Head kolleegid! Mina lähtun oma elus ideaalidest. Muidugi ma tean ja näen, mis toimub meie ümber, aga sihte tuleb seada ikka ideaalidest lähtuvalt, ideaalid peavad olema ka siin saalis õigusloomega tegeldes. Kui lähtuda sellest, et lapsel on armastavad ema ja isa ning teda pole vaja kellegi ega millegi eest kaitsta, et me oleme valmis pidama perekonda pühaks ning vajaduse korral perekonda aitama, siis see eelnõu, mida mõni on nimetanud maailma parimaks, ei kannata kriitikat. Selle eelnõuga teeme lastekaitses hulga samme edasi, aga ühiskondlikus mõttes on need sammud vastupidises ehk vales suunas. Selle eelnõu ideoloogiline telg on väärakas. Meie siin ja mitte ükski valitsus pole pärast Eesti taasiseseisvumist teinud midagi selleks, et perekond – meie ühiskonna püsimise ja kasvamise alus – oleks kaitstud ja au sees. Täna arutatav eelnõu tekitab vägisi paralleeli vähem kui kuu aja eest vastu rahva tahtmist vastuvõetud kooseluseadusega. Siis räägiti, et kelleltki ei võeta midagi ära. Võib-olla mõned eelnõu toetajad ka uskusid seda. Aga õudsem on see, et kooseluseadus ei andnud kellelegi ka midagi juurde, tekitas vaid ühiskonnas palju paksu pahandust. Nõndasama juhtub lastekaitseseadusega.
Lastekaitseseaduse praegune redaktsioon võtab lapselt ema ja isa ning annab talle vastu last kasvatava isiku. Esialgu võib-olla ei tundugi see nii õudne, aga me peame mõistma, et iga sogane definitsioon kergitab järgmise probleemi ega too lahendusi. Me võime aborti nimetada abordiks või nii, nagu see tegelikkuses on, sündimata laste tapmiseks – sisu jääb aga samaks. Mõtteviis aegapidi muutub, peame seda tunnistama. "Tolgendamisest", mis on selgelt halvakõlaline sõna, on saanud "hängimine", mida enamik peab juba normaalseks. Meid ei häiri kusagil hängivad lapsed. Nad on kellegi omad ja meil pole probleemi. Tegelikult on häda ju suur, aga meid see ei huvita. Me ei räägi täna siin sellest, kuidas neid aidata, vaid arvame, et nad vajaksid kaitset. Head kolleegid! Nemad nagu mitmed teisedki lapsed vajavad ennekõike tähelepanu, hoolt ja abistamist, alles siis kaitset. Me peame mõtlema, kuidas aidata lapsi ja perekondi, kus nad kasvavad. Seaduses peaks olema selge sõnaga defineeritud "abivajav laps" ja "hädaohus olev laps", aga me tegeleme seal hoopis teiste küsimustega.
Esiteks loob eelnõu arusaama, justkui tuleks lapsi kaitsta nende vanemate eest. Luuakse nägemus vastandlikust suhtest laste ja vanemate vahel ning siis kujundatakse regulatsioon, millega tagada riigi abi nõrgemale poolele ehk lapsele. Eelnõu kannab eneses sotsialistlikku mentaliteeti, mille kohaselt riik üha enam sekkub vanemate õigusesse kasvatada oma lapsi ja hoolitseda nende eest. Vanemad taandatakse positsiooni, kus nende loomulikku õigust oma lapsi kasvatada ja nende eest hoolitseda hakatakse käsitlema riigi antud privileegina. See on nähtav ka tõsiasjast, et algul puudus lastekaitseseaduse eelnõus viide põhiseaduse §-s 27 sätestatud põhimõttele, mille kohaselt on vanematel õigus ja kohustus kasvatada oma lapsi ja hoolitseda nende eest. Samuti puudus eelnõust viide seonduvale printsiibile, et lapse arengu ja kasvamise loomulik keskkond on perekond. Igal juhul ei ole uue lastekaitseseaduse eelnõus endiselt mitte sõnagi loomulikust õigusest emale ja isale. "Ema" ja "isa" on sõnad, mida lastekaitseseaduse eelnõus ei mainita mitte kordagi.
