiku, samuti erinevat suhtumist ja aktiivsust konkreetsete probleemidega tegelemisel sõltuvalt sellest, kas tegu on koalitsiooni või opositsiooniga. Ka kõnealust teemat on koalitsioon püüdnud vaiba alla pühkida. Kui 2004. aastal, mil VEB Fondi auditeerimise teema oli üleval siinsamas saalis, oleks Riigikogu andnud Riigikontrollile ülesande auditeerida VEB Fondi, saanuks politsei alustada kriminaalmenetlust – siis ei olnud hiljem avastatud eksimused veel aegunud. Seda aga ei tehtud. Auditeerimisele olid vastu needsamad erakonnad, kes eelmisel nädalal hääletasid põhiseaduskomisjonis VEB Fondi uurimiskomisjoni materjalide avalikustamise vastu. Komisjoni salvestiste ja muude uurimismaterjalide avalikustamine on oluline, kuna juhtumil on kuriteotunnused ning tekitatud on finants- ja mainekahju nii riigile kui ettevõtetele. Ärgem unustagem, et õhus ripub ka oht, et riik peab fondi kreeditoridele tekitatud kahju kompenseerima. Terve rida ettevõtteid on pöördunud selles asjas Euroopa Inimõiguste Kohtusse ja nõue on 300 miljonit eurot. Algul ei tahetud ka nende advokaadile asjaomaseid andmeid avalikustada, kuid tuginedes avalikule huvile seda siiski tehti. Nii et kõike saab avalikustada, kui on soovi.
Uurimiskomisjonile saadetud kapo kiri, kus on ära toodud 20 miljonit dollarit saanud või võtnud isiku või isikute nimed, on 50 aastaks salastatud. Sellelt kirjalt salastatuse mahavõtmise taotluse esitas uurimiskomisjon eesotsas Rainer Vakraga nii kaitsepolitseile kui ka siseminister Hanno Pevkurile. Mõlema asutuse vastused olid negatiivsed. Ma tõesti ei mõista, miks varjatakse kurjategijate või kahtlusaluste nimesid. Milline ühiskondlik kasu sellest võiks tõusta?
Uurimiskomisjoni salvestiste ning Kaitsepolitseiameti kirja salastamine murendavad ühiskonna usaldust riigi institutsioonide vastu ja süvendavad umbusku, kas aus õigusemõistmine ning tõe jaluleseadmine on Eestis võimalik. On elementaarne, et kõik riigi elus esile kerkinud küsitavused tuleb ära klaarida ning lõpuni välja selgitada. Esmane vastutaja selle eest on see saal siin ehk teie, lugupeetud rahvasaadikud! Kui rahva hulgas või siin saalis on küsimusi teatud asjade kohta, siis tuleb nendele leida vastused, mitte asi kalevi alla lükata ja salastada. See on oluline nii Riigikogu maine, riigi esindajate usaldusväärsuse kui ka ühiskonna sidususe seisukohalt. Avalikkus soovib saada vastuseid VEB Fondiga seotud küsimuste kohta.
Sündmustest on möödas umbes 20 aastat ja seetõttu ei kahjusta teabe avalikuks tulek Eesti julgeolekut mingilgi viisil. Kahtlemata ei ole salvestiste avalikustamine väheoluline seoses käimasolevate presidendivalimistega, sest VEB Fondis toimunuga on otseselt seotud ka presidendikandidaat, tolleaegne Eesti Panga juht ja fondi nõukogu liige Siim Kallas, kes väidetavalt paljusid asju enam ei mäleta või ei tea. Riigikontrolör Alar Karis ja peakontrolör Tarmo Olgo on nentinud, et mäluga ongi paljudel VEB Fondiga seotud ja skeemile valgust heita võivatel isikutel tõsiseid probleeme. Lisaks sellele on nii Eesti Pangast kui ka mujalt kaduma läinud hulk dokumente, sh Riigikontrolli VEB Fondis tehtud auditite kohta.
