Austatud Riigikogu esimees! Lugupeetud Riigikogu liikmed! Peagi lõppeval aastal on olnud diskussiooni epitsentris teadus- ja arendustegevuse valdkonna rahastamine. Otsitud on ka võimalusi, kuidas saaksime suurendada Eesti teadus- ja arendustegevuse ning innovatsiooni reaalmõju ühiskonnale ja majandusele. Loomulikult on rahastamismudelitel oma roll, kuid raha vähesusest suurem probleem on, kuidas ja mida me sellega peale hakkame.
Järgmisel aastal liigub riik oma lubaduse täitmise poole ning annab teadus- ja arendustegevuse riigieelarveliseks rahastamiseks ligikaudu 1% SKT-st. Me ei ole veel päris 1% juures, aga liigume sinnapoole. Innovation Union Scoreboard paigutas meid sel aastal Euroopa Liidu riikide seas 13. kohale, seega oleme saavutanud ühe koha võrra parema tulemuse kui eelmisel aastal. Innovatsiooni rahastamise ja riigi toe kriteeriumi poolest oleme tõusnud esikohale, aga majanduslike mõjude hinnangu 22. koht ei erine kuigi palju viimaste aastate positsioonist.
Eesti peab teadus- ja arendustegevuse ning innovatsiooni sotsiaal-majandusliku mõju suurendamiseks õppima senisest paremini teadusraha sihtima. Seetõttu on Haridus- ja Teadusministeerium alustanud Eesti teadussüsteemi rahastamise analüüsi. Eesmärk on töötada välja tasakaalustatud rahastamismudel, mis tagaks Eestile oluliste teadusasutuste, uurimissuundade ning teaduspädevuse säilimise ja arengu. Samavõrd tähtsaks pean ka teaduskogukonna valmisolekut koostööks ettevõtjatega. Uuenev rahastamismudel peab seda soodustama. Aasta alguses kiideti siin saalis heaks teadus- ja arendustegevuse ning innovatsiooni strateegia aastateks 2014–2020. Augusti lõpus kinnitas valitsus rakendusplaani, millega suunatakse kuni aastani 2017 teadusvaldkonda 588 miljonit eurot. Kolmas "Teadmistepõhine Eesti" seab esikohale riigi konkurentsivõime ja elanike heaolu kasvu teadus- ja arendustegevuse ning innovatsiooni potentsiaali kasutamise kaudu. See tähendab, et teadus peab olema tipptasemel ja andma senisest nähtavama panuse ühiskondlike proovikivide lahendamisse ning olema partneriks ettevõtjatele.
Nutika spetsialiseerumise metoodika rakendamine kasvuvaldkondade leidmiseks, samuti toetusmeetmete kujundamiseks on otsene lahendus ettevõtluse ja teaduse koostöö tõhustamiseks. Selleks planeeritud euroraha teravik on suunatud ettevõtjate ja teadlaste koostöömudelite arendamisele. Nutika spetsialiseerumise kasvuvaldkondades käivitatakse kõrghariduse erialastipendiumid, toetatakse rakendusuuringuid ja tehnoloogia arenduskeskusi, võetakse innovatsioonimeetmeid ning viiakse ellu jätkuprogramm "Start-up Eesti". Nende tegevustega toetatakse majandusstruktuuri muutusi.
Peale nutika spetsialiseerumise on uues strateegias antud avalikule sektorile senisest sisulisem ülesanne valdkondliku teadus- ja arendustegevuse korraldamisel. 2015. aastal on teadus- ja arendustegevuse kulutusi planeeritud Haridus- ja Teadusministeeriumi ning veel kuue ministeeriumi eelarves, kogumahus 33,8 miljonit eurot. Kui liita juurde Haridus- ja Teadusministeeriumi panus koos 2014. aasta lisaeraldisega, kujuneb riigi rahastuse kogumahuks ligi 180 miljonit eurot, st 16 miljonit eurot ehk 9,8% enam kui lõppeval aastal.
