Kõigepealt pean ma vabandust paluma! Mul on mõningaid probleeme häälega, ju on sügisene viirus oma töö kas teinud või on seda tegemas.
Lugupeetud juhataja! Head Riigikogu liikmed! Aasta tagasi, kui ma teie ees riigi arengu probleemidest rääkisin, muretses üks lugupeetud Riigikogu liige, et riigikontrolöri jutt võib jääda pelgalt koputuseks kanala katusele, kust kostab pärast natuke kaagutamist, nagu ta kujundlikult väljendus. Eks see ole teie endi teha, kas jääb või ei jää. Ma ei käsitle kõnelemist teie ees siiski mitte niivõrd kopsimisena kanakuudi katusele kui pöördumisena teie terve mõistuse poole. See on võimalus kutsuda teid ja ühiskonda laiemalt kaasa mõtlema, kuidas Eesti saaks kõige paremini edasi liikuda ja kuidas meil oleks selleks piisavalt inimesi, mõistust ja raha.
Väga suur osa probleemi lahendamises on selle probleemi tunnistamine. Me ei tohi loomulikult laskuda lõpmatusse eneserooskamisse ja halamisse, kuid reaalselt eksisteeriva probleemi jäik eitamine või selle peitmine retoorikavahu alla ei vii kuhugi edasi.
Ma ei hakka ka täna siin üle kordama Riigikontrolli aastaaruannet ega neid kümneid auditeid, mida me oleme aasta jooksul parlamendile saatnud. Need on teile kõigile olnud kättesaadavad. Ma püüan täna taas juhtida teie tähelepanu mõnele probleemile, millel on riigi arengu ning raha ja vara kasutamise ning säilimise seisukohalt põhimõtteline tähtsus. Nendel probleemidel on üks ühendav märgusõna – jätkusuutlikkus.
Head kuulajad! Eesti valitsus ja parlament on majanduskriisi tingimustes pidanud mitu korda järjest tänavust eelarvet kärpima riigi tegelike võimaluste suunas. Ma olen näinud väga lähedalt neid lahendusi, ma olen näinud, kuidas see kõik sündis, aga ma ei tahaks detailidesse laskuda.
Sammud, millega valitsus ja parlament püüavad hoida väiksena eelarvedefitsiiti ja riigivõlga, aitavad kindlasti saavutada jätkusuutlikumat riigi rahanduse olukorda nii aruannetes kui ka reaalses elus.
Eesti valitsussektori võlakoormus on üks väiksemaid nii regioonis kui ka Euroopa Liidus, kuid samas on meie ettevõtetel ja eraisikutel tohutu laenukoorem, mis on seotud valdavalt kinnisvaraga ehk valdkonnaga, mis ei ole innovaatiline ega anna suurt lisandväärtust. Eesti erasektori võlg võrreldes SKT‑ga on kasvanud sedavõrd, et ületab 100%. Sisuliselt tähendab see, et meie erasektor on buumi ajal nii kõvasti laenanud, et suur osa jõust kulub edaspidi nende laenude tagasimaksmisele ja arenguks ei pruugi kuigi palju võhma jääda. Selline olukord aga hakkab kahjustama Eesti majanduskasvu väljavaateid.
Rahandusminister ja tema ametnikud panid poliitilise kakluse ja otsustamatuse taustal öölööktöö meetodil kokku järgmise aasta eelarve. Selle eest on põhjust neile tänulik olla. Pole aga päris kindel, kas see eelarvetiim saab nii kaua rahu, kui me loodame. Kui me suudame jõuda euroni olukorras, kus isegi enamik eurotsooni liikmeid jääb kehtestatud kriteeriumidest allapoole, siis oleme tõesti vinged tegijad olnud. Lisaks nendele pingutustele peab Eestil olema siiski kõvasti õnne, sest me balansseerime noateral.
Eesti rahanduspoliitiliste sammude üldiselt väga positiivsel taustal on mitu olulist probleemi, mis annavad põhjuse olla mures ja otsida lahendusi. Tuleb endalt küsida, mida meie väikese riigi majandus suudab üleval hoida ja mida mitte, ja seda mitte ainult kriisiajal. Eesti majandus vajab ellujäämiseks struktuurseid muudatusi ja seda nii euroga kui ka eurota.
