Lugupeetud juhataja! Head kolleegid! Annan teile ülevaate eelnõust, mis kannab numbrit 596. Tegemist on koduomanike maamaksuvabastust laiendava maamaksuseaduse muutmise seaduse eelnõuga. Kõigepealt mõne sõnaga hetkeolukorrast. Nimelt, 2011. aasta esimeses pooles alustati läbirääkimisi ja jõuti ühel hetkel eelnõuni, mis vabastas koduomanikud maamaksust. Maksuvabastus jõustus 1. jaanuaril 2013. Alates sellest päevast võimaldatakse koduomanikele maksuvabastust tiheasustusega piirkonnas 1500 m2 ja hajaasustusega piirkonnas kahe hektari ulatuses. Seejuures peavad olema täidetud teatud tingimused, kui koduomanik tahab maksuvabastust saada. Esiteks, maa peab kuuluma samale isikule, kes maksuvabastust soovib. Teiseks, sellel maal peab asuma eluhoone. Kolmandaks, inimene peab olema samale aadressile rahvastikuregistri järgi sisse kirjutatud. Kui need tingimused on täidetud, siis on koduomanikul võimalik saada maamaksuvabastus. Nagu ma ütlesin, tiheasustatud aladel on piiriks 1500 m2 ja hajaasustusega aladel kaks hektarit.
Seadus hakkas kehtima 1. jaanuaril 2013. Pärast seda on selgunud mõningad tõsiasjad. Tõsiasjad, millest me tahame täna selle seaduseelnõu kontekstis rääkida, on järgmised. Arutatav seaduseelnõu laiendab kodualuse maa maksuvabastuse seadust kahes aspektis. Üks teemaplokk on seotud kaas- ja ühisomanikega, teine aga puudutab liitsihtotstarbega maid. Mida ma selle all silmas pean? Nimelt, kui me võtsime vastu maamaksuvabastuse seaduse, siis me sätestasime, et kaas- ja ühisomanikel on õigus ühiselt maksuvabastusele tiheasustusega alal 1500 m2 ja hajaasustusega alal kahe hektari ulatuses. Kui aga on tegemist korteriomanditega, kui füüsilised isikud on vormistatud näiteks hooneühistute puhul korteriomanikeks, siis iga sellise korteriomandi kohta on võimalik saada eraldi 1500 m2 ulatuses maksuvabastust.
Me analüüsisime olukorda ja küsimusega pöörduti ka õiguskantsleri poole. Õiguskantsler pöördus eraldi ka Riigikohtu poole, kes palus Riigikogult arvamust maamaksuseaduse § 11 lõike 3 põhiseaduspärasuse kohta. Ka maaomanikud esitasid halduskohtusse palve arutada põhiseaduslikkuse seisukohalt, kas omanikke on erinevalt koheldud või mitte. Riigikogus käsitles seda teemat peaasjalikult põhiseaduskomisjon, kes analüüsis, kas eri omandivormide puhul – ühel pool on korteriomandi omanikud ning teisel pool lihtsalt kaas- ja ühisomanikud – on mängus ebavõrdsus. Põhiseaduskomisjon leidis, et põhimõtteliselt ei tohiks omandisse puutuvalt erinevat suhtumist olla, ja asus seisukohale, et põhimõtteliselt võiks ka seda seadussätet muuta.
Teema oli üleval ka Riigikohtu põhiseaduslikkuse järelevalve kolleegiumis, kuna halduskohus võttis samasuguse seisukoha, nentides, et eri omandivormide puhul võib olla tegu põhiseaduse riivega. Riigikohtu põhiseaduslikkuse järelevalve kolleegium kuulas ära õiguskantsleri ja halduskohtu arvamuse ning võttis lõpuks seisukoha, et põhiseaduse koosmõjus on tegu tõesti riivega. Samas leiti, et see riive ei ole niisugune, et kindlasti tuleks seadust muuta. Kui poliitikud tahavad seda teha, kui seadusandja tahab seda teha, siis see võimalus on olemas. Aga iseenesest ei ole see riive säärane, et nõuab igal juhul seaduse muutmist.
Teine üleskerkinud teema oli liitsihtotstarbega maa. Nimelt, kui 1. jaanuaril 2013 hakkas kodualuse maa maksuvabastus kehtima, siis vabastati inimesed elamumaa maamaksust vastavalt teatud parameetritele tihe- või hajaasustusega piirkonnas. Tekkis olukord, et need inimesed, kes elasid kinnistul, kus asus suurem maja, mille esimesel korrusel olid äripinnad, näiteks juuksuritöökoda või pood, ja umbes 20–30% majast oli äripindade all, avastasid, et nad maksavad proportsionaalselt maamaksu, nagu ärimaa puhul ette nähtud. Nad olid seda teinud ka varem, aga tavainimene ei olnud tähele pannud, et kui ta maa ostis, siis ta notari juures lepingut sõlmides ostiski osaliselt ärimaa ja osaliselt elamumaa. Varasematel aegadel ärimaa ja elamumaa puhul selles mõttes diferentseeritust ei olnud, et ärimaa oli maksustatud kõrgema protsendiga ja elamumaa madalama protsendiga. Ka ei olnud elamumaa maamaksust vabastatud, nii et inimene ei pööranud sellele vahele tähelepanu. Ta oli läbi aegade alati maksnud maamaksu osaliselt ärimaa ja osaliselt elamumaa eest. Nüüd aga elamumaa vabastati kodualuse maa maksust ja ärimaa maamaks tõsteti kohalikes omavalitsustes hüppeliselt kõrgemaks. Inimesed hakkasid aru saama, et nad maksavad ka ärimaa eest, mille nad olid kunagi ostnud. Reaalselt neil selle ärimaaga mingit puutumust pole olnud, kuigi nad kunagi asjaomase notariaalse lepingu sõlmisid. Need inimesed ei saa juuksuritöökojast või poest mingit kasu, aga nad on sunnitud konkreetses majas elades proportsionaalselt kõrgemat maamaksu tasuma.
