Lugupeetud juhataja! Lugupeetud Riigikogu! Eelmise aasta kõnest jõudsin ma siin saalis ette lugeda umbes kaks kolmandikku, nii et katsun seekord teha veidi lühemalt. Vaevalt et see kedagi ülemäära kurvastab.
Mind ennast kurvastas eelmisel aastal see, et aasta alguses tekkis hulganisti spetsialiste, kes ennustasid Eestile koletumalt kuritegelikku 2009. aastat. Nüüd me võime tõdeda, et need ennustused ei täitunud. Majanduse kõrval kahanes ka kuritegevus, mida Justiitsministeerium tagasihoidlikult ka ennustas. Võiksime tagantjärele spekuleerida, kes ja miks külvas ühiskonnas oma ettekuulutustega hirmu. Iga paari kuu tagant saime lugeda, kuidas kohe-kohe hakkab kuritegude arv majanduslanguse tõttu kasvama. Aga jäägu see ettekuulutajate endi südametunnistusele ja eks mitmed neist tegutsesid heas usus.
Registreeritud kuritegude arv vähenes võrreldes 2008. aastaga 5%, langedes alla 50 000. Täpsemalt registreeriti 2009. aastal 48 359 kuritegu. Skeptikud võiksid nüüd öelda, et küllap paha valitsus lihtsalt manipuleeris numbritega ega registreerinud kõiki kuritegusid. Selle lükkab aga ümber Statistikaameti uuring, mille andmetel on kuriteo ohvriks langenud oluliselt vähem inimesi. 26% elanikest on vastanud, et nad on ühel või teisel viisil kuriteo ohvriks langenud. Viis aastat tagasi oli see näitaja 32%. Seega võib julgelt väita, et kuritegevus on meil langustrendis, ja see on hea. Küll aga on 48 000 kuritegu 1,3 miljoni elanikuga riigi kohta väga suur arv ja selles ei ole mitte midagi head.
Mida siis 2009. aasta endaga kriminaalpoliitikas kaasa tõi? Kui ma pidasin 2008. aasta suurimaks õnnestumiseks Viru vangla avamist, siis 2009. aastal on ühe teise vangla ehitus kahjuks seisma jäänud. Nimelt ei ole alustatud Maardusse uue Tallinna vangla ehitamist, ja seda ärilise vaidluse tõttu. Meedias on suurettevõte VOPAK väljendanud valjuhäälselt muret vangide turvalisuse pärast, kuid tegelikult vaidlustas ta Maardu linna antud ehitusloa kohtus ikka ainult sellel põhjusel, et vanglaehitus ei lähe kokku firma huvidega.
Ma pean siinkohal ütlema, et Hollandis registreeritud ettevõtet Eestis esindavate inimeste käitumismall ja tegutsemine ei käi minu arvates päris kokku heade tavadega. Aga olgu sellega, kuidas on. Õigust mõistab Eestis ikkagi üksnes kohus ja ka kuninglik VOPAK peaks esitama oma argumendid kohtule õiguslikus vormis, mitte koputama ametnike, poliitikute ja ajakirjanike ustele.
Küsimus ei ole üksnes vanglahoones, vaid kogu vanglateenistuses, mis ikka veel ei suuda vabaneda okupatsiooniaegsest koormast ehk siis laagervanglate järeltulijaist. Tegu ei ole mitte paigalseisuga, vaid tagasiminekuga. Valitsus otsustas juba viis aastat tagasi, et uus Tallinna vangla tuleb rajada Maardusse. Praegune Tallinna vangla laguneb ja on rumalus kulutada rahva raha ajast ja arust lobudiku remontimisele. Sama kehtib Murru vangla kohta.
Ma ei väsi kordamast, et Eestis on liiga palju vange. Maailma parimaid ülikoole Londoni King's College kogub andmeid vangide arvu kohta maailmas ja esitab need kaardil. Mida rohkem vange elanike kohta, seda punasem on riik sellel kaardil. Euroopas on Eestist punasemad veel vaid Venemaa ja Valgevene, ühte karva oleme Ukraina, Moldova, Läti ja Leeduga. Meil on 273 vangi 100 000 elaniku kohta, aga näiteks Soomes on vastav number 67 – see on neli korda vähem.
