Austatud Riigikogu aseesimees! Austatud Riigikogu liikmed! Põhiseaduskomisjon arutas seda eelnõu eilsel istungil. Laekunud oli üks muudatusettepanek, mille olid esitanud kuus Riigikogu liiget. Muudatusettepaneku esitaja esindaja tutvustas seda muudatusettepanekut. See esindaja olin mina ja ma räägingi teile, mida ma rääkisin eile.
Milles seisneb selle muudatusettepaneku mõte? See muudatusettepanek lähtub kolmest eesmärgist. Esiteks sellest, et tagada õiguskantsleri taotlus muuta valija hääle kaal ühetaoliseks, teiseks sellest, et saavutada kohaliku omavalitsuse volikogu valimistel mitme ringkonnaga omavalitsustes proportsionaalsus, kolmandaks, olulisest kaalutlusest, mida muudatusettepaneku esitajad pidasid tähtsaks, sellest, et tuleb kaitsta linnaosade ja mitme ringkonnaga omavalitsustes ka näiteks ühinevate omavalitsuste identiteeti.
Muudatusettepaneku autorid lähtusid tõsiasjast, et Eestis on oma nüanssides üpris erinevad valimissüsteemid. Me võime rääkida erinevatest valimismudelitest Euroopa Parlamendi valimistel, Riigikogu valimistel ja lisaks võime leida kolme eri süsteemi jooni kohaliku omavalitsuse valimistel. Meie loogika lähtub sellest, et kui parlament ja ka põhiseaduskomisjon asusid seisukohale, et muudatused tuleb sisse viia enne järgmisi kohalikke valimisi, et vältida õiguslikku segadust, ning ka õiguskantsler eilsel istungil leidis, et kui me saaksime sellega hakkama enne pühi sel aastal, oleks see asjakohane tempo, siis ei ole mõeldav mingisuguse uue valimissüsteemi loomine kas konkreetselt Tallinna või mitme ringkonnaga omavalitsuste tarbeks. Järelikult, me võtsime aluseks selle, et ka valija jaoks püüda luua selgust praeguses kohaliku omavalitsuse volikogu valimise seaduse süsteemis, ja pakkusime välja mudeli, et meil oleks kaks alternatiivset valimissüsteemi. Esiteks, üheringkonnalistes omavalitsustes, nagu see on praegu, ja, teiseks, mitmeringkonnalistes omavalitsustes. Selle arvestusega, et mitmeringkonnaliste omavalitsuste valimiste süsteem ei oleks mitte n-ö erinev Tallinna jaoks, vaid oleks kõigis omavalitsustes, kus on mitu ringkonda, ühesugune. Mäletatavasti võib mitu ringkonda moodustada, kui tegemist on viimase kahe valimisperioodi jooksul ühinemise või jagunemise teel tekkinud kohaliku omavalitsuse üksusega, teiseks, kui tegemist on vähemalt 50 000 elanikuga omavalitsusega, kolmandaks, omavalitsustes, milles on moodustatud osavallad või linnaosad, ja kohustuslik on see omavalitsustes, kus on üle 300 000 elaniku.
Me oma ettepanekus nägime ette, et õiguskantsleri poolt probleemina püstitatud põhiseadusliku eesmärgi, ühetaolisuse ja proportsionaalsuse aitab saavutada selline võte, kui me mitmeringkonnalistes omavalitsustes võtaksime teatud lihtsustustega kasutusele sellise valimissüsteemi, mida praegu pruugitakse Riigikogu valimistel. Teisisõnu: valimistulemuste kindlakstegemisel ja valimistel kasutatakse ka nn kompensatsioonimandaatide süsteemi ehk lisaks ringkonnanimekirjale tekiks ka üleomavalitsuslik, kas ülelinnaline või ülevallaline nimekiri. Seda võimalust, et eri omavalitsustes võiks põhimõtteliselt pruukida erinevat valimistulemuste kindlakstegemise süsteemi, on rõhutanud oma ettepanekus ka õiguskantsler, viidates Saksa põhiseaduskohtu lahendile 1961. aastast, mis alapunktis 9 põhjalikult käsitleb seda, et see on põhimõtteliselt mõeldav ja selle küsimuse reguleerimine on seadusandja kompetentsis, kõnesoleval juhul liidumaa seadusandja kompetentsis.
