Head kolleegid! Roheliste fraktsioon on teinud seaduseelnõu, mida siinkohal ka tutvustaksin ja mis puudutab kohaliku rahvahääletuse seadustamist. Kohaliku rahvahääletuse seadustamine ja see idee on laiemalt seotud asjaoluga, et anda kohalikele elanikele ka valimiste vahepealsel ajal õigus ja võimalus välja tulla kas siis oma otsusemõtetega ja vastava huvilävendi ületamisel, mis võiks selle seaduse kohaselt olla 5% kohalike elanike arvust, panna need ka rahvahääletusele, või siis algatada mõne kohaliku omavalitsuse volikogu vastuvõetud otsuse kehtetuks kuulutamine rahvahääletusel.
Need probleemid, milleks sellist kohaliku rahvahääletuse mehhanismi vaja on, on oluliselt laiemad, seda on natuke puudutatud ka seletuskirjas ja toon siinkohal mõned olulisemad punktid. Nimelt, põhiseaduse kohaselt on kohalik omavalitsus ühel või teisel moel ikkagi autonoomne üksus kohalike küsimuste lahendamiseks ja reguleerimiseks ning peab olema ühel või teisel moel riigivõimust kas nüüd sõltumatu, aga vähem mõjutatud ja iseseisev. Igapäevane praktika näeb tänasel päeval välja arusaadavalt selline, et kohaliku omavalitsuse volikogudes, nii nagu ka Riigikogus, on esindatud küllaltki tugeva ja tiheda alus- ja seosstruktuuriga erakonnad, mis paratamatult seda autonoomsust mingil määral lahjendavad. Autonoomsuse lahjendamise all pean ma silmas seda, et paljudes küsimustes, kus kohalikel omavalitsustel on ka mõju riigi teemadele, näiteks presidendivalimiste puhul, juhul kui Riigikogu ei kinnita presidenti, tekib olukord, kus kohaliku omavalitsuse peamiste funktsioonidega segunevad riigivalitsemise ja põhiseaduslike institutsioonide valimise küsimused ja ma ei oska öelda, kas see on hea või halb, aga igal juhul võime arvata ja näha, et teatav autonoomiapõhimõte saab selle tõttu häiritud. Seetõttu saab toimida põhimõtteliselt kahel viisil. Üks viis, millisel moel võtta elanike arvamust jooksvalt arvesse, on majoritaarse valimissüsteemi loomine kohalike omavalitsuste mõttes, kus igast mingisugusest ringkonnast valitakse vaid üks saadik ja sätestatakse nende tagasikutsumine juhul, kui rahva meelest ei ole see saadik toiminud nende huvides, mille realiseerimine praegustes oludes on arusaadavalt võib-olla keerukam, kui me ette kujutame. Teine võimalus ongi toimida sellisel moel, nagu me tänasel päeval ette paneme ehk anda kohalikele elanikele võimalus algatada kohalikke rahvahääletusi neile olulistes küsimustes.
Selliseid mehhanisme ehk kohalike rahvahääletuste mehhanisme kasutatakse väga mitmetes riikides. Saksamaalgi on selliseid kohalikke rahvahääletusi ehk sadu aastas. Kõige klassikalisem n-ö siduvate rahvahääletustega inimesi võimu teostamisse kaasav riik maailmas on teadupoolest Šveits, mille oleme ka meie paljudel puhkudel eeskujuks võtnud ja kasutanud seal olevat kogemust – muidugi mitte nii suures ulatuses, nagu see Šveitsis toimub, vaid just nimelt nendesamade kohalike rahvahääletuste kontekstis. Šveitsis on kohalike rahvahääletuste mehhanism kasutusel olnud tugevalt üle saja aasta. Sealne kogemus näitab seda, et rahvahääletuste võimaldamine nii kohalikul kui ka riigi tasandil annab tulemuseks väga olulise lisaefekti, milleks on kodanike kaasamine. Kodanike kaasamise seadustamine ükskõik millise keeruka õigusaktiga on sisuliselt ja kõiki rahuldaval moel praktiliselt võimatu, alati leidub osav ametnik või võimuesindaja, kes on suuteline muutma formaalsed reeglid veelgi formaalsemaks ja kaasamise sisutuks. Sisuline kaasamine saab sündida siis, kui kaasajal, kelleks on selle seaduse kontekstis loogiliselt võttes esindusvõimu kandja, on vajadus kaasata ehk vajadus tuleneks asjaolust, et vältida võimalikku rahvahääletust, mis võib esindusvõimu esindaja otsuseid ja tegevust diskrediteerida või vähemalt muuta, ja selle diskrediteerimise või muutmise vastu on parim viis ennetada kõikvõimalikke muutusi ja selline olukord kujuneks ühiskonnas välja. Selline olukord loomulikult ei kujune ühiskonnas välja, nii nagu näitab kogemus, mis meil on statistiliselt võtta Šveitsi riigist rahvahääletuste algusest saadik, mitte ühe, kahe või kümne aastaga. Šveitsis kujunes see välja umbes inimpõlve jooksul, kui tekkis olukord, kus esindusvõim õppis inimesi kaasama, nii nagu arvestama juba ette ka oma otsuste tegemisel rahva soove, millele viitab statistikas selgelt see, et rahvahääletustel läbi läinud hääletuste hulk hakkas kahanema, võrreldes sellega, kui palju tehti neid seadusandlikke initsiatiive, millekohane statistiline pilt on olemas ka teil selle seletuskirja juures, kui te vaevute vaatama. See on graafik, mis kajastab kohustuslike referendumite hääletamistulemusi Šveitsis alates selle põhiseaduse muutuse algusest. 30–40 aasta jooksul oli tagasilükatud referendumeid rohkem kui heakskiidetud referendumeid ja hiljem hakkas see vahekord muutuma. Võib arvata, et hoopis teise meediakonteksti tõttu, hoopis teistsuguse kommunikatsioonitüübi ja kiiruse tõttu, mida me kaasajal kasutame, võiks selline muutus toimuda kiiremini kui näiteks Šveitsis ühe inimpõlve jooksul ja lootust selleks on kuhjaga.
