Austatud juhataja! Lugupeetud Riigikogu! Ma tänan juhatust võimaluse eest teise lugemise puhul suhteliselt tavapäratul moel ministrina või esitaja esindajana siin kõnelda. Aga kuna põhikooli- ja gümnaasiumiseadus on nii oluline, et see tuleb koostada Riigikogu ja valitsuse pidevas diskussioonis, siis ma hea meelega olen siin. Ma olen küll täna juba kahes ringis vastanud mõnes osas kattunud küsimustele, aga kui ma praegust sõnavooru palusin, siis ma infotunnis avanenud võimalusest ei teadnud. Ent kui on jäänud veel mõned vastamata küsimused, siis vastan hea meelega ka neile.
Ma tänan kultuurikomisjoni väga põhjaliku ja pingelise töö eest, mis on tehtud põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse muudatuste põhimõtete üle vaieldes. Mõnes asjas on jõutud ka ühisele seisukohale. Tänan komisjoni sellegi eest, et selle ligi aasta kestnud diskussiooni jooksul on kokku kutsutud ka eri vastutajaringide esindajad. Kahtlemata on oluline, et mitte ainult valitsus ja ministeeriumid ei tegeleks asjast huvitatud sihtrühmadega, vaid et see kuuluks ka kultuurikomisjoni ettevalmistava töö põhiliste osade hulka.
Rõhutan üle, et seaduse mõte on võtta kokku aastatepikkused arutelud, süstematiseerida analüüside tulemused ja oodatud haridusuuendus valmis vormida. Selle vajadusest räägiti siin saalis palju ka pisut üle aasta tagasi, täpsemalt 13. novembril toimunud arutelul, kus tutvustati muu hulgas Eesti Koostöö Koja ettepanekuid, millest üks oli paljuräägitud gümnaasiumi ja põhikooli lahutamine. Tuletan meelde, et uuendatud seaduse peamine mõte on õppekava muudatuste, koolide ja õpetajate suurema motiveerituse ja õppekeskkonna arendamise abil luua iga haridusastme õpilastele parimad arenguvõimalused. Õppekavatöö on lõpusirgel, see tähendab, et praeguse etapi lõpusirgel. Õppekavaarendus on ühes elavas kooliorganismis, haridussüsteemis pidev tegevus ja küllap mitmedki uuendused jäävad selles õppekavas kas pooleldi või kolmveerandi mahus täidetuks. Me võime edasi diskuteerida. Ainealaliitude arvates on ainekavades kindlasti veel selliseid kohti, kus mõned oleksid lahendanud asjad ühtpidi ja teised teistpidi. Aga joon tuleb ka õppekavaarenduses lähiajal alla tõmmata. Õppekava üldosa peamised vaidlused on vaieldud ja see on küps esitamiseks. Ainekavade osas peetakse veel viimaseid vaidlusi ja kui need on lõppenud, on ka ainekavad kinnitamiseks valmis.
Üks selle seaduse eesmärke on kindlustada Eesti koolidele rahulolevad, motiveeritud õpetajad, kes saavad rahulikult oma tööd teha. See seadus peab õpetajate staatust kindlustama ka koolisisestes protsessides, võib-olla ka konfliktide lahendamisel seadusega võimaldatud meetmete abil, mille puhul seni ei olnud kindel, kas seadus lubab neid tarvitada või mitte. Õpetajate ebakindlust kasvatus- ja õppeprotsessis kahtlemata olla ei tohiks ja see seadus on õpetajatele ka selles mõttes toeks.
Õpilaste väljalangemise vähendamine, vastutus õppe- ja koolikohustuse täitmise eest on samuti seaduse huviorbiidis. Seejuures on olulise punktina tähelepanu all kodu vastutus. Rõhutatakse, et lapse kasvatamise ja lapse kooli toimetamise eest ei vastuta mitte ainult kool, vaid ka kodu.
