10:00 Istungi rakendamine
Aseesimees Kristiina Ojuland
Tere hommikust, lugupeetud kolleegid! Alustame oma täiskogu V istungjärgu viienda töönädala teisipäevast istungit nagu tavaliselt eelnõude ja arupärimiste üleandmisega. Vabariigi Valitsus täna eelnõusid üle ei anna. Niisiis, kolleegid, olge head! Esimesena saab sõna kolleeg Jaak Aab.
Jaak Aab
Austatud juhataja! Head kolleegid! Nelja Keskerakonna fraktsiooni liikme nimel annan üle arupärimise peaminister Andrus Ansipile. Kehtivat töövõimetushüvitiste maksmise süsteemi on plaanis muuta viisil, mis kohustab tööandjaid maksma töötajale töövõimetushüvitist neljanda kuni kaheksanda haiguspäeva eest. Inimese ehk siis patsiendi-ravikindlustatu omavastutus viiakse ühelt kolmele päevale ja järgnevad viis päeva hüvitab tööandja, alates üheksandast päevast maksab hüvitist haigekassa. Sel aastal plaanib riik nõnda kokku hoida ligi pool miljardit krooni. Eesti elanike tervisenäitajad on suhteliselt kehvad, oleme siin esirinnas negatiivses mõttes. Uuringud näitavad, et Eesti majandus maksab elanikkonna kehva tervise eest niigi kõrget hinda. Kehva tervisega inimene ei suuda olla täisväärtuslik töötaja. Kolm päeva, mis inimene peab olema sissetulekuta, kui ta haigestub, tekitavad madalama sissetulekuga perekondadele kindlasti juba toimetuleku küsimuse. Seoses eeltooduga on meil härra peaministrile neli küsimust.
Kas on hinnatud muudatuste pikemaajalist perspektiivi ja mõju? Kuidas hindate, kas muudatus võib kaasa tuua rohkem n-ö püstijalal põdemist kui seni, kuna haige olemine muutub inimesele liiga kalliks? Millised on muudatuste mõjud tööealise elanikkonna tervisele? Kui palju suurenevad plaani rakendudes töötajate kulutused? Kui palju suurenevad tööandjate kulutused? Sooviksime nendele küsimustele vastust saada. Aitäh!
Aseesimees Kristiina Ojuland
Sõna saab kolleeg Enn Eesmaa. Mailis Reps, protseduuriline küsimus, palun!
Mailis Reps
Aitäh, lugupeetud juhataja! Kas te olete juhatuses seda arutanud – tundub, et siin saalis on pooltel väga külm, nad on pidanud kasukad selga panema. Kas kuidagi ei saaks temperatuuri reguleerida?
Aseesimees Kristiina Ojuland
See ei ole Riigikogu kodu- ja töökorda puudutav küsimus. Läheme edasi. Sõna saab Enn Eesmaa.
Enn Eesmaa
Lugupeetud kolleegid! Eesti Keskerakonna fraktsiooni 18 liikme nimel esitame neli küsimust peaminister Andrus Ansipile olukorrast Narva-Jõesuus. Arupärimine kõlab nii. 2005. aasta oktoobris toimunud kohaliku omavalitsuse volikogude valimistel osutus valituks Kalle Merilai, kes peatas oma saadikuvolitused, kuna asus tööle Narva-Jõesuu Linnavalitsuses abilinnapeana. 2. aprillil 2007 esitas Kalle Merilai Narva-Jõesuu linna valimiskomisjonile avalduse tema saadikuvolituste taastamiseks, kuid sai keelava vastuse. Ida-Viru maakonna valimiskomisjon tunnistas kohaliku valimiskomisjoni otsuse valeks ja nõudis saadikuvolituste taastamist. Samuti on Vabariigi Valimiskomisjon andnud hinnangu, et Kalle Merilai saadikuvolitused tuleb taastada. Vaatamata korduvatele osutamistele nii maakonna kui Vabariigi Valimiskomisjoni poolt, ei ole kohalik valimiskomisjon nimetatud isiku saadikuvolitusi taastanud. Politsei alustas 2007. aasta novembris maakondliku valimiskomisjoni avalduse alusel väärteomenetlust endise valimiskomisjoni esimehe Veronika Stepanova suhtes kohaliku omavalitsuse volikogu valimise seaduse paragrahvi alusel, mis näeb ette vastutust valimiskomisjoni otsuse mittetäitmise eest. Seoses sellega on meil peaministrile neli küsimust.
Kuidas on võimalik, et riik ei suuda seadusi rakendada? Kui analoogne olukord tekib näiteks Tartu linnas, kas siis samasugune piinlik olukord kestaks samamoodi või oleks midagi teisiti? Kas 600 krooni seaduskuulmatuse eest on piisav sanktsioon? Käesolev olukord näitab, et riik on nõrk ning õiguskord pole tagatud. Mida olete ette võtnud, et seda olukorda parandada? Aitäh!
Aseesimees Kristiina Ojuland
Sõna saab kolleeg Aadu Must.
Aadu Must
Head kolleegid! Mul on au anda Keskerakonna fraktsiooni mitme liikme nimel üle arupärimine haridus- ja teadusminister Tõnis Lukasele. See puudutab tegelikult Eesti jätkusuutliku arengu kava kriisijärgsel perioodil. See, et kriisiilmingud Eestis suurenevad, on ju kõigile selge. Me oleme üht-teist kuulnud ka sellest, et kusagilt tuleb midagi kokku hoida – kui palju just täpselt, sellest ei ole juttu olnud. Kuid huvitav on võrrelda, et arenenud riikides tegeldakse põhiliselt kriisijärgsete arengukavadega. Väidetakse, et igas kriisis keegi kaotab, keegi võidab (on ka neid!), ja erilist tähelepanu pööratakse sellele, et riik ning tema majandus ja selle jätkusuutlikkus oleks pärast kriisi veel olemas ja alles. Ajaloos on alati aru saadud, et kriisi korral peab valitsus või riik tegema lisakulutusi – kas või selleks, et mõned inimesed on jäänud tööta, sissetulekuta. Vanas Roomas anti neile suppi, Inglismaal kaevasid nad kraavi, teised ajasid kraavi kinni, et nad midagi ka teeksid, siis tulid abitööd ja 20. sajandi moesõnaks sai töötute ümberõpe. Praegu leitakse arenenud riikides, et ei tuleks kasutada mitte tagantjärele vahendeid, vaid preventsiooni. Tuleb välja, et õpetada tuleks enne, aga mitte pärast. Ja töötute ümberõpe olevat tunduvalt madalama kasuteguriga lahendus kui õppimisvõimeliste inimeste kriisis olevalt tööturult ärakorjamine, neile riiklike stipendiumide määramine, täiendusõppe kohtade loomine. Ja väidetakse, et selline riik, kes just niisuguseid meetodeid kasutab, olevat pärast kriisi konkurentsivõimeline. Ja sellega seoses ongi meil, lugupeetud haridusminister, mõned küsimused. Kas on võimalik neid asju rakendada ka Eestis? Aitäh!
Aseesimees Kristiina Ojuland
Lugupeetud ettekandja, teie aeg on läbi!
Aadu Must
Ma vaatasin täpselt kella.
Aseesimees Kristiina Ojuland
Läheme edasi. Kutsun kõnetooli kolleeg Rein Ratase.
