Austatud Riigikogu esimees! Lugupeetud Riigikogu liikmed! "Meie aja riigi tõsisemaks ja iseloomustavaks tunnusmärgiks on õigusriikluse põhimõte, mis on ajalooliselt teinud läbi pika arenemiskäigu. Kohtu kaudu vastutusele võtmise põhimõte maksis esialgu ainult alamate ja väiksemate ametnike suhtes, kuna kõrgemate tegevuses oli antud vaba voli. Alles 18. aastasaja lõpust ja 19. aastasaja algusest läks arenemine selle poole, et ka kõrgemad riigivõimu teostajad oleksid peale poliitilise ja moraalse vastutuse kohtu ees vastutavad." Tsiteerisin professor Jüri Uluotsa referaati 1925. aastast.
Kooskõlas põhiseaduse §-ga 76 ja § 139 lõikega 3, õiguskantsleri seaduse § 1 lõikega 3 ning kriminaalmenetluse seadustiku §-ga 379 esitasin s.a 19. märtsil Riigikogule ettepanekud anda nõusolek Riigikogu liikmelt Villu Reiljanilt ja Riigikogu liikmelt Ester Tuiksoolt saadikupuutumatuse äravõtmiseks ja nende kohta süüdistusakti koostamiseks seoses kirjalikule ettepanekule lisatud Riigiprokuratuuri taotluses ja kohtueelse menetluse kokkuvõttes kirjeldatud asjaoludega. Järgnevalt selgitan sissejuhatuseks esmalt Riigikogu liikme saadikupuutumatuse ehk immuniteedi olemust kriminaalmenetluses ja õiguskantsleri pädevust saadikupuutumatuse äravõtmise ettepaneku tegemisel. Seejärel käsitlen oma esimeses suulises ettekandes Riigikogu liikme Villu Reiljani immuniteedi äravõtmise ettepanekut ja teises suulises ettekandes Riigikogu liikme Ester Tuiksoo immuniteedi äravõtmise ettepanekut. Mõlema puhul kirjeldan eraldi esiteks kahtlustuse sisu, kuriteo kvalifikatsiooni ja kuriteo asjaolusid, teiseks aga minu läbi viidud kontrolli, milles annan hinnangu kohtueelse menetluse kokkuvõtte ja teostatud kohtueelse menetluse seaduslikkusele. Tulenevalt Riigikogu kodu- ja töökorra seadusest toimub mõlema ettekande arutamine ja hääletamine eraldi.
Kõigepealt immuniteedi olemusest ja õiguskantsleri pädevusest. Riigikogu liikme immuniteet on menetluslik vastutusele võtmise takistus, mida saab kõrvaldada Riigikogu koosseisu enamuse otsusega. Riigikogu liikme immuniteet ei ole absoluutne vastutusele võtmise keeld ega tähenda Riigikogu liikme karistamatust. Immuniteedi eesmärk on lükata edasi teatud menetlusotsustuste tegemist, et kaitsta Riigikogu liikmeid täitevvõimu võimalike püüete eest kõrvaldada neid poliitilisest debatist. Tsiteerin põhiseaduse ekspertiisikomisjoni lõpparuannet: "Immuniteet on õigus, mis kaitseb parlamenti kui tervikut ja tema funktsioneerimist, mitte iga üksikut parlamendi liiget."
Õiguskantsleri roll ettepaneku tegemisel anda nõusolek Riigikogu liikme kohta süüdistusakti koostamiseks on seotud immuniteedi olemusega. Vastavalt kriminaalmenetluse seadustiku § 378 lõikele 6 teeb õiguskantsler Riigikogule ettepaneku, kui kohtueelse menetluse kokkuvõtet koostades ja kriminaalmenetlust toimetades on järgitud seadustiku sätteid. Kriminaalmenetluse seadustiku § 378 lõikes 5 ja § 379 lõikes 4 on sätestatud piirangud, mida õiguskantsler peab ettepaneku tegemisel arvestama. Viidatud õigusnormidest tuleneb, esiteks, et kohtueelse menetluse kokkuvõtte ja toimetatud kriminaalmenetluse seaduslikkuse hindamisel ei kontrolli ega hinda õiguskantsler kogutud tõendeid. Teiseks ei tohi õiguskantsler Riigikogule ettepanekut tehes väljuda kahtlustuse sisust. Seega on õiguskantsleri pädevus ja tegevus ning hinnang menetluse kokkuvõtte seaduslikkusele piiritletud immuniteediküsimuse lahendamise ettepanekuga ja ei enamat.
