Austatud istungi juhataja! Austatud Riigikogu liikmed! Sotsiaalkomisjon arutas seda otsuse eelnõu, aga ma arvan, et konteksti loomisel on mõistlik vaadata riigi ettevalmistust gripipandeemia puhanguks ja võimalikuks epideemiaks ning H1N1 viiruse tõrjet laiemalt. Endastmõistetavalt on komisjon sellega tegelnud ka varem kui üksnes Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsiooni algatatud otsuse eelnõu kontekstis. Sotsiaalkomisjon on nimetatud pandeemiat arutanud eelmisest suvest alates neljal korral ning teinud seda oma 4. augusti, 12. novembri, 26. novembri ja 7. detsembri istungil. Istungitele on meil olnud palutud Tervisekaitse Inspektsiooni, Tervishoiuameti ja Sotsiaalministeeriumi esindajad ning me oleme soovinud saada ülevaadet haigestunute arvu seirest nii Eestis kui üle maailma ja kahtlemata selgitusi surmaga lõppenud juhtude kohta. Oleme soovinud saada ka ülevaadet sellest, millised on olnud konkreetsed ettevalmistused viiruse leviku tõkestamiseks. Kuna sotsiaaldemokraatide eelnõu puudutab tegevuskava, mille valitsus peaks välja töötama nimetatud tähtajaks, siis kahtlemata tuvastas komisjon ka selle, millised on need dokumendid, nii õigusaktid kui ka ühekordsed juhised, mida eri asutused on väljastanud. Lähtudes kuulamistest sotsiaalkomisjonis, tegin ma komisjoni nimel sotsiaalministrile ka ühe kirja, mis on üsna mahukas, neljaleheküljeline, ja loetleb need probleemid või tähelepanekud, mis seonduvad selle pandeemia tõrjega. Need väljuvad samuti selle otsuse eelnõu kitsast esemest, aga selles mõttes siin puutumus on, et otsuse eelnõu selge üleskutse Vabariigi Valitsusele on plaanipärase tegevuse kaudu tegelda selle pandeemia tõrjega. Sotsiaalminister andis sellele märgukirjale põhjaliku vastuse.
Esimene probleemikompleks puudutabki nn tegevuskava ehk viiruse leviku tõkestamise siseriiklikku õiguslikku korraldust, seda, millise õigusliku korralduse alusel toimub selle viiruse tõrje. Kõige olulisemal astmel leiab see aset seadustes – hädaolukorra seaduses, kui me räägime juba epideemiast, ja teiseks nakkushaiguste tõrje seaduses. Hädaolukorra seaduse uus redaktsioon võeti Riigikogus vastu 15. juunil ning selle seaduse alusel on Vabariigi Valitsusel vaja jõustada rida rakendusakte. Neist olulisim, mis puudutab ühte spetsiifilist hädaolukorda ehk bioloogiliste ohutegurite tekitatud hädaolukorda, on selle hädaolukorra lahendamise kava (mille lühend on hellitlevalt "bioholk"). Selle eelnõu on valmis ning saadetud kooskõlastamiseks tervishoiuteenuste osutajatele tähtajaga 15. detsember. Siseministeerium on alustanud vastava dokumendi alusel määruse eelnõu koostamist. Selle dokumendi, hädaolukorra lahendamise kava alusel peaks vastu võetama hulk dokumente – tegevuskava gripipandeemia korral, haiglate tegevusvarud, Sotsiaalministeeriumi valitsemisalal informatsiooni jagamise kord, kiirabi kriisivõimekuse kava, teabe edastamise kord bioloogilise ohu korral, massvaktsineerimise kord epideemiaohu või epideemia korral, jne.