Mõistagi ei vähenda uus hoone iseenesest vangide arvu, küll aga loob see eeldused, et kinnipeetavatega saaks teha mõtestatud tööd, mis aitab neil vabanedes kuritegudest hoiduda. Me ei tahaks ju olla punased!
Oleme Riigikogule arutamiseks üle andnud uued kriminaalpoliitika arengusuunad aastani 2018. Seal on juttu kahest kõige suuremast väljakutsest, millega meie kriminaalpoliitika lähiaastatel silmitsi seisab. Üks neist on suur korduvkurjategijate arv.
40, 20, 30, 34, 48 – need arvud kõlavad nagu Bingo Loto võidunumbrid, aga seda nad ei ole. Seletan täpsemalt, mis arvud need on. Analüüsisime põhjalikult vanglast vabanenute ja ka teiste kriminaalkorras karistatute toimetulekut ja retsidiivsust pärast karistuse kandmist. Varem ei ole Eestis sellist retsidiivsuse uuringut tehtud ning kindlasti me soovime neid uuringuid jätkata, seda muidugi juhul, kui Riigikogu meile selleks eelarvest raha eraldab.
Esimesena jäi uuringu kokkuvõttes silma arv 40: umbes 40% vanglast vabanenuist paneb aasta jooksul toime uue kuriteo. Õnneks on see arv aastate jooksul tasapisi kahanema hakanud. Ka teised loetletud arvud räägivad üsna selget keelt. Kõik need väljendavad protsentides seda, kui palju isikuid paneb aasta jooksul pärast karistuse täitmist toime uue kuriteo. Kuritegelikumad on tähtaegselt vabanejad, kõige vähem kuritegelikud aga elektroonilise järelevalve alla vabanenud. 20% on karistatuid, kellele oli määratud elektrooniline järelevalve ja kes panid aasta jooksul toime uue kuriteo. 30% on neid, kes said tingimisi vangistuse, 34% enne tähtaega vabanenuid ning 48% neid, kes kandsid oma karistuse ära kellast kellani. Nagu näete, tõmbab vangla kõige tugevamalt tagasi neid, kes oma aja lõpuni istuvad.
Siinkohal on paslik heita pilk ka erikoolidele, mida tihtipeale nimetatakse vangla kasvulavaks või siis minivanglaks. Seda nimetust õigustab erikooli õpilaste retsidiivsusnäitaja. Uuringu andmetel jätkab kümnest erikoolist lahkunud õpilasest kaheksa süütegude toimepanemist. Haridus- ja Teadusministeerium üritab erikoole sellest mainest vabastada. Pärast Puiatu sulgemist augustis jäi Eestisse kaks erikooli. Tulevikus peaks Kaagveres õppima 60 madala riskitasemega tüdrukut ja poissi ning Tapa erikoolis 40 kõrge riskitasemega tüdrukut ja poissi. Eelmisel aastal astuti esimesi samme erikooli kasvandike olmetingimuste parandamiseks. Näiteks kolis Kaagvere erikool amortiseerunud mõisamajast remonditud hoonesse. Välja hakati töötama erikoolide arengukavasid, mis on plaanis kinnitada käesoleval aastal, ja lihtsustati ka erikooli suunamist. Õpilased saavad logopeedi, sotsiaalpedagoogi ja psühholoogi abi. Nii et üht-teist ikka tehakse.
Suurt muutust ei ole toimunud alaealiste komisjonidega. 2010. aastal luuakse alaealiste komisjonide koordinatsioonikogu, mis hakkab lahkama komisjonide kvaliteedi küsimusi. Samuti on arutatud võimalusi, kuidas laiendada mõjutusvahendite pakkujate ringi. Selleks on plaanid olemas.
Kriminaalpoliitikas on võtmetähtsusega eesmärgipärasus – muidugi ei kehti see üksnes kriminaalpoliitika kohta. Ma ei peatu siin sotsiaal- ja hariduspoliitikal, mis on kuritegevuse ennetamisel esmatähtsad, vaid räägin konkreetsetest sammudest kuritegevuse ja retsidiivsuse vähendamisel. Toon välja neli sammu, millega me 2009. aastal tegelesime. Need on, esiteks, narkoravi õigusrikkujatele; teiseks, elektroonilise järelevalve võimaluste laiendamine; kolmandaks, üldkasuliku töö küsimused ja võimalus määrata üldkasulikku tööd ka väärteo eest; ning neljandaks, seksuaalkurjategijate ravimine. Kõik need aitaksid retsidiivsust vähendada. Ka esmapilgul väike samm viib kokkuvõttes eesmärgile lähemale. Muide, just eesmärgipärane kriminaalpoliitika 1960. aastatel tõi Soome välja omaaegsest Vene mõjusfäärist ja ühendas ta Skandinaavia kriminaalpoliitikaga.
