Lugupeetud Riigikogu juhataja! Head Riigikogu liikmed! Täna oleme jälle arutamas põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse muutmise seaduse eelnõuga seonduvaid küsimusi. Üks teema, mis selles seaduseelnõus väga selgelt välja joonistub ja mis on juba tekitanud väga palju arutelusid, on põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse osa, mis puudutab põhikooli ja gümnaasiumi lahutamist. Täna püüame kolmes ettekandes välja tuua neid küsimusi, mis on jäänud seaduse menetluse käigus veidi tagaplaanile. Mina keskendun oma ettekandes kolmele teemale – kuludele, riskidele ja eesmärkidele.
Kõigepealt räägime, miks põhikooli- ja gümnaasiumiseadus on välja pakutud. Kui rääkida sellest, miks me peaksime põhikooli ja gümnaasiumi lahutama või üldse haridusvaldkonda reformima, siis minu arusaam on, et peaksime alustama küsimusest, mis on keskhariduse eesmärk. Viimastel nädalatel on korduvalt jäänud kõlama, et põhikooli ja gümnaasiumi lahutamise üks põhimõtteline põhjus on see, et noored, kes õpivad väiksemates gümnaasiumides, ei saa sisse ülikoolidesse, justkui oleks keskhariduse ainus eesmärk ülikooliks valmistumine. Siin on esimene koht, kus meil on seaduse algatajatega tõenäoliselt erinev arusaam. Meie ei saa aru, et keskhariduse eesmärk oleks ainult ülikooliks valmistumine. Keskhariduse, gümnaasiumihariduse eesmärk on oluliselt laiem ja see ongi võib-olla esimene koht, kus me peaksime kõigepealt erakondade vahel kokku leppima. Mis see on? On see rohkem ettevalmistus eluks? On see ettevalmistus ülikooliks? Kas see tähendab rakenduskõrgkooli või kutsekooli edasiminekut? Või on kõik need võimalused täiesti arvestatavad?
Teiseks, gümnaasiumide kvaliteedi hindamise aluseks ei saa olla ainult riigieksamite tulemused või koolitustellimuse kohad ülikoolides. Samuti jääb konsensuslikust arusaamast väga erinevaks meie mõte kättesaadavusest. Kas kättesaadavus on piisav, kui kool on pooletunnise teekonna kaugusel, kolmetunnise teekonna kaugusel või kui õpilaskodu on kättesaadav? Mida me selle all mõistame ja millised vahendid peavad meil selleks olema? Õhku on jäänud küsimus, milliseid regionaalpoliitilisi ja sotsiaalseid riske me peaksime selle juures arvestama.
Miks me peaksime selle reformi praegu ette võtma? Minu arusaam ja meie erakonna arusaam on, et igasugune haridusreform peaks ette võetama ainult sellisel juhul, kui ta tõsiselt muudab kvaliteeti. Ja kvaliteedi kolmes osas – õpetajad, õppekeskkond ja hariduse sisu – me ootaksimegi tõsist muutust. Kahjuks ei ole reformi aruteludel saanud kindlustunnet, et põhikooli ja gümnaasiumi lahutamisega muutuks midagi põhimõttelist õpetajate ettevalmistuses, täienduskoolituses, metoodilises või ainealases nõustamises. Ei ole näinud ka ühtegi analüüsi, mis näitaks, et plaanitakse muuta õppekeskkonda – on see siis hoonestik või midagi muud –, samuti hariduse sisu.
Kui me räägime põhikooli ja gümnaasiumi lahutamisest, siis kahjuks on see tekitanud väga palju küsimusi, aga vastuseid me ei ole saanud, sest räägitakse erinevatest asjadest. Kui te lubate, head Riigikogu liikmed ja head külalised, siis ma joonistaksin välja kolm võimalikku lahendust, kuidas põhikooli ja gümnaasiumi saab tänase seaduseelnõu järgi lahutada, ja kuidas koolid, omavalitsused ja, olgem ausad, ka meediaväljaanded on seda erinevalt tõlgendanud.
