Lugupeetud istungi juhataja! Head kolleegid! Keskkonnakomisjon arutas keskkonnaseadustiku üldosa seaduse eelnõu enne teist lugemist 25. jaanuaril s.a. Arutelus osalema olid kutsutud ka Keskkonnaministeeriumi kantsler Rita Annus ja Justiitsministeeriumi asekantsler Martin Hirvoja. Me olime enne läbi vaadanud meile tähtajaks laekunud muudatusettepanekud, mida oli kolm. Need oli esitanud Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioon. Sellel viimasel istungil arutati vajadust teha eelnõus mõningad komisjonipoolsed muudatused. Nii et kokku käsitleti viit muudatusettepanekut, mida ma nüüd lühidalt tutvustan.
Kuna ma olen seda seaduseelnõu siin saalis varem tutvustanud ja me oleme seda komisjonis arutanud, siis me teame, et tegemist on tervikliku uue seadustekstiga, mille sõnastus erineb mõneti traditsioonilisest seaduse sõnastusest. Tehtud on mõningaid terminoloogilisi ja põhimõttelisi muudatusi või üldistusi, mis on selliseks suunanäitajaks või alusepanijaks tulevasele keskkonnaseadustikule üldiselt. Sellepärast peab erilist tähelepanu pöörama terminitele, mida selles seaduses kasutatakse. Sellele on tähelepanu pööranud just nimelt sotsiaaldemokraatide fraktsioon, esitades muudatusettepanekud, mida me saime arutada. Need olid valdavalt seotud mõistete ja tõlgendustega, mitte niivõrd selle seaduse sisuga, kuigi ma möönan, et mõiste või tõlgendus võib teinekord olla väga oluline juriidika mõistmisel. Niisiis käsitlesime elukeskkonna ja keskkonna omavahelisi seoseid kui ühte võimalikku muudatust selles seaduseelnõus, kus on läbivalt kasutatud terminit "keskkond". Sotsiaaldemokraatide ettepaneku põhjal leiti, et kuna põhiseadus ja mõned teised seadused käsitlevad ka elukeskkonda, siis peaks seda samamoodi vaatama selle seaduse mõttes. Aga ma ütlesin seda juba komisjonis ja tuletan ka siin meelde, et seaduseelnõu üks eesmärk ongi natuke muuta või ajakohastada arusaamist keskkonnast kui sellisest. Tänapäeval ei ole enam piirjooned elu- ja tehiskeskkonna vahel kõige selgemad, me oleme ühe keskkonna osad ja selle natuke meelevaldne või kunstlik lõhkumine uuesti eri keskkondadeks võib ausalt öeldes tekitada ühes või teises valdkonnas kas suuremat või väiksemat tähelepanu, kui see valdkond väärib. Sellise argumendiga jäi komisjon siiski algse sõnastuse juurde.
Teine sotsiaaldemokraatide ettepanek käsitles heastamise ja hüvitamise temaatikat keskkonnakahjude puhul. Heastamine ja hüvitamine on tegelikult ka sisulised terminid. Siin näitas arutelu sellist hierarhiat, et hüvitamine on heastamise üks osa ja vastupidi, sellepärast ei saa neid väga üksteisele vastandada või üksteisest üles- või allapoole seada. See seadus eeldab siiski, et keskkonnahäiringute või keskkonnamuutuste puhul proovitakse eelkõige heastada, st taastada häiringule, ohule või muutusele eelnenud olukord, ja siis, kui midagi jääb puudu, tuleb see osa hüvitada. Nii et ka selles osas jäi komisjon seaduse algse sõnastuse juurde.
Kolmandas sotsiaaldemokraatide ettepanekus käsitleti ka keskkonnahäiringut ja selle talumise põhimõtet. Siin oli arutelu samuti, kuidas öelda, selle uue seaduse mõtte kohane. Uue seaduse üks aluspõhimõte ongi selline, et omavahelisse suhtesse tuleb seada keskkonnale tekitatavad häiringud, neist tulenevad riskid, ohud ja viisid, kuidas me peame nendele asjadele adekvaatselt reageerima. Siin on oluliselt arvestatud teatud traditsioone muus seadusandluses ja ka Euroopa Liidu õiguses. Sellest tulenevalt jäi komisjon taas seaduse algse teksti ja ülesehituse juurde.
Ülejäänud kaks muudatusettepanekut on pigem tehnilist laadi. Üks keskkonnakomisjoni enda esitatud ettepanek kaotab eelnõust viited välja töötamata seadusele ehk keskkonnaseadustiku eriosale. Viimase muudatusettepanekuga täpsustatakse rakendussätet, seaduse jõustumise sõnastust. Selle seaduseelnõu puhul on natukene ebatavaline olukord, seadus jõustub siis, kui jõustub keskkonnaseadustiku üldosa. Aga mõlemad kohal olnud ministeeriumide esindajad soovisid, et Riigikogu siiski üldosa enne vastu võtab, kuigi see jõustub koos eriosaga. Just nimelt sellepärast, et oma uudsuse tõttu ning tänu oma sisemisele loogikale ja terminoloogiale on see juba praegu kasutatav viitamisallikana ja alusena uue seaduse väljatöötamisel.
Sellise arutelu tulemusena tegigi keskkonnakomisjon ettepaneku seda eelnõu täna saalis arutada ja teine lugemine ka lõpetada. Selle poolt olid kõik kohal olnud keskkonnakomisjoni liikmed. Meil on ka ettevaatav ettepanek: juhul kui teine lugemine täna lõpetatakse, siis viia kolmas lugemine läbi 16. veebruaril 2011. Sellega lõpetan. Tänan!