Väga lugupeetud juhataja! Austatud Riigikogu! Tahan tänase kõne alustuseks juhtida tähelepanu millelegi väga olulisele, nimelt vajadusele säilitada kaine mõistus ja rahu. Seda näib viimasel ajal tõsiselt nappivat. Mille muuga seletada hädakisa majanduslangusega kaasnevast koletust kuritegevuse kasvust? Selliseks paanikaks pole põhjust, vaadakem kas või möödunud aasta arve. Võrreldes 2007. aastaga suurenes 2008. aastal kuritegevus vaid 1%. See võib välja paista väga halvana, aga tuleks arvestada, et möödunud aastal muudeti korduvad pisivargused ülepeakaela taas kuriteoks. Kuna see muudatus mõjutas otseselt kriminaalstatistikat, siis võis sellist tulemust ennustada. Ma meenutan siinjuures, et Justiitsministeeriumi arvates ei olnud see seadusmuudatus lõpuni piisavalt põhjendatud.
Võib arvata, et kui kardetakse kuritegude arvu kasvu, hakatakse nõudma ka karmimaid karistusi. Tegelikult on hästi teada, et karistuste karmistamine ei lahenda kuritegevusega seotud probleeme. See lihtsalt tekitab juurde kurjategijaid ja uusi vange ning kokkuvõttes muudab kuritegude arvu kunstlikult suuremaks. Nii olemegi nõiaringis. USA‑s 2008. aasta oktoobris avaldatud uuring näitas selgelt, et kinnipeetavate arvu kasvuga kasvab ka kuritegude arv, eriti just vägivallakuritegude arv. See uuring võiks olla tõsine ohusignaal kõikidele, kes pooldavad kättemaksul ja karmidel karistustel põhinevat karistusideoloogiat.
2009. aasta keskel ilmub Justiitsministeeriumi kriminaalpoliitika trükisena järjekordne statistikat sisaldav analüütiline kogumik "Kuritegevus Eestis 2009", millega soovitan kindlasti tutvuda. Juba täna võite Justiitsministeeriumi veebilehel tutvuda registreeritud kuritegevuse statistika tabelitega nii eelmise kui ka varasemate aastate kohta. Peagi ilmub sinna 2009. aasta kuritegevuse statistika kuude kaupa. Praegu aga saate tutvuda minu ettekande lisas oleva kuritegevuse ülevaatega.
Ma peatun nüüd täpsemalt 2008. aasta kriminaalpoliitilistel arengutel.
2008. aasta üheks tähtsamaks kriminaalpoliitiliseks saavutuseks võib pidada Viru vangla avamist ning Viljandi noortevangla sulgemist. Pean seda oluliseks sellepärast, et ühe vangla sulgemisega ning teise, nüüdisaegse vangla avamisega on tehtud järjekordne samm nõukogudeaegsest taagast vabanemiseks. Pole ju saladus, et ühiselamu tüüpi vanglad soodustavad vanglakultuuri edasikandumist vanadelt noortele ja takistavad vangide taasühiskonnastamist. Viru vanglas on koos nii vangla kui ka arestimaja kokku 1200 kohaga, sealhulgas on vanglas 250‑kohaline noorteosakond. See on esimene vangla, kus kõik hooned on turvalisuse suurendamiseks ühendatud kinniste ühendusteedega.
Viru vangla turvalisus pandi kohe ka proovile: oktoobris võeti seal vanglatöötaja pantvangi. See intsident lahendati tänu vanglatöötajate ja politseinike professionaalsusele väga edukalt, ilma vähimate ohvriteta.
Viru vangla avamine tõi Ida-Virumaale üle 300 töökoha, vangla maksumus kokku oli 1,2 miljardit krooni. Nüüd tuleb raske eelarveolukorra kiuste reformiga jätkata ning sulgeda ka viimased nõukogudeaegsed jäänukid. Need on vanad vanglad, näiteks Tallinna, Murru ja Harku. Kõik nad on üsna halvas olukorras ja amortiseeruvad aastatega, et mitte öelda kuudega. Nii varises eelmisel aastal maha osa Murru vangla piirdest, Tallinna vanglas aga kukkus umbes aasta tagasi ümber 30 meetrit hoiatuspiiret ning sealset ajast ja arust transpordilüüsiväravat pole alati üldse võimalik sulgeda.