Ümberkorraldusele on võimalik läheneda kolme moodi ehk siis on kolm ümberkorralduse teed. Esimene tee on odav, lihtne ja kahjuks sisutu. Koolimajadele tuleb panna kaks silti, seal, kus praegu seisab üks silt, olgu see näiteks "Alatskivi Keskkool", tuleb juurde veel üks silt, millel on kirjas "Alatskivi Põhikool". Sildi hinnad on kindlasti erinevad, aga me räägime umbes 10 000 – 15 000 kroonist kooli kohta. Linnakoolides ja maakonnakeskustes ei muutu mitte midagi, sest nad saavad samasse majja edasi jääda. Võib-olla lisanduvad teise direktori töölevõtmise kulud, aga tõenäoliselt saab siin õppealajuhatajaga kokku leppida, et endine õppealajuhataja koht muudetakse lihtsalt ümber direktori kohaks ja sisu poolest jätkab samamoodi. Samal ajal on selge, et selle odava, lihtsa ja sisutu muudatuse väga valus tagajärg on, et kuna linnakoolides ja maakonnakeskuste koolides mitte midagi sisuliselt ei muutu, siis surve keskustesse isegi suureneb. Ehk seda probleemi, mille peale eelnõu on üles ehitatud, eelnõu ei lahenda. Olukord ei muutu, maakoolide ja maagümnaasiumide arv väheneb drastiliselt. On räägitud 120 lapsega gümnaasiumidest. Kui põhikool ja gümnaasium on lahutatud, siis võttes arvestuse aluseks õpetaja koormuse ning õpilaste arvuks 120, pole võimalik tagada valikaineid sellises mahus, nagu tänane õppekava ja ka eelnõu seda pakuvad. Kui võtame 41–50 valikainet, mida õppekavas on välja pakutud, siis me räägime umbes 150–180-st.
Aga oma ettekandes ma lähtusin sellest arvust, mida minister Tõnis Lukas on siin Riigikogu ees välja öelnud, st umbes 120 õpilast. Juhul, kui peab olema 120 õpilast, siis näiteks Harju maakonnas ja Tallinnas suletakse mitmeid koole (ma lähen nendest nimekirjadest kiiremini üle, sest ettekande materjalid on kättesaadavad nii Riigikogu liikmetele kui ka külalistele), Hiiu maakonnas ainult üks, aga Ida-Virumaal on üsna pikk nimekiri. Nende nimekirjade taustal on räägitud, et seaduseelnõu pakkuvat erandeid. Praegu me saame lähtuda aga sellest eelnõust, mida Riigikogule tutvustati 25. novembril. Tänase seisuga ei ole ühtegi erandit välja toodud, sellest on ainult suuliselt juurde räägitud. Ma usun, et eelnõu järgneva menetluse käigus on võimalik näha ette mingisugused kriteeriumid. See ongi üks küsimus selle esimese, odava, sisutu ja lihtsa reformi puhul: mis on need kriteeriumid, mille alusel saab erandeid teha? Ma loodan, et Riigikogu liikmed on ühel meelel selles, et erandite aluseks ei saa olla parteiline kuuluvus, et kui koolijuht on õiges erakonnas, siis käib kool erandi alla. Või kui ta on näiteks kohalikus omavalitsuses õiges erakonnas. See ei tohiks olla kindlasti kriteerium, peaksid olema objektiivsed sisulised kriteeriumid.
Teine ümberkorralduse tee on ümbertõstmine. Siin on osa omavalitsusi saanud põhikooli ja gümnaasiumi lahutamisest aru selliselt, et mõned koolid neist, kus praegu on see 10.–12. klassi osa, jäävad põhikoolideks ja teised jäävad puhtalt gümnaasiumideks. See on juba natuke tõsisem muudatus ja loomulikult on siin ka kulud suuremad. Aga mida see põhimõtteliselt tähendab, on see, et näiteks maakonnakeskuses, kus on kaks gümnaasiumi, jääb üks põhikooliks ja teine gümnaasiumiks. Kuid on väga tõenäoline, et kui tegemist on näiteks ainult kahe kooliga, siis ei saa jaotuskoht olla ainult pärast 9. klassi, vaid me peame eelnõu menetlemisel nägema ette võimaluse, et üks jääb 1–6-klassiliseks ja teine võtab kaasa ka progümnaasiumi. Miks? Sellepärast, et tekib tõsine probleem aineõpetajate koormusega. Võtame füüsika, võtame keemia, võtame loodusained. Kui ülemine, gümnaasiumiosa ära lõigata, kas õpetaja koormusnorm tuleb siis täis? Siin võib tuua näiteks üsna mitu Tallinna kooli, kes on proovinud ümbertõstmist üht- ja teistpidi ning on leidnud, et koos progümnaasiumiga tuleb ainetundide koormus paremini täis.