Tuleb öelda, et ministeeriumi kinnitusel kavatsetakse see dokumentide kompleks viivituseta jõustada. Praegu kehtiv dokumentide süsteem (lisaks seaduse tasemel juhistele), mis puudutab epideemiatõrjet ja selle hädaolukorra reguleerimist, on Sotsiaalministeeriumi koostatud gripipandeemiaks valmisoleku plaan, mis on ka Sotsiaalministeeriumi kodulehel kättesaadav ja mille autor on epidemioloogianõunik doktor Kuulo Kutsar. Seda ei ole jõustatud õigusaktina, põhjuseks on tema pidev täiendamine. Sotsiaalministeeriumi kinnitusel on see dokument seaduse kõrval n-ö tsentraalne tegutsemise alus. Lisaks sellele gripipandeemiaks valmisoleku plaanile on kahtlemata olemas rida juhiseid ja korraldusi, mida on antud tervishoiuteenuse osutajatele Tervishoiuameti peadirektori või sotsiaalministri käskkirjaga, vastav õiguslik alus tuleneb juba nimetatud kahest seadusest: need on hädaolukorra seadus ning nakkushaiguste ennetamise ja tõrje seadus. Sotsiaalkomisjon võttis sihiks koondada kokku kõik nii tervishoiuteenuste osutajatele, haiglatele, perearstidele kui ka haridusasutustele, omavalitsustele ning maavalitsustele antud juhised, käskkirjad ja ka ringkirjad, millel ei ole õiguslikku mõju, aga mille sisu on informatiivne. See dokumentide kompleks on, nagu te näete, üsna mahukas ja see on sotsiaalkomisjoni liikmetele ka kättesaadav olnud. Nii et kui küsida, kas valitsusel on olemas õiguslik võim tegutsemisjuhendite andmiseks, on vastus jaatav. Teiseks, kui küsida, kas valitsuse allasutused on juhendeid ja käskkirju gripipandeemia valdkonnas välja andnud, on vastus jaatav. Kolmandaks, kui küsida, kuidas tõlgendab Sotsiaalministeerium praegu tegevuskava sellesama sotsiaaldemokraatide otsuse tähenduses, siis tegevuskava on õiguslikku tähendust sisaldavate dokumentide kogum, mille üleval pool on kaks nimetatud seadust, allpool gripipandeemiaks valmisoleku plaan ning sellele järgneb rida käskkirju ja juhiseid, mis on kinnitatud vastavalt nimetatud ametnike, Tervishoiuameti peadirektori või sotsiaalministri käskkirjadega. Nii et siin õigusvaakumit ei ole. Küsimus on selles, et praegune situatsioon langeb ühte aega rakendusaktide ettevalmistamisega hädaolukorra seaduse jõustamiseks ning siin jäi meil sotsiaalkomisjonis üle nentida, et peame kahtlemata mõistlikuks nimetatud rakendusaktide viivituseta jõustumist. Mis puudutab nende rakendusaktide jõustamist, siis see on iseenesest laiem probleem. Sellel on puutumus nn bioloogilise hädaolukorraga pandeemiast väljakasvava võimaliku epideemia tõrje puhul, kuid see hõlmab ka teisetüübilisi hädaolukordi. Jääb üle kutsuda siit, ka parlamendi kõnetoolist endastmõistetavalt valitsuse vastavaid ametkondi üles neid dokumente jõustama.
Sotsiaalkomisjon liikus oma aruteludes lisaks õiguslikule kontekstile kahtlemata sisulisemale pinnale. Teemad, mida me käsitlesime plokkidena, olid esiteks, gripivaktsiini olemasolu ja vaktsineerimise korraldus; teiseks, ravimite, nn antiviraalide olemasolu ja kättesaadavus; kolmandaks, Euroopa õiguskord vaktsiinide valdkonnas ja võimalikud muudatuse vajadused selle puhul; neljandaks, laiem teemade plokk, mis puudutab suurt ühiskondlikku tähelepanu pälviva pandeemia puhul info jagamist ning ka ministeeriumi käsitust sellest, kuidas ja milliseid avalikke üritusi on mõtet viirusepuhangu ajal korraldada. Me pidasime mõistlikuks, et kohal oleksid ka n-ö eesliinil olijad ehk nende õigusaktide reaalsed rakendajad – perearstide ja arstide liidu esindajad.
Nendest aruteludest kerkisid esile mõned praktilise iseloomuga tõdemused, mis sisalduvad nendes kahes kirjas: komisjoni kiri ministrile ja ministri vastuskiri. Esiteks, mis puudutab vaktsiini olemasolu ja vaktsineerimise korraldust, siis ma lühidalt ütleksin, et kindlasti on küsimus selles, et meie kehtiv riigihangete õigus ei võimalda meil n-ö tingimuslikku ostu sooritada ehk, teisisõnu, teha ettemakset hüpoteetiliselt valmiva vaktsiini hankimiseks. Praegusel juhul on kehtiva riigihangete õiguse kohaselt probleem otsekui selles, et meil ei ole n-ö kaupa või teenust, mida riik saaks, olemas. See olukord kindlasti on ebapraktiline ja paindumatu. Ma arvan, et siit üks praktiline näpunäide kindlasti võrsub. Me peame oma küll verivärskelt jõustunud uut riigihangete seadust selles valdkonnas üle vaatama tulevaste võimalike juhtude tarbeks. Me arutasime ka laiemalt vaktsineerimise õiguslikku korraldust – kuidas vaktsiini hankida, millal seda hankida. Komisjonis tuvastatud info järgi on tõesti nii, et meil on vajalik vaktsiini hüpoteetiliseks hankimiseks ehk vaktsiini kindlustuslepingu sõlmimiseks riigihangete seadus paindlikumaks muuta.
Komisjon kujundas oma seisukohad riskirühmade vaktsineerimise suhtes. Leidsime, et riskirühmade vaktsineerimine peaks algama võimalikult kiiresti, alates vaktsiinikoguste jõudmisest Eestisse. Seda kinnitas ka ministeerium. Oluliseks teemaks pidasime logistilist ettevalmistustööd. Kui suur hulk inimesi läheb vaktsineerima – praeguste andmete põhjal on taotlusi esitatud 119 000 –, siis tuleks katsuda seda korraldada nii, et välditud oleks risk nakatuda kas siis sellesse viirusesse või mingitesse muudesse nakkushaigustesse, mis kahetsusväärselt samuti levivad praegusel perioodil.