Meie, muudatusettepaneku tegijate arusaama järgi aitaks see süsteem paremini peegeldada valijarühmade eelistusi esinduskogu koosseisus. Teisisõnu: muudaks täpsemaks ja matemaatiliselt sarnasemaks selle protsendi valijate tahte, mis peegeldub vastavas protsendis esinduskogu mandaatide arvus. Nagu põhiseaduskomisjoni aruteludes esile kerkis, avaramana tegelikult õiguskantsleri taotlusest, on proportsionaalsuse probleem seotud ka sellega, et kehtiv valimispraktika on näidanud, et üksnes ringkonnas selgitatavad mandaadid toovad tegeliku protsentuaalse valijate häälte jaotamisega võrreldes kaasa teatud hälbeid.
Millised on need muudatused, mida me tegime kohaliku omavalitsuse volikogu valimise seaduses mitmeringkonnaliste omavalitsuste kohta, võrreldes Riigikogu valimistega?
Esiteks, me leidsime, et proportsionaalsuse eesmärgi saavutamiseks ei oleks asjakohane ja põhjendatud kasutada nn modifitseeritud d'Hondti meetodit, ja paneme ette asendada see liht-d'Hondti meetodiga, nagu see on näiteks kasutusel Euroopa Parlamendi valimistel, seda nii mitmeringkonnalistel kui ka üheringkonnalistel valimistel.
Kuidas hakkaks selle ettepaneku järgi toimuma asendusliikmete määramine? Asendusliikmete määramine hakkaks toimuma nii nagu Riigikogu valimistel ehk neid linna- või vallavolinikke, kes on valitud ringkonna- või isikumandaadi alusel, hakkaks asendama ringkonna asendusliige, neid, kes on saanud volikokku kompensatsioonimandaatide süsteemiga, hakkaks asendama inimene kompensatsiooninimekirjast.
Selleks et saavutada paremat proportsionaalsust ja erinevate vähemuste valimisvõitluses esindatust, võtsime kasutusele lisaabinõu õiguskantsleri ettepaneku realiseerimiseks ja suurendasime üle 300 000 elanikuga omavalitsustes, mis praktikas tähendab Tallinna, linnavolikogu suuruse minimaalnõuet 63 kohast 79‑ni. See on abinõu, mida me poleks soovinud teha autonoomsena, lahus sellest põhiseaduslikust probleemist, mida me praegu lahendame. Aga kuna üles kerkis probleem seoses proportsionaalsuse tagamisega, pidasime me asjakohaseks, et see eesmärk saavutada võimalikult täpse valijate eelistuse peegeldusena, nn valimispeeglina esinduskogu koosseisus.
Kui rääkida teistest riikidest, siis näiteks Soomes on üle 400 000 elanikuga omavalitsustes esinduskogu koosseisus (seal ei ole antud seda n‑ö kääride võimalust, et omavalitsus ise määrab) 82 liiget, osaliselt ka nendel kaalutlustel, et rakenduks proportsionaalsuse mudel, mida ma eelnevalt mainisin.
Lisaks tahan algatajate ettepaneku tutvustusena mainida, et kompensatsioonimandaatide süsteem peaks piisaval määral leevendama seda õiguskantsleri ülestõstetud probleemi, et Tallinnas jagatakse pooled mandaadid aritmeetiliselt ja pooled proportsionaalselt elanike arvuga. Miks ta seda leevendab? Kompensatsioonimandaatide jagamisel tegelikult need tinglikult alaesindatud ringkonnahääled annavad juurde lisamandaate nendele parteidele või valimisliitudele, kes on mingis valimisringkonnas jäänud, piltlikult öeldes, alaesindatuks.
Põhiseaduskomisjonis kerkis esile ka küsimus, kas ja kui palju üldse kompensatsioonimandaate selle süsteemi puhul jagatakse. Igaüks saab seda tuvastada, kuna mandaatide jagamisel on selline asjaolu, et täisarvulise kordajaga on võimalik välja selgitada, kui palju ringkonnast mandaate jagatakse. 2002. aastal, kui me püüame seda modelleerida praeguse 63‑kohalise volikogu süsteemi, oleks jagatud ringkonnamandaate umbes 38, 2005. aastal oleks ringkonnas läinud jagamisele samuti üle 30 mandaadi ja ülejäänud oleksid jagatud kompensatsioonimandaatidena.
