Lugupeetud eesistuja! Head Riigikogu liikmed! Eelmise aasta 10. juunil kiitsite erandlikult suure üksmeelega heaks Eesti turvalisuspoliitika põhisuunad aastani 2015. Seejuures tehti Vabariigi Valitsusele ettepanek teha iga aasta 1. märtsiks ettekanne turvalisuspoliitika põhisuundade täitmise kohta. Mul on hea meel esimese vastavasisulise ettekandega sellele traditsioonile alus panna.
Meie turvalisuspoliitika visioon on: vähem õnnetusi, mis toovad kaasa hukkunuid ja vigastusi, ohutum elukeskkond ning suurem turvatunne. Turvalisuspoliitika alused suunavad meid pürgima sinnapoole, et kõikide ühiskonnaliikmete turvalisus oleks kindlustatud avaliku, era- ja mittetulundussektori koostöö kaudu. Turvalisuse tagamisel peab läbivaks suunaks saama ohtude ennetamine. Suurenema peab ka elanike oskus ohuolukorras õigesti toimida. See tähendab, et paranema peavad inimeste teadmised ennast ning teisi hättasattunuid aidata. Esmatähtis on inimese enda vastutustunne ja ohutu käitumisviis. Ennetus saab alguse iga inimese teadlikkusest planeerida oma elukorraldust selliselt, et tõenäosus sattuda ohuolukordadesse on viidud miinimumini. Peame mõistma, et ühiskonna turvalisust on võimalik suurendada vaid koordineeritud ja pikaajalise töö tulemusena. Ennekõike tähendab see järjepidevat eelarve planeerimist, väliskeskkonna muutuste arvestamist ning avatust uuendustele.
Turvalisemat ühiskonda aitab meil saavutada kaheksal suunal töötamine. Need kaheksa põhisuunda on: turvalisem tunne, ohutum liiklus, tuleohutum elukeskkond, kaitstum vara, vähem õnnetusi, turvalisem riik, kiirem abi ja tõhusam turvalisuspoliitika.
Esiteks, turvalisem tunne. Turvalisuspoliitika eesmärk on vähendada inimeste hirmu sattuda rünnaku ohvriks, ära hoida isikuvastaste kuritegude toimepanemist ja vähendada rahvustevahelisi pingeid ning seeläbi suurendada inimeste turvatunnet. Selle saavutamiseks tuleb meil tuua politsei inimestele lähemale, teha ennetustööd, suurendada inimeste teadlikkust ohtudest ning tõhustada lõimumisalaseid tegevusi. Samuti tuleb tõhustada võrgustikutööd mitmesuguste partneritega ning sotsiaalsete ennetusmeetmete abil ära hoida süütegude toimepanemist.
Kuritegevuse olulisimad trendid olid 2008. aastal järgmised. Võrreldes 2007. aastaga registreeriti rohkem kuritegusid ning kasvas ka isikuvastaste kuritegude arv, registreeriti rohkem alaealiste suhtes toime pandud kuritegusid. Samas saab tõdeda, et vähem pandi toime tapmisi ja mõrvasid. Politsei avastas 2007. aastaga võrreldes üle 3000 kuriteo rohkem. Kuritegevuse kasv ei rõõmusta kindlasti kedagi, kuid positiivse tegurina on paradoksaalsel kombel selle üheks põhjuseks politsei kõrge usaldusväärsus rahva silmis. Nimetan, et vägivaldsete kuritegude registreerimisel on kasv tingitud sellest, et inimesed julgevad senisest enam politsei poole pöörduda ja otsida aktiivselt abi varjatud, näiteks peresiseste kuritegude puhul või muudel juhtudel. Samuti suudab politsei avastada latentset kuritegevust. Usaldusväärsust saavutatakse hästi tehtud tööga ning seega võime Eesti politseinikku tunnustada. Tänastes majanduskitsikuse tingimustes kuritegevuse oht paraku suureneb ning politseil tuleb oma head tööd edasi teha. Vähenevad ressursid tähendavad kahjuks veel rohkem piiratud võimalusi ning olemasolevaid ressursse tuleb otstarbekamalt kasutada. Politsei on 2008. aastal olnud inimeste jaoks nähtaval ja valmis operatiivselt reageerima. Politseipatrullide ööpäevase väljapaneku võimekus on keskmiselt 85 patrulli, mis võimaldas politseil olla inimestele nähtaval. Selle tulemusena on avaliku arvamuse küsitluse kohaselt elanikkonna hirm tänavakuritegude ees langenud 13%-ni elanikkonnast (võrdluseks: 2007. aastal kartis avalikus kohas rünnaku ohvriks sattumist 20,6% elanikest). Seega on inimeste turvalisus või turvatunne tänavatel kasvanud.
