Lugupeetud proua aseesimees! Head kolleegid! Majanduskomisjonis oli liiklusseaduse muutmise seaduse algatamine päevakorras 22. novembril, kui komisjoni istungil osalesid külalistena Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi teede- ja raudteeosakonna veondus- ja liiklustalituse juhataja Priit Vene ning peaspetsialist Eero Aarniste.
Me mäletame, et tänavu enne jaanipäeva võttis Riigikogu vastu liiklusseaduse, mille jõustumise tähtaeg on 1. jaanuar aastal 2011. Selle seaduse vastuvõtmise ning jõustumise vahelisel ajal, mis on ligi pool aastat, on Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium ning tema allasutused leidnud, et liiklusseadusesse on tarvis teha täpsustusi ja täiendusi. Sellekohaste ettepanekute vormistamisel on arvestatud ka õiguskantsleri, Justiitsministeeriumi ja Siseministeeriumi märkusi-ettepanekuid. Samuti on eelnõu põhipunktid olnud arutelul Vabariigi Valitsuse liikluskomisjonis. Tegemist on sisuliselt Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi eelnõuga, mis on majanduskomisjoni algatatud, et selle teemaga tempokalt edasi liikuda.
Eelnõuga täpsustatakse liiklusseaduse reguleerimisala, viivistasu aegumise regulatsiooni, alarmsõidukite märgutulede kasutamist, sõiduki valvega hoiukohta teisaldamise ja seal hoidmise tasumäärade kehtestamise aluseid, mootorsõiduki juhi tervisekontrolli tähtpäevaga ja juhtimisõigusega seonduvaid üleminekusätteid.
Kordan veel kord Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi seisukohta, et eelnõu menetlemisega on kiire, kuna eelnõus toodud muudatused soovitakse jõustada uue liiklusseadusega ühel ajal, s.o 1. jaanuaril järgmisel aastal.
Nüüd eelnõu sisu juurde. Head kolleegid! Teil on kindlasti kõigil olemas eelnõu 874 tekst – nii esimesele lugemisele saadetud tekst kui ka seletuskiri. Pole mõtet seda kõike ette lugeda, teemast on ka ajakirjanduses üksjagu juttu olnud. Aga mõned olulisemad märkused tutvustuseks siiski.
Kõigepealt, seaduse § 1 punktis 1 täpsustatakse, et ka väljaspool teed sõidukit juhtides peab juhil olema mootorsõiduki või maastikusõiduki juhtimise õigus. Samuti ei tohi ka väljaspool teed mootorsõidukit või maastikusõidukit juhtides juht olla joobeseisundis või alkoholi piirmäära ületavas seisundis. Sisuliselt on tegemist ettepanekuga nõuda juhtimisõiguse tõendamist ka väljaspool teed sõitmise korral. Teema on ka ajakirjanduses üleval olnud. Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi sellekohase regulatsiooni vastu on sõna võtnud põllumajandusminister. Ilmselt on kaks kolleegi, kaks ministrit, omavahel vähevõitu suhelnud ja piltlikult öeldes vasak käsi ei tea, mida parem käsi teeb. Aga selge on, et tegemist oleks ülereguleerimisega. Minu kui juhtivkomisjoni ettekandja ja komisjoni esimehe seisukoht on, et säärane juhtimisõiguse tõendamist nõudev säte ei ole kindlasti põhjendatud. Küll aga on selge, et ka väljaspool teed tuleb nii mootorsõidukit kui maastikusõidukit juhtides olla kaine. Selle vastu ilmselt keegi ei vaidle.
Mitu punkti käsitleb liikluse reguleerijale seatavaid nõudeid. Uues liiklusseaduses on tekkinud võimalus saada reguleerija asendamise kohta sätestatust erinevalt aru. Praeguses eelnõus öeldakse ühemõtteliselt, et liikluse reguleerija tegevuse peatamisest kuni reguleerija asendamiseni uue reguleerijaga reguleerib liiklust politsei ning see ülesanne on politseile ajutine. Mis tähendab seda, et liikluse reguleerimise korraldaja peab tegutsema nõnda, et ajutise olukorra puhul, kui politsei reguleerib, leiab sama korraldaja uue korraldaja, kes vastab nõuetele.