Eelnõust on välja jäänud mitmed kehtivas lastekaitseseaduses sisalduvad asjaolud, olulised põhimõtted, mis jaatavad selge sõnaga mitte üksi lapse õigusi, vaid ka tema kohustusi. Lapse kohustuste väljatoomine eelnõus on oluline, mõistmaks tasakaalustavat konteksti, mille raames tuleb lapse õigusi tõlgendada. Ilma lapse kohustuste selge väljatoomiseta võib juhtuda, et seadust hakatakse väärtõlgendama, nagu see, kui vanemad nõuavad, et lapsed täidaksid oma moraalseid, perekondlikke ja sotsiaalseid kohustusi, kujutaks endast tegevust, mida võib käsitada laste õiguste rikkumisena ja sellisena omakorda võiks seda pidada perekondlikesse suhetesse riikliku sekkumise õigustuseks. Probleemiks on tõsiasi, et eelnõu küll sätestab, et lapsi puudutavates asjades tuleb lähtuda lapse parimatest huvidest, ent samas jätab kindlaks määramata, et last otseselt või kaudselt mõjutavate otsuste tegemisel tuleb lapse parima huvi väljaselgitamiseks lähtuda ennekõike perekonna huvidest ja vanemate seisukohtadest ning konflikti korral kellegi teise seisukohtade või huvidega lähtuda võimaluse korral esimesena mainitust. Sellise väljajätmise teel on lahjendatud võimalust väita, et seadust tõlgendades tuleks alati eelistada sellist lähenemist, mis ei vastanda laste ja vanemate huve, vaid püüab neid koos käsitleda. See loob omakorda paremad võimalused vanemate ja perekonna õigustesse sekkumiseks.
Lastekaitseseaduse eelnõu keelab küll pornograafilise sisuga materjalide levitamise laste seas, kuid samal ajal ei ütle sõnagi mitmesuguse muu info levitamise kohta, mis samuti kahjustab laste füüsilist või vaimset tervist või nende kehalist, intellektuaalset või moraalset arengut. Et mitte käituda silmakirjalikult, peaksime tõsiselt mõtlema ka sellele, milles seisneb pornograafilise sisuga piltide ja filmide laste hulgas levitamise keeld. Kui seadusandja on selle keelu eesmärgi saavutamisest reaalselt huvitatud, siis tuleks kaaluda pornograafilise sisuga materjali kättesaadavuse ulatuslikku piiramist internetis. Kõigile lastele, kellel on juurdepääs internetiühendusega arvutile või telefonile, on kõige võikama sisuga pornograafia kättesaadav ju vaid mõne hetkega.
Kokkuvõtteks võib öelda, et lastekaitseseaduse eelnõus on palju tõsiseid ja põhimõttelisi probleeme, millest nähtub taas kord, kuidas seadusandlik suundumus Eestis on muutumas perekonnavaenulikumaks. Kui küsitakse, miks mina või IRL ei teinud muudatusettepanekuid, siis kinnitan, et need probleemid, mida ma käsitlesin, need ettepanekud ja mured kajastusid MTÜ Ühendus Emade ja Laste Kaitseks, SA Perekonna ja Traditsiooni Kaitseks ning perekonna- ja lastekaitse initsiatiivgrupi esitatud ettepanekutes. Paljude riikide kogemus näitab, et niisugune õiguslik regulatsioon, nagu eelnõuga tahetakse kehtestada, toob kaasa tõsiseid probleeme, ennekõike just avaliku võimu kaugelt liiga jõulise ja ulatusliku sekkumise tõttu perekonna loomulikesse õigustesse. Norras, mille regulatsioonist on eelnõu väljatöötamisel lähtutud, eraldatakse igal aastal perekonna juurest rohkem kui tuhat last ning nii mõnelgi juhul on laste eraldamine emast ja isast olnud selgelt põhjendamatu. Väidetavalt on sarnased tendentsid ka Soomes, kus lapsi perekonnast jõuga ära võetakse.
Kahetsusväärseks tuleb pidada eile Sotsiaalministeeriumist meile saabunud anonüümset tõde. Meile oli ette valmistatud eelnõu ja eile saabus ka kiri, kus öeldi, et meil ei maksa liialt vaeva näha, meie eest on mõeldud, meil on vaja vaid see seadus vastu võtta. Minule selline arusaam ei sobi. Kõige suurem põhjus, miks sellele eelnõule vastu olen, ei ole mitte see, mida seadusest võib lugeda, vaid ennekõike see, mis on jäetud kirja panemata ehk see, et ei taheta täpselt defineerida, kes on abivajav või hädaohus olev laps ning kes ja kunas teda peab abistama. Eelnõu räägib sellest, et riik läheb appi kohalikule omavalitsusele, aga reguleerimata jätame selle, kes ja millal läheb appi lapsele või perekonnale, kes abi vajab.
Päris lõpetuseks ütlen, et meile ei ole tarvis mitte lastekaitseseadust, vaid abivajava lapse abistamise seadust. Aitäh! Oma sõnavõtus kasutasin ma Varro Vooglaiu koostatud materjali.