Õiguskantsler ei ole kriminaalmenetluse seadustiku 2. peatüki kohaselt kriminaalmenetluse subjekt, st õiguskantsler ei ole kohus, prokuratuur, uurimisasutus ega kaitsja. See tähendab muu hulgas seda, et kui Riigikogu otsustab anda loa Riigikogu liikme kohta süüdistusakti koostamiseks, kehtib see vaid konkreetse kuriteokahtlustuse suhtes, mida on ettepanekus käsitletud vastavalt kriminaalmenetluse seadustiku § 382 lõikele 1. Kriminaalmenetluse seadustiku § 382 lõike 3 kohaselt ei ole Riigikogu uut nõusolekut siiski vaja samade asjaolude pinnalt kuriteo kvalifikatsiooni muutmise, süüdistusakti muutmise või uue süüdistusakti koostamise korral.
Nüüd Riigikogu liikmest Villu Reiljanist. Kõigepealt kahtlustuse sisust, kuriteo kvalifikatsioonist ja kuriteo asjaoludest. Riigiprokuratuur esitas mullu 12. detsembril mulle taotluse teha Riigikogule ettepanek anda nõusolek Riigikogu liikme Villu Reiljani kohta süüdistusakti koostamiseks. Kuna kriminaalmenetluse seadustiku § 380 lõige 2 kohustab mind otseselt kajastama kohtueelse menetluse kokkuvõttes ja Riigiprokuratuuri taotluses ning kahtluses märgitud asjaolusid, siis olen kasutanud dokumente, nende kirjutuslaadi ja keelepruuki muutmata. Taotlusest nähtub, et 11. veebruaril 2008 laekus Riigiprokuratuuri Kaitsepolitseiametis koostatud kohtueelse menetluse kokkuvõte. Kõnealuses kriminaalasjas kahtlustatakse Villu Reiljanit karistusseadustiku § 294 lõige 2 punktis 1 nimetatud kuriteos, see on altkäemaksu võtmises vähemalt teist korda. Altkäemaksu võtmise kuriteo kirjeldus sisaldub karistusseadustiku § 294 lõikes 1. On kaks redaktsiooni: esimene kehtis kuni 27. juulini 2008, see on siis väidetava teo toimepanemise ajal, teine kehtib alates 28. juulist 2008.
Isiku süüdi tunnistamine ja karistamine on võimalik üksnes juhul, kui tema toimepandud tegu on olnud jätkuvalt karistatav igal ajahetkel, arvates teo toimepanemisest kuni kohtuotsuse jõustumiseni. Isiku süüdi tunnistamine ja karistamine on välistatud nii siis, kui tema tegu ei vasta toimepanemise ajal kehtinud kuriteokoosseisule, kui ka siis, kui teo karistatavus on ära langenud hiljem. Karistusseadustiku §-s 294 sätestatud altkäemaksu võtmise kuritegu oli karistatav Villu Reiljani poolt väidetava kuriteo toimepanemise ajal ning on seda ka praegu. Samas on seadusandja muutnud karistusseadustiku § 294 lõikes 1 sätestatud kuriteokoosseisu, lisades sõnad "või kolmandale isikule". See tähendab, et vara või muu soodustus võib olla lubatud või antud ka kolmandale isikule, mitte altkäemaksu võtjale. Kuna kuriteo kvalifitseerimine seisneb seaduse tõlgendamises ja kohaldamises, ei saa ma kujundada seisukohta küsimuses, mil määral ja kas üldse mõjutab kõnealune seadusmuudatus Villu Reiljani võimalikku õigeks- või süüdimõistmist, sest see võib kujuneda põhiseaduse §-ga 146 keelatud sekkumiseks õigusmõistmisse.
