Austatud juhataja! Austatud kolleegid! Rahanduskomisjon arutas seda eelnõu ja otsustas esimese lugemise mittelõpetamise kasuks. Selle poolt oli 6 ja vastu 4 inimest. Meil oli kasutada ka Rahandusministeeriumi ekspertiis, mis väljendas muret Eesti maksusüsteemi pärast, ja seisukoht, et seda ettepanekut ei toetata, kuna see pole valitsusliidu programmis.
Treenimata silm leidis siit eelnõust hulga küsitavusi, mida eelnõu autorid ei ole leidnud. Neid küsimusi küsiti komisjonis umbes sellisel moel. Kuidas on käsitletud erinevaid tululiike? Kui siin ettekandeski oli väide, et see puudutab ainult üksikisiku tulumaksu või et see ei puuduta ettevõtte tulumaksu, siis see ei vasta tõele.
Esimene küsimus. Mis saab dividendidest? Miks rakendada dividendide suhtes erinevaid maksumäärasid? Kuidas jääb sel puhul aktsionäride erineva kohtlemisega ja kuidas see mõjutab Eesti konkurentsivõimet? Üldiselt on dividendid üks hästi konkurentsihell teema ja seda vaadatakse tähelepanelikult. Autoritel ei olnud sellele muud vastata, kui et kõik jääb nii, nagu on, mis ei vasta kindlasti eelnõu sisule. Teiseks küsimus, kuidas on lood erisoodustusmaksuga. Vastust ei tulnud, aga vastus tuleb kindlasti eelnõus anda, sest erisoodustus ei ole seotud üksikisikuga, vaid see on ettevõtte tulumaksu vorm ning soodustused, mis selle maksu alla käivad, ei ole isikustatud. Kuidas diferentseerida maksumäära järgi mingil üritusel osalejaid, see valmistab kõva peamurdmist ja meie vastust ei saanud. Kuidas on vara müügiga, kui inimene minu poolest vanaema maja maha müüb, miks tabab teda siis sellepärast kõrgem maksumäär? See võib olla hetkeline sissetuleku tõus ega kajasta tema pikemaajalist heaolu, eriti kui ta peab endale eluaset soetama. See on oluline maksusüsteemi küsimus. Kui siin autor tsiteeris autoriteete, nii nagu tema neid sõelus, siis küsimus on, mida on öeldud tööjõu maksustamise kohta viimastel aegadel. Kelle jaoks on autoriteet arengufond, kelle jaoks OECD. OECD on seda rahvusvaheliselt. Nende etteheide Eestile oli, et tuleks mõelda tööjõu maksukoormuse alandamisele. Siin on tegemist väga otseselt tööjõumaksuga. Nii nagu seletustest selgub, on see mõeldud just nimelt tööjõumaksuna, ettevõttemaksu see justkui ei pidavat puudutama, kuigi eelnõu seda ei tõesta, aga kommentaarid viitavad sellisele tahtele. Ei ole mõistetav, miks tahetakse suurendada tööjõu maksukoormust. Oli küsimus, millist tööd tahetakse soosida. Ka vasakpoolsed erakonnad on hoidnud seda lippu, et Eesti ei saa enam olla odava tööjõu riik. Selline loosung ei ole lihtsalt käsuna rakendatav, see on loomulikult konkurentsiküsimus, aga riigi otsuste puhul on siin selgelt esimeses järjekorras maksusüsteem, millist tööd kuidas maksustatakse. Mis see piir nüüd oligi selle eelnõu järgi? Kui paarikümnest tuhandest kroonist alates hakatakse kõrgemalt maksustama, siis antakse selgelt hinnang, et Eesti ei vaja kõrgelt kvalifitseeritud spetsialiste, Eesti ei taha soosida nende värbamist firmade poolt. Samas räägivad edumeelsed eksperdid ikkagi pigem sotsiaalmaksu laest ja probleemist seoses sellega, et headel spetsialistidel, olgu siis kodumaistel või välismaistel, on väga nõrk stiimul otsida rakendust Eestis. Palgad on arenenud riikide omadest siin paratamatult ikkagi madalamad ja see, millega kõrge kvalifikatsiooniga spetsialistide puhul seda vahet leevendada, on ju maksumäär. Eelnõu järgi otsustatakse, et, vastupidi, neid tuleb tõrjuda. Eelnõu autorid ei vastanud küsimusele, mis on see majanduspoliitiline eesmärk. Küll aga jäi komisjonis korduvalt selline mulje, nagu tuleneks majanduslangus kuidagi meie maksusüsteemist, mis jäi tõestamata ja mis kindlasti ei vasta ka tõele. Nii nagu ka Obama juhitava riigi (siin on nimeliselt ühte inimest nimetatud) majanduslangus ei ole teatavasti seotud Eesti tulumaksusüsteemiga.