Rein Ratas
Austatud proua juhataja! Head Riigikogu liikmed! Mul on esitada arupärimine austatud peaminister Andrus Ansipile Eesti Keskerakonna fraktsiooni 16 liikme nimel. See arupärimine puudutab kultuuripealinna. 16. veebruaril kohtusid Tallinna linna juhid Euroopa kultuuripealinna valiku komisjoni eesistuja Robert Scottiga. Robert Scott avaldas lootust, et vaatamata praegusele raskele majanduslikule ajale paneb kultuuripealinna projektile oma õla alla ka Eesti riik. Vastavalt Robert Scotti tõdemusele ei tee nii mõneski uues Euroopa Liidu riigis keskvalitsus linnaga koostööd ja seetõttu on kultuuripealinna projektid sageli ebaõnnestunud. Väidetavalt soovis Robert Scott kohtuda teie kui peaministriga, ent te ei leidnud selleks aega. Robert Scott viibib Tallinnas 15.–17. veebruarini sel aastal. Samuti kohtub ta 17. veebruaril president Toomas Hendrik Ilvesega. Ja lähtudes eeltoodust, esitame teile alljärgnevad alandlikud küsimused.
Millega olid teie tööpäevad sisustatud kuupäevadel 15.–17. veebruar 2009? Mis põhjustel te ei soovinud kohtuda Robert Scottiga? Kas teie arvates on kultuuripealinna tiitel otstarbetu ja riiki mittepuutuv teema ning kas siis kavatsete üldse toetada Tallinna kultuuripealinnana? Tänan!
Aseesimees Kristiina Ojuland
Kutsun kõnetooli kolleeg Arvo Sarapuu. Palun, kolleeg Arvo Sarapuu!
Arvo Sarapuu
Lugupeetud Riigikogu aseesimees! Head kolleegid! Meil on üle anda arupärimine põllumajanduse toetamise kohta austatud põllumajandusminister Helir-Valdor Seedrile. 16. veebruaril arupärimisele vastates tunnistas peaminister Andrus Ansip (küll pooleaastase hilinemisega, kuid siiski!), et Eesti põllumajanduses on probleeme. Samuti on peaminister pooleaastase hilinemisega jõudnud Keskerakonna fraktsiooniga samale arusaamale probleemide lahenduste suhtes. Septembris algatatud kriisikomisjoni eelnõu arutlemisel tõime välja, et lihtsustada olukorda põllumajanduses, tuleb otsetoetusi kiirendatud korras välja maksta, pindalatoetused varem välja maksta, anda garantiisid Maaelu Edendamise Sihtasutuse kaudu. Tundub, et kõik on justkui hästi – peaminister toetab põllumajandust ja teab ka võimalikke lahendusi olukorra parandamiseks, ent samas on Reformierakonna eestvedamisel vähendatud riigipoolseid top-up'i toetusi 325 miljoni krooni võrra. Kuigi on lubatud, et top-up'i summasid ei puudutata ja proovitakse säilitada seda samas suurusjärgus, nagu on olnud varasematel aastatel, ei täidetud millegipärast seda lubadust.
Aseesimees Kristiina Ojuland
Kolleegid, palun vaikust! Ettekandja, palun jätkake!
Arvo Sarapuu
Kas ma võin jätkata?
Aseesimees Kristiina Ojuland
Palun ettekandjal jätkata!
Arvo Sarapuu
Ahaa! Ma pean rääkima kõvemini! Lähtudes eeltoodust, esitame põllumajandusministrile alljärgnevad küsimused. Esiteks, Läti ja Soome on käesoleval aastal hoopis suurendanud põllumajandusse minevaid toetusi, et suurendada selle sektori konkurentsivõimet ...
Aseesimees Kristiina Ojuland
Kolleeg Arvo Sarapuu, teie aeg on läbi.
Arvo Sarapuu
Kas ma rääkisin liiga kõvasti?
Aseesimees Kristiina Ojuland
Palun saalis vaikust ja palun ettekandjal lõpetada ettekanne, kuna teile antud aeg on läbi!
Arvo Sarapuu
Annan siis üle. Suur tänu teile hea kuulamise eest!
Aseesimees Kristiina Ojuland
Kolleegid! Ma palun, austame üksteist ja austame üksteise aega! Palun saalis vaikust! Kui teil on omavahel midagi rääkida, siis on alati võimalik selleks saalist mõneks minutiks lahkuda. Sõna saab kolleeg Aivar Riisalu.
Aivar Riisalu
Proua juhataja! Head kolleegid! Minu käes on lausa 21 Keskerakonna fraktsiooni liikme arupärimine härra peaminister Andrus Ansipile. Euroopa kohaliku omavalitsuse harta artikli 9 "Kohalike võimuorganite rahalised vahendid" lõiked 1, 2 ja 6 ütlevad järgmist: "Kohalikel võimuorganitel on riikliku majanduspoliitika raames õigus piisavatele rahalistele vahenditele, mida nad võivad oma volituste piires vabalt kasutada. Kohalike võimuorganite rahalised vahendid on vastavuses neile põhiseaduse ja seadusandlusega seatud kohustustega. Kohalike võimuorganitega konsulteeritakse, kuidas ümberjaotatavad rahalised vahendid neile eraldada." Seoses nende punktidega on meil härra peaministrile mõned küsimused. (Oi, see kollane värv lööb niimoodi silmade ees mustaks praegu!). Kas teie arvates on 2009. aastal rikutud kohaliku omavalitsuse autonoomia põhimõtteid või on valitsus käitunud igati Euroopa kohaliku omavalitsuse harta ja hea tava kohaselt? Kui te oleksite täna Tartu linnapea, siis kuidas te antud olukorras käituksite? Kas te käituksite nagu Urmas Klaas, kes sai pärast riielda? Mitte Urmas Klaas, palun vabandust, kes see Tartu linnapea teil oligi? Ühesõnaga, see vähetuntud Tartu linnapea. Kas teie andmetel on kohalikele omavalitsustele tagatud piisavad finantsilised vahendid seadusega pandud ülesannete täitmiseks? Kuidas teie, härra peaminister, saate aru kohaliku omavalitsuse anatoomia, autonoomia põhimõttest? (Naer.) Mis te naerate, kolleegid, siin ei ole midagi naljakat! Millised meetmed on teie poolt juhitav valitsus...
Aseesimees Kristiina Ojuland
Aivar Riisalu, teile antud aeg on läbi. Palun arupärimine üle anda!
Aivar Riisalu
Nii ruttu!
Aseesimees Kristiina Ojuland
Sõna saab kolleeg Olga Sõtnik.
Olga Sõtnik
Lugupeetud proua juhataja! Head kolleegid! Esitame kaheksa Riigikogu liikmega arupärimise härra Juhan Partsile sadamatevahelise koostöö kohta.
Austatud härra Juhan Parts! 11. jaanuaril 2008. aastal allkirjastasid Tallinna Sadam ja Ningbo sadam koostööleppe uue konteinerterminali ja ühtlasi Hiina kaupade jaotuskeskuse rajamiseks Muuga sadamasse. Sellel päeval Tallinna Sadama pressiteenistus avaldas järgmise pressiteate: ""Sõlmitud kokkulepe tähendab, et Hiina konteinerkaubavoogude Tallinna Sadamasse toomiseks tehtud pingutused on andmas esimesi tulemusi," märkis majandus- ja kommunikatsiooniminister Juhan Parts. "See on oluline kokkulepe kogu Eesti transiidi ja kaubanduse jaoks, sest sellega rajatakse otseühendus maailma ühe kiiremini kasvava majanduspiirkonnaga, Hiinaga." Tallinna Sadama juhatuse esimehe Ain Kaljuranna sõnul on saavutatud lepe oluline mitte ainult Tallinna Sadama, vaid kogu siinse regiooni jaoks, kuivõrd seda laadi otseühendus Hiina ja Läänemere-äärsete riikide vahel on seni puudunud. Kaljuranna sõnul on Tallinna Sadam töötanud Hiina suunal juba aastaid, kuid konkreetsemaks on koostööperspektiivid läinud just viimastel aastatel. Sõlmitud koostöölepe on meie aktiivse ja sihikindla tegevuse tulemus, mille suunal oleme töötanud kaua ja mis nüüd on meie heameeleks lõpuks realiseerumas." 17. novembril ilmus Postimehes järgmine artikkel: "Tallinna Sadam tunnistas kehtetuks Muuga sadama laiendamise ehitushanke, kuna laenuraha on turul raske kätte saada ja hiinlastega pole sadamas opereerimiseks kokkulepet saavutatud. Muuga sadamas käivad praegu konteinerterminali laiendustööd 27 hektari suurusel maa-alal. Samas oli sadamal plaanis suurendada terminali veel 17 hektari võrra ning välja on kuulutatud ka ehitushange – see peatati rahapuudusel."