Politsei koostöö kohalike omavalitsuste ja teiste partneritega on üldiselt hea. 2008. aastal võib edasiminekuks lugeda asjaolu, et politsei võttis aktiivsemalt osa turvalisuskomisjonide moodustamisest, mille tulemusena oli 2008. aasta lõpuks loodud 157 koostöövõrgustikuna tegutsevat komisjoni. Muret valmistab, et kohalike omavalitsuste juhtidel on mitmel pool ikka veel arvamus, et turvalisuse tagamine on ainult politsei mure.
Naabrivalve ja politsei vahelist koostööd tuleb hinnata heaks. Politsei osaleb alati ühe osapoolena uute naabrivalvesektorite moodustamisel ja seeläbi on koostöö pidev. Politsei ja naabrivalve esindajad osalevad ka mitmesuguste koostöövõrgustike tegevuses, näiteks kohalike omavalitsuste juures. Politsei peamiseks ülesandeks naabrivalve tegevuse toetamisel on kujunenud nõuandmine.
Turvalisuse suurenemisel on positiivset mõju avaldanud ennetustöö. Politsei on inimesi teavitanud mitmesugustest ohtudest. Eraldi tähelepanu on suunatud noortele ja eakatele, et kasvatada nende tähelepanelikkust ja oskust ohte märgata. Ellu on viidud projekte lähisuhtevägivalla, aga ka prostitutsiooni ennetamiseks. Eraldi tähelepanu on suunatud laste väärkohtlemisele ja vägivallaga seotud kuritegudele. Välja on antud infomaterjale. Politseil on aktiivne koostöö sotsiaal- ja lastekaitseametnikega, samuti nõustab politsei regulaarselt oma partnereid. Näiteks osaleb ta Haridus- ja Teadusministeeriumi koostatava tegevuskava "Turvaline kool" väljatöötamisel.
Lastega seotud seadusrikkumiste ennetamine ja menetlemine ning nende elu ja tervise kaitse on politsei tegevuses olnud aastaid esikohal. Alaealisega seotud kuritegevuse menetlemisel on võetud eesmärgiks, et kohtueelse menetluse kestus ei tohi ületada kolme kuud. Aastal 2008 paistis positiivselt silma eelkõige Lääne Politseiprefektuur, kus alaealistega seotud asjades oli kohtueelse menetluse pikkus 1,8 kuud.
Rahvustevaheliste pingete vähendamiseks näevad turvalisuspoliitika põhisuunad ette tõhusama lõimumisalase tegevuse. 2008. aasta sügisel alustati tegevust, et hoogustada määratlemata kodakondsusega isikute naturalisatsiooni. Erilist tähelepanu pööratakse alla 15-aastaste määratlemata kodakondsusega laste naturalisatsioonile, kelle vanematele hakati individuaalselt tutvustama kodakondsuse saamise võimalusi.