Kõnealuses kriminaalasjas alustati menetlust 18. augustil 2005 karistusseadustiku § 289 – see on ametiseisundi kuritarvitamine – tunnustel seoses kahtlustusega, et riik on vahetanud looduskaitseseaduse § 19 alusel mitmeid looduskaitsealaliste piirangutega kinnistuid riigi omandis olevate kinnistute vastu ning selle korraldamisega seotud ametnik on saanud selle eest varalist hüve. Kokku esitati selles kriminaalasjas kahtlustus kümnele isikule, sealhulgas kahele juriidilisele isikule. Pärast kohtueelse menetluse kokkuvõtte saabumist Riigiprokuratuuri lõpetati 14. märtsil 2008 kriminaalmenetlus ühe kahtlustatava suhtes karistusseadustiku § 298 lõike 1 järgi – see käsitleb altkäemaksu andmist – ja seoses sama episoodiga lõpetati Villu Reiljani suhtes kriminaalmenetlus osaliselt karistusseadustiku § 294 lõike 1 järgi, mis käsitleb altkäemaksu võtmist.
Tulenevalt altkäemaksu kuriteo koosseisust ja mulle esitatud dokumentidest käsitlen väidetava kuriteo asjaolusid kolme aspekti kaupa: ametiisikuks olemine, ametialane ebaseaduslik tegu ning vara või muu soodustuse lubamisega nõustumine või vara või muu soodustuse vastuvõtmine vastutasuna nimetatud ametialase ebaseadusliku teo eest.
Kõigepealt ametiisikuks olemine: Villu Reiljan oli ajavahemikul 10. aprillist 2003 kuni 8. oktoobrini 2006 keskkonnaminister, seega ametiisik. Ametialane ebaseaduslik tegu: Riigiprokuratuuri taotluse ja kohtueelse menetluse kokkuvõtte kohaselt seisnes Villu Reiljani ametialane ebaseaduslik tegu selles, et ta keskkonnaministri ja ametiisikuna kasutas ja lubas kasutada ebaseaduslikult ära oma ametiseisundit looduskaitseseaduse § 19 rakendamisel AS-iga Merko Ehitus ja AS-iga Merko Grupp ning osaühinguga Saarte Investeering seotud isikutele kuuluvate looduskaitseliste piirangutega kinnisasjade vahetamisel riigile kuuluvate kinnisasjade vastu. Selleks tegi Villu Reiljan alljärgnevad toimingud. Esiteks, seisis koos Kalev Kanguriga ühiselt ja kooskõlastatult selle eest, et AS-iga Merko Ehitus ja AS-iga Merko Grupp seotud firmade OÜ Woody ja OÜ KV-Tarantel ning Koit Uusi huvid, samuti OÜ Saarte Investeering huvid saaksid võimalikult suures ulatuses ja looduskaitseliste piirangutega kinnisasjade vahetamisel riigile kuuluvate kinnisasjade vastu järgitud ning et eespool mainitud asjaosalistele oleks tagatud võimalikult suur majanduslik kasum ja võimalikult väiksed majanduslikud riskid looduskaitseliste piirangutega kinnisasjade kokkuostmisel ja hiljem nendega tehingute tegemisel. Teistel isikutel, kes soovisid maid vahetada, selliseid eeliseid tagatud ei olnud ning nende huvidega sellisel viisil ei arvestatud.
