Head kolleegid! Lugupeetud Riigikogu aseesimees! Sotsiaalmaksuseaduse muutmise seaduse muutmise soovini on jõudnud nii Keskerakond kui ka tänane valitsus. Miks? Sellepärast, et Riigikogu võttis 2006. aastal vastu sotsiaalmaksuseaduse muutmise seaduse, millega võrdsustati alates 1. jaanuarist 2009 sotsiaalmaksu maksmise aluseks olev kuumäär minimaalse töötasuga, milleks on 4350 krooni. Kui me võrdleme möödunud aastat ja sellele eelnenud aastat ehk 2008. aastat, siis oli sotsiaalmaksu maksmise aluseks olev kuumäär 2700 krooni, millest minimaalne sotsiaalmaks oli 891 krooni. Alates 1. jaanuarist 2009 tõusis väikesepalgaliste, osalise tööajaga töötavate inimeste pealt makstav sotsiaalmaks märgatavalt. See tõusmine tuli küll pika etteteatamisega, ent see ei vasta praegusele tööturu olukorrale.
Ma juba mainisin, et praegu on meil laual veebruarikuus algatatud Keskerakonna välja pakutud erandi tegemine. Möödunud nädalal võisime ajalehtedest lugeda, et valitsus on jõudnud samasugusele mõttele ja et valitsus arvab samuti, et madalapalgalistele osalise tööajaga töötavatele inimestele tuleb teha soodustus. Miks? Sest praegu kehtiva korra järgi peab ettevõte näiteks poole kohaga töötaja pealt, kes saab palka 2500 krooni, maksma sotsiaalmaksu ikka sama palju kui 4350 krooni pealt ehk miinimumpalga pealt. See teeb osalise tööajaga töötamise tööandjale väga kulukaks.
Meie ettepanek on mahukam kui valitsuse oma. Valitsus ütleb, et tuleb erandeid teha ainult üle kuue kuu töötuna olnud inimestele. Meie seaduseelnõu on ajendatud viimase aasta jooksul toimunud arengust tööturul ja kaasab mitte ainult osalise tööajaga madalapalgalisi inimesi, vaid ka FIE-dena töötavaid inimesi. Miks? Sellepärast, et töötukassa annab infot töötuna arvele võetud inimeste eelnevast tegevusest ja nii me oleme teada saanud, et möödunud, 2009. aastal on FIE-dest esimeses kvartalis üle 1200, teises kvartalis üle 1600 ja kolmandas kvartalis üle 1700 inimese võtnud ennast töötuna arvele. Nad on lõpetanud ettevõtluse ja öelnud, et enam ei maksa ühtegi maksu, ning on selle asemel ennast registreerinud töötuna. Need arvud on väga suured, eriti kui me võrdleme neid faktiga, et s.a 20. aprilli seisuga oli äriregistrisse kantud üldse ainult 38 729 FIE-t.
Selle eelnõuga, mis on teie ees laual, vähendatakse tööandjate ja füüsilisest isikust ettevõtjate jaoks kehtivat sotsiaalmaksu kuumäära 50%-ni eelarveaastale eelnenud aasta 1. juulil kehtinud Eesti Vabariigi valitsuse kehtestatud töötasu alammäärast. See on maksu alandamine. Praeguses tööturusituatsioonis on see siiski mõistlik ajutiselt ehk üheks aastaks kehtestada, nii et tuleval aastal oleks kehtiv sotsiaalmaksu määr alandatud. Miks see on mõistlik? Sellepärast et Euroopas on paljudes riikides osaline tööaeg küllaltki populaarne. Eestis on osalise tööaja kasutamine tööandjale kulukas ettevõtmine, kuna sotsiaalmaksu maksmise aluseks olev kuumäär on võrdne alampalgaga. See sotsiaalmaksu kõrge kuumäär toob praeguses keerulises majandussituatsioonis kaasa laialdasema ümbrikupalkade maksmise ning muud maksudest kõrvalehoidmise viisid. Seesama näide end töötuks registreerinud FIE-dest on üks ilmekas näide. Sotsiaalmaksu kuumäära alandamine aitab töökohti säilitada ning luua uusi väikesepalgalisi töökohti. Raskustes ettevõttel, kelle tootmismaht on vähenenud, on sotsiaalmaksu kuumäära alandamise korral võimalik töötaja temaga kokkuleppel viia üle osalisele tööajale ning sel moel kulusid kokku hoida, mis on märksa parem variant kui töötaja koondamine ja ettevõtte pankrot.
