Hea juhataja! Head kolleegid! Eesti Keskerakond on algatanud seaduseelnõu, millega ta proovib ühiskonnas alustada debatti, et käsitleda meie ees lähiaastatel seisvat ilmselt kõige tõsisemat probleemi. Me oleme majanduskriisi selgelt ületanud: Eesti majandus näitab ärkamise märke nagu ka kogu Euroopa. Seega seisame lähiaastatel probleemi ees, kelle abil Eestimaal ettevõtlust ja selle kaudu majandust edendada. Juba praegu on kuulda ettevõtjate jutte sellest, et Eestis ei ole häid spetsialiste. See on selge signaal, et meil valitseb teatud mõttes tööjõupuudus. On algatatud mitmesuguseid aktsioone, millest tuntuim on vahest "Talendid koju!". Need kõik on väga õiged algatused. Kui me ei ole võimelised koju tagasi meelitama oma kodanikke, kes räägivad meiega sama või meie jaoks arusaadavat keelt, siis oleme lähiaastatel valiku ees, millistest regioonidest hakata defitsiidi katteks tööjõudu sisse tooma. Ka teine valik on olemas. Eestimaa majandus, kus domineerib ekspordile orienteeritud tootmissektor, võiks ju lakata eksisteerimast, sest valitseb tööjõupuudus.
Väga palju on analüüsitud, miks inimesed on Eestist lahkunud. Mitte keegi ei tea, kui palju neid tegelikult on ära läinud. Statistiline töötus on 130 000 ringis, töötukassa väitel umbes 70 000. See arv muutub iga päev. Erinevalt oma kolleegidest Keskerakonnas olen mina julgenud pahatihti küsida, kus need inimesed on. Neid pole näha, nad ei tee häält oma olukorra parandamiseks. Kui osa minu kolleege arvab, et need inimesed on heitunud, siis mina arvan, et suhteliselt suure tõenäosusega nad ei viibi Eestis. Nad on siit lahkunud ja me isegi ei tea, kuhu ja kui palju neid tegelikult läinud on. Töötukassa saab ju arvele võtta ikkagi aktiivses tööeas olevaid isikuid, kes on reaalselt tööturul tegutsenud ja siis töötuks jäänud.
Need väited, mida ma siin esitan, on ju kõigile teada. Ma usun, et iga Eesti riiki kalliks pidav poliitik tegelikult tunnistab endale õhtul enne magama jäämist, et probleem on olemas. Keskerakonna seaduseelnõu on selge katse seda probleemi teadvustada ja, mis seal salata, selle lahendusi seadustada. Eelnõus on väga selgeid seisukohti, kuidas inimeste kojutulek atraktiivsemaks ja põhjendatumaks muuta.
Näiteks punkt nr 1 räägib munitsipaalelamuehituse vajalikkusest, et tagada naasjatele võimalus normaalsetel alustel elamispinda soetada (tegelikult üürida). Üldjuhul on ära läinud noored inimesed, kellel ei ole ajaloolistel põhjustel vara, mida vanematelt pärida. Kui nad otsustavadki Eestisse tagasi tulla, siis tekib neil väga tõsine küsimus, kus elada. Suuremad kohalikud omavalitsused, mis seal salata, kipuvad ju tavaliselt olema tõmbekeskused ka majanduslikus mõttes. Seetõttu ma leian, et nad võiksid elamuehituse programmidega tegelda ja seda tuleks igal juhul riiklikult soodustada.
Seaduseelnõu järgmine paragrahv räägib seadusega tagatud soodustustest kutseõppe lõpetanud noorte töölevõtmisel. Töötuid on noorte hulgas 20%, kui mitte öelda, et rohkem. See on ilmselt taas kord arv, mida me väga täpselt ei tea. Seda lihtsal põhjusel, et noored inimesed on eriti aktiivsed ja altid Eestist lahkuma.