Oleme plaaninud 2011. aastal avada uue Tallinna vangla Maardus ning ühendada Harku ja Tallinna vangla. Selle projekti kogumaksumus võib esialgsetel hinnangutel olla üle ühe miljardi krooni.
Eelmisel aastal rõõmustasin siin kõnepuldis selle üle, et oleme teinud suure sammu võitluses organiseeritud kuritegevusega. Nimelt sai võimalikuks vara laiendatud konfiskeerimine. Nüüd, aasta hiljem, saan tõdeda, et see on hästi käima läinud ja laiendatud konfiskeerimise võimaldamine oli õige samm. Kui vaadata jõustunud kohtuotsuseid, siis konfiskeeris kohus eelmise aasta üheksa kuu jooksul 63 kriminaalasjas 2,7 miljoni krooni ulatuses vara. Lisaks konfiskeeris kohus kaks autot, (juhin tähelepanu) ühe mootorratta ja kuldehteid. 90% konfiskeerimisi toimus narkokuritegudes, mida iga aastaga suudetakse aina edukamalt menetleda. Õiguskaitseorganid on suutnud tabada rohkem narkokurjategijaid ja organiseeritud grupeeringuid. Näiteks, 2006. aastaga võrreldes tabati 2008. aastal kaks korda rohkem nii piiriüleseid kui ka Eesti-siseseid narkogruppe, kokku 49 gruppi. Kohtu ette on suudetud tuua üksikisikute asemel just gruppe. Siiski tuleb märkida, et piiriülestes asjades on kohtu ette saadetud ennekõike väiksemad organisaatorid, mitte aga veel rahastajad ega tipporganisaatorid.
Väga oluline edasiminek on e‑toimiku rakendumine selle aasta algul. Hoolimata ajakirjanduses kõlanud väidetest, justkui poleks õiguskaitseasutuste elektrooniline andmevahetussüsteem tööle hakanud, rakendus e‑toimik tegelikult rahuldavalt ning nüüd sisestavad kõik uurijad, prokurörid ja kohtunikud kogu menetlusinfo ühtsesse andmebaasi.
Tegu on kogu maailmas ainulaadse innovatsiooniga ja seda arvestades on selle kriminaalmenetluse osa hakanud tööle päris korralikult. On üpris masendav vaadata, et isiklikest poliitilistest sümpaatiatest kantud kirjutised mõnes päevalehes on hakanud levitama ludiitlikke seisukohti uute tehniliste lahenduste vastu. Iga infosüsteemi rakendamisel tekib tõrkeid. Kuid e‑toimiku puhul olime selleks päris hästi valmis ja mingeid fataalseid probleeme ei tekkinud. Kõik isikud, keda on vaja kohtusse saata, on sinna ka saadetud.
Ja mis peamine: kuigi võime juba praegu rõõmustada varasemaga võrreldes suurema hulga lahendatud kriminaalasjade üle, annab e‑toimik sellele kindlasti veel hoogu. Kui 2007. aastal lahendati 47%, siis 2008. aastal juba 52% kuritegudest. Lahendamise all pean silmas seda, et kohtueelses menetluses langetati lõplik menetlusotsus, näiteks saadeti asi kohtusse või lõpetati kriminaalmenetlus otstarbekuse kaalutlusel.
E‑toimiku üks eeliseid on kiirus, sest dokumendid liiguvad menetlejalt prokurörile ja vastupidi reaalajas. Näiteks, kui politseinik on kriminaalasjas kellegi üle kuulanud, siis ülekuulamise protokolli näeb prokurör nüüd kohe, kui uurija on selle infosüsteemi sisestanud. Suvel rakendub ka avalik e-toimik, mis võimaldab näiteks advokaadil esitada menetlusdokumente kohtule elektroonilise infosüsteemi kaudu.
2008. aastal jõustus veel üks oluline kriminaalmenetlust kiirendav seadus, mis aitab kuritegusid lõplikult lahendada. Praegu kestab kohtueelne menetlus umbes 11 kuud. Kohtumenetlus võib aga üksikute asjade puhul venida aastatepikkuseks. Tähtsa vahemärkusena olgu öeldud, et alaealiste asjades kestab kohtueelne menetlus tänu sise‑ ja justiitsministri kokkulepitud Laulasmaa prioriteetidele märksa vähem. Praegu on selleks tähtajaks kolm ja pool kuud.