Nagu ma mainisin, on Vabariigi Valitsus lubanud analoogse seaduseelnõu välja töötada. Eri huvirühmad, näiteks Eesti Tööandjate Keskliit, on öelnud, et nad tervitavad sellist tegevust, aga samas nad leiavad, et erand ei tuleks teha üksnes pikaajalistele töötutele, vaid ka neile, kes juba töötavad osalise tööajaga – nii saaks neid töökohti säilitada. Me oleme sama meelt ja see eelnõu hõlmab ka neid inimesi.
Püüan siin algatajate nimel anda ka vastused valitsuspoolsele eitusele. Vabariigi Valitsuse arvamuses on öeldud, et kui eelnõu vastu võetakse, siis vähenevad inimeste pensionid ja muud hüvitised. Tõepoolest, kui inimene on poole kohaga tööl, siis ta eelnõu jõustumisel ei saaks tulevikus täiskohaga tööle vastavat pensioni – poole kohaga töötamise aasta ei lähe täies mahus arvesse. Aga tuleb ju arvestada, et töötuna oleku aja eest ei saaks inimene mitte mingit pensioni.
Me oleme praegu olukorras, kus tööandja peab sotsiaalmaksu maksma täiskoha eest, samas kui inimene töötab osaajaga. Sotsiaalmaksu alampiiri kehtestamine palga alammäära ulatuses on pannud paljud tööandjad esimesena koondama osalise tööajaga inimesi.
Sotsiaalministeerium on oma kirjas väitnud, et sotsiaalmaksu alammäära langetamine vähendaks ravikindlustuse tulubaasi üle 70%. Huvitaval kombel on siin tähelepanuta jäetud, et alampiir ei kehti mitte kõigile töötajatele, vaid ainult madalapalgalistele osalise tööajaga töötavatele inimestele, kes ei moodusta töötavatest inimestest sugugi enamust, ja FIE-dele. Aga neid FIE-sid, kes on registris, on märksa rohkem kui FIE-sid, kes möödunud aastal oleksid maksu maksnud. Maksu- ja Tolliameti andmetel, mida me palusime, oli neid füüsilisest isikust ettevõtjaid, kes möödunud aastal on vähemalt ühe kuu eest maksnud sotsiaalmaksu, napilt üle 20 000. Nii et neid FIE-sid, kes oma makse korralikult maksavad, on jäänud päris vähe.
On arvutatud, kui palju see riigile maksma läheks. On huvitav, et Vabariigi Valitsus on enda tehtud erandi puhul välja arvutanud, et kui 3000 pikaaegset töötut võetaks soodustusega osaajalisele töökohale, siis maksaks see riigile 10 miljonit krooni. Meie ütleme, et kindlasti tähendab see riigile kulu, sest igasugune maksusoodustus on riigile kulu. Aga ravikindlustuse olukorra parandamiseks ei saa valida töökohtade, töötuse ja maksualandamise vahel – igal juhul on suur töötus määratu pinge nii ravikindlustussüsteemile kui pensionikassale. Ravikindlustuse olukorra parandamiseks tuleb rasketel aegadel kasutusele võtta hoopis jaotamata kasum. Sellise ettepaneku oleme me teinud ka teise seaduseelnõu näol, me oleme sellise seaduse algatanud.
Täna arutatava eelnõu sisu, kui veel kord lühidalt kokku võtta, on see, et see soodustab osaajaga töötamist ja tuleb ka appi füüsilisest isikust ettevõtjatele. Senised andmed hoiatavad, et paljud FIE-d lõpetavad ettevõtjana tegutsemise ja registreerivad ennast töötuks. Kindlasti on nii maksulaekumiste kui ka üldise rakendatuse seisukohalt oluline, et praeguse suure tööpuuduse ajal oleks inimestel motivatsioon tegutseda ausa maksumaksjana, mitte lüüa käega, sest maksukoormus tundub liiga suur. Aitäh!