Austatud juhataja! Austatud Riigikogu! Kalmistuseaduse eelnõu eesmärk on lahendada seni reguleerimata olukord, kus puudub õiguslik regulatsioon, mis tagaks kalmistute ühtse ja järjepideva rajamise, haldamise, kasutamise, matmiseks sulgemise, aga samuti inimeste surnukehade kalmistule matmise ja tuhastamise korraldamise.
Meil on 20. jaanuaril 2007 jõustunud sõjahaudade kaitse seadus, mis reguleerib sõjategevuse tagajärjel surnud inimeste säilmete ümbermatmist ja sellega koos hauamonumentide ja -tähiste teisaldamist juhul, kui hauatähised asuvad ebasobivates kohtades või kui säilmete ümbermatmine on avalikes huvides vajalik muul põhjusel.
Lisaks sellele seadusele on meil veel teine valdkonnaga seonduv õigusakt. See on sotsiaalministri 2001. aasta määrus "Tervisekaitsenõuded surnu hoidmisele, vedamisele, matmisele ja ümbermatmisele". Kalmistute tegevuse üldiseks reguleerimiseks nendest õigusaktidest ei piisa. Sellele on tähelepanu juhtinud ka mitu omavalitsust. Näiteks Tallinna linn on korduvalt ministeeriumi tähelepanu juhtinud tõsiasjale, et selles vallas oleks vaja ühtset õigusruumi ja ühtseid regulatsioone.
Kohalike omavalitsuste kehtestatud kalmistute kasutamise eeskirjad, millest kalmistute tegevuses praegu lähtutakse, on välja töötatud kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse alusel, mille kohaselt reguleerib kohaliku omavalitsuse üksus kohalikku elu puudutavaid küsimusi, mis ei ole seadusega antud kellegi teise otsustada ja korraldada. Kuna puudub seaduse tasemel ühtne regulatsioon, siis on olukord piirkonniti erinev, olenevalt omavalitsuse arusaamadest, suutlikkusest ja võimalustest. Vältimaks sellist killustatust, tuleks seaduse tasandil kehtestada ühtsed nõuded.
Ütlen siia juurde, et meile on tulnud kaebusi selle kohta, et on olnud lahkarvamusi kalmistu haldaja, omavalitsuse ja elanike vahel selles küsimuses, kas hauaplats oli kasutuses – kas see oli hooldatud või mitte. Kuna pole olnud seadusega ühtlaselt kehtestatud regulatsiooni, siis on ette tulnud, et eriarvamustele on jäädudki. Kohalik omavalitsus kalmistu haldajana oli näiteks seisukohal, et plats oli hooldamata ja võis peale matta, mõne lahkunu omaksed aga olid väga õnnetud, et on peale maetud. Kokkuleppele pole jõutudki. Õnneks on selliseid juhtumeid väga vähe olnud ja nendes omavalitsustes, eelkõige Tallinna linnas, kus see probleem on suurem, on ka omavalitsused kehtestanud üsna selged reeglid. Aga probleeme on olnud.
Eelnõu reguleerimisala on surnute kalmistule matmise ja tuhastamise nõuded ning kalmistute rajamine, haldamine, kasutamine ja matmiseks sulgemine. Samuti kehtestatakse surnute hoidmise ja vedamise nõuded.
Mainin kohe ühe olulisima punktina ära, et eelnõuga nähakse ette kalmistu välispiirist 50 meetri laiuse nn rahuvööndi määramine planeeringuga, mis peaks piirama kalmistu ümbruses maakasutust, mis on vastuolus kalmistu otstarbe, eesmärkide ja hea tavaga. Eesmärk on piirata elamute, tööstushoonete, äride jms rajamist kalmistust sellisesse kaugusesse, mis võiks häirida kalmistul rahu, mida kalmistu kui inimeste viimne puhkepaik pakkuma peaks.
Selle seaduse §-ga 7 reguleeritakse kalmistu kasutamise eeskirja kehtestamisele ja sisule esitatavaid nõudeid.
Paragrahvis 8 sätestatakse kalmistu matmiseks sulgemise nõuded. Kohaliku omavalitsuse hallatava kalmistu sulgemise otsuse teeb kohaliku omavalitsuse volikogu, usulise ühenduse hallatava kalmistu matmiseks sulgemise otsustab seesama ühendus, teatades sellest kohalikule omavalitsusele vähemalt üks aasta enne kalmistu sulgemist. Säte aitab vältida olukorda, kus usulisele ühendusele kuuluv kalmistu, mis on ainuke kogu kohaliku omavalitsuse territooriumil, suletakse ilma ette teatamata. Üks aasta on piisav aeg, et kohalik omavalitsus jõuaks astuda samme tekkinud olukorra lahendamiseks. Suletud kalmistu kasutusotstarvet ei või enne 75 aasta möödumist muuta.