Juulis jõustus kriminaalmenetluse seadustiku muudatus ehk nn katkematuse eelnõu, mille eesmärk on muuta kriminaalasjade arutamine üldmenetluses kiiremaks ja kvaliteetsemaks. Kuna aega on veel vähe möödas, siis ei saa selle mõju kohta midagi tõsikindlat öelda. Katkematuse ja viivitamatuse põhimõte tähendab seda, et kriminaalasja arutamine peab toimuma katkestuseta. Istungit on lubatud edasi lükata üksnes seadustikus sätestatud erandjuhtudel.
Menetluse ajaline kokkusurumine on vajalik kahel põhjusel.
Esiteks toetab see kriminaalmenetluse seadustiku §‑s 15 sätestatud kohtuliku arutamise vahetuse ja suulisuse põhimõtet, tagades, et otsust tehes tugineb kohus kohtuistungil kogetule. On selge, et kui kohtulik arutamine toimub ositi, pikemate vaheaegadega, siis väheneb oluliselt kohtu võime meenutada otsust tehes kõike kuuldut ja nähtut. Samas on keerukamates kriminaalasjades, mida üldmenetluses arutatakse, iseäranis suur tähtsus just üksikutel detailidel. Seda lubamatum on, kui kohtu käsutuses oleva info kvaliteet halveneb aja jooksul haldussuutmatusest tingitud põhjustel. Pikaaegsete ja korduvate istungipauside tõttu kaotavad tunnistajad ja menetlusosalised tihti usu menetluse tõsiselt võetavusse ning lõpuks lihtsalt ei ilmu enam kohale või näiteks vahetavad elukohta.
Toon näite. Kaks kohtualust olid pannud toime mitmeid maksukuritegusid. Asi võeti kohtumenetlusse 2003. aastal, otsus aga tehti aastal 2008. Otsus oli prokuröri ettepanekul lõpetada menetlus otstarbekuse kaalutlusel. Vahepeal olid istungite vahed veninud lausa pooleaastaseks ning ehkki mitu korda tehti katset istungeid sisuliselt läbi viia, oli ikka kas kohtualune haige või rahvakohtunik haige või oli mingi muu põhjus.
Teiseks aitab pausideta menetlemine kaasa menetluse kiirendamisele ja sellele, et otsuseni jõutakse üldmenetluses mõistliku aja jooksul. Seadusmuudatus näeb ette, et kohus võib üksikute eranditega arutada korraga ühte üldmenetluse asja. See võimaldab kohtul keskenduda konkreetsele kohtuasjale. Seaduses on toodud loetelu juhtumitest, millal kohtuliku arutamise edasilükkamisel on lubatud asuda arutama teist kohtuasja: näiteks, isiku pikaajaline haigus, ekspertiisi määramine (ekspertiisitulemuste saamisele kulub tavaliselt üks kuu) ning vajadus kasutada tõendite kogumisel rahvusvahelist õigusabi. Viimati mainitud asjaolu hõlmab ka juhu, kui vajalik isik asub välismaal.
Kui rääkida rahvusvahelisest õigusabist, siis nende taotluste maht on aasta-aastalt kasvanud. 2008. aastal esitati meile üle 700 taotluse. Kõige enam esitavad taotlusi Soome ja Saksamaa ning ka meie esitame neile kõige enam taotlusi. Soome taotluste aluseks on tihti narkokuriteod ja purjuspäi autojuhtimine, Saksamaa taotlused on suures osas seotud krediitkaardipettustega. Eestist anti eelmisel aastal välja kolm isikut: kaks Norrale ja üks Venemaale. Neljanda isiku USA‑le väljaandmise menetlus veel käib. Üks Venemaa palve isiku väljaandmise kohta jäeti ka rahuldamata.
Kriminoloogid on tähele pannud, et viimaste aastakümnete jooksul on eri riikide kriminaalpoliitika fookus liikunud kurjategijalt ohvrile. Eelkõige peegeldub see kriminaalpoliitilistes otsustes, aga ka ohvriabisüsteemides. Ohvrikesksemaks on muutunud ka Eesti kriminaalmenetlus. 2007. aasta alguses jõustus lepitusmenetlus. 2008. aastal lõpetati kriminaalmenetlus leppimise tõttu juba 99 kuriteo puhul (2007. aastal oli see arv kolm korda väiksem) ja valdava osa nendest moodustasid kehalise väärkohtlemise juhtumid, aga lepitusmenetlust kasutati ka ähvardamise ja mõningate muude asjade puhul.