Tasu küsimus oli komisjonis ka jutuks. Leidsime, et asjakohane ja õige on otsus riskirühmadelt vaktsineerimise eest tasu mitte võtta. Omaette probleem oli selles, kuidas võimaldada vaktsiini isikuteringile, kes ei kuulu teatud meditsiiniliste või ealiste näidustustega riskirühmadesse. Nemad võiksid seda saada tasu eest. Siin tulid ilmsiks mitmesugused probleemid, mis puudutavad ka vaktsiinitootjate seatud tingimusi. Komisjonis väljendatud mõtted olid sellised, et kõik inimesed, kui neil selleks soovi on, peaksid vaktsiini saama. Praegu ei ole see mõeldav vaktsiini piiratud koguse tõttu. Igati humaanne ja loogiline on vaktsiini jaotamisel arvestada, kuidas viirusesse haigestumine võib mõjutada inimese tervist. Selle koha pealt komisjon täiesti aktsepteeris vastava erikomisjoni väljapakutud riskirühmade loendit.
Teine probleem või küsimuste ring, mida me arutasime, puudutas ravimite olemasolu ja kättesaadavust. Ka selles valdkonnas andis ministeerium oma käsitluse ning jällegi kerkis esile probleem seoses antiviraalide kasutamise ajalise võimalusega. Teatavasti on antiviraalid tõhusad üksnes tõsisemate juhtumite korral ning esimese 48 tunni jooksul. Kuna antiviraalide puhul on tegemist retseptiravimiga, siis on küsimus selles, kuidas see on inimestele kättesaadav. See oli probleemide ring, millele komisjon osutas, kuidas oleks võimalik seda süsteemi paindlikumaks muuta. Ühes Euroopa riigis, Norras on seda tüüpi antiviraal Tamiflu ka käsimüügiravimina müügil. Seda suunda meie praegune ravimipoliitika otstarbekohaseks ei pea.
Järgmine küsimuste ring puudutab Euroopa õiguskorda vaktsiinide valdkonnas. Nimelt seda, kas selliste võimalike epideemiate puhul vaktsiinide jaotamine tuleviku tarbeks ei peaks olema korraldatud teatud üleeuroopaliste õigusnormide alusel ja seda eriti olukorras, kus Euroopa nakkushaiguste tõrje keskus rõhutab tungivalt vaktsineerimise olulisust epideemia tõrjumise vahendina ning kinnitab, et oht on tõeline. Selliste üldreeglite alusel peaks olema tagatud, et suurima ohuga riskirühmadel on olemas juurdepääs vaktsiinile, hoolimata riikidevahelisest konkurentsist reaalse defitsiidi tingimustes. See oli väga tõsiselt tõstatatud probleem. Kui me oleme võimelised Euroopa konkurentsikeskkonnas reguleerima mobiiltelefonide roaming-tasusid, siis peaks kõigis iikmesriikides üle Euroopa olema tagatud see juurdepääs tagatud teatud meditsiiniliste näidustustega inimestele, näiteks lapseootel naised, kes selle gripiviiruse puhul kuuluvad riskirühma. Ministeeriumi esindajad nõustusid selle vaatenurgaga, et siin oleks vaja arendada üleeuroopalist õiguskorda. Aga praktika on selline, et seni on mõned riigid selle vastu, selgelt tugevama ravimitööstusega riikidel on mitmel juhul teistsugune nägemus kui riikidel, kus selline ravimitööstus puudub.
Samuti esitas komisjon rea üksikuid tähelepanekuid ja üleskutseid, mis puudutavad gripialast teavitust. Me tunnustasime mitmeid rakendatud teavitusmeetodeid, nagu gripialase teavituse kodulehe avamine ja viiruse infotelefon. Kutsusime üles ka mitmeid täiendavaid teavitusvahendeid rakendama, sealhulgas pikendama infotelefoni tööaga. Selgelt tuleks paika panna ka süsteem, kuidas perearstid teavitavad riskirühmadesse kuuluvaid inimesi nende õigusest vaktsineerimisele.
Avalike ürituste korraldamisse puutuvalt rõhutas ministeerium, et Tervisekaitse Inspektsioon ei ole andnud praeguseks üldist soovitust võimalike pidude ja koolivaheajaürituste ärajätmiseks ja ta uuendab seda soovitust koolidele ja teistele lasteasutustele ürituste ärajätmiseks juhul, kui tekib epideemilise ehk teatud absoluutarvulise hüppelise kasvu oht.
Kokkuvõtvalt: komisjon, kuulanud ära selle informatsiooni – võib öelda nõnda, et see on nüüd ettekandja hinnang –, tuvastas, et olemas on juhendite ja käskkirjade struktuur.