Ministeeriumidelt eeldatakse peale rahalise panuse ka valdkondliku teadus- ja arendustegevuse tegevuskavade väljatöötamist. Tegevuskavade elluviimine tugevdab riigi rolli ühiskonna ja majanduse vajadustele vastava teadus- ja arendustegevuse tellija ning ka tarbijana. Teadus- ja arendustegevus on kasutamata võimalus mitmes valdkonnas. Eestis peavad teadus ja innovatsioon käima poliitika kujundamise ja elluviimisega käsikäes. See tähendab, et teadus peab aitama otsuseid teha, kuid olema ka partneriks nende realiseerimisel.
Hea näide on ravimivaldkond. Võitlus monopolidega või toetused ravimite ostmiseks on ainult osa lahendusest. Strateegiline tähtsus on tegelikult hoopis teadus- ja arendustööl, nagu tehakse koostööd Tartu Ülikoolis, selle kliinikumis ning Maaülikoolis transgeense tehnoloogia valdkonnas või teistes biogeneetikale, -keemiale ja ravimitehnoloogiale fookustatud teadusasutustes. Ühiskonna huvi on saada kaugemas perspektiivis tõhusamaid ravimeid soodsama hinnaga.
Ka e-residentsuse loomine on värske näide selle kohta, kuidas avalik sektor saab oma investeeringute ja tegevusega innovatsioonile hoogu anda. E-residentsuse tegemata jätmine oleks suurem viga kui selle projekti läbikukkumise kulud. Praeguseks on enam kui 13 000 registreerunud huvilist, kellest 60% on huvitatud oma ettevõtte siia toomisest või siin asutamisest. Isegi kui nendest ligi 8000 potentsiaalsest uuest ettevõtjast ainult osa oma plaani teoks teeb, on see tugev panus Eesti tulevasse majanduskasvu. Miks ei võiks Eesti olla tulevikus maailma väike- ja keskmise suurusega ettevõtete jaoks e-teenuste osutamise poolest sama mis Šveits ja Luksemburg või Delaware'i osariik oma nišis? Selle saavutamiseks on vaja veel üksjagu innovatsiooni – uute, kogu maailma jaoks atraktiivsete e-teenuste ja toodete arendust. E-residentsus annab ka Eesti ettevõtluse innovatsioonile hoogu, sest nutikas ettevõtja ei jäta ju lisanduvaid kliente püüdmata.
Head kuulajad! Kedagi ei tule ilmselt veenda selles, et teadus- ja arendustegevus ning innovatsioon peab olema Eesti konkurentsivõime tõstmise selgroog. Eesti on seadnud endale aastaks 2020 kaks suurt majanduspoliitilist eesmärki: tootlikkus töötaja kohta peab kasvama 80%-ni Euroopa Liidu keskmisest ning tööhõive 76%-ni vanusegrupis 20–64 eluaastat. "Efektiivsemad protsessid", "suuremat lisandväärtust loovad töökohad" ning "haritud ja terved inimesed" on märksõnad, mida mainime majanduse struktuuri muutustest rääkides. Kui 2011. ja 2012. aastal toimus Eesti teadus- ja arendustegevuse intensiivsuse kiire kasv, siis 2013. aastal moodustasid teadus- ja arendustegevuse kogukulutused SKT-st ootuspärase 1,74%. Varasem üksikute ettevõtete suur mõju statistikas neutraliseerus. Eelmisel aastal teadus- ja arendustegevusele kulutatud 326 miljonit eurot on Eestile siiski märkimisväärne saavutus. See ületab 2010. aasta kogukulutusi enam kui 100 miljoni euro võrra. Teadus- ja arendustegevuse kulutuste osakaalu tõus 3%-ni aastaks 2020 eeldab aga senisest mõjusamaid meetmeid ja tegevusi. Oodatav erasektori panuse kasv 2/3-ni kogukuludest ei tule ainult erasektori initsiatiivil. Riigi roll on tulla ettevõtjatele appi seal, kus on takistused, millest oma jõududega üle ei saa. Praegu nimetavad ettevõtjad sellistena vajalike inimeste puudumist ja rakendusuuringute suhtelist kallidust.