Kultuurikomisjoniga koostöös – siin on kultuurikomisjoni initsiatiiv olnud väga tervitatav ja värske – on pikalt arutatud hariduslike erivajadustega laste koolitamisega seonduvat. On märkimisväärne, et hariduslike erivajaduste eesotsas on rõhutatud andekust. Andekate lastega tegelemine individuaalsete õppekavade alusel ja muu tugisüsteemi kaudu on üks selle seaduse diskussioonijärgseid uuendusi ja see on väga tervitatav.
Minu arvates me oleme pisut ära hellitatud sellest, et me oleme siiamaani Eestis peaaegu kõike saanud, mis me oleme tahtnud. Selle illusiooni on loonud muu hulgas eurorahade kasutamine ja omavalitsuste laenuvõtmine, mille abil oleme saanud korda teha päris palju koole. Selle taga on ajutine euroraha tugi või laenud kellegi arvel, aga areng nii õppe sisu kui materiaalse keskkonna osas on olnud märkimisväärne, seda ei saa eitada. Samas, me ei saa samamoodi alustada uut perioodi, kui koolis õpivad lapsed aastakäikudest, mille suurus on 12 000 kuni 17 000. Need aastakäigud on märksa väiksemad kui need, mil sündide arv ulatus 25 000-ni – just sellise mahu jaoks on meie koolivõrk seni mõeldud olnud. Asjade seisu on muutnud ka uus fenomen: õpilasränne, mille mõju piirkonniti mõnikord koolivõrgu kujundamisel alahinnatakse. Seda tuleks pidevalt analüüsida. Meil on gümnaasiumidega valdu, kust enamik lapsi käib teistes gümnaasiumides koduvallast väljaspool. Lapsi elab sellises vallas kaks korda enam või veelgi rohkem, kui koduvalla gümnaasiumis õpilasi on. Nad valivad mõne teise koha, kas lähevad linna või kõrvalvalda. Tõepoolest jäävad ligi pooled Eesti gümnaasiumid kõne all olnud suuruskriteeriumi joone alla. Seda 120 õpilast kolme viimase õppeaasta keskmisena ei ole seaduses nimetatud, see on diskussiooniks esitatud – see on minimaalne gümnaasiumiosa täitumus, mille puhul saab aineõpetajatele ettenähtud koormust pakkuda. Tegu oleks, tõsi küll, vaid alandatud koormusnormiga. Kvaliteedistandardis on õppekava täitmisel väga oluline roll ja seda latti meie haridusstandardis allapoole lasta ei saa.
Milliseks gümnaasiumide arv üleminekuperioodi järel kuue aasta pärast kujuneb, sõltub vägagi omavalitsustest. Näiteks Tallinna linnast, kus on ridamisi väikseid koole, mis linnalikus keskkonnas ei ole alati põhjendatud. Paar kvartalit edasi on jälle kahe paralleeliga gümnaasium või pole seda kahtki. Seejuures on osa nendest gümnaasiumidest spetsialiseerunud gümnaasiumi olemuse vastaselt põhikoolilõpetajate kehvemale kontingendile.
Kool peab olema kodune, nagu üks mu oponentidest on öelnud. Ka gümnaasium peab olema võimalikult kodune, aga kas tingimata ka väga kodu lähedal? Ma arvan, et gümnaasiumi teeb heaks lisaks headele õpetajatele ka õpilaste omavaheline üksteist laadiv vaimne suhtlemine. Igasse kooli peab jätkuma erinevaid talente, kes muudavad selle keskkonna arendavaks.
Kindlasti ei ole põhjust riigil ajast ette tormata ja omavalitsuste otsustusõigust piirata. Riik kehtestab haridusstandardi nõuded ja need seavad niikuinii omavalitsuste otsustele piiri. Kuid rakendusfaasis peab omavalitsustel olema võimalus teha koostööd, et regionaalgümnaasiumid alles hoida või tagada see, et nende lapsed oleksid näiteks lähima linna gümnaasiumis igati oodatud, seal majutatud ja kooli kohale sõidutatud.