Lähtudes eeltoodust palume teil vastata järgmistele küsimustele. Millises staadiumis on läbirääkimised Tallinna Sadama ja Ningbo sadama vahel konteinerterminali ja Hiina kaupade jaotuskeskuse rajamiseks Muugal? Milliste järeldusteni jõudsid Ningbo sadama spetsialistid, kes analüüsisid eelmise aasta novembris Eesti võimalusi ning koostöö maksumust. Kas vastab tõele, et Tallinna Sadama nõukogu esimees Neinar Seli plaanib laienduse jaoks planeeritud maatüki ...
Aseesimees Kristiina Ojuland
Palun, Olga Sõtnik, teie aeg on läbi.
Olga Sõtnik
... esialgu ärimees Märt Vooglaiule, kes selle omakorda Hiina osapoolele vaheltkasumiga edasi müüks? Kas Muuga Sadama laiendamise ehitushanke tühistamise tegelik põhjus peitub soovis teenida Reformierakonnale lähedalseisvate ärimeeste ärihuve? Aitäh!
Aseesimees Kristiina Ojuland
Kolleegid, me oleme Riigikogu saalis ja siin ei ole mingi teatri tegemise koht. Evelyn Sepp, palun, protseduuriline küsimus!
Evelyn Sepp
Aitäh, istungi juhataja! Ma tunnen sügavat muret selle üle, et vaatamata teie tagasihoidlikele katsetele seda istungit kuidagi juhatada, ei ole isegi siit esimesest pingist võimalik kuulda seda, mida puldis kõneleja räägib. Tõenäoliselt ei ole suur osa sellest saalist motiveeritud osalema Riigikogu istungil. Ehk on teil võimalik midagi praktilist ette võtta selleks, et oleks võimalik istungit jälgida?
Aseesimees Kristiina Ojuland
Head kolleegid! Ma kutsun ka ettekandjaid üles oma diktsiooni parandama selliselt, et kõik kuuleksid ja saaksid aru, millest räägitakse. Sõna saab kolleeg Lauri Laasi.
Lauri Laasi
Austatud juhataja! Head kolleegid! Annan 19 kolleegi nimel üle arupärimise justiitsminister Rein Langile. Reformierakonna ning Isamaa ja Res Publica Liidu saadikud surusid 16. veebruaril s.a Riigikogu põhiseaduskomisjonis läbi muudatusettepanekud soolise võrdõiguslikkuse seaduse, avaliku teenistuse seaduse ja Eesti Vabariigi töölepingu seaduse muutmise seaduse eelnõu kohta. Nimetatud eelnõusse lisati kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse ja kohaliku omavalitsuse volikogu valimise seaduse muutmist puudutavad sätted. Muudatusettepanekutega piiravad koalitsioonierakondade saadikud kohaliku omavalitsuse otsustuspädevust, püüdes peatada haldusreformi Tallinna linnas. Nimetatud muudatusettepanekud on vastuolus nii kohaliku omavalitsuse hartaga kui ka muudetava kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse endaga. Isamaa ja Res Publica Liidu esindaja Urmas Reinsalu teatas meedia kaudu, püüdes õigustada seadusvastaseid muudatusettepanekuid: "Meil ei jää muud üle ja see oli tingitud ajalisest survest, mis meil on." Sellisel viisil kohaliku omavalitsuse otsustuspädevusse sekkumise seadusvastasusele on viidanud ka reformierakondlane, endine Riigikogu liige Ignar Fjuk. "Igasuguse seaduse eesmärk on korrastada õigusruumi, aga nii tegutsedes luuakse ainult korratust ja see ei peaks kokku sobima euroopaliku käitumisega," teatas Ignar Fjuk Postimehe vahendusel. Seoses eeltooduga palume justiitsministril vastata kolmele küsimusele. Kas nimetatud muudatusettepanekud on kooskõlas kohaliku omavalitsuse harta ja kohaliku omavalitsuse ...
Aseesimees Kristiina Ojuland
Kolleeg Lauri Laasi, teie aeg on läbi! Sõna saab kolleeg Heimar Lenk! Palun, Helle Kalda, protseduuriline küsimus!
Helle Kalda
Aitäh, lugupeetud juhataja! Mul on tõesti palve, et saaks kuulda. Ma ei istu nii taga, aga kuulda ei ole mitte midagi. Äkki on teie koalitsioonipartnerid nõus saalist üldse lahkuma, et me saaksime siiski tegelda Riigikogus ettenähtud tööga.
Aseesimees Kristiina Ojuland
Aitäh! Palun, Igor Gräzin, protseduuriline küsimus! Palun andke Gräzinile mikrofon!
Igor Gräzin
No näed siis, opositsioon räägib, aga koalitsioon olgu vait! Ühesõnaga, ma tahtsin kolleegide Sepa ja Kalda tähelepanu juhtida sellele, et te kuulate valest kohast. Ärge kuulake pulti, see heli, mida teie kuulete, tuleb teile selle musta kasti seest laua pealt.
Aseesimees Kristiina Ojuland
Kolleeg Gräzin!
Igor Gräzin
Ja kas te kuulate esimesest reast või tagumisest, te kuulete ühtemoodi.
Aseesimees Kristiina Ojuland
Kolleeg Gräzin, me ei ava praegu debatte.
Igor Gräzin
Aga kui inimene sosistab, siis pole seda kuulda.
Aseesimees Kristiina Ojuland
Palun, kolleegid, säilitame rahu ja läheme edasi oma eelnõude ja arupärimiste üleandmise ja vastuvõtmisega. Palun, Helle Kalda, protseduuriline küsimus!
Helle Kalda
Aitäh! Kuna härra Gräzin nimetas mu nime, siis ma ütleksin vastulause, et mul ei ole mingit musta kasti, ma tahaksin kuulda Riigikogu liikmeid.
Aseesimees Kristiina Ojuland
Te küsisite sõna protseduuriliseks küsimuseks! Siin ei ole tegemist läbirääkimistega ja teie tõstatatud küsimus ei ole kooskõlas meie kodu- ja töökorra seadusega. Palun, läheme edasi! Kolleeg Heimar Lenk, teil on sõna.
Heimar Lenk
Aitäh! Kallis saal! Ma püüan hästi selgelt ja niimoodi arusaadavalt, ka härra Gräzinile ja Helle Kaldale arusaadavalt rääkida.
Mul on arupärimine härra Siim Valmar Kiislerile. Ma kordan, härra Siim Valmar Kiislerile, et kõik kuuleksid. See on regionaalminister. Arupärimine. Kohalike teede rahastamine – jutt on kohalike teede rahastamisest Eestis. Austatud härra Siim Valmar Kiisler! Võrreldes möödunud, s.o 2008. aastaga, saavad nüüd kohalikud omavalitsused kohalike teede korrashoiuks rahalisi vahendeid ligi kaks kolmandikku vähem. Härra Gräzin, kas kostab hästi, on kuulda? Niisiis, võrreldes möödunud 2008. aastaga, saavad kohalikud omavalitsused kohalike teede korrashoiuks ligi kaks kolmandikku vähem vahendeid ja rahasummades väljendatuna oli 633 miljonit krooni algul planeeritud ja nüüd vähendati seda 178 miljoni kroonini. Nii et jäi 178 miljonit krooni. Ühesõnaga, ma küsin minister Siim Valmar Kiislerilt, kuidas hakkama saada? Aeg on täis, jah?