Teiseks, ohutum liiklus. Liiklusohutuse parandamises on turvalisuspoliitika eesmärk hukkunute ja vigastatute arvu vähendamine, varakahjude vähendamine ning liikluskultuuri parandamine. Selleks oleme seni panustanud liiklusjärelevalve osakaalu suurendamisele politsei töös. Selle töö tulemused on näha. Alates 2007. aasta sügisest ning 2008. aastal hukkus liikluses 132 inimest, mis on viimase 56 aasta parim tulemus. 1952 sai liikluses surma 119 inimest. Märkimisväärselt on vähenenud vigastustega lõppenud liiklusõnnetuste arv – kui 2007. aastal oli selliseid õnnetusi 2450, siis 2008. aastal 1858. 2008. aastal ajakohastas Riigikogu liiklusohutust puudutavaid seadusi, aasta lõpuks võeti vastu nn liikluspakett, millega loodi võimalused automaatsete liiklusjärelevalve kaamerate kasutuselevõtuks. Kiiruskaamera teel saab reaalsuseks sel aastal, politsei kasutuses on juba mobiilsed kaamerad, esimesed 16 statsionaarset kaamerat paigutab Maanteeamet Tallinna–Tartu maanteele. Riigikogule esitamiseks on peatselt küpsed järgmised ettepanekud liiklusseaduse muutmiseks, et tagada suurimaks riskigrupiks olevate juhtide parem liiklemiskäitumine. Liikluskultuuri arendamisel on lisaks hästikorraldatud järelevalvele väga oluline ennetustöö ja inimeste kaasamine liiklusohutuse suurendamisele. Liiklusohutuskampaaniad ja ennetustegevused keskenduvad olulisematele punktidele, nagu kinnitatud turvavööga sõidu ja helkuri kasutamise olulisus. Pean tähtsaks politsei ja haridusasutuste vahelist koostööd just laste liikluskäitumise kujundamisel.
Kolmandaks, tuleohutum elukeskkond. Sarnaselt liiklusturvalisuse suurenemisega saavutasime positiivseid tulemusi ka tuleohutuse suurendamisel. Eesmärk on tulekahju tagajärjel hukkunute ja vigastatute arvu ning varalise kahju vähenemine, samuti inimeste suurem teadlikkus sellest, kuidas tuleõnnetuste korral käituda. Eelmise aasta märksõnad olid ennetus- ja teavitustöö, suitsuanduri kasulikkuse tutvustamine ja laialdasem kasutamine, vabatahtlikkuse edendamine päästealal. Eraldi tähelepanu on suunatud hoolekandeasutustele, kus tulekahju korral võivad olla väga traagilised tagajärjed. Hoolekandeasutuste tuleohutusnõuete täitmist kontrollitakse igal aastal, ennetustöö ja järelevalve käigus on hoolekandeasutuste personali teavitatud tuleohutusalastest riskidest. Kui hoolekandeasutuses ei ole rahapuudusel tulekahju-signalisatsioonisüsteemi paigaldatud, on ajutise lahendusena paigaldatud suitsuandurid, mille tõhusus ilmnes 2008. aasta 21. oktoobri tulekahjus Saaremaal Sõmera hooldekodus, kus suitsuandur aitas päästa 52 hooldusaluse elu. Peamisteks võtmesõnadeks võibki nimetada ennetustööd ja suitsuandurit. Suuremate projektidena viidi 2008. aastal läbi kaks meediakampaaniat hooletu suitsetamise ohtlikkuse ja suitsuanduri vajalikkuse kohta, samuti valmisid õppefilmid, mida kasutatakse ennetustöös. Möödunud aastal kaotas tulekahjudes elu 89 inimest. Viimase 15 aasta jooksul on tulekahjus hukkunute arv olnud stabiilselt üle 116. Aastal 1994 oli hukkunuid lausa 208, 2006. aastal 164 ja 2007. aastal 132.
Neljandaks, kaitstum vara. Inimese elu ja tervise kaitse kõrval rõhutab turvalisuspoliitika vara kaitset. Eesmärk on varavastaste kuritegude vähenemine, kriminaalsel teel saadud tulu konfiskeerimine ning inimeste suurem teadlikkus oma vara kaitsmise võimalustest. Ka vara kaitsel on oluline ennetusmeetmete kasutamine ning inimese kaasamine. Eesmärk on suurendada inimeste teadlikkust võimalikest riskidest ja lastevanemate teadlikkust alaealistega seotud kuritegevusest, arendada kogukonnakeskset ennetustööd ja naabrivalvetegevust. Ennetustöös lähtuti kuritegevuse trendide analüüsist, mis võimaldas ennetustegevusi jooksvalt planeerida. Kuritegevusvastases võitluses tuleb väärtustada kohalike koostöövõrgustike ja naabrivalve tähtsust. Politsei osaleb naabrivalvesektorite nõustamisel. Kohalikul konstaablil on vahetu kontakt naabrivalvesektori vanemaga, kellelt saadakse operatiivset informatsiooni politsei valdkonda kuuluvatest muredest.
