Tere päevast, head Riigikogu liikmed! Mul on siseministrina hea meel anda teile ülevaade turvalisuspoliitika põhisuundadest aastani 2015 ja elluviimisest 2010. aastal. Aruanne annab ülevaate Riigikogus 10. juunil 2008 heaks kiidetud "Turvalisuspoliitika põhisuunad aastani 2015" eesmärkide täitmisest ning olulisematest arengutest ja töövõitudest 2010. aastal sisejulgeoleku valdkonnas.
Siseministeeriumi turvalisuspoliitika läbiv visioon ja eesmärk on vähem õnnetusi, mis toovad kaasa hukkunuid ja vigastusi, samuti ohutum elukeskkond ning suurem turvatunne. Turvalisuspoliitika alused suunavad meid panustama sellesse, et kõikide ühiskonnaliikmete turvalisus oleks kindlustatud avaliku, era- ja mittetulundussektori koostöö kaudu. Turvalisuspoliitika aruanne annab suundade kaupa ülevaate eelmise aasta olulisematest tegevustest ja õnnestumistest, millega Siseministeerium koos oma valitsemisalaga on andnud panuse siseturvalisuse tõhusamaks tagamiseks ja ohtude ennetamiseks.
2010. aasta oli Siseministeeriumile ja tema valitsemisalale väga suurte kogemuste aasta, seda nii suurte väljakutsete poolest kui ka organisatsioonilises mõttes. Esimene tööaasta oli Politsei- ja Piirivalveametil ning hoo sai sisse Siseministeeriumi infotehnoloogia- ja arenduskeskus.
Majanduslanguse tõttu tehtud eelarvekärped ei ole jätnud mõjutamata ka siseturvalisust. Nagu see on kõigi muudegi valdkondade puhul, nii ei saa ka siseturvalisust tagada ilma rahata. Oleme saanud pakkuda kodanikele turvalisust selles mahus, mida riigieelarve on võimaldanud.
Ma teen ühe väikese vahelepõike. Loodetavasti on teieni jõudnud või siis saate eelnõude kastist võtta raamatu, mis sisaldab turvalisuspoliitika aruannet koos kommenteeritud artiklitega. Nii et olge head, saate endale ka ühe spikri turvalisuse olukorra kohta.
Esiteks, inimeste turvatunde tagamine. Kuritegevuse olulisemad trendid 2010. aastal olid järgmised. Kokku registreeriti eelmisel aastal 48 340 kuritegu. Võrreldes 2009. aastaga on 19 kuritegu vähem, mis teeb languseks 0,04%, aga oleme ausad, kuritegevus on samal tasemel mis 2009. aastal. Isikuvastaste kuritegude puhul on positiivne trend juba märgatavam. Võrreldes 2009. aastaga on isikuvastaste kuritegude arv vähenenud 5,3%. Isikuvastaseid kuritegusid registreeriti eelmisel aastal kokku 5377, st 300 kuriteofakti vähem kui 2009. aastal. Vähenenud on alaealiste suhtes toimepandud kuriteod. Kokku registreeriti 2010. aastal 261 alaealiste suhtes toimepandud kuritegu. Võrreldes 2009. aastaga on langusprotsent ligi 18. 2010. aastal oli ka tapmisi ja mõrvasid vähem: 2010. aastal 62 tapmist ja 22 mõrva, 2009. aastal 64 tapmist ja 31 mõrva. Ka kehalisi väärkohtlemisi registreeriti vähem. Kokku registreeriti 2010. aastal 4320 kehalist väärkohtlemist, mida on 2009. aastaga võrreldes 198 juhtu vähem.
Narkootikumidega seotud kuritegusid registreeriti 2010. aastal kokku 901, st 2009. aastaga võrreldes 141 kuritegu vähem. Eelmisel aastal vähenes ka avaliku korra raskete rikkumiste hulk. 2010. aastal registreeriti 775 rasket avaliku korra rikkumist ja langus 2009. aastaga võrreldes on 22,7%. Avalikus kohas raskete rikkumiste arvu vähenemine näitab seda, et meie käitumine avalikus ruumis on muutunud seaduskuulekamaks. Politsei lahendas 2010. aastal 23 460 kuritegu, mis teeb lahendusprotsendiks 48,5. Samasugune protsent oli ka 2009. aastal.