Teile edastatud Riigikontrolli aastaaruandes on välja toodud selline suhtarv nagu riigieelarve kulude ja SKT suhe. Kui meie riigieelarve moodustas aastatel 2005–2007 SKT‑st 31–32%, siis aastal 2009 tuleb selleks protsendiks 42,5. See suhtarv ütleb meile selgelt ja ühemõtteliselt, et praegune eelarvepoliitika pole kaugemas perspektiivis jätkusuutlik. Teisisõnu: meie riigi majandus ja maksusüsteem ei suuda üleval pidada headel aegadel võetud eelarvelisi kohustusi. Võimalust operatiivselt kulusid vähendada piirab seadustes fikseeritud kulude suur osakaal. 2009. aastal oli see ligikaudu 70% eelarvest.
Sisuliselt on Eestis tahetud saavutada kaht eesmärki korraga: täita eurole ülemineku kriteeriume ja samal ajal jätta alandamata majanduskasvu ajal seadustatud heaolukulud. Sellest olukorrast välja tulla ning muuta eelarve taas jätkusuutlikuks on lühiajaliselt võimalik põhiliselt järgmistel viisidel: kas vähendades oluliselt riigieelarve püsikulusid või suurendades oluliselt maksukoormust või tehes mõlemat korraga.
Kui võrrelda aastaid 2005 ja 2009, siis on näha, et sotsiaal‑ ja tervishoiukulud on eelarves kasvanud ligi 18 miljardi krooni võrra, ligi pooleni riigieelarve kogumahust. Kui vaadata eelarvet ilma eurorahata, siis moodustavad sotsiaalkulud sellest juba üle poole.
On loomulik, et kriisitingimustes teatud sotsiaalkulud kasvavad. Mina räägin aga praegu nendest kuludest, mis pole tingitud kriisist, vaid on tekkinud enne seda. Muide, sotsiaal‑ ja tervishoiukulud on peaaegu ainsad valdkonnad, mille suhteline rahastamine 2009. aastal on 2005. aastaga võrreldes kasvanud.
2010. aasta eelarves on püütud tasakaalustada majanduskasvu ajal seadustatud heaolukulusid ühekordsete ning erakorraliste tuludega. Selleks müüakse riigi vara ja võetakse riigile kuuluvatest ettevõtetest välja dividende.
Paraku pole võimalik riigi tegevust pikema aja jooksul erakorraliste väljamüükidega rahastada. Aastal 2010 või 2011 pole neid tulusid enam kusagilt võtta.
Siiski tuleb tunnustada Rahandusministeeriumi leidlikkust, mille abil on eelarve tasakaalu köiel balansseerides ära kasutatud teatud võimalusi, eriti kui meenutada Eesti Telekomi müüki. Aga olemuselt on ikkagi tegu ühekordse sissetulekuga, mitte jätkusuutlikkust suurendava püsituluga.
Lugupeetavad! Pärast Riigikontrolli tänavuse aastaraporti avaldamist refereeris meedia üht peatükki ja erilist erutust tekitas fakt, et pensionikassa reserv on kiiresti tühjenemas. Võis jääda mulje, et pensionide väljamaksmine on ohus.
Riigikogu liige Eiki Nestor kurjustas seepeale oma blogis: "Jätke ükskord pensionäride uni rahule, kurat võtaks!"
Ei häiri Riigikontroll ega mina pensionäride unerahu. Pensionid makstakse välja ka pärast pensionireservi tühjenemist, aga seda siis muust rahast. See on kõik ette teada ja võib-olla õnnestub valitsusel, ma rõhutan, lühiajaliselt vältida ka sotsiaalkulude olulisi kärpeid. Kahe aasta pärast tuleb aga näiteks selleks, et kompenseerida pensionikassa puudujääki ja sotsiaalmaksu ebapiisavat laekumist, leida kuskilt juba 5 miljardit krooni. Riigikontrolli mõte ongi teadvustada, et see kompenseerimisraha tuleb siis niigi kitsastes oludes millegi muu arvelt võtta.
Meenutan, et Rahandusministeeriumi prognoosi kohaselt ei jõua me ka 2013. aastaks 2008. aasta maksulaekumiste tasemele.