Järgmised punktid käsitlevad alarmsõidukite märgutulede kasutamist. Selgub, et ka siin on teatud ebatäpsusi. Igal juhul saab selle eelnõuga § 17 lõike 2 täiendamisel täpsemalt reguleeritud märgutulede kasutamise võimalus nii, et tsiviilvärvides alarmsõidukitele ei ole tarvis hankida vilkureid, piisab nendest märgutuledest. Muudatuse kohaselt peab liikleja – see on oluline! – andma lisaks sisselülitatud sinise vilkuriga sõidukile teed ka sisselülitatud siniste märgutuledega sõidukile.
Järgmine punkt, punkt 5 käsitleb põhiliselt laste sõidutamist. Praegu on seisvate laste sõidutamine keelatud nii sõitjateveol kui juhuveol. Omavalitsused aga on pöördunud ministeeriumide poole murega, et mitmegi õpilasliini teenindamisel ei jätku raha busside soetamiseks ja teenuse ostmiseks selliselt, et kõigile lastele oleks tagatud istekoht. Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium on seisukohal, et kuna regulaarsete õpilasliinide bussid sõidavad enamasti kohalikel teedel, teevad palju peatusi ning sõidavad üsna aeglaselt, siis seisvate laste sõit koolibussis ei ole nii ohtlik kui juhuveol. Juhuveol, näiteks lasteekskursioonidel, aga peab kindlasti olema igaühel istekoht. Sõitjateveol oleks seisvate laste vedu selle ettepaneku järgi lubatud.
Läheme edasi. Punkt 7 täpsustab sõiduki paiknemist enne kõrvalepööret, kus vasakpööre tuleb sooritada pärisuunavööndi vasaku ääre lähedalt ja parempööre pärisuunavööndi parema ääre lähedalt. Enne pööret peab juht aegsasti suunduma pärisuunavööndi vastava ääre lähedale. Selliselt nende pöörete tegemine tagab liikluse sujuvuse ja ohutuse. Tegu on selgemalt sõnastatud ja arusaadavama regulatsiooniga olemasolevale täienduseks.
Mõned punktid puudutavad mootorsõiduki haagise vastavust kehtivatele tehnonõuetele. Ühemõtteliselt – just nimelt ühemõtteliselt! – saaks nüüd reguleeritud see, et liikluses osalev haagis peab vastama kehtivatele tehnonõuetele ka pärast ümberehitust. Varem võis seda tõlgendada natuke teistmoodi.
Veel vilkurite kasutamise kohta. Nimelt on tarvis siiski täpsemalt sätestada, et lisaks sinist vilkurit kasutavatele alarmsõidukitele võivad liiklusreeglitest kõrvale kalduda ka siniseid märgutulesid kasutavad alarmsõidukid. Need on siis peaministri auto ja saateauto, presidendi, ministrite, Riigikogu juhatuse jt sõidukid.
Edasi tahaksin märkida punkti 12. Selle muudatusega võib täismassiga kuni 3500 kg veoki ühendada haagisega, mille lubatud täismass ei ületa 750 kg. Säärane selge säte on liiklusohutuse seisukohalt kindlasti oluline.
On tekkinud küsimus, et kehtima hakkava liiklusseaduse puhul ei ole päris selge, et kui juhil kaob juhtimisõigus, siis millistest andmetest või tõendusmaterjalist peab juhinduma: kas primaarseks tõendusmaterjaliks on taskus olev juhiluba või on tõendusmaterjaliks liiklusregistri andmed. Ühemõtteliselt on sätestatud, et kui liiklusregistri andmetel on mootorsõidukijuhi juhtimisõigus seaduse alusel peatunud, peatatud või karistuseks ära võetud, juhindutakse liiklusregistri andmetest ega lähtuta kehtivast juhiloast, sest juhiluba võib olla lihtsalt mitte ära viidud selleks ettenähtud kohta. Et selliseid ebaotstarbekaid vaidlusi vältida, ongi too parandusettepanek tehtud.