Aseesimees Kristiina Ojuland
Teil on 21 sekundit aega, teil on ka kell seal puldi sees.
Heimar Lenk
Aga mis piiks see käis?
Aseesimees Kristiina Ojuland
Kolmkümmend sekundit enne teie kõne lõppu käib kell, kui te ei ole veel kursis meie praeguse kodu- ja töökorra seadusega.
Heimar Lenk
Ei, ma olen kursis küll, ma mõtlesin, et kohapealt, sealt Gräzini pingist tuli see piiks. Sellega seoses on meil küsimused härra ministrile ...
Aseesimees Kristiina Ojuland
Aga nüüd, kolleeg Heimar Lenk, on teie aeg tõesti läbi ja palun arupärimine üle anda! Sõna saab kolleeg Kalev Kallo.
Kalev Kallo
Austatud eesistuja! Lugupeetud kolleegid! Mul on siin Eesti Keskerakonna fraktsiooni 19 liikme nimel üle anda arupärimine peaminister Andrus Ansipile. Enam-vähem samasisuline arupärimine esitati ka justiitsministrile, aga ega me ei ole päris kindlad, et me sealt pädeva vastuse saame, seetõttu on meil siin ka arupärimine peaministrile.
Reformierakonna ning Isamaa ja Res Publica Liidu saadikud surusid 16. veebruaril s.a Riigikogu põhiseaduskomisjonis läbi muudatusettepanekud soolise võrdõiguslikkuse seaduse, avaliku teenistuse seaduse ja Eesti Vabariigi töölepingu seaduse muutmise seaduse eelnõu kohta. Muudatusettepanekutega piiravad koalitsioonierakondade saadikud kohalike omavalitsuste otsustuspädevust, püüdes peatada haldusreformi Tallinna linnas. Nimetatud muudatusettepanekud on vastuolus nii kohaliku omavalitsuse hartaga kui ka muudetava kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse endaga. Sel viisil kohaliku omavalitsuse otsustuspädevusse sekkumise seadusvastasusele on viidanud ka reformierakondlane, endine Riigikogu liige Ignar Fjuk. "Igasuguse seaduse eesmärk on korrastada õigusruumi, aga nii tegutsedes luuakse ainult korratust ja see ei peaks kokku sobima euroopaliku käitumisega," teatas Ignar Fjuk Postimehe vahendusel. Reformierakond on ka varem Riigikogus läbi surunud kohaliku omavalitsuse volikogu valimiste seaduse eelnõu, millega muudeti ...
Aseesimees Kristiina Ojuland
Kolleeg Kalev Kallo, teile antud aeg on läbi. Palun arupärimine üle anda!
Kalev Kallo
Ja siin on siis järgnevalt ka küsimused.
Aseesimees Kristiina Ojuland
Aitäh! Sõna saab kolleeg Toivo Tootsen.
Toivo Tootsen
Austatud proua juhataja! Head kolleegid! Koos viie Riigikogu liikmega esitame arupärimise peaminister Andrus Ansipile. 18. novembril 2008. aastal viibis ta peaministrina visiidil Läänemaal ja andis omapoolse nägemuse maavalitsuste rollist. 20. novembri ajalehes Lääne Elu ilmus artikkel "Ansipi visiit andis löögi maavalitsustele", kus kirjutatakse, et peaminister Andrus Ansip ei näe maavalitsustel praegusel kujul mõtet. Lääne maavanem Neeme Suur andis sellele väitele omapoolse kommentaari, mis kõlas järgmiselt: "Väide, et maavalitsused võiks ära tappa, sest nad ise ei sure ... Ei oskagi sellele viisakat väljendit leida. Maavalitsuse moraalne ründamine, kui pole alternatiivseid lahendusi, on riigi huve kahjustav. Praegu sülitatakse küll vanasse kaevu, kuigi uue kaevu asukohta pole teada ega teatagi, kas kaevus üldse vett on." Nii ütles Lääne maavanem Neeme Suur Andrus Ansipi avalduste kohta maavalitsuste suunas. Ja seoses sellega on meil peaministrile õige mitmeid küsimusi. Näiteks, kuidas te hindate Lääne maavanema hinnangut, et teie väljaütlemised on riigi huve kahjustavad? Mida konkreetset olete ette võtnud, et muuta maavanemate institutsioon tõhusamaks ja efektiivsemaks? Milliste ettepanekutega on valitsuses esinenud sel teemal regionaalminister?
Aseesimees Kristiina Ojuland
Kolleeg Toivo Tootsen, teile antud aeg on läbi.
Toivo Tootsen
Ja siin on veel teisi küsimusi. Aitäh!
Aseesimees Kristiina Ojuland
Sõna saab kolleeg Marika Tuus.
Marika Tuus
Austatud koosoleku juhataja! Head kolleegid! Me teame, et viie kõige rikkama riigi asemel oleme jõudnud viie kõige kihistunuma ja ebavõrdsema riigi hulka. Me teame, et kõige vähem raha pannakse Eestis toetussüsteemidesse ja sotsiaalsesse kaitsesse. Meie inimesed on kõige õnnetumad, me puhkame kõige vähem. Kõige suuremad on meil naiste ja meeste palgavahed. Oleme kõige viimased tervishoidu panustamiselt, samuti kõige viimased aktiivse tööturupoliitika poolest ja, muide, meil on selles mõttes esikoht aidsi nakatumiselt. Eesti on HI-viiruse leviku poolest Euroopas esikohal. Sellest lähtuvalt on mul arupärimine peaminister Andrus Ansipile, kus küsime muu hulgas, kas Eesti saab endale praegu lubada HIV ja narkomaania ennetuse teemadel 30%-list kokkuhoidu. Kui palju täpselt ikkagi kokku hoida kavatsetakse ja mille arvel, mida ja millises mahus riik seda rahaliselt katta tahab? Kas on hinnatud riske, mida ülalnimetatud kokkuhoid võib põhjustada? Kui suure tagasilöögi võib see Eestile anda? Milliseid uusi arenguid on oodata HIV leviku vastu võitlemisel? Tegelikult ka seda, kui palju on viimaste andmete järgi Eestis siiski süstivaid narkomaane ning kui paljudel nendest on diagnoositud aids ja HIV? Sellele arupärimisele on alla kirjutanud ...
Aseesimees Kristiina Ojuland
Kolleeg Marika Tuus, teie aeg on läbi. Palun arupärimine üle anda!
Marika Tuus
... 18 Keskerakonna liiget. Aitäh!
Aseesimees Kristiina Ojuland
Sõna saab kolleeg Vladimir Velman.
Vladimir Velman
Lugupeetud istungi juhataja! Lugupeetud kolleegid! Koos 21 Keskerakonna fraktsiooni liikmega annan üle arupärimise regionaalminister Siim Valmar Kiislerile. Keskerakonna fraktsiooni poole on pöördunud Narva Linnavolikogu liikmed palvega esitada käesolev arupärimine, et välja selgitada, mis põhjusel või mis eesmärgil on alates 19. jaanuarist s.a lõpetatud koostöö Eesti Vabariigi ning Vene Föderatsiooni vahel piiriäärsete alade elanikele viisade väljastamisel. Viimased kaheksa aastat on Eesti ja Vene piirialade elanikele kehtinud nimekirjade alusel soodusviisade süsteem, mis lõppes 2009. aasta 19. jaanuaril ja piiriületust hakkavad reguleerima teised seadusandlikud aktid. 20. detsembril 2006 võtsid Euroopa Parlament ja nõukogu vastu määruse EÜ nr 1931/2006, mis annab Eesti Vabariigile võimaluse sõlmida Vene Föderatsiooniga kahepoolne leping kohaliku piiriliikluse korra kujundamiseks ning üleminekuks piiriületuslubade süsteemile. Välisministeerium on teinud mitmeid kordi Vabariigi Valitsusele ettepaneku alustada Vene Föderatsiooniga läbirääkimisi kahepoolse lepingu sõlmimiseks kooskõlas eelnimetatud määrusega. Vabariigi Valitsus on otsustanud informatsiooni võtta teadmiseks, kuid ei ole nõustunud läbirääkimiste alustamisega Vene Föderatsiooniga kahepoolse lepingu sõlmimiseks. Seoses eeltooduga palume regionaalministril vastata järgmistele küsimustele. Mis põhjustel ja mis eesmärgil on alates ...