Vähenenud on õnnetuste, tapmiste ja enesetappude tagajärjel hukkunud inimeste arv. 2010. aastal hukkus eelnimetatud põhjustel 523 inimest, 2009. aastal oli see arv 581. Positiivne trend on enesetappude vähenemine eelmisel aastal – kui 2009. aastal toimus 269 enesetappu, siis 2010. aastal oli see arv 192. Arvestades majanduse ja üldist olukorda, sealhulgas töötust ning pangalaenudega toimetuleku raskusi, võis karta, et 2010 ei ole palju parem aastast 2009, kuid siiski. Aga kui enesetappude arv on vähenenud, siis murelikuks teeb uppumissurmade suurenev hulk. 2010. aastal uppus 97 inimest, mis 2009. aastaga võrreldes on kogunisti 36 inimest rohkem. Kindlasti on oma osa mänginud siin soojad suveilmad ja teisest küljest ka alkohol. Märkida tuleb, et seiklusturismi populaarsuse kasvades on kasvanud õnnetused veesõidukitega – paatide, süstadega – ja seda kogunisti 10%.
Politsei koostöö kohalike omavalitsuste ja teiste partneritega on üldiselt hea. Naabrivalve ja politsei vahelist koostööd võib samuti hinnata heaks. Politsei osaleb alati ühe osapoolena uute naabrivalvesektorite moodustamisel, seeläbi on koostöö pidev. Mittetulundusühinguga Eesti Naabrivalve liitus 2010. aastal 48 uut naabrivalvesektorit, mis ühendavad kokku 725 perekonda.
Järgmine rubriik on "Ohutum liiklus, vähem õnnetusi". Liiklus oli 2010. aastal nagu ka paaril eelmisel aastal teravdatud tähelepanu all ning üks politsei peamisi tegevussuundi. 2010. aastal vähenes liiklusõnnetustes hukkunute arv jätkuvalt, liikluses hukkus 78 inimest, st 2009. aastaga võrreldes kaotati 22 inimelu vähem. Hea on tõdeda, et riikliku liiklusohutuse programmi eesmärgid on saavutatud kiiremini, kui oli prognoositud. See annab kindla tunde, et valitud meetmed ja tegevused liiklusohutuse tagamisel on olnud õiged. Oluline on jätkata liiklusjärelevalvet ning selle tulemuslikkust jooksvalt analüüsida, et vajaduse korral järelevalvet parandada.
Väga hea tulemuse on andnud ennetustöö lastega. Lapsed oskavad õigesti käituda ja juhtida ka oma vanemate tähelepanu vajadusele liikluses korrektselt käituda. 2010. aasta lõpuks paigaldati kokku 24 liikluskaamerat, millest 16 mõõtekabiinid asuvad Tallinna–Tartu–Võru–Luhamaa maanteel ja kaheksa Tallinna–Pärnu–Ikla maanteel. Trahviteadete saatmist alustati möödunud aasta 10. mail ja kalendriaasta järelejäänud aja jooksul saadeti välja üle 32 000 trahviteate. Senised testid näitavad, et liiklus nendel lõikudel on muutunud rahulikumaks ja keskmised kiirused väiksemaks. See annab lootust, et kaamerate reaalne kasutus muudab liiklejad seaduskuulekamaks ja süvendab ohutunnetuslikku käitumist. Lähiaastatel on kavas paigaldada lisakaameraid ning uued kaamerad Tallinna–Narva maanteele. Samuti jääb ka käesoleval aastal endiselt prioriteetseks tegevuseks joobes juhtide väljaselgitamine ja liiklusest kõrvaldamine.