Mis puudutab seda, et algatajate poolt jääb kehtima põhimõte, et pooled mandaadid jagatakse ringkondade vahel aritmeetiliselt, siis me tegelikult laiendasime seda identiteedikaitse põhimõtet n‑ö valikuvõimalusena ka muudele omavalitsustele, kus on kasutusel mitmeringkonnaline süsteem.
Komisjoni istungile oli palutud õiguskantsler oma nõunikuga ja samuti Riigikogu Kantselei valimiste osakonna juhataja Mihkel Pilving. Komisjoni arutelul kerkisid esile järgmised küsimused.
Evelyn Sepp küsis, kas kompensatsioonimandaatide jagamine kehtiks 63‑ või 79‑liikmelise volikogu puhul. Võin näiteks modelleerida, mis oleks juhtunud 2005. aasta valimistel, kui volikogu koosseisus oleks olnud 79 kohta. Sellisel juhul oleks 23 mandaati jagatud ülelinnaliselt, kui räägime üksnes Tallinna linnast, ja 56 mandaati oleks jagatud ringkonnaliselt.
Härra Kaljuvee küsis, kas kulutused volikogu liikmete arvu suurenemisel oleksid mõistlikud ja kas volikogu liikmed füüsiliselt volikogu ruumidesse ära mahuksid. Hannes Rumm vastas algatajate nimel, et ta on Tallinna volikogus töötanud, nagu ka mõned teised muudatusettepanekute autorid, ja ta teab, et kokkuhoiu‑ ja kärperuumi volikogu eelarves on, ja isegi rohkem, kui käsitletav muudatus eeldatavaid kulutusi juurde tooks. Härra Gräzin täiendas repliigiga, et Suurbritannia parlamendis on 620 liiget ja üksnes 380 istekohta.
Seejärel kerkis esile probleem, mille püstitas Evelyn Sepp, nimelt, kui suur oleks vahe algsel neljakordsel hääle kaalul ja ettepanekust lähtuval prognoositaval hääle kaalul. Algatajate esindaja vastas, et see sõltub ringkonnamandaatide jaotusest ning see süsteem peaks vähemalt senise jaotuse puhul kaasa tooma proportsionaalsuse ja vältima neid ebaloomulikke hälbeid, mis meil on olnud valimistel ja mis on toonud kaasa ka põhiseadusliku diskussiooni.
Evelyn Sepp tõstis esile küsimuse, kui palju vähem on nüüd, uue meetodi kasutusele võtmisel Lasnamäe valija hääl linnavolikogus alaesindatud kui enne. Vastus oli selline, et kompensatsioonimandaatide süsteem muudab kõigi tallinlaste hääle kaalu valimistulemuste mõttes võrdseks.
Seejärel arutati küsimust, mispärast tahetakse suurendada volikogu koosseisu, kui on olnud ideid ka Riigikogu koosseisu vähendada. Härra Gräzin selgitas, et seda tehakse just nimelt vähemuste kaitseks, et erinevad valijarühmad saaksid võimaluse olla esindatud. Seda kaalutlust toodi esile ning peeti asjakohaseks.
Lisaks arutati ka identiteediprobleemi üle. Oli küsimus, milline identiteet on linnaosadel ja kuidas oleks seda asjakohane kaitsta. Algatajad leidsid, et põlislinnaosadel on identiteet ja see väärib seda, et seaduse tasemel selle kaitse klausel säilitada ning viia sisse põhiseaduslikku probleemi leevendavad ja seda küsimust lahendavad, ühetaolisust ja proportsionaalsust tagavad meetmed, milleks on see pakett muudatusettepanekuna esitatud.
Ega enam midagi suurt polnudki. Härra Rumm rõhutas, et seda tuleks teha kiiresti. Kuna üheksa omavalitsust kavatsevad ühineda ja osa nendest võib-olla soovib pruukida seda mitmeringkonnalist uut süsteemi, siis kindlasti oleks hea, kui ühinevatel omavalitsustel oleks teada, et neil on võimalus valida, mitte kohustus, vaid võimalus valida see süsteem, mida pakutakse.