Seoses sellega jõudsime meie, IRL ja Reformierakond, oma töögrupis – tegelikult osales esimese maamaksuvabastuse seaduse väljatöötamisel ka Reformierakond – kokkuleppele, et tuleme selle muudatusega välja. Tuleme välja muudatusega, mille kohaselt ka inimesed, kes elavad krundil, millest osa kasutatakse ärimaana, vabastataks maamaksust, aga ikka ainult 1500 m2 ulatuses. Piirang on sama: 1500 m2 tiheasustuse ja kaks hektarit hajaasustuse korral. Nad ei saa maksuvabastust rohkemate ruutmeetrite pealt. Aga 1500 m2 ulatuses kehtiks neile maksuvabastus, olenemata sellest, kas tegemist on elamumaa, ärimaa või maa mingi muu otstarbega. See oleks aus mäng ka nende maaomanike seisukohalt, kellel ei ole elamumaad. Võtame kaks krunti. Üks on 100% elamumaa, teise puhul on suhe 70 : 30. Krundid on ühesuurused, asuvad kõrvuti. Praegu saab üks omanik täieliku maksuvabastuse, teine maksab osalist maamaksu liitsihtotstarbe tõttu.
Sel põhjusel olemegi ette valmistanud kaht laadi muudatused. Esiteks soovime muuta koduomanike maamaksuvabastust selliselt, et tulevikus kohaldataks seda ka ühis- ja kaasomanikele igaühele eraldi, mitte ühiselt. Teiseks soovime, et kui kõne all on liitsihtotstarbega maa, mille hulka kuulub elamumaa, siis vabastatakse omanik maamaksust ka juhul, kui mängus on peale kodualuse maa ka muud sihtotstarbed. Aga jah, kindlasti kõigi sihtotstarvete peale kokku üle 1500 m2 maksust ei vabastataks. See on meie eelnõu eesmärk.
Eelnõu näeb ette ka kulutusi, sellest ei saa üle ega ümber. Ja see on teema, millest peab alati rääkima. Kui kodualuse maa maksuvabastus 1. jaanuaril 2013 jõustus, siis enne seda seadusandja koostas koostöös Rahandusministeeriumi ja maksuametiga asjaomaseid kalkulatsioone. Ma räägin sellest seadusest, mis praegu kehtib. Tookord kalkuleeriti, et koduomanikele jääb taskusse täiendavalt 13 miljonit eurot. Maamaksu puhul oli ja on tegu riikliku maksuga. Riiklik maks tähendab seda, et iseenesest ei ole seadusandjal kohustust midagi kompenseerida, kui ta seda õigeks ei pea ja kui see, kes maksusaaja on, ei ole oma eelarves neid tulusid ette näinud. Aastal 2013 ehk siis eelmisel aastal seadus jõustus ning kui seadusandja poleks tahtnud muudatust kompenseerida, siis ei oleks ta pidanud seda tegema. Kuid juba eelnõu menetluse ajal andis seadusandja teada, et ta on nõus kohalikele omavalitsustele saamata jääva tulu kompenseerima. Tegemist on ju ühelt poolt inimeste seisukohalt positiivse situatsiooniga – neile jääb reaalne raha taskusse. Kohalikele omavalitsustele aga tähendab see ilmselgelt suurt probleemi. Kui kellelegi jääb midagi taskusse, siis kellelgi teisel jääb see puudu.
Nii jõuti kokkuleppele ja kinnitati juba eelnõu menetlemise käigus, et riik kindlasti kompenseerib muudatuse kohalikele omavalitsustele, ja koalitsioon, kes oli seaduseelnõu põhiline tagantlükkaja, ka täitis oma lubaduse. Hiljem tuldi välja uue muudatusega, mille kohaselt sai kohalikele omavalitsustele 2013. ja 2014. aastal seadusmuudatust kompenseerida neile eraldatava üksikisiku tulumaksu protsendi suurendamisega: 2013. aastal 11,4% pealt 11,57% peale, 2014. aastal suurendati seda veel 0,03% võrra. Nüüd peab tegema kalkulatsioonid, milline on praegune situatsioon. On välja arvutatud, et seadusmuudatused, millest me täna räägime, läheksid maksma suurusjärgus 1,5 miljonit eurot. Kuna tegemist on kahe muudatusega, siis see summa jaguneb nii, et liitsihtotstarbega maid puudutav muudatus võtab 1,2 miljonit ning kaas- ja ühisomanikke puudutav 350 000 eurot. Senised kalkulatsioonid näitavad ka, et varem vastu võetud otsus suurendada kohalike omavalitsuste tulubaasi tugevdamiseks neile eraldatava üksikisiku tulumaksu protsenti on tõenäoliselt tänaseks päevaks taganud juba suurema summa kui see saamata jäänud tulu. Aga kindlasti tuleb see seaduseelnõu menetluse käigus üle kontrollida.
Niisugune oli lühike kokkuvõte meie seaduseelnõust. Kui see seadus saab vastu võetud, siis ebaõiglus, mida me praegu näeme kaasomanike ja korteriomandi omanike, samuti liitsihtotstarbega maal elavate inimeste ja ainult elamumaal elavate inimeste kohtlemisel, väheneb, kui mitte ei kao täielikult. Aitäh!