Lugupeetud Riigikogu esimees! Austatud head kolleegid! Palun kaheksa minutit! Ei tea, kas antakse või ei anta. Saab, jah? Aitäh!
Miks ma siin nüüd ohin ja ähin ega osanud kohe õigele nupule vajutada? Tulin praegu valdade ja linnade päevalt, kus ka mõned meie kolleegid olid. Seal on praegu koos hästi palju omavalitsusjuhte, nii linnapäid, vallavanemaid, volikogu esimehi kui ka volikogu liikmeid üle Eesti. Ütlen ausalt, et me ei suutnud ära selgitada, kuhu meil kiire on. Me rääkisime, et me menetleme siin soolise võrdõiguslikkuse seadust, ja seal naerdi ikka päris kõvasti. Siis oli umbes niisugune arutelu, et mis soolise võrdõiguslikkuse seadus, kui jutt on sellest, et ühes omavalitsuses peab olema üks valimisringkond. Meie räägime, et ei, ei ole nii, ega me ei räägi siin omavalitsusest, me räägime soolisest võrdõiguslikkusest. Siis oli saalis elevus. Aga arutelul tekkis ka niisuguseid küsimusi, miks kirjutatakse ainult ühele Eesti linnale ette, kui palju valimisringkondi tal olema peab, ja miks seda ei tehta teiste linnade puhul, miks seda ei tehta teiste omavalitsuste puhul. Omavalitsusjuhid tundsid ennast üsna häirituna, võiks öelda isegi nii. Omavahelises jutus räägiti, et kuidas saab siis nii olla, et Tallinn on kõige tähtsam. Kui kohe-kohe minnakse valimistuuridele, võimalik, et need praegu juba käivad, siis räägitakse, kui tähtis on regionaalpoliitika, räägitakse, kui tähtsad on töökohad, räägitakse, kui oluline on kohalike omavalitsuste jaoks tagada inimestele igapäevased teenused, ja jõutakse kindlasti ka sinnamaale, et kärpimine on praegu Eesti riigi kõige tähtsam tegevus.
Aga tuletame korraks meelde: kui me üsna selgelt rääkisime kohalike omavalitsuste asjadest ja rääkisime sellest, kuidas kohalikud omavalitsused oma asju võiksid ajada, siis Keskerakond tõi siia saali seaduseelnõu, mis rääkis kohalike omavalitsuste tulubaasist. Kui selle tulubaasi arutelu hakkas, siis tehti meile kõigepealt selgeks, et kohalikel omavalitsustel on raha küll, nii külluslikku aega ja õnnelikku elu ei ole neil kunagi olnud. Tehti selgeks, et ärge muretsege, kui järgmised valimised tulevad, igal juhul valitakse teid kõiki tagasi, sest te olete oma asju päris hästi ajanud. Aga siinsamas saalis tuli sisse ka ju teine retoorika, et vaja oleks analüüse. Probleem on selles, et kui me tahame mingit asja teha, näiteks omavalitsuste tulubaasi suurendada, siis kus on analüüsid. Keskerakonnale heideti ette, et ei olnud piisavalt analüüse selle kohta, millised mõjud sellel eelnõul on, ei ole teada, millised hinnangud on antud, küsiti, kus on ekspertide arvamused, kus on erakondadevaheline kokkulepe, millised on linnade liidu seisukohad ja maaomavalitsuste seisukohad. Nüüd ma küsin nii: kus on need seisukohad täna selle soolise võrdõiguslikkuse seaduse sappa pandud küsimuste kohta, mida me siin varsti hakkame menetlema? Huvitav, millised on need mõjud? Kust on need mõjud võetud?
