Austatud juhataja! Austatud kolleegid! Mitte ainult 53‑le meie hulgast, vaid kõigile 101‑le oleks praegu äärmiselt kasulik, kui tulemuseks oleks palga külmutamine. Olukorras, kus ümberringi on majanduslangus, inimesed kaotavad töö ja palgad ei tõuse, oleks ülimalt ebamugav, kui meie palgatõus peaks märtsis toimuma. Mitte kedagi meist ei ole ma kuulnud muretsevat sellepärast, et see süsteem annab tegelikult palgatõusu suure hilinemisega, tegelikult toob see Eestis ammu toimunud palga protsentuaalse tõusu meile rohkem kui aastase hilinemisega, keskeltläbi on hilinemine kaheksa-üheksa kuud. See ei ole meie arvates probleem, meie arvame täiesti siiralt, et probleem on see, kui peaks juhtuma nii, et märtsis meil palk tõuseb, samal ajal mujal mitte. Meil oleks seega palju lihtsam seda kohatut olukorda ära hoida. Aga alati on asju, mis on ka ajatud, mis ei sõltu ajast. Üks neist on seaduse tõlgendamine. Marek leidis, et põhiseadust tuleb tõlgendada vastavalt ajale. Paraku on just nimelt vastupidi: kui põhiseadus tahab meile öelda, et me saame Riigikogu palka muuta ainult järgmise koosseisu jaoks, siis ta ütleb, et me saame Riigikogu palka muuta ainult järgmise koosseisu jaoks. Nii on põhiseaduse §‑s 75 ka kirjas, mitte midagi ei saa sinna teha. Kui seda paragrahvi kuidagi tõlgendada, siis tõlgendus saab olla ainult see, et me ei peaks oma palgaga tegelema. See ei ole meie töö. Palgaga tegelemine on viis, kuidas konkureerida, see on viis, kuidas tappa tegelemist tegelike Eesti probleemidega, kuidas tappa sisulisi debatte ja asendada neid ülesandeid, mis meil siin on. Meil on siin õige mitu inimest, kelle tegelikke võimeid ei saa me kunagi teada, sest neil on otsaees see teema ja kui nad tulevad pulti, siis nad säravad ainult nende teemadega: kuidas alandada Riigikogu, kuidas rääkida oma palgast ja kuidas vastavalt avalikule arvamusele tõlgendada konkreetset põhiseaduse paragrahvi.
Meie kindel veendumus on jätkuvalt see, et põhiseaduse ainus tõlgendus on järgmine: külmutamine, vähendamine või suurendamine on võimalik ainult järgmise koosseisu jaoks. Me loomulikult teame, et on olemas ka pahatahtlik tõlgendus, mis väidab, et see on tehtud selleks, et me siin ei asuks oma palka suurendama. Kas elu on toonud ühegi näite, kus me oleme oma palka suurendanud, kus keegi on tõsiselt sellise teema tõstatanud? Ma väidan, et ei ole. Me oleme aastate jooksul siin oma hüvesid, täpsemalt öeldes, järgmise koosseisu hüvesid, nüanssides ka jooksva koosseisu, kuid põhiliselt siiski järgmise koosseisu hüvesid ainult kärpinud. Selleks on olnud pensioni vähendamine, pensioni tulumaksustamine, pensioni kaotamine, päevarahade kaotamine, muide, päevapealt, niipalju kui mina mäletan, selleks on olnud esinduskulude muutmine kulupõhiseks, see tähendab tõestatavaks. See kõik on olnud hüvede vähendamine. Meil ei ole selles suhtes olnud suuri eriarvamusi, me oleme selle ära teinud. Nii et ajalugu kinnitab, et see põhiseaduse sõnastus on just nimelt nii mõelnud. Põhiseaduses on väga vähe norme, mis ei vaja lisatõlgendust, kuid see norm on ühene, see ei vaja lisatõlgendust, selle mõte on see, mis on kirjas. Me leppisime tegelikult üsna käigupealt kevadel kokku koalitsiooni eelarveläbirääkimistel, et see ei ole teema, millega me saame tegelda.
Meil on kaks aastat aega oodata ja selleks ajaks me peame seda süsteemi kahtlemata muutma, sest eelarve probleemid on lihtsalt nii suured ja Riigikogu liikmete palk on üks elemendikene sellest probleemist, riigieelarve jäikuse probleemist. Mitte selles ei ole probleem, et keskmise palgaga sidumine oleks absurdne, ebaõiglane, vale. Ei, see peegeldab Eesti olukorda ja eestlaste sissetulekuid adekvaatselt, kuid kuna see on element üldisest jäikuseprobleemist, siis me leppisime juunis kokku, et see süsteem muutub kahe aasta pärast. Aga tuli, näete, surve ajakirjandusest ja, kõps, kaks erakonda hüppasid alt ära ja opositsioon muidugi tuli sellega kaasa. Mul on sügavalt kahju ja piinlik, et selline eelnõu üldse lauale tuli, oleks võinud seda asja teha rahumeelselt. Aga nüüd, kus ta siin on, ei tea ma, mis on hea tulemus. Eks igaüks praegu, kui president on arvamuse öelnud, otsustab südametunnistuse järgi, kas on kasulik saada see kohtulahend ja oma sisemise teadmise vastu hääletada. Väidan, et enamik nendest 53‑st hääletas eelmisel korral oma sisemise teadmise vastu, lihtsalt selleks, et publikule meeldida. Aga võib-olla tõesti on õige, kui need 53 jäävad oma seisukoha juurde, sest nad on ühe korra juba põhiseadust väänanud. Aitäh!