Ei ole tegemist koolide sulgemisega, nagu hirmutajad väidavad. Gümnaasiumiosa kadumine ei tähenda põhikooli kadumist, põhikool jääb alles. Tegemist on kas gümnaasiumiosa sulgemisega mingite kvaliteedikriteeriumide alusel või siis gümnaasiumide ühendamisega. Rääkigem linnades gümnaasiumide ühendamisest. Me näeme, et raskuskese gümnaasiumide arvu kujunemisel kandub linnadesse, seal on palju teha. On müüt, et uus seadus paneb koolid kinni. Ei, põhikoolid ju jäävad, koole ei panda kinni. See on üks asi. Teiseks, kui miski muutub, siis põhiliselt laste arvu vähenemise tõttu – selle tõttu tuleb ka ilma uue seaduseta osa koole ja kooliastmeid kinni panna.
Tegelikult toestab see seadus põhikoole. Olen kuulnud ekspertide arvamust, et põhikool kui mudel on ilma gümnaasiumiosata jätkusuutmatu. Ei, see ei ole nii. Eestis on terve võrk koole, mis on olnud kogu aeg põhikoolid, aga mis on väga heal tasemel koolid, kus on õpetajate koormuse teema lahendatud, õppematerjalide teema lahendatud ja kus ka õpilaskontingent on piirkonna parim. Näiteks võib tuua Nõo Reaalgümnaasiumi. Sel nädalal peeti seal tähtpäeva ja seal rõhutati, et pooled Nõo Reaalgümnaasiumi õpilased tulevad puhastest põhikoolidest. Nad ei tule sugugi ainult Nõo Põhikoolist, mis on kõrvalhoones ja mis peab reaalgümnaasiumi jaoks õpilasi ette valmistama – see roll on tal ka olemas, aga see pole määrav. Põhikoolide lõpetajad on võimelised edasi õppima, kui neile antakse võrdsed võimalused konkureerida.
Me püüame suhteliselt väikesi põhikoole muidugi säilitada, et lapsed saaksid just selles astmes kodu lähedal koolis käia. Kui aga need vahendid, mis võiksid arendada kohalikku põhikooli, lähevad gümnaasiumiosa ülalhoidmiseks, siis võib kannatada ka see, mida me oleme pidanud üle Eesti võrdsuse taotlemisel peamiseks – põhikoolihariduse pakkumine, seadusega kohustatud pakkumine kohapealsetele lastele. Suunakem ikka kõik need vahendid, mis on ka erandkorras ja isegi tühjade kohtade eest mõnel juhul makstult põhikooli jaoks mõeldud, suunakem need põhikooli õppekvaliteedi tagamiseks. Aga väiksed gümnaasiumiosad mõnikord on teatud määral isegi paineks sealsele põhikoolile. Meil on üks kool, mille 12.b klassis on kaks õpilast. Kordan: 12.b klassis! 12.a klassis on kolm korda rohkem. Kui kodune siis üks gümnaasium peaks olema? Sillamäel on kolm ühe paralleeliga gümnaasiumi. Võiks olla üks gümnaasium, siis saaks sinna ka eesti keelt mõistvad pedagoogid. Tallinnas on paarkümmend väikest gümnaasiumi, millest mõned on küll valikule spetsialiseerunud ja kelle taset tuleb vägagi tunnustada. Need paiknevad peamiselt kesklinnas. Kuid enamik Tallinna väikesi ühe ja kahe paralleeliga gümnaasiume on spetsialiseerunud nõrgemate õpilaste vastuvõtmisele. Kui on tarvis, tuleks ka linnades alles jätta väikesed põhikoolid. Põhikoole ei pea tingimata ühendama. Aga paarikvartalise vahega koduste gümnaasiumide hoidmine toimub õppekvaliteedi ja seega ka õpilaste arvel.