Hiljuti avaldatud Toomas Kümmeli raamatus VEB Fondi afääri kohta on nimeliselt välja toodud isik, kes oli raha väljavõtja: Igor Kostikov investeerimisfirmast AVK. Kostikov on olnud kõrgetes riigiametites Venemaal ja seotud FSB-ga. See on juhtlõng, mida mööda jõuaksime Eesti Panga petukirjaga alustatud VEB Fondi tehingute tegeliku taustani ja selleni, kuhu ja kelle kätte raha jõudis. Paraku tõdeb Kümmel, et tema kui ajakirjaniku käed jäävad lühikeseks. Pikendagem siis neid käsi! VEB Fondi uurimiskomisjoni lindistuste ja muude materjalide salastamise mõte kadus just selle info ja paljude teiste andmete avalikuks toomisega Kümmeli poolt. On tõenäoline, et salvestistel võib olla ka sellist informatsiooni, mida lõppraporti koostamisel ei osatud oluliseks pidada, kuid mis koos uue informatsiooni ilmsiks tulekuga heidaks täiendavat valgust kõnealusele afäärile. Tegemist oli võltsimise, petmise, varguse, varjamise ja korruptsiooniga ehk teisisõnu jultunud ja räige kuriteoga. Kuid kedagi ei saa kurjategijaks nimetada, sest mitte kedagi ei ole selles kuriteos süüdi mõistetud ja ilmselt ei mõistetagi, kuigi igale Eesti tööealisele elanikule tekitati sellega 900-kroonine kahju.
Olgugi et need asjad on nüüdseks aegunud, tuleb selle afääri toimepanijad valguse kätte tirida ainuüksi selleks, et sellistel isikutel ei oleks võimalik ausat nägu tehes kõrgetel kohtadel edasi istuda ja kandideerida veelgi kõrgematele kohtadele, näiteks presidendiks. Nii nemad kui nende kaasosalised tuleb panna häbiposti, et sellistel inimestel ei oleks karistamatuse tunnet ja et niisugused asjad ei saaks enam korduda. Arvestada tuleb ka seda, et salastatuse looriga varjatud isikud Venemaalt on millegipärast asjast vaikinud ja see eeldab kergesti šantažeeritavust. See kujutab Eestile otsest julgeolekuriski ja on kogu selle kaasuse juures äärmiselt tõsine ja murettekitav aspekt.
Põhjendamatu salastamine õõnestab ühiskonna usaldust riigi esindajate institutsioonide vastu. See ei sobi kokku demokraatia ja avatuse printsiibiga. Usalduskriis ning lõhe inimeste ja võimulolijate vahel on niigi selgelt hoomatav. Seda usalduse kaotust on aga võimalik kompenseerida info avalikustamise ja aususega, tõe ilmsiks toomisega. Vastasel korral ei tasu imestada, kui öeldakse, et kogu riigi ladvik on korrumpeerunud, et valitsus ja Riigikogu aitavad kaasa varjamistegevusele, mille abil Eesti Panga ja VEB Fondi võltsingute autorid ja raha väljapetjad on lootnud vastutusest pääseda.
Ma loodan, et Riigikogu otsustab uurimiskomisjoni materjale avalikustades tõestada, et see ei ole nii. Isikute privaatsusõiguse ja isikuandmete kaitse vajadus ei kaalu nii tõsise juhtumi puhul üles avalikkuse huvi ja ühiskondlikku kasu. Komisjon loodi ikkagi eesmärgiga saada selgust Eesti Panga saladuses hoitud finantsmahhinatsioonides ja võltsimistes. Miks peaks neid materjale siis avalikkuse eest varjama? Pealegi on õigusliku aluseta või valel alusel salastamine väärtegu. Muuseas, kuni aastani 2015 oli see kuritegu, nüüd on väärtegu. Kelle huvides? Kui kellelgi midagi valguskartvat varjata ei ole, siis miks mitte olla nõus juurdepääsupiirangute tühistamisega? Seda saab teha Riigikogu oma otsusega. Seda saate teha teie, lugupeetud kolleegid! Aitäh!