Punkt 14 puudutab Euroopa Majanduspiirkonna liikmesriikides ja Šveitsi Konföderatsioonis välja antud juhilubade vahetamist. Nimelt rakendataks selle ettepaneku kohaselt ka nendel juhtudel samasugust regulatsiooni, mis kehtib Eesti juhilubade puhul: juhiload saab vahetada viie aasta jooksul pärast nende kehtivuse lõppemist ilma teooria- ja sõidueksamita. Tuletan meelde, et ka 1. jaanuarist kehtima hakkav liiklusseadus tuleb siin inimestele selles osas vastu, et kui siiani tuli hiljemalt ühe aasta jooksul pärast juhiloa kehtivuse lõppemist endale uus vormistada ja kui sellest ajast üle mindi, siis oli kohe eelduseks teooria- ja sõidueksami sooritamine. Nüüd võib seda hajameelsust lubada endale viie aasta vältel.
Palju on ka teemaks olnud tervisekontrolli ning arstitõendiga seotud regulatsioon. Punkt 16 uuendatud kujul võimaldaks juhiloa kehtivuse viimase kuue kuu jooksul tervisekontrolli läbimise tähtaja ühitada juhiloa kehtivuse ajaga. See tähendab seda, et kui tervisetõendi kehtivus lõpeb kuni kuus kuud enne juhiloa kehtivust, siis ei ole mõne aja pärast tarvis uuesti tervisekontrolli minna. Kui see vahe on natuke pikem, ütleme, kuus kuud ja üks päev või seitse kuud jne, siis tuleb tervisekontroll uuesti teha. Kuna selle seaduse rakendamisel on tekkinud olukord, et inimesed on endale tervisetõendi hankinud varem kui juhiloa ning tervisetõendi ja juhiloa lõpptähtaeg ei kattu, siis ongi see kuuekuuline puhver loodud.
Üksjagu segadust on tekitanud see, et kui inimeselt on juhiluba ära võetud või kehtetuks tunnistatud, siis kellele tuleb see loovutada. Parandusettepaneku punktiga 21 me vabastaksime kohtud ja kohtuvälised menetlejad juhilubade loovutamisega seotud toimingutest. Ühemõtteliselt saab selgeks, et juhilubade hoiule võtmine, ettekirjutuse koostamine ning sunniraha täitmisele pööramine on Maanteeameti kui juhilubade väljastaja ülesanne. Siiani võis aru saada, et sellega peavad tegelema kohtud või kohtuvälised menetlejad. Samamoodi on täpsustatud – see on punktis 23 – jalgratturi juhiloa väljastamise õigust. Nimelt on uue seadusega tehtud selline aps, et juhiloa väljastajate ringist on välja jäänud politseiprefektuurid ja Maanteeamet, kellel on samamoodi õigus jalgrattureid eksamineerida ja kes seda tööd teevadki. Selle muudatusega antakse politseiprefektuuridele ja Maanteeametile õigus jalgratturi juhilubasid väljastada.
Järgmine, üsna tähtis muudatus sätestab viivistasu nõudega seonduvat. Sellel teemal on sõna võtnud ka õiguskantsler. Lühidalt öeldes on eelnõus kirjas, et viivistasu nõue aegub, kui viivistasu ei ole sisse nõutud nelja aasta jooksul viivistasu otsuse tegemisest. Nii on ka selle teemaga kõik selge.
Tooksin välja veel punkti 28. Selle muudatusega antakse liiklusjärelevalve teostajale õigus kontrollida mootorsõidukite ja nende haagiste tehnilistele nõuetele vastavust liiklusjärelevalve käigus. Selle teema tõstatas ka ajakirjandus ning jäi mulje, et liiklusjärelevalve käigus ei ole õigust kontrollida mootorsõiduki ja haagise vastavust tehnonõuetele, et liiklusjärelevalve teostaja võib ainuüksi juhiga vestelda. Nüüd hakkab see õigus seaduses ühemõtteliselt kirjas olema.
Punktis 32 on täpsustatud sõiduki peatamiseks antavaid märguandeid. Peatumiseks võib lisaks märku anda ka valjuhääldiga. Punktis 33 asendatakse mõiste "kiirusmõõtevahend" mõistega "kiirusmõõtesüsteem", kuna "kiirusmõõtesüsteem" on laiem mõiste.
Toon esile ka selle, et välismaalased, täpsemalt Euroopa Majanduspiirkonna liikmesriigis või Šveitsi Konföderatsioonis välja antud juhilubade omanikud, kellel on eluaegne juhiluba, peavad kuni 18. jaanuarini 2013 vormistama endale Eesti juhiload kehtivate reeglite alusel. Sellega praegu lõpetan. Aitäh!