Paraku näitas varavastane kuritegevus ülemöödunud aastaga võrreldes kasvutendentsi. Negatiivne märk on see, et vähenenud ei ole alaealiste toimepandud varavastaste süütegude arv ja majanduskitsikuse tingimustes on tõenäoline, et sagenevad vargused, röövid, kelmused ning teised varavastased kuriteod. Varavastase kuritegevuse vastu võitlemisel on üks töö hindamise kriteerium varastatud asjade ülesostjate väljaselgitamine. Politseil on koostöö pandimajadega ning varastatud asjadega äritsejate kohta peetakse eraldi arvestust.
Eraldi tähelepanu all on alaealiste õigusrikkumiste vähendamine. 2008. aastal määrati kõigis politseiprefektuurides nimeliselt ametnikud, kelle põhiülesanne on alaealistega seotud kuritegude kohtueelne menetlemine. Ennetustöö tähelepanu on nii lastel kui ka nende vanematel. Nii on politsei laste õigusrikkumiste vähendamiseks läbi viinud 92 projekti.
Tänapäeval ei saa üle ega ümber internetis peituvatest ohtudest. 2008. aastal töötati välja internetimonitooringu põhimõtted, mille alusel on Politseiamet selle aasta 1. jaanuarist valmis pakkuma üle-eestilist internetimonitooringu teenust, et tõhustada interneti vahendusel toimepandud kuritegude vastast võitlust. Kogutakse informatsiooni, et selgitada välja toimepandud või plaanitsetud süüteod ning võimalikud õigusrikkujad ja kannatajad, hoidmaks ära näiteks lastega seotud kuritegusid, laste ahistamist, väärkohtlemist, vägivalda kooli- ja kodukeskkonnas, ning võidelda kelmuste vastu.
Eraldi soovin rõhutada kuritegeliku tulu väljaselgitamise problemaatikat. Rahapesu ja kriminaaltulu väljaselgitamine on uurimisorganite prioriteet aastast 2005. Oluline edasiminek toimus 2007, mil rakendus kriminaalse tulu laiendatud konfiskeerimise regulatsioon. Võimekuse suurendamiseks viidi 2008. aastal läbi Eesti-Saksa ühisprojekt, mis laiendas kriminaaltulu väljaselgitamise ja konfiskeerimise kompetentsi nii politsei- kui ka prokuratuuritöötajatele, samuti kohtunikele. Alates 2008. aastast on politseiasutusel kohustus nimetada ametisse vähemalt üks isik, kelle põhiülesanne on menetlejate nõustamine asutuse siseselt ning vajaduse korral menetlustoimingute tegemine eesmärgiga tuvastada konfiskeerimisele kuuluvat vara. Juhendi kohaselt tuleb konfiskeerimisele kuuluva vara kohta hakata andmeid koguma juba menetluse algfaasis, jättes piiritlemata konkreetsed kuriteod.
Viiendaks, lisaks tulekahjudele, liiklusõnnetustele ja isikuvastastele kuritegudele on teisi sündmusi, mis inimese elu ohustavad – tööõnnetused, uppumine, juhuslik kukkumine, mürgitus või ükskõik milline muu õnnetus. Enamikku neist on võimalik ära hoida ning riik peab igal juhul andma parima, et inimeste elu kaitsta – see on riigi ülesanne. Eelmisel aastal valmistati ette mitu olulist seaduseelnõu, mis aitavad eelkõige vältida ohtlikumaid õnnetusi ja ära hoida traagilisemaid tagajärgi. Koostöös Sotsiaalministeeriumiga töötati 2008. aasta kevadel välja kemikaaliseaduse muutmise seaduse eelnõu, mille Riigikogu võttis vastu 29. jaanuaril. Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium on koostanud ohtlike vedudega seotud õigusaktide analüüsi, samuti analüüsiti 2008. aastal ohtlikke raudteeveoseid käsitlevaid õigusakte ja nendega seotud probleeme. Ohtlike vedude seaduseelnõuni jõutakse lähimas tulevikus. Tuleohutuse järelevalve ametnike tegevuse õiguslikke aluseid on täpsustatud päästeseaduse eelnõus ja tuleohutuse seaduse eelnõus, mis töötati välja 2008. aastal ja on plaanis esitada sel aastal Riigikogule, et need saaksid jõustuda 2010. aasta algul. Nende eelnõude eesmärk on muu hulgas luua õiguslik alus toiminguteks kõigi ohtude korral, mis võivad põhjustada tulekahju.
