Austatud Riigikogu juht, asejuhataja! Lugupeetud Riigikogu! Kõigepealt lubage mul avaldada väga tõsist ja siirast heameelt selle üle, et Riigikogu juba mitmendat korda, mitmendat aastat on võtnud inimarengu aruande sellise tõsise tähelepanu alla ja on sellega tegelikult aidanud kaasa sellele, et Eesti ühiskonnas järjest enam ja enam teadvustatakse ja arutatakse inimarengu probleeme. Seekord, sel aastal on arutelu olnud isegi elavam kui eelmistel aastatel ja ma usun, et Riigikogu tähelepanu on ka üks komponent, sest kui inimesed teavad, et see ei ole mitte lihtsalt üks järjekordne uurimisaruanne, vaid see on dokument, mis on Riigikogu päevakorras, siis pööratakse sellele kindlasti ka palju tõsisemat tähelepanu. Nii et mul on väga hea meel selle üle.
Tänavusel inimarengu aruande esitlusel tahan ma muidugi kõigepealt tänada neid, tänu kellele on sellega toime tuldud. Teatavasti annab inimarengu aruannet välja Eesti Koostöö Kogu ja tegelikult on selle koostöö kogu tegevuse väga tõsiseks toeks Vabariigi President, sest kogu inimarengu aruande tegemise rahastamine käib selles mõttes presidendi kaudu kuni koostöö koguni välja. Ma tänan koostöö kogu ja muidugi tänan ma Vabariigi Presidenti!
Aga nüüd sisu juurde. Me võime siis öelda, et inimarengu aruanne on muutunud, nagu juba öeldud, teatud institutsionaalseks, traditsiooniga seotud dokumendiks, kusjuures see traditsioon on teatavasti palju pikem, see on ÜRO traditsioon, see on võimalus võrrelda Eestit ja teisi ÜRO liikmeid omavahel sellest seisukohast, missugune on maailma eri maades inimarengu olukord, inimeste elukvaliteet – tervis, haridus, heaolu. Me teame, et need on need kolm sammast, millel inimareng püsib. Samas on inimarengu aruande tegemine igas riigis selle riigi sisuline valik ja meil on see valik olnud nüüd juba mitmeid aastaid, tõepoolest, meie enda otsus, sest teatavasti ÜRO ise ei rahasta ega toeta enam inimarengu aruande tegemist arenenud riikides. Ja meie kuulume arenenud riikide hulka. Kui vaadata inimarengu olukorda, siis me kuulume juba peaaegu et väga kõrgelt arenenud riikide hulka. Ma tulen kohe selle juurde tagasi, miks peaaegu.
Kõigepealt aga tahaksin ma tutvustada tänavuse inimarengu aruande tegijaid ja juhin tähelepanu sellele, et on juba samuti traditsiooniks kujunenud, et see on ettevõtmine, mis on mitme Eesti eri teadus- ja uurimisasutuse koostöö. Ma tahan seda eriti rõhutada, kuna me armastame väga rääkida sellest, kuidas eestlane ei tee koostööd ning kuidas Tallinn ja Tartu ei tee koostööd. Tegelikult on inimarengu aruanne liitnud ühelt poolt ülikoole Tallinnas ja Tartus, aga teiselt poolt ka ülikoole ja ülikoolidest väljaspool asuvaid uurimisasutusi. Ja mul on väga hea meel, et sellised sõltumatud uurimisasutused nagu Praxis, Geomedia ja Säästva Eesti Instituut on seekord andnud väga tugeva panuse inimarengu aruande valmimisel. Te näete siin iga peatüki taga seisva institutsiooni juures ka peatüki toimetajate nimesid. Esimene peatükk – Ain Aaviksoo ja Praxise inimesed, teine peatükk – Säästva Eesti Instituut, Kaja Peterson toimetajana ja tema meeskond, kolmas Geomedia ja Rivo Noorkõiv – see on see peatükk, mis tuleb täna eraldi esitusele, kuna see räägib eriti tähtsast regionaalse arengu probleemistikust, mis on esimest korda inimarengu aruandes –, neljas peatükk – Tallinna Ülikool, Tallinna Ülikooli sotsioloogid Rein Vöörmann ja tema meeskond, viies peatükk – Tartu Ülikool, Veronika Kalmus ja teised, kuues peatükk – Tuleviku Uuringute Instituut, mis praegu kuulub Tallinna Ülikooli koosseisu, aga ka Tartu Ülikooli majandusteaduskond ja väga tugev on olnud just Tartu Ülikooli majandusteaduskonna ja Tallinna majandusteadlaste koostöö.