Oponendid võiksid küsida, mis on mingil kohalikku elu reguleerival seadusel pistmist kojutulijatega. Tuleb tunnistada, et mõnes mõttes on neil õigus. Aga praegune Riigikogu on näinud väga imelikke seaduseelnõusid. Ma arvan, et noorte töötuse küsimus haakub siiski otseselt kojutuleku teemaga. Kutseõppe lõpetanute töölerakendamise soodustused võiksid ju olla preventiivse iseloomuga, et noored ei lahkukski välismaale. Teatud mõttes see ju ongi nende kojutoomine.
Väga palju tuleb siiski tunnustada kogu Eesti riiki ja tema praegust olukorda. Nimelt eksporditoetuste puhul, mis on ka seaduseelnõu §-s 3 välja toodud, on riik päris palju ette võtnud. Loomulikult saab alati rohkem teha. Viimastel kuudel on aga riigi tasandil teadvustatud, et Eesti keskmiste ja väikeste ettevõtete eksporditurgude leidmisele kaasaaitamine on riigi otsene kohustus ja mõistlik tegevus, sest väikesed ettevõtted ei ole mitte mingil juhul võimelised ise neid kulusid katma. Ühel hiljutisel kohtumisel loomemajanduse inimestega kerkis üles näiteks vajadus, et me võiksime ka loomemajanduse arvata ettevõtluse hulka. Praegu me toetame ettevõtjate messidel käimist, aga ei toeta kunstnike osalemist kunstinäitustel. Tegelikult on eripärane, loomemajandusest pärinev valmis asi ju toodang, mille kaudu on võimalik Eestit maailmas tutvustada ja ka Eesti majandust elavdada. Paragrahvi 3 puhul tuleb tunnistada, et eksporditoetuste seisukohalt ongi meie seaduseelnõu võib-olla natuke ajale jalgu jäänud, sest seaduste menetlemine on aeglane protsess. Asjad liiguvad aga õiges suunas – selle eest koalitsioonile väga suur tunnustus.
Paragrahvis 4 me räägime keeleõppe probleemidest ja õpilaskodudest. Eestimaa eri paikades me kohtame viimasel ajal perekondi, kust vanemad on lahkunud välismaale tööle ja lapsed on jäänud kas vanavanemate juurde või päris omapäi. Inimesed peaksid aru saama, et nad on oma riigile olulised. Üks tähtis asi, mida me peaksime praegu tegema, on toetada õpilaskodude loomist, et need lapsed ei tunneks ennast mahajäetuna, ei sööstaks esimesel võimalusel oma vanemate juurde välismaale, vaid elaksid pigem siin inimväärset elu, õpiksid oma maad armastama ja veenaksid vanemaid koju naasma. Teine oluline probleem, miks inimesed väidavad, et neil ei ole võimalik koju tulla, on see, et lapsed käivad juba koolis ja kuhu neid ikka panna, nad õpivad teises keeles jne. Need lapsed ei oskagi enam eesti keelt, nad ei saa Eesti koolis hakkama. Seetõttu teeme ettepaneku pöörata riigi tasandil tähelepanu sellele, et proovida luua võimalusi suuremates tõmbekeskustes, kuhu eestlasi on rohkem kokku kogunenud, et Eesti lapsed ei unustaks oma emakeelt.
Järgmises paragrahvis ehk §-s 5 me räägime sellest, et me tegelikult ei tea, mis meie kõige kallima ressursi ehk inimestega toimub. Me peaksime looma korra, et meil oleks arusaam, kes on kes, kus ta elab, mida ta teeb ja millal ta potentsiaalselt võiks meile tagasi tulla.