Aasta lõpus saatsime kooskõlastusringile eelnõu, mis käsitleb narkosõltuvusega kurjategijate ravimist. Sõltuvusravi on võimalik kahel juhul. Ühel juhul antakse kurjategijale valida vangistuse ja sõltuvusravi vahel, teisel juhul võib kriminaalmenetluse lõpetada, kui inimene nõustub raviga. Vangistust asendav sõltuvusravi on põhimõtteliselt samasugune kui üldkasulik töö asenduskaristusena. Eripäraks on see, et narkosõltlane peab olema ravi- ja rehabilitatsiooniprogrammis vähemalt üheksa kuud, sest lühem sõltuvusravi ei pruugi anda tulemusi. Ei tasu arvata, et sõltuvusravi tähendab kurjategijale sanatooriumituusikut. Vastupidi, statsionaarse ravi korral peab ta täitma kõiki talle pandud kohustusi ja tal on ka liikumispiirang. Kui ta kohustusi ja piiranguid rikub, läheb ta vanglasse. Oleme raha selle ravi jaoks küsinud rahvusvahelistest allikatest ja saanud ka jaatava vastuse. Esialgu on see suurepärane: asi saab käima lükatud. Aga edaspidi peame arvestama, et meil tuleb seda rahastada omaenda eelarvest.
Riigikogus on teisel lugemisel veel üks eelnõu, mille eesmärk on vähendada korduvkuritegevust ja vangide arvu. Sellega laiendatakse elektroonilise järelevalve kasutusvõimalusi ning luuakse võimalus kohaldada üldkasulikku tööd ka väärteo korral.
Elektroonilist järelevalvet on meil kasutatud 2007. aastast. Kui eelnõu välja töötati, kaaluti põhjalikult, mis sihtrühmade puhul see kasutusele võtta. Esmalt otsustati seda rakendada enne tähtaega vabanejatele. Kahe aastaga on paigaldatud 481 võru ja valve tingimuste rikkujaid on olnud alla 10%. Seda ei maksa sassi ajada selle 20%-ga, mille ma enne näiteks tõin. 10% on neid, kes rikuvad tingimusi võru kandmise ajal, aga 20% paneb uue kuriteo toime siis, kui see võru on juba eemaldatud. Elektrooniline valve on ennast igati õigustanud ja täiesti põhjendatud on otsida ka sellele uusi rakendusi. Eelnõu annab võimaluse asendada kuni kuuekuuline vangistus elektroonilise valvega ja kohaldada elektroonilist valvet täiendava käitumiskontrolli meetmena.
Tallinna ja Washingtoni sarnasusest ei saa just tihti kõnelda. Aga jaanuaris ühendas meid 60 cm paksune lumekiht pealinna tänavail. Washington suunas kergemate kuritegude eest vanglasse mõistetud kurjategijad tänavatele lund rookima. Eestis niisugune julge samm palju populaarsust ei võidaks. 65% Eesti inimestest ei taha töötada kollektiivis, kus on kriminaalse taustaga inimene. Muide, Washingtonis lund rookinud kurjategijad ei ole võrreldavad inimestega, kellele määratakse karistuseks näiteks üldkasulik töö. Vanglas on ikka märksa karmimad tegelased.