Teatavasti saab menetlust uuendada, kui isik ei täida talle pandud kohustusi. Kuna seda on kahe aasta jooksul tehtud vaid ühel korral, siis võime praegu järeldada, et lepitusmenetlus on päris hästi tööle rakendunud.
Mõneti keeruline ja ohvrikauge on meie ohvriabisüsteem, sest eri laadi abi saab eri kohtadest. Seetõttu on keeruline abi taotleda ja lõpuks seda ka saada. Nii võib juhtuda, et abivajajad jäävad abist hoopis ilma. Teatavasti on Eestis olemas ohvriabiteenus, aga selle teenuse saamiseks ei pea olema tingimata kriminaalkuriteo ohver. Seda teenust saab politseijaoskondade juures asuvatest ohvriabikeskustest. Lisaks on meil riiklikud hüvitised kuriteoohvritele, mille maksmist korraldab Sotsiaalkindlustusamet. Taotleda saab neid pensioniametist. Kuriteoohvritele makstavate hüvitiste määr on viimaste aastatega tõusnud, samal ajal pole aga suurenenud hüvitiste saajate ehk kannatanute osakaal. Näiteks, 2008. aastal sai kuriteoohvrite hüvitist 16 inimest vähem kui 2007. aastal, kokku 188 isikut. Üks inimene sai 2008. aastal keskmiselt 11 700 krooni, ülemöödunud aastal aga 9800 krooni. Minu arvates viitab selline tendents vajadusele muuta ohvriabisüsteem kannatanukesksemaks ning luua ka Eestis üks keskne ohvriabikeskus, selle asemel et võimalikku ohvrit ametite vahel jooksutada.
2008. aastal kõige rohkem vähenenud kuritegude hulka kuuluvad kaks liiklusega seotud kuritegu: 14% on vähenenud joobes juhtimiste arv ning 51% liiklusnõuete rikkumine ettevaatamatusest. Kui üle-eelmisel aastal oli mootorsõiduki joobes juhtimine registreeritud kuritegude seas teisel kohal, siis 2008. aastal oli see nihkunud kolmandale kohale (teisele kohale oli tõusnud kehaline väärkohtlemine). Eelmise aasta lõpus jõustus osaliselt ka uus liikluspakett, kus täpsustati karistusõiguslikku vastutust teatud ohtlikumate rikkumiste eest ning seati karistus joobes juhtimise eest sõltuvusse joobe raskusest. Kuna lubatud piirkiiruse ületamine on üks peamisi raskete liiklusõnnetuste põhjuseid ning turvavöö mittekasutamine on tihti see asjaolu, mille tõttu õnnetuse tagajärjeks on inimese surm, nähti mõlema rikkumise eest ette ka kohased karistused. Aga siin on meil tegemist väärteokaristusega.
Valitsus kiitis aprillis heaks uue korruptsioonivastase strateegia aastateks 2008–2012. Selle raames oleme teinud tihedat koostööd soomlastega: Eesti Siseministeerium ja Soome justiitsministeerium algatasid kohalike omavalitsuste korruptsiooni vähendamiseks mõeldud abiprojekti, kus osalesid meie suurimad omavalitsused.
Korruptsioonivastase strateegia uuenduseks on võitlus korruptsiooni vastu erasektoris, mis on muu hulgas tähtis argument läbirääkimistel OECD‑ga. Erasektori korruptsiooni üks vorm on kartell ning sellevastase eelnõu saatis Justiitsministeerium aasta alguses kooskõlastusringile. Loodame, et valitsus saadab lähemal ajal eelnõu Riigikokku. Ilma selleta on konkurentsikuritegudega võitlemine üsna lootusetu. Seni oleme selles suhtes olnud pehmelt öeldes saamatud. Aastail 2005–2007 registreeriti vaid üks konkurentsikuritegu ning sedagi menetles kaitsepolitsei, kuigi selliste kuritegude uurimiseks on meil Konkurentsiamet. Eelmisel aastal registreeriti aga juba viis konkurentsikuritegu karistusseadustiku § 400 "Konkurentsi kahjustav kokkulepe, otsus ja kooskõlastatud tegevus" alusel. Kuid viis on ikka veel väga väike arv, pealegi pole neidki veel kohus arutanud. Minu arvates ei ole mõtet pead liiva alla peita ja öelda, et meie väikese majandusega riigis kartelle ei ole. Tartu Ülikooli ja Justiitsministeeriumi uuring näitas, et umbes 9% Eesti ettevõtjatest peab turukokkuleppeid oma tegutsemisvaldkonnas üsna levinuks.