Aseesimees Kristiina Ojuland
Tänan, kolleeg Vladimir Velman! Teie aeg on läbi, palun arupärimine üle anda!
Vladimir Velman
Kokku neli küsimust.
Aseesimees Kristiina Ojuland
Sõna saab kolleeg Lembit Kaljuvee.
Lembit Kaljuvee
Aitäh, proua juhataja! Mul on üle anda arupärimine majandus- ja kommunikatsiooniministrile. Arupärimine puudutab Eesti Elektrijaamade Balti elektrijaama. Me teame ajakirjandusest, et eelmisel nädalal teatas Eesti Energia, et ilmselt kavatseb ta sulgeda, vähemalt suveperioodiks, Balti elektrijaama. 14. veebruaril, kohtumisel Narva Elektrijaamade juhtkonnaga, kohtus meie majandus- ja kommunikatsiooniminister ka ametiühinguliidritega ning väitis, et lähiajal Balti elektrijaama sulgemine aset ei leia. Samas tõdes minister, et elektrijaamas võib aset leida töö peatumine. Vastavalt Postimehele ütlesite, härra minister, järgmist: "Kindlasti ei ole põhjust rääkida, et Balti elektrijaam, mis on üks Narva elektrijaamadest, n-ö igaveseks kinni pannakse, sest see oleks majanduslik rumalus ja sellest ei ole ka keegi rääkinud." Samuti võetakse teie sõnul arvesse ka elektrijaama suvise peatamise sotsiaalsed kulud. Lähtudes eeltoodust esitame teile alljärgnevad küsimused. Need küsimused esitab 13 rahvasaadikut ja need on järgmised. Milline on teie seisukoht, mis põhjusel soovitakse Balti elektrijaamas tööd suveks peatada? Milliseid lahendusi nähakse Balti elektrijaamas töö peatamisel ette seal töötavatele inimestele? Millisel määral ...
Aseesimees Kristiina Ojuland
Kolleeg Lembit Kaljuvee, teie aeg on läbi. Palun arupärimine üle anda!
Lembit Kaljuvee
Aitäh! Ma annan selle teile kohe üle.
Aseesimees Kristiina Ojuland
Sõna saab kolleeg Jüri Ratas.
Aseesimees Jüri Ratas
Austatud juhataja! Head ametikaaslased! Head külalised! Esitan koos oma fraktsioonikaaslastega arupärimise peaminister Andrus Ansipile. Uue põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse kohaselt lahutatakse seaduslikult põhikool ja gümnaasium. Kohustusliku lahutamisega kaovad väikesed gümnaasiumid. Kuni õppeaastani 2011/2012 võivad põhikool ja gümnaasium tegutseda ühe asutusena. Lahutamine on paljude koolide ja omavalitsusjuhtide seas tekitanud küsimusi. Näiteks on seaduseelnõu seletuskirjas öeldud, et koolireform ei too kaasa lisakulutusi. Ometigi on koolijuhid arvestanud, et see läheb neile maksma 4-5 miljonit krooni, kuna osa klassiruume muutub kasutuskõlbmatuks. Välja tuleb vahetada mööbel, klassiruum tuleb suuremaks ehitada jne. Ka teisi küsimusi on üles kerkinud. Tulenevalt eelnevast sooviksime peaministri käest teada järgmist. Kas on läbi viidud analüüse, milliseid kulutusi toob reform kaasa maakonna tasandil, kohaliku omavalitsuse tasandil ja samuti ka ühe koolimaja tasandil? Teiseks, kui suur on reformist tulenev kokkuhoid riigile, omavalitsustele ja samuti igale konkreetsele koolile? Kolmandaks, kas enne rakendamist on plaanis läbi viia ka mingisugune pilootprojekt, et vaadata, kuidas selline kärbe õnnestuks ja millises piirkonnas seda tehakse? Arupärimises on veel küsimusi ja arupärimisele on kirjutanud alla 18 Keskerakonna liiget. Aitäh!
Aseesimees Kristiina Ojuland
Sõna saab kolleeg Eldar Efendijev.
Eldar Efendijev
Austatud eesistuja! Austatud kolleegid! Mul on arupärimine peaminister Andrus Ansipile minu ja 15 kolleegi nimel Keskerakonna fraktsioonist. Vabariigi Valitsuse ettevalmistatud põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse eelnõuga lahutatakse põhikooli- ja gümnaasiumiaste. Väiksemaid gümnaasiume, sealhulgas maapiirkondade gümnaasiume ootab ees sulgemine. Maapiirkonna lastele on paljudel juhtudel gümnaasiumide sulgemine haridustee lõpetamine, sest sageli ei ole vanematel piisavalt majanduslikke võimalusi lapsi linna kooli saata. Sellest tulenevalt on meil järgmised küsimused. Kuidas tagatakse lastele võimalus hariduse jätkamiseks? Kuidas on lahendatud maalaste transpordiprobleemid, kas plaanite üleriigilise koolibussivõrgu loomist? Kas on alustatud läbirääkimisi maakonna linnadega, liinidega ja omavalitsustega. Kas gümnaasiumipiirkondade loomisel võetakse arvesse ka seda, et laps ei peaks päevas, juhul kui ta ei soovi, ei saa, sõitma maha näiteks 2–3 tundi õppimise ja uneaja arvel? Kuidas plaanitakse lahendada õpilaste eluasemeprobleemid? Kuidas põhjendate seda, et linnalapsel on reformi tulemusena paratamatult gümnaasiumihariduseks suuremad võimalused kui maalapsel? Kas see on demokraatlikule ühiskonnale kohane? Millist kasu saavad reformist kutsekoolid?
Aseesimees Kristiina Ojuland
Kolleeg Eldar Efendijev! Teie aeg on läbi. Palun arupärimine üle anda! Sõna saab kolleeg Helle Kalda.
Helle Kalda
Lugupeetud juhataja! Head kolleegid! Mul on üle anda arupärimine peaminister härra Andrus Ansipile. Ma arvan, see arupärimine huvitab kindlasti ka koalitsioonipartnereid. Arupärimine on regionaalministri tegevuse kohta. Austatud härra Andrus Ansip! Eelmisel nädalal sai valitsuskabineti heakskiidu regionaalministri esitatud kultuuri- ja turismiobjektidele ligi miljard krooni eurotoetusi andev kava, mille jaotuse aga vaidlustas toetusest ilma jäänud Eesti Sõjamuuseum – kindral Laidoneri Muuseum. Valitsus andis põhimõttelise nõusoleku kavale, mille alusel saavad seitse üleriigilise tähtsusega kultuuri- ja turismiobjekti investeeringuteks kokku 972,5 miljonit krooni. Jah, tõesti, 972,5 miljonit krooni. Regionaalminister Siim Valmar Kiisler palus valitsuskabinetilt kava jaotusele heakskiitu, hoolimata sellest, et kindral Laidoneri Muuseum vaidlustas hindamiskomisjoni antud hinnangu nende taotlusele. Vastavalt hindamiskomisjoni esimehele Priidu Ristkokile jättis regionaalminister valitsusele ka vaide olemasolu mainimata. Ent samas võib vaide tagajärjel tekkida olukord, kus Eesti Sõjamuuseum – kindral Laidoneri Muuseum, saab parema hinnangu kui mõni teine toetust saanud objekt. Lähtudes eeltoodust ...