Teiseks jagas Villu Reiljan AS Merko Ehitus töötajatele enne AS-iga Merko Ehitus ja AS-iga Merko Grupp seotud isikute huvides omandatavate looduskaitseliste piirangutega kinnisasjade ning vastavate nõudeõiguste omandamist teavet, kas neid kinnisasju üldse saab vahetusmenetluse käigus vastavalt looduskaitseseaduse §-le 19 vahetada riigile kuuluvate kinnisasjade vastu. Kolmandaks, ta ei takistanud AS-iga Merko Ehitus ja AS-iga Merko Grupp seotud isikute poolt hiljem vahetamismenetluses kasutatud maade tagastamist ega otsustanud keskkonnaministrina jätta maad riigi omandisse. Neljandaks jättis Villu Reiljan kasutamata ostueesõiguse OÜ Woody, OÜ KV-Tarantel, Koit Uusi ja OÜ Saarte Investeering poolt vahetamismenetluses kasutatud maade omandamisel, viiendaks aga seisis selle eest, et riigi omandisse jäetakse need maad, mida eelnimetatud isikud soovisid vahetusmenetluse käigus omandada. Eeltoodu pinnalt andis Villu Reiljan keskkonnaministrina Riigiprokuratuuri taotluses ja kohtueelse menetluse kokkuvõttes nimetatud käskkirjad looduskaitseliste piirangutega kinnisasjade riigile kuuluvate kinnisasjade vastu vahetamise kohta. See Villu Reiljani poolt ametiisikuna ametiseisundit kasutades toimepandud tegu oli kohtueelse menetluse kokkuvõtte ja Riigiprokuratuuri taotluse väidete kohaselt ebaseaduslik, kuna see oli looduskaitseseaduse § 19 rakendamisel vastuolus järgnevaga.
Esiteks on see vastuolus haldusmenetluse seadustiku § 4 lõikega 2, mille kohaselt kaalutlusõigust tuleb teostada kooskõlas volituse piiride, kaalutlusõiguse eesmärgi ning õiguse üldpõhimõtetega, arvestades olulisi asjaolusid ning kaaludes põhjendatud huve. Teiseks, haldusmenetluse seadustiku § 5 lõikega 2, mille järgi viiakse haldusmenetlus läbi eesmärgipäraselt ja efektiivselt; kolmandaks avaliku teenistuse seaduse § 59 lõikega 1, mille järgi teenistuja peab oma teenistuskohustusi täitma omakasupüüdmatult, lähtudes avalikest huvidest; neljandaks, riigivaraseaduse § 7 lõigetega 2 ja 3, mille kohaselt on riigivara valitsejad kohustatud nende valitsemisel olevat riigivara majandama heaperemehelikult ning hoolitsema igati selle säilimise ja võimaliku väärtuse kasvu eest, samuti peavad riigivara valitsejad ja volitatud asutused riigivaraga mis tahes tehinguid sooritades juhinduma põhimõttest vältida kahju ja suurendada kasu, mida riik võib neist tehingutest saada. Kohtueelse menetluse kokkuvõtte ja Riigiprokuratuuri taotluse väidete kohaselt toimis Villu Reiljan, valides võimalike tegutsemisalternatiivide hulgast vahetusmenetluse, majanduslikult kõige ebaotstarbekamalt ja jättis järgimata riigi huvid, lähtudes AS-iga Merko Ehitus ja AS-iga Merko Grupp seotud isikute ning OÜ Saarte Investeeringud huvidest.
Nüüd vara ja varalise soodustuse lubamisega nõustumisest ning vara vastuvõtmisest. Kahtlustuse järgi seisnes Villu Reiljani poolt vara ja varalise soodustuse lubamisega nõustumine ning vara vastuvõtmine järgmises. 10. novembril 2004 küsis Villu Reiljan eeluurimisel tuvastamata kohas Toomas Annuselt AS Merko Grupp kontserni kuuluva ettevõtte AS Merko Ehitus ehitatud ja müüdavat korterit tema poolt määratud isiku Lea Kiiviti kasutusse määramata ajaks ning tasuta. 6. oktoobril 2005 anti Rävala pst 19 korter nr 33 üle Lea Kiivitile, kes hakkas seda elukohana kasutama. Korteri müügihinda ega kasutamise tasu AS-ile Merko Ehitus ei tasutud. Alles 11. oktoobril 2006 müüdi korter ja selle juurde kuuluv parkimiskoht Lea Kiivitile. Lea Kiivitile müüdi korter pärast AS-is Merko Ehitus läbiotsimise toimumist.