Mida tuleb veel arvestada? Et pärast ümbertõstmist oleks koolides võimalik edasi õpetada, on väga tõenäoline, et õpetajate koormusnorm tuleb tuua allapoole ehk suurendada õpetajate palgavahendeid. Või tähendab see seda, et põhikoolid muutuvad suureks. Näiteks Tallinna arvutused näitavad, et põhikooli kolmandas astmes ehk 7.–9. klassis peaks olema 3,65 paralleeli, et aineõpetajate koormus tuleks täis. Ehk siis võib rääkida, et osas koolides peaks olema kolm, teistes neli paralleelklassi. Maakonna väiksemates piirkondades, kus rahastamismudel annab võimaluse nn tühjasid kohti kompenseerida, võib see arv olla veidi väiksem, aga me räägime siiski 2–3 paralleelklassist, et aineõpetajate koormus saaks täis. Teine variant on, et üks õpetaja õpetab mitut ainet. Aga lapsevanemad on tavaliselt selliste muudatuste suhtes ettevaatlikud, juhul kui see õpetaja ei ole väga tugev õpetaja.
Mis on sellise ümbertõstmise hind? Loomulikult on võetud arvesse mitme kooli näited, aga kooli kohta on see umbes 20 000 krooni. Me võtsime üsna tagasihoidlikud summad. Kui me räägime umbes 100-st koolist, siis me räägime umbes kahest miljonist. Edasi tulevad prügiveokulud ja õpetajate koondamistasud. Töölepingu seaduse järgi on see õpetajal ainult ühe kuu tasu. Väga tõenäoline on siiski, et enamik õpetajaid võtab sellisel muutuste hetkel koondamistasu välja, me ei tea, kui palju nendest jääb järgmisse kooli edasi. Nii et orienteerivalt me räägime 12–13 miljonist, mis tõepoolest ei ole ju riigieelarvele väga suur summa.
Kolmas on kallis, keerukas ja sisuline ümbertõstmine või, ütleme, muutus. See on põhikooli ja gümnaasiumi lahutamine selliselt, et paraneb kvaliteet. Me eeldame, et see ongi reformi eesmärk. Me eeldame, et tahame pakkuda puhtas gümnaasiumis midagi oluliselt teist. Sellisel juhul me ei saa rääkida, et põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse selle osa rakendamine ei maksa midagi. Ta kas maksab riigile, maksab omavalitsusele või maksab lapsevanemale, aga igal juhul ei ole see ilma kuludeta.
Alustame hoonetest. Kui me räägime puhtast gümnaasiumist, siis oleme saanud tagasisidet nendest koolidest, kes peaksid jääma tõenäoliselt puhtaks gümnaasiumiks – me oleme siin natuke kasutanud loomulikult ka Hugo Treffneri kooli näidet. Nende ootuste ja eelduste kohaselt peaks sellises puhtas gümnaasiumis olema näiteks vooruloengu lugemise võimalus, väiksemaid-suuremaid auditooriume, rühmatöö ruume. Nii et olemasolev koolimaja vajab kindlasti väiksemaid või suuremaid muudatusi. Olen haridusminister Lukasega ühel meelel, et see summa võib olla lõputu, ootused on ju alati väga suured, kui on võimalik raha küsida. Aga ma võtsin arvestuse aluseks miinimumprogrammi, kui tegemist on ühe-kahe auditooriumi ehitusega, paari kohandusega, ja sel juhul on keskmine summa umbes 50 miljonit krooni, võib-olla veidi vähem. Mõne kooli puhul on muutus jälle suurem, juhul kui koolihoone on väga suur ja nõuab vähendamist, on need summad veidi suuremad.
