Austatud istungi juhataja! Lugupeetud Riigikogu liikmed! Täna esitlen teile Eesti Panga 2015. aasta kokkuvõtet. Annan ülevaate euroala majandusest ja rahanduspoliitikast ning räägin Eesti majandusest ja keskpanga tegevusest möödunud aastal. Needsamad mõtted on kirjas ka aastaaruande eessõnas. Mul on hea meel, et saan teie ees rääkida Eesti Pangast just täna, mil on Eesti Panga 97. sünnipäev. 1919. aasta 3. mail kanti Eesti Panga pearaamatust läbi panga põhikapital 10 miljonit marka ning jooksevkontole võeti vastu esimene summa – seega Eesti Pank alustas oma tegevust. Enne ülevaate juurde minemist aga tahan teid veel kord tänada, et te andsite loa suurendada Eesti Panga reservkapitali. Riigikogu otsuse tulemusena on keskpanga kapital nüüd tugevamatel alustel.
Alustan aga euroala rahapoliitikast ja majandusest või õigemini pigem maailmamajandusest. Nii Eestis kui euroalal ei saa me üle ega ümber laiemast keskkonnast. Olukord ei ole praegu väga kiita, maailmamajandusel pole kõige paremad päevad. IMF ütleb, et maailmamajandus võiks sel aastal kasvada umbes 3,2%, see on ajalooliselt küllalt väike kasvutempo. Riskid on suurenenud, mõned riskid on juba realiseerunud. Vaatame vaid markantsemaid näiteid, näiteks mis on juhtunud Venemaal, Brasiilias, aga ka Hiinas, kus tegelikult on riskid üleval ja väga palju laenurahal elatud. Hiina proovib uuele kasvumudelile üle minna, see aga ei ole sugugi ilma riskideta. Türgi, Indoneesia ja mitmed teised riigid – neil ei lähe väga hästi. Üks põhjus on toorme hindade päris suur langus. Me mõtleme kõige rohkem nafta või energia hindadele, aga kui me mõtleme laiemalt toormele, olgu selleks metallid, toiduained või mis iganes, siis võib öelda, et viimase poole aasta jooksul on need toorme hinnad langenud umbes poole võrra. Mõnele on see suureks õnnistuseks – mõtlen neid, kes säärast tooret tarbivad –, aga nendele, kes seda toodavad, on see õnnetuseks. Maailmas, nii Euroopas kui ka Euroopa lähistel, on tekkinud geopoliitilised riskid: terrorismi esiletõus, põgenikekriis jm. Need võivad suurendada ebakindlust ja ebamäärasust ning see võib perspektiivi arvestavaid investoreid kallutada investeeringuid edasi lükkama. Kolmas globaalne tegur on reformide vähesus. Ma arvan, et kui toorme hinnad olid kõrged, raha oli odav, siis kuidagi tundus, et kõik läheb hästi ilma reformideta. Nüüd, kui need trendid on muutunud, on ilmnenud, et võib-olla oleks pidanud neid reforme natuke rohkem ette võtma. Aga see on tagantjärele tarkus.
Tulles euroala juurde, võiks alustada positiivsest. Seda on minu arvates päris palju. Töötaolek, töötuse näitaja on pidevalt vähenemas. Pangad on hakanud rohkem laenama. Majandus kasvab praegu veidi kiiremini, kui võiks eeldada. Esimeses kvartalis nägime, et euroala majandus kasvas 0,6%, mis oli küllaltki ootamatu kasvutempo. Jaemüügi mahud kasvavad. Pangad on tugevamatel alustel kui mõni aasta tagasi. Isegi kui me vaatame eelmise suve Kreeka kriisi ja nakkusohtu, mis valitses mõni aasta tagasi – tundus, et kui ühes riigis läheb halvasti, siis see võib kanduda üle teistesse riikidesse –, siis vähemalt eelmise suve kogemustele toetudes võib öelda, et see nakkusoht on oluliselt vähenenud.
Probleemide juurde tulles räägin ainult kahel teemal. Esimene on inflatsioon. Tegelikult keskpankurite perspektiivis on probleemiks nii liiga kõrge inflatsioon kui ka liiga madal inflatsioon. Paljudes suurtes riikides on keskpankurid kõik ühel või teisel põhjusel jõudnud järelduseni, et keskpikas perspektiivis võiks inflatsioon olla kusagil natuke alla 2%. Praegu on inflatsioon euroalal 0%, viimasel kuul oli see isegi –0,2%. Keskpankuritena me näeme, et praegu võiks inflatsioon olla natuke kõrgem. Meile on tegelikult mandaat aluslepingute kaudu ette antud ja seetõttu peaks pingutama, et see näitaja oleks natuke suurem. Väga paljud tegurid aga raskendavad seda. Me näeme, et toorme hinnad on langenud. Iseenesest me võib-olla rõõmustame selle üle, ent kui see peaks süvenema ja me satume niisugusse olukorda, et hinnad langevad edasi ja siis hakkavad ka palgad langema, siis see ei ole trend, mida me tahaksime näha.