Kogu selles tänavuses inimarengu aruandes on põhiteljeks keskkond. Ja siin ma pean tänama Riigikogu, sest kui me eelmine kord seda Riigikogus arutasime, siis pärast tuli vaheajal minu juurde Riigikogu liige, kes ütles, et meil ei olnud seal sees keskkonda. Ja ma ütlesin, et jah, keskkond ei ole meil tänavu teljeks, aga tänan, me võtame keskkonna teljeks järgmisel aastal. Ja täpselt nii on see toimunud. Ma usun, et sellest Riigikogu arutelust võib-olla sünnib ka täna fookus järgmisteks aastateks. Keskkonda oleme me vaadanud – ma kohe näitan – siiski laiemalt kui ainult looduskeskkonda. Kindlasti vaatame me inimarengu keskkonnana ka ruumilist keskkonda laiemalt, halduskeskkonda, rahvastikku teatud mõttes ka kui inimarengu enda objektiivset näitajat, aga samas teiselt poolt kui keskkonda teiste protsesside jaoks; sotsiaalset keskkonda, mis on eriti tähtis; majanduskeskkonda, alati infokeskkonda, haridust, teadmisi, väärtuskeskkonda, vajaduskeskkonda, mis on väga oluline – ma räägin sellest natuke rohkem Eesti puhul – see on see teatud horisont, millest lähtudes me üldse hindame asju; rahulolu, mis tekitab ka teatud optimismi-pessimismi, n-ö üldise psühholoogilise häälestuse, ja muidugi poliitilist keskkonda, mis tähendab demokraatia toimimist ja kõiki neid otsustusprotsessiga seotud asju. Nii et keskkonna mõiste on meil küllalt lai, aga tulles nüüd tagasi peatükkide juurde, me siiski muidugi mitte kõiki neid ei käsitle.
Esimene peatükk on traditsiooniline, see käsitleb indeksit. Indeks on kolmesambaline, nagu me teame, see on heaolu ehk SKT isiku kohta ja majandusareng, teine sammas on haridus ja kolmas sammas on tervishoid. Kuna seekordne inimarengu aruanne on väga selgelt kantud meie ühistest muredest, mis on seotud majandusprobleemidega või masuga, nagu Eesti rahvas on öelnud, siis oleme me esimeses peatükis fokuseerinud sellele, kuidas see majanduskriis võib mõjutada ja juba on mõjutanud inimarengut. Muidugi, me pigem saame siin rääkida sellest kui protsessist, mille tulemusi või tagajärgi me näeme tegelikult alles tuleval ja ületuleval aastal. Aga teatud tendentsid on siiski juba enne näha ja nende üle võib arutleda ning on juba ka esimesed märgid. Siin on põhitähelepanu muidugi tööpuuduse mõjudel ja seda kahes suunas: üks, mis on meie jaoks väga valulik, on tervis, ja tervis tähendab Eesti jaoks väga tõsiselt meeste tervist. Tööpuudus on sellega ka väga paljus seotud, sest meil on meeste tööpuudus suurem. Kui me räägime Eestis soolisest võrdõiguslikkusest, siis meil on ühelt poolt väga terav palgaerinevus jne, kus naispool on ühiskonnas nõrgem pool, aga kui me räägime tervisest, kui me räägime elueast, kui me räägime psüühilisest heaolust, siis tegelikult on siin väga vaja hoolida sellest, kuidas niisugused ühiskonna stressisituatsioonid mõjutavad meeste tervist ja samuti üldisemat motivatsiooni, töövõimet jne. Ja siin on toetutud ka rahvusvahelistele andmetele, sest ega me pole esimesed, kes käivad läbi majanduskriisi. Soomlased on seda põhjalikult uurinud, nii et kes loeb seda peatükki, leiab sealt olulisi paralleele ja mõtlemisainet. Mul on väga hea meel, et see peatükk on juba leidnud selles mõttes ka praktilist, konstruktiivset kajastust, kuna on juba algatatud teatud rahvaterviseüritusi, mis on suunatud otse meeste tervise parandamisele. Ma arvan, et oma väikese panuse on inimarengu aruanne ka sellele andnud.