Arvud meeldivad nii poliitikutele kui ka kõigile muudele kaasarääkijatele ja laiale avalikkusele. See, et kaks paralleeli keskmise täitumusega 20 õpilast oleks õppekava täitmiseks miinimum, teeb kokku, et gümnaasiumiosas peaks olema 120 õpilast. Nagu ma ütlesin, seda ei jälgita nii jäigalt, et üks kord on õpilasi vähem, ja kõik. Ning rääkida sellest, et kogu süsteem on häälestatud sellele, et kõik gümnaasiumid peaksid olema umbes 800 õpilasega – meil ei ole ühtegi sellist. Ka Treffneri näide, mille ma olen toonud, on kvaliteedi näide, mitte suuruse näide. Seal on 540 õpilasega gümnaasium. Pole vaja rääkida, et kogu õpilaskond jagatakse 800-ga, ja saadaksegi koolide arv. See on inimeste hirmutamine. Seda ei ole meil mõtet teha. Meil on koolisüsteemis palju asju ka, milles peaks kokku leppima, ei maksa kogu aeg omavahel peadpidi kokku joosta.
On öeldud, et peaks tegema haldusterritoriaalse ja haridusreformi koos. Ma tuletan meelde, et Tarmo Looduse kava, mida on nimetatud kaartide joonistamiseks, lähtus gümnaasiumide teenindamiseks vajaliku piirkonna suurusest. Ma olen valmis arutama gümnaasiumipiirkondade kui omamoodi halduskokkuleppega määratud piirkondade mõiste väljavõtmist seadusest. Kuid ma ei saa nõustuda sellega, et riik peaks praeguse seisu järgi fikseerima omavalitsuses gümnaasiumide täpse arvu kolme aasta peale ette. Kuni uuenduste kehtima hakkamiseni jäänud ajaga võivad ju omavalitsused omavahel kokku leppides suuta mõni kool senisest suuremaks ja üldse paremale järjele viia. Teiseks, meil on vaja teada ka, mis toimub suurtes linnades. Tuletan veel kord meelde: seda, mida teeb Tallinn, ei saa praeguste seaduste alusel ja ilma omavalitsuste õigusi seaduse alusel muutmata ette kirjutada. Seda, kas Tallinn ühendab oma koolid kolme, nelja või viie paralleeliga gümnaasiumideks, ei saa seadusega ette kirjutada. Too kahe paralleeli latt on ju Tallinna jaoks suhteliselt madal. Koolide arvu ilma omavalitsustelt küsimata ette kirjutada ei ole praegu võimalik. Selle Riigikogu koosseisu ajal on mitmel korral ka siin kõnetoolis kinnitatud, et omavalitsuste funktsioone ei saa neist teerulliga üle sõites vähendada. Samas kogu haridusuuendust selle taha seisma jätta ei ole õige.
Tähtis on üleminekuaeg. Selle seaduseelnõuga on määratud kuueaastane üleminekuaeg. Kui seaduse vastuvõtmine viibib, on võimalik rääkida ka selle pikendamisest, aga tegemist on kindlasti perioodiga, mil on võimalik omavahel kokku leppida. Näiteks ka Lõuna-Viljandimaal ja Ida-Järvamaal saavad omavalitsused logistikast sõltuvalt kokku leppida, kas regionaalgümnaasium jääb või ei jää.
Koolijuhtide ühenduse mure on olnud, miks erakoolidele kehtestatakse teised tingimused. Kaalume seda asja. Kindlasti ei tohi see seadus viia munitsipaalkoolide erastamiseni, seega tegelikult riigi kohustuse kadumiseni. Seda tuleb takistada, see tooks kaasa kaose.
Millised erandid võivad veel olla? Erivajadustega laste koolid on erandite hulgas, näiteks sellised munitsipaalkoolid nagu Masingu kool Tartus – kindlasti peaks need olema koheldud erinevalt, samuti ehk eestikeelsed koolid Narvas ja Kohtla-Järvel. Need peavad igal juhul gümnaasiumidena säilima.
Koole ei suleta, tuletan teile meelde! Koolivõrku kohendatakse nii, et gümnaasiumiosad ühendatakse. Muud muutused sõltuvad ainult õpilaste arvust ja seda valitsus väga täpselt määrata ei saa. Rahaline toetus, transport, õpilaskodud, investeeringutoetus omavalitsustele – see kõik on väga tähtis ja tuleks tagada. Aitäh!