Riigikogu
Riigikogu
Jäta navigatsioon vahele

Riigikogu

header-logo

10:00 Istungi rakendamine

Aseesimees Jüri Ratas

Head ametikaaslased! Austatud Riigikogu! Tere hommikust! Alustame Riigikogu täiskogu VIII istungjärgu kuuenda töönädala neljapäevast istungit. Kõigepealt palun Riigikogu kõnetooli neid Riigikogu liikmeid, kes soovivad üle anda eelnõusid või arupärimisi! Kadri Simson, palun!

Kadri Simson

Head kolleegid! Viie Riigikogu liikme nimel annan üle arupärimise rahandusminister Jürgen Ligile. See arupärimine puudutab eelmisel nädalal avalikustatud KPMG maksualast rahvusvahelist uuringut, mille üks järeldus oli, et eraisiku tulumaksu määr on maailmas tõusuteel. Kui eelnenud seitsmel aastal on eraisiku maksumäär olnud maailmas langustrendis, siis viimase aastaga tõusis keskmine maksumäär 0,3 protsendipunkti, 29,4%-le, seejuures oli Euroopa Liidus see tõus veel suurem. Paljuski on maksumäära tõusu taga olnud riikide vajadus vähendada riigieelarve defitsiiti. Samal ajal on Eesti käitunud teisel viisil, ta on tõstnud kaudseid makse ja aktsiise. Teadupärast löövad käibemaks ja aktsiisid eelkõige just neid inimesi, kelle teenistus on väga väike, aga ka lasterohkeid peresid, eakaid inimesi ja neid inimesi, kes tööd otsivad.
Nii me küsimegi rahandusministrilt, miks on Eesti käitunud vastupidi üldisele trendile. Küsime ka seda, kui suures osas Euroopas kehtib astmeline tulumaks. Kuna tegemist on täiesti toimiva süsteemiga, siis küsime, mille poolest Eesti erineb teistest Euroopa riikidest, sest on väidetud, et meil see ei toimiks. On veel kaks küsimust. Aitäh!

Aseesimees Jüri Ratas

Olen Riigikogu juhatuse nimel vastu võtnud ühe arupärimise. Riigikogu kodu- ja töökorra seaduse kohaselt otsustab Riigikogu juhatus selle edasise menetlemise.
Nüüd läheme teadete juurde. Riigikogu esimees on edastanud Riigikogu liikmete arupärimise regionaalminister Siim Valmar Kiislerile.
Head ametikaaslased! Teeme kohaloleku kontrolli.
Kohaloleku kontroll
Kohalolijaks registreerus 79 Riigikogu liiget, puudub 22.


1. 10:03 Riigieelarve seaduse, Vabariigi Valitsuse seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (790 SE) kolmas lugemine

Aseesimees Jüri Ratas

Asume tänase päevakorra punktide menetlemise juurde. Esimene päevakorrapunkt on Vabariigi Valitsuse algatatud riigieelarve seaduse, Vabariigi Valitsuse seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu kolmas lugemine. Kas fraktsioonide esindajad soovivad pidada läbirääkimisi? Läbirääkimisi pidada ei soovita. Võime minna lõpphääletuse ettevalmistamise juurde.
Head ametikaaslased! Kuna tulenevalt kodu- ja töökorra seadusest nõuab eelnõu 790 koosseisu häälteenamust, siis teeme enne lõpphääletust kohaloleku kontrolli.
Kohaloleku kontroll
Kohalolijaks registreerus 79 Riigikogu liiget, puudub 22.
Panen lõpphääletusele eelnõu 790. Palun võtta seisukoht ja hääletada!
Hääletustulemused
Poolt 80 Riigikogu liiget, vastuolijaid ega erapooletuid ei ole. Vabariigi Valitsuse algatatud riigieelarve seaduse, Vabariigi Valitsuse seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu 790 on seadusena vastu võetud.
Esimese päevakorrapunkti käsitlemine on lõpetatud.