Mis puudutab hariduse küsimust, siis me teame, et seoses tööpuudusega tekkis meil väga teravalt ümberõppe probleem ja samuti näitas tööpuudus veel kord, kui terav on Eestis küsimus hariduse sisu ja kvalifikatsiooni vastavusest tööturu nõuetele. Selles peatükis on põhjalikumalt käsitletud neid probleeme ja seda, kuidas on see seotud meie majandusarenguga.
Teine peatükk on otseselt looduskeskkonna peatükk ja seal seotakse tõepoolest esmakordselt – muidugi mitte esmakordselt teaduse jaoks, aga esmakordselt inimarengu aruandes – sotsiaalne probleemistik elukvaliteediga. Ja väga huvitav on seal see pilt, mis avaneb: ühelt poolt me näeme, et inimesed on järjest enam huvitatud oma keskkonnast, tahavad planeeringutes kaasa rääkida jne ning on murelikud selle pärast, kuidas majandusareng nende lähikeskkonda mõjutab, ja samas me näeme, kuidas seal on tekkinud probleeme, mis vajavad võib-olla seadusandja tähelepanu. Ja teiselt poolt, mis on väga oluline, on üldisem tendents, mis tuleb välja, see, et inimeste üldine hinnang Eesti looduskeskkonnale on väga positiivne. Inimesed armastavad Eesti loodust ja neile tundub, et siin on kõik palju parem kui mujal. Samas alahindavad inimesed näiteks keskkonna mõju tervisele, võrreldes teiste tervisefaktoritega. Ja kui vaadata (ma näitan ühte kaarti hiljem ka) tegelikke andmeid ja seda hinnangut, siis tuleb välja Eestile üks tüüpilisemaid probleeme, see on hinnangute ja tegeliku olukorra vaheline vastuolu.
See, mis on võib-olla eriti kriitilise tähelepanu all – ja mul on väga hea meel, et meedia on ka seda märganud ja sellest rääkinud –, on ühelt poolt joogivesi ja see, et meil on joogivee kvaliteet küll väga palju paranenud, aga on piirkondi, eriti Ida-Virumaa, kus see on ikka veel väga terav probleem. Teiselt poolt – nota bene – Tallinn, Tallinna õhk, Tallinna müra. Need andmed, mis siin on, peaksid minu arvates väga terava tähelepanu all olema.
Kolmas moment on needsamad toidu kvaliteediga seotud probleemid. Kusjuures siin on üks väga oluline küsimus ja nimelt see, et väga paljude nende komponentide kohta ei ole selgeid piirmäärasid, ei ole näiteks selgelt fikseeritud lastele ohtlikud piirmäärad jne. Ma arvan, et jällegi peaks ka seadusandja märkama, et siin on ohumomendid olemas.
Kolmas peatükk on regionaalne ja seetõttu ma ei räägi sellest pikemalt. Rivo Noorkõiv räägib sellest põhjalikult.
Neljas peatükk on sotsiaalne keskkond ja tööturg ning sotsiaalse keskkonna küsimuste hulgas on eriti tähelepanu all üks mõiste, mida ma lihtsalt tahaksin teile rõhutada – see on sotsiaalne mobiilsus. See on mõiste, mida seni ei ole avalikkuses väga palju arutletud, kuigi sotsioloogi jaoks on see üks põhimõisteid. Mul on hea meel, et sotsiaalse mobiilsuse teema on tõusnud nüüd tähelepanu keskpunkti. Ma räägin sellest hiljem natuke rohkem.