Paragrahvis 6 me räägime füüsilisest isikust ettevõtjatest – inimestest, kes võiksid Eestisse tagasi tulles suuta seda ettevõtlusvormi kõige operatiivsemalt rakendada. See muudaks nad tööturul atraktiivsemaks ja ma arvan, et annaks neile võimaluse ka oma isiklikke oskusi ettevõtluses paremini realiseerida. Selle punkti kaitseks võin ma tuua hulganisti näiteid enda heade tuttavate kohta, kes elavad Ameerika Ühendriikides. Nad kõik töötavad seal samal põhimõttel ja väga kõrgelt kvalifitseeritud erialadel. Nad loovad väärtusi, mida nad on sageli sunnitud sealsel turul ise müüma, sest kahjuks ei ole mitte kõigil täieõiguslikku luba Ameerika Ühendriikides elada. Nad tahaksid tagasi tulla. Kui nad küsivad minu käest, mida nad Eestis tegema hakkaksid, siis väidan, et nad ei pea mitte midagi erilist tegema. Neil on kaks võimalust. Nad kas tulevad ja registreerivad ennast siin FIE-ks, mis tähendab, et nad tegutsevad sisuliselt samamoodi nagu praegu Ameerikas, või nad teevad endale väikse ettevõtte, kas või ühemehefirma, ja alustavad tootmist. Toodangu realiseerimine on Euroopas samamoodi võimalik nagu Ameerikas. Euroopas elab ju 500 miljonit inimest. Kui rääkida sellest kõigest kui paketist, et me aitame oma inimestel Euroopa turge avastada, sedapidi julgustades neid siia tulema ja tegema oma kätega midagi valmis, ning me mõtleme kõik koos, kuidas see ära müüa ja selle eest raha kätte saada, siis kindlasti võiks see olla argument, sealjuures mitte vähetähtis argument.
Paragrahvis 7 me räägime eluasemelaenu intresside kompenseerimisest. Ühelt poolt võib öelda, et see ei ole kõige tugevam punkt selles eelnõus, sest Eestis elavad inimesed võiksid küsida, miks nemad midagi ei saa. Teiselt poolt võib jälle vastu väita, et üldjuhul esimene põhjus, miks inimesed praegu kodust, oma lähedaste juurest ära lähevad, on minu arvates päris kindlasti see, et headel aegadel ennast lõhkilaenanud kodanikud üritavad lõpuni võidelda oma kodu eest. Nimelt, suur osa äraminejaid on sunnitud lahkuma, sest nad on siin võlaorjusesse sattunud. Kui sul laene ei ole, sa elad korralikus majas ja sõidad enam-vähem normaalse autoga, sul on enam-vähem normaalne töökoht, siis pole hullu midagi – sa saad hakkama ka 800 või 1000 euroga. Kui sul on aga 1000-eurone laenumakse, mis on praegu Eestis täiesti tüüpiline, siis peaksid sa teenima vähemalt 2000 eurot. Esimese hooga ei ole see nüüdisaegses Eestis just kõige lihtsam. Läheme appi!
Paragrahvis 8 me räägime kodanikega sidepidamise vahenditest ehk pigem vajadusest nendega sidet pidada. Olgem ausad, me kõik mäletame, kuidas pärast Teise maailmasõja lõppu tekitas suur põgenikevool Eesti territooriumilt olukorra, kus igal pool maailmas asutati aastate jooksul Eesti Maju. Hiljuti me asutasime Eesti Maja Soomes. Tegelikult on see väga normaalne areng, aga teist otsa pidi – järsku peaks neid maju olema palju rohkem, sellepärast et väga palju eestlasi on meie jaoks lootusetult kadunud.
Rohkem ei olegi mul suurt midagi öelda. Ma olen seaduseelnõu põhiolemuse käsitlemise lõpetanud. Kutsun lugupeetud kolleege ja lugupeetud Riigikogu, kes eelkõige esindab oma valijaid, meiega koos arutlema selle üle, kuidas oma head kaasmaalased jälle koju tagasi tuua. Nende abiga saaks tõsta Eesti majanduse enneolematutesse kõrgustesse, et vältida vajadust hakata tõsiselt mõtlema selle peale, keda ja kust siia kas või ajutiselt tööle ja elama paluda. Minu arvates on see seaduseelnõu piisavalt hea selleks, et algatada ühiskonnas asjaomast tõsiselt võetavat programmi ja diskussiooni ning lõpuks minna deklaratsioonidelt üle tegudele. Me kõik ju tunnistame, et probleem on olemas. Aitäh!