Austatud Riigikogu esimees! Austatud Riigikogu aseesimees! Riigikogu liikmed! Lugupeetud minister! Sotsiaalkomisjoni esimees! Kõik külalised, kes on siin ruumis või kes kuulavad meid meedia või interneti vahendusel! Mul on täna väga hea meel rääkida Maailma Terviseorganisatsiooni esindajana Eestis rahvatervisest, tervisesüsteemist, keskendudes peamiselt rahvatervisele ja vähem tervishoiule, ning jagada teiega mõningaid arvamusi seniste valikute ja edasiste võimaluste kohta.
Siinkohal tahan kiita sotsiaalkomisjoni ja Riigikogu selle eest, et asjaomane arutelu on sel aastal suhteliselt intensiivselt toimunud, algas see juba eelmise aasta lõpul. Paljudes teistes Euroopa riikides on säärased arutelud praegu toimumas, ka naaberriikides, just Baltikumis, ja see on kindel märk ka Eestile, kui me vaatame tulevikku.
Minu paar slaidi ja mõned mõtted on jagatud kolme ossa. Ma räägin haiguskoormusest ja sellest, mis hakkab toimuma tulevikus. Ma räägin sellest, millised on seni olnud arengud ja valikud, ning ma räägin mõningatest tähelepanekutest selle kohta, kuidas edasi liikuda.
Kui me vaatame haiguskoormust maailmas ja eri maailmajagudes, siis me näeme, et Euroopa on suhteliselt väiksema haiguskoormusega, kui me võrdleme seda näiteks Aafrikaga. Kõige ülemine tulp näitab suure sissetulekuga riike, kelle hulka on nüüdseks ka Eesti jõudnud, kuid siis, kui neid andmeid koguti, ta veel seal ei olnud. See näitab, et meie potentsiaal on olla väiksema haiguskoormusega. Oluline selle slaidi juures on see, et tulevikus hakkab meil kolm neljandikku haiguskoormusest olema mittenakkuslikest haigustest, kroonilistest haigustest põhjustatud. Kui me vaatame seda kaugemas perspektiivis, siis peaks nakkushaiguste ja vigastuste osakaal vähenema, kui me rikkamate riikide hulgas oleme.
Mis on potentsiaal, kui palju meie eluiga võiks pikeneda? Eelnevad kõnelejad rääkisid Eesti eesmärkidest, kui kaua me võiksime elada ja kui kaua me võiksime tervena elada. Me näeme, et Euroopa potentsiaal on väga suur. See näitab seda konteksti, kus me oleme. Meie potentsiaal jääb maha ainult Aafrika riikidest, kus eluiga on oluliselt lühem. Kui me vaatame Euroopat, siis kui seal tegeldaks kümne peamise riskiteguriga (olgu nendeks tubakas, alkohol, kõrge vererõhk või mõned teised tegurid, millest eelkõnelejad on rääkinud), võiksid inimesed Euroopas elada ligi üheksa aastat kauem. Kas see olukord on samasugune ka Eestis? Jah, seda küll.
Ka see slaid näitab, et olukord on muutunud. On terve hulk teadlasi, kes on arvutanud välja, milline on olukord aastal 2030. Me ei pea minema väga detailidesse, mida me sellelt slaidilt näeme, aga kui me vaatame, milline on olukord kahekümne aasta pärast, siis me näeme tunduvalt rohkem vaimse tervise probleeme, me näeme kroonilisi kopsuhaigusi, me näeme kuulmislangusest tulenevaid hädasid ja muidugi südamehaigusi, aga ka diabeedi esinemise sagenemist, mis on tingitud nii toidust kui ka toitumisest, millest ka täna on natuke juttu olnud.