Tuleohutum keskkond, vähem õnnetusi. 2010. aastal vähenes eelarve ja seetõttu oli tuleohutuse tagamisel peamine eesmärk hoida juba saavutatud tuleohutuse taset, sealhulgas hoida tulekahjude tagajärjel hukkunute ja vigastatute arv stabiilsena. 2010. aastal jätkati tuleohutusalast ennetus- ja teavitustööd. 2010. aasta märksõnad tuleohutuse alal olid ennetus- ja teavitustöö, suitsuanduri kasulikkuse ja kohustuslikkuse tutvustamine ja laialdasem kasutamine eluruumides ning vabatahtlikkuse edendamine päästealal. Suitsuandur muutus eluruumides kohustuslikuks alates 1. juulist 2009 ning viimaste uuringute kohaselt oli 2010. aasta oktoobri seisuga suitsuandur olemas 80% eluruumides. Aasta varem oli see näitaja 78%. Tuleohutuse suurendamisel on eraldi tähelepanu suunatud hoolekandeasutustele, kus tulekahju korral võivad olla väga traagilised tagajärjed. Hoolekandeasutuste tuleohutusnõuete täitmist kontrollitakse iga aasta.
Möödunud aastal kaotas tulekahjudes elu 69 inimest, mis on küll kuus inimest rohkem kui 2009. aastal, aga selles statistikas tegi jällegi ilma ilm. 2010. aasta jaanuarikuu ja ka osa veebruarist oli teatavasti väga külm ning nii kütmisega kui ka kütmata jätmisega seotud tuleõnnetused viisid sel ajal inimelusid. Tulekahjudes viga saanud isikute arv on samuti mõnevõrra kasvanud. Õnneks pole see kasv märkimisväärne – 102 inimest 2009. aasta 100 inimese vastu.
Väga hea on see, et 2010. aastal oli tulekahjude arv viimase kümne aasta väikseim, 6439. Tulekahjude arv vähenes 2009. aastaga võrreldes ligi 2000 võrra, 23,5%. Lihtsalt võrdluseks ütlen, et näiteks 2007. aastal oli Eestimaal 10 400 tulekahju. Vähenenud on nii metsa-, maastiku- kui ka hoonetulekahjude arv. Hoonetulekahjusid oli 2009. aastal 2598 ja 2010. aastal 1748, mis on 32% vähem. Kuigi suvised ilmastikutingimused olid 2010. aastal metsatulekahjude tekkimiseks soodsad, suuri põlenguid ei olnud. Ennetustöö hooletust suitsetamisest alguse saanud tulesurmade vähendamiseks ei ole kahjuks olnud tõhus. Eestis hukkus sigarettidest alguse saanud tulekahjudes 2010. aastal 31 inimest. Näiteks Austraalias oli see arv 2008. aastal 14. See tähendab, et hooletu suitsetamine on Eestis suur probleem. Ka tänane öö tõi siia lisa. Seetõttu on Eesti jaoks oluline Euroopa Komisjoni plaan kehtestada 2011. aasta lõpus sigarettide tuleohutusnõuded, mis tähendab, et kasutusele võetakse n-ö kiirelt kustuvad sigaretid. Siseministeerium annab oma panuse, et sellised sigaretid 2011. aasta lõpus Eestis kasutusele võetakse.
Jätkuvalt oli 2010. aastal tähelepanu all koolide tuleohutus. Haridusasutuste tuleohutusalane olukord on paranenud, kuid sellega tuleb tegelda edaspidigi. 2010. aastal ei toimunud olulisi tuleohutusalaseid rikkumisi 42% koolides (2009. aastal oli see protsent 38), seega 58% koolides on endiselt tuleohutusalaseid puudusi. Haridusasutuste tuleohutusnõuetega vastavusse viimiseks jätkatakse järelevalvet ja tehakse aktiivset koostööd koolipidajaga.
Uue valdkonnana oli 2010. aastal tähelepanu all veeohutus, mida varem ei ole ennetustöös käsitletud.