Samuti on siin mõned grupid, kes on ühiskonnas sellest mobiilsuse seisukohast eraldi olulised. Ma juhiksin Riigikogu tähelepanu eriti sellele peatükile, mida selle autorid just mõni päev tagasi ajakirjanduses lähemalt valgustasid. See puudutab noorte naiste, nendesamade vanemapuhkusel olnud, vanemahüvitisega töölt ära olnud noorte naiste tagasipöördumist tööturule, kus on väga tõsised probleemid, kus meie olukord on palju vähem paindlik kui enamikus Euroopa maades, ja kus tõepoolest pärast seda meie poolt, Eesti poolt, ma ütleksin, väga suuremeelset ja tähelepanelikku suhtumist noortesse emadesse satuvad nad äkki teatud mõttes ülipaine alla ja neil on väga suuri raskusi. Ma arvan, et siin peaks ka seadusandja neid asju natuke vaatama.
Viies peatükk on vaimsest keskkonnast. Vaimne keskkond on siin eeskätt sotsialiseerimise keskkond, see on kool, haridus, ja tõstatatakse praegu väga aktuaalne probleem väärtuskasvatusest. Ja mulle tundub, et kui me räägime praegu Eesti kooli arengust, koolireformist jne, siis need teemad, mis on seotud isiksuse arenguga, väärtuskasvatusega, Eesti laste väärtusmaailmaga, on väga tõsiseks taustaks ja viitavad sellele, et haridusreformiga esile toodud, aga minu meelest siiski mitte piisavalt võimendatud probleem põhikoolist kui tegelikult noore isiksuse kujunemise keskkonnast on väga oluline ja siin on küllalt palju olulisi taustamaterjale, kaasa arvatud ka see, missuguseid väärtusi kujundab lastes kodu, missuguseid väärtusi kujundab meedia, missuguseid väärtusi peaks kujundama kool, missugune on laste ja kooli n-ö väärtussuhe.
Ja nagu öeldud, teiselt poolt vaadatakse siin uue meedia ja laste väärtusilma vahekorda. Kuna sellest peatükist täna pikemalt juttu ei ole, võin ma lihtsalt ütelda, et meie kurvastuseks või negatiivseks hämmastuseks tuleb välja, et meie interneti ja uue meedia väga modernne keskkond ei tähenda seda, et sisuliselt need väärtused, mis sealtkaudu kujunevad, oleksid väga kaasaegsed. Näiteks väga, võiks öelda, klassikalised ja tänapäeva mõttes mahajäänud arusaamad soorollidest poiste ja tüdrukute käitumises uues meedias tegelikult võimenduvad ja saavad omakorda just nagu selle templi veel, et see ongi väga kaasaegne ja tore. Tegelikult me näeme, et meil on iseenesest väga palju probleeme just nimelt sellise väga jäiga soorollide ja üldse väga jäikade vanade arusaamade murdmisega.
Traditsiooniliselt on inimarengu aruande viimane peatükk alati olnud majandusest. Kuna meil on praegu olukord, kus me, ma usun, kõik ootame, et meile tuleb euroaeg, siis ongi tähelepanu sellel, mis saab edasi. Tähendab, kuidas me saaksime saavutada Eesti majandusarengus selle uue käigu ja tõesti maksimaalselt kasutada neid uusi võimalusi.