Millised on tervisesüsteemide ülesanded Euroopas, selles kontekstis, kus Eesti oma tervisesüsteemi arendab? Esiteks, vananev ühiskond. Eestis on aastaks 2025 iga neljas inimene üle 65-aastane. Selles kontekstis muutub väga oluliseks tervislik vananemine, millest on rääkinud Maailma Terviseorganisatsioon ja Euroopa Komisjon, aga millest on palju räägitud ka Eestis seoses võimalike suurenevate tervishoiukuludega, aga üleüldse ka selles mõttes, kuidas me suudaksime olla tervemad ja rõõmsamad, kui me elame kauem. Teine oluline teema on sotsiaal-majanduslikud erinevused. Me näeme, et lõhed eri sotsiaalsete rühmade vahel millegipärast ei vähene, isegi kui me teeme selleks pingutusi. Ma toon hiljem selle kohta paar näidet Inglismaalt. Nii tervishoidu reformivate ministrite kui ka regulatsiooni eest vastutavate inimeste töö teeb raskeks see, et inimesed on teadlikumad, nende ootused on suuremad. Me näeme seda ka Eestis. See tähendab, et tuleb leida uusi viise, kuidas astuda dialoogi ja vastata nendele ootustele. Oluline on mainida, et kui me lootsime, et selliseid terviseprobleeme nagu nakkushaigused, HIV ja aids ning tuberkuloos on sellel sajandil vähem, siis need haigused ei kipu eri põhjustel vähenema. Samal ajal on alkohol, tubakas ja vähene füüsiline aktiivsus need põhjused, mis kroonilisi haigusi tekitavad. Ehk meil on vanad haigused, pandeemiad ja uued haiguspuhangud, ning meil on täiesti uued haigused, mida me enne ei ole Euroopas näinud. Tehnoloogiasektor areneb kiiresti, samuti meditsiinipraktika. See tähendab seda, et tervisesüsteem moodustab väga paljudes riikides umbes 10% SKT-st, olles väga oluline majanduse osa. Me näeme survet solidaarsusele, seda on pingestanud majanduskriis. Selle teema üle on palju arutatud Eestis, aga ka teistes riikides. Näiteks võib tuua Saksamaa, kus viimastel aastatel on vastu võetud mitu otsust, et parandada inimeste ravikindlustusega kaetust. Ka finantskriis on olnud meile viimastel aastatel paras proovikivi.
Oluline on välja tuua, et kõiki neid probleeme on püüdnud ennetada Tallinnas vastuvõetud Tallinna harta, mida on siin hea meelde tuletada. See on oluline verstapost Euroopa jaoks, ütleksin, et niisama oluline kui Almatõ kokkulepe enam kui 30 aastat tagasi, mis tõi sisse sellised mõisted nagu esmatasandi arstiabi, rahvatervis, emade ja laste tervis. Tallinna hartas räägitakse, et tervisesüsteemid peavad vastama inimeste ootustele, need peavad põhinema kindlatel ja kokkulepitud väärtustel ning peavad hästi toimima. Teisisõnu: me peame teadma, mida need teevad, ja väga hästi kasutama neid ressursse, mis sinna lähevad. Majanduskriis on omalt poolt olnud väga hea proovikivi, vaatamaks, kas riigid suudavad kokkulepitut järgida ja kuhu edasi liigutakse. Kui me vaatame laiemalt, mis on Euroopas viimase paari aasta jooksul toimunud ja millega Maailma Terviseorganisatsioon on tegelnud, et järgida Tallinna hartat ning vastata väljakutsetele, siis siin on olnud kaks suurt arengut. Esiteks, "Tervis 2020", Euroopa tervisepoliitika arendamine, kus ka Eesti väga aktiivselt osaleb, ning üha enam tegelemine sotsiaalsete determinantidega, nende teguritega, mis jäävad väljapoole klassikalist tervishoidu, mis mõjutavad meie tervist ja millele eelkõnelejad on samuti viidanud.
Tulles Eesti olukorra juurde, siis, jah, meil on positiivseid sõnumeid Eesti kohta. Kui me vaatame Eestit võrdluses paljude teiste riikidega, siis Eesti on üks näidisriik, kuhu on hea meel kutsuda teiste riikide esindajaid vaatama, kuidas otsuseid on tehtud, mida on edasi arendatud, aga samal ajal on eestlased ka väga objektiivne rahvas, kes on valmis ütlema, mis asjad ei tööta.