Kaitstum vara. Kui majanduslanguse ajal võis eeldada varavastaste kuritegude arvu suuremat kasvu, siis tegelikkuses oli see kardetust väiksem. Varavastaseid kuritegusid registreeriti 2010. aastal 30 235, mis on 722 kuritegu rohkem kui 2009. aastal. Statistikast nähtub, et varavastaste kuritegude arvu kasvu mõjutab varguste sagenemine, eelkõige on sagenenud vargused kaubandusettevõtetest. Kui kusagil avatakse mõni suur kaubanduskeskus, siis kindlasti võib täheldada varguste kasvu – on jälle, kust võtta. Kui vaadata vargusi kaubandusettevõtetes ja süstemaatilisi vargusi, siis peab negatiivse tendentsina tooma välja selle, et varastama on hakatud kallimaid asju. Vähenenud on sõidukite vargused, samas on 2010. aasta viimases kvartalis tekkinud uued kuriteoliigid: pangaautomaatide lahtilõikamine ja sularaha vargused. See on uus trend, mis on süvenenud ilmselt seoses euro tulekuga.
On hea märkida, et röövimised on 2010. aastal vähenenud 17,5%. Röövide arvu on mõjutanud ka kasiinoröövide vähenemine. 2010. aastal oli üks kasiinorööv, 2009. aastal oli kasiinorööve mäletatavasti üheksa. Samas on sagenenud röövid juveeliäridest: 2010. aastal oli selliseid rööve 11, st 2009. aastaga võrreldes on nende arv kahekordistunud. 2010. aastal olid korduvalt röövi objektiks SEB-i pangakontorid ning seejuures rööviti ühte kontorit mitu korda. Positiivne on siin see, et politsei on kõik pangaröövis kahtlustatavad tuvastanud. Rohkem kui poole võrra on vähenenud röövid relva ja maskiga.
Turvalisem riik. Juba enam kui aasta on Eestis väljastatud digitaalse sõrmejäljekujutisega reisidokumente. Sõrmejälje biomeetria tagab kindlama isikutuvastamise ning selle abil on võimalik tagada dokumentide väljastamine õigustatud isikule ja kontrollida isikusamasust dokumendi kehtivuse ajal. 2010. aasta lõpu seisuga oli kehtiv isikutunnistus kokku 1 139 878 isikul, neist 938 865 Eesti Vabariigi kodanikku ja 201 013 Eesti elamisloaga välismaalast. Alates 1. oktoobrist 2010 väljastab Politsei- ja Piirivalveamet neile, kellel juba on isikutunnistus, ka digitaalse isikutunnistuse. Digitaalne isikutunnistus võimaldab sertifikaadi abil tuvastada isiku elektroonilises keskkonnas ning anda digitaalallkirja. Digitaalne isikutunnistus on isikut tõendav dokument, mis on kasutatav üksnes elektroonilises keskkonnas. Sellel puudub näiteks foto.
2011. aasta jaanuaris võttis Eesti kasutusele uue isikut tõendava dokumendi – elamisloakaardi. See antakse välja Eestis elavatele välismaalastele isikutunnistuse asemel. Elamisloakaardil on samad funktsioonid, mis on praegusel isikutunnistusel: sinna kantakse elamis- ja tööloa andmed ning dokumendiga saab elektroonilises keskkonnas isikut tuvastada ja digitaalallkirja anda.
Viisataotluste ja viisa andmisest keeldumiste arv kasvas möödunud aastal 15,5%. Eesti välisesindustele ning Politsei- ja Piirivalveametile esitati kokku 120 804 viisataotlust. Viisa andmisest keeldumise kasv oli samuti märkimisväärne, koguni 32%. Viisa andmisest keelduti 2964 korral. Keeldumise peamised põhjused olid välismaalastele kehtestatud sissesõidukeeld, oht avalikule korrale või riigi julgeolekule ning põhjendatud kahtlus, et välismaalase väidetav reisi eesmärk ei vasta tegelikule eesmärgile.