Nüüd sellest seaduseelnõust enesest, mida ka põhiseaduskomisjonis arutati. Võib öelda, et loomulikult ei ole see täiuslik ja loomulikult on siin sees rida vaieldavusi, mis ongi jäetud ka sellesse seaduseelnõusse ühel lihtsal põhjusel, et Riigikogus sellekohane diskussioon alustada ja leida kõige paremad viisid, millisel moel needsamad lüngad või olematused selles eelnõus täita ühistegevuses siinsamas Riigikogus oluliste klauslitega.
Millised on need tühjad kohad? Esimene tühi koht puudutab otsuse tüüpe, mida võiks üldse panna rahvahääletusele ja saaks panna rahvahääletusele selle seaduse kohaselt. Selle koha pealt ei ütle me mitte midagi. Me teame seda, et põhiseadus sätestab, milliseid otsuseid ei saa panna riigis rahvahääletusele, mis puudutavad välislepinguid ja makse. Võib tunduda põhjendatuna, et samalaadset loogikat tuleks jätkata ka kohaliku rahvahääletuse seaduse puhul ehk kindlasti ei saaks muuta juba vastuvõetud eelarvet, kindlasti ei saaks tühistada kolmandate pooltega juba sõlmitud lepinguid, kindlasti ei saaks tekitada muutusi, mis omavalitsuse tegevuse halvaksid. Kuid kui me küsime, milline on kõige olulisem temaatika, mida kohaliku omavalitsuse rahvahääletuse puhul kõne alla võiks võtta, siis loomulikult on need planeeringud. Planeeringute küsimustes on põhjust arvata, et rahval on põhjust arvata, juhul kui need planeeringud ei ole sobilikud või tekitavad olukorra, mis inimestele kaugemas perspektiivis ebamugav tundub, et vähemalt on meil olemas üks selge valdkond, kus kohalik rahvahääletus on õigustatud.
Teine küsimus, mida erinevate vahetu või otsedemokraatia süsteemide puhul väga sageli arutatakse, on see, millisel juhul on see rahvahääletus õiguspärane, mis läbi viiakse, kas mis tahes osalejate arvu puhul või on põhjust sätestada mingisugune piir või reegel, kui palju peaks olema rahvahääletusel osalejaid, selleks et see rahvahääletus oleks õiguspärane. Loogiline on arvata, et kui seda piiri ei ole, siis sellel hääletusel osalevad need, keda see kõige rohkem puudutab, aga see võib põhjustada leiguse puhul ka olukorra, kus huvi vähesus võib tekitada täiesti kummalisi otsuseid, mis hiljem teistele ei meeldi, ja sellise tülide ja konfliktide ahela. Teine alternatiivne võimalus, mida on ka kaalutud ja mida, ma arvan, on põhjust kaaluda, on see, et rahvahääletusel peaks osalema vähemalt sama palju inimesi kui viimastel kohaliku omavalitsuse volikogu valimistel, millega volikogu koosseis tekitati, et anda mingisugunegi aritmeetiline kaal selle rahvahääletuse kvoorumile.
Põhiseaduskomisjonis tekitas küsimusi see, et Eesti Vabariigi põhiseaduses on ette nähtud rahva hääletus rahvahääletusena ja seal ei nähta ette mingit muud rahvahääletust kui seda, mida põhiseadus ette näeb. Ma kommenteerisin seda põhiseaduskomisjonis sõna võttes ja ka siin, et asjaolu, et meie põhiseadus näeb ette tegevuse, mille nimi on rahvahääletus, ei peaks puutuma sellesse konteksti, kuna tegemist on hoopis teistsuguse protseduuriga, mille nimi on kohalik rahvahääletus.