Aseesimees Kristiina Ojuland
Kolleeg Helle Kalda, teie aeg on läbi. Palun arupärimine üle anda!
Helle Kalda
Väga kahju, küsimused on väga põhjalikud. Aitäh!
Aseesimees Kristiina Ojuland
Läheme edasi. Sõna saab kolleeg Nelli Privalova.
Nelli Privalova
Austatud eesistuja! Head kolleegid! Minu ja minu kolleegide nimel on arupärimine haridus- ja teadusminister Tõnis Lukasele. Vabariigi Valitsuse ettevalmistatud põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse eelnõu 412 kehtestab oma § 26 lõikes 1: "Kooli või klassi õppekeeleks loetakse keel, milles toimuv õpe moodustab vähemalt 60 protsenti riiklikus õppekavas määratud väikseimast lubatud õppemahust. Kui õpe ei toimu üheski keeles 60 protsendi ulatuses, loetakse õpe kakskeelseks. Kakskeelse õppe puhul käsitletakse õppekeeltena kahte keelt, milles toimub enamus õppest."
Eelnõu seletuskirjas jääb selgusetuks, millest peaksid koolid, õpetajad ja lapsevanemad lähtuma 60 protsendi arvutamisel. Seletuskirjas ega eelnõus ei ole toodud õppemahu definitsiooni. Jääb arusaamatuks, mida püütakse sätestada. Sellest tulenevalt on järgmised küsimused. Kuidas peaks 60 protsenti õppemahtu arvutama? Kas õppemahu arvutamisel arvestatakse kõiki kursusi, aineloendeid või mida? Palun andke ülevaade, kuidas on erinevad koolid oma 60 protsenti tänaseni arvutanud. Milliseid juhendeid 60 protsendi õppemahu arvutamiseks on ministeerium välja töötanud? Millistest teooriatest on lähtunud ...
Aseesimees Kristiina Ojuland
Aitäh, kolleeg Nelli Privalova! Teie aeg on läbi. Kutsun kõnetooli kolleeg Kalle Laaneti.
Kalle Laanet
Austatud juhataja! Head kolleegid! Keskerakonna fraktsiooni liikmetel on jätkuvalt tõsine mure piiriületuse problemaatika pärast Kagu-Eestis ja Ida-Virumaal ning sellest lähtuvalt on mul au edastada 21 Keskerakonna fraktsiooni liikme nimel arupärimine siseminister Jüri Pihlile.
Viimased kaheksa aastat on Eesti ja Vene piirialade elanikele kehtinud nimekirjade alusel soodusviisade süsteem, mis lõppes 2009. aasta 19. jaanuaril ja piiriületust hakkasid reguleerima teised seaduslikud aktid. 20. detsembril 2006 võtsid Euroopa Parlament ja nõukogu vastu määruse nr 1931/2006, mis annab Eesti Vabariigile võimaluse sõlmida Venemaa Föderatsiooniga kahepoolne leping kohaliku piiriliikluse korra kujundamiseks ning üleminekuks piiriületuslubade süsteemile. Välisministeerium on teinud Vabariigi Valitsusele mitmeid kordi ettepaneku alustada Venemaa Föderatsiooniga läbirääkimisi kahepoolse lepingu sõlmimiseks kooskõlas eelnimetatud määrusega. Küsimust on välisministri ettepanekul arutatud Vabariigi Valitsuse kabinetinõupidamistel 15. novembril 2007, 7. veebruaril 2008 ja 30. oktoobril 2008. aastal. Vabariigi Valitsus on otsustanud võtta informatsioon teadmiseks, kuid ei ole nõustunud läbirääkimiste alustamisega Vene Föderatsiooniga kahepoolse lepingu sõlmimiseks. Riigikogu Keskerakonna fraktsioon algatas 3. detsembril 2008 otsuse eelnõu "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele Venemaa Föderatsiooniga kahepoolse lepingu sõlmimiseks kohaliku piiriliikluse kujundamiseks". Sellega seoses on Keskerakonna fraktsioonil neli küsimust. Loodan, et siseminister saab nendele küsimustele vastuse antud. Aitäh!
Aseesimees Kristiina Ojuland
Sõna saab kolleeg Inara Luigas.
Inara Luigas
Austatud juhataja! Lugupeetud kolleegid! Annan üle arupärimise välisminister Urmas Paetile. Minu arupärimise sisu on samateemaline, nagu oli eelkõnelejal. Probleem on lahendamata ja piiriületusproblemaatika on väga terav Kagu-Eestis ja Ida-Virumaal. Arupärimise on allkirjastanud 19 Keskerakonna fraktsiooni liiget ja ma natuke tutvustan selle sisu. Keskerakonna fraktsiooni poole on pöördunud Narva Linnavolikogu liikmed palvega esitada käesolev arupärimine, et välja selgitada, mis põhjusel või mis eesmärgil on alates 19. jaanuarist 2009 lõpetatud koostöö Eesti Vabariigi ning Venemaa Föderatsiooni vahel piiriäärsete alade elanikele viisade väljastamisel. Viimased kaheksa aastat on Eesti ja Vene piirialade elanikele kehtinud nimekirjade alusel soodusviisade süsteem, mis kahjuks s.a 19. jaanuaril lõppes ja loomulikult hakkasid seda reguleerima teised seadusandlikud aktid. Välisministeerium on teinud mitmeid kordi Vabariigi Valitsusele ettepaneku alustada Venemaa Föderatsiooniga läbirääkimisi kahepoolse lepingu sõlmimiseks kooskõlas eelnimetatud määrusega – see on määrus 1931 2006. aastast –, mille on vastu võtnud Euroopa Parlament ja nõukogu, kuid Vabariigi Valitsus on võtnud Välisministeeriumi ettepanekud ja seletused vaid informatsiooniks ja teadmiseks, kuid pole nõustunud läbirääkimiste alustamisega. Ja seoses eeltooduga on meil neli küsimust ...
Aseesimees Kristiina Ojuland
Kolleeg Inara Luigas, teie aeg on läbi. Palun arupärimine üle anda!
Inara Luigas
... millele loodame saada välisministrilt vastust. Aitäh!
Aseesimees Kristiina Ojuland
Sõna saab kolleeg Tiit Kuusmik!
Tiit Kuusmik
Austatud juhataja! Lugupeetud Riigikogu! Eesti Keskerakonna fraktsiooni 19 liikme nimel soovin üle anda arupärimise rahandusminister Ivari Padarile, mis käsitleb Euroopa Liidu tõukefonde. 27. novembril 2008. aastal käsitles härra Padar oma esinemises järgmist: "Tänases majandusolukorras on eriti oluline eurotoetused kiiresti kasutusele võtta. Loomulikult ei tohi kiirustades järeleandmisi teha kvaliteedile, kuid kahtlemata on täna Eesti majanduse elavdamise üks võti välisraha maksimaalne kasutamine." 2008. aasta detsembriks oli teada, et programmiperioodi 2007–2013 aastateks Eestile eraldatud üle 50-miljardilisest toetusest on kasutatud alla 10%, mis näitab, et toetuste menetlemise efektiivsus on madal ning seetõttu kannatab Eesti majanduslik olukord veelgi. Seoses sellega on härra ministrile mõningad küsimused.
Esiteks. Milline olukord on praeguseks seoses eurotoetuste kasutamisega kujunenud? Teiseks. Kuidas näete ette eurotoetuste kasutamist järgmise kahe aasta jooksul? Kolmandaks. Kas leiate selle teemaga tegelemiseks üldse aega ja tahtmist või pühite juulis selle mõtte koos Eesti tolmuga maha, kui teid saadab valimisedu? Neljandaks. Kui palju projekte on ministeeriumides ette valmistatud, mille taotlused peaksid ministeeriumid sel aastal Euroopa Komisjonile esitama? Viiendaks. Kui palju on Eestis eri ministeeriumides ja nende allasutustes ametnikke, kes töötavad otseselt Euroopa Liidu teostatavate projektidega või tegevustega?