Nii nagu varasematel aastatelgi soovisid mitmed välismaalased ka 2010. aastal kasutada Eestit transiitriigina, et pääseda Põhjamaadesse ja teistesse Lääne-Euroopa riikidesse. Eestis esitatud varjupaigataotluste arv on kasvanud seoses liitumisega Schengeni alaga. Kui 2007. ja 2008. aastal esitati Eestis 14 esmast varjupaigataotlust, siis 2009. aastal esitati neid kokku 36 ning 2010. aastal 30. Samamoodi nagu 2009. aastal saabus 2010. aastal Eestisse kõige enam varjupaigataotlejaid Afganistanist ja Venemaalt, kummastki riigist seitse taotlejat.
Eesti ei ole endiselt kuigi atraktiivne transiidi- ega sihtriik. Illegaalses immigratsioonis ei toimunud 2010. aastal olulisi muutusi ei lähteriikides ega illegaalide arvus. Endiselt on kõige olulisemad lähteriigid Venemaa Föderatsioon ja teised SRÜ riigid. Avastatud ebaseaduslikke sisserändajaid oli 109. 2009. aastaga võrreldes on vähenenud Afganistani päritolu ebaseaduslike sisserändajate arv (2009. aastal 104, 2010. aastal 5), mis näitab, et koostöö naaberriikidega illegaalse sisserände tõkestamiseks on olnud tõhus. 2010. aastal tehti 2434 Eestisse sisenemise keelu otsust ja isikud saadeti piirilt tagasi.
Ebaseaduslike piiriületuste osakaal piiripunktidevahelisel alal maismaapiiril ei ole illegaalses immigratsioonis suurenenud (2009. aastal 158 ning 2010. aastal 116 juhtumit). Enamik ebaseaduslikest piiriületustest leidis aset piiriveekogudel – Narva jõel, Peipsi järvel, Lämmijärvel ja Pihkva järvel. Tuleb ka öelda, et enamik selliseid piiriületusi olid tahtmatud, piir ületati kalastamise ajal või navigeerimisvea tõttu ja seda ei saa käsitleda illegaalse immigratsiooni katsena.
Eesti osales liikmesriikide välispiiride Schengeni hindamismissioonidel (üks näide on siin Kreeka õhupiir). Lisaks osaleti viiel Euroopa Liidu tsiviilmissioonil kokku kuue eksperdiga ja Frontexi, Euroopa Liidu piirivalveagentuuri ühisoperatsioonidel 49 piirivalvuriga (2009. aastal osales 27 piirivalvurit). Igapäevase tegevuse operatiivsuse suurendamiseks ja kontrolliulatuse laiendamiseks hangiti 2010. aastal välispiiride fondi programmi vahenditega juurde üks helikopter. Eile võeti see helikopter ka ametlikult teenistusse. Ameerika Ühendriikide abil valmisid Narva ning Värska kopteriplatsid koos tanklatega, mis oluliselt soodustab välispiiri valvamist kopteritega. See kõik tõhustab võitlust organiseeritud kuritegevuse, narkokaubanduse ja terrorismiga.
Transpordivahendite piiriületuste pidev kasv (2010. aastal umbes 21%) on olnud probleem just Eesti idapiiril. Eesti Vabariigist väljuval suunal on pidevalt probleeme pikkade ooteaegadega, seda eriti Narva maantee piiripunktis ja veoautode puhul. Peamine põhjus on naaberriigi piiripunktide töökorraldusest tingitud seisakud. 2010. aasta jaanuarist detsembrini (kaasa arvatud) oli 310 veoautode piiriületuse seisakut kogukestusega 1155 tundi. See on kokku 48 ööpäeva ehk poolteist kalendrikuud. Et lahendada piiriületusjärjekorra probleemi, algatasime Siseministeeriumis 2010. aasta kevadel riigipiiri seaduse muutmise. Seaduse muutmisega tekkis piiri ületaval isikul võimalus piiriületuse aega paremini planeerida. Oleme välja kuulutanud avalikud konkursid, et luua ühtne piirijärjekorra haldamise infosüsteem ning rajada iga piiripunkti lähialale ootealad. Loodav ootejärjekorra süsteem ei kaota piiriületusjärjekordi, aga loob eeldused ooteaja sujuvamaks kulgemiseks ning normaalsed tingimused sõidukitega ootamiseks.