2008. aastal koostati kokkuvõte haridusasutuste tuleohutusolukorrast ning tutvustati kokkuvõtet Vabariigi Valitsuse kriisikomisjonile. Kokkuvõtte kohaselt on üks kolmandik koolidest tuleohutusalaselt korras, üks kolmandik väiksemate puudustega ja üks kolmandik oluliste puudustega. Tuleohutusnõuete täitmiseks haridusasutustes tõhustatakse tuleohutuse järelevalvet ja tehakse aktiivset koostööd koolipidajatega.
Inimeste teadlikkuse tõstmiseks ja õnnetuste ärahoidmiseks viidi läbi sotsiaalkampaaniad, kuidas hoida ära liiklusõnnetusi ja tulekahjusid, demineerimisalase ennetustöö käigus peetakse koolides loenguid. Inimeste teadlikkuse tõstmiseks on tuleohutusalased juhendid, materjalid muudetud kättesaadavaks ka interneti abil. Päästeala ennetustöö tulemuslikkus väljendub elanikkonna teadlikkuse kasvus. 2008. aasta lõpus läbiviidud uuringu põhjal on teadlikkus kõige kõrgem Lääne-Eesti Päästekeskuse regioonis ja seal on ka hukkunute arvu vähenemine olnud kõige kiirem. Teadlikkus on kõige madalam venekeelse elanikkonna hulgas ja neile on suunatud ka selle aasta ennetustöö fookus.
Turvalisuspoliitika eesmärk on tõsta töökeskkonna ohutuse alast järelevalvevõimekust. 2008. aastal hukkus tööõnnetustes 20 inimest, loodetavasti on selliseid juhtumeid tulevikus vähem.
Oluline on tähelepanu pöörata ka uppumissurmade ja enesetappude ärahoidmisele. Arvestades Eesti rahvastikunäitajaid, on enesetappude ärahoidmine üks väljakutsetest, millele riik peaks reageerima. Kui võrdleme seda teistes õnnetustes hukkunute arvuga, siis näeme suurt vahet. 2006, 2007 ja 2008 pandi igal aastal toime enam-vähem 250 enesetappu.
Kuuendaks, turvalisem riik. Euroopa Liidu, NATO ja Schengeni viisaruumiga liitumine on meie julgeolekut ja turvalisust suurendanud, kuid suurendanud ka meie vastutust partnerite ees. Riigi turvalisuse ja julgeoleku tagamisse tuleb suhtuda alati tähelepanelikult ka majanduslikult halvematel aegadel. Peame hoolitsema selle eest, et hoiaksime ära Eesti-vastase luure- ja õõnestustegevuse ning terroriaktid. Peame tagama elutähtsate valdkondade toimimise, peame ennetama ebaseaduslikku rännet ning suutma usaldusväärselt tuvastada Eestis viibivaid isikuid.
Viimastel aastatel on Kodakondsus- ja Migratsiooniametis toimunud mitmed olulised arengud. 2007. aastal hakati Eestis välja andma digitaalsete biomeetriliste andmetega reisidokumente, lähiajal algab reisidokumentidesse digitaalsete sõrmejäljeandmete lisamine. Selliste dokumentide väljaandmist alustatakse suvel 2009. Kodakondsus- ja Migratsiooniametis rakendati 2008. aasta alguses ühetaoline isikutuvastusmenetlus, mille osaks on näokujutiste biomeetriliste andmete võrdlus. See võimaldab senisest tõhusamalt avastada identiteedi väärkasutusi ja topeltidentiteedi kasutajaid. 2008. aasta novembris võeti Kodakondsus- ja Migratsiooniameti regionaalüksustes kasutusele Euroopa Liidu või kolmandate riikide kodanike reisidokumentide ja isikutunnistuste ehtsuse kontrollimiseks dokumendivõltsingute avastamise seadmed. Samuti aitavad isikut usaldusväärselt tuvastada 2007. aastal tööle rakendatud viisaregister ning Euroopa Liidu viisasüsteem VISION, mis võimaldavad viisade väljastamisel teha tõhusat eelkontrolli.