Läheme nüüd edasi. Põhiteemad rääkisin ma juba ära, ma ei hakka neid kordama. Läheme siis peatükkide põhitulemuste juurde. Esimese peatüki puhul, nagu öeldud, on põhiliseks ikkagi see klassikaline kolmesambaline areng ja siin võib öelda, et Eesti on või oli – ütleme, oli, sest me räägime ikkagi nüüd juba aastavanustest andmetest, isegi kahe aasta vanustest andmetest – jõudnud väga lähedale sellele punasele joonele (see punane joon on indeksiväärtus 0,9), kus on väga kõrge inimarenguga riigid. Endistest sotsialistliku bloki maadest on praegu seal ainult Tšehhi ja Sloveenia. Tšehhi on just-just üle ja meie oleme just-just allpool seda piiri. Meie ja Tšehhi vahel on veel Bahrein, kes on 39., esimene allpool piiri. Nii et me peaksime sellele mõtlema. Muidugi võib öelda, et see on teatud mõttes sümboolne piir. Loomulikult, ka aastavahetus on sümboolne piir. Aga see on teatud mõttes sümboolne piir. Ja kui me tahame seada endale inimarengus teatud eesmärke, siis nad võiksid olla ka seotud niisuguste konkreetsete lävedega ja läve ületamine, jõudmine väga kõrge inimarenguga riikide hulka seisab Eestis tegelikult väga palju nendesamade asjade taga. Kui vaadata neid üksikkomponente, mis on esimeses peatükis toodud, siis oleme me hariduse poolest, nagu ikka, sellest kohast väga palju kõrgemal, me oleme hariduse poolest isegi lausa kolmandad, kuigi siin on probleem see, et meie haridusnäitaja hakkab halvenema just nimelt väljalangevuse tõttu ja sellega on meil väga tõsised probleemid – sisuliselt ka kvalifikatsiooni ja tööturu vastavuse probleemid, aga need ei kajastu indeksis. Aga tervis ja veel kord tervis ja eluiga. Ja seetõttu oli mul, ausalt öeldes, väga hea meel lugeda peaministri ka nagu mingis mõttes vastust inimarengu aruande probleemidele, kes seadis Eesti uueks võimalikuks eesmärgiks eluea tõstmise. See on tõesti väga tõsine ja väga hea eesmärk. Aga selle taga on nii keeruline kompleks erinevaid tegureid, et selleks, et tõesti see eesmärk seada, ja ma väga pooldan, et see eesmärk võikski meil olla, peame me ka kõiki neid tegureid ükshaaval nägema ja vaatama, kus on need hoovad, mis seda eluiga meil on kukutanud ja mis seda saavad tõsta. Nagu öeldud, põhihoob on meil eluea pikkuse puhul seotud meeste tervisega, aga see on ka regionaalne ja kui me võtame regioonide kaupa, millest siin täna juttu tuleb, siis see on muide Ida-Virumaa meeste tervis. Meeste eluiga on niivõrd madal, et ta on pigem, jah, Venemaa ja arengumaade tasemel kui Eesti tasemel. Nii et ma soovitaksin siis sel juhul keskenduda mitte lihtsalt üldnäitajatele, vaid väga konkreetsetele asjadele.
Teine küsimus, mis on meil muidugi seotud sellega, on eluviiside, toitumise probleemid, tervise ja sotsiaalse kihistumise seos, mis on Eestis erakordselt tugev. Järelikult peame me tervise ja eluea pikendamise nimel tegema väga palju asju hoopis teistes valdkondades. Nii et selles mõttes on see väga õige, see on integratiivne näitaja, see on meie kõige valusam näitaja ja me võiksime selle tõesti oma põhisihiks võtta.
Ma juba nimetasin üht tendentsi seoses loodusega, aga see on üldisem tendents ja me peame seda arvestama. Eesti üldist häälestust pärast Euroopa Liitu astumist iseloomustab, võiks öelda, ülioptimism. Kui te võtate ette Eurobaromeetri ja vaatate ka nüüd, masu ajal, eri Euroopa riikide üldisi hinnanguid, kuidas nad hindavad praegust olukorda oma kodus, oma maal, kuidas nad hindavad tulevikku jne, siis Eesti on – see on meie jaoks väga suur pluss – Euroopa optimistide esirinnas. Aga vaadake, sellel on ka oma miinus ja see miinus on järgmises. Me jõudsime nendel rammusatel aastatel tõepoolest väga kiiresti edasi – ma tulen veel kord tagasi selle pildi juurde, vaadake seda punast joont, seda jämedamat punast joont – see on Eesti. Me tegime läbi väga tõsise, ühe kõige raskema kukkumise koos Leedu ja Lätiga esimese nelja iseseisvusaasta jooksul. Tõepoolest, see lahtimurdmine rublatsoonist ja Venemaa majandusest läks meile väga kalliks maksma. Edasi me tõusime väga kiiresti. Kuni Euroopa Liiduni me tegime läbi tohutu arengu, mis oli üks kiiremaid. Ja siis me jätkasime seda tõusu, me jõudsime tegelikult väga paljude näitajate poolest edasi, mitte ainult heaolu poolest. Me jõudsime edasi tervise poolest, me jõudsime edasi muide ka sotsiaalse võrdsuse poolest. Teosammul oleme liikunud kõikides näitajates, aga näiteks heaolu poolest ei jõudnud me päriselt Euroopa Liidu 70%-ni. Me olime seal lähedal, aga nüüd me kukume tagasi umbes 67%-le. Ja juba me olime õnnelikud, juba me olime väga rahul, juba me ütlesime umbes, et aitab küll! Selle tõttu ma ütleksin, et need näitajad, mis on meil seotud rahulolu hinnangutega, neid on väga hea tsiteerida, aga me peame arvestama, et siin on teatud enesepette moment.