Selle vastu on Euroopa Keskpank astunud väga mitmeid samme. Võib-olla kõige rohkem on räägitud varaostuprogrammidest: kahe aastaga ostavad keskpangad kokku 1,7 triljoni eest võlakirju. Eesti Pank ostis neid mullu 1,2 miljardi eest ja tänavu lisandub veel paari miljardi eest vara. Nii et rahapoliitika on praegu väga ekspansiivne. Suuremahulised varaostud hoiavad intressimäärasid madalal. Me näeme, et väga mitmes riigis on intressimäärad ka valitsuse võlakirjadel juba miinuses ja paljudes riikides on intressimäärad madalamad kui näiteks Ameerika Ühendriikides. Need lühiajaliselt toetavad majandust. See peaks kedagi kusagil stimuleerima: kes varem ei oleks investeerinud või tarbinud, hakkab seda nüüd tegema. See peaks nõudlust suurendama ja inflatsiooni natukene kõrgemale tõstma.
Ma arvan, et need sammud toetavad ka Eesti majandust. Vahest tekib mure, et kui meie oma vara väga ei osta, kas see raha ikka meieni jõuab. Ma arvan, et Euroopa finantsturg toimib ühendatud anumate põhimõttel. See ei ole nii, et kui raha kulutatakse ühes kohas, siis ta jääb sinna, ja kui seda seal ei kulutata, siis ta sinna ei jõua. Ühendatud anumate põhimõte ütleb, et raha otsib ikka tootlust ja kui meil miskipärast peaksid intressimäärad jääma kõrgeks, siis kusagilt raha siia ikka liigub.
Teine asi on see, et väga mitmed meie laenud on seotud euriboriga ja kui euribor langeb – see ei sõltu sellest, mida meie siin teeme, vaid sellest, mida kogu Euroopas tehakse –, siis me võidame selle kaudu. Kui meie rahapoliitika ja teise piirkonna rahapoliitika koosmõjul peaks valuutakurss kuidagi muutuma, siis me tunneme seda. Selles mõttes see mõjutab euroala laiemalt. Ma arvan, et tasuta lõunaid pole – see võib lühikest aega turgu stimuleerida, aga pikemas perspektiivis võib see tekitada mullistamise ohtusid. Kui investorid näevad, et intressimäärad on väga madalad, siis hakkavad nad sihtima, tootlust otsima ja investeerima väga riskantselt. See võib varem või hiljem kätte maksta. On ka see mure, et kui valitsustele on elu väga lihtsaks tehtud ja raha tuleb odavalt kätte, siis võib-olla nad varem oleksidki mingi reformi ellu viinud, aga nüüd ei ole selleks otsest vajadust ja valitsused lükkavad reforme edasi. Nii et keskpangad saavad lühiajaliselt turgu stimuleerida, pikaajaliseks stimuleerimiseks on vaja majanduskasvu, Euroopa Liidu ja enda reeglitest kinnipidamist, paindlikkust ja muudki.
Mis puutub Eesti majandusse, siis ilmselt me mõtleme, et majandus on mingil määral teelahkmel. Näitajad on väga vastuolulised. Kui me vaatame põhinäitajat ehk majanduskasvu, siis eelmisel aastal oli see 1,1%. Päris väike number tundub olevat. Riigi varasemate kogemuste taustal, selle taustal, millega me oleme harjunud, tundub see väike. Seega on mure majanduse käekäigu pärast igati põhjendatud. Me sõltume oma majanduses rahvusvahelisest majandusruumist. Kui euroalal ei lähe hästi, Venemaal ei lähe hästi, Soome majandusel ei lähe hästi jne, siis see mõjutab meid. Mõned sektorid kannatavad, kui nafta hinnad on madalad – vähemalt meie energeetikasektor kannatab. Venemaa sanktsioonide tõttu kannatavad näiteks transiit ja turism. Nii et kõik, mis meie ümber toimub, mõjutab meie käekäiku. Me seda ei kontrolli, aga kindlasti, kui Eesti majandus on paindlik, siis suudame leida alternatiivseid turge ja tööturg toimib, nii et saame hakkama.