Eespool mainitud eelnõu seadustab nn leebusprogrammi. Selle põhimõtteks on kohelda leebemalt kartelliosalist, kes kas teatab õiguskaitseasutustele esimesena kartellist, kui neil asutustel info selle kohta puudub või ei võimalda menetlust alustada, või esitab esimesena olulised tõendid õigusrikkumise kohta, kui menetluses tuvastatud asjaolud ei ole piisavad süüdimõistmiseks. Nendel juhtudel ja isiku suhtes, kes esitab omal algatusel esimesena leebuse kohaldamise taotluse, ulatub ülesnäidatav leebus täieliku immuniteedini ehk karistusest vabastamiseni. Tänu leebusprogrammile on kartellikuritegusid võimalik tulevikus senisest märksa edukamalt menetleda. Loodetavasti saavad ettevõtjad selle vajalikkusest ka aru, meie aga teeme kõik, et meie arusaamad ei põrkuks. Nii oleme korraldanud juba ühe teemakohase seminari koostöös kaubandus-tööstuskojaga. Seda tegevust on kavas jätkata.
Sama kartellieelnõuga luuakse juriidilisele isikule konkurentsiõiguse rikkumise puhul erandlik rahalise karistuse süsteem, kusjuures rahalise karistuse arvestamise aluseks on kuni 10% ettevõtja käibest. Seaduses nähakse ette alused, mille esinemise korral ei ole lubatud mõistetavat rahalist karistust vähendada rohkem kui pooleni ülemmäärast: näiteks, kui tegu on kartelli organiseerijaga, kui on kõrvaldatud tõendeid või kui on tegemist nn räige kartelliga. Räigeks kartelliks loetakse hinna fikseerimist, tootmismahtude piiramist, turgude jagamist ja kollektiivset boikotti kolmanda isiku suhtes, samuti kokkumängu riigihankemenetluses. Ka raskematel juhtudel jääb kohtule võimalus arvesse võtta isiku süüd kergendavaid asjaolusid, kuid seda siis juba seadusega piiratud ulatuses.
2008. aastal registreeriti 17% rohkem korruptsioonikuritegusid kui 2007. aastal, kokku 326 kuritegu. Minu hinnangul näitab see eelkõige õiguskaitse head tööd ja tõestab, et otsus anda suuremate omavalitsuste uurimine tagasi kapole oli õige samm, kuigi põhimõtteliselt on vägagi vaieldav, kas üks julgeolekuasutus peab üldse selliste asjadega tegelema.
Tõsine probleem on kriminaalmenetluse andmete lekitamine meediasse. Andmete ebaseaduslik avalikustamine riivab kolmandate isikute õigusi ning kahjustab süütuse presumptsiooni. Justiitsministeerium on kogunud prokuratuuri ning advokatuuri ettepanekud ning lähikuudel esitame valitsusele eelnõu, kus on täpselt reguleeritud, kes ja millist teavet võib kohtueelses menetluses üldse avaldada. Samuti tagame selle eelnõuga paremad võimalused lekitajaid tuvastada ning täpsustame vastutust andmete ebaseadusliku lekitamise eest. Tegelikult oleme praktilisi samme siin ka varem astunud. Selleks et uurida ja vältida menetlusinfo lekitamist õiguskaitseasutustest, lõime eelmisel aastal Riigiprokuratuuri juurde uurijate ametikohad. Nende ülesanne on viia läbi uurimist riigi peaprokuröri määratavates kriminaalmenetlustes. Muu hulgas on siin mõeldud juhtumeid, kus on kahtlus, kas uurimisasutus on erapooletu, või on tegu rikkumistega kriminaalmenetluses, sealhulgas ebaseadusliku menetlusandmete lekitamisega.