Ettekandest ja ka rahanduskomisjonis jäi kogu aeg mulje, nagu oleks riigi tulude suurendamine alternatiiv kärpele. Ütleme nii, et see eelnõu ei ole küll alternatiiv. See on väga ebatäpne väljend. Meil tuleb lahendada paljude miljardite suurune probleem eelarves. Need ei ole alternatiivid. Need on eri variandid, millest tuleb paljusid kasutada. Kas just tulumaksu tõstmine? Kui otsida jällegi viiteid autoriteetidele, siis Raul Eamets, vasakpoolne majandusteadlane, ütleb, et tulumaksu tõstmine majanduskriisi ajal on väga halb, mis on väga lihtne mustvalge tõde. Nii ongi, et tulumaks on majanduse jaoks kõige halvem maks. Tööjõu maksustamine on tööpuuduse suhtes kõige halvem maksustamine. Kui eelarve tulusid suurendada, siis teoreetiliselt on kaudsed maksud või varamaksud need, mis on majandusele süütumad ja ohutumad. Viitan kas või jälle OECD‑le, kellele ka eelnõu autor siin puldis söandas viidata, olemata ilmselt ühtegi nende dokumenti lugenud.
Kui jõukamate maksukoormuse protsentidest räägiti, siis palusime andmeid ja loodetavasti me järgmiseks komisjoni koosolekuks need saame, kuidas tuludetsiiliti (see küsimus ei jõudnud alguses küll pärale) jaotub tulumaksukoormus protsentuaalselt ja, teiseks, summaliselt, kui mitu protsenti makstakse eri tuludetsiilides tulumaksu, kas meil on tegemist võrdse kohtlemisega ja sellega, et kõik maksavad ühesugust tulumaksu. Me loodame, et eelnõu autor teeb selle töö ära ja kirjutab, millised detsiilid kui palju protsentuaalselt tulumaksu maksavad. Väikeseks vihjeks (lahus küll detsiiliküsimusest) ütlen, et minu arvestuste järgi maksab 54 000-kroonise sissetulekuga pere 0% ja 0 krooni tulumaksu, jättes siin kõrvale lastega seotud ja muud mahaarvamised. Nii et maksukoormus algab aastatulu puhul sealt ja tõuseb tasapisi 21% lähedale. Summaliselt on eri inimeste, erinevate tuludetsiilide panus maksulaekumisse väga erinev. Tänu arvestatavale tulumaksuvabale miinimumile on meil selgelt erinev maksukoormus juba praegu. Mõnes mõttes on õige see väide, et meil on astmeline tulumaks. Komisjoni enamus ikkagi toetab tulumaksuvaba miinimumi tõusu, aga loomulikult ei anna mitte iga hetk ja iga rahanduslik olukord riigis selleks head võimalust. Aga oludes, kus palk langeb, võin jällegi vihjeks öelda, tulumaksuvaba miinimumi mõju, ka tulusid diferentseeriv, maksukoormust diferentseeriv mõju suureneb. Nii et pole hullu, me ei pea praeguses olukorras tingimata muid lahendusi otsima.
Oli juttu ka teistest riikidest. Komisjonis mainiti ainult paari riiki, väideti, et mujal ei ole ühetaolist tulumaksu. Meie naabritel Balti riikidel on kõigil, Venemaal tõepoolest ka ja on Euroopas veel teisigi selliseid riike. Üldiselt ei taha ma siin poliitiliselt ebakorrektseid kommentaare kuulda, aga riikide nimestiku puhul on kindlasti tegemist meie saatusekaaslastega. Kuidas me ise ennast positsioneerime, selles on küsimus. Aga selge, et nad on olnud tavaolukorras (jättes kõrvale majanduskriisi, mis lööb kindlasti välisinvesteeringutest tugevalt sõltuvaid riike rohkem) kiire kasvuga riigid: Euroopas Bulgaaria, Tšehhi, Eesti, Läti, Leedu, Monaco (see on veidike erinev riik), Montenegro, Rumeenia, Venemaa, Slovakkia, Ukraina. Mis seal salata, need on meiega natuke sarnased, kiiresti arenevad riigid. Island hiljuti – kui nüüd jälle irduda finantskriisi teemast – otsustas ühetaolise tulumaksu kasuks, minu andmetel.
Üldjoontes on see kõik, mis komisjonis räägiti. Aitäh!