Samal ajal näeme muret tekitavaid signaale. Praegu on see, mis toimib väga hästi, seotud töövõtjate ja jaemüüjatega, vähemalt kui me vaatame kasvutemposid. Palgad kasvavad, tööhõive on suur, töötaoleku näitaja on madal, inflatsiooni ei ole, mis tähendab, et reaalpalgad kasvavad. See kõik väljendub jaemüügi väga kiires kasvus. Nii et see osa majandusest edeneb silmanähtavalt, kui sa ringi vaatad. Aga muret tekitab see, et pilt nendest teguritest, mis viiksid pikemas perspektiivis edasi – need on investeeringud, kasumlikkus, eksport, tootlikkus –, ei ole nii positiivne. Ja need tegurid on kõik omavahel seotud.
Üks lahkheli, mida me kõige rohkem toonitame, on see, et palga kasv ja tootlikkuse kasv ei ole praegu tasakaalus. Tahame, et palgad kasvaksid võimalikult kiiresti, aga samas me ei taha, et nad kasvaksid nii palju kiiremini kui tootlikkus. Varem või hiljem väheneb kasumlikkus ja kui ettevõtted ei ole enam kasumlikud, siis neil ei ole ressurssi investeerida. Pangad ei anna neile ka enam laenu ja seetõttu on pikemaajaline kasvupotentsiaal väiksem. Nii et kui me vaatame oma prognoosi, siis ideaalis me pigem vaatame tulevikku ikka suhteliselt optimistlikult. On võimalik niisugune pehme maandumine, et palga kasvutempo, mis on natuke üle 6%, tsipa väheneb. Ja kui samal ajal maailmamajandusel läheb paremini ja kui meie tootlikkus kasvab, siis meie nominaalne majanduskasv võib kiireneda, eelmärgitud tasakaalustamatus kaob ja me suudame leida uue tasakaalupunkti. Me oleme siiski suhteliselt optimistlikud ja arvame, et see potentsiaal on meil olemas. Meie tööviljakus on praegu umbes 65% Euroopa keskmisest. Seda on kindlasti võimalik kasvatada. Eesti ettevõtetes on masinaid ja seadmeid eurodes mõõdetuna töötaja kohta 40% vähem kui näiteks Saksamaal või Soomes. Nii et meil peab olema potentsiaali rohkem investeerida.
Lõpetuseks tulen riigi rahanduse juurde. Meie hinnang tänavuse kohta on, et Eesti valitsus on eelarvet tasakaalus hoides käitunud kiiduväärselt. Me ei räägi siin kulude üldmahust ja tulude üldmahust ega ühestki struktuurist, et kas selle peale või teise peale raha õigesti või valesti kasutatakse. Me räägime ainult tasakaalust praeguses olukorras, kus me näeme, et tööturul valitsevad pinged. Me ei näe praegu põhjust hakata majandust ulatuslikult stimuleerima. Sellistes tingimustes, kus mitmed ettevõtted on juba piiri peal oma kasumlikkusega ja kus palgad hakkavad palju kiiremini kasvama kui tootlikkus, võivad ettevõtted hakata pankrotistuma. Seal peab alati proovima leida seda tasakaalupunkti. Nii et me näeme jälle, et pigem on vaja keskenduda struktuursetele reformidele, mis annaksid kiiremale palgakasvule tugeva vundamendi.
Lõpetuseks Eesti Panga enda tegevusest. Meie eesmärk on teha oma tööd hästi ja olla selle juures tõhus. Ma arvan, et tõhusus on ka osa meie usaldusväärsusest – kui me ei oleks tõhusad, siis meie legitiimsus kannataks. Siin on palju räägitud riigireformist ja oma arust me Eesti Pangas oleme sellega juba tegelenud. Pikka aega on Eesti Pank vähemalt oma isikkoosseisu poolest olnud Euroopa Liidu väikseim keskpank. Meil on umbes 230 töötajat. Kui vaadata meist palju väiksemaid riike, nagu Küpros, Malta, Luksemburg, siis seal on umbes 300 töötajat. Kui vaadata lõunanaabreid Lätit ja Leedut, siis seal on umbes 600 töötajat. Võib alati mõelda, kas teised töötavad tublimalt, aga meie oleme konkurentsitult kõige väiksema isikkoosseisuga keskpank ja viimase nelja aasta jooksul on meie eelarvekulud osakaaluna Eesti SKT-s vähenenud umbes kuuendiku võrra. Kuuendik nelja aasta jooksul ei ole revolutsioon, aga samal ajal oleme võtnud uusi ülesandeid ning kasvavate ülesannete juures vähendada oma osakaalu Eesti majanduses kuuendiku võrra – julgen arvata, et see on siiski mingi saavutus. Aga see ei ole olnud meie põhieesmärk. Põhieesmärk on ikka rahapoliitika, eelkõige euroala rahapoliitika, millest ma juba rääkisin.