Justiitsministeeriumi analüüsi andmeil paneb vaid 11% üldkasulikule tööle suunatud kurjategijatest aasta jooksul toime uue kuriteo. Meenutan taas arve: 20, 30, 34, 48. Nende kõrval see 11% on üsna vähe. Üldkasulikule tööle suunatakse enamasti kergemad kurjategijad, näiteks on roolijoodikud ja vargapoisid. Tööandjate tagasiside näitab, et ühiskondlikult kasulik töö on väga hea alternatiivkaristus. Nimelt on tööandjad ühiskondliku töö tegijatega rahul, aga riik ise ja riigile kuuluvad ettevõtted on olnud tagasihoidlikud tööandjad. Ilmselt on siin põhjuseks eelarvamused ja mugavus. Eelnõu, millega laiendatakse elektroonilist valvet, võimaldaks kohaldada üldkasulikku tööd ka väärtegude puhul. Väärteo üldkasulikul tööl on tugev kasvatuslik moment. Selmet konutada kongis, teeb inimene midagi ühiskonnale kasulikku, näiteks koristab tänavaid ja maanteeääri või sorteerib prügi. Ma väga loodan, et õiguskomisjon selle eelnõu menetlemisega tegeleb.
Nüüd veel ühest retsidiivsusega seotud teemast, mis on ühiskonnas elavat vastukaja tekitanud: seksuaalkurjategijatest ja nende ravist. Selle teemaga tegeleb Justiitsministeerium tänavu veelgi põhjalikumalt. Seksuaalkuriteod moodustavad kogu kuritegevusest imeväikese osa, ca 1% või natuke alla, ent need juhtumid on tihtipeale õõvastavad. Seksuaalkurjategijate kohtlemise üle on maailmas viimasel ajal väga palju arutletud ning vangistuse vähese tulemuslikkuse tõttu on usinalt otsitud alternatiivseid võimalusi. Põhjamaades ja USA-s kasutatakse selleks ravivõtteid ja tulemused on üsna julgustavad. Eestiski on juba loodud hulk võimalusi seksuaalkuritegude ennetamiseks, näiteks lastega töötamise piirangud vastavaid kuritegusid toime pannud isikutele ja ka kohustus kontrollida lastega vahetult töötavate isikute tausta. Eelmisel aastal tõusis teemaks ka kurjategijate ravi. Ma ei lasku siin detailidesse, aga juba praegu arvame, et sihtrühmana võiks kaaluda neid, kes on toime pannud seksuaalkuritegusid laste vastu. Nende puhul on uue kuriteo toimepanemise risk suur ning ilma ravita pole seda eriti võimalik vähendada. Ravi peab kindlasti olema vabatahtlik. Eesti häda on aga selles, et selle valdkonna eksperte on väga vähe. Ma ei liialda, kui ütlen, et kõik nad võib ühe käe sõrmedel üles lugeda ja ka siis jääb mõni sõrm üle.
Eksperdid ja ekspertiis on laiem teema. Nagu teate, liideti 2008. aastal kaks ekspertiisiasutust Eesti Kohtuekspertiisi Instituudiks. See oli väga õige samm. Juulis sai paika instituudi uue hoone nurgakivi ning ehitus edeneb jõudsalt. Nüüdisaegne võitlus kuritegevusega on eelkõige asitõendite kogumine ja analüüs, mistap kasvab ka eksperdi roll. Mida rohkem kasutatakse kriminaalmenetluses uusi ekspertiisiliike, seda vähem on vaja isikute põhiõigusi riivavaid meetmeid. Ballistika-, DNA- ja IT-ekspertiisid vähendavad tublisti tööd ülekuulamisruumides. Väga häid tulemusi on andnud DNA andmebaaside vahetus naaberriikidega. Nii saab Eestis sooritatud kuritegu lahenduse Soomes, Lätis või Leedus DNA-registri andmete abil. Andmevahetus nende riikidega on võimaldanud alates 2008. aastast lahendada 66 seni lahendamatuna tundunud kuritegu. DNA, biomeetriliste andmete ja sõrmejälgede automatiseeritud 24-tunnine vahetamine riikide vahel peab saama tegelikkuseks juba lähiaastatel – see tuleneb Euroopa Liidu Nõukogu otsusest.