Samuti nõustus Villu Reiljan 8. augustil 2006 Toomas Annuse poolt varalise soodustuse lubamisega, mille kohaselt võib ta tulevikus kindlaksmääramata ajal omandada juriidilises isikus osaluse Toomas Annusega seotud äriühinguga seotud varaliste vahendite arvel. Selleks lubas Toomas Annus Villu Reiljanile asutada juriidilise isiku ning suurendada selle juriidilise isiku vara. Juriidilise isiku asutamine ning selle vara suurendamine pidi toimuma Toomas Annusega seotud äriühingu varaliste vahendite arvel. Toomas Annus nõustus sellega, et nii kaua, kui Villu Reiljan ei soovi, ei ole ta äriühingu osalusega seostatav ning äriühingu osanikuks ning juhatuse liikmeks on Toomas Annuse määratud isik. Toomas Annuse ja Villu Reiljani kokkuleppe kohaselt pidi Villu Reiljan või tema määratud isik omandama Villu Reiljani määratud ajal osaluse äriühingus või muu varalise hüve äriühingu varaliste vahendite arvel.
Samuti lisas Villu Reiljan OÜ Saarte Investeering maade vahetamise menetlusse kaks riigile kuuluvat kinnisasja. Nende kinnisasjade osas oli Villu Reiljan võtnud vastu Tullio Libliku poolt ajavahemikul 2004–2006 eeluurimisel tuvastamata kohas antud võimaluse otsustada, kellele ja mis tingimustel need võõrandada. Tullio Liblik võimaldas Villu Reiljani määratud isikul omandada kõnealused riigi kinnisasjad ilma avaliku enampakkumiseta või eelläbirääkimistega pakkumiseta.
Nüüd lähemalt õiguskantsleri kontrollist. Kooskõlas kriminaalmenetluse seadustiku § 378 lõikega 5 olen kontrollinud kohtueelse menetluse kokkuvõtte ja toimetatud kriminaalmenetluse seaduslikkust, lähtudes õiguskantsleri pädevusest immuniteedimenetluses vastavalt kriminaalmenetluse seadustiku 14. peatükis sätestatud süüdistusakti koostamise ja teatud menetlustoimingute tegemise erikorrale. Kontrolli läbiviimisel tutvusin kriminaaltoimiku materjalidega, samuti kriminaalasja kohtueelse menetluse käigus läbiviidud jälitusmenetluse jälitustoimiku ning jälitustoiminguteks antud vastavate eeluurimiskohtuniku ja prokuratuuri lubadega. Kriminaalasja materjalid moodustavad kokku 193 köidet. Kaitsepolitseiametis koostatud kohtueelse menetluse kokkuvõttele on kriminaalasja toimikusse tõenditena lisatud kahtlustatava Villu Reiljani ütlused, teiste kahtlustatavate ütlused, tunnistajate ütlused, jälitusprotokoll ning muud dokumentaalsed tõendid, sealhulgas vaatlusprotokollid ja läbiotsimisprotokollid. Kriminaalasja juurde kuuluvad jälitusprotokollide lisana jälitustoimingute salvestised – kokku 40 lisa. Kohtueelse menetluse kokkuvõte on koostatud vastavalt kriminaalmenetluse seadustiku §-des 153 ja 222 esitatud nõuetele.
Villu Reiljanile on kahtlustuse esitamisel 16. oktoobril 2007 tutvustatud tema menetlusõigusi ja -kohustusi ning ta on kahtlustuse sisu kohta üle kuulatud. Kahtlustatav kuulati üle kaitsja juuresolekul. Kriminaaltoimiku koopia edastati Villu Reiljani kaitsjale 19. märtsil 2008, toimikuga tutvumiseks ja taotluste esitamiseks oli Villu Reiljanil ja tema kaitsjal piisavalt aega: kriminaalmenetluse seadustikus sätestatud tavapärase 10 päeva asemel 181 päeva. Villu Reiljani kaitsja esitas pärast toimiku koopia kättesaamist prokuratuurile mitu taotlust, mille prokuratuur on ka läbi vaadanud. Kriminaalasjas on tõendeid kogutud ka jälitustoimingutega, sealhulgas on kasutatud jälitustoiminguna pealtkuulamist ja -vaatamist. Kõigi jälitustoimingute lubade koopiad on lisatud kaitsjate taotlusel kriminaalasja toimikusse. Kriminaaltoimikusse lisatud jälitusprotokollides kajastatud teave on saadud jälitustoimingutega, milleks on olnud vastavalt kriminaalmenetluse seadustikule prokuratuuri või kohtu luba.