Teine asi, millest ma tahan rääkida, on finantsstabiilsuse tagamine. Mullune peamine arengusuund oli meil nn makrofinantsjärelevalve tööriistakasti loomine. Mõni aasta tagasi teie andsite meile selle mandaadi, et Eesti Pank on nn makrofinantsjärelevalve asutus Eestis. Kui te mäletate eelmist buumi, siis nüüd me lahkame, mis siis juhtus. Üks asi oli kindlasti see, et meil ei olnud piisavalt instrumente, seismaks vastu meeletule laenubuumile. See ei ole ainult meie kogemus, see on väga mitme riigi järeldus kriisist, et oleks vaja täiendavaid instrumente. Nii et kahe viimase aasta jooksul olemegi loonud seda tööriistakasti.
Me oleme kehtestanud nelja liiki meetmeid. Üks on süsteemse riski puhver, teine on vastutsükliline kapitalipuhver, kolmas on nõuded eluasemelaenudele ja neljas, mille me kavatseme 1. augustist kehtestada, on nn süsteemselt oluliste pankade kapitalipuhver. Me oleme määratlenud, et kaks panka Eestis on süsteemselt olulised: Swedbank ja SEB. Nendele me kavatseme kehtestada veidi kõrgemad kapitalinõuded kui väiksematele pankadele. Ma arvan, et me oleme neid instrumente loonud sellisel moel, et need ei ole alguses piiravad – me ei näe praegu põhjust seista vastu laenubuumile. Me tegelikult näeme, et pangad käituvad küllaltki ootuspäraselt ja positiivselt, et nad siiski kasvatavad oma laenuportfelli mõõdukalt. Mingisugust laenubuumi ei ole veel tekkinud. Nii et laenukasv ei ole liiga aeglane ega liiga kiire ja selles kontekstis ei ole vaja praegu kaaluda mingeid vastumeetmeid. Aga kui me mõne aasta pärast näeme, et on tekkinud riskid, et intressimäärad on madalad ja palgad tõusevad, siis varem või hiljem kas laenupakkuja või võimalik laenuvõtja ütleb, et ma hakkan laenu võtma. Ja kui see muutub massiliseks, siis on võimalik, et meil tekib uus laenuralli ja sellele me tahaks hiljutiste kogemuste põhjal olla valmis vastu seisma, kui selleks tekib vajadus.
Sellised asjad on juba kirjas, et me oleme emiteerinud, ja ma arvan, et me tagame sularaha korraliku kättesaadavuse. Me emiteerisime uue 20-eurose, mis on paremate turvamärkidega. Arvelduste valdkonnas me oleme võtnud kaardimaksete süsteemi enda järelevaatamise alla ja proovime töötada selle nimel, et arvelduste kiirus Eestis paraneks. Veel jätkus meil tegevust kvaliteetse statistika tootmise, välisreservide, investeerimise ja valitsuse nõustamise alal. Euroala rahapoliitika kontekstis meie bilansimahud kasvavad ja selle võrra meie riskid ka kasvavad, nii et me näeme, et puhvreid ja reserve oleks vaja pigem kasvatada.
Ja lõpetuseks. Eelmisel aastal me teenisime natuke üle 30 miljoni euro kasumit, millest keskpank eelmisel nädalal andis umbes 7,5 miljonit riigieelarvesse. Kokku on taasiseseisvuse ajal riigieelarvesse kantud 141 miljonit eurot. Eelmisel aastal me rääkisime Eestis ja Euroopas palju sellest, kas senine majandusmudel töötab. Ma olen veendunud, et majanduse pikaajalise heaolu põhialused on ikka samad. Meie kasv viimase 25 aasta jooksul on olnud küllaltki muljetavaldav ja oleme mõnele riigile järele jõudnud. Ma arvan, et kui me vaatame ostupariteete, siis meie sissetulekud on suuremad kui Kreekas ja umbes sama suured kui Portugalis. Nii et ettevõtjate ja riigi majandusliku turvatunde tagavad siiski piisav konservatiivsus rahandusküsimustes, usaldusväärne majanduspoliitika ning valmisolek teha ebamugavaid ja vajalikke reforme. Tänan teid tähelepanu eest ja hea meelega vastan teie küsimustele!