Põhiseaduskomisjonis tekitas küsimusi ka asjaolu, kas kohalik rahvahääletus võib mingit moodi apelleerida soovile näiteks muuta, ütleme siis, valla territoriaalset kuuluvust ka riigi mõttes, et otsustada, et üks või teine naaberriigiga piirnev vald tahaks ennast liita selle teise riigiga. Arvatavasti ei saa see olla probleemiks, kuna sellist rahvahääletust ei ole üldse võimalik läbi viia, sest Eesti riigi territoriaalne terviklikkus on sätestatud põhiseaduses. Küll aga on üks oluline moment, millest tahaks selle eelnõu selgitamisel veel kord rääkida, ja see on küsimus sellest, millisel moel võiks kohaliku rahvahääletuse seadus selle vastuvõtmise järgselt mõjutada Eesti haldusterritoriaalset jaotust ja millisel moel võiks ta olla seotud selle haldusterritoriaalse jaotuse mitte reformimisega, vaid ümberkorraldumisega. Nimelt, ka mitmed Eestis välja räägitud haldusterritoriaalse reformi kontseptsioonid lähtuvad esmasest tõsiasjast, nagu omavalitsusüksus on ennekõike majandav üksus, ja väidetakse, et mida suuremaks me selle majandava üksuse teeme, seda parem on majandada, kuna seda efektiivsemalt on võimalik juhtida neid rahavooge, seda paremini teha kõikvõimalikke riigihankeid ja mida kõike veel. Ma ise sama meelt ei ole. Mulle näib ja ma arvan, et see on pigem tõsi, et kohaliku omavalitsuse üksus ei ole mitte majandav üksus, vaid ennekõike demokraatiaüksus või demokraatlik struktuur, mille eesmärk on seista kodanike huvide, vabaduste ja õiguste eest. Selles kontekstis inimestele algatusõiguse ja otsustusõiguse andmine sellesama kohaliku rahvahääletuse seaduse kaudu võimaldaks lasta ka aruka isevoolu teed seesama haldusreform. Ma olen veendunud, et sellise demokraatliku võimaluse laiendamine tekitab olukorra, kus lõppkokkuvõttes me võimegi nägema hakata aina rohkem ja rohkem arukalt korraldatud suuremaid valdu, mis seisavad inimeste demokraatlike õiguste eest ja muu hulgas on ka arukamalt majandatud.
Nii et meie tagasihoidlik lootus selle eelnõuga seotult, kui see seaduseks muutuks, on see, et inimeste enda entusiasm omaenda asjade üle otsustada ja õigus oma asjade üle otsustada tekitab olukorra, kus arukal moel korraldub omavalitsusstruktuur ümber. Enamgi veel, tekib olukord, kus riigivõim, millel on huvi ümber korraldada haldusterritoriaalset jaotust ükskõik millistel poliitilistel põhjustel, saab kasutada mitte sundi, vaid erinevaid ahvatlusi ja võimalusi, pannes need väga selgelt avalikkuse ette ja lastes ühiskonnal kohaliku omavalitsuse tasemel ise teha otsuseid, mis tekitaksid nende ahvatluste mõttes, olgu siis tegemist mingi raha või muude võimalustega, kõige paremaid ja optimaalseid struktuure. Selline isevoolus tekkinud ja tekkiv omavalitsuskorralduse muutus on kõige valutum. Enamgi veel, ma olen veendunud, et kuna seda teevad inimesed ise, siis ka võimalikest optimaalne.
Lõpetuseks. Kui me vaatleme neid konflikte, milliseid Eesti ühiskonnas on näha olnud viimaste aastate jooksul, konflikte, mille kohta me kuuleme ütlusi eelkõige majanduskriisi ajal, siis me näeme seda, et väga sageli heidetakse esindusvõimu kandjatele ette seda, et nad teevad vigu ega vastuta nende vigade eest. Tõsi see on ju, et ka meie põhiseadus võimaldab poliitiliste otsuste eest mitte vastutust kanda, mitte muud vastutust kui poliitilist vastutust ja see on teatud mõttes ebavõrdne olukord. Kohaliku rahvahääletuse seaduse üks n-ö lisakingitus, üks kuldmuna, mida see vastu võetult ühiskonna jaoks muneda saab, on ennekõike see, et see annab võimaluse ka inimestel eksida, rahval eksida, valijatel eksida. Eksimine on õppimise mõttes üks kõige olulisem komponent ehk kui ei ole võimalik teha vigu, siis ei ole võimalik ka hästi õppida. On täiesti selge, ei kahtle ka meie selles ega, ma arvan, ka keegi siin saalis, et kohaliku rahvahääletuse realiseerumisel ühes või teises omavalitsuses tekib ka neid vigu, mida teeb rahvas oma otsustega ja mida pärast on võimalik parandada, aga selle tulemuseks on õppiv ühiskond, õppiv kogukond ja lõppkokkuvõttes parem kodanikuühiskond, millele see seadus on suunatud. Loodetavalt kõigi teie kaasabiga õnnestub selle seaduse nimme tühjaks jäetud ja täitmata jäetud aspektid omavahelises arutelus täita parimal moel ning anda tegelikult ühiskonnale see demokraatia uuendus ja laiendus, mille järele see ühiskond ju praegu väga selgelt januneb ja milliseid muutusi oodatakse. Aitäh teile!