Lugupeetud Riigikogu! Head külalised! Täna me arutame väga piinlikku seaduse muutmise vajadust. Nimelt on riik murdnud üht oma lubadust – lubadust noortele inimestele, kes läksid ülikooli õppima teadmisega, et just selle eriala valimise korral on neil võimalus saada hiljem õppelaenu kustutamise toetust, kui nad pingutavad ning õigel ajal lõpetavad. Ja see vajab tänapäeval väga suurt pingutust. Noored on võtnud õppelaenu, et katta oma kulusid, sest meie praegune õppetoetuste süsteem tavaliselt ei lase neil täielikult õppimisele pühenduda. See on võimalik vaid siis, kui perel on võimalik noort väga palju toetada, ja alati see ei ole nii.
Praeguses olukorras püütakse küll inimesi veenda, et kriis on möödas, aga tegelikult rahvas seda oma rahakotis ei tunneta. Suur osa üliõpilasi ja nende perekondi on võib-olla veelgi raskemas seisus kui mõne aasta eest, kui kriis algas, sest siis oli veel inimestel säästusid, mis nüüdseks on läbi. Noor inimene läks teatud eriala õppima, lootes riigi peale. Kindlasti ei osanud ka ükski parlamendiliige tol ajal seda seadust heaks kiites või Vabariigi Valitsuse liige arvata, et mõne aasta pärast, kui läheb raskeks, on just üliõpilased need, kelle pealt lasteaedade ja noorsootöö kõrval esimesena võiks kokku hoida.
Milles me praegu võime kindlad olla? Valimiste ajal lubatakse nii mõndagi. Reformierakond lubab, et võite kindlad olla. Mina pean tunnistama, et pärast selle õppelaenu kustutamise seaduse muutmise seaduse eelnõu arutelu siin saalis võime kindlad olla selles, et riik ei tunnista oma vigu. Ükshaaval on üliõpilastel võimalik tõepoolest kohtus oma õigust nõuda ja seda nad ka teevad. Aga kas me tõepoolest peame ära ootama iga üksikjuhtumi menetluse kohtus? Kui palju on neid vaja – üks, kaheksa, kakskümmend? Millal saab täis kogus, mis paneb meid Riigikogus tunnistama, et tõepoolest läks natuke pahasti, et me ei teatanud piisavalt ette, et noortel tõesti olid riigi suhtes omad ootused?
Me ei menetle täna seaduseelnõu, mis eeldab riigieelarve defitsiidi sellises mahus suurendamist, mida on võimatu ette näha. Me ei räägi eelnõust, mis räägib korralikust, süsteemsest üliõpilaste toetamisest, vaid me räägime vigade parandusest. Ja eriliselt küüniline on vigade paranduse juures hakata pärima, kust tuleb raha. See ei ole oluline. Kui riik kohtus kaotab, siis maksab ta kinni nii oma vea kui ka kohtukulud. Võib-olla tõesti peab ükskord üliõpilane jõudma välja kõige kõrgemasse kohtusse ja sealt tiiruga tagasi tulema, aga ma siiski loodan, et me jõuame enne teatud seaduse täpsustamise ja muutmiseni.
Teine huvitav moment on praegu see, et kuni jaanuari lõpupäevadeni ehk siis 25. jaanuarini me loeme kõikjale üles pandud sinistelt reklaamlehtedelt, et Isamaa ja Res Publica Liit lubab meile tasuta haridust. Tõenäoliselt me saame tasuta haridusest veidi erinevalt aru. Üliõpilased saavad tasuta haridusest aru nii, et see tähendab tõepoolest tasuta harimist. See tähendab seda, et sul on võimalik minna ülikooli tasuta õppima ja sellele lisanduvad ka normaalsed tagatised, et sa saad tasuta õppida. Aga kui me täna väidame, et riigil ei ole võimalik leida mõnikümmend miljonit, tunnistamaks, et ta tegi vea, siis tekib küsimus, kui palju on neid noori inimesi, kes usuvad, et pärast 6. märtsi keegi veel mäletab tasuta hariduse loosungit. Vahest on tegemist järjekordse sellise lubadusega nagu mõne aasta eest, mil räägiti õpetajate topeltpalgast, ja siis paari aasta pärast seletati, et see oli metafoor, seda polevatki mõeldud, et iga õpetaja palk nii palju tõuseb.
Nii või teisiti oleme praegu kurvas seisus. Me oleme saanud üliõpilaste käest kirjeldusi, kus on selgelt välja toodud, missugune olukord tegelikult oli. Keset suvepuhkust anti noortele vaid mõnepäevase etteteatamisega teada, et nüüd kohe tehke avaldus, või muidu on juba hilja. Konkreetselt iga inimese olukorrale ei mõeldud. Me sunnime praegu noori inimesi minema oma riigi vastu kohtusse, sest nad on langenud suure ebaõigluse osaliseks.
Ma loodan, et Riigikogu liikmed on lugenud Eesti Üliõpilaskondade Liidu saadetud üksikuid lugusid. Iga lugu on hea näide, selgitamaks, miks me täna seda eelnõu menetleme. Eraldi võiks välja tuua loo ühest noorest inimesest, kellel jäi puudu täpselt 13 päeva, muidu oleks ta uue seaduse tingimustele vastanud. Kas tõepoolest keset juuli palavust seda seadust vastu võttes Riigikogu suures kärbete tuhinas ei mõelnud, et 10, 13 või 15 lisapäeva ei viiks riiki rohkem üht- või teistpidi kaldu? Paljude noorte suhtes oli nii lühikese aja kehtestamine äärmiselt ebaõiglane.
Soovin siinkohal kõigile kolleegidele jõudu mõtlemaks, kuidas me saame pakkuda noortele veel suuremat tuge, kuidas oleks võimalik kunagi aastate pärast – kahjuks ma eriti ei usu sellesse, et see juhtub kohe pärast valimisi – tõepoolest süsteemse, laiapõhjalise ja sotsiaalset garantiid pakkuva õppetoetuste süsteemini. Aga seniks palun kõrvaldame ära vead, mis riik on teinud! Aitäh!