Ettevõtjad saavad tegeleda uurimis- ja arendustegevusega vaid siis, kui neil on selleks piisav finantsmuskel ning vajalike teadmiste ja oskustega inimesed. Selle aasta alguses käivitus tuumiktaristu toetusmeede, mille eesmärk on avada teaduskeskkond asutusevälistele osapooltele. Esimeses voorus välja jagatud 524 000 eurot on märk sellest, et ettevõtjad ja teised teadustaristu võimalikud kasutajad on sellist meedet kaua oodanud. Eestis on välisosalusega firmad sageli varmamad investeerima teadus- ja arendustegevusse. Nii näiteks on teadlaste ja inseneride hõive viimase seitsme aasta jooksul kahekordistunud elektriseadmete valdkonnas, kuid jäänud enam-vähem samaks neil tegevusaladel, kus prevaleerib kodumaine kapital. Riigi majandusarengu seisukohast on tähtis ka suure hõivega sektorite innovatsioonivalmidus.
Ilmekas näide arenguvõimalusest joonistub välja tööhõive ning uurimis- ja arendustegevusse panustava tööjõu statistika kõrvutamisel. Töötleva tööstuse panus tööhõivesse on Eestis teatavasti suurim, info- ja sidesektoriga võrreldes on vahe ligi kuuekordne. Vaadates täistööajale taandatult uurimis- ja arendustegevuse töötajate osakaalu, on vahe ligi kahekordne, seekord info- ja sidesektori kasuks. Teadlaste ja inseneride järelkasvu probleem on olnud pikalt riigi teaduspoliitika fookuses, kuid kahjuks ei ole leitud mõjusaid lahendusi. 2007. ja 2013. aasta võrdluses on teadlaste ja inseneride arv suurenenud 3690-st inimesest 4407-ni, ettevõtlussektoris 961-st töötajast 1383-ni. Tõsi, kasvukiirus on hea, kuid teadmistepõhise majanduse arenguks vajame enamat.
Oleme alustanud teadlaste karjäärimudeli väljatöötamist. Soovime tagada kõigile teadlastele motiveeriva teadlaskarjääri ja avada uksed noortele teadlastele. Esimeste sammudena on juba tehtud seadusmuudatus akadeemiliste töötajate tähtajatute töölepingute sisseseadmiseks ning doktorantide sotsiaalsete tagatiste loomiseks ja doktoranditoetuse kasvuks 10% võrra. Euroopa Liidu ühtekuuluvuspoliitika raames teadus- ja arendustegevuseks eraldatud 650 miljoni euroga tuleb kujundada meetmed, mis toetaksid ettevõtjaid ja aitaksid neil ületada teadusmaailmaga kokkupuutel ettetulevad takistused.
Eesti teadusasutuste uurimistöö keskkond soosib järelkasvu ja ettevõtluse arendusvajaduse realiseerimist. Siinsed laborid ja nüüdisaegne aparatuur ei ole kunagi varem olnud nii kõrgel tasemel. Euroopa Liidu tõukefondide toel välja arendatud teadustaristu loob hea eelduse nii tipptasemel teaduse kui ka rakendusliku suunitlusega teaduse tegemiseks. Seda tõestab viimasel seitsmel aastal märkimisväärselt kasvanud teaduspublikatsioonide arv ja mõjukus, aga ka patentide hulk.
Eestile jõukohaste taristuobjektide rajamisel on esmatähtis mõelda põhjalikult ja kriitiliselt läbi iga investeering ning otsida sünergiat rahvusvahelise teaduskogukonnaga. Riikliku tähtsusega teadustaristu arendamise pikaajalised vajadused Eestis määratleb teekaart, mis on sellel aastal uuendatud ja arvestab ka nutika spetsialiseerumise kasvualadega. Aastani 2020 planeerib Haridus- ja Teadusministeerium investeerida riikliku tähtsusega teaduse infrastruktuuri arendamiseks koos taotleja omafinantseeringuga ligi 31 miljonit eurot. Pärast kolme põhjalikku hindamisvooru jätkab teekaardi nimekirjas 18 objekti, välja jäi 13 objekti.
Rahvusvahelistes algatustes osalemine on Eesti teadusele saanud harjumuspäraseks tegevuseks. Meie teadlaste usaldusväärsus on leidnud tähelepanu Euroopa Liidu, OECD ja kogu maailma mastaabis. Välisrahastuse osakaal Eesti teaduses on küllaltki suur. Näiteks seitsmendas raamkavas on Eestist kokku osalenud 495 partnerit, kellele on eraldatud Euroopa Komisjoni raha enam kui 90,2 miljoni eurot.