Kui me vaatame eluiga aastatel 2000–2008, siis näeme, et see on pikenenud. Me näeme, et nii meeste kui ka naiste eluiga on pikenenud, ning me näeme, et sutsu on vähenenud meeste ja naiste eluea erinevus, mis siiski on üle kümne aasta. Kui me vaatame, mille tõttu eluiga on pikenenud, siis näeme, et eluiga on pikenenud selle tõttu, et südamehaigusi ja vigastusi on vähem. Ehk kaks suurt haiguskoormuse ja suremuse põhjust on vähenenud. Samal ajal on ka haigusi, mis on tekkinud ühiskonda, on haigusi, mis on olnud ja mis on hakanud enam levima, mis põhjustab keskmise eluea lühenemist. Nendest toon välja endokriinhaigused (klassikaline näide on diabeet) ja teisest küljest ka vaimse tervise hädade suurenemise, millele on majanduskriis kindlasti oma templi lisanud, kuigi meil ei ole viimaste aastate statistikat. Ehk eluiga on pikenenud, samal ajal mitte nii palju, kui oleks võinud. Kui me mõtleme haiguskoormusele, siis siiski 60% haiguskoormusest Eestis langeb töötavale elanikkonnale.
Mida nendel aastatel tehti? Positiivsena võib välja tuua rahvatervise programmide uuendamise. Sel ajal loodi südamehaiguste programm ning seda uuendati, vaadati üle HIV ja aidsi ennetamise strateegia (neid strateegiaid on Eestis alates üle-eelmise kümnendi algusest olnud mitu, 2006. aastal vaadati see strateegia üle), tegeldi tuberkuloosiprogrammiga, aastal 2007 loodi vähistrateegia. Teisisõnu, rahvatervises, millest me täna räägime, oli palju aktiivseid tegevusi ja see on tervitatav. Suur tänu ka Riigikogule selle eest, et WHO tubaka tarbimise leviku vähendamise raamkonventsioon on ratifitseeritud. Selles valdkonnas on ka palju edasi liigutud. Avalikes paikades suitsetamise keelul on kindlasti tugev ja positiivne mõju rahvastiku tervisele. Eelnevalt on neid küll mainitud, aga ka mina toon välja tervist edendavaid võrgustikke, mis on kohalikul tasandil väga olulised. Neid on koolides, lasteaedades, haiglates, üha enam ka kohalikes omavalitsustes ja viimasel ajal töökohtadel. Ma arvan, et see on väga oluline viis, kuidas jõuda iga päev inimesteni, et nad oma tervist parandaksid. Arstiabi kättesaadavust on parandatud, on püütud intensiivselt arendada esmatasandi arstiabi. Kui me räägime universaalsest ravikindlustusest või universaalsest kattest, siis seda on arutatud, ma arvan, juba päris mitu aastat, aga otsused on natuke toppama jäänud. Kindlasti oli toona oluline verstapost rahvastiku tervise arengukava, mis seab sihi edasiseks: mida peaks tegema, et aastal 2020 me elaksime 80 aastat ja püüaksime võimalikult tervena elada.
Majanduskriis ja Eesti tervisesüsteem. Mis toona juhtus? Ühest küljest on väga tervitatav tegutsemine alkoholivaldkonnas. Maksutõusude tõttu (siin me näeme juba esimesi tulemusi) on natukene vähenenud alkoholi tarbimine, kuid samas on suur küsimus, kas see on jätkusuutlik vähenemine, sest paljudes riikides on nähtud, et kui majandus hakkab kasvama, siis millegi tõttu hakatakse ka alkoholi enam tarbima, kui eelnevad tegevused ei ole olnud piisavalt efektiivsed. Eesti omapära on Euroopa Liidu struktuurifondide stiimulpakettide kasutamine rahvatervise heaks, mis on kindlasti positiivne samm. Paljudes teistes riikides ei ole struktuurifondide raha kasutatud rahvatervise jaoks, peamiselt on seda kasutatud vaid tervishoiu jaoks. See, et nii on suunatud südamehaiguste ennetamisse, terviseedendamisse töökohtadel enam vahendeid, on kindlasti aidanud üle elada seda, et riigieelarvest on eraldatud natuke vähem raha rahvatervise programmidele. Aga väga oluline on märkida, aastal 2012 seda raha enam ei ole. Tuleb arutada, kuidas taastada rahvatervise programmide rahastamine ja edasine funktsioneerimine. Ennetus- ja arendusprogrammid on olnud ravikindlustuse prioriteet, haigekassa on lisaks esmatasandile prioriseerinud ka näiteks sõeluuringuid. Me näeme, et suremus rinna- ja emakavähki on vähenenud. See vähenes aastatel 2002–2008 ligi 17%, mis on väga hea tulemus. Samal ajal on natukene vähem suunatud tegevusi lastele. See vajaks kindlasti rohkem tähelepanu, et me näeksime ka tulevaste põlvede tervise paranemist.