Pensionid on juhtumisi riigieelarve kõige suurem kuluartikkel ja ma ei pea vastutustundlikuks, et tänavu kevadel seda kulu suurendati. Tulevikule mõeldes võiks pensionid teha ka vähenemise suunas paindlikuks. Kui väheneb rahvuslik rikkus, siis jälgib sama rütmi ka pensioni riiklik osa. Nii oleksid pensionärid motiveeritud osalema nende lahenduste leidmisel, mis majandust arendavad ja ergutavad.
Muide, ühiskond võiks üle saada kombest mõelda, et laseme kolmandiku ametnikest lahti või kärbime näiteks Riigikogu liikmete hulka poole võrra ja selle raha abil saame suurendada pensione või toimetulekutoetust. Need suurusjärgud on liiga erinevad.
Ma olen kaugel arvamusest, et me maksame pensionäridele väärikat pensioni. Ei maksa. Kuid ma meenutan ka, et meil on sel nädalal ilmselt juba 80 000 registreeritud töötut. Nende hulk suureneb veel. Olukorras, kus kõigil muudel aladel on tööinimeste sissetulekut kärbitud või kärbitakse, kus me kõik peaksime majandusraskuste koorma all ühiselt kannatama, ei pea ma õigeks, et ühte sotsiaalset rühma eelistatakse teistele.
Ma juhin tähelepanu ka vajadusele uuesti läbi mõelda ja täpsustada vanemahüvitiste süsteemi. Siin näen ma kahte aspekti. Esimene on moraalne. Hiljutine vanemahüvitise lae vaikiv ja sisulise aruteluta tõus – kriisist hoolimata – viitab pigem sellele, et küsimus on üha enam muutunud asjaks iseeneses. Erakondliku ego komponent näib otsustamisel olevat tugevam kui sisuline argumentatsioon või vajadus.
Teine probleem on rahanduslik ja süsteemipõhine. Vanemahüvitise maksmise pikendamine aastalt poolteisele tõi majanduskriisi eelõhtul riigile lisakoormuse.
Kahtlemata on vanemahüvitis hea ja vajalik meede, mis eriti soosib teise ja kolmanda lapse sündi. Kuid me peaksime vaatama selle kogukulu jõukohasust ning rahalist proportsiooni muude riiklike toetustega, mida laps saab täiskasvanuks saamiseni.
Lugupeetud Riigikogu liikmed! Nagu ma enne ütlesin, on Eesti valitsus suutnud eelarvet kärpida ja see on oluline, sõltumata sellest, kui tüsilik või lapsik on teinekord olnud ühe või teise lahenduseni jõudmine. Kärbete ja halvema elujärjega võib leppida, kui seda tehakse parema tuleviku nimel. Järelemõtlemist vajaks minu arvates aga eelarvekärbete struktuur.
Praegu on mindud seda teed, et kärpida on proovitud kõiki eluvaldkondi, lüües kõiki ühe vitsaga, välja arvatud muidugi tundlikud sotsiaalkulud ja veel üht-teist.
Mingis etapis oli see kindlasti mõistlik ja teatud kulusid olid suutelised kokku hoidma kõik ministeeriumid, aga tegelikkuses välditi sellega sisuliste otsuste langetamist ega püstitatud rasketeks aegadeks selgeid riigieelarvelisi prioriteete.
Mingist tasemest alates hakkavad sellised joonlauakärped otseselt pärssima riigi haldussuutlikkust ja seda valdkondades, mis nõuaksid kriisi ajal erilist tähelepanu. Me ei tohi teha oma riigist anorektikut.
Terve mõistus ütleb ju näiteks, et majandusolukorra halvenedes pole mõistlik vähendada Maksu‑ ja Tolliameti eelarvet. Selle kärpimisega saavutatud kokkuhoid võib meile tagasi lüüa kümneid ja sadu kordi suuremate summadega, mis jäävad riigieelarvesse laekumata. Sama loogika kehtib ka töötukassa puhul, mis peab praegu hakkama saama enneolematult suure töötute hulga ja ka libatöötutega, kes häbematult püüavad olukorda ära kasutada ja võtavad vastu raha, mis on mõeldud tegelikele abivajajatele.