Tänapäeva kuritegevus on digitaalse ajastu kuritegevus. Rohkem kui 85% kuritegude puhul jääb maha mingis vormis digitaalne jälg või asitõend. Samas võib IT-ekspertiise pidada üheks keerukamaks ekspertiisiliigiks üldse. Eelkõige seetõttu, et IT ise areneb metsiku kiirusega. IT-kuritegevuse kasvu näitab ka fakt, et arvutikelmuste arv on viimaste aastatega suurenenud, n-ö tavakelmuste arv aga vähenenud. Esimesi tuli eelmisel aastal sadakond juurde, teisi jäi sama palju vähemaks. Samas ei ole meil piisavalt uurijaid, kelle jõud teemast üle käiks. Meil on prefektuurides vaid kümmekond vastava koolitusega uurijat, aga vaja on vähemalt teist sama palju. Vahetada tuleks nii riist- kui tarkvara, et meie uurijad oleksid vähemalt ühe sammu kurjategijatest ees. Ehk Tammsaare sõnadega: "Ajad on muutunud ja mõned üksikud ühes ajaga, suur hulk aga elab alles minevikus." Küberkuritegevusega võitlemisel paneme suuri lootusi rahvusvahelisele koostööle, eriti koostööle Ameerika Ühendriikide FBI-ga, kes seni on näinud meis võrdväärset partnerit. Me tahame selle koostöö jätkumist ja süvenemist. Selleks peab aga Eesti valitsus ja parlament mõistma, et küberruum ja selle võimalused on võrratud, kuid nendega kaasneb ka risk: risk, et neid võimalusi kasutatakse mitte üksnes headel, vaid ka kuritegelikel eesmärkidel. Ning poliitikutel ja arvamusliidritel tuleb seda ka rahvale ausalt seletada, mitte minna kaasa ebaadekvaatse demagoogiaga selle kohta, kuidas kuri valitsus tahab vabadust lämmatada, mutreid kinni keerata ja sõnavabadust jalge alla tallata. Kuritegevusega võitlemiseks peavad riigis olema adekvaatne õigusruum ja kõrgelt haritud spetsialistid, kelle käsutuses on maailma parim tehnoloogia. See kõik on aga kallis, väga kallis!
Mida enam ühiskond panustab infokommunikatsiooni tehnoloogilisse infrastruktuuri ja veebiteenustesse, seda rohkem vajab ta ka vastava haridusega inimesi. Naiivne on arvata, et kooliharidus annab kõigile patsiga poistele vankumatult õiged väärtushinnangud ja tõekspidamised. Ka parimad koolid ei suuda välistada, et nende kasvandikud ei asu kuritegelikule teele, näiteks ülemaailmsete kuritegelike ühenduste teenistusse, mis liigutavad väga suurt raha. Juba praegu mõõdetakse kuritegeliku maailma tulusid küberkuritegevusest miljardites. See on maailmas kõige kiiremini kasvav kuritegevus. Kahjuks on Eestist pärit ja siin koolihariduse saanud IT-spetsialistid ülemaailmses kurjategijate kuulsuste saalis Hall of Fame'is. Kas oleksime kümme aastat tagasi võinud arvata, et Ida-Virumaa noormehed panevad toime ennekuulmatu varguse hästi turvatuks peetud Ameerika finantsasutustest? Muide, see kuritegu oli üks neist, mis sundis FBI-d oma tegevust ümber mõtestama. Kutsun teid üles igati toetama Eesti Kohtuekspertiisi Instituudi IT-alase võimekuse suurendamist ja koostööd FBI-ga.
Küberkuritegevusega on seotud ka Riigikogus teise lugemiseni jõudnud nn grooming'u eelnõu, mis kriminaliseerib seksuaalse eesmärgiga kokkulepped lapseealisega kohtumiseks. Enamasti sõlmitakse sellised kokkulepped arvuti vahendusel ja need ei ole praegu Eestis karistatavad. Muudatus ei tähenda muidugi, et kriminaliseeritakse laste ja täiskasvanute normaalne arvutisuhtlus. Eeldus on ikka see, et täiskasvanu eesmärk on panna lapseealise suhtes toime seksuaalse iseloomuga süütegu. Eelnõuga tõhustatakse ka alaealiste kaitset pornograafilistes teostes kasutamise eest ning tõstetakse karistuse ülemmäär lapseealise seksuaalse ahvatlemise eest ühe aasta asemel kolmeni.