Teiseks, ümberkorralduskulud, mida ma enne juba mainisin – koondamis- ja kolimiskulud, prügiarved jne. Mis puudutab õppekohti, siis on olemas päris mitme Tallinna kooli kolimise kogemus. Tavaliselt oodatakse ka uut mööblit või näiteks endine põhikooli mööbel ei sobi lihtsalt oma suuruse poolest. Kui tekib uus kool, siis tõenäoliselt 1., 2. või 7. klassi lauad ja toolid ei sobi sinna. Ma arvestasin selleks umbes 3 miljonit, see summa võib olla väiksem ja võib olla ka suurem, aga keskmiselt on selline.
Õppekeskkonna loomine, õppevahendid on nimelt gümnaasiumiastmes kindlasti üks valuteema – koolijuhtide ühenduse esindajalt saate selle kohta täpsemalt küsida. Korduvalt on esile toodud, et gümnaasiumiastmes, eriti valikainete puhul, valitseb õppevahendite puudus, ja selles osas on soov näha kvalitatiivset muutust. Siin oleks meil vaja rääkida sellisest selgest kulust, et saaks toimuda kvalitatiivne hüpe.
Ainekabinetid. Kes on koolides käinud, see teab, et üks selge murelaps on seal kindlasti ainekabinetid. Osa renoveeritud uutest koolimajadest on selle probleemiga olnud silmitsi korduvalt ja korduvalt. Üks esimesi asju, mis vähemushangetega on kahjuks läinud kokkutõmbamisele, on ainekabinetid. Tallinna koolide kogemus näitab, et ühe ainekabineti kogu sisustus maksab umbes 800 000 ja ühe kooli kohta on vaja kolme ainekabinetti.
IKT-vahendid. Me oleme olnud äärmiselt uhked selle üle, et hüppasime tiigrihüppega varem kui teised, aga kahjuks on viimased aastad näidanud, et väga-väga paljud, isegi arenevad riigid on meist ette jõudnud. Praegu selliseid selgeid IKT-vahendeid kõikides koolides kindlasti olemas ei ole.
Kui me räägime sellisest gümnaasiumi sisulisest muutusest, siis me võtsime juurde ka õppekava rakendamise. On välja toodud, et valik- ja vabaaineid peab olema 41–50 tundi, mis tähendab umbes 18% pearaha kasvu. Meie pakkumine oleks see, et kui me tahame tõepoolest näha koolides mingit positiivset muutust, siis võiks nende puhaste gümnaasiumide õpetajate palk olla veidi kõrgem, kas siis 10%, 20% või 25%. 25% on lihtsalt see, mida õpetajad ise välja pakkusid, aga see võib olla ka mingi teine number.
Ühekordne kulu õpilase kohta on selliste arvutuskäikude puhul umbes 78 000 krooni ja püsikulu ühe õpilase kohta puhta gümnaasiumi puhul on keskeltläbi 4200–6200 krooni. Selle arvestuse sisse ei ole võetud tugiteenuseid, õppetoetusi, transporti ega õpilaskodu, mis tähendavad kindlasti veel lisakulu, aga see oleneb sellest, kui palju gümnaasiume jääb, kui kaugele lapsed peavad kooli minema, kas on olemas eramajutuse võimalused, kas on piisav õppetoetus, kas on vaja ehitada õpilaskodu jne. Need asjad selguvad töö käigus, aga me peame arvestama, et need kulud kindlasti lisanduvad.
Nagu ma ütlesin, kindlasti peab reforme tegema, et saavutada paremat kvaliteeti. Küsimus on see, kas gümnaasiumis õppimise võimalused suurenevad, tuleb parem ettevalmistus ja noored saavad mingisuguse positiivse edasimineku või soodustab see tsentraliseeritud otsus pigem kihistumist ja vähendab õppe kättesaadavust. Kas valikuvabadused suurenevad ja kas see tegelik muutus on õppijakeskne?
Meie ettepanek on, et kõigepealt, arvestades omavalitsuste erinevust, võiks jätta erinevaid võimalusi, st koolimudeleid on väga erinevaid. Teiseks ei peaks aluseks olema mitte laste arv, vaid kvaliteet. Meie ettepanek on kasutada nn akrediteerimissüsteemi ehk haridusministeerium otsustab koolide tuleviku üle sisu järgi, mitte arvutuste järgi. Aitäh!