Nagu ma juba ütlesin, looduse puhul tuli see väga selgelt esile. Looduse puhul saab täpselt mõõta. Näiteks mõju tervisele, see kaart, mis näitab, kus meil on veeprobleemid, või Tallinna kaart, mis näitab lausa mustaks tõmbunud Mustamäed – need on kõik objektiivsed asjad. Ja kui me küsime inimeste käest, siis inimesed ütlevad, et kõik on väga hästi, pole viga midagi, see ei mõjuta meie tervist. See on lihtsalt üks väga õpetlik näide.
Nüüd teine, juba üldistav pilt. See ei ole inimarengu aruandes, need on hilisemad Eurostati näitajad. Eesti kuulub ikkagi Euroopa Liidu n-ö kõige nõrgemasse rühma, kus on sotsiaalkaitse kulutused Euroopa madalaimad ja vaesusrisk on siiski suhteliselt üks suuremaid. Näete, sellele on rõngas ümber tõmmatud. Seal on Balti riigid, Bulgaaria, Rumeenia. Ei ole väga hea naabrus. Me võiksime seada sihi sealt ära tulla. Aga ikkagi me oleme, vaadates neidsamu Eurobaromeetri näitajaid, juba praegu arvamusel, et meil on kõik väga palju parem kui mujal. Ma arvan, et me võiksime olla siin kriitilised. Sama puudutab tervist jne. Ma ei hakka neid pilte rohkem näiteks tooma, võite neid ise vaadata, need on teil olemas. Sellega on aga seotud see, et ka Eesti hinnang valitsemise edukusele kriisiajal on Euroopa Liidus üks kõrgemaid. Eesti on neljandal kohal ja jällegi on rahvas väga optimistlik. Aga olgem siis ise natuke kainemad!
Vaatame nüüd konkreetselt neid sõnumeid, mis tulenevad inimarengu aruandest. Ja ma rõhutan just nimelt, et sõnumeid. Esiteks, mul ei ole aega hakata siin teile kogu statistikat esitama ja seda pole ka vaja, sest teil on see kõik endal olemas. Peale selle, nagu te võite juba isegi teada, sest me oleme sellest mitu aastat rääkinud, on inimarengu aruanne teatud mõttes seletav žanr, kuna kõikide nende siin toodud tabelite ja jooniste taga on tegelikult ju tonnide viisi teisi tabeleid, jooniseid, arutlusi ja võrdlusi. Seetõttu näiteks, kui me võrdleme meie inimarengu aruannet kas või Läti omaga – Läti teeb seda ka –, siis Läti aruandes on veel vähem arve. Läti aruandes on veel rohkem, võiks öelda, meie mõistes publitsistikat, sest meie oleme püüdnud aasta-aastalt seda n-ö publitsistika osa vähendada ja arvude osa suurendada. Aga fakt on see, et kui ma tooksin teile statistikatabelid, siis poleks sellel asjal mõtet. Aruanne on ikkagi seletav žanr. Seetõttu ma ka rõhutan praegu rohkem sõnumit kui andmeid, andmed on teil olemas.