Terrorismi ennetamine on üleilmastuvas ühiskonnas inimeste turvatunde tagamiseks väga oluline. 2010. aasta detsembri sündmused Stockholmis tõestavad järjekordselt, et terrorism on globaalne probleem, mille mõjuulatus on jõudnud Eestile väga lähedale. Eesti seisukohast vaadatuna tähendab see vajadust veelgi tõhustada asutuste omavahelist koostööd nii terrorismivastases võitluses otseselt kui ka sellega külgnevate ohtude ennetamisel, mille peamised tegevussuunad on illegaalse immigratsiooni ja raske kuritegevuse tõkestamine. Arvestades nende kuriteoliikide laiahaardelisust ning piiriülest mõju, on vaja pöörata erilist tähelepanu lennu- ja meretranspordi turvalisuse tagamisele ning rakendatud turvameetmete ajakohastamisele vastavalt ohuhinnangutele. Eesti on astunud olulisi samme, et arendada välja rakendus lennureisijate broneeringuinfo analüüsiks.
Turvalisuspoliitika eesmärk on tugevdada ka Eesti Vabariigi vastu suunatud luure- ja õõnestustegevuse ennetamist ning tõkestamist. Eesti Vabariigi julgeolekuasutused Kaitsepolitseiamet ja Teabeamet tegelevad pidevalt neile julgeolekuasutuste seaduse alusel pandud ülesannete täitmisega ning püüavad tuvastada Eestit ja liitlasi ohustavaid rünnakuid.
Kiirem abi. Eesti päästepiirkonnas tagati 2010. aastal merepäästetegevuse korraldamine ja suuri, inimohvritega laevaõnnetusi ei olnud. 2010. aastal registreeriti kokku 179 päästejuhtumit, millest 82 olid operatsioonid. Hädas oli 310 inimest, piirivalve lennu- ja ujuvvahenditega päästeti 212, 84 inimest pääses omal jõul, hukkus 12 inimest ja kaks inimest jäid kadunuks (tegemist on isast ja pojast suusatajatega). Suurem osa merepäästejuhtumitest leiab aset sügistalvel ja kevadtalvel, kui Peipsi, Lämmi- ja Pihkva järvel ning Pärnu lahel on jääalust püüki harrastavad kalurid, kes ei oska arvestada kiiresti muutuvate ilmastikuoludega kaasnevaid ohte.
Reostusega lõppenud laevaõnnetusi 2010. aastal ei olnud. Varasemate aastatega võrreldes on vähenenud tahtlike reostuste arv ja seda kogu Läänemere ulatuses. Kui aastatel 2006–2007 oli teateid merereostuste kohta aastas üle 100 ja 2009. aastal 59, siis 2010. aastal kontrolliti 50-st reostusjuhtumi teatest 38, millest leidis kinnitust 27 juhtumit. Reostuse vähenemise peamine põhjus on kogu Läänemere regiooni laevaliikluses tõhustatud järelevalve, mis hõlmab endas eelkõige Euroopa Meresõiduohutuse Ameti satelliitpiltide ning lennusalga õhusõiduki seiresüsteemi SLAR/FLIR kasutamist ja operatiivset koostööd Soome kolleegidega. 2010. aastasse jäi ka Euroopa Regionaalarengu Fondi toetuse abil valmiva piirivalve multifunktsionaalse reostustõrjelaeva ehituse alustamine. Lepingu järgi peaks reostustõrjelaev valmis saama 2012.