Illegaalse immigratsiooni valdkonnas on suudetud tagada stabiilne ning kontrollitav olukord. Eesti ei ole massilise illegaalse migratsiooni siht- ega transiitriik. Illegaalse migratsiooni iseloomulik joon on jätkuvalt võltsitud dokumendid, kuid nüüd on võltsitud reisidokumendi asemel trendiks võetud võltsitud Schengeni viisa või mõne Euroopa Liidu riigi elamisluba. Ebaseadusliku rände kontrolliks on koostöös politseiga kasutusele võetud liikuvad üksused, et kontrollida välismaalaste riigis viibimise seaduslikkust ja muid siseturvalisusohte. 2008. aastal viidi läbi ühisoperatsioone majutusasutuste kontrollimiseks, avastamaks seadusliku aluseta Eestis viibivaid kolmandate riikide kodanikke.
Piiri turvalisuse tagamiseks on alustatud idapiiri seiresüsteemide ajakohastamist ja tehnilise valveala suurendamist. Välispiirifondi vahendite abil lisatakse seadmed Narva jõele, uuendatakse Peipsi radarisüsteemi, Mehikoorma kordonisse tuleb Lämmijärve seiresüsteem. Välispiiril maismaapiiri väljaehitamiseks planeeritud tegevused on kavandatud lõpule viia 2012. aastaks, sõltuvalt riigi majanduslikust olukorrast. Kõrge füüsilise rünnakuriskiga objektide turvalisuse tõstmiseks koostati 2008. aastal kaitsekontseptsioonid ja julgestuspolitsei alustas ka valvatavatel objektidel valvesüsteemide vahetust.
Tagaotsitavate isikute tuvastamiseks viidi 2008. aastal läbi automatiseeritud sõrmejälje tuvastamise süsteemi (AFIS) seadmete paigaldamine ja kasutajakoolitused. Kuritegevuse tulemuslikuks lahendamiseks sõlmiti DNA andmete võrdlemiseks koostööleping Läti ja Leedu politseiga ning uuendati lepingut Soome politseiga. DNA andmete võrdlemine on aidanud lahendada mitmeid kuritegusid nii Eestis kui ka meie partnerriikides. Mitmed arendused seisavad rahastamise taga, arendust, mida on vaja tundmatute laipade ja isikute tuvastamiseks, ei olnud 2008. aastal võimalik raha puudumise tõttu ellu viia. Lennureisijate broneering ja infosüsteem Eestist väljuvate ja saabuvate reisijate tuvastamiseks sõltuvad samuti rahalistest võimalustest.
Seitsmendaks, kiirem abi. Turvalisuse tagamisel on sageli määrava tähtsusega kiire reageerimine. Turvalisuspoliitika üks eesmärk on vähendada ohukahtlusest ohu tõrjumiseni või korrarikkumise kõrvaldamiseni kuluvat aega. See hõlmab nii kiire reageerimise võimekust kui ohu kõrvaldamise võimekust.
Eesti merealal on oluline suurendada pääste-, patrulli- ja reostuskorje võimekust. 2008. aastal võeti piirivalve õhusõidukitel kasutusele merereostuse kaugseireradarid ja reostuse esmase tuvastamise tehnoloogia, mis võimaldab kiiremini ja täpsemalt reostust avastada ning seeläbi kiiremini alustada reostustõrjet. Reostustõrje võimekuse suurendamiseks korraldatakse hange multifunktsionaalse laeva ostmiseks Euroopa Regionaalarengu Fondi rahastusel. See on meile suureks abiks, kuid ei kata siiski kõiki meie vajadusi.
2008. aastal valmistati ette päästet abistavate vabatahtlike tegevuse arendamise kontseptsioon, mis paneb paika üldalused ja eesmärgid vabatahtlike päästjate tegevuse arendamiseks. Samuti jätkati päästeala vabatahtlike tegevuse toetamist – rahaline toetus, koolitus ja varustus. Vabatahtlikkuse edendamine lähtub printsiibist, et professionaalse abi saabumiseni on vabatahtlikel võimalik rakendada esmaseid meetmeid.