2. 10:05 Kutseseaduse muutmise seaduse eelnõu (842 SE) esimene lugemine

Aseesimees Jüri Ratas

Läheme teise päevakorrapunkti juurde, milleks on kultuurikomisjoni algatatud kutseseaduse muutmise seaduse eelnõu esimene lugemine. Ma palun ettekandeks Riigikogu kõnetooli kultuurikomisjoni liikme Helmer Jõgi! Head ametikaaslased! Ma palun teil olla saalis natukene vaiksemalt! Palun austame ettekandjat!

Helmer Jõgi

Austatud istungi juhataja! Hea Riigikogu! Kultuurikomisjon arutas kutseseaduse muutmisega seonduvat oma 18. oktoobri istungil ja pärast arutelu otsustati algatada kutseseaduse muutmine. Nüüd selle otsuse põhjustest ja sellest, mida kehtivas kutseseaduses muudetakse.
Põhimõtteliselt seob kutsesüsteem haridussüsteemi tööturuga. Selles mõttes on see seadus meile väga oluline. Seos tööturuga tekib kompetentsipõhise kvalifikatsiooniraamistiku kaudu.
Seaduseelnõus on kavas edasi lükata kolm tähtaega. Need tähtajad on seotud õppeasutusele esmataseme kutse andja õiguste andmisega. Teiseks, kõik kutsestandardid on vaja viia vastavusse kehtiva kvalifikatsiooniraamistikuga. Teatavasti on selles raamistikus kaheksa taset. Me oleme harjunud viie tasemega, aga 2008. aastal kehtima hakanud kutseseadus näeb ette kaheksa taset. Samuti on tähtaja muutmine seotud ka kutse andja konkursside korraldamisega.
Nüüd täpsemalt nende tähtaegade muutmise vajaduse tekkimise põhjustest. Kehtiva kutseseaduse § 26 lõike 2 kohaselt kanti enne kutseseaduse jõustumist tähtajatut tegevusluba omanud kutse andjad kutseregistrisse tähtajaga kuni 2011. aasta 1. jaanuar. Selle aja jooksul oli plaanitud avaliku konkursiga uuendada kõik kutse andjad. Vahepeal on aga selgunud, et seaduse rakendamiseks ettenähtud ajaga ei olnud võimalik kõiki neid konkursse korraldada. Kutse andja konkursi korraldamine ja selle ettevalmistamine võtab planeeritust rohkem aega. Aastal 2008 olid seaduse algatajad liiga optimistlikud. Siia lisandus uus faktor, mida me ei teadnud tol ajal, kui me kutseseaduse siin Riigikogus vastu võtsime. Oluliselt aeglustav tegur nende konkursside korraldamisel on see, et alates 2008. aastast on Sihtasutus Kutsekoda tegelemas suure arendustööga, mis on seotud Euroopa Sotsiaalfondi programmiga "Kutsete süsteemi arendamine". Seal olid kavas suured ümberkorraldused.
Praegu on kutseregistrisse kantud 86 kutse andjat kümnes valdkonnas ja kümnes valdkonnas on plaanis 2010. aastal korraldada uute kutse andjate konkurss. Ühe konkursi läbiviimise aeg on 3–4 kuud. Ma ei hakka neid valdkondi ette lugema, kus on sel aastal plaanis konkurss korraldada. Nii järgmisel kui ka ülejärgmisel aastal on plaanis korraldada 30 konkurssi. Planeeritud tempo võimaldaks kutse andjate konkursid ära teha 2014. aastaks. Siin peab arvestama sellega, et esmataseme kutse andja õiguse taotlus laieneb ka õppeasutustele ja siis on esmataseme kutse andjaid praegusest oluliselt rohkem. Me teame, et esmataseme kutse andmise õiguse tekkimine õppeasutustele on paljuski seotud õppekavade üleminekuhindamisega kõrghariduses, mis praegu toimub ja mis peab lõppema aastal 2011. Teiseks on plaanis hakata kutsehariduses õppekavu akrediteerima.