Uue raamprogrammi "Horisont 2020" perspektiiv eeldab Eesti osalusvõimaluste läbimõtlemist rahvusvahelistes suuremahulistes teadusprojektides. Aasta lõpuks valmib Eesti Euroopa Liidu teadus- ja arendustegevuse ning innovatsiooni partnerluses osalemise strateegiline raamistik. Sellega seame põhimõtted ning tingimused, mis peavad olema täidetud riigi toetatavate teenuste rahvusvahelistumise projektide puhul.
Tunnustan kõiki, kes panustasid "Horisont 2020" läbirääkimistel Eesti põhieesmärkide saavutamisse. Tänu teile on meil tagatud juurdepääs osaluse laiendamise tegevustele, millest toetatakse partnerlust Lääne-Euroopa tugevate teaduskeskustega. Samuti saavutas Eesti võimaluse maksta teadlastele lisatoetust kuni 8000 eurot aastas, et kompenseerida riikidevahelisi palgataseme erinevusi.
Austatud Riigikogu! Pärast taasiseseisvumist on Eestis välja kujunenud tulemuslik, arenev teadus- ja arendustegevuse ning innovatsiooni süsteem. Mis võiks olla riigi kestlikkusele parem tagatis kui inimesed, kelle teadustöö tulemuste mõjukus on kasvukursil ning kelle saavutused pälvivad maailmas järjest enam tähelepanu. Maailma 1% enimviidatud teadlaste hulka kuulub 35 Eestis töötavat teadlast. Eesti on viimasel kümnel aastal avaldatud teadusartiklite viidatavuse poolest maailma riikide seas 26. kohal. Meie tugevamad valdkonnad on keskkond ja ökoloogia, taime- ja loomateadus, kliiniline meditsiin, molekulaarbioloogia ja geneetika, füüsika ning psühhiaatria ja psühholoogia. Rakenduslikust aspektist tulemusi hinnates võiksime loetelu jätkata veel mitme valdkonna esiletõstuga.
Rõhutan teadussaavutuste tähtsust ühiskonnale ja majandusele ning mul on hea meel, et samal arvamusel on ka oktoobris Teaduste Akadeemia uueks presidendiks valitud väljapaistev teadlane, Tallinna Tehnikaülikooli küberneetika instituudi lainetuse dünaamika labori juhataja Tarmo Soomere. Teadmisi, mida pakuvad akadeemia ja ülikoolid, tuleb kahtlemata väärtustada ning arvestada ühiskonna otsustusprotsessides. Tugev teaduskogukond oskab olla hea partner ning tunneb oma vajadusi ja võimalusi. Tugevusest kõneleb ka juuni alguses Riigikogus vastu võetud ja septembris jõustunud Tallinna Tehnikaülikooli seadus. Ilmselt juba enne seaduse loomist pidas enamik Eesti inimesi TTÜ-d riigi juhtivaks tehnikahariduse ja -teaduse ülikooliks. Tavakodaniku ja TTÜ vilistlaste vaatevinklist on oma seadus aga austusavaldus ning usaldusväärsuse tagatis. See annab ülikoolile laiemad õigused ja kohustused realiseerida kõrgetasemelist rahvusvahelist teadustegevust ning panustada ühiskonna arengusse innovaatiliste teenustega.
Ülikoolide samm alustada sisemiste reformide ja vastutusvaldkondade korrastamisega on kahtlemata tervitatav. Eestis on praegu kuus avalik-õiguslikku ülikooli, peale selle mitu rakenduskõrgkooli, eraõiguslikku kõrgkooli ja teadusasutust. Avaliku sektori kõrgharidus- ja teadusasutused annavad tööd kokku 9130 inimesele. Riigieelarvest rahastatakse 2014. aastal kõrgharidus- ja teadusasutusi kokku 327 miljoni euroga, mis moodustab umbes 4% riigieelarve kuludest. Skoop on rahvaarvu arvestades üsna lai. Minu hinnangul tuleks otsida võimalusi institutsionaalseks arenemiseks, mis parandaks ülikoolide ja teiste teadusasutuste võimekuse ning ühiskonna vajaduste kooskõla.