Reageerimiskiiruse parandamiseks on vaja tõsta nii hädaabikõnedele vastamise kui ka väljasõidukiirust, samuti suurendada teadlikkust hädaabinumbrist 112. Emori uuringu andmeil on numbrist 112 teadlik 93% elanikkonnast ning 84% elanikkonnast helistavad tulekahju korral õigele hädaabinumbrile. Inimeste teadlikkuse parandamiseks on avaldatud artikleid ja tehtud teavitustööd mitmesugustel avalikel üritustel.
Päästevõimekuse tõstmiseks hangiti 2008. aasta jooksul 25 põhiautot, 1 redelauto ja muud päästetehnikat. Viimastel aastatel soetatud päästetehnika ja päästeorganisatsiooni arengu efektiivsuse hea näide on 2008. aastal Vihterpalu metsapõlengu kustutamine nelja ööpäeva jooksul. Varem on selleks kulunud üks-kaks nädalat.
Tõhusam turvalisuspoliitika. Lõppenud aasta tulemused siseturvalisuses on olnud head, kuid näeme veelgi võimalusi turvalisuspoliitikat tõhustada. Teame, et ressursid on piiratud, ning soovime sama raha eest pakkuda suuremat turvalisust. Meie eesmärk on kasutada ressursse veel otstarbekamalt ja tõhusamalt. Töö tulemuslikkuse suurendamiseks on politseis üha rohkem analüüsipõhist tegevust, millest lähtudes toimub arenduste koordineerimine ja töö planeerimine. Näiteks on politseipatrulle paigutatud eelkõige problemaatilistesse kohtadesse ja analüüsi andmeid kasutatakse ka ennetustöö planeerimisel. Turvalisuse tagamisel näeme olulist ressurssi vabatahtlikes. Politsei kaasab vabatahtlikke pidevalt eelkõige abipolitseinike näol. Päästealal valmistati 2008. aastal ette vabatahtliku tegevuse arendamise kontseptsioon. Politsei- ja Päästeameti hea koostööpartner on ka Kaitseliit, kellega on sõlmitud koostöölepingud. Siseturvalisuse arendusel pöörame rohkem tähelepanu piiriäärsetele regioonidele ning eelkõige Ida-Virumaale. Ida-Eesti Päästekeskusele on lähtuvalt regiooni eripärast hangitud uut päästetehnikat. Iisakul avati uus politsei- ja päästehoone ja kindlasti tuleb Kirde-Eestis, eelkõige Jõhvis ja Narvas, jätkata politsei- ja päästeteenistujate töötingimuste parandamist.
Siseturvalisuse valdkonnas on väga oluline uuenduslike lahenduste potentsiaal. Tehnoloogia areng ja rakendamine võimaldab meil järjest efektiivsemalt saavutada eesmärke. Meil on e-politsei süsteem, valmimisjärgus on politseiinfosüsteem MIS, mis on integreeritud e-toimiku keskkonna ja teenustega ning mis rakendub sel aastal. 2008. aasta algusest kasutavad politsei üleriigilised asutused uut operatiivsidesüsteemi Ester, 2008. aasta aprillist kasutab seda ka piirivalve. Eelmisel aastal laiendati operatiivside süsteemi leviala, alustades teise etapiga, ning soetati vajalikud lõppkasutajate seadmed politsei ja Päästeameti otstarbeks. Sel aastal minnakse täielikult üle uue võrgu teenustele.
Aastaks 2010 on kavas liita Politseiamet, Piirivalveamet ning Kodakondsus- ja Migratsiooniamet üheks organisatsiooniks. See seadus on praegu Riigikogus menetlemisel ja selle asutuse moodustamise keskne eesmärk on pakkuda elanikkonnale sama ressursiga efektiivsemat turvalisusteenust ehk rohkem turvalisust. Päästeorganisatsiooni arendamisel astuti lõppeval aastal väga olulisi samme – korrastati päästeteenistust ja selle juhtimissüsteemi, lisaks koostati ühendhäirekeskuse kontseptsioon, mis näeb ette ühe hädaabinumbriteenuse tekkimise senise kahe asemel. Suur tänu!