Lugupeetud kuulajad! Pisut ka eurorahast, mille peale on parema tuleviku nimel pandud nii suured ootused ja lootused. Euroraha osakaal meie eelarves on ligi 15%. Selle kasutamine toob meile maksutulu nii käibe kui ka tööjõu pealt.
Ma ei räägi aga täna selle raha kasutamise protsentidest, mul on teine mure. Mure on selles, et me kipume oma mõtetes eesmärki ja vahendit segi ajama. Euroopa jõukate riikide maksumaksjad maksavad suuremeelselt toetusraha paljudele vaestele riikidele, sealhulgas Eestile, et aidata meil eri valdkondades jõuda oma tasemelt järele n‑ö vanale Euroopale. Selle raha eesmärk ei ole tekitada lühiajaliselt meie riigieelarvesse maksutulu, ettevõtetele käivet ja anda inimestele tööd – see on kaasnev kasu. Praegu jääb tihti mulje, et üha enam on meie eesmärgiks saamas just nimelt raha ärakulutamine.
See, kas selle raha eest ka tegelikult luuakse mingit vajalikku tulemust või uut väärtust ja kas selle raha kasutamise tulemused on püsivad, oleks nagu teise‑ või kolmandajärguline.
Ma kardan, et euroraha kui säärase kasutamise võimalus on teatud moel nihestanud meie mõtteviisi ja suhtumist rahasse. Äkitselt on tekkinud kuskil raha, mida me ise ei ole pidanud välja teenima, ehk kergelt tulnud raha. Päris huvitav oleks teada, kas üht või teist kulutust, mida praegu nn eurorahast tehakse, tehtaks ka siis, kui see oleks meie endi maksumaksjatelt kogutud raha.
Head parlamendiliikmed! Juba siis, kui Eesti riik viis aastat tagasi saavutas oma kauase eesmärgi ning ühines Euroopa Liidu ja NATO‑ga (kogu riigiaparaat ja ka erasektor olid selle nimel tõesti tegutsenud), toimus ühiskonnas arutelu, kus nenditi, et riik tundub olevat kaotanud teatud pidepunkti, teatud selge eesmärgi ja on identiteedikriisis. Uueks eesmärgiks sai euro, kuid kriteeriume ei suudetud täita. Nüüd on euro taas terendamas ja ma väga-väga loodan, et me selleni jõuame.
Arvestades asjaolu, et maailma jaoks on siinne kant paljuski riik nimega Baltikum pealinnaga Riias, on Eestile edukana eristumine olulise tähtsusega. Arvestades mainet, usaldatavust, raha hinda, vajadust tulevikus laenata, on euro meile väga tähtis.
Ometi pole euro jaoks tehtavad eelarvekärped, mille taustaks on tugev euro helk, meie peamine probleem, kuigi avalikku ruumi täitvast arutelust võib selline ekslik mulje jääda.
Ma ütlesin, et lühikeseks ajaks saab eelarve jätkusuutlikuks muuta mitmel viisil. Pikaks ajaks on selleks vaid üks tee: Eesti majandus peab looma rohkem rikkust. Ainult ettevõtjad loovad tooteid ja teenuseid, mille pealt saab tulu teenida nii ettevõtjale, ettevõtetes töötavatele inimestele kui ka riigile.
Ma ei ole originaalne, kui ütlen, et uue majanduskasvu aluseks oleks vaja nn suurt plaani, mille üks peamine parlamendi ja valitsuse käes olev tööriist on riigieelarve. Selle plaani oluline osa peaks olema see, et tuleks lahendada probleem, kuidas Eesti ühiskond ergutaks nii inim‑ kui ka finantskapitali omavahelises koostöös looma meile kõigile rohkem rikkust. On vaja ka selgust, millega Eesti end globaalselt n‑ö müüb, millega me tõestame oma atraktiivsust nii kodu‑ kui ka välismaisele kapitalile kõige laiemas tähenduses. Ilma kapitalita pole arengut.
Eesti on formaalselt rahvusvaheliselt integreeritud riik, oleme Euroopa Liidus ja NATO‑s, kuid mõttemudelite, hoiakute ja tegevuse mastaapsuse tähenduses toimime tihti isoleeritud saarena. Näeme maailma läbi Eesti fookuse, peaksime nägema Eestit aga läbi globaalse fookuse. Kui mõistaksime ennast ja oma kohta maailmas, siis annaks see lähtekoha, kuidas edasi minna.