Milline on Eesti potentsiaal? Me võime öelda, et eluiga võiks olla 78 ja 79 aasta vahel, kui me tegutseksime võimalikult hästi ehk võtaksime neid meetmeid, mis on tõenduspõhised ning tõestatult efektiivsed rahvatervises ja tervishoius. Näiteks, me suudaksime siis kauem elada ja vähendada infarktist, insuldist, maksatsirroosist, kõrgvererõhktõvest tekitatud haiguskoormust, igaühe vähenemise tõttu pikeneks eluiga pool aastat. Teisisõnu: see potentsiaal on suur. Positiivne uudis on, et me tegelikult teame, mida tuleks teha, küsimus on selles, kas meil on piisavalt jõudu, et seda ühiselt teha.
Tähelepanekuid tervisevaldkonna kohta. Esimene väga oluline tähelepanek on, et kui me vaatame riskitegureid (alkohol, tubakas ja narkootikumid) kokkuvõetult, siis on näha, et kogu maailmas moodustavad need haiguskoormusest ühe viiendiku, samamoodi Eestis. Me näeme, et noorte alkoholilembus on suurem, me näeme, et keskmiselt tarbivad mehed nüüd natukene vähem alkoholi, aga naised on alustanud intensiivsemat alkoholi tarbimist, mis tekitab küsimuse, kuhu me Eestis tegelikult edasi läheme. Täiskasvanute hulgas on tubaka tarbimine stabiliseerunud, aga suhteliselt kõrgel tasemel. Noorte, eriti tüdrukute hulgas on tubaka tarbimine suurenemas. Teisisõnu: jällegi on siin oluline mõju järgmisele põlvkonnale. Noorte ja täiskasvanute kasvaval ülekaalulisusel on selge seos tulevase haiguskoormusega, näiteks diabeedi esinemissagedusega. Poiste ja kuni 44-aastaste meeste hulgas kasvab ülekaalulisus kiiresti. See tuleneb üheülbalisest toiduvalikust, vedelatest kaloritest, millest on juba eelnevalt räägitud, aga ka üha suurenevatest toiduportsjonitest. Ehk nii toidul kui ka toitumisel on väga oluline roll selles, et meie rahvastiku tervis paraneks. Kalorite lihtsat kättesaadavust on välja toonud paljud rahvatervise spetsialistid. Füüsiline aktiivsus kipub vähenema. Kuigi me näeme tänavatel üha enam inimesi jooksmas, kepikõndi tegemas, suusatamas, lihtsalt liikumas, siis statistika näitab, et see harrastus ei ole veel jõudnud kõikidesse ühiskonnakihtidesse, nii nagu me seda sooviksime. Krooniliste haiguste osatähtsus kasvab. Ma arvan, et siin tuleb uuesti vaadata riskitegureid, olgu selleks näiteks tubakas. Tubaka tarbimise leviku vähendamise raamkonventsiooni uued kokkulepped, mis puudutavad eriti reklaami, võeti vastu eelmisel kuul ja ka Eesti ühines nendega. Ma loodan, et te arutate neid lähitulevikus ja samal ajal vaatate ka teiste riikide poole, kellel on huvitavaid kogemusi. Näiteks Austraalias liigutakse selle poole, et tubakapakenditel ei oleks üldse märgistust, et need oleksid valged ega mõjutaks inimeste ostueelistusi.