Ma ei usu, et siin saalis on neid, kes ei pea identiteedivargust päris kuriteoks. Igal juhul on nüüd see kuritegu ka teie kui seadusandja tahtel. Samas peab nii mõnigi väljaspool seda saali seda sõnavabaduse piiramiseks. Novembris jõustus karistusseadustiku muudatus, mille järgi on teise inimese identiteedi ebaseaduslik kasutamine karistatav. Näiteks kui kodanik Jüri avaldab kodanik Jaani nime all, kes juhuslikult vastutab ka Eesti riigieelarve eest, üleriigilises päevalehes artikli ning teatab, et ülehomme Eesti kroon devalveeritakse, siis kahjustab ta Jaani mainet, riigi mainest rääkimata. Nüüd on võimalik Jürit selle eest karistada, muidugi eeldusel, et ka Jaani arvates on tema mainet kahjustatud. Või teine näide. Mari on Eestis tuntud ettevõtja, kelle edu ei rõõmusta paari tema konkurenti. Nad otsustavad Marile vee peale tõmmata ja hakkavad selleks Mari nimel pidama tema äripartnereid ja poliitikuid laimavat veebipäevikut. Selliste olukordade lahendamine riigi sunnijõuga ei ole mitte sõnavabaduse piiramine, vaid selle kaitsmine.
Hirm ja viha ei ole teineteisest sugugi kauged mõisted. Detsembris avaldati Euroopa Komisjoni uuring diskrimineerimise teemal. Eesti oli nende riikide napis loetelus, kus vaid vähesed on langenud vihakuriteo ohvriks. See on hea, kuid õige oleks öelda, et ka üks kuritegu sellest vallast on liiast. Paar aastat tagasi näitas meie enda tellitud uuring, et rahvas ei ole uute sisserännanute vastu Eestis kuigi vaenulik. Ligi pooled vastanutest ehk 47% nõustusid, et ühes riigis võiksid elada koos eri rahvustest ja rassidest inimesed. 19% selle väitega ei nõustunud. Tervelt 34% vastanuist ei soovi töötada samas kollektiivis moslemiga. Arvata võib, et inimesed lihtsalt ei ole moslemitega kokku puutunud. Me peame mõistma, et viha- ja rassismikuriteod võivad meile tulevikus tööd tuua, ja seda tasub ennetada. Justiitsministeeriumi tellitud ja Tartu Ülikooli magistrandi läbiviidud uuringust selgus, et võõraviha Eestis siiski on. Kõige enam leiab seda uudisteportaalist Delfi – küllap sellele väljaandele omase provotseeriva teemapüstituse tõttu. Nii et asjal tasub silma peal hoida.
Rahvusvahelised organisatsioonid on asunud seda tüüpi kuritegudega võitlema. Mainin näiteks Euroopa Nõukogu soovitusi riikidele ning Euroopa Liidu rassismi ja ksenofoobiat puudutavat raamotsust. Kui Eestis on põhirõhk rahvustevahelisel vaenul, siis mujal käsitletakse teemat palju laiemalt. Nii võib vaen olla suunatud tervisest tingitud iseärasuse, religioosse suundumuse või isegi kodakondsuse vastu. Meiegi peame oma karistusõigust selles küsimuses ajakohastama. Praegu ei ole vihkamine või rassiviha otsesõnu karistust raskendav asjaolu. Justiitsministeerium soovib lähiajal avalikustada ka eelnõu, mille eesmärk on paremini kaitsta ühiskonda viha- ja rassismikuritegude eest.
Veel hirmust. Rääkisin eelmisel aastal põhjalikult leebusprogrammist ja kartellikuritegudest. Asjakohane eelnõu jõudis märtsis ka Riigikogusse ja on nüüdseks seadusena vastu võetud. Kahjuks on selle eelnõu puhul kõlanud väiteid, nagu hakkaksid massiliselt levima valekaebused. Valekaebusi pole vaja karta, sest nende esitamine on karistatav. Ka teiste riikide kogemused ei anna selliseks kartuseks alust. Igasugu valekaebajad peavad arvestama, et õigusriigis ei loo nad oma tegevusega ei endale ega oma ühendustele mingeid eeliseid, vaid neile langeb osa ühiskonna hukkamõist ja teatud tingimustel ka riiklik repressioon. Viis aastat pärast Eesti ühinemist Euroopa Liiduga kuulen ma hämmastusega targutusi, nagu peaksid valekaebajad ja valekaebused jääma igavesest ajast igavesti riigisaladuse kaitse alla. Olgu siinkohal kinnitatud: Eesti riik kaitseb kõigi vahendite ja võimalustega, see tähendab, et ka meie liitlaste vahendite ja võimalustega inimesi, kes teatavad õiguskaitseorganitele plaanitavatest või ka juba toime pandud kuritegudest ja teevad kuritegevusega võitlemisel riigiga koostööd. Eesti riik ei kaitse ega toeta inimesi, kes kurjusest või omakasust kantuna esitavad riigiasutustele teiste peale valekaebusi või valetavad avalikkuses. Rääkimatagi moraalsetest kaalutlustest – ühiskond ei pea selliseks kaitseks ühtegi senti panustama.