Enne kutseseaduse jõustumist kehtinud kutsesüsteemi alusel kehtestatud kutsestandardid kehtivad kuni kutsestandardi kehtivusaja lõppemiseni või selle vastavusse viimiseni uue kvalifikatsiooniraamistikuga. Käesoleval ajal kehtib peaaegu 700 kutsestandardit. Nendest 235-l lõpeb kehtivustähtaeg aastal 2011 ja ülejäänutel aastal 2012. Seaduse rakendamise tähtaja planeerimisel eeldati, et ettenähtud aja jooksul jõutakse kutsestandardit uuendada, sest vahetult enne seaduse vastuvõtmist 2008. aastal proovis Kutsekoda uut, kompetentsipõhist kutsestandardivormi.
Nagu ma juba mainisin, 2008. aastast on Kutsekoda ESF-i programmi "Kutsete süsteemi arendamine" rakendaja. Programmi eesmärk on uue kutsesüsteemi kontseptsiooni ja kvaliteedi tagamise printsiipide väljatöötamine, uue Eesti kutsete kataloogi koostamine, metoodika tänapäevastamine kutsestandardite koostamisel. Programmis ettenähtud ulatuslikud arendustegevused kutsesüsteemi kvaliteetsemaks muutmisel tekitasidki selle ajanihke. 2010. aasta jooksul on uuel kutsestandardi koostamise metoodikal põhinevat kompetentsipõhist standardit katsetatud ja täiendatud. Eelmise aasta lõpuks oli koostatud 37 uut kompetentsipõhist standardit ja selle aasta lõpuks peaks koostatama veel 100 kutsestandardit, mis seostuvad kaheksatasemelise raamistikuga. Aga samas on ülejäänud 600 kutsestandardi kehtivusaeg lõppemas järgmise aasta lõpuks ja kui me nüüd ei pikenda neid tähtaegu, mis on seaduseelnõus ette antud, siis oleks kutsesüsteemi töö halvatud.
Õppeasutustel tekib õigus taotleda kutse andja õigusi, kui nende õppekava vastab kutsestandardile ning on riiklikult tunnustatud. Õppeasutusel pole kohustust kutse andja õigusi taotleda. Kutse andja õiguste taotlemine ise on väga töömahukas protsess ja on olemas teatud ohud, et õppeasutused ei ilmuta järgmise aasta jooksul suurt aktiivsust esmataseme kutse andja õiguste taotlemisel. Kutseõppeasutustel on küll olemas selge huvi seda õigust saada, aga seda saab teha alles pärast seda, kui kutseõppeasutuste õppekavad on akrediteeritud. Kutseõppeasutuse seaduse muudatusettepanekud peaksid jõudma Riigikokku selle aasta lõpuks. Esmataseme kutse andja õiguste saamise korda tahamegi muudatusettepanekutega lihtsustada, sest suur osa kõrgkoole vastavad kutse andja tingimustele. Nende õppekavad, õppekavarühmad on akrediteeritud praegu toimuva üleminekuhindamise käigus ja neile võiks lihtsustatud korras anda esmataseme kutse andja õiguse.
Sellised olid põhjused, miks kultuurikomisjon otsustas teile lahkelt esitada kutseseaduse muutmise seaduse eelnõu. Selle otsuse poolt oli enamus komisjoni liikmetest (7 poolt ja 2 jäid erapooletuks), vastuhääli ei olnud. Meie ettepanek on esimene lugemine lõpetada. Muudatusettepanekute esitamise tähtaeg on 11. november.

Aseesimees Jüri Ratas

Tänan! Head ametikaaslased! Kas teil on ettekandjale küsimusi? Küsimusi ei ole. Kas fraktsioonide esindajad soovivad pidada läbirääkimisi? Ka läbirääkimisi pidada ei soovita. Juhtivkomisjoni seisukoht on, et esimene lugemine tuleks lõpetada. Riigikogu kodu- ja töökorra seaduse kohaselt on muudatusettepanekute esitamise tähtaeg s.a 11. november kell 18.
Esimene lugemine on lõpetatud ja teise päevakorrapunkti käsitlemine on lõpetatud.
Head ametikaaslased! Ma tänan teid! Tänane istung on lõppenud. Ma soovin teile jõudu teie töös!

Istungi lõpp kell 10.17.

Lossi plats 1a, 15165 Tallinn, tel +372 631 6331, faks +372 631 6334
riigikogu@riigikogu.ee