Selle aasta alguses otsustas Teadus- ja Arendusnõukogu tellida kriitilise raporti Eesti ülikoolide ja teiste teadusasutuste (sh rakenduskõrgkoolide) võrgu ja tegevussuundade kohta. Selle koostamise töörühma juht, TAN-i liige Gunnar Okk esitas novembri lõpus vahearuande. Mind ei üllata raporti reljeefne toon, selles räägitakse probleemidest ja lahendustest otsekoheste sõnadega. Käsitlemist leiavad teemad alates ülikoolide ja teadusasutuste praegustest eesmärkidest ning teaduse ja ettevõtluse koostöö takistustest, lõpetades optimaalse ülikoolide arvuga riigis. Põhijäreldusena kõlav seisukoht ütleb, et Eestil ei ole võimalik kuigi kaua jätkata ülikoolide ja teiste teadusasutuste arendamist printsiipidel, millest on seni lähtutud. Enamiku teadusasutuste majanduslik kestlikkus seatakse küsimärgi alla, sest nende likviidsusnäitajad on allpool kriitilist piiri. Eesti ülikoolide ettevõtluslepingute maht on umbes 20 miljonit eurot aastas, mis tähendab, et sisulises koostöös ettevõtjatega on arenguruumi. Eestis õpetatakse liiga paljudel erialadel, kus tegelikult puudub teaduslik kompetentsus. Ülikoolivõrgustiku arendamisel ei saa lahendada regionaalpoliitilisi probleeme.
Need on vaid mõned näited raportis kõlavatest järeldustest, millega on raske mitte nõustuda. Kas 351 bakalaureuse- ja rakenduskõrghariduse või 282 magistriõppekava on meile tõesti jõukohane? Kui kaua jõuame majandusraskustes teadusasutustele maksta toetusi õpilaste vähenemise tingimustes? Kas piisab, kui teha ettevõtjatega koostööd 20 miljoni euro eest? Valmiv lõppraport võiks olla järgmise valitsusliidu lähtepunktiks teadus- ja arendustegevuse ning innovatsioonipoliitika valdkonnas. Kuigi TAN-ile esitatud raport raputab soola haavadele, tuleb siiski tunnustada Eesti teaduskogukonna senist hakkamasaamist tihedas rahvusvahelises konkurentsis. Eesti ülikoolide, teadusasutuste ja rakenduskõrgkoolide rahastamisvõimalused jäävad märkimisväärselt alla Soome ja Rootsi ülikoolide ühe aasta eelarvele. Aalto ülikooli aastaeelarve on suurusjärgus 400 miljonit eurot, Karolinska Instituudil umbes 630 miljonit. Meie võimete punane joon on madalamal.
Leian, et tõhusate ja kiirete muudatuste võti on Eestis poliitikute käes. Meie ülesanne on langetada strateegilisi valikud, mis tagaksid ühiskonna vajadusi ja võimalusi arvestava teadus- ja arendustegevuse ning innovatsioonivaldkonna arengu. Arusaadav, et ümberkorraldused põhjustavad tihti segadust ja rahulolematust, kuid tolmu langedes peavad jääma Eestisse tugevad ülikoolid ja teadusrühmad, kes teevad tasakaalustatud kvaliteetset teadust, millest ühiskonnal on kasu.
Lugupeetud Riigikogu! Uue tõukefondide perioodi meetmed avatakse peagi. 2015. aasta lõpuni saame kasutada ka eelmise perioodi jääke. Uute meetmete kujundamisel paneme senisest suuremat rõhku teadus- ja arendustegevuse ning innovatsiooni sotsiaalmajandusliku mõju suurendamisele, sh nutika spetsialiseerumise kasvuvaldkondade toetamisele. Meetmete arvu ja killustumist oleme püüdnud vähendada, ühendades neid enam toetuspakettideks. Eesti senine teaduspoliitika on aidanud meil tõusta maailma tippude seltskonda. Sprindi oleme kindlalt võitnud, kuid maraton veel kestab. Minu soov on, et sellest saaksid kasu ka ettevõtjad ja Eesti ühiskond laiemalt. Alus- ja rakendusuuringute ning tehnoloogiasiirde vaheline tasakaal tuleb paika saada. Selle saavutame muutustega rahastamis- ja mõttemudelites ning otsustuskindlusega. Tänan Riigikogu senise hea koostöö eest teadus- ja arendustegevuse ning innovatsiooni valdkonna arendamisel! Aitäh teile!