Ühe kuriteoliigi kasvu tõi majanduslangus siiski kaasa, ja see oli ka ennustatav. Paradoksaalselt on siin üks põhjus just uurijate ja prokuröride hea töö, sest rasked majanduskuriteod on selline kuriteoliik, et kui riik nendele tähelepanu ei pööra, siis registreeritud kuritegude arv jääbki väikeseks. Nendest kuritegudest ei anta teada nagu vargustest või röövidest. Seda, et politsei oma suutlikkust nende kuritegude uurimisel parandama on asunud, saab ainult tervitada. See on juba ammu kokkulepitu täitmine. Esimest korda registreeriti meil turumanipulatsioonialane kuritegu, siseteabe väärkasutamise juhtumeid registreeriti varasema ühe asemel neli. Pankrotikuritegusid oli üle kahe korra rohkem kui eelmisel aastal (aastal 2009 oli nende arv 59).
Lähenemiskeelu teema saatis meid terve 2009. aasta jooksul ja näikse saatvat tänavugi. Eelmise aasta algul analüüsis Justiitsministeerium lähenemiskeelu küsimusi ja me leidsime ridamisi vajakajäämisi. Oleme teemat arutanud regulaarselt ka siseministriga. Peamine probleem on selles, et kuigi lähenemiskeeldu on hakatud rohkem kasutama, määratakse seda ikkagi vähe. Saime teada, et kannatanud teavad lähenemiskeelust äärmiselt vähe. Lähenemiskeeluga seotud ootused ei vasta tegelikele võimalustele ning on ka juriidilisi probleeme seoses inimese õigusega viibida temale kuuluvas elukohas. Me analüüsime seda. Riigikogu Keskerakonna fraktsioon on teinud ettepaneku karistada ajutise lähenemiskeelu rikkujat ja kohaldada lähenemiskeelu ajal elektroonilist järelevalvet. Justiitsministeerium põhimõtteliselt toetab seda ettepanekut, aga ka siin ei tohi tegutseda uisapäisa. Oleme oma arvamuse saatnud Riigikogule ja ma ei hakka seda siin üle lugema. Kindlasti on see aga üks tänavusi olulisimaid õigusteemasid Riigikogus. Seda ka seetõttu, et 2010. aasta esimese poole Euroopa Liidu eesistujamaa Hispaania on seadnud lähenemiskeelu teema üheks oma prioriteediks.
Teame, et lähenemiskeeldu määratakse enamasti perevägivalla puhul. Siin tuleks tähele panna, et perevägivalda ei saa taandada soolise võrdõiguslikkuse küsimusele, ehkki see arusaam on üsna levinud. Statistikaameti uuring näitas, et perevägivalla ohvriks on langenud rohkem mehi kui naisi. Tõsi, mehed kannatavad pigem kergema ja naised raskema vägivalla all, kuid kindlasti ei ole tegu vägivallaga ühe soo vastu. Ma ei ole ka seda usku, et probleemi lahendaks uus seadussäte pealkirjaga "perevägivald", ehkki selliseid soovitusi tehakse pehmelt öeldes väga tungivalt. Need soovitajad kirjutavad ühe käega, et meil on liiga palju ja keerulisi seadusi, aga teises käes on neil pastakas, et uut paragrahvi luua.
Ja lõpuks väga tähtsast teemast – kriminaalmenetlusest. Meil kulub sellele ligi 2 miljardit krooni aastas ehk ühe kuriteo menetlemisele vähemalt kolm keskmist kuupalka. Kriminaalmenetlus tõepoolest ongi kallis, ent see tuleks muuta ökonoomsemaks. Riigikogu on asunud menetlema Justiitsministeeriumis kogu möödunud aasta ette valmistatud eelnõu, mille eesmärk on leida sobivaimad riigi kulutused ühe kriminaalasja lahendamisele ja lühendada kriminaalasja läbivaatamise keskmist aega. Ma ei peatu sellel eelnõul siin pikemalt, küll aga rõhutan, et uue kriminaalmenetluse jõustumisega 2004. aastal langetati põhimõtteline valik ja liiguti eemale okupatsiooniaegsest inkvisitsioonilisest kriminaalmenetlusest. See oli õige ja demokraatlik otsus. Nüüd tuleb meil võistlevat kriminaalmenetlust arendada ja tugevdada ning just seda eesmärki teenibki Riigikogu menetluses olev eelnõu.