Nagu öeldud, majanduslangus on teatud mõttes katse, see on lakmustest, mis alati toob välja nõrgad kohad. Igasugune kriisiolukord toob välja nõrgemad kohad. Ja mis siis meil siin on? Nagu öeldud, meil on siin juba esimese peatükiga seoses meeste eluiga ja üldse eluiga ohustavate riskitegurite suurenemine, mis on seotud väga paljus, muide, ka selliste psüühiliste asjadega, nagu depressioon, stress jne.
Teiseks on väga tõsine asi laste kasvukeskkonna halvenemine, kui me räägime 20 000 – 30 000 töötute perekondade lapsest, kui me räägime üldisemalt olukorrast, kärbetest näiteks lasteaedade, koolide jne puhul. Ja meie jaoks on väga tõsine väljakutse noorte väljarände hoogustumine. Me teame, et Eesti on nii väike, et meie jaoks on näiteks saja noore andeka inimese väljaränne midagi sellist, mis võib-olla suure rahva jaoks on tuhande väljaränne. Seetõttu on see väga tõsine asi. Ja kui me vaatame neid andmeid, mis ei ole praegu siin inimarengu aruandes, näiteks laenukoormusi, millest on räägitud ju väga palju seoses võlakaitsega jne, siis kõige rohkem on nende suurte laenudega koormatud kuni 30 aasta vanused noored, kellel on väikesed lapsed. Ja need on need noored, kes olid edukad. Seetõttu on väljarände surve näiteks selleks, et nende kohustustega hakkama saada, puhtmajanduslik. Need on väga tõsised probleemid, mis on meil õnneks praegu veel mõnevõrra pehmemad võrreldes Läti ja Leeduga, kus need on täiesti traagiliseks muutunud.
Majanduskriis tõi, nagu öeldud, esile haridussüsteemi, võiks öelda, korralduse ja sisu nõrgad kohad. Mina rõhutaksin eriti seda, vaadates, mis on toimunud tööturul, et vaatamata raha juurdetulemisele me näeme, kuidas haridussüsteem – ma mõtlen siin kogu hariduskorraldust, ka seda mis ei käi otse haridusministeeriumi alla – osutus väga jäigaks, kuidas ümberõpe ei ole nii efektiivne, kui isegi raha olemasolu võimaldaks, kuidas õppetöö korraldus ei vasta vajadusele, kuidas kiire uute elukutsete omandamise võimalus ei vasta vajadusele. Ühesõnaga, me räägime väga palju paindlikust tööturust, aga kui on paindlik tööturg sisulises mõttes, mitte ainult selles mõttes, kui kerge on inimesi lahti lasta, siis selle üks olulisim komponent on väga kiire ümberõpe, täiendusõppe ja ümberõppe võimalus. Aga me näeme, et meie haridussüsteem ei tule sellega kaasa. Seetõttu ma arvan, et kui me räägime nüüd kogu haridusprobleemistikust, siis on siin üks asi, mis praeguses haridusseadustiku arutelus ju puudub – see on kutseharidus, üldhariduse ja kutsehariduse vahekord ning täiskasvanuõppe ja ümberõppe vahekord.
Ja veel üks asi, mis tuli välja, on seotud meie lastekaitsesüsteemiga – see, et meil ikkagi selles väga kiirelt halvenenud olukorras, kus tõesti väga paljudel peredel on järsult kukkunud sissetulekud, on meie üldine laste sotsiaalkaitse süsteem samuti paindumatu. Ma tean, et Riigikogu on sellega tegelnud, kuna teil on olnud eraldi arutelusid, aga see on väga tõsine küsimus.
See, mis siit veel välja tuli, on muidugi üldisem küsimus üldse paindlikkusest ja jäikusest. Kui me oleme väikesed, siis me peame tõesti olema dünaamilised ja väga kiiresti reageerima, see on meie tugevus. Väikese tugevus on kiiruses ja tegelikult kogu meie senine areng, see, kuidas me jõudsime sinna platoole ja jäime järjest rohkem rahule, süsteemid hakkasid nagu kivistuma ja hanguma, puudutab nii sotsiaalseid struktuure kui institutsioone. Tegelikult on see kriisiolukorras väga tõsine takistus.