Küsimustest õiguskantslerile. Õiguskantsler kõigepealt tunnustas komisjoni eelnõu kiire menetlemise eest. Sisulise poole kohta ta praegu lõplikku ja kategoorilist seisukohta ei anna. Ta esitas kaks küsimust: kas ühetaolisuse riive intensiivsus väheneb kompensatsioonimandaatidega ja kas valija hääle kaalu küsimus jääb üles? Algatajate vastus mõlemale küsimusele oli jaatav.
Õiguskantsleri nõunik tõi selle probleemistiku puhul, ka õiguskantsleri püstitatud küsimuste puhul esile, et mis puudutab ühetaolisuse saavutamist ehk häälte võrdset kaalu, siis seda on võrdlemisi raske ennustada, võttes aluseks ühe aasta valimiste tulemused ja selle pinnalt hinnates, kas järgmisel aastal võivad tulla analoogilised valimised. Teisisõnu: kuna hüpoteetiline valimistulemus võib muutuda, siis selle tõttu on ka küsimus, kas need eelduslikud tasakaalustatud süsteemid rakenduvad sellisel moel või mitte. Algatajatel oli seisukoht, et see võiks sobida kõigile valimistele, tõenäoliselt tuleksid tõrked n‑ö üheparteiliste valimiste puhul. Sellisel juhul see süsteem ilmselt ei rakenduks nagu ka ükskõik milline muu valimissüsteem demokraatlikus ruumis.
Kerkis esile veel küsimus mandaatide amplituudist või kääridest, mida oli ka õiguskantsleri ettepanekus puudutatud. Meil on teatavasti mandaatide erinevused Pirita ja Lasnamäe vahel nii suured. Kas see halvendab või soodustab passiivse valimisõiguse teostamist? Selle üle oli komisjonis suur diskussioon. Kui Pirital on vähem mandaate, aga koguda tuleb proportsionaalselt suurem protsent valijate arvust, kas see on keerulisem või lihtsam, kui Lasnamäel tuleb koguda absoluutarvus rohkem hääli, kuid tegelikult väiksem protsent valijate arvust? Mööndi väga selgelt, et tegelikult ripub analoogiline küsimus õhus ka seoses Riigikogu valimistega. Kui me seda küsimust hakkame lahendama, siis me peame vaatama seda Riigikogu valimiste kontekstis. Õiguskantsler rõhutas, et ta jättis teadlikult kõrvale Riigikogu temaatika, mille peale komisjonis märgiti, et tõenäoliselt tuleb selle juurde tulla vahetult enne Riigikogu valimisi.
Seejärel leidsid Keskerakonna esindajad, et tegelikult oleks vaja juurde tellida hinnanguid, vaja oleks saada ka õiguskantslerilt hinnang, et see on põhiseaduspärane. Seda ei pidanud komisjon otstarbekohaseks ja kujundas oma seisukoha hääletuse teel.
Evelyn Sepp märkis, et muudatusettepanekute pakett tähtsustab passiivset valimisõigust ega vähenda mitte vähimalgi määral aktiivse valimisõigusega tekkinud probleeme, vaja oleks tellida politoloogilisi ja õiguslikke analüüse. Selle peale märgiti, et selle ettepaneku tegija oli mõned nädalad või kuu tagasi vastu politoloogiliste analüüside tellimisele. Komisjonis ei peetud otstarbekohaseks selle küsimusega viivitada seoses ka õiguskantsleri antud ajaraamiga, n‑ö enne pühi sellel aastal.
Härra Pilving valimiste osakonnast rõhutas väga selgelt, et see samm on ühetaolisuse ja proportsionaalsuse suunas. Vabariigi Valimiskomisjon pole oma ametlikku seisukohta andnud, kuid leidis samuti, et otstarbekohane oleks modifitseeritud d'Hondti meetod kaotada kõigis omavalitsustes ühel viisil.
Komisjon otsustas teha muudatusettepaneku, et järgmistel kohalikel valimistel oleks kasutusel modifitseerimata d'Hondti meetod. Otsustati (poolt 6, vastu 3) toetada seda muudatusettepanekut, mille olid esitanud kuus parlamendi liiget. Tehti ettepanek täna eelnõu lugemine katkestada, mis ei leidnud toetust. Tehti ettepanek selle eelnõu teine lugemine täna lõpetada ja juhul, kui kolmas lugemine tuleb homme, siis seadus homme vastu võtta, kui homsest lükkub see neljapäevale, siis neljapäeval see eelnõu seadusena vastu võtta. Aitäh!