Tahan lõpetada tõdemusega, et ei minul, Justiitsministeeriumil ega valitsusel tervikuna ei ole õnnestunud 2009. aastal murda ühiskonnas valitsevat arusaama, et kriminaalmenetlus on riigijuhtimise element ja poliitiline abinõu. Ikka ja jälle tuleb ette häälekaid nõudmisi, miks ühe või teise küsimuse väljaselgitamiseks või probleemi lahendamiseks ei ole alustatud kriminaalmenetlust, olgu tegu metsas vedeleva prügiga või segadusega mõne poliitiku eraõiguslikes suhetes. Tõsi, need häälekad nõudjad jäävad üsna tasaseks, kui neilt küsida, kuidas siis kriminaalmenetlus prügihunniku metsast ära viib. Kui küsida omavalitsustegelastelt, kui palju on nad ebaseadusliku prügistamise juhtudel rakendanud haldusmenetluse seadusega loodud asendustäitmist ja kohaldanud sunniraha, siis vaatavad meile vastu sageli üsna nõutud näod. Ametiisikud pahatihti isegi ei tea, et sellised võimalused on olemas. Nii kulubki aeg politsei survestamiseks ja soigumisele, et karistused on leebed. Ja prügihunnik metsas ainult kasvab.
Edastan siin austatud parlamendile Keskkonnainspektsiooni peadirektori lubaduse, et kui tema asutus saab õiguse viia läbi kriminaalmenetlust, siis parandab see juba lähitulevikus keskkonnakuritegude avastamist ja toob rohkem süüdlasi kohtu ette. Elame – näeme! Selle õiguse andmine Keskkonnainspektsioonile oli kindlasti 2009. aasta oluline kriminaalpoliitiline otsus. Justiitsministeerium jääb huviga ootama, kas ootused täituvad ja lubadustest ka kinni peetakse.
Austatud Riigikogu! See on viimane valitsuse aruanne kriminaalpoliitika arengusuundade kuni aastani 2010 täitmise kohta. Minu eelkäija, nüüdne Riigikohtu esimees Märt Rask vajutas seitse aastat tagasi väga õigele nupule ja suutis veenda Riigikogu nende arengusuundade kehtestamise vajalikkuses. Toona muutis see meie kriminaalpoliitika paradigmat. Riiklikule repressioonile tuginevalt ehk tagajärgedega tegelemise poliitikalt mindi üle kuritegevust ennetavale poliitikale. See ei ole olnud lihtne tee, aga me näeme, et langetatud otsus hakkab tasapisi vilja kandma. Muutunud on ühiskonna väärtushinnangud, tekkinud oma omamaine oskusteave, seda nii moodsa karistusõiguse kui vanglateenistuse vallas. Me oleme ka muutunud abi saavast riigist abi andvaks riigiks. Üks Eesti vanglateenistuse ülesehitajaid Peeter Näks teeb sedasama praegu Euroopa Liidu egiidi all Albaanias.
Meil ei ole põhjust oma kriminaalpoliitika pärast kellegi ees häbi tunda. Pigem vastupidi, meie põhjanaabrid soomlased alles kavandavad mitmeid kriminaalpoliitilisi abinõusid, mis meil juba mitu aastat rakendatud on. "Vaatame, kuidas see asi on Eestis korraldatud" kõlab aina sagedamini kriminaalpoliitika eest vastutavate asutuste koridorides ja seda mitte üksnes meie läbinaabrite juures.
Valitsus on esitanud Riigikogu menetlusse aastate 2010–2018 kriminaalpoliitika arengusuunad. Loodame, et me oleme sellel perioodil vähemalt sama edukad ja et kümne aasta pärast on Eesti viie Euroopa kõige efektiivsema kriminaalpoliitikaga riigi hulgas.
Tänan tähelepanu eest!