Mõned mõtted selle kohta, mida võiks teha rahvastiku tervise parandamiseks. Tuleb kujundada toetavat keskkonda, ma mõtlen selle all kergemat viisi, kuidas me saaksime sportida, näiteks pean silmas kergliiklusteede rajamist. Sihipäraselt tuleb tegelda välditava ebavõrdsuse vähendamisega tervises. Täna on räägitud tubakast kui ühest näitest, samuti ülekaalulisusest. Inglismaa kogemus aastatel 1997–2010 näitas, et nad suutsid riikliku poliitika abil paljusid asju muuta. Samal ajal kasutasid nad veidi valesid sisenemiskohti. Samuti ei teinud nad piisavalt palju, mis tähendab seda, et suitsetamises, dieedis, sportimisvõimalustes, aga ka perearsti kättesaadavuses on ebavõrdsus suurenenud. Teisisõnu on nad saavutanud positiivseid tulemusi, aga see on kindlasti valdkond, mis vajab enam tähelepanu. Arvestada tuleb teiste valdkondadega ja nagu eelnevalt on kõneldud, iga minister on terviseminister. Me räägime keskkonnast ja selle mõjust tervisele. Me räägime majandusest, ka töökeskkonnast, kus inimesed iga päev töötavad, millel on mõju tervisele. Üha enam räägitakse välisministritest ja nende mõjust tervisele. Tervis välispoliitikas on teema, mis seostub näiteks kaubanduskokkulepetega. Ehk igal valdkonnal on tervisele väga oluline mõju, mida me peame kaaluma. Riigil ja erasektoril tuleb hea tervise nimel koostööd teha. Näiteks toit ja toitumine on valdkond, kus me saame rääkida sellest, kui palju suhkruid on toidus, kui palju rasvu on toidus, mis kindlasti mõjutab meie tervist. Tuleb läheneda inimesekeskselt. Kogu tervisesüsteem peab koos töötama. Selle all ma mõtlen seda, et nii rahvatervis kui ka tervishoid (kuigi me tervishoiust räägime täna vähem) peaksid olema inimese poole suunatud ja toimima koos, mitte nii, et inimene peaks vaeva nägema, selleks et teada saada, kuidas osaleda sõeluuringul, kuidas saada abi perearstilt (olgu selleks kas ravim või raviviis), aga ka seda, kuidas saada nõustamist, kui me räägime alkoholivaldkonnast. Tuleb säilitada vaktsineerituse kõrge tase ja ühtlane kaetus vaktsineerimistega. See on hästi oluline valdkond. Me näeme tänavu lastehalvatuse levikut Kesk-Aasias, sest vaktsineerimise tase ei ole seal olnud piisavalt kõrge ega efektiivne. Kui me vaatame Eestit, siis meile tundub, et kõik on korras, samal ajal me näeme teatud valdkondades vaktsineerituse taseme langust. Me näeme, et Eesti maakondade vahel on ligi 6% kõikuvus vaktsineerituse tasemes, mis tekitab tulevikus probleeme nakkushaigustega, kui me unustame selle klassikalise rahvatervise tõe. Tuleks kaaluda ravikindlustuskaitse laiendamist kogu elanikkonnale. See on teema, millest on palju räägitud ja ma arvan, et ka edaspidi tuleb rääkida, leida parim viis, kuidas seda teha. Tuleb taastada rahvatervise programmide rahastamine, mida sai ka eelnevalt mainitud, vaadata kogu tervisesüsteemi jätkusuutlikkust ja võtta vastutus tervise eest nii inimese, kogukonna kui ka riigi tasemel, st me töötaksime ühiselt.
Kui me vaatame, millest on rääkinud Maailma Terviseorganisatsioon, mida arutatakse Eestis, siis paar nädalat tagasi avaldati "Maailma tervisearuanne 2010" (ka minister osales arutelul). Siis räägiti sellest, kuidas jõuda nii rahvatervise- kui ka tervishoiuteenustega kõigini, ja kõige olulisemast küsimusest, mis sellega on seotud, ehk tervishoiu rahastamisest. Ka Eestis mõned kuud varem valminud aruanne annab vastuseid nendele küsimustele. Tänan kuulamast!