Korruptsioonivastasest strateegiast tuleneb ka korruptsioonivastase seaduse eelnõu, mille Justiitsministeerium 2008. aastal ette valmistas. See on eelnõu, mida loodan peatselt valitsuses arutama hakata. Kehtiv seadus käsib umbes 30 000 ametiisikul igal aastal deklareerida majanduslikke huve. Tegelikult on need deklaratsioonid kasutud. Ühest küljest ei saa me midagi teada ametiisiku tegelike huvide kohta, teisest küljest kogume kogu seda infot ikka veel paberil. Uue eelnõu järgi oleks majanduslike huvide deklaratsiooni esitamine seaduse alusel kohustuslik umbes 3000 kõrgemale ametiisikule, kelle elektroonilised deklaratsioonid oleksid avalikud ja ka sisulised. Lisaks sellele antaks riigiasutuse juhile ja kohalikule omavalitsusele õigus ise otsustada nende isikute loetelu, kellele asjaajamise läbipaistvuse ja korruptsiooni vältimise huvides pandaks kohustus esitada majanduslike huvide deklaratsioon. Uue korra järgi peaksid ametiisikud deklareerima ka välismaal asuvat vara ja seda vara, mida nad kasutavad, samuti annetusi, kingitusi, aga ka nõudeid ja kohustusi. Lisaks huvide deklareerimisele on eelnõus mitmeid uuenduslikke ettepanekuid huvide konflikti vältimiseks, näiteks, siseteabe ning avaliku vahendi kuritarvitamise keeld ja palju muud.
Mõned olulised 2008. aastal ettevalmistatud eelnõud on kas valitsuses või Riigikogus ning loodetavasti on võimalik ka need peatselt seaduseks saada. Üks selliseid käsitleb karistusjärgset kinnipidamist ja käitumiskontrolli võimaldamist. Karistusjärgse kinnipidamise puhul saab kalduvuskurjategijat ühiskonna turvalisuse nimel kinni pidada ka pärast seda, kui ta on karistuse ära kandnud. Selle eesmärk on kaitsta ühiskonda ohtlike kalduvuskurjategijate eest, kes ei vaja psühhiaatrilist sundravi ning keda ei ole muul moel võimalik mõjutada kuritegude toimepanekust loobuma. Seda kohaldatakse vaid väga ohtlike kurjategijate puhul. Teisel juhul, karistusjärgse käitumiskontrolli puhul, allutatakse süüdimõistetu järelevalvele ja tehakse temaga tööd, et muuta tema kriminogeenset käitumist.
Riigikokku on jõudnud riigivastaste kuritegude pakett. Siin on esmane eesmärk luua kord ja selgus, millised on riigivastased kuriteod, samuti korrigeerida sanktsioone nende kuritegude eest, mis ohustavad Eesti iseseisvust. Eelnõu järgi on kuritegu ka massiliste korratuste korraldamise ettevalmistamine ja korratustele üleskutsumine.
Riigikogu menetlusse on jõudnud ka nn jälituspakett, millega muudetakse kriminaalmenetluse seadustikku ja teisi seadusi. Seni seaduste vahel laiali olnud jälitustoimingud ning nende üldised põhimõtted ja alused reguleeritakse kompaktselt ühes seaduses – kriminaalmenetlusseadustikus. Eelnõu eesmärk on korrastada kehtiv jälitustegevuse süsteem, näha ette kindlad alused, mille olemasolu korral on lubatud teha põhiõigusi riivavaid jälitustoiminguid, ning tõhustada ka järelevalvet nende üle.
1. jaanuaril 2009 jõustusid karistusseadustiku Justiitsministeeriumi ettevalmistatud parandused, mis muudavad karistatavaks ka raskest kuriteost osavõtu katse. See kõrvaldas lünga karistusõigusest ning nüüd on karistatav ka mõrva tellimine ja kuritegelik kokkulepe üksikute muude väga raskete kuritegude toimepanemiseks. Seejuures on nõutud, et "vandenõus" osaleja teeks vähemalt ühe täiendava teo, mis kinnitab kavatsust viia kokkulepe lõpuni.
Head Riigikogu liikmed! Millised on meie väljakutsed 2009. aastaks? Valitsus esitab 2009. aastal Riigikogule uued kriminaalpoliitika arengusuunad, mis peaksid kehtima aastani 2018.