Hädaabiteateid menetletakse aasta-aastalt kiiremini, alates kõne saabumisest häirekeskusesse kuni väljasõidukorralduse andmiseni. 2010. aastal suudeti kõnedele vastamine tavaoludes tagada maksimaalselt 15 sekundi jooksul, kusjuures 90% kõnedele suudeti vastata 10 sekundi jooksul. Häirekeskus saab aastas umbes miljon kõnet, kuid siiski vaid 25% vajavad päästemeeskonna või kiirabi väljasaatmist.
Suurim arendus häirekeskuse töövaldkonnas on prefektuuride ja juhtimiskeskuste ühendamine ning üleminek ühtsele hädaabinumbrile 112. Ühtse hädaabinumbri kasutuselevõtt loob veel ühe eelduse selleks, et abi kiiremini kohale jõuaks. Ühendhäirekeskuse loomise kavandatav lõpptähtaeg on 1. jaanuar 2014.
Tõhusam turvalisuspoliitika. Lõppenud aasta tulemused siseturvalisuses on olnud head. Siseministeerium ja tema valitsemisala asutused on 2010. aastal kogu riigi sisejulgeoleku tagamist korraldanud ja planeerinud halbadest majandusoludest lähtudes ning leidnud ja üritanud leida ressursi ja sisejulgeoleku kvaliteedi ja teenuse parima suhte.
Lõpetuseks tooksin välja 2010. aasta suurimad õnnestumised. Eesti suurim riigiasutus, Politsei- ja Piirivalveamet on eksisteerinud terve aasta. Amet on masu tingimustes oma ülesannetega turvalisuse tagamisel hästi toime tulnud, kuid see ei tähenda, et selle asutuse arengusse ei tuleks jätkuvalt panustada. See puudutab ka mitmesuguseid Politsei- ja Piirivalveameti tööga seotud regulatsioone.
2010. aasta tõi ka uusi plaane ja väljakutseid. Üks näide on kindlasti Euroopa Liidu sise- ja justiitsvaldkonna IT-agentuuri peakorteri toomine Eestisse. Euroopa Parlamendi ja Euroopa Komisjoni koostöös tehtavad lõppotsused selle kohta loodame saada veel selle aasta esimeses kvartalis. Valitsus kiitis heaks Ida-Virumaa tegevuskava aastateks 2010–2014. Koostöös teiste asjaomaste ministritega valmistame ette maakonnapõhiseid meetmeid ja tegevusi Euroopa Liidu finantsperspektiivi 2014+ vahendite kasutamise planeerimiseks Ida-Virumaal. Oleme ajakohastanud ja korrastanud sisejulgeolekualast õiguskeskkonda – abipolitseinike seadus, välismaalaste seadus, päästeteenistuse seadus, päästeseadus, tuleohutuse seadus. Kõigi nende seaduste saamisloos on olnud suur roll teil, kes te olete neid menetlenud. Tänan!
NATO välisministrite tippkohtumise turvamine Tallinnas, sularahas eurode turvaline toomine Eestisse ja vedu üle riigi. Nii NATO välisministrite tippkohtumise kui ka eurode toomise julgestamisega saadi väga hästi hakkama. Sisekaitseakadeemia õppekavad on saanud positiivse hinnangu. Moodustati Sisekaitseakadeemia Politsei- ja Piirivalvekolledž. Käivad tugeva ühendhäirekeskuse loomise ja ühtsele hädaabinumbrile ülemineku ettevalmistused. Oleme käivitanud idapiiri tarvis elektroonilise piiriületuse broneerimise süsteemi ja ooteplatside rajamise projekti, mis peaks lõplikult realiseeruma käesoleva aasta suvel. Oleme teinud investeeringuid sisejulgeoleku objektidesse, pean siin silmas politsei- ja päästehooneid. Rakveres avati see hoone nädal aega tagasi, Jõhvis on 7. märtsil, valimistejärgsel hommikul plaanis sarikapärg maha võtta. Planeerime ehitada uue hoone ka Narva. Oleme osalenud välismissioonidel. Suurte välisoperatsioonidena tuleb mainida päästeoperatsiooni Haitil, Moldovas ja Poolas, aga ka politseimissiooni Afganistanis.
Tänan tähelepanu eest!