Austatud juhataja! Austatud kolleegid! Ütlesin eelmine kord seda eelnõu kommenteerides ja ütlen ka täna: tegemist on 2008. aasta teise miinuseelarve lihtmenetlusega. Ma toon selle kategooria täna siin käibesse, just nimelt lihtmenetlusega, eeldusel, et see neli miljardit, mis on kogu selle eelnõu sisu, annab Vabariigi Valitsusele vabad käed eelarveaukude lappimiseks. Samas annab see neli miljardit võimaluse ka radikaalsete muudatusettepanekute tegemiseks, mida meile ei võimaldanud põhieelarve eelmine lugemine, kui me siin saalis seda menetlesime.
Rahvaliidu fraktsioon on teinud muudatusettepaneku, et riigieelarve kassareservi suunatavast 2007. aasta jäägist suunataks 150 miljonit krooni eluasemelaenu intressivabastuseks. Tegemist on meie arvates finantstehinguga riigieelarve mõttes.
Eestis on praegu üle 130 000 eluasemelaenu võtnud leibkonna, kellest umbes 100 000 on lastega pered. Majanduslanguse ja koondamislaine tingimustes võib paljudel tekkida igakuiste tagasimaksetega ajutisi raskusi. Raskustesse sattunud klient võib küll pangalt saada maksepuhkust, kuid enamasti peab ta ka siis jätkuvalt tasuma iga kuu laenuintressi, mis esimestel aastatel moodustab üle poole igakuisest maksest. Seega on hätta sattunud koduomanikul vaja ajutist intressipuhkust. Eluasemelaenu tagasimaksmisega hättajäänutele on vaja riigieelarvest deponeerida kuni aastase intressivabastuse tagatiseks 150 miljonit krooni. Arvestuslikult võimaldab see summa anda üheaegselt intressipuhkust kuni 10 000 perele. Pangale tagasimakstavast igakuisest laenusummast moodustab suure osa just intress. Kuigi pangad on asunud eluasemelaenu puhkuse andmisele, jäävad inimesed ikkagi makseraskustesse just intressimaksetega. Seega teeb meie fraktsioon ettepaneku eraldada KredExile 150 miljonit krooni intressipuhkuse võimaldamiseks eluasemelaenu võtjatele. Siinkohal on oluline märkida, et tegemist on riigi poolt KredExile antava laenuga, mis tuleb kümne aasta jooksul tagastada. Riigile on see eelarve seisukohast kindlasti finantstehing, mitte kulu. See tähendab, et KredEx maksab eluasemelaenu võtja intressid pangale, siinjuures toimub intresside tagamine neile, kes on saanud laenupuhkust. KredExi ja eluasemelaenu võtja vahel sõlmitakse leping, mis määrab kindlaks laenuvõtja tagasimaksegraafiku. Selleks, et laenupuhkust saanud inimesed ei hakkaks intressipuhkust kasutama pahatahtlikult, tuleb seada väga selged kriteeriumid.
Rahvaliidu fraktsioon on kohtunud KredExi juhtidega, kes on kinnitanud valmisolekut ja intressipuhkuse võimaldamise olulisust. Samuti kinnitasid nad meile, et õiguslikku regulatsiooni selle tarbeks muuta ei ole vaja. KredExi hinnangul on Rahvaliidu ettepaneku rakendamine tehniliselt kohe teostatav ja praegusel hinnangul riigile ka äärmiselt vajalik. KredEx on samasugust loogikat juba kasutanud korteriühistute laenude tagamisel. KredEx on nõus tegema kõik vajalikud analüüsid ja määrama kindlaks maksetingimused ja sihtgrupi.
Seega on kõik võimalik, tegemist on vaid poliitilise tahtega. Rahanduskomisjonis meie ettepanekut kahjuks ei toetatud, mida praegu ka komisjoni esimees siin kinnitas, öeldes, et tegemist ei ole seadusele vastava ettepanekuga ja et tegemist on kuluga. Meie oleme jätkuvalt veendumusel, et tegemist on finantstehinguga. Ma arvan, et enne lõpeb kolmas lugemine ära, kui me selle õigusliku vahekorra suudame ära selgitada. Ma arvan, et ettepanek tõenäoliselt ei tule õigelt poolt, aga see ei ole ka päris kindel. Ma eeldan, et 150 miljonit krooni on riigile nii tohutu summa, et selle üle ei ole valitsuskoalitsioon tõenäoliselt nõus kauplema. Aga ma juhin tähelepanu, et Vabariigi Valitsusel lasub kohustus aidata raskustesse sattunud elanikke. Meie ettepanek on hea tahte ettepanek, et minna appi sellele sihtgrupile, kes on juba intresside käes vaevlemas. Me peame endale aru andma, et eluasemelaen tervikuna kujuneb meie riigile probleemiks, me oleme alles selle alguses. Ma olen rääkinud ekspertidega. Üks tunnustatud ekspert hindas riigi tulevikukoormust, mille osas peab hakkama otsima lahendust, ligi 200 miljardile kroonile. See 150 miljonit krooni on sellega võrreldes tõesti algus, mis võib-olla väldib paljusid korterimüüke ja korterite äravõtmisi. Aga oleme küll kindlal seisukohal, et kui me täna uhkustame sellega, et meie riigil ei ole laenukoormust, siis kui need eluasemelaenu võtnud inimesed lähevad haamri alla, ei seisa nad meie riigist väljaspool ja riik peab appi minema. Meie ettepanek on esimene samm sellel teel, mis võimaldaks inimestel oma olukorda kergendada, olukorrast välja tulla, saada puhkust, selleks et lõpuks oma korter välja osta. Ma leian, et siin on riigil kohustusi. Meie muudatusettepaneku jõustumine, me oleme veendunud, hoiaks ära paljude-paljude kodude sundmüügi. Ma kutsun teid üles meie heatahtlikku ettepanekut toetama! Tänan tähelepanu eest!