Samas tuleb sulgemist eristada olukorrast, kus lõpetatakse kalmistul hauaplatside väljaandmine, kuid matta juba eraldatud platsidele endiselt tohib. Kui mingitel mõjuvatel põhjustel on pärast 75 aasta möödumist vaja maa kasutusotstarvet muuta, siis peab muutmise taotleja korraldama inimeste säilmete ümbermatmise ja hauatähiste ümberpaigutamise kohase väärikusega ja oma raha eest. Võrdluseks võib öelda, et Soomes kehtiva matmisseaduse kohaselt on see tähtaeg 100 aastat.
Paragrahvis 9 sätestatakse surnu põhjendamatu viivituseta matmise või tuhastamise kohustus. Ka sätestatakse, et surnu matmine või ümbermatmine peab toimuma kohase väärikusega, arvestades võimaluse korral lahkunu usulist ja kultuurilist kuuluvust. See põhimõte aitab tagada ka kirikute ja koguduste seaduses sätestatut, mis näeb ette igaühe õiguse saada maetud vastavalt oma usutunnistusele.
Tundmatu ja omasteta surnu matmise kohustus on kehtestatud riikliku matusetoetuse seaduses, mille kohaselt korraldab valla- või linnavalitsus matuse siis, kui surnud inimene on tundmatu või omasteta. Regulatsiooni terviklikkuse tagamiseks on põhjendatud nimetatud nõude sätestamine ka kalmistuseaduses.
Veel on sätestatud see, et surnu matmise või tuhastamise kohustus on eelkõige surnu omastel. Kui kohalik omavalitsus on korraldanud lahkunu matmise või tuhastamise, on tal õigus matmise või tuhastamise kulud surnu pärandi vastu võtnud pärijalt sisse nõuda. Praegu sellist võimalust ei ole. Sellise regulatsiooni kehtestamise vajadus tuleneb asjaolust, et praktikas on ette tulnud juhtumeid, kus surnu omaksed keelduvad erinevatel põhjustel, eeskätt viidates väidetavale rahapuudusele, surnut matmast või tuhastamast ja asjaomane toiming tuleb viia läbi kohalikul omavalitsusel. Kuid juhtudel, kui surnul on vara, mille pärivad tema omaksed, ei ole põhjendatud, et matmise või tuhastamise kulud kannab kohalik omavalitsus.
Sätestatakse ka hauaplatsi äramärkimine enne selle tunnistamist hooldamata hauaplatsiks. Praktikas on see juba kasutusel, seda ka Tallinna linnas, kus see valdkond kõige paremini reguleeritud on. Lisaks seaduses kirja pandule on selline märkimise kohustus ette nähtud osa kohalike omavalitsuste kehtestatud kalmistu kasutamise eeskirjades.
Paragrahv 10 reguleerib tuhastamist kui alternatiivi traditsioonilisele kirstumatusele. Viimasel ajal on selgelt näha, et kirstumatusega võrdselt kasutavad inimesed võimalust surnuid tuhastada lasta.
Kõnealuses eelnõus käsitatakse kalmistu haldajana kohalikke omavalitsusi, juhul kui kalmistu on kohaliku omavalitsuse maa-alal, ja usulisi ühendusi, kui kalmistu asub usulise ühenduse maa-alal. Arvestades seda, et ajalooliselt olid nii Eestimaa kui ka Liivimaa kubermangu aladel levinud erakalmistutena ka perekonnakalmistud, kaalusime eelnõu väljatöötamise käigus tõsiselt ka vastavasisulise regulatsiooni kehtestamist. Aga pärast küsimuse sisulist kaalumist asusime seisukohale, et hulga omandiõiguslike ning järjepidevuse katkemisega seotud probleemide ärahoidmiseks tuleks eelkõige uute erakalmistute rajamist siiski vältida. Tuleb arvestada, et haud on siiski ajatu väärtusega koht, mis on maetu viimne puhkepaik. Omandisuhete muutumisel, näiteks seoses kalmistu maa-ala võõrandamise või omaniku surmaga, võib tekkida olukord, kus maa uus omanik ei ole huvitatud kalmistu tegevuse jätkamisest ja seetõttu võib ohtu sattuda kalmistu säilimine tervikuna. Aitäh!