Kordan veel: meil on vaja saada selgeks, mis on selle riigi äriplaan, kui nii võib väljenduda. Sellest sõltub ülejäänud tegevus aastakümnete perspektiivis. Oluline on fookustada tegevus kõige olulisemale, mitte seda killustada. Meil pole ressursse kõigega korraga tegelda, isegi suurtel riikidel pole. Tuleb saavutada olukord, kus meil on sihid nii kümneks kui ka kahekümneks aastaks.
Riik vajab süsteemset, mitte eklektilist arendamist. Riik vajab uut energiat ja need sihid ehk uue Eesti reformipaketi peaks panema paika valitsus koos Riigikoguga, kaasates majanduslikku ja ühiskondlikku eliiti laiemalt. Praegu ma kahjuks neid pikemaajalisi eesmärke ja nende teokstegemise plaane, rääkimata tegudest, ei näe. Pigem rapsime ja tõmbleme. Ometi oleks strateegilisi otsuseid ja eesmärke väga vaja.
Sellele, et riigi täitevvõimu olukord ei pruugi soosida uue reformipaketi sündi, viitas ka vaade n‑ö seestpoolt, mille tegi paar kuud tagasi oma kirjas kabinetikolleegidele avalikuks valitsusliige, akadeemikust kaitseminister Jaak Aaviksoo. Ta kirjutas: "Meil on palju üksikküsimusi, mida me erineva tulemuslikkusega lahendame ja edukalt "ära koputame". Ministeeriumides, valitsuses ja Riigikogus. Vürsti‑ ja vasallriigikestes. Puudu on aga üldpilt. Mul on kahju, et valitsuses peaaegu puudub struktureeritud, ent (erakonnapoliitika‑) vaba arutelu meie riigi strateegiliste väljakutsete ja nende lahenduste üle. Eriti koos ekspertidega ja nende poolt ettevalmistatud taustauuringute alusel." Kaitseminister kinnitas ka, et täidesaatva riigivõimu analüütiline ja eriti sünteetiline ettenägemis- ja mõtlemisvõime on nõrk. Oskus kuulata väliseid nõuandeid ja teha selle põhjal järeldusi on vähene.
Ma olen ka ise siin teie ees korduvalt juhtinud tähelepanu sellele, et valitsus kulutab energiat üksikküsimustele, mis arenenud riikide valitsustesse kunagi ei jõuaks. Aga küllap jälle on siin oma osa sellel, et Eesti riigis on täiesti paigast ära vahekord poliitilise ja administratiivse juhtimise vahel ehk ministri ja kantsleri ning aparaadi suhe. See mõjutab väga oluliselt riigi administratiivse ja poliitilise juhtimise kvaliteeti, põhjustab vastutamatust ja ebamäärasust ning tegelikkuses pärsib riigi toimimist. Teema väärib eraldi käsitlust, mida mulle täna ette nähtud aeg ei võimalda.
Head parlamendiliikmed! Rõhutan vajadust pöörata tähelepanu veel ühele kogu Eesti tuleviku ja finantsvõimekuse seisukohalt elulise tähtsusega teemale, see on energeetika, mille üle käib taas vahelduva intensiivsusega arutelu. Need vaidlused oleks tulnud ära pidada juba aastate eest.
Ebamäärane on, kust me tulevikus elektrit saame. Kas tuumajaamast, tuulikutest, põlevkivist või ostame me seda naaberriikidest? Praegu on riik kavandanud energeetika arengut aastani 2018, kuid ilmselgelt ei ole nii lühike ajahorisont piisav. Juba eile oleks tulnud otsustada, kuidas me suudame rahuldada Eesti energiavajaduse 2030. aastal ning mida see riigile ja maksumaksjale maksma läheb.
Täna ei teadvusta me veel probleemiga tegelemise vajadust, kuna on võimalus tarbida energiat taskukohase ja mõistliku hinnaga. Tulevikus on taskukohane ligipääs energiale tõenäoliselt eelkõige nendel riikidel, kes praegu investeerivad tulevikutehnoloogiatesse ja fossiilse kütuse alternatiividesse.