Ütleks nii, et ega sellest jamast, mida me praegu siin teeme, ei võida ükski erakond, ükski Riigikogu liige, ükski parteijuht, sest väljaspoolt vaadatuna tundub see asi päris imelik, arusaamatu, lapsik. Ma ei taha rohkem neid sõnu kasutada, sest enne heideti kolleeg Lauri Laasile ette, kui ta kasutas selle kohta minu meelest päris õiget sõna. Minu meelest ei olnud siin hullu midagi, aga millegipärast said kõik vihaseks. Muide, nendesamade sõnadega iseloomustatakse praegu valdade ja linnade päevadel seda, mida me täna siin teeme.
Edasi tuletan ma meelde, et siinsamas puldis olen ma kohalike omavalitsuste osas rääkinud sellest, milline mõju on seoses kütuseaktsiisi ja kõikvõimalike muude aktsiisidega (alkoholiaktsiis, tubakaaktsiis jne), millest on vahepeal siin väga pikalt juttu olnud. Huvitav, et siis me ei tahtnud samamoodi teada ei mõjusid, ei analüüse, ei hinnanguid, vaid leiti, et see on kõige kavalam viis, kuidas riigikassat täita. Muide, nüüd oleme jõudnud olukorda, kus paljudele on selge, et kohaliku omavalitsuse tulubaas üksikisiku tulumaksu näol on palju õigem, palju ratsionaalsem. Riigi kaval trikk, et üksikisiku tulumaksule on kõrvale ehitatud kaudselt aktsiisidest laekuv tulu, on osutanud, et nüüd on üksikisiku tulumaksu asi palju õigem kui tarbimisele suunatud maksuline tegevus, kus tulupool tegelikult ei laeku. Siis me oleme hädas, et me ei julge välja rääkida, kuhu meie kulud lähevad, ja ei ole ka väga selget ülevaadet. Muuseas, ma tegin Rahandusministeeriumile päringu ja sain sealt kinnitust, kuhu kohta on meie reservid läinud. Me ei julge täna tunnistada, et reservid on varsti söödud ja nad on pandud väga imelikesse väärtpaberitesse. Tõsi küll, neid on Saksamaa võlakirjades, on Prantsusmaa ja Belgia võlakirjades, aga on ka Citigroupi võlakirjades. Tegelikult oleme jõudnud olukorrani, kus me ei julge tunnistada, et oleks mõistlik vaadata kärpimise kõrval ka teisi instrumente, on need laenud siseturule, siseturult kokkukogutav raha või midagi muud.
Nüüd tahan ma rääkida veel ühest väga olulisest küsimusest, mis võib-olla inimestele, kes on ennast hästi kindlustanud, nii väga ei mõju. Võtsin siia arvuti kaasa ja tsiteerin Ignar Fjukki, endist Riigikogu liiget, kelle hinnangul on põhiseaduskomisjoni otsus soolise võrdõiguslikkuse seaduse sabas muuta ka kohaliku omavalitsuse volikogu valimise seadust juriidiliselt korrektne, kuid euroopalikus õigusruumis nii ei tehta. Ta räägib ka seda, et aastaid tagasi kadus parlamendi kodukorra seaduse muutmise ajal sellest ära säte, mis lubas ühe seadusega reguleerida ainult selle seaduse regulatsioonialaga otse või natuke vähem puutuvaid õigusnorme. Nüüd üks väga tõsine lause, mille ta välja ütles, mis inimeste keskel hakkab elama ja mida inimesed täna arutavad: "Nii et formaal-juriidiliselt võib ükskõik mida teha, võib ka raha devalveerida." Tegelikult on see tõsine usaldusküsimus. Kui praegu on nii maailmas kui ka riigis usaldus üks kõige tähtsamaid asju, siis täna ei tasu hakata siin saalis ega väljaspool seda ega erakondade liidrite poolt devalveerima sõna "usaldus". Tuleb hakata kasvatama seda usaldust selles mõttes, et muidu ei taastu turud, muidu ei taastu normaalne ja selge õigusloome, muidu ei saada meist väljaspool seda maja aru ja mitte keegi ei saa aru, millega me siin lõpuks tegeleme. Aitäh!