Märgin esiteks, et kaks jälitusprotokolli kajastavad teises kriminaalasjas antud kohtulubade alusel saadud teavet, sealhulgas Villu Reiljani ja teiste kahtlustatavate omavahelisi kõnesid. Praeguseks on nii seaduses kui ka kohtupraktikas lahendamata küsimus, mil määral või kas üldse võib kasutada ühes kriminaalasjas saadud jälitusteavet tõendina teises kriminaalasjas. Selgitan, et Euroopa Inimõiguste Kohus on põhimõtteliselt möönnud selle lubatavust teatud juhtudel. Kuna tegu on seaduse tõlgendamise küsimusega, ei saa ma kõnealuses osas kujundada konkreetset seisukohta ja asi sõltub kohtupraktikast.
Teiseks. Mitu jälitustoimingu kohtuluba anti tähtajaga kaks kuud, lubades loas nimetatud jälitustoiminguid teha aga lühema ajavahemiku, näiteks 30 või 45 päeva jooksul. Tuvastasin, et jälitustoimingu ega kohtulubade materjalide põhjal ei ole võimalik veenduda loas nimetatud päevade arvu järgimises. Prokuratuuri kinnitusel on prokuratuur olnud jooksvalt kursis läbiviidud jälitustoimingute ja nende tulemustega. Samuti kontrollis prokuratuur jälitustoimingute teostamise vastavust kriminaalmenetluse seadustikule, sh kohtu loas toodud tähtajast kinnipidamist. Prokuratuur selgitas, et kontrolli teostamist eraldi kirjalikult fikseeritud ei ole, kuna õigusaktid seda ette ei näe. Ühtegi jälitustoimingu luba ei ole antud nimeliselt Villu Reiljani suhtes. Tema eraelu puutumatust ja sõnumi saladust on jälitustoimingutega riivatud seeläbi, et ta suhtles teiste selles kriminaalasjas kahtlustatavatega, kelle suhtes oli jälitustoimingu luba antud nimeliselt. Villu Reiljanit on tema õigusi riivavatest jälitustoimingutest kriminaalmenetluse seadustiku §-s 121 sätestatud korras teavitatud ja tal on võimalus tutvuda jälitustoimingu materjalidega. Ma ei tuvastanud, et kõnealuses kriminaalmenetluses tõendite kogumisel oleks kaitsepolitsei või prokuratuur ilmselgelt rikkunud kriminaalmenetluse seadustiku norme.
Kokkuvõtteks: hinnates kohtueelse menetluse kokkuvõtet ja toimetatud kriminaalmenetlust lähtuvalt ainult õiguskantsleri immuniteedimenetluse ettepaneku aspektist ja eesmärgist, on kriminaalasja kohtueelne menetlus läbi viidud kriminaalmenetluse seadustiku sätteid järgides ning puudub alus saadikupuutumatuse äravõtmise ettepaneku tegemisest keelduda.
Austatud Riigikogu! Pean oluliseks rõhutada esiteks asjaolu, et täites õiguskantslerile seadusega pandud ülesandeid Riigikogule ettepaneku tegemisel, ei ole õiguskantsleri pädevuses anda hinnangut ei tõendite piisavusele esitatud kahtlustuse põhjendamiseks ega ka kahtlustuse olemusele. Teiseks, nagu ma eelnevalt selgitasin, ei saa ma võtta seisukohta seaduse tõlgendamise küsimuses. Kolmandaks, põhiseaduse § 146 kohaselt mõistab õigust ainult kohus ja kohtu ees oleme me kõik võrdsed. Rõhutan, et õiguskantsleri pädevuses ei ole anda seisukohta kahtlustatava süü olemasolu ja selle tõendatuse kohta. Andes nõusoleku Riigikogu liikme Villu Reiljani suhtes eespool kirjeldatud asjaoludel süüdistusakti koostamiseks, ei otsusta ka Riigikogu süü küsimust. Vastavalt põhiseaduse § 22 lõikele 1 ei tohi kedagi käsitada kuriteos süüdi olevana enne, kui tema kohta on jõustunud süüdimõistev kohtuotsus. Tänan tähelepanu eest!