Eesti on võtnud praegu paraku põhisuunaks arendada eelmisse sajandisse jäävat põlevkivipõhist energeetikat, mattes sinna miljardeid. Kogu elektritootmise sektor koos tuulikute, koostootmisjaamade ja muu säärasega vajab investeeringuid vähemalt 50 miljardit krooni. Muide, kogu energiasektor vajab lähema 15 aasta jooksul 100 miljardit.
Praeguste otsuste mõjul võib energia juba mõne aasta pärast maksta nii palju, et meie kaubad ja teenused ei ole energia kõrge hinna tõttu konkurentsivõimelised ning inimestel kulub suur osa sissetulekust energia ostmiseks. Karmistuvad keskkonnanõuded muudavad põlevkivist elektri tootmise tulevikus paratamatult kalliks ja konkurentsivõimetuks.
Panust põlevkivienergeetikale on tihti õigustatud energiajulgeoleku argumendiga, rõhutan siin aga siiski turu avamist aastal 2013 ja selle olulisust. Mulle näib, et nii energiajulgeoleku seisukohast kui ka hinna vastuvõetavuse poolest toovad meile perspektiivis rohkem kindlust pigem kindlad ja vajaliku mahuga ühendused Soome ja Rootsiga. Ma rääkisin sellest teemast teile eelmisel aastal, kuid räägin täna jälle, sest kogu energiasektor on ülimalt tähtis.
Ajakohastamist vajab ka Eesti kaugküttevõrk. Kaugküte on Eestis olulise tähtsusega kütmisviis, kuna nii tarbitakse üle 70% soojusest. Nõukogude ajal ehitatud kaugküttesüsteemide katlamaju on renoveeritud, kuid samas ei ole tähelepanu pööratud soojavõrkude tehnilisele seisukorrale, mis on enamasti halb. Uute, korralikult isoleeritud torustikega on asendatud ainult 10% torude kogupikkusest, kaod soojavõrkudes on valdavalt 10–30%, üksikjuhtudel aga veelgi suuremad.
Energia tootmine on alati seotud nõudlusega. Mida suurem nõudlus, seda enam peab riik suunama raha uute energiavõimsuste loomisse. Paraku on Eestis jäänud küllaldase tähelepanuta teine võimalus – vähendada energianõudlust ehk investeerida energiasäästu ja luua selle võrra vähem energiavõimsusi. Eestile on ülimalt oluline energiat säästlikult kasutada ja muuta nii kodud kui ka tootmine energiat raiskavast energiasäästlikuks. Tuleb endale selgelt teadvustada, et sõltumata sellest, millest lähiaastatel Eestis elektrit toodetakse või kas seda imporditakse, tõuseb elektri hind tunduvalt. Eesti Energia prognoosi järgi võib kohalik elekter viie aasta pärast maksta praegusest lausa 2,5 korda rohkem. Tarbijaid tuleks sellest väga selgelt teavitada, et neil oleks aega hinnatõusuks valmistuda. Ses suhtes on energiasäästuprogrammide rahastamine äärmiselt tähtis.
Lõpetuseks. Seda, et raha kasvab puu otsas, arvatakse vaid Lollidemaal. Me ju ei taha oma riiki Lollidemaaks pidada. Seega peaksid kõik otsustajad, eesotsas parlamendi ja valitsuse liikmetega oluliselt paremini teadvustama, kust tegelikult tuleb see raha, mille laialijagamise üle nad otsustavad.
Tõhusa rahanduspoliitika kõrval vajame tõhusat majanduspoliitikat. Riigi kui eestvedaja ja suunanäitaja positsioon peab muutuma aktiivsemaks. See ei tähenda, et riik peaks ise ettevõtja rolli astuma. Kindlasti mitte. See tähendab, et riigi asi on luua ja hoida sellist majanduskeskkonda, kus loomulikud protsessid saavad ise toimida.
Kui asuda tegutsema, lähtudes Eesti majanduse tegelikest kitsaskohtadest ja väljakutsetest, saab ka avalikkusele selgeks vajadus nii lühiajaliste kärbete kui ka pikaajalise mõjuga tegevuse järele. Inimesed peavad nägema, et riik võtab kaasvastutuse, et praegused kärped ja pitsitused loovad tõepoolest aluse paremale homsele. Tänan tähelepanu eest!