Aseesimees Kristiina Ojuland
Palun, kolleeg Tiit Kuusmik, arupärimine üle anda!
Tiit Kuusmik
Lisaks veel kaks küsimust. Aitäh teile!
Aseesimees Kristiina Ojuland
Kutsun kõnetooli kolleeg Valeri Korbi.
Valeri Korb
Lugupeetud proua juhataja! Lugupeetud kolleegid! Minu käes on arupärimine, millele on kirjutanud alla 18 minu kolleegi Keskerakonna fraktsioonist. Arupärimine on suunatud regionaalminister Siim Valmar Kiislerile ja selles me kirjutame: "Eesti Linnade Liit ei kooskõlastanud valla- ja linnaeelarve seaduse, tulumaksuseaduse ja koolieelse lasteasutuse seaduse muutmise seaduse eelnõu järgmistel põhjustel." Nimetame need mõned põhjused siin ka puldist. Eelnõus sätestatud tulubaasi kärpimine ja täiendavate laenupiirangute kehtestamine on vastuolus Eesti Vabariigi põhiseaduses sätestatud kohalike omavalitsuste iseotsustusõiguse põhimõttega. Eesti Linnade Liit ei nõustu tulumaksuseaduse § 2, tulumaksuseaduse § 5 lõike 1 punkti 1 muutmisega, mille kohaselt hakkab senise 11,93% asemel laekuma maksumaksja elukohajärgsele kohaliku omavalitsuse üksusele 11,4% residendist füüsilise isiku maksustatavast tulust. Eelnõu seletuskirja kohaselt vähenevad selle tagajärjel kohaliku omavalitsuse tulud käesoleval aastal täiendavalt 300 miljoni krooni võrra. Erinevate majandusprognooside kohaselt väheneb füüsilise isiku tulumaksu arvestus tööpuuduse kasvu ning palkade langust võrreldes 2008. aastaga 10-15%. Täiesti vale on eelnõu seletuskirjas toodud väide, et riik on suurendanud perioodil 2005–2007, kui riigieelarve tulud kasvasid hästi, kohaliku omavalitsuse tulumaksu osa kokku 0,4 protsendipunkti ilma igasuguste täiendavate kohustuste ...
Aseesimees Kristiina Ojuland
Palun, Valeri Korb, arupärimine üle anda!
Valeri Korb
Koos arupärimisega on meil neli küsimust, mis ma annan üle.
Aseesimees Kristiina Ojuland
Kutsun kõnetooli kolleeg Kadri Simsoni. Ma palun, Kadri Simson, tulla kõnetooli! Protseduuriline küsimus, Olga Sõtnik.
Olga Sõtnik
Mina näen ekraanilt, et mina olen järgmine, kes annab sisse arupärimise. Põhjendage, palun, miks ma ei saa praegu sisse anda arupärimist?
Aseesimees Kristiina Ojuland
Saab küll. Olga Sõtnik, palun tulge kõnetooli ja andke arupärimine üle!
Olga Sõtnik
Proua juhataja! Head kolleegid! Ma seekord püüan olla võimalikult täpne ja parandada oma diktsiooni, et kõik saaksid minust aru, ma valan endale natuke vett. Meie arupärimine läheb kultuuriminister proua Laine Jänesele. See arupärimine siin juba kõlas, see oli suunatud härra peaministrile, aga me tahame teada ka, milline on kultuuriministri seisukoht. Arupärimine puudutab kultuuripealinna. 16. veebruaril kohtusid Euroopa kultuuripealinna valiku komisjoni eesistuja Robert Scottiga Tallinna linna juhid. Robert Scott avaldas lootust, et vaatamata praegusele raskele majanduslikule ajale paneb kultuuripealinna projektile oma õla alla ka Eesti riik. Vastavalt Robert Scotti tõdemusele ei tee keskvalitsus nii mõneski uues Euroopa Liidu riigis linnaga koostööd ja seetõttu on kultuuripealinna projektid ebaõnnestunud. Väidetavalt soovis Robert Scott kohtuda ka peaministriga, ent ta ei olnud leidnud selleks aega. Robert Scott viibib Tallinnas 15.–17. veebruarini, samuti kohtub ta 17. veebruaril president Toomas Hendrik Ilvesega. Lähtudes eeltoodust, esitame teile alljärgnevad küsimused. Kas peaminister on teile teada andnud, miks ta ei leidnud aega kohtumiseks Robert Scottiga? Kas peaminister palus teil ennast asendada ja kohtuda Robert Scottiga? Milliseid ettepanekuid on Kultuuriministeerium Vabariigi Valitsusele teinud, toetamaks Tallinna linna seoses kultuuripealinna tiitliga? Neljandaks, milliste vahendite ja meetmetega on valitsus toetanud ja millistega plaanib toetada Tallinna linna seoses 2011. aasta kultuuripealinna tiitliga ja sellega seonduvate sündmuste arendamiseks? Lugupidamisega Riigikogu liikmed Olga Sõtnik, Kalev Kallo, Arvo Sarapuu, Jaak Aab, Aadu Must, Rein Ratas, Ain Seppik, Tiit Kuusmik ...
Aseesimees Kristiina Ojuland
Kolleeg Olga Sõtnik! Palun arupärimine üle anda!
Olga Sõtnik
... Helle Kalda, Valeri Korb, Kadri Simson, Mailis Reps. Aitäh!
Aseesimees Kristiina Ojuland
Kutsun kõnetooli kolleeg Kadri Simsoni.
Kadri Simson
Hea istungi juhataja! Lugupeetud kolleegid! Mul on üle anda arupärimine kaitseminister Jaak Aaviksoole. Arupärimine puudutab Kaitseministeeriumi eelarvet. Seoses riigieelarve mahu kärbetega vähendas Vabariigi Valitsus kaitsekulusid protsentuaalselt kõige rohkem ja samas on valitsusliidu programmis seatud eesmärgiks viia 2010. aastaks kaitse-eelarve 2%-ni sisemajanduse kogutoodangust. 13. veebruaril ütles meie kaitseminister Jaak Aaviksoo ajalehele Postimees, et nüüd tuleb kokku leppida uus ajagraafik kaitsekulude viimiseks 2%-ni sisemajanduse kogutoodangust, aga samas kiitis Vabariigi Valitsus napilt vähem kui kuu aega tagasi, 22. jaanuaril 2009 heaks sõjalise kaitse arengukava aastateks 2009–2018 ja selle rahalise ressursi planeerimise eeldusena on võetud aluseks kaitsekulude suurendamine tasemele 2% SKT-st aastaks 2010. Ja on võetud eelduseks, et see 2% ka edaspidi säilib, ning loomulikult on võetud eelduseks, et kaitsekulutuste tase 2009. aastal ei lange drastiliselt ja seoses sellega on meil küsimused kaitseminister Jaak Aaviksoole. Esiteks küsimus: kas Eesti riigi 2009. aasta kaitsekulutuste alandamine tasemele 1,75% prognoositavast SKT-st toob kaasa vajaduse vähem kui kuuvanuse sõjalise kaitse arengukava 2009–2018 ajakohastamiseks valitsuse tasemel? Teiseks. Kas kaitse-eelarve kahandamine käesoleval aastal 14% toob kaasa selle, et arengukavas ei toimu, kui eelmisel perioodil on ette nähtud, iga-aastast kaadrikaitseväelaste arvu kasvu ca 125 inimest aastas? Kolmandaks. Kas kaitse-eelarve vähendamine tähendab seda, et Eesti peab koomale tõmbama välismissioone? Kas kaitse-eelarve vähendamine lükkab edasi ka planeeritud tankihanke? Ja viimaseks: kas Eesti riigi kaitsekulutuste vähendamisega rikub meie valitsus teatavaid riigile võetud rahvusvahelisi kohustusi?