Need andmed, mis on toodud IV peatükis, näitavad just nimelt sedasama, et see sotsiaalse struktuuri jäigastumine hakkas tasapisi peale juba pärast 1995. aastat, kuna inimesed leidsid endale koha uues ühiskonnas. Kui me räägime, et me vallandasime privatiseerimisega inimeste majandusliku energia, siis tegelikult inimeste sellist sotsiaalset ja vaimset energiat aitab ikkagi hoida heas konditsioonis ja seda suurendab just nimelt mobiilsus, see, et inimene teab, et elu jooksul ta astub n-ö astmelt astmele, ta võib edasi jõuda, ta võib püüelda, ta võib veel keskeas ja üle keskea seada uusi sihte, ta võib jõuda ühest kihist teise. Ja kui meie andmed näitavad, et inimese positsioon ühiskonnas hakkab järjest rohkem sõltuma sellest, kus ta oli lapsena, siis see ei ole tegelikult dünaamilise ühiskonna tunnus.
Seega võime öelda, et kui me näeme, et meil mitmed reformid on takerdunud, siis selle taga on ühiskonna üldisem tendents, üldisem teatud mugandumise ja jäigastumise tendents. Ja ka väärtused, mida koolis õpitakse, ei soodusta suuremat avatust ja innovatiivsust, sest kui te võtate lahti peatüki, millest me praegu pikemalt ei räägi, kus on küsitud lastelt, mida neile õpetavad vanemad ja mida õpetatakse koolis, siis see on Soomest väga erinev – see on kuulekus, see on korralike hinnete saamine. Kõik viitab sellele, et see on normatiivne, olemasolevat standardit järgides hea positsiooni saavutamine, mitte aga loovus, innovaatilisus jne.
Nüüd mobiilsuse kohta. See pilt, mis on seal, on selles mõttes oluline, et see on tõesti maailma sotsiaalteaduste klassikaline mudel, kuidas ühiskonna moderniseerimine peaks võimaldama päritolu mõju nõrgenemist ja hariduse muutumist sotsiaalse mobiilsuse faktoriks. Paraku meil see ei tööta sellisel viisil piisavalt. Siin on nüüd jälle näha meeste olukord. Siin on näha see päritolust sõltuvuse kordaja. Me näeme, et naistel on see vähenenud (viimasel ajal natuke tõusnud), aga meestel on järjest rohkem suurenenud sotsiaalse edukuse juures päritoluline, võiks öelda, et ka kodu faktor ja sotsiaalse tausta faktor, mille väljund on näiteks poiste väljakukkumine põhikoolist, mille väljund on maakoolides see, mis toimub poistega. Väljund on see, et meil on naiste haridustase kõrgem kui meestel. Tulemuseks on, et mitmed valdkonnad tekitavad meil uusi pingeid, soolisi pingeid jne. Need pildid on olemas.
Siin on näiteks üks pilt, vaadake seda. Siin on eestlased ja venelased võetud eraldi, see on teine põlvkond venelasi, mitte siiatulijad. Kui vaadata eesti naisi, kes on spetsialistid ja tippspetsialistid, siis meestega võrreldes on kaks korda vähem neid, kes on juhid. Meeste hulgas on väga palju neid, kel pole keskharidust, kel pole kõrgharidust, kes on madala staatusega, aga kui nad siis jõuavad üle selle piiri, siis on nad äkki juhid. Ma lihtsalt viitan sellele, et meeste ja naiste palkade erinevus peegeldub siin, sest naised on spetsialistid sageli kultuurialadel, haridusaladel, sotsiaalaladel, kus on madalad palgad. Aga nad on spetsialistid. Kui me vaatame teise põlvkonna vene poolt, siis ka seal on meestel rohkem võimalusi saada juhtivale kohale, naistel puuduvad need praktiliselt statistiliselt üldse. Samas on siin üks hea uudis.
Palun natuke aega juurde!