Senise nelja-viie aasta jooksul oleme saavutanud kaks olulist eesmärki. Esiteks, registreeritud kuritegude arv on vähenenud 11%, 57 417 kuriteost 2003. aastal 50 977 kuriteoni 2008. aastal. Teiseks on teadliku ja järjepideva kriminaalpoliitika tulemusena vähenenud kinnipeetavate arv. Teatavasti ei sõltu kinnipeetavate arv niivõrd kuritegude arvust, vaid pigem riigi karistuspoliitikast ja karistusideoloogiast, eelkõige sellest, milliseid alternatiivkaristusi kasutatakse. Kui 2003. aastal oli Eestis 100 000 elaniku kohta 339 kinnipeetavat, siis 2008. aasta lõpuks oli see arv kahanenud 227‑ni. Nagu olen korduvalt tõdenud, on see arv ikka lubamatult suur. Näiteks, Soomes on 64 kinnipeetavat 100 000 elaniku kohta, Rootsis 74, Hollandis 100 jne. Murelikuks teeb ka vahistatute suur arv, mille põhjendatust sel aastal Justiitsministeeriumis kindlasti analüüsime ja teeme ettepanekuid.
Kinnipeetavate arvu vähenemisele on kaasa aidanud üldkasuliku töö laialdasem kasutamine. Kui 2003. aastal tegi üldkasulikku tööd 84 isikut, siis 2008. aastal juba 1892 isikut. Vanglakaristus on võimalikest alternatiividest kõige kallim ning rohkem tuleks kohaldada alternatiivkaristusi. Võtame näiteks narkosõltlased, keda vanglas on 500 ehk umbes 20%. Osa neist tuleks kohe suunata sõltuvusravile, mitte vanglasse. Narkomaaniaravi hind kuus on umbes 4000 krooni, üks kuu vanglas maksab riigile aga üle 14 000 krooni. Justiitsministeerium valmistab 2009. aastal ette seadusmuudatused, mis võimaldavad ravi kohaldada, aga ilma sotsiaalsüsteemita, kelle vastutada on ravikohtade olemasolu, ei suuda me häid mõtteid kuidagi teostada.
Vanglakaristus ei ole ülitõhus vahend. Ligi kaks kolmandikku kinnipeetavatest satub vanglasse tagasi, sest vabaduses ei pruugi nad leida elukohta, satuvad tagasi oma endisesse keskkonda ja vanade sõprade juurde. Kuid siin ei tohi riik hakata täitma omavalitsuste rolli. Jah, oleme plaaninud käivitada tugiisikuteenuse vanglast vabanenutele, aga põhiline teenusepakkuja roll jääb siiski omavalitsustele. Seetõttu on väga tähtis võtta vastu korrakaitseseadus ja muuta kohaliku omavalitsuse korralduse seadust. Korrakaitseseadus loob süütegude ennetuse süsteemi alused nii riiklikul kui ka omavalitsuse tasandil. Omavalitsuste konkreetsed ülesanded süütegude ennetamisel tuleb sätestada kohaliku omavalitsuse korralduse seaduses.
Tahan tunnustada haridus‑ ja teadusministrit, kes on hakanud tegelema erikoolide süsteemi reformiga, ja soovin talle jõudu sellega lõpuni minna. Pikk tee on veel ees. Nii Justiitsministeerium, õiguskantsler kui ka Riigikontroll on aastaid viidanud vajadusele erikoolide kui vangla taimelava süsteem ümber kujundada ja nüüd, võib-olla mõneti ka õiguskantsleri kontrollkäikudest võimendatuna, on sellel suunal jää liikuma hakanud. Justiitsministeeriumis valmis koostöös Tallinna Ülikooli ja Tartu Ülikooli teadlastega uuring erikoolidest, mis annab pildi sellest, mis erikoolides praegu toimub. Uskuge mind, see pilt on ilusast väga kaugel. Aga hea on see, et Haridus‑ ja Teadusministeeriumis on valminud esialgne kontseptsioon, kus rõhutakse erikoolide õpilaste individuaalõppe ning rühmakodu põhimõtetele. Sama otsustavat lähenemist kui erikoolide puhul on vaja alaealiste komisjonide ümberkorraldamiseks, kelle tegevust praegu ei juhita ega koordineerita ning kelle võime alaealiste kuritegusid ennetada on pehmelt öeldes kaheldav.
No nii, umbes pool tekstist on veel ette kanda jäänud. Aga mis teha, aeg. Tegelikult on minu kõne tekst teile kõigile kättesaadav ja kuna siin on iga nüanss väga oluline, siis olen ma seda teksti ka järginud. Nii et ma jätan järgneva osa teile individuaalseks tööks. Aga ühel asjal ma kindlasti veel peatuksin.