Aseesimees Kristiina Ojuland
Palun anda arupärimine üle, kolleeg Simson!
Kadri Simson
Alla on kirjutanud seitse Riigikogu liiget. Aitäh!
Aseesimees Kristiina Ojuland
Kutsun kõnetooli kolleeg Evelyn Sepa.
Evelyn Sepp
Austatud istungi juhataja! Lugupeetud kolleegid! Mul on üle anda arupärimine peaminister Andrus Ansipile. Lubage seda lühidalt tutvustada. Praegu maksab õpetajate palka kohalik omavalitsus, kes on töötasude planeerimisel arvestanud paratamatult Vabariigi Valitsuse 30. detsembri 2008. aasta määrusega nr 185, mis kannab pealkirja "Riigi põhikooli ja gümnaasiumi pedagoogide töötasustamise alused", ning selle järgi oleksid pedagoogide kuupalga alammäärad vastavalt atesteerimisel omistatud ametijärkudele järgmised: noorempedagoogil 10 277 krooni, pedagoogil 10 883 krooni, vanempedagoogil 12 438 krooni, pedagoogil-metoodikul 15 020 krooni. Haridus- ja teadusminister Tõnis Lukas ning Teenistujate Ametiliitude Keskorganisatsiooni TALO esimees Ago Tuuling on ka allkirjastanud kokkuleppe, mille alusel tõusevad õpetajate palga alammäärad alates 1. jaanuarist 2009. Samasisulise kokkuleppe allkirjastas haridus- ja teadusminister Eesti Haridustöötajate Liidu juhatuse esimehe Sven Rondikuga. Nüüd aga tuli valitsuselt sõnum, et õpetajate palgad lähevad samuti kärpimisele. Samas on Vabariigi Valitsus pika aja vältel andnud kindlal meelel välja lubadusi, et õpetajate töötasu suureneb 2009. aastal kõigest hoolimata ning riigieelarve kaudu eraldatakse üldhariduskoolide pedagoogide palga alammäära tõstmiseks möödunud aastaga võrreldes 8% rohkem raha. Majandustõusu ajal, muide, ei liikunud õpetajate palk teiste palkadega võrdselt, kuid kui majandus langeb, võetakse neilt sama suur protsent maha kui teisteltki. Kompensatsiooniks võiks olla siis sel juhul hoopis stabiilsus ja teadmine, et palka vähemasti ei vähendata. Siit on ka mõned küsimused. Milline on näiteks koalitsiooni pikaajaline plaan kriisist väljatulekuks ...
Aseesimees Kristiina Ojuland
Aitäh, Evelyn Sepp! Teie aeg on läbi. Palun arupärimine üle anda!
Evelyn Sepp
Arupärimisele on 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ..., esmapilgul viisteist kolleegi alla kirjutanud.
Aseesimees Kristiina Ojuland
Palun kolleeg Sepalt mikrofon ära võtta ja mulle arupärimine üle anda! Kutsun kõnetooli kolleeg Mailis Repsi.
Mailis Reps
Lugupeetud Riigikogu juhataja! Head Riigikogu liikmed! Käesolevaga on siin juba üsna mitu mu kolleegi küsinud põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse teemadel ja tõepoolest, niivõrd mahuka seaduse juures on tekkinud üsna palju valusaid küsimusi. Siinkohal annaksin koos mitme kolleegiga üle arupärimise haridus- ja teadusminister Tõnis Lukasele. Põhikooli- ja gümnaasiumiseaduses on sätestatud, et põhikool ja gümnaasium lahutatakse, ning sellega on kaasnenud üsna palju spekulatsioone, kui palju väiksemaid gümnaasiume siis suletakse. On tekkinud ka küsimusi, kui palju põhikoole peab selle tõttu oma uksed tõenäoliselt sulgema, kuna õpetajate koormus ei ole piisav ja kui lähikonnas ei ole põhikooli, kellega õpetajaid jagada, tekib sellega samuti selgelt probleeme. Seetõttu ongi küsimus, kas on analüüsitud, kui palju õpetajaid kaotab maapiirkondades töö ja kui paljud õpetajad peaksid oma töö jätkamiseks kolima maakonnakeskustesse või ennast mitme kooli peale – enam-vähem 5–6 kooli peale – jagama. Kas reformi eesmärk on vaadata ka tõsiselt linnastumise ja maalt ärakolimise probleemistikku? Samuti on küsimus õpetajate koormusnormide kohta. Kas näiteks on planeeritud alandada õpetajate koormusnormi 14–16 tunnini? Ja on küsimus ka õpetajate stardiraha programmi kohta, sest kui kool likvideeritakse, siis tekib küsimus, kas stardiraha tuleb tagasi maksta. Aitäh!
Aseesimees Kristiina Ojuland
Olen juhatuse nimel vastu võtnud 26 arupärimist ja kui need vastavad kodu- ja töökorra seadusele, siis antakse need arupärimised üle.
Head kolleegid! Viime läbi kohaloleku kontrolli.
Kohaloleku kontroll
Hetkel registreerus kohalolijaks 67 Riigikogu liiget, puudub 34. Head kolleegid!
Evelyn Sepp, palun, protseduuriline küsimus! Palun lülitada Evelyn Sepale mikrofon tema kohale!
Evelyn Sepp
Aitäh, istungi juhataja! Mul on küsimus meie töökeskkonna kohta. Nimelt ei ole Riigikogu istungite saalis hetkel internetiühendust. Kas see on mingisugune taotluslik katse segada parlamendi tööd või ehk on võimalik seda kuidagi taastada?
Aseesimees Kristiina Ojuland
Kolleeg Sepp! See ei takista seadusloome protsessi Riigikogu saalis, et internetiühendus on võib-olla ajutiselt katkenud. Aga meie tehnikaosakond kindlasti uurib asja.
Head kolleegid! Läheme edasi. Mul on ka päevakorra täpsustus teile edasi anda. Tänase päevakorra kuuenda punkti, see on seaduseelnõu 417 esimene lugemine, algatajate ettekande teeb Eestimaa Rahvaliidu fraktsiooni esimees Karel Rüütli. Teiseks on istungi juhatajale laekunud ettepanek Isamaa ja Res Publica Liidu fraktsioonilt. Nimelt palutakse pikendada tänast istungit kuni päevakorraküsimuste ammendumiseni, kuid mitte kauem kui kella 14-ni. Sellele ettepanekule on fraktsiooni nimel alla kirjutanud kolleeg Urmas Reinsalu. Ma panen selle ettepaneku hääletusele. Alustame hääletuse ettevalmistamist.
Head kolleegid, panen hääletusele ... Kolleeg Ain Seppik, protseduuriline küsimus.
Ain Seppik
Aitäh! Eesti Keskerakonna fraktsioon palub enne hääletamist kümneminutilist vaheaega.
Aseesimees Kristiina Ojuland
Vaheaeg on välja kuulutatud. Vaheaeg lõpeb kell 11.21. Ma loodan, et kolleeg Ain Seppik kirjutab praegu oma ettepanekut.
V a h e a e g
Aseesimees Kristiina Ojuland
Tähelepanu, kolleegid! Keskerakonna fraktsiooni võetud vaheaeg on lõppenud. Panen hääletusele Isamaa ja Res Publica Liidu fraktsiooni ettepaneku pikendada tänast istungit kuni päevakorrapunktide ammendumiseni, kuid mitte kauem kui kella 14-ni. Palun võtta seisukoht ja hääletada!
Hääletustulemused
Aseesimees Kristiina Ojuland
Ettepaneku poolt hääletas 59 Riigikogu liiget, vastu 31, erapooletuid ei olnud. Seega ettepanek toetust ei leidnud, kuivõrd meie kodukorraseaduse § 48 alusel saab Riigikogu töö ajagraafikut muuta vaid 2/3-lise häälteenamusega vastuvõetud otsusega.